Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Conference closure

NYTT TEMA
Stinkfist
StinkfistInnlegg: 5065
09.04.08 23:03
Vi nærmer oss sesongslutt også i nonligafotballens toppdivisjon, og spenningen er til å ta og føle på. Joda, Aldershot er så godt som klare for Football League (selv om de i teorien kan bli innhentet av Torquay), men fem klubber kjemper om de fire playoffbillettene. Slik ser tabellen ut for de involverte lagene:

2. Torquay.......... 40.... +27..... 79
3. Cambridge...... 42.... +22..... 77
4. Stevenage....... 42.... +32..... 76
5. Burton............ 41.... +23..... 74
6. Exeter............ 41.... +19..... 72

...og slik ser innspurten ut for de fem foreningene:

Torquay
------------
12.04: Stevenage (b)
15.04: Northwich (h)
17.04: Rushden (b)
19.04: York (h)
22.04: Cambridge (b)
26.04: Crawley (h)

Torquay har vært noget ustabile i det siste, med poengtap mot dumpekandidatene Altrincham og Farsley, men de tok en sterk seier mot Oxford i går etter å ha ligget under, og siden det sannsynligvis vil holde med seier i to av de seks siste kampene, regner jeg med at Gulls er representert når sluttspillet starter.

Cambridge
----------------
12.04: Stafford (h)
19.04: Salisbury (b)
22.04: Torquay (h)
26.04: Northwich (b)

Cambridge har også vært noe rufsete i det siste, med bare 2-1-3 på de siste seks. Programmet ser relativt greit ut, men hjemmesterke Salisbury har slått både Burton, Exeter og Stevenage på McEnhill Stadium, og bortekampen mot formsterke Northwich blir heller ikke plankekjøring.

Stevenage
----------------
12.04: Torquay (h)
18.04: Burton (b)
22.04: Northwich (h)
26.04: Halifax (b)

Mulig jeg gjentar meg selv, men heller ikke Stevenage viser knallform om dagen med 4-0-3 den siste måneden. Boro møter to playoffkonkurrenter og to nedrykkskandidater mot slutten, og må derfor regne med å måtte kjempe for hvert eneste poeng.

Burton
-----------
12.04: Aldershot (b)
15.04: Halifax (h)
18.04: Stevenage (h)
22.04: Kidderminster (b)
26.04: Exeter (h)

Om noen av playoffkandidatene kan kalles et formlag, må det være Burton, som har 5-0-1 på de siste seks. Brewers har en vrien oppgave mot Aldershot på lørdag, men har ellers fordelen av hjemmebane når man skal møte Stevenage og Exeter, samt et Halifax totalt ute av form.

Exeter
-----------
12.04: Northwich (h)
15.04: Aldershot (h)
19.04: Rushden (b)
22.04: Stafford (h)
26.04: Burton (b)

Exeter gikk 10 kamper uten tap etter nyttår, men har vært mer ustabile i tida etterpå (3-1-3 på de sju siste). Det gjenstående programmet ser ikke altfor avskrekkende ut, men sesongavslutningen mot Burton kan bli en svært viktig kamp. Jeg ser ikke bort fra at den blir helt avgjørende med tanke på hvem som får playoffbilletter.

Ble folket noe klokere av denne avhandlingen, mon tro? Jeg regner det som ganske sikkert at Torquay klarer playoff. Magefølelsen sier også at Cambridge og Stevenage spiller sluttspill, sammen med vinneren av kampen mellom Burton og Exeter. Men magefølelsen min har tatt feil før, så hverken U's eller Boro har mye rom for feilgrep.
Stinkfist
09.04.08 23:03
Også i bunnen er det jevnt. Stafford og Droylsden er fortapt, mens vi har fem klubber som kjemper om å unngå de to siste nedrykksplassene. Slik ser stillingen ut akkurat nå:

18. Farsley........... 41.... -25.... 39
19. Northwich....... 41.... -24.... 38
20. Weymouth...... 41.... -22.... 37
21. Altrincham...... 43.... -26.... 37
22. Halifax............ 40.... -12.... 34

De respektive klubbenes run-in ser ut som dette:

Farsley
------------
12.04: Oxford (b)
15.04: Ebbsfleet (b)
19.04: Forest Green (h)
22.04: York (b)
26.04: Grays (h)

Farsley hadde en utmerket sjanse til å skaffe seg et pusterom i går, men presterte å tape hjemme mot nedrykksklare Droylsden. Uansett er Yorkshire-klubben i brukbar form om dagen, med tre seiere på de siste ni. Ingen av motstanderne har noe å spille for mot slutten, og det kan nok være en fordel.

Northwich
---------------
12.04: Exeter (b)
15.04: Torquay (b)
19.04: Grays (h)
22.04: Stevenage (b)
26.04: Cambridge (h)

Vics så fortapt ut ved juletider, men en rekke på 11 kamper uten tap har ført dem opp på trygg mark. Sluttprogrammet ser imidlertid meget svårt ut med fire kamper mot playoffkandidater. Noe sier meg at hjemmekampen mot Grays kan bli avgjørende for om Northwich berger plassen eller ei.

Weymouth
----------------
12.04: Crawley (b)
15.04: Droylsden (h)
19.04: Kidderminster (h)
22.04: Aldershot (b)
26.04: Altrincham (h)

Etter å ha vært i fritt fall siden jul, har Terras vist tegn til forbedring i det siste, men de har uansett bare vunnet to av de 16 siste. Kampprogrammet ser overkommelig ut, men jeg ser ikke bort fra at sesongavslutningen mot Altrincham blir en ren nedrykksfinale.

Altrincham
----------------
12.04: Salisbury (h)
19.04: Ebbsfleet (b)
26.04: Weymouth (b)

Alty er et ustabilt hold, men 3-3-3 på de siste ni må vel kunne karakteriseres som godkjent av et bunnlag. Det faktum at Alty bare har tre kamper igjen på seg å berge plassen er neppe noen fordel, men selve programmet ser ikke så ille ut, med kamper mot bortesvake Salisbury, et Ebbsfleet med tankene rettet mot Wembley, og så den potensielt helt avgjørende kampen på Wessex Stadium.

Halifax
-----------
10.04: Ebbsfleet (h)
12.04: Grays (b)
15.04: Burton (b)
19.04: Aldershot (h)
22.04: Crawley (b)
26.04: Stevenage (h)

Til slutt har vi gamle ærverdige Halifax, som har havnet i denne posisjonen dels på grunn av at FA har beslaglagt ti poeng, og dels på grunn av en statistikk som viser bedrøvelige 0-1-5 på de seks siste. I går fikk man katastrofale 1-6 i fleisen på hjemmebane mot Kiddy. Shaymen har seks kamper på seg å berge plassen, men programmet virker ikke akkurat å være av det enkle slaget. I morra mot Ebbsfleet er nok bare seier godt nok.

Ja, hva skal man si her? Jeg frykter dessverre at det vil bli spilt Conference North-fotball på The Shay neste sesong. Den andre nedrykksplassen kan gå hvor som helst. Northwich har det klart tøffeste programmet, men magefølelsen sier likevel at det blir Weymouth som må ta veien ned.
Stinkfist
10.04.08 22:48
For 24 timer siden dømte jeg Halifax nord og ned, og nå har de nettopp vunnet 1-0 over Ebbsfleet (som spilte over en time med ti mann), og klatret opp på rett side av streken. Helt som forventet, og jeg har oppnådd det jeg ville med denne tråden.
Stinkfist
12.04.08 18:15
Mens man spretter champagne i Swansea, må opprykksbanketten utsettes enda noen dager i Aldershot. Dog trenger Shots nå bare ett poeng på sine fire siste kamper for å sluttføre opprykket. Av playoffkandidatene var det kun Devon-rivalene Exeter og Torquay som kunne feire i dag. Torquay, som vant i Stevenage, trenger nå fire poeng for å være garantert playoffspill, mens Burton gikk på en ikke helt uventet smell i Aldershot. Lite rom for feilskjær i Cambridge, nevnte jeg - og derfor er det bortimot utilgivelig av U's å tape hjemme mot tabelljumbo Stafford.

I bunnen er det nå om mulig enda jevnere. Kun to poeng skiller de fem nedrykkskandidatene etter at Alty vant over Salisbury, Farsley gikk på en kjempesmell mot Oxford, og Vics' rekke uten tap stoppa på 11 kamper da Exeter tok en knepen seier på St. James Park. Uavgjort for både Halifax og Weymouth, og det betyr at i skrivende stund er det Terras og Vics som ligger under streken, på dårligere målskilnad enn Halifax. Ett poeng opp til Farsley, og to opp til Alty. Det kan nesten ikke bli jevnere der nede.
Stinkfist
19.04.08 18:45
Stuart Douglas og Michael Carr er dagens navn i henholdsvis Weymouth og Northwich. Douglas scora vinnermålet mot Kiddy to minutter før slutt, mens Carr ventet helt til overtidsminuttene før han sikra seier for Vics mot Grays. Dette betyr at Terras nå bare trenger to poeng for å være matematisk garantert fornyet Conference-kontrakt, mens Northwich kløv over streken som direkte følge av nevnte Michael Carrs scoring. I skrivende stund er det dermed de to Yorkshire-rivalene Halifax og Farsley som innehar de to nedrykksplassene sammen med fortapte Stafford og Droylsden.

I toppen har Torquay nå sikret seg playoffbilletter, mens Burton, Exeter, Cambridge og Stevenage fortsatt står på venteliste. Gårsdagens 0-3-resultat mot Burton var en lei smell for Stevenage, som nå ligger tre poeng på etterskudd vis-a-vis Exeter i kampen om den siste playoffplassen. Om vi tar for gitt at Exeter vinner hjemme mot Stafford, kan årets sesong være over for Boro om de skulle finne på å snuble mot Northwich på tirsdag.
Stinkfist
19.04.08 19:40
Vi kan vel også benytte anledningen til å ønske Kettering og Lewes velkommen til øyrikets mest fornemme nonligadivisjon. Det har jo vært klart ganske lenge at Kettering har vunnet den nordlige Nivå 6-avdelingen, og i dag ble det klart at Lewes har gått til topps i den sørlige.

Bortsett fra at begge foreningene har sikret opprykk, er det ellers få likheter mellom lagene. Kettering er jo en av aristokratene i engelsk nonligaball, med en historie som inkluderer 23 sesonger på Conference-nivå. De siste årene har Poppies mistet tronen som Northamptonshires nest beste fotballklubb til Rushden & Diamonds, men jeg ser ikke bort fra at Kettering kan gjenerobre den tittelen neste sesong.

Lewes, på sin side, debuterer i Conference neste sesong. Det vesle Sussex-kollektivet spilte så sent som for sju år siden på Nivå 8 i pyramiden, før de begynte å klyve oppover i systemet. Lewes plasserte seg i playoffsona i Conference South både i 04/05 og 05/06, men ble ved begge anledninger nektet å delta i sluttspillet fordi deres storstue - som lyder det pussige navnet The Dripping Pan - ikke var godkjent for bruk på det nasjonale Conference-nivået. Nå har imidlertid Lewes' anlegg fått utstedt de nødvendige sertifikatene, og dermed blir altså The Rooks et nytt bekjentskap på Nivå 5 neste sesong.
Stinkfist
25.04.08 22:49
Da denne tråden ble åpnet hadde vi mange ubesvarte spørsmål vedrørende utfallet av årets Conference. På tirsdag ble de aller fleste spørsmålene besvart. Northwich tok en meget sterk borteseier mot Stevenage, hvilket fikk avgjørende betydning både i topp og bunn, ettersom Vics med dette berget plassen, mens Stevenage sølte bort sin siste mulighet til å klare playoff. Dermed vet vi nå at det blir Torquay, Cambridge, Exeter og Burton som skal slåss om den andre opprykksplassen bak Aldershot.

Det var ikke bare Northwich som kunne feire fornyet kontrakt på tirsdag. Også i Weymouth kunne man sprette champagnekorkene etter å ha holdt Aldershot til 0-0 på The Rec, og med det sikret de nødvendige poengene til å garantere Conference-spill også neste sesong. Dette betyr forøvrig også at samtlige fire nedrykkslag vil være fra Nord-England denne sesongen.

Mens tirsdagen var en hyggelig dag både i Northwich og Weymouth, var den alt annet enn hyggelig i Farsley, hvor man nå trenger et mirakel for å berge plassen etter å ha tapt 4-1 mot Yorkshire-rival York. Selv om Farsley fortsatt kan berge seg i teorien, er de i realiteten fortapt nå som de må hente inn tre poeng og 28 plussmål i siste kamp. Henda i været alle som tror dette er mulig. Tenkte meg det, ja.

Dermed er det eneste uavklarte spørsmålet hvem som tar den siste nedrykksplassen. Altrincham eller Halifax. I øyeblikket skiller det to poeng og 18 plussmål mellom de to foreningene, og i praksis betyr dette at Halifax berger plassen med uavgjort mot Stevenage hjemme på The Shay. I så fall er det helt likegyldig hva Alty klarer å få med seg borte mot Weymouth. Skulle derimot Halifax finne på å tape mot Stevenage, vil derimot Alty berge plassen med seier.

Når vi først er inne på Halifax, kommer vi ikke utenom klubbens skakkjørte økonomi, som jo er den direkte årsaken til at Halifax ligger der de gjør på tabellen, og det vil i løpet av de nærmeste dagene bli avgjort hvorvidt Shaymen får sanert gjelda, eller om de går over i historiebøkene etter 97 års drift. Jeg kan ikke gjøre annet enn å krysse fingrene for at førstnevnte scenario blir enden på visa.
morrisey
morriseyInnlegg: 12347
25.04.08 23:31
Har sikkert spurt om dette en eller annen plass før, men mista ikke Vics 10 poeng i børjan av sesongen? Og det i en periode der de vår utrolig dårlige?
Hva har skjedd? Er poenga tilbake? At forma er god, det har de jo bevist...
Stinkfist
26.04.08 20:58
> Hva har skjedd? Er poenga tilbake?

Nei, det er vel heller slik at de aldri forsvant. Mener å huske at vi diskuterte samme tema for en måneds tid siden, og uvisst av hvilken grunn klarte Northwich å få orden på pølsepapirene før fristen gikk ut. Men jeg husker også at det var krisestemning i høst, på et tidspunkt hvor Vics vel bare hadde tatt 3-4 poeng hele sesongen under Neil Redfearns vanstyre, og at det deretter ble annonsert at klubben hadde alvorlige økonomiske problemer. Det er i alle fall godt å se at dette dramaet endte godt, selv om jeg er overbevist om at det sitter enkelte gribber i FA-katakombene og irriterer seg grenseløst over at de ikke fikk frata Vics 10 poeng.

Ellers ble siste runde spilt i dag, og som ventet ble det et drama i nedrykksstriden. Halifax ville berge plassen med uavgjort mot Stevenage, men det skulle vise seg å bli en vanskelig oppgave. Stevenage ledet 2-0 ved halvtid, samtidig som det sto 2-1 til Weymouth over Altrincham på samme tid. Med tap for Halifax, ville Alty som tidligere nevnt berge plassen med seier på Wessex Stadium. Etterhvert reduserte Halifax til 2-1, men flere mål enn dette ble det ikke på The Shay - og drøye ti minutter før slutt utlignet Altrincham, slik at ett mål til nå ville sikre kontrakten. Det skal ha vært et stormløp mot Weymouth-målet de siste minuttene av kampen, men lærkula ville ikke mellom stengene, og derfor ble det altså Altrincham som må slå følge med Farsley, Stafford og Droylsden ned i Conference North.

I den andre enden av tabellen, snek Cambridge seg forbi Torquay og inntok andreplassen. Dette betyr at U's nå skal møte Burton i playoff, mens i den andre playoffsemifinalen er det duket for Devon-derby mellom erkerivalene Exeter og Torquay. Noe sier meg at det vil bli trangt om plassen både på Plainmoor og St. James Park.
rickla
ricklaInnlegg: 1697
27.04.08 00:43
Skal bli ein glede banke Exeter i semien. Hadde nesten vore bedre å teke dei i finalen men. Uansett så blir det ikkje nokre enkle kampar. Og motstandar i finalen vil eit lag som har vunne begge kampane mot Gulls i år.

Torsdag brakar det laus.

Come on you Gulls.

Rickla
---------------------------------------------------------
"He broke his stick, he shred so bad"
Stinkfist
01.05.08 23:27
Regner med du er en fornøyd mann i kveld, rickla, etter dagens derby- og playoffseier. Og selv om jeg regner meg selv som noenlunde nøytral i Devon-konflikten, kan jeg ikke si at jeg er direkte misfornøyd med dagens resultat heller. Jeg har jo tross alt sett Torquay live to ganger, og sånn sett utviklet et aldri så lite soft spot for Gulls.

2-1 ble sluttresultatet på St. James Park i kveld, og dermed har Gulls fått et glimrende utgangspunkt foran returen hjemme på Plainmoor om fire dager. Torquay tok ledelsen kort tid før pause da Tim Sills fikk hodet på et innlegg fra Lee Phillips, som jo kom fra nettopp Exeter i sommer. I andre omgang kom Exeter tilbake, og Wayne Carlisle fikk et mål annullert, før samme mann utlignet et drøyt kvarter før slutt.

Jeg nevnte i reisebrevet fra kampen mellom Oxford og Torquay i høst at jeg ble mektig imponert av Gulls' fightervilje generelt, og av Chris Zebroski spesielt - og derfor er jeg ikke det minste overrasket over at det var nettopp Zebroski som ble matchvinner i sluttminuttene av dagens kamp.
flounderswake
flounderswakeInnlegg: 3083
18.05.08 15:40
Mansfist skreiv:
Nå har imidlertid Lewes' anlegg fått utstedt de nødvendige sertifikatene, og dermed blir altså The Rooks et nytt bekjentskap på Nivå 5 neste sesong.

-> Men til hvilken pris.
http://www.guardian.co.uk/football/2008/may/16/4
"Dødsfelle med kritikkverdige toalettforhold" var formodentlig inspektørenes konklusjon og Lewes har nå måttet betale dyrt for å bli med på leiken.
Stinkfist
18.05.08 16:55
Jeg finner ikke ord.

"One thing I think is important is that at no time has Steve King been asked to get us promotion," said Powell. "He's created the problem, if you like - and I don't mean this in a negative way - because he's been so successful."

Tro om dette også kan ha vært årsaken til at Billy Davies ble sparka tidlig denne sesongen. Synes jeg hører et Derby-styre i harnisk etter seieren over WBA for ganske nøyaktig ett år siden: "Davies, what the hell are you doing?? Nobody asked you to take this club to the Premiership, you fuckin' idiot!"

Gary Johnson og Phil Brown: dere er herved blitt advart.
flounderswake
27.05.08 01:03
Og det bare fortsetter:
Altså: Lewes-direktørene så seg nødt til å sparke manager og fyre hele stallen for i det hele tatt ha råd til å oppgradere stadion til å tilfredsstille de ufravikelige Conference National-krava. Manglende innfrielse ville bety automatisk degradering i mars.
Men: siste nytt er at Lewes godt mulig fremdeles ikke vil ha råd til de nødvendige utbedringene av stadion. Det er snakk om så meget som 500.000 pund. Så Lewes vil godt mulig starte sesongen med visshet om at ligaen vil tvinge en ned i mars - skjønt spillergruppa vil høyst sannsynlig ha besørget dette egenhendig innen det, all den tid de omtrent bare kan ha råd til juniorspillere. Og de kan jo ikke annet enn fortsette reservere alle midler til denne stadionkollekten, Lewes. Om et år er de nede i Conference Syd igjen: med juniorlaget sitt og godt mulig på det samme, gamle the Dripping Pan. Og hva var da dette opprykket godt for?

Jeg er allerede i ferd med å omarbeide denne farsen spesielt for Henki Kolstad, Frank Robert og Bjørn Sand i hovedrollene, med tanke på oppsetting inneværende høst.
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 25995
27.05.08 07:21
Nå er ikke jeg kjent for å lese artikler som inneholder mer enn to avsnitt, men jeg blei overtalt til å sette av tid til denne, og det angrer jeg ikke på: for en gruelig fantastisk historie, med alle tenkelige negative fortegn! Her har man etter alle solemerker avansert atskillig kraftigere gjennom nonligasystemet enn noen som helst var forberedt på; ja, sjøl ikke da man nådde svimlende høyder som Conference South lata det til å kime alarmbjeller hos formannsskapet, og å sitte på en altfor dyktig manager, som fort kunne fått Lewes inn på øvre halvdel av tabellen også, nei, det blei for skummelt. Men Steve King burde neppe ha problemer med å finne en ny arbeidsgiver innen nonligafotballen.

"But who cares? It's only little Lewes. Most people are more bothered about issues like why we don't produce enough skilful English players, why we are forced to import from abroad, and why there are so few successful young English managers. It never occurs to them that the problem at Lewes is in any way related to these bigger issues.

But that's the problem with pyramids. If the foundations start to crumble, the stones at the top have a long way to fall."

Lefling med de store skisser i sluttpoenget, altså.
flounderswake
10.09.08 02:25
Og Knut Risan som Kerry Mayo for å få litt tyngde bak oppføringen.

For Lewes har da virkelig fått en ålreit fasong, med megakjendiser av typen Danny Cullip og Scott Taylor, i tillegg til Anthony Barness, som som eneste spiller ble beholdt fra opprykkslaget. Og nå også Kerry Mayo. Jeg vil også gjøre oppmerksom på et annet ukjent forhold ved Lewes: de har påmeldt lag i reservedivisjonen Central Division denne sesongen. Råflott all den tid dette ellers er et pompøst nok selskap av klubber i størrelsesorden Aldershot - Reading. Første kampen ble vunnet 3-1 mot Gills - hvilket mye mulig var det nestsiste vi så av Nicky Southall i en Gillingham-vams, for nå er han skipet ut til Dover. Mayo & Southall - uerstattelige for ligaen, selvsagt.

(ps: Henkis rolle er nå omskrevet for Turid Balke)
Stinkfist
06.11.08 00:55
Steve King er tilbake i manesjen. Han ble her om dagen ansatt som ny manager i Northwich Victoria, hvor han er klubbens tredje toppsjef denne sesongen etter Dino Maamria og Mike Marsh. Skal man dømme etter den suksessen King hadde med små ressurser i Lewes, bør det være lyse tider i vente for Vics - men på den annen side har jo Lee Sinnott vist oss at stor suksess i en liten klubb ikke nødvendigvis gir den samme grad av hell i større omgivelser. Hvem tør vedde mot at Northwich berger plassen helt mot slutten også denne sesongen?

Forøvrig er også Steve Kings tidligere arbeidsgiver i nyhetsbildet om dagen. Som fryktet sliter Lewes med å få regnskapet til å gå rundt etter å ha steget fra de nedre sfærene av Ryman League til Conference National i løpet av få år. Et hjemmesnitt på 810 tilskuere (og dette tallet er fallende) er ikke nok til å dekke de økte lønns- og reiseutgiftene en plass i nonligafotballens elitedivisjon krever, og derfor har eierne lagt klubben ut for salg, og annonsert at det vil bli store kutt i spillerstallen. Et nedrykk tilbake til Conference South virker uunngåelig, med mindre Lewes tar en Canvey Island ved sesongslutt og frivillig rykker ned flere divisjoner. Lewes' gjeld er ikke større enn at den sannsynligvis kunne blitt slettet umiddelbart om bare én middels Premier League-spiller hadde donert en ukelønn eller to til klubben - men vi vet jo alle at dét aldri kommer til å skje så lenge jorda er rund.
Stinkfist
25.03.09 12:57

Lewes har nådd sitt mål for sesongen. Etter at Grays Athletic i går klarte å få med seg det ene poenget mot Torquay, er det nå 100% matematisk sikkert at Lewes rykker ned. En helt vansinnig rekke på 17 strake tap har naturligvis mye av æren for at Rooks forsvinner tilbake dit de kom fra, og nå som nedrykket er et ubestridelig faktum, er det vel kanskje ikke umulig at de senker skuldrene og faktisk klarer å vinne en kamp? Hjemmekampen mot Weymouth lørdag 11.april peker seg i så måte ut som en høyaktuell kandidat.

Nøyaktig hvor mange Lewes-entusiaster som reiste de 56 milene nordover til Barrow-in-Furness på lørdag for å se sitt kjære lag tape enda en gang ser ut til å forbli et mysterium. Barrows offisielle nettsider oppgir ikke annet enn at "a handful" Lewes-tilhengere hadde reist oppover til Holker Street.

Nåvel, la oss heller dvele litt mer på det kommende slaget mot Weymouth på Dripping Pan. Dette må da være tidenes formslumpoppgjør? Lewes har som sagt tapt 17 ligakamper på rad, og innen Weymouth kommer på besøk, skal man spille borte mot Forest Green og hjemme mot Altrincham, hvilket betyr at tapsrekka kan være på hele 19 kamper foran dette oppgjøret. Spesielt nå som Guy Butters angivelig skal ha pakket kofferten og forlatt Dripping Pan. Weymouth på sin side har "bare" tapt åtte på rad, men vi vet jo alle at Terras har blitt fullstendig ribbet for anstendige spillere etter at finanskrisen slo til med full kraft, så selv om en hjemmekamp mot Barrow og en bortekamp mot Eastbourne kanskje ikke høres ut som de aller verste motstanderne man kan møte, regner jeg med at også Weymouth vil være innehaver av en tosifret tapsrekke når de reiser østover til Sussex.

Hva tror folket? Lewes eller Weymouth? Her er det bare å møte opp på nærmeste bygdekino og avgi stemme.

Stinkfist
13.04.09 03:18

Siden vi har egne nedrykkstråder om alle divisjonene i Football League, kan vi vel like gjerne opprette en sådan tråd for Conference. Og for å verne miljøet, kan vi vel resirkulere en gammel tråd til dette formålet? Mens opprykkskampen i Conference virker avgjort etter Burtons seier over Histon på lørdag, er det fremdeles nokså åpent i kampen om nedrykksplassene.

Riktignok er Lewes redningsløst fortapt, mens Northwich' håp om overlevelse kun holdes i live ved hjelp av avanserte matematiske modeller hvis sannsynlighet er astronomisk liten. Vi kan nok også være ganske sikre på at Weymouth rykker ned, med tanke på at klubben har en ribbet spillerstall og har tapt elleve kamper på rad. Den siste nedrykksplassen, derimot: den er veldig åpen. Tabellen i skrivende stund ser ut som dette:

18. Grays................ 42 12 10 20 40-59 46
19. Barrow............. 42 11 12 19 45-61 45
20. Woking............. 43 10 13 20 34-53 43
--------------------------------------------------------
21. Weymouth....... 41 11  9 21 43-78 42
22. York................... 41  8 19 16 41-48 41
23. Northwich......... 42  7 10 25 47-74 31
24. Lewes............... 42  6  5 31 25-81 23

Lewes er altså fortapt, og jeg velger som sagt også å avskrive Northwich og Weymouth, selv om de fortsatt har teoretiske muligheter til å berge plassen. Jeg velger også å anta at Altrincham, Ebbsfleet og Forest Green er sikre, selv om det fortsatt eksisterer en teoretisk mulighet for nedrykk. Dermed er det følgende klubbers sluttprogram vi bør holde et ekstra godt øye med:

Grays
13.04: Eastbourne (b)
18.04: Altrincham (b)
21.04: Crawley (h)
26.04: Forest Green (h)

Barrow
13.04: York (h)
18.04: Crawley (h)
21.04: Torquay (h)
26.04: Eastbourne (b)

Woking
13.04: Oxford (h)
18.04: Mansfield (h)
26.04: Rushden (b)

York
13.04: Barrow (b)
18.04: Eastbourne (h)
21.04: Forest Green (h)
24.04: Weymouth (b)
26.04: Lewes (b)

Grays, som har sterke 3-2-1 på sine seks siste, er i god form for tida, og har altså et godt utgangspunkt foran sluttkampene. At ingen av motstanderne har annet enn ære å kjempe for bør også være et godt tegn. På dette stadiet av sesongen vinner jo ofte laget med mest å spille for. Kort sagt: jeg er ganske sikker på at Grays klarer seg.

Barrow har litt vanskeligere motstand i sluttrundene, og kan kun vise til én seier mot kvalifisert motstand siden slutten av januar. Når jeg snakker om "kvalifisert motstand", ser jeg bort fra trepoengerne mot Lewes og Weymouth. Barrow er likevel et seigt lag som har klart uavgjort i tre av sine fire siste kamper, så hvis de fortsetter å plukke et poeng her og der på slutten, har de likevel gode muligheter til å berge plassen.

Woking tok en svært etterlengtet seier borte mot Forest Green på lørdag, og har nå vunnet to av tre etter at Phil Gilchrist fikk sparken. Dog har man et veldig hardt sluttprogram, som starter med playoffjagende Oxford i morra, og avsluttes mot Mansfield og Rushden, som begge skal være sterkere enn Woking på papiret. Jeg skal selvsagt ikke utelukke Cards-poeng i disse kampene, men dette kommer til å bli en svært tøff sesongavslutning.

Til slutt har vi York, og det er direkte sørgelig å se en velrenomert forening som York slite der de gjør. Men ingen klubb er for stor til å rykke ned, heller ikke York, så hvis sesongen skulle ende med nedrykk er det lite sympati å hente fra meg. Jeg tror uansett at York klarer seg. Til tross for svake resultater, er de tre neste motstanderne alle av det overkommelige slaget, og de to siste kampene SKAL gi Martin Foyle & co seks poeng - på papiret. Og klarer de ikke det, da fortjener de ikke bedre.

Mitt stalltips er dermed at det blir Woking som ender opp med den siste nedrykksplassen.

(Innlegget ble redigert 13.04.09 03:19)

rickla
14.04.09 08:13

Ser nok ut til at Woking eller Barrow blir å finne under streken når dette er over. York bør og skal i hvertfall kapre 6 poeng i dei siste to kampane. Med eit godt resultat mot Barrow, så kan mykje vere gjort.

Barrow skal møte mitt lag Torquay og slik dei har opptrådt mot lag i bunn av tabellen så bør heimelaget ha gode muligheiter her. Og med siger mot York så kanskje kanskje...

Stinkfist
14.04.09 11:02

1. Burton............... 44  27  7 10  80-49  88
2. Cambridge........ 44  23 13  8  63-38  82
3. Torquay............. 43  22 12  9  69-45  78
4. Kidderminster... 43  23  9 11  67-43  78
5. Stevenage........ 43  22 11 10  69-51  77
6. Histon................ 42  21 12  9  68-42  75
7. Oxford................ 44  23 10 11  70-49  74

I toppen av Conference har vi nå nådd det punktet hvor Burton kun trenger ett poeng (eller eventuelt at Cambridge taper poeng) for å være garantert opprykk. Cambridge virker også å ha en ganske trygg playoffplass, selv om den ennå ikke er 100% garantert. På plassene bak er det primært Torquay, Kiddy, Stevenage og Histon som kjemper om de tre siste playoffplassene, med Oxford som en mulig outsider. Det kanskje mest oppsiktsvekkende i playoffkampen den siste tida er Histons plutselige formslump som kun har gitt dem to poeng på de fire siste, som har fått Stevenage til å snike seg forbi. Oxford ender mest sannsynlig opp utenfor playoffsona på grunn av de fem minuspoengene de fikk for noen måneder siden, men det står uansett enorm respekt av den snuoperasjonen Chris Wilder har instigert etter at han overtok managerstolen rett før jul.

På torsdag spiller Histon hjemme mot Ebbsfleet, mens på fredag møtes Burton og Oxford på Esther Pirelli Stadium. Etter den kampen kan opprykket være et faktum. På lørdag er det viktige playoffkamper mellom Stevenage og Torquay på Broadhall Way, og mellom Histon og Kiddy på Aggborough. Ingen har råd til å tape de kampene - og ettersom mange av de andre lagene spiller interne oppgjør, vil Cambridge med seier borte mot Salisbury på lørdag ta de nødvendige poengene som garanterer playoffplass.

18. Barrow............. 43 11 13 19 45-61 46
19. Grays................ 43 12 10 21 41-61 46
20. Woking............. 44 10 13 21 34-55 43
-------------------------------------------------------
21. Weymouth....... 42 11 10 21 44-79 43
22. York................... 42  8 18 16 41-48 42
23. Northwich......... 43  8 10 25 49-74 34
24. Lewes............... 43  6  5 32 26-83 23

Skal man tro det man leser på BBC, har Northwich fremdeles en teoretisk mulighet til å berge plassen. De av oss som har studert terminlista vet bedre. Siden York og Weymouth skal møtes rett før sesongslutt, vil minst én av klubbene ende opp med 44 poeng eller mer (Vics' maksimale teoretiske poengtotal er 43). Dermed er altså nedrykket et faktum for Northwich, uansett hva BBC måtte skrive. I det minste gikk Vics ned med flagget til topps, etter å ha vunnet 2-0 over et ufattelig svakt Mansfield. Weymouth tok også sine første poeng på evig lang tid på mandag (1-1 mot Forest Green), og er kanskje ikke helt fortapt likevel? Jeg holder imidertid fast ved konklusjonene fra det forrige innlegget: Woking og Weymouth slår følge med Lewes og Northwich ned til Nivå 6.

Stinkfist
18.04.09 19:12

1. Burton............... 45  27  7 11  80-50  88
2. Cambridge........ 45  24 13  8  65-39  85
3. Histon................ 44  22 13  9  74-45  79
4. Torquay............. 44  22 13  9  69-45  79
5. Kidderminster... 44  23 10 11  68-44  79
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6. Stevenage........ 44  22 12 10  69-51  78
7. Oxford................ 45  24 10 11  71-49  77

Burton trengte bare uavgjort hjemme mot Oxford i går for å sikre opprykket, men slik gikk det ikke. Oxford vant 1-0, og når Cambridge fulgte opp med 2-1 borte mot Salisbury, er fremdeles ingenting avgjort i kampen om den direkte opprykksplassen. Burton avslutter sesongen med en vanskelig bortekamp mot Torquay, mens Cambridge har en mye mer takknemlig oppgave hjemme mot Altrincham. Tre poeng og fire plussmål er differensen mellom Burton og Cambridge, samt at Burton i egenskap av å ha scora mange flere mål enn Cambridge, i praksis har et femte plussmål. Likevel: tomålsseier til Torquay og tremålsseier til Cambridge høres ikke helt urealistisk ut i den siste runden, så dette kan vise seg å bli mer spennende enn man setter pris på i Burton. Skal jeg tippe, vil jeg anslå opprykkssjansene som 70-30 i Burtons favør. Med andre ord er det ingen umulig oppgave for Cambridge å snike seg forbi på målstreken. Hvem hadde trodd dét ved nyttår?

Det er også fremdeles helt åpent i kampen om de tre gjenværende playoffplassene, og jeg kan tenke meg at lokalbefolkningen i Oxford forbanner seg over de fem minuspoengene man ble idømt for noen måneder siden. Det kan vise seg å utgjøre forskjellen på playoffplass eller ikke playoffplass.

På tirsdag føler jeg meg ganske sikker på at Histon sikrer playoffbilletten hjemme mot Weymouth. Torquay kan også sikre playoffbilletten borte mot Barrow, og noe sier meg at man i Burton håper på borteseier i den kampen, siden et Torquay som allerede har sikret playoff vil være en betydelig mer overkommelig motstander på Plainmoor enn et Torquay som er avhengig av et godt resultat. I tillegg møtes Stevenage og Kiddy på Broadhall Way, i det som for begge lag må kunne beskrives som en ren seriefinale. Med seier til Kiddy kombinert med trepoengere til Histon og Torquay, vil alle de fire playoffplassene være reservert foran den siste runden. Hvis ikke, kan vi vente oss en ulidelig spennende sisterunde også for lagene som kjemper om playoff. Torquay avslutter som sagt hjemme mot Burton, Histon har en småvrien bortekamp mot Crawley, Kiddy spiller hjemme mot Kettering, Stevenage avslutter borte mot Mansfield, mens Oxford vil være i posisjon til å utnytte andres feil med en tilsynelatende sikker hjemmeseier mot Northwich.

18. Barrow............. 44 11 14 19 48-64 47
19. Grays................ 44 12 10 22 41-63 46
20. York................... 43  9 18 16 42-48 45
21. Woking............. 45 10 14 21 36-57 44
22. Weymouth....... 43 11 10 22 44-81 43
23. Northwich......... 44  9 10 25 52-74 37
24. Lewes............... 44  6  5 33 26-86 23

Heller ikke i den nedre delen av tabellen har vi fått flere svar i denne runden. At Northwich og Lewes er fortapt visste vi fra før, men Northwich kunne i det minste pynte på poengtotalen etter dagens 3-0-seier over nettopp Lewes. Barrow tok et viktig poeng da de spilte 3-3 mot Crawley, og York tok en særdeles viktig seier over Eastbourne. Woking klarte uavgjort mot Mansfield, men ramler likevel ned under streken på grunn av nevnte York-seier, og Cards er nå nødt til å vinne borte mot Rushden i sluttrunden, og samtidig håpe på hjelp fra andre lag. York skal som sagt møte både Weymouth og Lewes neste uke, og bør dermed være sikret ny kontrakt. Barrow trenger ett poeng på de to siste kampene for å sikre plassen, mens Grays trenger to. Weymouth holder stø kurs mot nedrykk etter nok et tap i dag (hjemme mot Eastbourne), og trenger et mirakel for å berge plassen. Histon og Wrexham borte virker som to sikre tap, og hjemmekampen mot York blir også meget vanskelig for Weymouths ribbete spillerstall.

okvin-axelson
okvin-axelsonInnlegg: 35
19.04.09 01:50

Med fare for å avsløre meg selv som totalt uvitende; hvor lenge har man operert med playoff på dette nivået? Kan ikke huske at to lag har rykket opp noen gang..

sungod
sungodInnlegg: 6854
19.04.09 02:05

De startet med playoffs i 02/03-sesongen som var da det første året to lag rykket opp. 

Når vi snakker om Conference closures så ser jeg at Slough Town rykket ned i 97-98 pga at deres arena ikke holdt krevet standard selv om de fullførte sesongen på 8. plass med 64 poeng. Har dette skjedd med andre lag opp igjennom årene (tenker da ikke bare på Conference)? 

rickla
19.04.09 11:32

Det var ein sesong da Torquay kom på siste plass i den gang 3. divisjon, men rykka ikkje ned da Stevenage som vant Conference ikkje hadde god nok stadion.

McHillis
McHillisInnlegg: 82
22.04.09 01:16

Har visst vært en del tilfeller opp gjennom årene, ja. Noen eksempler er:

1993/94: Kidderminster vinner Conference, nektes opprykk
1994/95: Macclesfield vinner Conference, nektes opprykk
1995/96: Stevenage vinner Conference, nektes opprykk (nevnt)
1997/98: Slough blir nr 8 i Conference, flyttes ned (nevnt)
2003/04: Margate blir nr 16 i Conference, flyttes ned
2004/05: Northwich Victoria blir nr 19 i Conference, flyttes ned for på det daværende tidspunkt å ikke eie sitt eget stadion(!!)

I tillegg finnes nok en drøss eksempler fra tidligere tider og i andre divisjoner, dette var jo bare øverste Conference siden 90-tallet. Også kommer jo konkurser, mangel på økonomiske garantier etc etc. Ikke alltid like grei den fotballen, nei...

McHills

Stinkfist
22.04.09 02:10

Bunnstriden er avgjort. Seier til York og Grays, uavgjort for Barrow. Dermed er det nå helt sikkert at det blir Woking og Weymouth som slår følge med Northwich og Lewes ned til Nivå 6. Joda, strengt tatt har fortsatt Weymouth en teoretisk sjanse til å berge plassen, men alle som har fulgt litt med på Conference dette året vet at sannsynligheten for at dette Weymouth-mannskapet skal klare å vinne to på rad er mindre enn sannsynligheten for å treffe et vannglass med en tennisball sluppet ned fra et fly.

I toppen er det derimot fortsatt stor spenning, både med tanke på direkte opprykk og playoff. Topp 7 ser ut som dette før den siste runden:

1. Burton............... 45  27  7 11  80-50  88
2. Cambridge........ 45  24 13  8  65-39  85
3. Histon................ 45  23 13  9  75-45  82
4. Stevenage........ 45  23 12 10  72-52  81
5. Torquay............. 45  22 14  9  70-46  80
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6. Kidderminster... 45  23 10 12  69-47  79
7. Oxford................ 45  24 10 11  71-49  77

I kampen om direkte opprykk står det mellom Burton og Cambridge. Jeg har allerede gjort rede for dette i et tidligere innlegg, og nøyer meg derfor med å gjenta at Burton har en vanskelig bortekamp mot Torquay, mens Cambridge møter Altrincham hjemme. Og etter å ha lyttet på dagens kamp mellom Mansfield og Alty, er jeg enda mer overbevist om at Cambridge kan vinne stort mot Altrincham. Og med bortekamp mot et poengdesperat Torquay, blir det vanskelig for Burton å få med seg poeng hjem fra Plainmoor. Selv om Burton klarer seg med uavgjort, ser jeg det som meget sannsynlig at Cambridge sniker seg forbi på målstreken, og jeg vil nå hevde at opprykksoddsen bare er 60-40 i Burtons favør, og knapt nok det.

Etter dagens runde har Histon i praksis sikret playoffbilletten. Ellers er det vidåpent.

rickla
04.05.09 20:52

Da vart det Torquay - Cambridge i finalen. Og for ein dramatikk det vart i begge kampar.

Stevenage med ein gigantsjanse på overtid i 2.omg til å gå vidare, så scorar Cambridge etter 119 minuttar.

I den andre kampen er Histon på overtid eit skot i tverrliggar fra å få ekstraomgangar. Dette er berre sjuke greier.

paul_dalton_11
paul_dalton_11Innlegg: 6148
04.05.09 22:50
rickla: Da vart det Torquay - Cambridge i finalen.

Da fikk jeg min drømmefinale. Er særlig imponert av universitetslagets vending etter 0-2 i første kamp. Litt usikker på hvem jeg heier på i finalen, men jeg har god tid til å bestemme meg.. Heldigvis!!

McHillis
McHillisInnlegg: 82
09.05.09 03:28

Mine sympatier ligger helt klart hos gutta fra Abbey Stadium, har hatt et godt øye til dem siden Dion Dublins velmaktsdager og FA-cupeventyrene fra tiden da 80-tallet skiftet navn. Det er også den lengste distansen jeg har reist pga. en trykkfeil...

Så da blir det vel helst Torquay som vinner hele greia, akkurat slik som Exeter gjorde det i fjor...

McHillis

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg