Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Groundhopping i lavere divisjoner i UK

NYTT TEMA
Ny_MAnagr
Ny_MAnagrInnlegg: 410
15.11.08 17:46

jeg er veldig interresert i fotballstadioner og har vært på mange. og jeg har de siste åra hatt veldig lyst til å dra på groundhopping rundt i de lavere divisjoner i storbritannia. 

kunne godt tenke meg å få til ca. 10 kamper fra alle mulige div. på ei uke.

er det noen som har erfaringer med dette? hvor mye koster en bilett i engelsk nivå 6 f.eks? og er det noen spes byer dere som har gjort dette er fornøyd med?

Stinkfist
StinkfistInnlegg: 5065
15.11.08 18:46

Høres ut som et spennende prosjekt, som jeg håper du får realisert. Selv om jeg ikke regner meg selv som noen groundhopper, har jeg jo besøkt et titalls stadia rundt omkring på øya, og jeg er enig i at det finnes mange sjarmerende små anlegg om man vet hvor man skal lete.

Når det gjelder hvilke byer og steder du bør gjennomføre et slikt prosjekt, så er det i grunn mye opp til deg selv. Klubbtettheten er naturlig nok størst omkring de store byene, men på den annen side er nok stemningen og publikumsoppmøtet langt nede i divisjonene bedre på små steder. Jeg ble for eksempel veldig imponert over oppmøtet i Stamford (hvis seniorlag spiller på Nivå 8) tidligere i høst, hvor det var godt over 100 tilskuere på en juniorkamp. Nå skal det jo rett nok sies at de hadde storfint besøk denne kvelden... ;-)

Ellers er min eneste personlige erfaring med de lavere nivåene (dvs nivåene under Conference National) kampen mellom Hyde United og Gainsborough Trinity i mars, som i aller høyeste grad var en morsom opplevelse til tross for at de klimatiske forholdene minnet mer om dem man kan oppleve her i Norge på den tida av året, med sur vind og sluddbyger gjennom mesteparten av første omgang. Når det gjelder billettpris, mener jeg at jeg betalte ti pund for en ståplass. Hvis du er av typen som ønsker å sitte under tak, kostet det to pund ekstra på Ewen Fields, som forøvrig var et stadion det ikke var så veldig enkelt å finne fram til om du ikke er lokalkjent. Ganske pene fasiliteter til å være Nivå 6, med en egen "lounge" hvor man kan gå inn og få seg noe å drikke, både i pausen og for den saks skyld også mens kampen pågår.

Jeg tror det var omtrent 350 mennesker som hadde funnet veien til Ewen Fields denne marskvelden, som forøvrig hjemmelaget vant 3-0 etter to mål av Gareth Seddon og ett av Matt Tipton. Sånne detaljer husker jeg uten problemer, mens jeg stadig vekk glemmer hvor jeg har lagt fra meg fjernkontrollen til TV'en.

(Innlegget ble redigert 15.11.08 18:55)

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26238
15.11.08 21:24

"hvor mye koster en bilett i engelsk nivå 6 f.eks?"

- I den ganske så pittoreske landsbyen Burscough i Lancashire, nordøst for Liverpool, betalte jeg i fjor £9 for å se hjemmeikonene møte Glenn Murray og John Burridge' gamle oppdragsgiver Workington; dette var på Nivå 6, selv om det skal sies at jeg i praksis slapp med £6 i inngangsavgift, siden en eldre herre jeg møtte utafor inngangen insisterte på å gi meg honnørkortet til rallarvennen sin, da jeg sa jeg hadde kommet helt utabys fra bare for å se de grønne og hvite i aksjon (hvordan jeg, en mann knapt nok i sin beste alder, passerte som pensjonist, tør jeg ikke begi meg inn på spekulasjoner i). Tidligere i høst synes jeg å minnes omtrent samme sum i godgjørelse for at jeg fikk stå og te meg på Tamworths tribuner, også det på sjette høyeste nivå. Så jeg går ut fra at du kan ta høyde for en sum mellom £8 og £11, uavhengig av hvor viktig sitteplass er for deg (det er bare piss å sitte så lenge ståmuligheten finnes) - ønsker du å plante sessen må du fort spa opp et par quid ekstra, vil jeg anta. 

For Nivå 8-fotball (Cammell Laird på Rock Ferry, Wirral) gikk jeg et par pund under dette igjen. Under fjorårets møte med Colwyn Bay er jeg hellig overbevist om at billettprisen lå på £6, men munnfullen med gjæra Farris i forkant kan ha ført til et noe forkludra minne, så ta det ei for god torsk. 

Ti kamper på ei uke tror jeg imidlertid du kan glemme; alt fra gyldent solur til kampoppsett i ultraklassen må stå deg bi for at du skal rekke særlig mer enn åtte, og selv da har du overgått alle mine villeste fantasier om noe tilsvarende. Dog legger jeg aldri opp til den type stress, siden jeg anser kvalitetstid som ramme for hver enkelt kamp jeg ser i England som langt viktigere enn et voldsomt kvanta stadia (og ja, jeg er også stadiabuff, om enn ikke i den grad at jeg ønsker å påføre meg sjøl noe groundhopperstempel). 

morrisey
morriseyInnlegg: 12347
15.11.08 21:28
mikemodano:  - I den ganske så pittoreske landsbyen Burscough i Lancashire, nordøst for Liverpool, betalte jeg i fjor £9 for å se hjemmeikonene møte Glenn Murray og John Burridge' gamle oppdragsgiver Workington;

MÅ du trekke frem sånt? Det skremmer meg at jeg nok er et av veldig få mennesker som fremdeles husker når Workington spilte ligafotball:-(

Men var ikke klar over at rekordgutten Murray hadde spilt der, så aldri så galt etc...:-)

mikemodano
15.11.08 21:39

Workington spilte ligafotball før jeg visste forskjellen på ballestein og femmerball; jeg skal ikke skryte på meg år på baken, men jeg kan love deg at the mighty Reds har en ganske tallrik skare die-hard fans som følger dem i tjukt og tynt enda, sjøl om tilværelsa "bare" viser til Nivå 6-aktiviteter. 

Og joda - Glenn M. hadde et lengre opphold på kostskola i Workington, han, og er nok Red till he dies. 

morrisey
16.11.08 00:24

Jeg vet egentlig minimalt om Cumbrias "andre lag", pr i dag, men jeg minnes fortsatt, med et ganske stot vemod, den dagen i 1977, at klubben ble forvist til de glemtes landskap. til fordel for en forening som tross alt gjorde seg bemerket i ligaen.

og etter at jeg vet resultatet;?, jeg føler det var på sin plass! Og måtte arvtakerne fortest mulig avansere fra BSS til League 2:-)

mikemodano
17.11.08 10:31

Ei lita oppdatering på hvilke baner man har sett fotball på: 

Premier League: Stamford Bridge, Chelsea (ligacupkamp v Blackburn i '97), Goodison, Everton (seriekamp v Arsenal i 04/05), Stadium of Light, Sunderland (seriekamp v QPR i the Champs i 04/05), The Hawthorns, West Brom (seriekamper v Newcastle i 05/06 og Walsall i 03/04). 

The Champs: St Andrews, Birmingham (seriekamp v Hartlepool i '92), Belle Vue, Doncaster (seriekamper v Hartlepool og Port Vale, begge i 05/06).

L1: London Road, Peterborough (seriekamp v Tranmere i 04/05), Bescot Stadium, Walsall (seriekamp v Grimsby i 06/07), Prenton Park, Tranmere (seriekamper v Hartlepool i 04/05 og v Huddersfield i fjor), Victoria Park, Hartlepool (et utall), Galpharm, Huddersfield (v Hartlepool i 04/05), Whaddon Road, Cheltenham (seriekamp v Hartlepool i 01/02). 

L2: Gay Meadow, Shrewsbury (seriekamp v Bristol Rovers i 06/07), Gigg Lane, Bury (seriekamp v Darlo i 06/07), Saltergate, Chesterfield (seriekamper v Hartlepool i 94/95 og v Brentford i 05/06), Vale Park, Port Vale (seriekamp v Hartlepool i 05/06), Moss Rose, Macclesfield (seriekamp v Bury i fjor), Millmoor, Rotherham (seriekamp v Swansea i 06/07), Blundell Park, Grimsby (seriekamp v Mansfield i 06/07), Dean Court, Bournemouth (seriekamper v Port Vale i 03/04 og Hartlepool i 05/06). 

Conf N: The Lamb, Tamworth (seriekamp v Gateshead i sep), The International Stadium, Gateshead (seriekamp v Ilkeston Town i 05/06) og Victoria Park, Burscough (seriekamp v Workington i fjor). 

UniBond Prem: Kirklands, Cammell Laird (seriekamp v Colwyn Bay i fjor, da man spilte på nivået under). 

Ellers har man naturligvis også et sterkt ønske om å se ligafotball (alternativt Football Trophy-kamper) på følgende baner, i rangért rekkefølge: 

1) Spotland, Rochdale (få dager igjen nå...) 2) Edgeley Park, Stockport 3) The Memorial Stadium, Bristol Rovers 4) Crown Ground, Accrington 5) Boundary Park, Oldham 6) Brunton Park, Carlisle 7) Sincil Bank, Lincoln 8) St James Park, Exeter 9) The Recreation Ground, Aldershot 10) Roots Hall, Southend 11) Christie Park, Morecambe 12) Underhill, Barnet 13) Edgar Street, Hereford 14) Griffin Park, Brentford 15) Huish Park, Yeovil. 

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3738
17.11.08 15:56

Imponerende merittliste dette, mikemodano. Ellers registrerer jeg at ønskelista di over hvilke stadioner du ønsker å besøke til forveksling ligner på min. Du sneik deg unna årets mcclair-tur til England, men til neste år har du intet valg. Hva sier du til oktober -09? Jeg har bare mulighet til èn årlig tur, så planen er å gjøre det meste ut av det, dvs. avreise en fredag og hjemreise søndag 9 dager seinere.

Hva gjør forresten den ishockey-spileren på profilen din?

mcclair9
17.11.08 16:02
Stinkfist: Høres ut som et spennende prosjekt, som jeg håper du får realisert. Selv om jeg ikke regner meg selv som noen groundhopper, har jeg jo besøkt et titalls stadia rundt omkring på øya, og jeg er enig i at det finnes mange sjarmerende små anlegg om man vet hvor man skal lete.

Jeg har en mistanke om at Stinkfist har ett og annet godt reisetips, så jeg regner med at du også henger deg på kvalitetsturen som er i emning oktober -09.

PS: Hvem er forresten den gulkledde gubben som "pynter" profilen din?

Stinkfist
17.11.08 16:48

Hva gjør forresten den ishockey-spileren på profilen din?

Hvem skulle det ellers være? Det er jo tross alt Mike Modano himself som er avbildet på mikerns profil.

Hvem er forresten den gulkledde gubben som "pynter" profilen din?

Gordon Hodgson, en av heltene fra MTFC-mannskapet som gikk helt til topps i gamle 4.divisjon sesongen 1974/75. Hodgy ankom Quarry Lane i 1974 fra Newcastle, og regjerte som midtbanesjef på Field Mill i litt over fire sesonger, før han høsten 1978 ble solgt til Oxford. Han praktiserte også midtbanefaget i Peterborough på tampen av karrieren, før han omskolerte seg til politimann. Hodgy døde dessverre i 1999, bare 46 år gammel.

Ellers er jeg selvfølgelig hypp på en fellestur neste høst, såfremt jeg har anledning.

(Innlegget ble redigert 17.11.08 16:52)

mikemodano
17.11.08 17:23

Joda, jeg sneik meg unna i år, men neste år må man forsøke å få drilla inn sluttet orden på engelsk jord med et korps bestående av øb-debisser. Hvis hver aktuell turdeltaker nedtegner sine stadionpreferanser, nødvendigvis i rangért rekkefølge, kan man til slutt nå et kompromiss basert på summen av disse, og således stake ut reiseruta så snart neste sommers terminlistekompjuter har unnagjort arbeidet sitt. 

mcclair9
19.11.08 22:57

Som sagt ligner min stadion-preferanseliste på modanos, men noen endringer i topp 15 har jeg gjort. Uten noen som helst forkleinelse for de stadionene som jeg har latt være å kopiere fra lista di.

1) Edgeley Park, 2) Boundary Park, 3) City Ground, 4) Brunton Park, 5) Blundell Park, 6) Meadow Lane, 7) Edgar Street, 8) Spotland, 9) Sincil Bank, 10) Roots Hall, 11) Christie Park, 12) St James Park (Exeter), 13) Oakwell, 14) Vale Park 15) Bramall Lane

Jeg ser fram til at alle turinteresserte har fremlagt lista si, terminlista er klar, og at snekringen av en fabelaktig reiserute dermed kan begynne. Om noen er misfornøyde med at det ikke blir mulighet for å se kamp på et ønsket stadion, kan det selvsagt være et kompromiss å ta omvisning på bana/byen i "fritida".

Reisemåte del 1: Fly (Bergen via Oslo) - (London eller Manchester)

Reisemåte del 2: Dersom 5 eller færre deltakere, foreslår jeg at vi leier bil i England. Da oppnår vi ønsket fleksiblitet for å nå flest mulig destinasjoner på mest mulig effektivt vis. Dersom 6 eller flere deltakere: Tog.

Losji: 3-stjerners til billigst mulig penge.

Kost: Full English til frokost. Deretter er alt tillatt bortsett fra de bannlyste kjedeforretningene Burger King, McDonalds og Pizza Hut.

Drikke: Offentlege vatnhol, som det heiter på nynorsk

Er det mer en bør huske på i turplanleggingen?

Stinkfist
20.11.08 12:08

Faen ta nye VGD! Her hadde jeg skrevet et lengre svar, bare for å bli utlogga før jeg fikk sendt det inn. Vi får gjøre et nytt forsøk:

For å starte med det viktigste, så er jeg åpen for det meste på stadionmarkedet, så lenge vi holder oss langt unna stadium:mk. Om jeg likevel skal forsøke meg på en prioriteringsliste, står naturligvis både Spotland og Moss Rose høyt oppe. Christie Park virker også som en interessant destinasjon, og et gjensyn med Edgeley Park ser jeg heller ingen grunn til å legge ned veto mot. Ellers kunne det også vært interessant med en studietur i sørvest (The Mem, St James Park, Plainmoor, Huish Park) om det hadde passet slik. Og selv om jeg i utgangspunktet ikke er særlig keen på heksegryta London, unner jeg resten av reiseselskapet å få oppleve Underhill.

Nå er det jo urealistisk å tro at vi rekker innom alle disse stedene i løpet av én uke, så vi må nok vente til terminlista for neste blir offentliggjort før vi plotter inn den endelige reiseruta.

Når det gjelder dette med leie av bil, må jeg spørre: er det i så fall noen i reiseselskapet som har erfaring med venstrekjøring? Selv er jeg en smule skeptisk til å sette meg bak rattet i en trafikksituasjon hvor alle spillereglene er speilvendt av det man er vant til, så jeg kommer ikke til å melde meg frivillig som sjåfør.

Ellers ser det meste greit ut med hensyn til kost og losji. Jeg tar dissens på boikotten av Pizza Hut, men hvis dette er stemningen blant resten av følget skal jeg forholde meg til det. Dog kommer jeg til å insistere på det sterkeste at det settes av tid til å handle musikk.

mikemodano
20.11.08 12:59
Stinkfist: er det i så fall noen i reiseselskapet som har erfaring med venstrekjøring?

Jeg skal ikke paastaa at jeg er overvettes dreven, men jeg har da kjoert en del i England; blant annet overlevde baade jeg og reisefoelget (rentboy - gammel og snart verneverdig VGD-er) da jeg satt bak rattet t/r Hartlepool-Liverpool i '04, og i '97 besto jeg saa vidt testen mellom London og Cardiff med et hysterisk kvinnemenneske i passasjersetet, sjoel om formaalet med turen i utgangspunktet var aa komme seg til Brighton (Cardiff...Brighton - ett fett), saa om ingen andre finner paa aa melde seg frivillig, kan jeg sikkert staa for noen miles, jeg. Det avhenger dog av at jeg ikke plasseres bak rattet i bakrus, for da er det ikke til aa legge skjul paa at doemmekrafta er noget svekket. Men med slike interessenter som foreloepig har meldt seg, kan jeg vanskelig se for meg at det skal oppstaa muligheter for aa krype til koeys i bedugga tilstand.

Jeg synes ellers dette ser lovende ut saa langt, og jeg ser samtidig for meg at ikke reiseutvalget blir bestaaende av saa altfor mange individer, siden det erfaringsmessig er vrient aa samkjoere altfor manges oensker samtidig. Men bevares - den som har lyst til aa bli med maa da faa lov til det; jeg ser for meg begrensningene sette seg selv.

sungod
sungodInnlegg: 6854
20.11.08 17:22

Aj, aj, hvilken liste Mike! Mycket bra. Selv har jeg altfor mange steder å reise til at jeg kan forsvare årlige fotballturer, men et par besøk har det da blitt, og flere skal det bli. 

93/94: White Hart Lane, mot Blackburn

05/06: Highbury, mot Bolton

05/06: Upton Park, mot Birmingham

05/06: Griffin Park, mot Southend

07/08: The New Den, mot Luton

07/08: Griffin Park, mot Wrexham

Og naturligvis, trenden med å gå fra PL til lavere divisjoner kommer til å fortsette i lang. 

mikemodano
20.11.08 17:29

Jaudaa, noegd med den, og faar man utvida den til aa omfatte ytterligere noen av de stadia man har lista opp over, skal man begynne aa si seg fornoeyd. Din gryende trend med Football League-besoek kontra Premier League aktes veldig, og skulle det bli aktuelt utpaa hoestparten neste aar, sungod, er det bare aa slenge seg med naar man gjoer en felles VGD-tur over til anglosaksisk jord.

mikemodano
20.11.08 17:39
mcclair9: Losji: 3-stjerners til billigst mulig penge.

Jeg foretrekker aa legge meg paa (tynn pun) et saa lavt antall b&b-michelinguidestjerner som mulig. For forrige og kommende natt er jeg innlosjert paa ikke altfor velrenommerte Newsham Park Guest House ute i Fairfield i Liverpool-provinsen, og selv om jeg for et droeyt aar siden skrev negativt ladde setninger vedroerende kjoennshaar i dusjen og en ganske ubehoevla og roeff gjestehusvert, sto rom nummer 12 atter parat da jeg gjorde vendereis. Tydelig har ikke betjeninga lest mine forrige linjer *puh* om stedet. Frokosten smakte like harskt som jeg husket den, og det er ingen grunn til aa ikke oppsoeke tilsvarende bunkere naar man gjoer forsoek paa aa faa til en fellesekskursjon. Jeg maa imidlertid korrigere meg selv litt: aarets romutgave er kjoennshaarfri. Det kan ha vaert opprydning i reinholdsavdelinga paa bruket.

For maaltider: Guinness burde dekke et hvert behov i saa maate. Antakelig kan vi neppe sko oss paa Starbuck's, siden kaffekjeden neppe har filialer i hver av de smaastedene vi kan komme til aa dumpe innom, men kruttsterk, bekmoerk kaffe boer likevel vaere aa oppdrive. Hva smaker vel bedre i litt smaatunge formiddagstimer for aa riste basiluskene fra kvelden i forveien ut av kroppen?

Stinkfist: musikkshopping er ikke til aa unngaa. Jeg har vaert uhyre flink som har rodd meg unna ett eneste kjoep saa langt, men for aa kompensere har man i stedet tilfoeyd noen nye titler til DVD-hylla (foreloepig ikke i fotballsjangeren, men saa har man ikke vaert i klubbsjappa verken paa Blundell Park eller paa Spotland ennaa).

(Innlegget ble redigert 20.11.08 17:40)

mcclair9
20.11.08 18:00
mikemodano: det er ingen grunn til aa ikke oppsoeke tilsvarende bunkere naar man gjoer forsoek paa aa faa til en fellesekskursjon.

Helt greit for meg, så lenge det er litt lunk i dusjen, forholdsvis reint sengetøy og valgmuligheter mellom speilegg og eggerøre på frokostmenyen. Musikkjøp er også OK, så lenge jeg til gjengjeld får rikelig med tid i bokhandlene.

Det ser forøvrig ut som om du er i gang med en fortreffelig reise. Jeg ser fram til å lese reisebrev underveis i utflukten din. Der skulle en ha vøre, Kal. Spotland og Blundell Park? Nå må du ikke svi opp alt konfekten før turen kommende høst!

Når det gjelder diskusjonen om bilbruk (kjøring), bør ikke det bli noe problem. Venstrekjøring fungerte i alle fall tilfredsstillende under turen min for tre uker siden. Vel og merke om en ser bort i fra en forholdsvis grov skjønnhetsfeil i Bury (svingte ut i gata til tutende reaksjoner fra den dobbeltkryssende trafikken). Vi legger heller ikke vekt på at en aggressiv lastebilsjåfør høyt oppe i Yorkshire-alpene fikk oss til å kjøre over en støypekant med bilens venstre side.

(Innlegget ble redigert 20.11.08 18:02)

mikemodano
21.11.08 10:58

Boksjapper er et must paa hver overfart, macca. Det er ikke alltid man finner interessante emner (selv om jeg skjoente at du fant en del som fenget sist, for aa si det mildt; var det 27 titler du putta i koerja? I saa fall: er det mulig aa faa ei oppramsing av hvilke?), men i gaar var Neil Warnocks biografi umulig aa styre utenom, og saa langt er det prisverdig lesning (ikke at det overrasker).

Joda, Cleethorpes og Rochdale er plasser gode som noen, og jeg ser fram til aa forlate Liverpool for denne gang om en droey times tid. Inntil videre har man lite bedre aa foreta seg enn aa slaa ihjel tid paa nettkafeteria. Til aere for Stinkfist har jeg valgt meg ut Mansfield guest house i Cleethorpes, og holder b&b-et like lav profil som the Stags, boer det bli et trivelig moete. Hvorvidt sjansen til aa velge mellom scrambled eggs og den mer gjengse britiske speileggvarianten er jeg imidlertid usikker paa; jeg synes lite gjoer seg under engelsk frokost som frityrstekte speilegg paa ei seng av lavkvalitetsboenner.

Ad skjoennhetsfeil i venstretrafikken: jeg var ute i omtrent samme aerend som deg, ser jeg, da jeg naer fatalt svingte inn i feil kjoerebane paa vei ut fra en bensinstasjon et eller annet sted i the Pennines. Heldigvis fikk man retta opp doningen i hertugens tid, slik at det hele kun resulterte i hissig tuting og en enda hissigere langfinger fra den motkjoerende bilisten. Saa om Stinkfist enda ikke er overbevist om at tog tross alt kan vise seg aa vaere den mest plausible transportloesninga, saa veit ikke jeg hva som skal til (togbilletter behoever ikke vaere dyrt om man bare bestiller via nettet - Liverpool-Cleethorpes i dag koster meg noeyaktig £10).

morrisey
21.11.08 23:01

DET var litt av et comeback, Mikey! Må ha vært morsomt å stå blant bortefansen i dag! Og målscorere... Demå da etterhvert ha bltt 70 tilsammen?

mcclair9
21.11.08 23:09
mikemodano: var det 27 titler du putta i koerja? I saa fall: er det mulig aa faa ei oppramsing av hvilke?), men i gaar var Neil Warnocks biografi umulig aa styre utenom

Jeg klarte ikke å styre unna Neil Warnock-biografien jeg heller. "Made in Sheffield" fristet for mye. Som jeg har nevnt tidligere, overvar jeg på siste utflukt storoppgjøret Palace - Forest. Jeg befant meg hele kampen gjennom midt blant den tilreisende bortefansen, og kunne ikke unngå å legge merke til at det med jevne mellomrom taktfast lød rundt meg: "Neil Warnock - you're a wanker, you're a wanker". Selv om røsten min bidro som Notts Forests støttespiller, skal jeg i hvert fall krediteres for èn ting: Jeg var stum som en østers under nevnte Warnock-tilrop.

De 26 resterende titlene:1) Modern Football is rubbish - an A-Z of all that is wrong with the beautiful game, 2) Martin O'Neill - the biography, 3) Steve Claridge - tales from the boot camps, 4) George Best - Blessed, the autobiography, 5) Who ate all the pies? - the life and times of Mick Quinn, 6) Paul McGrath - Back from the Brink, 7) Neil Lennon - Man and Bhoy, 8) There's only one Neil Redfearn, 9) Don Revie, portrait of a footballing enigma, 10) Deano - Dean Windass form Gipsyville to the Premiership, 11) Red Army General - Leading Britain's biggest hooligan firm, 12) Football League Tables 1888 - 2007, 13) Starmaker - the untold story of Jimmy Murphy, 14) Provided you don't kiss me - 20 years with Brian Clough, 15) Viollet - the life of a legendary goalscorer, 16) Stan the man - a har life in football (Stan Ternent), 17) The team that wouldn't die - the story of the Busby Babes, 18) Manchester United ruined my wife, 19) Broken dreams - the definite expose of British football corruption, 20) Archie Gemmill - both sides of the border, 21) The beautiful game is over - the globalisation of football 22) The damned United

I tillegg kjøpte jeg to romaner og to historie/faktabøker

Når jeg er plaget med den uvanen at konsumet ligger såpass høyt som 1-2 bøker i uka, er det lett å gå løpsk foran innbydende butikk-bokhyller. Av innkjøpene har jeg så langt lest nr. 1 og nr. 14. Begge to svarte definitivt til forventningene, og der har to boktipset ditt mikemodano: Løp og kjøp "Modern Football is rubbish" og "Provided you don't kiss me".

mcclair9
21.11.08 23:50
morrisey: Demå da etterhvert ha bltt 70 tilsammen?

Lee Badbuy, som han engang ble kalt i det blå Manchester, og pingla over alle pingler, Darren Anderton. 70? Minst. Dette hørest ut som en godbit-kamp. Og, hva kan du si om Blundell Park, modano?

mikemodano
23.11.08 14:30
morrisey: Må ha vært morsomt å stå blant bortefansen i dag!

Ja, var det bare saa vel. Tosken Newell hadde naturligvis ikke tatt oppgava om billettanskaffelse paa alvor, og plasserte oss midt paa main stand, rett bak pressetribuna, men aldri saa gaeaernt at det ikke er godt for noe: post-match ble det tid til en kvikk replikkveksling med Jimmy Quinn og ikke minst en lengre passiar med AFCB-kommentator John Williams, hvis legeme ikke var lett gjenkjennelig fra sist man saa bilder av ham (for uinnvidde: Williams spilte midtstopper paa tidenes Bournemouth-mannskap, som paa seint 80- og grytidlig 90-tall herja i andredivisjon, hvilket vil si at han hadde kompanjonger som Mark Newson, superkeeper Gerry Peyton, Ian Bishop, Trevor Aylott, Luther Blissett og et par til). Man lot det dra ut av seg at man var norrbagge, og braatt blei den veldige bamsen blank i gluggene: "I used to play for Stromsgodset, you know" - og akkurat den detaljen hadde gaatt i boka for de store glemsler for min del. Men litt iherdig tankevirksomhet seinere kom man paa at det faktisk stemte at han forsoekte seg i Drammen, dog vel uten aa faa registrert seriekamper. "Put your name down, son, and I'll give you a big mention during the Tuesday night game," saa tirsdag er det bare aa stille inn BBC Radio Solent naar Bournemouth moeter...tja...var det Morecambe?

Treff med John Williams var naturligvis langt stoerre enn aa hoeflighetsbefrase Mike Newell etter en kamp han virka aa vaere temmelig grinete etter. Kanskje ikke saa merkelig, naar man gaar mot sin foerste hjemmeseier paa maaaaaange maaneder, og avrunder kampen mot ti mann.

(Innlegget ble redigert 23.11.08 14:31)

mikemodano
12.01.09 15:45
mcclair9: hva kan du si om Blundell Park, modano?

Det kan sies mye fint om Blundell Park, mcclair. Dens kanskje aller største kompliment er at den ligger innhyllet i rekkevis på rekkevis av nusselige semi-detacheds helt ute i det cleethorpske havgapet, kun atskilt fra Nordsjøen av jernbanelinja øst for stadion, og hovedtribunens trefundament er også et solid pluss i disse tider. Á propos hovedtribune: jeg tok meg selv i å overraskes av at det ikke var den høyreiste vestlige seksjonen som hadde denne statusen knyttet opp mot seg, snarere den litt mer lavmælte delen på motsatt langside. Det var her Mike Newell hadde skaffet kompanjongen og meg billetter til 3-3-kampen mot Bournemouth i november. 

Det var surt, fryktelig surt, i Nordøst-Lincolnshire på novembertampen. Jeg tør knapt forestille meg hvordan det må være å løpe rundt utpå Blundell Park-grasset i shorts seinjanuars/tidlig februar, selv om det nok for the Danny Boshells of this world nok føles som verdens mest naturlige sak å permafryses under daglige treningsøkter i byen. Nordsjøsnoen står rakt i fleisen på spillerne som våger seg utpå matta, og det var lett å se at Bournemouth-spillerne, som selvsagt er vant med langt mer klimatisk gjestmilde kår, trengte tid for tilvenning. 

Når man har unnagjort fish'n'chips-måltidet på ei av de mange utsøkte Cleethorpes-kneipene, tusler man kanskje mot puben Blundell Park, som ligger et Phil Barnes-utspark fra stadion (de er fryktelig kreative i navnevalg både av baner og pubs i England, som kjent). Ved mine to besøk har jeg begge ganger entret stadionområdet fra Harrington Street, som er den énveiskjørte gata mellom banen og toglinja. Man forstår kjapt at man ikke behøver frykte altfor forseggjorte dasser, for murpussen har i flere år skreket etter både maling og flekking, selv om bølgeblikket ikke helt har nådd de samme gruelige proporsjoner som utafor hovedtribuna i Chesterfield. Rakt innafor kan man enten velge å ta stegene opp til Main Stand, eller man kan velge å gå til venstre og i retning av borteseksjonen/sydenden. Det gjorde jeg da jeg var der i '06, så da var det for så vidt ok å ta plass rett bak presse og radiokommentarer til AFCB-kampen. 

Nå veit jeg ikke om man benytter den eneste tilgjengelige stadionarkitekten for samtlige baner i Lincolnshire, men noe sier meg at opplevelsen på Blundell Park fort vil være smålik hva man måtte komme ut for på Sincil Bank i Lincoln, der jeg enda har til gode å innfinne meg. Det er bare for Stinkfist å legge seg i sælan og komme med et skikkelig brodderi av ei fortelling etter marsturens Imps-vistelse. 

mikemodano
28.01.09 15:54

Et sted må man også protokollnedtegne sine matcher på britisk jord, og da ser den oppdaterte skrytelista ut som følger: 

1991/92:

5/10-91 Division Three - Hartlepool vs Wigan 4-3
18/4-92 Division Three - Birmingham vs Hartlepool 2-1
20/4-92 Division Three - Hartlepool vs Bury 0-0

1994/95:

15/10-94 Division Three - Hartlepool vs Preston 3-1
25/3-95 Division Three - Chesterfield vs Hartlepool 2-0
1/4-95 Division Three - Hartlepool vs Northampton 1-1

1995/96:

20/2-96 Division Three - Hartlepool vs Doncaster 0-1
24/2-96 Division Three - Hartlepool vs Leyton Orient 4-1

1997/98:

15/10-97 League Cup Chelsea vs Blackburn 1-1
28/2-98 Division Three - Hartlepool vs Doncaster 3-1

2001/02:

26/2-02 Division Three - Cheltenham vs Hartlepool 3-0

2003/04:

20/12-03 Division Two - Hartlepool vs Colchester 0-0
9/1-04: Division One - West Bromwich vs Walsall 2-0
10/1-04: Division Two - Bournemouth vs Port Vale 2-1
2/3-04: Division Two - Hartlepool vs Chesterfield 2-0

2004/05:

7/8-04 League One - Peterborough vs Tranmere 1-0
10/8-04 League One - Tranmere vs Hartlepool 2-1
14/8-04 Championship - Sunderland vs Q.P.R. 2-2
15/8-04 Premier League - Everton vs Arsenal 1-4
16/8-04 League One - Huddersfield vs Hartlepool 0-2
8/1-05 FA Cup (tredje runde) - Hartlepool vs Boston 0-0

2005/06:

6/8-05 League One - Hartlepool vs Bradford 0-2
9/8-05 League One - Bournemouth vs Hartlepool 1-1
10/8-05 League One - Chesterfield vs Brentford 1-3
13/8-05 League One - Doncaster vs Hartlepool 0-1
29/10-05 League One - Port Vale vs Hartlepool 1-2
30/10-05 Premier League - West Bromwich vs Newcastle 0-3
14/1-06: League One - Hartlepool vs Tranmere 0-0
10/3-06: League One - Hartlepool vs Huddersfield 3-1
11/3-06: League One - Doncaster vs Port Vale 1-1
18/3-06: League One - Hartlepool vs Barnsley 1-1
29/4-06: UniBond Premier - Gateshead vs Ilkeston Town 1-2

2006/07:

18/8-06: League Two - Grimsby vs Mansfield 1-1
19/8-06: League Two - Hartlepool vs Torquay 1-1
29/10-06: League Two - Hartlepool vs Darlington 0-0
15/1-07: League Two - Walsall vs Grimsby 2-0
16/1-07: League Two - Bury vs Darlington 1-1
27/2-07: League One - Rotherham vs Swansea 1-2
2/3-07: League Two - Shrewsbury vs Bristol Rovers 0-0
3/3-07: League Two - Hartlepool vs Hereford 3-2

2007/08:

23/10-07: Blue Square North - Burscough vs Workington 0-1
24/10-07: UniBond Division One South - Cammell Laird vs Colwyn Bay 2-0
26/10-07: League One - Tranmere vs Huddersfield 3-0
27/10-07: League Two - Macclesfield vs Bury 2-2

2008/09:

12/9-08: League One - Hartlepool vs Cheltenham 4-1
13/9-08: Blue Square North - Tamworth vs Gateshead 2-1
21/11-08: League Two - Grimsby vs Bournemouth 3-3
22/11-08: League Two - Rochdale vs Luton 2-0

Skotsk fotball:

12/2-05 Scottish Premierleague - Rangers vs Hibernian 3-0
12/11-05 Scottish Second Division - Partick Thistle vs Gretna 3-3

Hmm, ble det kun med den ene fotballturen i fjor, altså?

mcclair9
03.06.09 00:02
mikemodano: Joda, jeg sneik meg unna i år, men neste år må man forsøke å få drilla inn sluttet orden på engelsk jord med et korps bestående av øb-debisser.

Er holdningen fortsatt at det er forsøket verdt å "forsøke å få drilla inn sluttet orden på engelsk jord med et korps bestående av øb-debisser" til høsten?

mcclair9
03.06.09 00:04
Stinkfist: Ellers er jeg selvfølgelig hypp på en fellestur neste høst, såfremt jeg har anledning.

Og hvordan ser anledningen ut nå når du har fått vinter og vår på deg til å vurdere?

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
03.06.09 00:07

Så vidt jeg kan se har du sett Huddersfield 3 ganger og de har tapt alle. Er det for mye å be om at du holder deg borte fra kamper med laget mitt heretter?

PS. Fryktelig mye pools, da gitt.

mikemodano
03.06.09 04:04
mcclair9: Er holdningen fortsatt at det er forsøket verdt å "forsøke å få drilla inn sluttet orden på engelsk jord med et korps bestående av øb-debisser" til høsten?

mcclair, du skal vite at det er lite eller intet som ville gledet undertegnedes seriøst enkle sjel mer enn dersom så ble tilfelle. Jeg gledes aldri mer enn når jeg trår en ny arena for jomfrugang; det er rett og slett intet som kan måle seg, og om vi makter å få i stand noe så uhyrisk som en fellesreis, er det ikke noe som ville gjøre meg mer lykksalig. La oss bare finne tid, sted og rom.

(Innlegget ble redigert 03.06.09 04:11)

Stinkfist
03.06.09 08:56
mcclair9: Og hvordan ser anledningen ut nå når du har fått vinter og vår på deg til å vurdere?

Kommer helt an på tidspunktet. Slik det ser ut per i dag, er det nok kun i tidsperioden 3-11.oktober jeg har mulighet til å reise over i høst - iallfall hvis oppholdet skal bli av lengre varighet enn bare en helg. Men hvis dette er et tidspunkt som passer for resten av de potensielle deltakerne, så høres det riktig trivelig ut med en felles VGD-tur til balløya.

PS: Har du lest notatene fra VGD-treffet i Cambridge i mars?

(Innlegget ble redigert 03.06.09 08:58)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg