Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ynskjebiletet: Det mørkraste døgret i året

NYTT TEMA
flounderswake
flounderswakeInnlegg: 3116
21.12.09 17:41
Biletet "Det mørkraste døgret i året" vart måla av Andrè-Paul Oobase, ein flamsk
målar som høyrde til den såkalla Eipswiijk-skula. Det vart måla medan A.-P. Oobase
var i si raudblåe tid, i motstykke til hans meir svartsynte framvokster, og det er
allmågekunne at han måla det i trengsel og solde det i bytte for ei sleiv til ein
buntmakar frå Doordrecht. Sidan har biletet funne fram hit til bymuseet i
Doordrecht, kor det heng i det såkalla Teeijknenkamer, eller "rissestova". Det
opphavelege skapet har vorte satt i stand, og i dag kan skapnaden betre enn på
fleire år syne det vonet som målaren sette fram i tilhøve til årsringens sviv.

Og her har me biletet:

ble til en lys og og fin kveld. 2-1 mot Wiggen og top of the league by Christmas. Vi
får ta mere om kampen i morgen, nå skal jeg legge meg.

ªpo

apobase
apobaseInnlegg: 10857
22.12.09 15:46

Hvilket vakkert bilde! Jeg tenke faktisk på det i går da jeg tumlet rundt i mørket. Men det eneste den mørkeste dagen i året karte å gi meg denne gang var mer sykdom og elendighet. Alt var så mye bedre før i tiden.

Så får vi se om relanseringen av dette bildet kan birda til flere og hyppigere diskusjoner om Nil Wal-Nok og andre kinesere.

Dzagoev
DzagoevInnlegg: 8580
24.12.09 05:11

Jeg må si jeg ikke har peiling på hva trådstarter babler om, men har faktisk hørt om ett lag fra Doordrecht som har vært de der gørrkjedelige midtukekuppongene som bruker å være på Fredager før landskamphelger... Noen som kjenner seg igjen?;)

flounderswake
13.12.10 15:56

Skal atter den mørkeste dagen i året snus til en lysets fest?

Skal vi tro de gamle trakiernes århundregamle kalender, inntreffer årets vintersolverv med at den mørke, iskalde planeten Keanox16 passerer langs hypotenusen av stjernebildetriangelet Ørnen, Dragen og Reven. Jeg tar dette som et sikkert tegn på at Reven (Leicester) vil ydmyke Ipswich den 18. desember - Ipswichs despot vil falle og George Burley (Palace - Ørnen) vil igjen ta over tømmene og vil innlede en lang og hard kamp mot Nil Wal-Nok (Dragen).

flounderswake
18.12.10 18:28

Er det dette som er kamptråden?

Må si jeg har beundret dette mesterverket flere ganger, men kan ikke si jeg har lagt merke til dette markante hvitstrøket på bildet? Vågalt av kunstneren.

Rory Fallon varer neppe kampen ut når dommeren mener albueteknikken hans ikke kan godkjennes. Gult.

Sannelig, 1-0 til Blues. Det var Fallon som la igjen til Norris.

(Innlegget ble redigert 18.12.10 18:29)

apobase
20.12.10 18:47

På mange måter symboliserer denne kampen lys i en mørk tid. For det første var det vinterens vakreste eventyr. Snø. For det andre så gjorde den slutt på en tapsrekke på 723 kamper eller noe sånt. Et vendepunkt? Tjæh, med mindre snøen vedvarer så er det vel ingen grunn til å tro det.

Situasjonen er med andre ord en helt annen enn den gang Bård Wiggen måtte reise hjem til rugbybyen med en smultring i bagasjen. Da cruiset man på toppen av tabellen med verden for ens føtter. Nu ligger man mere med brukket rygg og leter ettter de knuste brillene sine. Likevel, den (nesten) mørkeste dagen i året ble nok en gang en ljus kveld.

flounderswake
07.01.11 20:13
flounderswake: Skal vi tro de gamle trakiernes århundregamle kalender, inntreffer årets vintersolverv med at den mørke, iskalde planeten Keanox16 passerer langs hypotenusen av stjernebildetriangelet Ørnen, Dragen og Reven. Jeg tar dette som et sikkert tegn på at Reven (Leicester) vil ydmyke Ipswich den 18. desember - Ipswichs despot vil falle og George Burley (Palace - Ørnen) vil igjen ta over tømmene og vil innlede en lang og hard kamp mot Nil Wal-Nok (Dragen).

Presisjonen i denne profetien er uhyggelig.

For på det som fra gammelt av kalles Eldbjørgdagen (7. januar) ble despoten felt. Dette var dagen da man foretok en rituell ildberging av ildstedet: man kastet godt øl på bålet som hadde brent siden blotet (mørkeste dagen) for at det verken skulle lue for meget eller for lite i det kommende året. Ergo ble despoten fordrevet for å forhindre brann i traktorenes leir ved å skvette øl under kragen. Noe som ovennevnte tegn varslet.

I tillegg gikk dette for å være dagen da bjørnen snudde i hiet. Bjørn-hi. Bjurn-li. Burn-ley. George Burnley har noe med dette å gjøre og blir godt mulig ny manager.

apobase
10.01.11 11:01

Ynskjebillete kan for øvrig beskues her:

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/eng_div_1/4087923.stm

Kall det gjerne en slags ironi, men nå kan det altså se ut som om motstandarbossen den kvelden, Paul Jewel, tar over roret i smackbitch. Kontrastene er store. På den mørkeste dagen i 2004 klatret smutich til toppen av tabellen etter å ha slått Jewels menn. 6 år senere er klubben inne i sin mørkeste periode, og Jewel står klar til å ta over.

apobase
10.01.11 11:17

Pressekonferanse kl 14, for øvrig, der den nye manageren (Paul Jewel) vil bli offentliggjort.

apobase
10.01.11 14:31

Og bare for å bekrefte det. Det blei Paul Jewell i 2 og et halvt år.

HarryStafford
HarryStaffordInnlegg: 595
10.01.11 18:07

Er du fornøgd? Eg har aldri likt fyren spesielt godt, men han har jo fått opp mindre klubbar enn Ipswich til toppdivisjonen.

flounderswake
10.01.11 18:53

Eller hva med et helt galleri.

Også så beleilig at Chris Hutchings fikk sparken i Walsall her nyss! Sannelig flaks, for ikke bare er han Paul Jewells betrudde dreng på benken, men også fast ener i arverekkefølgen de gangene Paul Jewell finner det på tide å trekke seg tilbake fra sporten.

apobase
10.01.11 20:08
HarryStafford: Er du fornøgd?

Jeg er skeptisk. Men det trenger ikke bety så mye da jeg alltid er skeptisk til en ny manager.

Jeg var skeptisk da Joe Royle tok over. Jeg trodde ikke han var rett mann for klubben - vi skal jo tross alt spille fotball "the Ipswich way". Sett i ettertid tok jeg feil ang. Royle. Han gjorde sine saker meget bra tatt i betraktning at han tok over en klubb i administrasjon uten økonomiske muskler, og klarte playoff to ganger, den ene gangen var han sågar ganske nære direkte opprykk som ynskjebilete så elegant beskriver. Snytt av nettopp Paul Jewell.

Jeg var skeptisk da Jim Magilton tok over. Først og fremst fordi han var et ubeskrevet blad som manager. Men samtidig var jeg litt entusiastisk i og med at jeg likte Magilton, og virkelig håpet han ville lykkes. Dessuten så skulle han jo spille fotball the Ipswich way. Kan vel egentlig ikke si at han lyktes i og med at vi i løpet av hans 3 sesonger i lederstolen aldri var i nærheten av opprykk, men noen stor flopp var han heller ikke.

Jeg var skeptisk da Roy Keane ankom. Jeg likte ikke fyren men trodda kanskje han var en ok manager. Nå er det bildet snudd på hodet. Jeg liker fyren men han er helt håpløs som manager.

apobase
10.01.11 22:56
HarryStafford: Er du fornøgd? Eg har aldri likt fyren spesielt godt, men han har jo fått opp mindre klubbar enn Ipswich til toppdivisjonen.

Eller for å svare deg på en annen måte Stafford, så siterer jeg det jeg skrev da du på tilsvarende vis lurte på mitt syn etter ansettelsen av Roy Keane. Det passer igrunn ganske bra nå også, ja det passer vel egentlig nesten alltid:

"Det hele har jo skjedd ganske så fort og etter å ha fordøyd intrykkene litt så må jeg si at ordet "exited" er ganske passende for min sinnstemning akkurat nå. Og det var den før dagens kamp også. Et managerskifte bringer alltid med seg litt fuzz, forhåpninger og feelgood-stemning. Selv etter ansettelsen av Royle klarte jeg å bli ganske optimistisk. Det ligger i sakens natur. Et troneskifte medfører at man alltid ser ting i et mer positivt lys. Man har en tendens til å se mulighetene framfor problemene. Det skjedde denne gangen også. Etter hvert som nyheten om Roy Keane som ny manager hadde sunket inn, begynte begeistringen å melde seg."

Hele tråden kan for øvrig beskues her:

En fantastisk tråd

En kan vel i ettertid si at skepsisen viste seg å være velbegrunnet.

apobase
19.01.11 13:29
flounderswake: Også så beleilig at Chris Hutchings fikk sparken i Walsall her nyss! Sannelig flaks, for ikke bare er han Paul Jewells betrudde dreng på benken, men også fast ener i arverekkefølgen de gangene Paul Jewell finner det på tide å trekke seg tilbake fra sporten.

Ingen premie i posten for at du var så fremsynt at du så denne. Til det var det for åpenbart. Men et aldri så lite vennskapelig dask på stumpen kan du få. Altså, på mandag ble det kunngjort at Hutchings blir annenfiolinist på Portman Road.

apobase
19.01.11 14:12
flounderswake: Sidan har biletet funne fram hit til bymuseet i
Doordrecht, kor det heng i det såkalla Teeijknenkamer, eller "rissestova".

Originalen av bildet som henger i "rissestova" kan for øvrig beskues her:

Det møkraste døgret

flounderswake
19.01.11 16:10
apobase: Altså, på mandag ble det kunngjort at Hutchings blir annenfiolinist på Portman Road.

... og Jewells etterfølger i managerstolen på Portman Road om et par år. For igjen å stadfeste det fordømt åpenbare.

Spørsmålet er vel snarere hvem som ettertar for Hutchings. Og det blir... Hao Hai-Dong?

(Innlegget ble redigert 19.01.11 16:10)

apobase
19.01.11 21:25
flounderswake: Spørsmålet er vel snarere hvem som ettertar for Hutchings. Og det blir... Hao Hai-Dong?

Ja, hvorfor ikke? Marcus Evans skal vel snart ekspandere driften til det asiatiske markedet, og da gjelder det å ha en profil til å markedsføre merkevaren.

"Hei, jeg heter Hao Hai-Dong, og jeg bruker Marcus Evans hver gang jeg skal arrangere en event."

flounderswake
22.12.12 11:18
Dzagoev: de der gørrkjedelige midtukekuppongene som bruker å være på Fredager før landskamphelger

Du er fremdeles ung, Alan. Midtukekupongene er jordens salt.

Gledelig mørkeste dagen i året, alle sammen: det er 8-årsjubileum i år. En litt spesiell opptakt har det vært, med alle de uvanlige tegnene i tiden. At Hutchings ikke ble satt til å ta over Jewells stilling. At McCarthy gjør en speilvendt 95/96 av seg selv. Men det er tegn som peker mot at Ipswich T går en bedre tidsalder i møte.

flounderswake
21.12.14 18:40
flounderswake: ble til en lys og og fin kveld. 2-1 mot Wiggen og top of the league by Christmas. Vi
får ta mere om kampen i morgen, nå skal jeg legge meg. ªpo

Jøye meg, er det gått ti år siden dette mesterverket så dagens lys? Det har jo nesten ikke falmet det grann og er fremdeles like allmenngyldig. Den samme maleren har jo forresten siden laget et mektig tablå kalt Notti magiche (fra den italienske perioden hans), som etter min mening faktisk seiler opp ved siden av dette som hans mest betydelige.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26096
07.12.16 16:08
Dzagoev: Jeg må si jeg ikke har peiling på hva trådstarter babler om

Det er det nok de færreste som har, og da snakker jeg ikke kun om denne tråden (hirr, hirr). 

Vi nærmer oss 'det mørkraste døgeret' igjen, karer, og hva er vel bedre da enn å tørke støv av ønskebildet, ta fram en stol og sette oss til med et krus mørkristet kaffe for å ta bildet i akt, nøyaktig slik vi gjorde på denne tiden i fjor. Og i forfjor. Og i forfjors i fjor. Denne Andrè-Paul Oobase har et uttrykk få kan måle seg med. Og sjelden kommer det til syne bedre enn i de døgnene vi nå står foran, og helt fram til vintersolhverv. 

Jeg vet ikke helt med dere, karer, men jeg mener altså at alt var atskillig bedre før. Selv VGD. Nå kan det for eksempel gå fire år mellom hver gang chillern1 nevnes, selv om han var tidenes første pakistanske manager på hattrick *. For en fyr! Selv for en som aldri kastet seg på hattrickbølgen er han en legende. Kan det tenkes at Oobase i sitt galleri i Doordrecht har utstilt et bilde med chillern1 som motiv? 

Engelsk fotball, ja. Jeg må nok innrømme at gløden har dalt litt. Men slik er det gjerne når man nærmer seg de 30. Det er ikke like om å gjøre som tidligere å få med seg alt, være seg fra Premier League eller femte nonliganivå. Takke seg til at Oobase også har sin italienske periode, slik at det går an å gjøre avstikkere fra eng. fotball. 

paul_dalton_11
paul_dalton_11Innlegg: 6332
07.12.16 17:03
mikemodano: Engelsk fotball, ja. Jeg må nok innrømme at gløden har dalt litt. Men slik er det gjerne når man nærmer seg de 30.

Vet ikke om det er mørketiden som får deg dyster, men du har da fortsatt et par år igjen før du runder 30! Det går litt i rykk og napp med tiden til å fordype seg nok til at engasjementet blir som det en gang var. Og det er stadig mindre inspirasjon å hente av de andre forumsmedlemmene, sånn det var for noen år siden. Så jeg ønsker meg en nyttårsgave i form av et lag, en spiller, en liga som kan skape økende engasjement i 2017 hos en Averell som ser overraskende lite fotball dette året. Huddersfield klarte faktisk å få meg til å orke å se en hel fotballkamp forrige uke. Heldigvis så er min startende kjærlighet fra høsten 1989 fortsatt sterk nok til at fotballen fortsatt følges - enn om litt for snevert i forhold til tidligere. Men å se fotball live står fortsatt høyt, så det er lov å drømme om at reisekontoen igjen skal begynne å vokse.

(Innlegget ble redigert 07.12.16 17:05)

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26096
07.12.16 20:37
paul_dalton_11: en Averell som ser overraskende lite fotball dette året

Her tør jeg si at jeg skiller meg fra deg, daltonbror: Jeg har neppe noensinne sett så mye fotball som jeg har gjort de siste månedene, men forsvinnende lite av denne ballen har altså vært engelsk. Jeg ser jo at delforumets onkel reisende Mac til stadighet sender seg selv over til Storbritannia (ja, slik er det blitt; England er for lite for ham nå), men selv reiseiveren har avtatt her i gården. Ja, som sagt: Å nærme seg de 30 (tross alt) har sin pris. 

Høsten '89 er så avgjort en god årgang, dalton. Ja, faktisk den aller beste. Men på tide å bryte av. Jeg har noe '89-ball som skal fortæres. 

flounderswake
07.12.16 20:47

Sukk, ja jeg ser dessverre ingen i dag som kan måle seg med djervheten i A.-P. Oobases penselstrøk. Så forbasket djervt det var!

Jeg vet at 6347 har sine statistikker som presist viser torvets fall mot bunnen, men også vi mer vanlige torvkoner har våre oppfatninger basert på overlevert folketro og et liv i nær kontakt med naturen. Når fenomenet chillern1 ikke nevnes på nær 4 år, forteller det alt om et torv på full fart mot avgrunnen.

Averell etterlyser noen eller noe som kan redde engelsk fotball, og vi må nok bare innse at selv Neil Warnock ikke kan greie den oppgaven alene. Det har jo vært spekulert i en Ronnie Moore på vei tilbake til Millmoor... eller er løsningen så enkel som Chris Brass, nuværende caretaker i Bury?

apobase
09.12.16 11:45

Kjære kunstnervenner. Jeg skulle gjerne ha vært med dere, i kropp og ånd, og malt stormfulle bilder, med ville penselstrøk, av forrykende øvrigball. Men slik har det seg altså ikke. Så hvor skal man legge skylda? Paul Jewell? Roy Keane? Mick McCarthy? De fire skrikerungene som aldri vil gi meg fred? Huset som skal ryddes, pusses opp og gjøres klar for salg? Tingenes tilstand i fotballverden? Korrupsjon og skattesnusk? Økonomisk doping og bloddoping? Nei, verden er ikke slik den var i 2004, let alone 1990. Og ikke minst, jeg er ikke den jeg var den gang, eller de gangene. Så det beste er å nyte minnene av chillern1 og de flotte maleriene. Finne fram cherryflasken og synke ned i godstolen, mens mørket sænke sæ. For det er mørkt, ikke bare på innbytterbenken til Kamerun, men i de aller fleste av fotballverdens krinker og kroker.

apobase
09.12.16 21:09
flounderswake: Chris Brass

Er dette samme Chris Brass hvis selvmål gjør selveste Bjarte Flem misunnelig?

flounderswake
15.12.16 17:06
apobase: Er dette samme Chris Brass hvis selvmål gjør selveste Bjarte Flem misunnelig?

Det er selvsamme mann som med sitt Brass-spark sjarmerte en hel fotballverden i 2006, ja.

Og samme Brass som i dag er blitt utnevnt til manager på Gigg Lane etter en prøveperiode som lagleder på fire kamper. Han tapte alle fire. Er han engelsk fotballs frelser?

flounderswake
17.12.16 17:11

Et mesterverk så djervt, så grensesprengende ser neppe dagens lys igjen. Men pussig nok har motivet som kunstneren avbildet dukket opp igjen i dag, riktignok noen dager unna selve dagen og enda lenger unna top of the league. Klokka er ti over fem 17. desember og det står foreløpig 1-1 mellom Wigan og Ipswich Town.

apobase
17.12.16 21:06
flounderswake: Klokka er ti over fem 17. desember og det står foreløpig 1-1 mellom Wigan og Ipswich Town.

Veldig bra replica av originalen - kanskje med litt bredere og graftigere penselstrøk denne gang. En seier mot Bård Wiggen hvor man snur kampeeeen med en sen scoriiiiiiing - denne gang McGoldrick, den gang da Bent, type Darren. Nå 3-2, da 2-1. Nå borte, da hjemme. Nå midt på tabellen(ish), da toppen av tabellen. Forskjellene og kontrastene er vel omtrent like mange og store som likhetene. McCarthy er ingen Royle - langt derifra. Men kanskje klarer han nok en gang å fornye kontrakten, og med det sementere sluttornas plass som the champiest of all championshipklubber.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg