Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Northern Premier

NYTT TEMA
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26308
18.05.10 13:15

Med tanke på at UniBond i denne omgang har sagt sitt som sponsor for Northern Premier League, føles det på sin plass å kreere en ny tråd for emnet. Som i søskenligaene Isthmian og Southern League slapp i går Northern Premier League deltakerlistene for sine tre divisjoner, og her har vi primeraen

Ashton United, Bradford Park Avenue, Burscough, Buxton, Chasetown, Colwyn Bay, FC Halifax Town, FC United of Manchester, Frickley Athletic, Northwich Victoria, Ossett Town, Hucknall Town, Kendal Town, Marine, Matlock Town, Mickleover Sports, Nantwich Town, North Ferriby United, Retford United, Stocksbridge Park Steels, Whitby Town, Worksop Town

Northwich Vics ble tvangsdegradert som følge av det sist dokumenterte økonomiske misligholdet, og er eneste av fjorårets Conf North-representanter i årets NPL Premier. Videre tar man imot de fire oppstigerne fra NPLs to regionaldivisjoner: FC Halifax og walisiske Colwyn Bay fra nord og Mickleover Sports og Chasetown fra syd. Vekke fra i fjor er ligatriumfator Guiseley (Conf North), playoffvinner Boston United (ditto) og nedrykkede Durham City, som jeg trodde ville delta i Northern Leagues førstedivisjon etter eget ønske i år, men som er plassert i NPLs norddivisjon. Grunnet King's Lynns konkurs avsluttet NPLs elitenivå med kun 20 lag i fjor, mens 22 klubber er ment å fullføre for 2010/11. 

Div I South: Barwell, Belper Town, Brigg Town, Carlton Town, Glapwell, Goole AFC, Grantham Town, Kidsgrove Athletic, Leek Town, Lincoln United, Loughborough Town, Market Drayton Town, Newcastle Town, Quorn, Rainworth Miners Welfare, Romulus, Rushall Olympic, Sheffield, Shepshed Dynamo, Spalding United, Stamford, Sutton Coldfield Town

Her har man innlemmet tre av Step 5-vinnerne fra i fjor: Barwell fra Midland Alliance, Newcastle fra North West Counties og Rainworth fra North East Counties, mens Romulus og Sutton Coldfield har kommet over fra Southern Leagues Midlands-divisjon. 

Div I North: AFC Fylde, Bamber Bridge, Cammell Laird, Chorley, Clitheroe, Curzon Ashton, Durham City, Garforth Town, Harrogate Railway Athletic, Lancaster City, Leigh Genesis, Mossley, Ossett Albion, Prescot Cables, Radcliffe Borough, Salford City, Skelmersdale United, Trafford, Wakefield, Warrington Town, Witton Albion, Woodley Sports

Ut med divisjonsvinner FC Halifax og playoffvinner Colwyn Bay, samt nedstiger Rossendale United. Inn er kommet nedrykkede Durham City, i tillegg til Witton Albion og Cammell Laird fra syddivisjonen. 

SilverStreet
SilverStreetInnlegg: 941
18.05.10 14:59

Har du fått med deg noen kamper med FCUM live? Her er forresten en noget glissen liste med pre-season kamper for FCUM.

http://www.fc-utd.co.uk/story.php?story_id=2786

mikemodano
18.05.10 16:47
SilverStreet: Har du fått med deg noen kamper med FCUM live?

Nei, du, roccabilly - det har jeg enda til gode, men tar jeg ikke feil har den siste mohikaner, også kjent som Stink Fist, vært borti en slik foreteelse. Det ville overraske meg om det ikke lar seg gjøre å frambringe noen notater fra fyrens FC United-opplevelse. 

I det hele tatt er jeg lite bevandret hva gjelder Northern Premier League-øyeblikk. Det er liksom Southern League som har bergtatt meg, og uten at jeg skal stilles til ansvar for hva jeg nå kommer til å si, så tror jeg kun jeg har én NPL-match bak meg, sågar på andrenivået, da jeg var og så Cammell Laird v Colwyn Bay for noen år tilbake. 

Stormatchen i Northern Premier Premier i 10/11 vil utvilsomt bli Halifax mot United. Med begge klubbers tilhengerpotensiale kan et slikt oppgjør fort dra opp mot 5000. Nå har ikke jeg sjekket talla for FC United fra 09/10, men jeg registrerte i alle fall at man helst lå over 2000, mens Shaymen hadde 3300 til seriefinalen mot Lancaster City i april. Nå er selv ikke jeg så naiv at jeg plusser sammen disse to og får neste termins tall, men potensialet for begge lag gir like fullt uttrykk for at en slik sum kan høve. 

Hva med Dem selv? Jeg tar for gitt at vesletulla holder fatter'n i sving på hjemmebane, slik at noen tur over til England mer eller mindre utelukker seg selv inntil videre, eller har fruen gitt grønt lys avgang Mancunia for å slippe unna gemalens gruelige tilbøyligheter for noen døgn? 

Stinkfist
StinkfistInnlegg: 5065
18.05.10 23:20
mikemodano: den siste mohikaner, også kjent som Stink Fist

...that or His Stinkness, or El Stinkerino if you're not into the whole brevity thing.

Joda, det stemmer at jeg støtte borti FC United for litt over et år siden under en oppdagelsesreise i hjertet av Derbyshire, nærmere bestemt på Causeway Lane i Matlock. En detaljert reiseberetning ligger i dette innlegget (bla ned til femte avsnitt). Jeg antar ellers at du kjenner min mørke(røde) fortid, rocca, og i så måte sikkert er klar over at jeg sannsynligvis aldri vil være i stand til å omtale FCUM i spesielt rosende ordelag, selv om det for all del står stor respekt av de supporterne som valgte å tale pengemakta midt imot, og starte en egen klubb.

Uansett: På ett punkt skal jeg likevel innrømme at jeg har litt sans for FCUM. De er en opprørsklubb, og må i så måte være noe av det nærmeste man kommer et FC St. Pauli i engelsk fotball. Og selv om jeg ikke nødvendigvis deler alle de politiske standpunktene som kommer til uttrykk hos kultforeningen fra Hamburgs rødlysdistrikt, så kan ingen nekte for at St. Pauli er en fargeklatt på fotballkartet, og en klubb jeg håper kan bite godt fra seg mot Bundesliga-aristokratene neste sesong.

(Innlegget ble redigert 18.05.10 23:23)

SilverStreet
01.06.10 08:34

Dere begynner å bli imponerende bevandret i det som skjuler seg nede i det engelske ligasystemet, gutter. Æ e mektig imponert. Vesletulla tar mye tid og en har på en måte startet en ny tidsregning; før og etter Thea (oppkalt etter O`Shea…øhøh). Hun har tross sine 7 mnd tungt for å lære alle versene i ”The 12 days of Cantona”, men jeg håper selvfølgelig dette er på plass til seriestart. Jeg sjekket forresten tilskuersnittet til FC United og Halifax for 09/10 og de var henholdsvis 1.954 og 1.452 (jeg vil tro opprykket pynter ytterligere på denne). I tillegg hadde Boston United som ble nr 2 i det som nå kalles Northern Premier et snitt på 1.343. De tre nevnte er i særklasse hva tilskuersnitt angår, hele tabellen: http://unibondleague.pitchero.com/attendance-tables.php

Det begynner å bli lenge siden forrige tur. Alt for lenge. Jeg skal derfor plukke meg ut en godbit når terminlisten kommer i juni, en tur som også blir brutterns debut på OT. I tillegg hadde det vært lidderlig moro og sett FC United så en får se hvordan det klaffer med kampoppsett etc. Jeg skal forresten lese stinkys referat mellom to bleieskift i ettermiddag.

Kun få arbeidsdager før man går inn i en 10 ukers periode med ferie, pappapermisjon og fotball-VM. Gode dager;-)

mikemodano
01.06.10 14:25
SilverStreet: Jeg skal forresten lese stinkys referat mellom to bleieskift i ettermiddag

Jeg foreslaar at du legger inn ei mulig hvilepause, med muligheter for aa lese de resterende linjene, de linjene du antakelig neppe rekker faa med deg mellom bleieskift 1 og 2, til siste baesjejobb. Det kan synes som en lettfattelig og kjapplest prosedyrebeskrivelse av Fist, men tro meg, rocca: du vil behoeve tid. Og skulle det enda gjenstaa en bit etter at bleieskift 3 er unnagjort, er det bare aa lese siste rest mens du gaar loes paa din lokale variant av OT-rekesmoerbroed.

Det er fabelaktige tall de tre klubbene du siterer kunne levere i fjor, og at FC United faktisk drar opp mot 2000 i snitt enda i sin femte levesesong, vitner om at dette er mer enn bare ei ny dilles interesse. Klubben virker aa vaere kommen for aa bli. Det boer trekke litt ned at man er avhengig av aa leie hjemmebanefasiliteter, men fortsetter FCUoM-ianerne aa flokkes til snurreapparatene ved Gigg Lane, er det vel intet som tilsier at det ikke skal vaere mulig aa bygge nyklubben et eget hjem innen faa aar. Foreligger slike planer?

Det overrasker ikke at fordums ligaklubber veit aa attrahere interesse rundt egne vesen, selv paa deres respektive naavaerende nivaas. Like fullt er det oppsiktsvekkende at en aattendedivisjonskamp er i stand til aa lokke godt over 3000 ut av sine hi, og skulle FC Halifax gjoere furore ogsaa paa neste nivaa, hvilket jeg absolutt har tiltro til, boer ogsaa 2010/11 gi solide spektatorsifre for den litt loslitte Yorks-byen oppe i aassia. Det ryktes at Steve Payne ikke oensker aa satse videre, og midtstoppere som baade kan forsvare en doedball og score 13-14 seriemaal vokser knappest paa traer. Paa noe nivaa. Den gamle jetten blir avgjort et savn. Naa gaar det mangt et gjetord om Ryan Crossley, men noen ny Steve Payne er han uansett ennaa ikke. Jeg haaper ogsaa James Riley har to nok i seg til aa kunne tilrive seg en stopperplass i le av kaptein Crossley, men som gammel faghaandverker veit nok ogsaa boss Neil Aspin aa dra paa tur med sitt American Express-kort dersom noeden blir for stor og baklengsmaala paa Step 3 for mange.

Ei lita avsporing i forhold til temaet (og dette avsnittet kunne med fordel ha vaert plassert i en annen seksjon paa disse sidene, men jeg er saa godt i gang, saa det foeles meningsloest aa skulle soeke over til det andre krypinnet bare for noen skarve linjers skyld): i gaar mottok jeg paa ny en beretning om staaa i Bury Town fra den lokale fanzineredaktoeren Stuart. Man maa gjerne synes det er fjernt med beretninger om den oestangliske landsbygda naar man sitter paa en nettkafeteria i Srbija og aander inn fresk nikotinduft som passiv roeykende, men mailen inneholdt aapenbare taarer i kjoelvannet av den nyss avholdte Gavin Johnson-avskjeden. Den tidligere Ipswich- og Colchester-basen ga opp i en alder av 38 (eller rakk han runde 39?) etter den fabuloese opprykkssesongen "det andre Bury" opplevde fra sin Step 4-tilvaerelse, og er klar til aa entre fotballpensjonistenes rekker. Mest av alt vil han visst savnes som mentor, selv om ogsaa hans eksentriske tilstedevaerelse ute paa matta vil etterlate klare kunnskapshull. Det skal ikke vaere gjort i ei haandvending aa duplisere slike travere for klubber av Bury Towns stoerrelse, saa oppflytten til tredje nonliganivaa og overflytten til Isthmian League imoeteses ikke med noen udelt positivisme, trass i angrepsstjerna Kieran Leabons gjensignering for klubben. Venstrefotingen Ben Coker er observert paa ymse treningsfelt fra Colchester (Uniteds) til Southend, og kan komme til aa forlate Ram Meadows stolthet, men man haaper i det lengste at han ikke er en lykkejeger i Lee Smith-klassa. Sistnevnte forsvant, som de fleste vil vite, over til Histon forrige termin. Men foerste bud lyder uansett aa temme det tomrommet Gavin Johnson etterlater seg. Og Bury T gaar en spennende debutsesong paa Step 3 i moete. Bury St. Edmunds skal jeg avgjort tilbake til under 10/11.

Beklager aa ha oppholdt deg i bleieskiftinga, Silver. I loepet av den tiden du brukte for aa kjemme disse linjene, kunne du i stedet ha kreert brorsan et rekesmoerbroed. Eller tatt deg et bad i et eller annet svoemmebasseng i Sjetnemarka.

SilverStreet
03.06.10 09:43
mikemodano: Det boer trekke litt ned at man er avhengig av aa leie hjemmebanefasiliteter, men fortsetter FCUoM-ianerne aa flokkes til snurreapparatene ved Gigg Lane, er det vel intet som tilsier at det ikke skal vaere mulig aa bygge nyklubben et eget hjem innen faa aar. Foreligger slike planer?

Det er utvilsomt en hemsko for klubbens utvikling at de må betale i dyre dommer til Bury for å leie Gigg Lane. FCUM har en klar visjon om å få sin egen ”storstue” og i 2006 ble Development Fund opprettet. DF er selvfølgelig drevet på frivillig basis og målet er å samle inn £500.000 som sammen med offentlige og private bidrag (+The Community Shares Scheme) skal realisere klubbens drøm om å få sitt eget hjem. COMS er jo i hovedsak betalt av Manchesters skattebetalere så det skulle være mulig for FCUM å få støtte fra Manchester City Council også. Nå var Richard Leese, Leder for Manchester City Council, tilstede på FCUMs generalforsamling i 2009 hvor han sammen med klubbens styre redegjorde for de første, spede planer om egen stadion. MCC er som du forstår en avgjørende støttespiller.

DF har siden oppstarten i 2006 skaffet til veie ca 230.000. Pengene stammer fra salg av gigantiske muffins(!),‘£1 For the Ground’(lotteri), `barrel of change´ hvor de to sistnevnte har samlet inn henholdsvis £11.000 og £7.200. I tillegg til mange andre innovative innsamlingsmetoder som står omtalt på klubbens hjemmeside.

The FC United of Manchester Ten Acres Lane Community Share vil dessuten snart bli tilgjengelig for medlemmene:

”The FC United of Manchester Ten Acres Lane Community Share offer will soon be ready for publication. In the meantime we would like supporters to indicate if they are interested in applying to participate in the scheme and how much they would be able to pledge by entering some details in the form below. The completion of the form does not commit you to the amount pledged, however we would ask that you make a realistic estimation of what you are likely to be able to afford.

The club is looking to raise the estimated £3.5M for the Ten Acres Lane ground and sports development from a number of sources, we have identified a number of cash grants which could contribute around £1.5M if the applications are successful and we need to raise an additional to £2M from our own resources. We have already raised around half of our target of £500k from the club Development Fund and we have provision within the business plan to finance the remaining £1.5M through borrowing.

The Community Shares Scheme presents an exciting and more efficient alternative to bank borrowing. FC United is one of only ten projects being supported by Coops UK and central government through the Community Share Scheme designed to enable cooperative organisations like FC United to raise finance from our communities to support expansion and development much more effectively than through traditional methods such as bank borrowing.

We aim to pay a small rate of return and to minimise the administration costs of the scheme we need to set a minimum investment amount. Funds will be locked in and non-withdrawable for the first three years, thereafter a maximum of up to 10% of the total share capital will be available for withdrawal.

Only members will be able to buy Community Shares therefore anyone who wishes to join the scheme will first need to be a member of the club. It is important to note that Community Shares will not carry any additional voting rights; FC United will retain its one member one vote structure.

The FC United board has drawn up a business plan for Ten Acres Lane which details how the new ground will operate for the benefit of both the club and the community of Newton Heath and East Manchester. This business plan shows how the site will generate enough revenue to enable us to invest in the club, extend our community work and to set aside sufficient funds to cover the cost of possible interest payments and any withdrawals from the Community Share Scheme.”

Det er, som du skjønner, ting på gang. Det blir spennende å følge utviklingen og jeg har en våt drøm om en dag å kunne se FCUM spille hjemme. Skikkelig hjemme. Vi får vel først se om man kan få med seg en kamp når man skal over kommende sesong. Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til med de veneriske ulumskheter du ganske sikkert har pådratt deg i Srbija og på gjenhør.

SilverStreet
18.12.10 11:17
SilverStreet: Det begynner å bli lenge siden forrige tur. Alt for lenge. Jeg skal derfor plukke meg ut en godbit når terminlisten kommer i juni, en tur som også blir brutterns debut på OT.

Fulham hjemme, blir nok en klassiker.

mikemodano
09.03.11 00:35

I kveld ble det visst spilt toppkamp i NPL I South: Kidsgrove Athletic (toer) tok imot tabelltopp Barwell, som foran 166 tilskuere, Kidsgroves tredje beste spektatornotering av 10/11 (kampen mot Leek Town 1.januar var besøkt av 302, ellers har man, med unntak av en kamp med omtrent 180, ligget på rundt 125 i snitt), vant 2-0, og med det utøket sin suverenitet i førersetet. Den nyopprykkede Leicestershire-klubben har sanket 70 poeng på 30 kamper, står uten hjemmetap (som det eneste laget i ligaen), og bør plukke såpass med poeng på sine tolv resterende at det ikke skal være tvil om at de neste sesong blir å finne i NPL Premier. Det trass i at de altså mistet sin suksessboss Marcus Law til Kettering Town i høst. 

Om et par drøye uker skal jeg se min første kamp i NPL I South for sesongen, når nestjumbo Shepshed Dynamo inviterer selveste Lincoln United til The Dovecote, hvor jeg ser det blir nok et bovrilbekjentskap

mikemodano
21.04.11 17:54
mikemodano: nok et bovrilbekjentskap

Nja, dårlig med det. Jeg får skylde på matchkompanjongen, en heller tørst bassist av en Bury FC-supporter. Og ikke tørst som i "tørst på buljong". Nå-nei, det ligger liksom ikke helt for disse lankasjmirittene. Men joda, The Dovecote i idylliske Butthole Lane ga i det minste en feiende flott opplevelse, hvor de tilreisende fra Lincolnshire takket de gavmilde gjestene for et par forsvarssmutthull, slik at Jack McGovern stakk av med et par scoringer og United alle poenga. Akkurat som legen hadde foreskrevet meg i sin resept. 

FC Halifax Town er for lengst Conference North-klar etter sin enerådende marsj gjennom årets NPL Premier, men fortsatt ser man stor spenning om de fire sluttspillplassene. Enn så lenge har FC United of Manchester og Colwyn Bay solide grep om to av de fire billettene, mens Bradford Park Avenue har kommet seint og godt, slik at de kan ende opp med å møte én av de to nevnte i bortesemifinale. Så får Buxton, North Ferriby United og Worksop Town gjøre opp seg imellom om den siste sluttspillreservasjonen. 

I bånn skal fire ned, og det ser stygt ut for den tidligere Conference North-klubben Burscough, som virkelig har havnet utpå skråplanet i år. Nå er det kun tre poeng opp til Hucknall Town over streken, men først må man også passere Frickley Athletic, som også befinner seg i dumpa. Nantwich Town skal heller ikke føle seg overbevist om ny sesong i Northern Premier Premier, og disses respektive påskekampprogram ser slik ut: 

Retford United v Burscough, Hucknall Town v Colwyn Bay, Marine v Frickley Athletic, Nantwich Town v Buxton. Tunge fredags- og lørdagskamper for alle de fire involverte, altså. 

Andre påskedag inntar de skyttergravene igjen, og vil prøve å verne seg mot skyts fra...: Burscough v Marine, Colwyn Bay v Nantwich Town, Frickley Athletic v North Ferriby United, Worksop Town v Hucknall Town.

Burscough ser ut til å ha det mest overkommelige programmet, der de i begge kamper møter lag uten særlig å spille for. Nantwich og Hucknall får det begge tungt, men jeg tipper ett av dem klarer seg, og at Frickley følger det andre ned til regionalt NPL-spill. 

Div I South

Etter at Barwell har vært nesten like suverene sesongen igjennom som de var på nivået under i fjor, har de gått på noen miner mot tampen, slik at Newcastle Town, vel så suverene i sin Step 5-divisjon i fjor, faktisk har en liten mulighet til å overta topplassen deres. Barwell skal ut mot uberegnelige Goole AFC lørdag, men har høyst overkommelige Stamford hjemme mandag. Én seier og gullet er i havn. Newcastle har først Lincoln hjemme påskeaften, men skal så til vanskelige Kidsgrove Athletic i neste uke. Andreplassen er imidlertid så trygg som nesten overhode mulig, der de sitter med seks poeng og et hav av målforskjells forsprang på treer Rushall Olympic, som på sin side ikke er sikret verken semifinalehjemmekamp eller playoff som sådan. Det er tett i feltet bak, og selv Carlton Town på åttende har fortsatt muligheter til å blande seg inn. Jeg spår imidlertid freidig nok følgende playoffsemis: 

Newcastle v Kidsgrove, Rushall v Sutton

altså de fire som ligger i sonen pr i dag. Og jeg ser gjerne Newcastle opp etter finale mot hvem som helst av de to andre. 

Ned til Step 5 forsvinner, hvilket har vært klart lenge, Shepshed United og Spalding United. 

Div I North

Chester-slurv har sørget for full spenning i tetstriden igjen. I denne divisjonen gjenstår imidlertid tre fulle runder, og før slutt skiller altså ett poeng og sju mål (i tetlagets favør) Chester og Skelmersdale United. De to har igjen følgende: 

lørdag 23. : Chester v Bamber Bridge, Skelmersdale Utd v Curzon Ashton. Mandag 25.: AFC Fylde v Chester, Prescot Cables v Skelmersdale Utd. Fredag 29.: Garforth Town v Chester, Skelmersdale Utd v Ossett Albion. Forsyne meg om ikke programmet favoriserer Skem. Blir det kun playoff på Chester trass i Michael Wildes alle scoringer? I fjor husker vi hvordan FC Halifax Town knep tittelen etter å ha hatt et comeback uten sidestykke borte mot nettopp Garforth, der man lå under med 1-3 fem minutter før slutt, bare for å putte tre ganger på tampen og snu kampen. Skal Sócrates' gamle klubb atter stå som åsted for mirakler? 

Sluttspill: de tre neste plassene er jo allerede besatt, og spenningsmomentet nå ligger i hvem som får fordel av hjemmebane, i tillegg til enten Chester eller Skelmersdale, da. Med tre poengs forsprang og et høyst overkommelig resterende kampprogram (Clitheroe hjemme, Bamber Bridge borte og Leigh Genisis hjemme), favoriserer innspurten Chorley, som jo lenge lå i tet og kivet med Chester. Da skulle vi kanskje sitte igjen med denne semifinalekonstellasjonen: 

Chester/Skelmersdale v Curzon Ashton
Chorley v AFC Fylde

Chester/Skem i finale mot Chorley får i så fall være det høyst uoriginale finaletipset, hvor Chester rykker opp om de skulle unngå å vinne ligaen, mens jeg fort ser for meg Chorley klå et potensielt desillusjonert Skem om det skulle bli de to som møtes.

Ned til Step 5 drar Ossett Albion (virkelig et uår for Ossett-fotballen, dette, i og med at Town jo drar ned fra divisjonen over) og for lengst dømte Leigh Genisis, som jo mistet halve troppen og mer til til Chorley sist sommer.  

mikemodano
03.05.11 13:08
mikemodano: Burscough ser ut til å ha det mest overkommelige programmet, der de i begge kamper møter lag uten særlig å spille for. Nantwich og Hucknall får det begge tungt, men jeg tipper ett av dem klarer seg

Ikke helt bull's eye der, kanskje, siden det til slutt ble Hucknall og Burscough som datt ned, mens både Nantwich og Frickley berget plassen i NPL Premier. Alle de fire der nede tapte nemlig i siste runde, og Burscough var kun ett mål unna, der det ble 1-2 hjemme for Marine (men reduseringsscoringen kom ikke før i det 87. minutt), mens Hucknall ble offer for scoringer av Worksop Town-spissene Jamie Jackson (tidligere Chesterfield) og toppscorer Ben Tomlinson i andre omgang, den siste så seint som i tilleggstiden, så det er tydelig at Hucknall kastet alt skyts framover i håp om utlikning, som faktisk ville betydd at de hadde berget seg på Frickley Athletics bekostning. De tapte nemlig 0-1 hjemme for North Ferriby United, der den tidligere Macclesfield Town-kapteinen Paul Harsley ble matchvinner etter 24 minutter. 

I går fikk Skelmersdale United, som var ytterst nær å feie Chester ned fra Div I North-tronen, smake den gamle Blackpool-spiss Keith Walwyns etterkommers vrede: Matt Walwyn avgjorde for AFC Fylde minuttet før slutt på Skelmersdale & Ormskirk College Stadium, og referatet fra et Skem-ståsted forteller klar tale om et utslitt hjemmelag, som dermed er nødt til å akseptere spill på NPLs andrenivå også i 2011/12. Fylde, tidligere Kirkham & Wesham, må dra til Chorley noen kilometer nord for Wigan for å spille om retten til deltakelse i neste års Premier. Vinnerlaget av de to vil møte blant andre FC United of Manchester i 2011/12, siden disse tapte Premier-finalen med 0-1 i Colwyn Bay, der tidligere Liverpool FC-spiss Jon Newby beseglet Uniteds skjebne foran omlag 2000 mennesker. 

Verdt å nevne er det også at Rushall Olympic er klare for neste sesongs NPL Premier, etter å ha slått Grantham Town 2-0 i Div I South-finalen foran 751 tilskuere på Dales Lane, der Rushall, fra det nordlige Walsall, ordinært trekker 150 mann pluss/minus. Det dunster kanskje vel så mye Southern League-spill av Rushall Olympic, når jeg tenker meg om? 

mikemodano
07.05.11 09:56
mikemodano: Fylde, tidligere Kirkham & Wesham, må dra til Chorley noen kilometer nord for Wigan for å spille om retten til deltakelse i neste års Premier

Og det skulle bli én oppgave for mye for Matt Walwyn, Michael Barnes og de andre Fylde-gutta, som fikk 0-2 på nista av Chorley, som dermed er klar for Northern Premier League Premier Division fra og med starten av 2011/12-sesongen. Garry Flitcroft og Matt Jansens skjærer underholdt 2950 (!!) tilskuere på Victory Park, og endelig skulle det lykkes folk som Andrew Teague (som forsøkte i fjor med Lancaster City) og Jack Dorney (tidligere Bury) å ta trinnet opp til NPLs elite. Angriperne Steve Foster og Dorney gjorde hjemmelagets mål, ett i hver omgang, mens Fyldes Kevin Townson ble sittende igjen og sippe på sidelinja etter kampslutt. Jansen burde være et velkjent navn for flere etter hans spennende inntog i Chorley som følge av skakkjørt karrière i profesjonell fotball, og den lett aldrende angriperen, som også tjenestegjør som trener under Flitcroft-regimet, fikk med seg 52 minutter før han var nødt til å overlate spissplassen til yngre krefter i form av målgjører nummer to Dorney. 

Man vil kanskje huske Chorley også på vondt fra den sesongen som gikk, der man hadde sine ramp på plass for å ødelegge karnivalatmosfæren til tetkampen med Chester, der mer enn 3000 hadde presset seg innafor portene. Og med slik support, størrelsen på den, altså, er det ingen grunn til å betvile at Magpies har noe også på Step 3 å gjøre. 

Dermed er også Northern Premier League og dens tre divisjoner komplett for 2010/11. Vel blåst til alle involverte, mens vi venter på å se om Chester kan gjøre som forgjengeren FC Halifax Town og spille seg opp to divisjoner på rad gjennom å vinne Premier-divisjonen neste termin. 

mikemodano
24.05.11 11:26

Var det ikke for at Ossett Albion forsvant ned til Step 5, ville 2011/12 gitt Ossett-derbies, siden Town jo rykket ned til Div I South-divisjonen fra NPL Premier. Ellers består Premiers endringer i følgende: Chester og Chorley fra Div I North har kommet til, det samme gjelder sluttspillvinner Rushall Olympic fra Div I South. Stafford Rangers har kommet ned fra Conference North, mens Hednesford Town har flyttet sidelengs hit fra Southern Premier. 

Div I South har mottatt ett nyopprykket lag: Coalville Town, som etterfølger Barwell fra Midland Alliance, og som også meget vel kan komme til å kopiere dem med to strake serietitler...eller? Det kanskje mest interessante ved denne divisjonen for 11/12, er at Ilkeston har gjenoppstått. Ilkeston Town bukket jo under i løpet av 2008/9, og den "nye" klubben får lov til å gjøre sin aller første sesong på Step 4, slik tilfellet gjerne er i NPL (husk Chester, FC Halifax Town). Hucknall Town kom ned fra Premier, mens Rugby Town og Bedworth United har flyttet hit fra Southern Div I Central. 

Div I North huser nyopprykkede Farsley AFC og New Mills, mens man har fått sendt ned til seg fra Premier-divisjonen Ossett Town. 

mikemodano
03.11.11 09:56

Ett år uten hjemmetap runder Hednesford Town 16.november, og fasit i seriespillet på Keys Park siden 2-3-nederlaget for Stourbridge i fjorårets Southern Premier lyder på 16-3-0. Det er med andre ord ikke helt uten grunn Pitmen har lagt seg godt til rette på tabellen i årets utgave av Northern Premier League Premier Division. Nå spådde for så vidt både RFriday og jeg at de ville ta denne divisjonen bortimot med storm etter den sideveise svitsjen over fra Southern Premier, og de har da også innfridd, selv om de ligger sju poeng bak ledende Northwich Victoria, men med hele tre kamper å gå på kontra Andy Preece' menn. Og nettopp Vics fikk seg en på snuten tirsdag, da de tapte 2-3 ute for første runde i FA-cupen-klare Nantwich Town.

Hednesford har kun lidd ett nederlag foran sine hjemmekjære siden tapet for Stourbridge i november i fjor (med unntak av ettmålstap i treningskamper i sommer mot Mansfield Town og Worcester City), og det var da Conference North-laget Corby Town, for meg litt overraskende, vant 4-2 der i tredje kvalfiserende FA-cuprunde midt i oktober. De er på stø kurs mot i det minste playoff, og som om ikke det var nok at Northwich tapte tirsdag, fikk også tetrival Chester smake pisk i går kveld, da NPL Premiers andre FA-cup første runde-deltaker, Bradford Park Avenue, vant 2-1 hjemme på Horsfall Avenue. Faktisk kommer PA halsende bak Hednesford som nærmeste utfordrer nå, selv om det er fire poeng opp. Men også Bradford står med kun 14 spilte kamper i ligaen, mot 17 for majoriteten der framme. Og det er godt å se de to FA-cupdeltakerne dokumentere form. Selv en svoren Southern League-fantast som meg vil ha problemer med å vite hvem han skal heie fram når AFC Totton og Bradford (PA) møtes i første runde neste lørdag. 

Men det var Hednesford, ja. I går kveld dro de seg videre i Birmingham Senior Cup etter en thriller mot Walsall B, der resultatet til slutt pålød 6-5 (e.e.o.). Marvin Robinson, selv tidligere Saddler, gjorde hattrick for Pitmen, og uten at jeg har fulgt Walsall særlig tett i år, ser jeg det nevnes i artikkelen i Midlands-avisa Express & Star at de visstnok stilte med flere førstelagsaspiranter (i form av Oliver Lancashire, Ryan Jarvis, Will Grigg og Darryl Westlake). Slik tar jeg høyde for at det var et merittert lag Hednesford satte til side i turneringens andre runde i går. 

Lørdag møter Hednesford divisjonskollega Matlock Town hjemme i andre kvalifiserende runde av FA Trophy, en match manager Rob Smith ser fram imot ikke helt uten snev av bekymring, siden Matlock går for å være blant de sterkeste lagene i divisjonen, selv om tabellen foreløpig ikke sier seg 100 % enig. Matlock maktet 1-1 på de kanter av Staffordshire i seriespillet, og har kun latt seg slå i fire av 17 seriekamper, så selv om de solgte unna supermålgjører Ross Hannah til Bradford City etter fjorårssesongen, viser de at de også i år er å regne med i sluttspillsjiktet. Tirsdag knuste de Stocksbridge Park Steels i serien med 4-0 hjemme, i en match der den tidligere Chesterfield-vinga Ben Algar puttet to ganger. Ellers besitter man mange sterke navn i angrepsvei: såvel Dene Cropper som Nathan Joynes og Ian Holmes har erfaring fra Football League-spill. For Hannahs vedkommende, ser jeg at han står med to mål på åtte ligamatcher for Bradford City i L2 siden overgangen. Han var tilbake på benken i helgen, da Bantams fikk 0-0 i Swindon, etter ikke å ha figurert i det hele tatt siden startpasset han hadde i 2-2-derbyet i Football Trophy mot Huddersfield Town i starten av oktober. 

(Innlegget ble redigert 03.11.11 09:57)

mikemodano
05.12.11 12:49

Stocksbridge Park Steels 4, Hednesford Town 0

Det var hva som lyste mot oss for ei dryg uke sia, da Hednesford var nødt til å se seg slått i ligasammenheng for første gang siden 6.september. Hva i all verden var det som fikk det til å rakne så fullkomlig i Stocksbridge nordvest for Sheffield 26.november? Fram til dess hadde Pitmen sett like habile ut som de gjorde under andre sesonghalvdel i fjorårets Southern Premier, hvor de til slutt var nødt til å beseires gjennom straffekonk i opprykksfinalen borte mot Salisbury City. 

Det som skjedde den ettermiddagen på Bracken Moor Stadium er for lengst dysset ned ute på veven. Det er liten eller ingen informasjon å oppdrive, og kan hende fant kampen aldri sted andre steder enn hos NPLs statistikere, som i ettertid har konkludert med to scoringer for målhissige Brian Cusworth hos Steels. Det skal også godt gjøres å huke tak i én eller flere av de kun 141 som var til stede for å oppleve gildet, slik at man kan få ei truverdig skildring for ettertiden. Hednesford Towns hjemmeside har i beste fall vært lite funksjonell de siste sesongene, og tilbyr selvsagt ingen innsikt i den lørdagsutflukten til Stocksbridge. Hos Steels kan man lese seg til at oppgjøret gikk i vertskapets favør, men lite utover det. Jeg registrerer imidlertid solid oppsving i form forut for møtet med Pitmen, og påfølgende dont endte i 1-1, også det hjemme, mot Yorkshire-kollega Frickley Athletic, i det som skal ha vært en åttende strake uten tap. For kollegiumet som ligger fjerde sist i NPL Premier, kan det vanskelig ha vært noen forventet sekvens.

Sist onsdag lot Hednesford Matlock Town få unngjelde for sløvskapen i Stocksbridge, der de revansjerte FA Trophy-eksiten mot nettopp Derbyshire-klubben gjennom å vinne 2-1 borte, denne gang da i seriespill. Med ett var man tilbake i pari, og rapportene fra den matchen tyder på eminent spill av Pitmens midtbanegeneral Chris Clements, som skal være ønsket av klubber så langt framme som i Football League. At man da lot seg stagge av et ikke altfor sterktgående Ashton United hjemme på Keys Park lørdag, var nok et lite tilbakesteg for Rob Smith og hans lakeier, spesielt med tanke på at både Chester (2-0 v Worksop Town hjemme) og Northwich Vics (2-0 v Stocksbridge (!) hjemme) igjen plukket tre poeng. Med én kamp til gode, står Hednesford tre poeng bak tetduoen, som imidlertid begge står med sterkere målskilnad enn de hvite og sorte. Chorley er jo heller ikke helt hektet av, og de greide respektable 0-0 i Bury mot FC United. Med tre poeng opp til Hednesford, og med tre kamper mer spilt, skal det imidlertid litt til før de er à jour med det første. 

Ellers merker man seg fra Div I North at Curzon Ashton (Ashton Us veslebror) gikk på nederlag for første gang i årets 18 seriespill, da det ble 1-2 ute for AFC Fylde, der den tidligere FC Halifax-vingen Michael Barnes matchvant i spilleminutt 90. Skal Curzon, som har hengt med helt i toppen i denne divisjonen i flere sesonger nå, nok en gang stryke på dør når det virkelig drar seg til? De har rett nok fortsatt et par poengs margin på Skelmersdale United, som også har fem kamper mer spilt. En mer interessant (og reell!) utfordrer, er antakelig den gamle storklubben Lancaster City, som lurer i sporet utenfor lederekvipasjen. Giant Axe-klubben var imidlertid nødt til å nøye seg med 0-0 borte mot svake Ossett Albion. 

I Div I South er det Notts-baserte Carlton Town som fører an, men her er vi antakelig flere romantikere som helst ser for oss enten Ilkeston eller Sheffield på topp når sesongen er over. Sistnevnte har jo hatt en gledelig god første sesonghalvdel, og er kun fem pinner unna tronen, med én kamp mindre spilt enn Carlton. Noe av en skuffelse her har vært Coalville Town, fjorårets FA Vase-finalist, som jo kom opp etter å ha seiret i tvekampen med Tipton Town i fjorårets Midland Football Alliance. Ei plassering midt på var neppe helt hva de så for seg i årets Step 4. Og sannelig kunne Lincoln United, var man bare litt kvassere hjemme (1-7-3!), hevdet seg i sluttspillområdet. Lørdagens 1-1 mot Romulus ble sett av 135 mennesker ved Ashby Avenue, tall som enkelt slår deres noteringer fra et par-tre sesonger tilbake, da man jevnt over vaket rundt 80 tilskuere. 

mikemodano
05.12.11 13:14
mikemodano: Hva i all verden var det som fikk det til å rakne så fullkomlig i Stocksbridge

Ok, så var ikke www like matunyttig likevel som jeg hadde forsøkt framstille den i dette tilfellet. Stocksbridge Park Steels' hjemmeside rommet faktisk reportasje fra matchen, som med all tydelighet faktisk fant sted. En del forklares jo gjennom Dan Cranes utvisning på stillingen 0-0, for i stedet for sin habile målvakt, var Hednesford nødt til å greie seg med venstreback (og kaptein) Darren Campion mellom stolpene. Og da man havnet 2-0 under etter Cusworths dobbel, fikk også drevne Marvin Robinson problemer med gemyttet, og måtte vises av gresset, slik at Hednesford var redusert til ni mann. Så vidt jeg kan tolke, vil Campion neppe ha vært all verden til fornøyd med sin innsats på Stocksbridge' andremål. De to siste scoringene rant inn helt på tampen, på et tidspunkt hvor Pitmen må ha virket degenerert. 

RFriday
RFridayInnlegg: 3559
05.12.11 14:55
mikemodano: Hednesford

Det er tydelig at min favoritt til sesongens NPL tittel vil bli nødt til å kjempe hardt for et eventuelt opprykk. På lørdag manglet jeg kun et Hednesford mål hjemme mot Ashton United for å tjene enda noen kroner, men utfra oppdateringene fra Keys Park er det tydelig at både Ashton United og de fleste andre som tar turen til Staffordshire kommer med en ting for øyet. Skal man tro kildene, har det blitt en vane at gjestene legger seg i forsvar med ti mann bak ballen i forsøk på å krige med seg ett poeng. Men det er klart at skal man kunne gjøre seg forhåpninger om å vinne divisjonen, skal man vel også være sterke nok til å bryte ned slike forsvarsmurer...selv om det ikke var tilfellet mot Ashton United.
Ellers var ikke Modano alene om å stusse over resultatet i Stocksbridge i Sheffield-utkanten forrige helg. Men til noe annet er bevist vil jeg tro at kollapsen vi der så var en engangshendelse snarere enn starten på en slik trend. Men det vil tiden vise.. Nå vant jo også i mellomtiden The Pitmen borte mot Matlock Town i midtuka, og ligger kun tre poeng bak lederduoen Chester og Northwich Victoria - med en kamp mindre spilt.

mikemodano
09.01.12 11:18

Etter helgens runde i NPL Premier, den 25. for topplagene, har igjen bildet vippet i favør av Chester, hvis fans øyner håp om opprykk til regional Conference. 4-0 vant de hos Rushall Olympic lørdag. Rushall vant sluttspillet i NPL Div I South i vår, og har skikket seg høyst skapelig på tredjesteget, men som oftest vært sjanseløse når de har vært stilt mot antatt overmakt. Klubben holder til i den vesle landsbyen Rushall nordøst for Walsall sentrum, ei bygd som tidligere livnærte seg på gruvedrift. Den omtales ikke i altfor rosende ordelag hos Wikipedia, og er absolutt verdt å sjekke ut. Det gjorde Blues-fansen lørdag, i og med at de reiste i hopetall: omlag 500 av de 714 på tribuna på Dales Lane var tilreisende i Chester-interesser. Matty McNeil var enslig spiss, og sto for første omgangs eneste mål. Tre til kom etter pausa, blant annet et fjerde fra debutant Levi Mackin, som er ankommet klubben etter et opphold hos Alfreton Town nå sist. Etter flere år hos rival Wrexham tidligere i millenniumet, spørs det hvor raskt man velger å trykke ham til brystet i Sealand Road? 

Både Hednesford og Northwich ble holdt til 1-1 hjemme - Town av ustabile Bradford, Vics av svake Buxton, som kan være i ferd med å droppe ned på Step 4. Vi husker Buxton som Conference North-deltaker for kun kort tid siden, og så vil mange sikkert også kjenne til klubben av den enkle årsak at de er den klubben i England med den høyest beliggende hjemmebanen (Silverlands ligger på rundt 1000 fots høyde). Pitmens hjemmesideskribent tilegner et hissig Park Avenue æren for at Hednesford aldri maktet nå sedvanlige høyder lørdag, og det er tydelig at Bradford på sitt optimale er i stand til å skaffe resultater mot nær hvem som helst. Så får fansen tydeligvis tåle at den ambisiøse spillestilen også kan gi horrible resultater iblant, slik man så da de gjestet AFC Totton i FA-cupens fjerde kvalrunde (8-1 til vertskapet i Southampton). I tillegg har man måttet tåle to ganger 2-5 i seriespill for FC United of Manchester. Like fullt ligger Bradford PA på sjette, og kappes med først og fremst Marine og nettopp United om den siste playoffplassen. Kaptein og venstreback hos Hednesford, Darren Campion, sto for utlikningen i andre omgang - et frispark som gikk via Park Avenue-stopper James Riley. Klassisk Campion-scoring, altså. Fyren må være blant de mer scoringsglade sidebackene på Step 3. 

mikemodano
16.04.12 02:17

Omtrent idet gårsdagens serierunde gikk i trykken, ble kjennelsen rundt Northwich Victorias skjebne offentliggjort: klubben får ikke lov til å delta i årets playoff, og må trekke seg fra Northern Premier League med virkning fra og med sesongslutt. Såvel klubbformann som manager Martin Foyle har gått ut og sagt at de "ikke gir seg på harde møkka", men når et vedtak er fattet skal det antakelig bli tungt å få det omgjort.

Den som har fulgt litt med i timen, veit at Vics ble fratrukket tre poeng tidligere i sesongen, og også at klubben ble kjeppjaget fra sitt eget Victoria Stadium, slik at man er på husjakt. Før dette hendte valgte manager Andy Preece å ta med seg trenerteamet til walisisk klubbfotball, der han visstnok skal ha fått et lukrativt tilbud, så grønnskjortene har sannelig ikke hatt det enkelt i år. At de nå ikke skal få delta i det sluttspillet de så fortjent har spilt seg til, gir neppe mange julekorta fra de kanter av Cheshire til Northern Premier League-organisasjonen.

RFriday
28.04.12 16:30

Bradford Park Avenue har tatt ledelsen 1-0 i sin playoff-semi mot Hednesford.

RFriday
28.04.12 16:48
RFriday: Bradford Park Avenue har tatt ledelsen 1-0 i sin playoff-semi mot Hednesford

2-0, som synes å bli pauseresultatet. Nå venter vi på Chorley mål mot FCUM.

RFriday
28.04.12 17:26

Dårlige nyheter fra Victory Park i Chorley, der FCUM har tatt ledelsen 0-1.
Bradford Park Avenue ser forøvrig med 3-0 ut som de er klare for playoff-finale.

(Innlegget ble redigert 28.04.12 17:27)

RFriday
28.04.12 17:37

Samtidig spilles playoff-finalene i NPL 1 North og South.
Stillingen i den North var visstnok Curzon Ashton - Witton Albion 0-2 med snaue kvarterer igjen. I South finalen er det derimot hjemmelaget Ilkeston som leder 2-0 over Leek Town.

(Innlegget ble redigert 28.04.12 17:40)

RFriday
28.04.12 17:45
RFriday: Chorley, der FCUM har tatt ledelsen 0-1

Chorley - FCUM 0-2 nå. Ser ut til at vi må sette vår lit til at Bradford Park Avenue klarer å hamle opp med de i playoff-finalen.

RFriday
28.04.12 18:06

Full tid nå. Resultatene er som følger:
NPL Premier semifinaler:
Chorley - FC United of Manchester 0-2
Bradford Park Avenue - Hednesford Town 5-0
Skuffende av Chorley, men imponerende av Park Avenue som har hjemmekamp i finalen mot FCUM.

NPL 1 North:
Curzon Ashton - Witton Albion 0-2.
Witton Albion rykker opp til NPL Premier.

NPL 1 South:
Ilkeston - Leek Town 2-0.
Ilkeston rykker opp til NPL Premier. Da hadde vi forøvrig begge rett i våre tips for playoff vinner i NPL 1 North/South, Modano.

NPL League Cup, finale:
North Ferriby - Rushall Olympic 1-1. Ekstraomganger pågår nå, og North Ferriby har tatt ledelsen 3-1. 

mikemodano
29.04.12 10:32

5-0 til Bradford? Snakk om totalkollaps fra Hednesford. Jeg trodde kanskje de var på opptur etter noen litt mer ålreite resultater helt på sesongtampen, men dette her vil garantert medføre oppvask. De har byttet rundt en god del på spillermateriellet det siste året, og tro hvor ferden går videre for folk som Clements, Dunkley og Durrell? Blir de værende for å gjøre et siste forsøk på å spille Hednesford opp i Step 2? Og blir klubben værende i NPL, eller ønsker man å søke seg tilbake til Southern League? Det var kanskje ikke så forbanna mye gjevere å spille i den nordligste av de tre Step 3-avdelingene likevel. 

Bradford mot Manchester. Husker jeg ikke feil, så har United i begge seriekampene mot Park Avenue gått bananas og puttet fem mål, så selv om Bradford har fordel av hjemmebane, anser jeg United-folket som favoritter. I så fall vil man være en Step 2-organisasjon sju år etter dannelsen. Selv om man har mektig backing, er det en prestasjon verdt å applaudere. Det er heller ingen grunn til å tro at Conference North er endelig stoppested. Med slik publikumstilstrømning som klubben erfarer, har man supporterbase sterk nok til å klyve helt fram til Football League. 

La det imidlertid ikke være tvil om at jeg aller helst ønsker å se Bradford Park Avenue ta turen opp i Conference North. 

mikemodano
11.05.13 16:10

Årets omspillfinale i NPL Premier er i gang, og Hednesford har invitert hjem til Keys Park FC United. Etter 1.27 ga Neil Harvey Pitmen 1-0, og det bør ha vært en smakstart for He'nsford. Skal det endelig lykkes å rykke opp? 

mikemodano
11.05.13 16:30

Det renner i strie strømmer fra oven i Staffordshire, men United skal ha kommet mer med etter at He'nsford tok grep tidlig. Når det er sagt, skal det stadig virke nervøst, og kanskje spesielt bakover hos gjestene. 

Seriemøtet på Keys Park endte nettopp 1-0 til Hednesford 8.desember. 929 så den kampen. I dag blir jeg overrasket om det ikke er opp mot 3000 til stede. 

Formspiller Elliott Durrell sto for assist ved Harveys scoring. 

...og etter 32 minutter gjør Jamey Osborne 2-0 for Town, som virker å være på god vei i retning av Conference-fotball. 

(Innlegget ble redigert 11.05.13 16:33)

mikemodano
11.05.13 16:49

United-sjef Karl Marginson gjorde et dristig dobbelbytte i det 41.minutt, da han satte inn Tom Greaves og Jake Cottrell for Astley Mulholland og Kevin Masirika. Det virker å ha inspirert dem, siden de hadde en virkelig feit sjanse til å redusere kort før pause. 2-0 etter 45. 

Det har vært tilløp til trøbbel i United-seksjonen, der supporterne skal ha forsøkt å komme seg forbi hinderne som segregerer dem fra Pitmen-gjengen. 

mikemodano
11.05.13 17:14

Michael Norton, det gamle målesset fra Curzon Ashton, reduserer med ei heading til 2-1 ti minutter inn i andre omgang. Vill spenning videre. 

Hednesford-tilhengere kaster bluss utpå banen, og kampen avbrytes i et par minutter, men det hendte før reduseringen, så man er for lengst i gang igjen. 

...og United treffer tverrliggeren ved den tidligere Oldham-spilleren Matty Wolfenden. Town lever på kanten. 

(Innlegget ble redigert 11.05.13 17:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg