Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FA-cup: kvalifiserende og førkvalifiserende runder

NYTT TEMA
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26365
29.10.11 16:18

Hendon har gjort det skarpt i årets utgave av Isthmian Premier, hvor de hører til i tetklynga, og i ettermiddag har de fått blant de mest utakknemlige cupoppgaver som gis kan i fjerde kvalrunde: de er i Bury Park-området av Luton for å møte Town, der de imidlertid skikker seg såpass at de har 1-1 enn så lenge. ...bekl...he? Beklager, ja. 2-1 sies det meg på øret nå. James Dance. Aaron O'Connor hadde utliknet Hendons midtbanespiller Carl McCluskeys ledermål. Ellers stiller gjestene navnsterke på benken, siden både Isaiah Rankin og Danny Dyer sitter der. 

Foreløpig tynt med nytt fra the International Stadium i Gateshead, der det skiller fem nivåer på eftans motstandere: Hebburn Town fra den lokale Northern Leagues andredivisjon er på besøk hos Heed. 

mikemodano
29.10.11 17:19

Gateshead har møtt seigpinet motstand fra vetle Hebburn Town, men etter 53 minutter var det slutt på leken: Jon Shaw stanget inn 1-0 etter cross fra høgerbekken Craig Baxter. Da skulle antakelig årets cupkomét være eliminert. 

AFC Totton har 2-1 på Hanworth Villa, mens det heller ikke ser ut til å gå underdog-ens vei på the Grove: Kidsgrove Ath 0, Bradford (Park Avenue) 1. 

Korreks: så snart Hebburn var gjort hull på, var det også slutt på resistansen - Jon Shaw har gjort sitt andre på kort tid, Heed 2, Hebburn 0. 

(Innlegget ble redigert 29.10.11 17:23)

mikemodano
29.10.11 17:38

Nathan Fisher gjør 3-0 på Hebburn på Tyneside, mens Luton nå har hele 5-1 i forhold til Hendon. De to siste målscorerne der: Stuart Fleetwood og Aaron O'Connor (hans andre). 

Fortsatt ingen scoringsmeldinger fra Godalming, der Town og Maidenhead United møtes. 

mikemodano
29.10.11 18:36

Åhhååhåhåhå...Arlesey Town 2, Forest Green Rovers 1. Det må sies å være blant årets største skreller, selv om det i grunn kun skiller to nivåer. Fantastisk! Og nok en solid hyllest til årets utgave av Southern League Premier Division. I og med at AFC Totton er bekreftet videre gjennom sin 3-2-seier mot Hanworth Villa, venter jeg nå kun på å høre hvordan det gikk mot Oxford City (Weston-super-Mare borte) og Stourbridge. Oxford bør ha fått det tøft ute i vest, mens Stourbridge skal ha klart å ta seg av nivårival Rushall, slik Cambridge gjorde i forrige helgs Trophy. 

Nå leste jeg at samtlige fire visstnok skal ha klart ferden gjennom til første ordinære FA-cuprunde, noe som i så fall må sies å være en fantastisk prestasjon, og å da være lederlaget i en slik liga borger for kvalitet. Resultatene til Stourbridge og Oxford lar imidlertid vente på seg. Kudos i så fall til Oxford, som med dagens påståtte vinst har satt utenfor sitt andre Conference South-lag borte på to forsøk. 

(Innlegget ble redigert 29.10.11 18:45)

mikemodano
30.10.11 09:21

Når trekningen av årets første ordinære FA-cuprunde finner sted utpå eftan i dag, er det på tide for denne oppsatsen å takke for seg fram til neste år. Siste kvalikrunde ble avviklet i går, og de 32 kampene fikk 25 vinnere, hvilket skulle tilsi at 39 klubber havner i hatten foran trekningen 14.30 norsk tid. De sju omkampene blir avholdt tirsdag førstkommende. Blant de 39 er det Redbridge fra Isthmian Div I North som er lavestrangert: de ligger faktisk helt nede på 17.plass av de 22 klubbene der, men imponerte voldsomt i går da de slo ut Conference Premier-klubben Ebbsfleet United med klare 2-0 hjemme på Oakside Stadium (der både RFriday og jeg har sett Barkingside spille i løpet av 2011). 2-0 for Step 4 v Step 1 må sies å være en kjempeskrell, spesielt med tanke på at Ebbsfleet mønstret alle sine stjerner, deriblant Michael West, Ricky Shakes, Callum Willock og stopperkapteinen Paul Lorraine, for å nevne de mest framtredende. Scoringene kom på tampen av andre omgang, da begge lag gutset for å styre inn vinnermålet. £12 500 nettet denne gevinsten alene vesle Redbridge, som med det antakelig berger i havn årets budsjett. 

Fordelingsnøkkelen stegvis foran trekningen, der de 48 klubbene fra Leagues One og Two entrer turneringen, viser dette: 

Step 4: én - Redbridge (Isthmian Div I North)

Step 3: sju - East Thurrock United (Isthmian Premier), AFC Totton, Arlesey Town, Oxford City, Stourbridge (Southern Premier), Bradford Park Avenue, Nantwich Town (Northern Premier League)

i tillegg skal Leatherhead (Isthmian Premier) ut i omkamp hjemme mot Sutton United fra Step 2

Step 2: fem - Basingstoke Town, Bromley, Maidenhead United, Salisbury City (Conference South), FC Halifax Town (Conference North)

i tillegg skal sju klubber ut i omspill

Step 1: tolv - AFC Telford United, Bath City, Barrow, Cambridge United, Gateshead, Grimsby Town, Kettering Town, Luton Town, Newport County, Southport, Tamworth, Wrexham

i tillegg skal seks klubber ut i omspill, slik at 18 av de 24 Conference Premier-klubbene er involvert i førsterundetrekningen.

I gårsdagens runde hadde man Redbridge som beseiret motstand fra tre nivåer høyere, mens Arlesey Town (2-1 v Forest Green Rovers) slo en opponent fra to nivåer over. Ellers sørget både East Thurrock United (2-1 v Eastbourne Borough) og Oxford City (3-2 v Weston-super-Mare) for borteseire mot lag fra nivået høyere. Solide uavgjortresultater fikset Hinckley United (Conference North, 1-1 borte mot Darlington) og Corby Town (Conference North, 0-0 borte mot Kidderminster Harriers). 

I møtene Step 1 v Step 5, gikk det som det var nødt til: 

Grimsby Town 5, AFC Ashington 0
Kettering Town 3, Southend Manor 1
Tamworth 2, King's Lynn Town 1

Linnets hadde 1-0 (Jamie Thurlbourne) på the Lamb etter kvarteret, men hjemmelaget snudde resultatet i løpet av første omgang. King's Lynn skal ha vært svært nær å ta med Tamworth tilbake til the Walks, og supporterne var strålende fornøyd med innsatsen trass i tapet. 

RFriday
RFridayInnlegg: 3563
30.10.11 16:51
mikemodano: trekningen av årets første ordinære FA-cuprunde finner sted utpå eftan i dag

Og denne trekningen har gitt følgende utfall

Hvis jeg regnet riktig er vi garantert minst 8 lag fra non league i 2 runde.

mikemodano
30.10.11 16:58

FAs offisielle side har også denne runden vært på tur med et kamerakru. I går var de i Gateshead og overvar Heed mot Hebburn Town, og de bildene man ser vitner om den klare forskjellen på Step 1 og Step 6. 

Advarsel: klippene inneholder nesten ei overdose Ian Bogie. 

mikemodano
07.07.12 09:52

Det er enda tidlig på høsten, guttær, men vi nærmer oss et av dens mest pittoreske eventyr like fullt: FA-cupkvaliken! Jeg skal være den første til å erkjenne at mye av interessepiffen min for fotball generelt var i ferd med å forlate meg etter avrundet sesong i april, men smått om sen begynner jeg å innfinne meg med at ei ny termin er i emning, og jeg håper nysgjerrighetskurven fortsetter å peke opp og fram i retning avspark. Og i Southern Leagues tilfelle skulle det være satt til 18.august, vel? 

Fotballforbundet er tidlig ute med å annonsere oppsettet for de førkvalifiserende rundene, og til og med første ordinære kvalikrunde er allerede satt opp, selv om det altså skal spilles både ekstraførkvalik og førkvalik før vi når så langt. Det skulle ikke mer enn et sommergløtt innom CCFCs offisielle nettsted til før jeg nesten merket kriblingen etter å komme i gang med årets turnering, og i Cambridge' tilfelle vil motstanderen i første kvalifiserende runde materialisere seg når følgende kvartett har gjort opp seg imellom om retten: Irchester United (United Counties Premier), Huntingdon Town (United Counties Premier, hjemmehørende på Jubilee Park, identisk med stadionnavnet til Evesham Uniteds nye urne), Fakenham Town (Eastern Counties Div I) eller St. Ives Town (United Counties Premier). Jeg tør med stor grad av sikkerhet fastslå at Citys opponent vil komme fra UCL Premier, i og med at Fakenham fra steget under bør være overkommelig for St. Ives i deres internmøte i den ekstra førkvalifiserende runden. 

For den som er i stand til å dra minnebrikka si tilbake til samme stadium av fjorårets turneringsutgave, vil vi erindre at Cambridge bys stolthet forsvant ut allerede ved første hinder: Maldon & Tiptree United fra nordavdelingen i Isthmians førstedivisjon (Step 4) ble for sterke over to kamper, men mot Step 5-motstand bør det bli avansement og £3000 kjærkomne mynt inn i klubbkassa. Er barmanager Paul Burling heldig, kan kanskje noen av de sedlene komme ham og Legends Bar til gode, og hvem veit - kan hende blir jeg igjen satt til å fiffe lokalene med noen solide malingstrøk, à la i fjor? 

Lite nytt å berette om på spillerfronten i Cambridge City i løpet av sommeren, selv om man har gjort en høyst nødvendig handel av høyreback: Tom Pepper er tilbake i klubben igjen etter halvannet års utlendighet i Hitchin Town. Han forlot City for spill med Canaries på Step 4, og ønskes tilbake igjen med åpne armer, siden han helt klart vil være et mer gangbart alternativ i det hullet Liam Nicell etterlot seg da han troppet av i vinter enn hva Pat Bexfield er. Ellers har de viktigste spillerne tegnet på for nok en sesong: Craig Hammond. Målvakta Zac Barrett (som stadig sies å ha Conf Premier-klubber snusende rundt i hagan). Dave Theobald. Rob Nightingale. Adie Cambridge. Ja, selv Lee Chaffey blir atter å se i backlinja hos de hvite og sorte. Men stammen, og da helst sentralmidtbana, var aldrende allerede for tre sesonger siden, så jeg hadde nå gjerne sett litt freskt blod som kosttilskudd her i leddet. Jeg fester min lit til manager Gary Roberts og hans kontaktnett i nonligafotballen. 

osloblade
oslobladeInnlegg: 3938
07.07.12 10:29

Godt å se deg tilbake!

Mitt non-league lag, King´s Lynn Town, skal spille 25. august mot vinneren av Wellingborough Town og March Town. Ellers av interesse møter Sheffield FC vinneren av St Helens Town og Abbey Hey. Og Wembley FC med sitt gamle stjernegalleri, møter i runden før Langford.

WatTyler
WatTylerInnlegg: 3300
07.07.12 22:27
osloblade: Godt å se deg tilbake!

Ha Ha, istemmes !   Snusmumriken er tilbake fra sine mystiske reiser  !!

Da blir det snart sessång :-)

w

mikemodano
08.07.12 06:48
WatTyler: mystiske reiser

Njååh, Jugoslavija begynner vel å bli avmystifisert også her hjemme, vel? Men det kan jeg si dere, karær: for et land! For noen folk! Hvilket mangfold! Det sies at Norge er en rik nasjon, men slik jeg tolker det er vi blant klodens fattigste. Menneskeverd prises i langt større grad sydøstover på kontinentet enn hva som er tilfelle her hjemme, og da kan vi sitte med bankboka full av oljedollars aldri så mye; i forhold til den naturgaven menneskene der nede er utstyrt med, er vi av prehistorisk rase. Lutfattige og for lengst utgått på dato. Men tro nå endelig ikke at åpenbaringen først har nådd meg etter de siste reiser så i lende, for faktumet har jeg vært meg bevisst siden jeg var førstereis til Balkanija. 

Det lar seg gjøre å trekke paralleller fra et mildt fravær av kapital velstand ned til den dunkle tilværelsen langt inne i nonligariket. Jeg æschå gla' i å væære inne i varmen sammens medh dhere ighjen, ghuttææær! *hikk* Sånn går'e når'n er full på tunfisk.

(Innlegget ble redigert 08.07.12 06:49)

mikemodano
09.07.12 00:02
osloblade: Ellers av interesse

La oss også nevne storoppgjøret i nordøst mellom Scarborough Athletic og Spennymoor Town, som begge tilhører det ypperste i hver sin Step 5-krets (henholdsvis Northern Counties East Premier og Northern Div I). Nå spiller jo 'Boro stadig i Bridlington, men jeg tør sette noen spesidaler på at matchen vil tiltrekke seg rikelig med oppmerksomhet også fra Scarborough by.

Fra fjorårssesongen vil man huske enkelte Step 6-kollektiv som nådde fryktelig langt i FA-cupen. Fremst på tunga har jeg Washington og Hebburn Town, som begge var nødt til å pares mot Conference Premier-motstand før de ga tapt (Hebburn med 0-3 i Gateshead, Washington med 0-5 i Grimsby/Cleethorpes). De høres, selvsagt, begge til i Northern League (Div II), og skal i den ekstra førkvalifiserende runden stilles mot henholdsvis Esh Winning (divisjonsrival) hjemme og Thackley (fra Northern Counties East Premier) borte. Er det klubber fra Steps 5 og 6 som igjen skal markere seg i det nasjonale fotballterrenget, så er oddsa særs lave på at disse vil ha utspring fra nettopp Northern League.

To AFCs møtes også: Blackpool v Liverpool, som også er kombattanter i North West Counties Premier. Norwich United, fra Eastern Counties Premier, må helt ned til Stansted for å møte Airportmen fra Essex Senior.

Et skikkelig fiffemøte finner sted i herskapelige Tunbridge Wells: hjemmelaget av samme klang møter fintfolket fra Beckenham Town, og det ventes overvettes høy sigarføring og posering av glass med stett. Klubbene er for øvrig begge hjemmehørende i Kent Premier.

mikemodano
09.07.12 00:05

Nei, nei, nei! Hvordan kunne jeg? Jeg så det idet innlegget gikk i pressa, og da var det for seint å returnere. Det var jo for all del ikke Washington men Ashington som gjorde slik FA-cupfurore i fjor. Og Ashington er stilt mot Sunderland RCA, også kalt Sunderland Ryhope. Hjemme. De tilhører begge Northern League, men Ryhope spiller i førstedivisjon, mot Ashingtons andredivisjonstilværelse.

Jeg beklager.

mikemodano
09.09.12 05:51

I går gikk endelig første kvalikrunde av stabelen, som den tredje omgangen av årets FA-cup, etter at man tidligere har gjort unna to førkvalifiserende runder. Jeg har ikke tenkt å ta for meg alt av resultater, kun komme med et par små opplysninger...: 

* som at Bury Town foran 355 tilskuere slo Isthmian Premier-rival Canvey Island 3-0 hjemme på Ram Meadow. To mål av Billy Clark og ett av Sam Reed. Som bildene imidlertid gir en indikasjon av, var det neppe noen så solid overkjøring som sluttresultatet gir inntrykk av. "Suffolk is ours" ser man på ei Bury-fane bak det ene målet. Det er i hvert fall lov å konstatere at den driftige klubben har kommet godt i gang også i 2012/13. 

* Craig Hammond hadde på seg scoringsbootsa i går. Cambridge vant 7-0 mot Huntingdon Town fra United Counties Leagues primeradivisjon, og City virker endelig på vei mot å friskmeldes, selv om motstanden i går på langt nær var av tilsvarende kaliber som klubba i Southern Premier. Fire gåller ble det i alle fall på Hammond, som ellers ble avløst av Adie Cambridge, Joey Abbs og Tom Pepper i scoringsloggene. 240 tilskuere i Milton Road så Huntingdon-målvakt Ben Gathercole spille en stor match, og ordet vil ha det dithen at han berget Huntingdon fra et nederlag i tolvmålsklassa. 

* Opptatt av East Anglia-klubbenes ve og vel som jeg er: Norwich United tok seg helt til første kvalikrunde i år, og måtte kun gi tapt med 1-2 nede hos Grays Athletic. Wroxham måtte bite i tørva med 0-5 hjemme for Brentwood Town, som faktisk ligger på plassen bak dem i Isthmian Div I North, mens Needham Market var på besøk hos Concord Rangers fra Isthmian Premier, og måtte gi tapt med 1-0. Godt for Leiston å endelig vinne igjen (det har jo blitt et bratt møte med Step 3 etter vårens opprykk): 5-1 mot Southend Manor, som man vil huske fra fjorårets turnering, der de jo sågar ble viet spilletid hos FAs offisielle portal. Lowestoft fortsetter sin gode sesonginnledning: 2-0 vant man i går hos Tilbury fra teten av Isthmian I North, mens de to East Anglia-klubbene fra Tilburys divisjon, Soham Town Rangers og AFC Sudbury, begge takket av i årets FA-cup gjennom gårsdagens tap for henholdsvis Maldon & Tiptree (0-2 hjemme) og Heybridge Swifts (1-4 ute). 

* Northern League har fire lag videre til andre kvalikrunde, mens Dunston UTS må spille omkamp borte mot NPL Premier-klubben Kendal Town etter 3-3 hjemme. Sterkt! Storlag som West Auckland Town og Spennymoor Town er begge med til andre kvalikrunde, siden de i går valgte å slå ut henholdsvis Ashington (3-2 borte) og South Shields (2-0 hjemme), begge divisjonskolleger av sine respektive motstandere. Også Bishop Auckland og Shildon henger med videre. 

mikemodano
22.09.12 18:17

Selv valgte jeg lavere norske divisjoner i ettermiddag, og holdt på å fryse på meg pungsprekk i Framparken i Larvik. Da er det godt å få tint edlere deler ved å registrere at Cambridge tok seg videre til tredje FA-cuprunde gjennom å slå tøffingene Grantham Town fra NPL Premier 3-1: Dave Theobald gjorde 1-0 i første, før Craig Hammond ga gass med to i andre, hvorpå gjestene fra Lincolnshire reduserte på 3-0. £4500 i prispenger for avansement, og i potten for tredjerundetrekninga; det begynner å bli noen år siden sist. Kan man være heldig og unngå noen av kanonene fra Step 2 i neste runde, er det lov å håpe på at toget når helt fram til fjerde kvalifiserende runde, hvor Conference Premier-klubbene trer inn. Byderby på Abbey Stadium mot United ville vært salig. Men først skal tredjerundehinderet forseres, og det kan bli tungt nok. £7500 doneres vinnerne av tredje kvalikrundematchene, en sum som kunne forsvart å hyre inn flere mikemodanos til å legge siste malingstrøk på dassveggene. 

mikemodano
23.09.12 10:50

Fordelingsnøkkelen for de respektive nivåer foran trekningen av tredje kvalifiserende runde, Step 2 ikke iberegnet:

Step 3 (18+3):

NPL Premier (6+1): AFC Fylde, Marine, FC United of Manchester, Kendal Town, Whitby Town, Hednesford Town. I tillegg skal Ilkeston ut i omkamp.

Southern Premier (5+1): Cambridge City, Barwell, St. Albans City, Chippenham Town, AFC Totton. I tillegg skal Hitchin Town ut i omkamp.

Isthmian Premier (7+1): Lowestoft Town, Hendon, Hampton & Richmond Borough, Hastings United, Metropolitan Police, Thurrock, East Thurrock United. I tillegg skal Concord Rangers ut i omkamp. 

Kun to Step 3-klubber maktet eliminere motstand fra nivået over: Totton, som slo kriserammede Truro 3-2 i Cornwall, og Hastings, som vant 3-2 hos Staines Town. Begge de beseirede klubbene representerer Conference South. 

Step 4 (7+7):

NPL Div I North/South (3+1): Trafford, Ossett Albion, Leek Town. I tillegg skal Belper Town ut i omkamp. 

Southern Div I Central/South & West (3+3): Chalfont St. Peter, North Leigh, Yate Town. I tillegg skal Northwood, Merthyr Town og Hungerford Town ut i omkamp. 

Isthmian Div I North/South (1+3): Maidstone United. I tillegg skal Brentwood Town, Maldon & Tiptree United og Whitehawk ut i omkamp.

Det var et par Step 4-klubber som gjorde seg bemerket gjennom å slå ut Step 2-motstand, og også her var det Conference South som fikk lide: Yate slo ut Oxford City (2-1), mens North Leigh slo ut Havant & Waterlooville (1-0). Videre lot jeg meg imponere av Trafford, som satte til side det sterke Step 5-laget Spennymoor Town med 5-3. 

Step 5: 

Foran morgendagens tredjerundetrekning finner vi 4+4 i hatten: Tadcaster Albion, Dereham Town, Badshot Lea og Blackfield & Langley er alle definitivt videre, mens West Auckland Town, AFC Dunstable, South Park og Harefield United skal spille om tirsdag. Her er man garantert minst ett Step 5-lag videre, siden de to sistnevnte møtes. 

Det er Northern Counties East Premier (Tadcaster), Eastern Counties Premier (Dereham), Combined Counties Premier (Badshot Lea) og Wessex Premier (Blackfield & Langley) som avgjort representerer Step 5 i tredje kvalrunde, mens Spartan South Midlands Premier har to (AFC Dunstable og Harefield United) klubber ute i omkamp, mens Northern Div I og Combined Counties Premier også er representert i omspillet, gjennom henholdsvis West Auckland Town og South Park.

Badshot Lea sto for en gedigen prestasjon gjennom å slå Leiston fra to nivåer over 4-2, mens West Auckland tok Harrogate Town fra tre nivåer høyere til omkamp i West Yorkshire etter 2-2 hjemme. 

Ingen klubber fra Step 6 henger med til tredje kvalikrunde. 

mikemodano
24.09.12 19:59

Helgens 3-1-seier mot Grantham i scoringshøydepunkter

I dag var det trekning for tredje kvalifiserende runde, hvilket foregår på regionale premisser. For tredje gang av tre mulige i årets FA-cup har Cambridge blitt tildelt hjemmekamp, og det er det nyblivne Conference South-mannskapet Billericay Town som er motstander lørdag 6.oktober. Trekningen kunne fått enda bedre utfall, men den kunne også ha sett langt verre ut, og man øyner hos den sorthvite delen i Cambridge by nå avansement til siste kvalikrunde, der altså storklubbene endelig kommer inn i dansen. Billericay vant Isthmian Premier i fjor, og har gjort det skapelig innledningsvis i årets Conference South (3-2-3 og åttendeplass etter åtte runder må sies å være pari), og vil være naturlige favoritter til avansement, men det utfordrerstempelet City vil bli tildelt tror jeg kan høve godt. Jaggu hadde det ikke vært staselig å nå siste kvalrunde, og kanskje møte United i en kamp som virkelig betyr noget. 

Trekningen i sin helhet (skroll og vær glad). 

Hvilke andre møter ser forumtrolla her ellers fram mot? 

mikemodano
25.09.12 01:56
mikemodano: forumtrolla

Ett sådant, flounderswake, vil ventelig sitte klar med både mentometer- og F5-knapp til oppgjøret som beskrives som Clash of Northern Britain i runde 3: Colwyn Bay vs Guiseley AFC. Wales mot England. Åremålshaggis mot yorkshiregraut. Danny Boshell/Andy Holdsworth mot...ja, hvem er det egentlig Bay tør sende utpå for å forsøke å stagge disse mest "progressive" (stjålet fra en annen debattant) midtfeltstolkerne sjettenivået antas noensinne å ha sett?

Jeg ser i ettertid at jeg langt hadde foretrukket hjemmekamp mot Dereham Town framfor Billericay (eller "Bicarilley", som klubben visstnok ble døpt av en radiokommentator i bbc Cambs), for 'Ricay kommer med et voldsomt fysisk tungt skyts. Vi husker blant annet batalja de hadde mot et annet langballmannskap i tetstriden av Isthmian Premier i fjor, nemlig AFC Hornchurch, som de lurte med 1-0 på gjestebane. Sist 'vi' hadde hjemmekamp mot et lag fra dette nivået endte det i takk, goodbye og sayonara med 0-5 for Hinckley United, men jeg er overbevist om at Cambridge vil levere til bedre karakter enn som så denne gang. Jeg har ennå ikke vært med om gevinst mot et regionalt Conference-lag i mi tid som tilhenger av klubben (jeg minnes både 1-3 i Dover og 0-2 hos Eastwood, i tillegg til brutalfadesen mot Hinckley), så skal lørdag 6. endelig gi meg og mine medsammensvorne den gleden?

OleKjole
OleKjoleInnlegg: 7765
06.10.12 23:52

Etter litt skumlesing av dagens resultater så ser jeg at step 5-laget Blackfield & Langley slo ut tungtgående Sholing 3-1, på bortebane. Nå vet jeg ikke helt hva man skal forvente av oppmøte til en slik kamp, men å tippe noen hundre burde vel være fair i et "lokaloppgjør" som dette?

South Park er også klar for fjerde runde. Her var det step 4-laget Brentwood som fikk stryk.

Ser også at Dereham Town fikk karret seg til uavgjort hjemme mot politigutta (som vi etter litt research i fjor fant ut at slettes ikke behøvde å være politimenn).

La også merke til at Dover røk mot ligamotstander Bromley. Vet ikke hvorfor, men jeg syns det er synd.

mikemodano
07.10.12 15:10
OleKjole: noen hundre

Vovet tips, Ole. Sholing er knappest laget som drar flest til sine seriekamper (faktisk så vidt over 100), selv om man på mange måter er et progressivt foretak (eller kan hende nettopp derfor), som jo vekslet navn fra VT til Sholing kun for to-tre sesonger siden, etter at man selv tok steget opp fra Step 5 for å hæppe i de mer fornemmes rekker. De var jo kun et par kusehår unna opprykk ved begge de første anledninger i Southern Leagues South & West-divisjon etter opprykket fra Wessex Premier (ja, det må da ha vært den Step 5-ligaen de sist ble sett i?), men nå har det nok gått noe i butt der nede i Southampton-forstaden. Og 1-3 i går var slett intet trick for å tiltrekke seg større ansamlinger i de forestående hjemmekampene. 

Jeg gleder meg ellers over et overraskende 1-1 for Cambridge mot Billericay, selv om det naturligvis blir altfor tøft å skulle knabbe kanapeer fra dem i returen til uka. Dermed er årets imponerende FA-cuprun over for vårs for denne gang. 

mikemodano
07.10.12 18:51

Samtlige 40 tredjekvalikrundematcher er avviklet, og foran morgendagens trekning er intet mindre enn 53 klubber i potten, grunnet et veldig antall omkamper. 

De to gamle ligakjenningene og -rivalene Chester og FC Halifax forsøkte å gjøre opp seg imellom, men overlot i stedet mesteparten av fighten til supporterne. Nå gikk det neppe udelt blidt for seg  bana heller, siden de begge avrundet med ti mann, og det kunne vært interessant å vært ringside på The Shay når de møtes tirsdag kveld. 2613 skal ha løst billett på Honda Dave Saunders Stadium i Deva, eller Chester om du vil. 

Som Ole nevner: både South Park og Blackfield & Langley avanserte som Step 5-klubber, mens Dereham Town møter Met Police i retur. Tre Nivå 9-klubber i fjerderundetrekning, altså. Og utover de resultatene larvikingen over beit seg merke i, vil jeg utheve disse: 

St. Albans 0, Lowestoft 1. Årets 'toft-utgave ser virkelig sterk ut, men jeg tillater meg stadig å tvile på at den har det som skal til for å knipe tittelen i den beintøffe Isthmian Premier. FA-cup har de imidlertid taket på, og å slå Step-rival St. Albans (Southern Premier) borte må sies å ha vært noe av en prestasjon. Og fortjent skal det også ha vært, skal man dømme ut fra hva man leser. 

Mens vi er ute i East Anglia, kan jeg ikke unngå å nevne Lowestofts mangeårige rival Bury, som imponerte storligen mot divisjonsrival Hampton & Richmond. 4-0 endte det på under duften av fru Greygoose' velsmurte burgere ved Ram Meadow i Bury St. Edmunds. Jeg tror faktisk enda mer på Bury enn på Lowestoft, hva ligaen angår. Supert å se de begge involvert i riktig ende nok en gang. 

Arlesey 4, Brackley 3. I fjor ville det vært bunn mot topp i Southern Premier, mens det i år jo skiller en divisjon de to imellom. Brackley står med 9-1-0 i Conference North etter opprykket, og ville ha vært favoritter foran avspark i går. En virkelig skalp for Arlesey, dette. 

Step 4-klubben Chalfont St. Peter holdt Bishop's Stortford fra Step 2 (Conf North) til 1-1, mens det var samme divisjonsforskjell på Didcot og Maidenhead, der hjemmelaget fra Southern League Div I South & West vant 1-0. To nivåer skilte også vertskapet Hinckley fra Conference North og de tilreisende fra Ossett Albion (NPL I North), men like fullt endte det i omkamp etter 2-2. Barwell skal dessuten også få litt heder for sitt 1-1 hjemme mot Workington fra Conference North. Canaries holder som kjent til på steget under, i Southern Premier. 

Gir morgendagens trekning Cambridge-derby mellom City og United, vil jeg aldri tilgi den Billericay-spilleren som lot Zac Barrett redde ei straffe på stillingen 1-1 i Cambridge i går. Uff, så utgjort det ville vært å ha sjansen til å møte dem i en betydningsfull kamp, bare for å ryke i omkampen. 

mikemodano
08.10.12 10:37
mikemodano: å vært

Hjølp! Hvor er Finn Erik Vinje når du trenger'n??

Mens man venter på fjerderundetrekningen, hvorfor ikke ta en titt på FA-tvs dekning av oppgjøret på Aldiss Park mellom Dereham og Kaptein Snutebill? 

Det er lenge siden jeg har kjent slik pirring i underlivet forbundet med ei FA-cuptrekning (ja, fjerde kvalikrunde trekkes, i motsetning til de foregående rundene, som jo settes opp etter geografiske hensyn), og det er ikke lenge før klubbene nå får vite hvem som blir, og hvem som eventuelt blir, deres opponenter i den siste kvalrunden. Har vi flere sitrende barnehender her enn mine?  

La oss favne Cambridge v Billericay også. 

(Innlegget ble redigert 08.10.12 10:46)

mikemodano
08.10.12 11:04

En telleglipp gjør at jeg nok en gang tar selvkritikk: det spilles 14, ikke 13, omkamper i den tredje kvalifiserende runden, og mens majoriteten av matchene går i morgen kveld, har man to allerede i aften, i tillegg til tre på onsdag: 

mandag: 

Hitchin Town (Step 3, Southern Premier) - Hastings United (Step 3, Isthmian Premier)
Worcester City (Step 2, Conf N) - Weston-super-Mare (Step 2, Conf S)

tirsdag:

FC Halifax Town (Step 2, Conf N) - Chester (Step 2, Conf N)
Guiseley AFC (Step 2, Conf N) - Colwyn Bay (Step 2, Conf N)
Workington AFC (Step 2, Conf N) - Barwell (Step 3, Southern Premier)
Ossett Albion (Step 4, NPL I North) - Hinckley United (Step 2, Conf N)
Billericay Town (Step 3, Isthmian Premier) - Cambridge City (Step 3, Southern Premier)
Bishop's Stortford (Step 2, Conf N) - Chalfont St. Peter (Step 4, Southern I Central)
Hendon (Step 3, Isthmian Premier) - Eastbourne Borough (Step 2, Conf S)
Thurrock (Step 3, Isthmian Premier) - Welling United (Step 2, Conf S)
Gosport Borough (Step 3, Southern Premier) - Bath City (Step 2, Conf S)

onsdag: 

Buxton (Step 3, NPL Premier) - Hednesford Town (Step 3, NPL Premier)
Corby Town (Step 2, Conf N) - Histon (Step 2, Conf N)
Metropolitan Police (Step 3, Isthmian Premier) - Dereham Town (Step 5, Eastern Counties Premier)

Nå er jeg aldri særlig til gambler, men jeg gjør et kort forsøk på å spå avansementister fra disse 14 oppgjørene:

Hitchin Town
Worcester City
Chester
Guiseley AFC
Workington AFC
Hinckley United
Billericay Town
Bishop's Stortford
Hendon
Welling United
Bath City
Hednesford Town
Histon
Metropolitan Police

Selvpåført buksevann om jeg prikker mer enn ti.  

RFriday
08.10.12 11:29
mikemodano: Arlesey 4, Brackley 3. I fjor ville det vært bunn mot topp i Southern Premier, mens det i år jo skiller en divisjon de to imellom. Brackley står med 9-1-0 i Conference North etter opprykket, og ville ha vært favoritter foran avspark i går. En virkelig skalp for Arlesey, dette.

Ingen tvil om det! Og undertegnede var så sikker at han satt et tresifret beløp på en kombinasjon fra FA cupens - med Brackley som det sikreste kortet. Men akk, jeg kan fortelle at etter kun ni (ja, 9!!) minutter så var stillingen 3-0! Tror nok seiersvante gjester fra Northamptonshires sydlige strøk var temmelig sjokkskadet.

* I tillegg til de allerede nevnte resultater synes jeg absolutt Slough Town imponerte med borteseier mot førende Margate fra nivået over.
* I skyggene av de ikke fullt så vakre pipene til kraftverket i Didcot, tok hjemmelaget seg av Maidenhead United fra to nivået høyere.
* Oppe i nordvest tok nyopprykkede AFC Fylde imot Solihull Moors fra nivået over, og sendte gjestene tilbake til Birmingham-traktene med 4-1 i sekken.

Omkampene starter allerede i dag med Hitchin Town - Hastings United og Worcester City - Weston Super Mare. De fleste kampene avvikles i morgen, mens det avsluttes med tre kamper onsdag.

RFriday
08.10.12 11:33

Der kom du meg i forkjøpet mens jeg surret med min sene frokost Modano. Men angående dine gutter vil jeg si følgende:
Om nivået jeg så Billericay Town vise mot Boreham Wood på Meadow Park for en drøy uke siden er representativt for deres form om dagen, tror jeg faktisk dine gutter skal ha en mulighet. For det var svake greier! Klart det blir tøft, men trøst deg med at skreller heldigvis skjer titt og ofte.

mikemodano
08.10.12 11:41
RFriday: Om nivået jeg så Billericay Town vise mot Boreham Wood på Meadow Park for en drøy uke siden er representativt for deres form

Du veit, man graver seg alltid ned i tide, og går alltid ut fra det verste. Alt annet enn tap (som i dette tilfellet betyr seier; uavgjort i morgen er jo uaktuelt) tar jeg som en høyst positiv overraskelse, og innen den tid vet man jo godt hvilke som blir motstandere i siste ordentlige FA-cuprunde. Når ligasirkushestene trer inn, er FA-cupen så godt som dau for min del, vel å merke om ikke egne interesser fortsatt står seg. Men så langt inn i framtiden skal selv jeg vokte meg for å fare. 

Forresten, Rob - jeg har jo enda ikke anskaffet blekka di. Hvor kjøper jeg den? Finnes den i utsalg der ute, eller handler man kun via nettet? 

RFriday
08.10.12 11:59
mikemodano: Forresten, Rob - jeg har jo enda ikke anskaffet blekka di. Hvor kjøper jeg den? Finnes den i utsalg der ute, eller handler man kun via nettet?

Det virker som den er å finne hos en god del bokhandlere nå, og har sett den ligge ute også på nettsider som cdon etc.
Alternativt skal jeg nok en av dagene inn til tigerstaden for å møte min far - om jeg klarer kjempe meg gjennom hordene av tiggere, narkomane og romfolk der i ghettoen. Har et par bøker igjen her, og kunne tatt med en til deg om du har mulighet for å bevege deg ned i sentrum...så skal du til og med få en signert utgave til kompis-pris :) Haha..

Ellers er jeg enig med deg i at mye av moroa forsvinner jo lenger man kommer i FA cupen. Man er avhengig av noen askeladder for å bevare moroa.

Men en ting angående trekningen: De tidligste rundene blir vel ikke direkte satt opp slik man gjør i Norge? Jeg mente bestemt at man riktignok plasserer lagene i geografiske grupper, men at man trekker innen disse??

mikemodano
08.10.12 12:04
RFriday: Jeg mente bestemt at man riktignok plasserer lagene i geografiske grupper, men at man trekker innen disse?

Jo, jeg tror også du er inne på noe der, og kan hende har du helt rett. Jeg har spurt rundt temaet tidligere, men ikke fått noe konkret svar fra lokale der borte, kun litt flermunnet synsing. Jeg tror nok også at de tidlige rundene faktisk trekkes, men at man tar stadig mindre geografiske hensyn enn helt innledningsvis, der man jo så vidt trenger bevege seg utafor lokalbusstien når man skal i dyst. 

Denne uken blir det dessverre litt verre å møtes i sentrum, men skulle du slumpe til å være i by'n de første par dagene neste uke, ville det latt seg gjøre. Romsoldatene gjør at man knapt tør bevege seg gatelangs i bybildet lenger, så jeg styrer klar. En signert utgave til buddypris hadde imidlertid ikke vært å forakte. 

RFriday
08.10.12 12:20
mikemodano: En signert utgave til buddypris hadde imidlertid ikke vært å forakte.

Det skulle nok la seg ordne :)
Og mulig mulig det ikke blir før over helgen igjen, men jeg gir beskjed..

Ja, jeg har også spurt litt rundt dette tidligere, og også på denne turen kom temaet opp. En gruppe lokale og garvede non-league entusiaster påtruffet på Elstree & Borehamwood stasjon uttrykte nemlig overraskelse over at man i Norge setter opp cupkampene, og mente å vite at selv de tidlige rundene av engelske cupturneringer ble trukket - dog med hensyn i form av geografiske puljer. Så jeg kan som du sier se for meg at man utvider de geografiske områdene for hver runde.

mikemodano
08.10.12 12:29
RFriday: garvede non-league entusiaster

Det er som Mekka og Boxing Day i ett å gå seg på slike, Friday. Og man bare suger til seg av den kunnskapsflommen som strømmer. Av og til er man uheldig og får høre: "So what's your team in the Premiership then?", men den type uheldige utbrudd er det takk og lov lenge mellom hver gang. De mest kunnskapsrike lokale er de som har nonliga på toast-en. Og dem finnes det en del av. Ikke minst den distingverte herremannen jeg gikk meg på på vei til Amy Lane i Chesham i fjor, som hadde et langt framskredent tresifret antall stadia på samvittigheten, og som sto og øste av et vitekar så bunnløst som bare det. Ikke at jeg ønsker å forringe inntrykkene av The Meadow i Chesham på noe vis, men jeg tror nok bestefaren bidro til å jekke det opp ytterligere et par hakk. Og den type konversienter påtreffer man ofte, bare man har nese for å luke ut verstingene. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg