Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er galt med engelsk fotball??

NYTT TEMA
RFriday
RFridayInnlegg: 3479
28.01.11 12:30

Jeg elsker engelsk fotball!

De fleste som kjenner meg vil nok kanskje si at min interesse er temmelig ekstrem, og på grensen til en besettelse. Jeg er en såkalt groundhopper – en person som reiser rundt og ser kamper på så mange baner som mulig. I den forbindelse reiser jeg ofte over flere ganger i året og ser kamper hver dag i den grad det lar seg gjøre.

Dette betyr ofte kamper i de lavere divisjoner; men de siste årene har mine valg av kamper tatt en ytterligere dreining videre nedover, utenfor ligasystemet og ned i non league. Nettopp lagene i non league har opplevd en markant økning i tilskuerantallet de siste årene, og det er ikke vanskelig å se årsakene til dette.

30. desember 2009 var (ifølge meg personlig, og mange med meg) en trist dag for engelsk fotball. Jeg var selv tilstede på Fratton Park for å se hjemmelaget Portsmouth ta imot fremmedlegionen til Arsenal, og kan fortelle at dette var første gang i historien at en kamp i engelsk fotball ble spilt uten en eneste engelskmann på banen!

Jeg elsker engelsk fotball. Hadde jeg vært interessert i å se franskmenn og andre individer med fransk pass spille fotball, hadde jeg heller reist til Frankrike!

Men når startet egentlig denne triste utviklingen? Det er jo veldig lite igjen av den fantastiske engelske fotballen jeg forelsket meg i som barn.

Jeg kjøpte for en stund siden to DVD bokser med alle FA cup finalene fra 70- og 80-tallet. Jeg begynte å se de i kronologisk rekkefølge, med utgangspunkt i 1970-finalen mellom Chelsea og Leeds.

Det gikk ikke lang tid før jeg ble sittende svært nostalgisk og nesten med tårer i øynene.

To lag så godt som utelukkende bestående av britiske spillere – de eneste unntakene en ire på hvert lag. Chelsea hadde blivende legender som David Webb, keeperen Peter Bonetti, den beryktede kapteinen Ron «Chopper» Harris, samt spissen Peter Osgood, som til slutt scoret seiersmålet i omkampen.

Leeds United på sin side hadde et stjernespekket lag – navn som Billy Bremner, Jack Charlton, Norman «Bites Yer Legs» Hunter, Peter Lorimer, Allan «Sniffer» Clarke og Eddie Gray var blant de som utgjorde stammen i det som var Englands beste lag tidlig på 1970-tallet.

Denne finalen er berømt pga det knallharde spillet, og nåtidens dommer David Elleray gikk mange år senere gjennom kampen, og konstaterte at det i henhold til dagens regler ville vært delt ut 6 røde kort!

Langt fra alle kamper på denne tiden var like tøffe og harde som denne FA cup finalen, men likevel ikke noe for pyser. Mange vil kanskje huske tanngarden til spillere som f.eks Joe Jordan, i seg selv et tegn på at den engelske fotballen var kompromissløs og knallhard. Men den var fair! Mye mer fair enn i dag.. Filming hadde man vel knapt hørt om, for ikke å snakke om dette med å snakke på motstanderen kort etc. Dagens spillere - som f.eks. Christiano Ronaldo og maaange med ham, som ofte har blitt observert sprellende tilsynelatende i dødskramper ved den minste berøring av deres frisyre - spesielt innenfør 16 meteren – ville nok raskt forlatt banen gråtende med halen mellom beina..

De første utenlandske innslag jeg kan huske, er Tottenhams argentinske duo med Ricardo Villa og Osvaldo Ardiles. Til tross for tidvis voldsom hets fra motstandernes fans - grunnet Falklands-krigen, hvor britiske styrker slåss mot argentinske om noen forblåste klipper i Atlanterhavet – hadde duoen stor suksess på banen. Og deres suksess var med å åpne døren for andre importer. Men på denne tiden hadde man en maks kvote på 3 utlendinger pr lag. Det skulle dessverre ikke vare evig.

I 1995 behandlet EU-domstolen en sak som skulle få store og (mener jeg) tragiske følger for fotballen. Den belgiske middelmådigheten Jean-Marc Bosman ble etter dette kjent pga dommen som bærer hans navn – Bosman-dommen. Jeg skal ikke si at hele denne dommen var negativ, for det er den overhodet ikke. Men en av konsekvensene ved EU's dom var et forbud mot kvoter på utenlandske spillere for EU/EØS-land. Det vil si at de eneste kvotene man etter dette kunne operere med, var kvote på spillere fra ikke-EU/EØS land. Så mye for ikke å blande fotball og politikk...

Følgende av dette var at engelsk fotball, og spesielt Premier League – som var dannet et par år i forveien, ble mål for en begynnende invasjon av utenlandske spillere. Ikke bare fra EU/EØS-området, men også fra andre deler av verden. For hva hjelper det med en restriksjon på ikke-EU/EØS spillere når f.eks «halve Afrika» tydeligvis har fransk pass??

Premier League ble selvsagt noen profiler rikere, og nivået ble sannsynligvis hevet...men til en pris – den lokale identitet. Det sier seg selv at for hver utenlandsk spiller som kommer inn, er det en ung engelsk spiller som ikke får spille. Hva gjør dette med rekrutteringen? Og hva gjør det med nivået til de engelske spillerne, og ikke minst det engelske landslaget? Og kanskje det viktigste av alt; hva gjør det med supporternes følelse av tilknytning til laget – den lokale tilhørigheten?

En ting var da lagene stort sett besto av britiske spillere, med noen få utenlandske innslag. Noe annet blir det når engelskmenn er bortimot totalt fraværende. Ingen forventer vel at Arsenal skal stille med et lag bestående så godt som utelukkende av gutter fra Nord-London, eller Manchester City med et lag av gutter fra Manchester og Lancashire - men man bør da i det minste kunne forlange en stamme av engelske spillere??

For å si det på denne måten: Det er godt med salt i maten, men en hel kilo salt i maten er ikke godt!

I dag er klubbene i toppfotballen totalt avhengige av rike onkler. Mange kritiserte Blackburn for å ha kjøpt seg Premier League-tittelen, da de på midten av 90-tallet ble seriemestre med en rekke store navn i troppen, kjøpt og betalt av klubbeier og stålmagnat Jack Walker. Denne Jack Walker var i det minste en lokal person, og supporter av Blackburn Rovers – som forøvrig et par år før sitt oppkjøp av klubben, ga bort gratis stål til bygging av en ny tribune på klubbens Ewood Park.

Dette er langt fra det som er situasjonen i mange klubber i dag, der de havnet i klørne på utenlandske eiere. Jack Walker's Blackburn er blant de siste av ofrene for dette, med nye indiske eiere. Det er forskjell på en lokal businessmann med tilknytning til klubben, og foretningsmenn i Russland, USA, India, den arabiske verden etc. som åpenbart kun er interessert i å tjene penger.

Jeg tviler sterkt på at Bjørn Rune Gjelsten var Wimbledon supporter før han kjøpte opp klubben – i hans tilfelle virker det vel mer som om han hadde noe imot klubben, slik han presterte å ta livet av klubben under sitt regime. De fleste fotball-supportere vil vel faktisk si at han gjorde seg skyldig i utilgivelige forbrytelser både mot Wimbledon og fotballen generelt.

Men likeledes tviler jeg også på om denne sjeiken var blodsupporter av Manchester City. Da virker det hvertfall merkelig at det vel tok ham et år eller to før han kom for å se sin første (og hittil eneste??) City kamp. Og den amerikanske gnomen som eier Manchester United, og hans landsmenn som er forhenværende eiere av Liverpool – er det noen som idet hele tatt har den minste tro på at disse var supportere av klubbene de kjøpte?

De har satt i gang en pengegalopp uten sidestykke.

For å ta Manchester United som eksempel er det ikke så altfor lenge siden at BBC programmet Panorama kunne dokumentere at de hadde en gjeld på over en milliard pund! Til sammenligning ble lille Ilkeston Town i Conference North (nivå 6) slått konkurs over en regning til skattemyndighetene på £47.000, og dermed opphørte å eksistere. De føyer seg inn i rekken av andre klubber som har lidd tilsvarende skjebne de siste årene – de mest kjente er vel Halifax Town A.F.C, Scarborough F.C. og Chester City F.C – sistnevnte moderklubben til legenden Ian Rush. Det setter ting litt i perpektiv; spesielt når man vet at det de siste sesonger har blitt delt ut poengstraffer med raus hånd til små lag som må inn under administrasjon. Hvor er likheten for loven her?

Når en klubb opphører å eksistere, er det det verste som kan skje en supporter. De skal aldri få se laget de elsker spille mer! I skrivende stund er det mange klubber nedover i systemet som sliter med samme problemer som Ilkeston Town. La meg ta den lille klubben Windsor & Eton som eksempel. De spiller visst på kongelig jord, rett ved det kongelige Windsor slott - og har Prince Phillip som sin «skytsengel». Men med en regning på £60.000 til skattemyndighetene, hjelper det lite å kunne skryte av slikt; og snart kan det være slutt for godt.

Det er ikke bare små klubber utenfor ligasystemet som er i trøbbel, langt større klubber har også vært minutter fra kroken på døra den siste tiden – Portsmouth, Sheffield Wednesday, Crystal Palace og Southend for å nevne noen.

I de tilfeller hvor klubbene faktisk har blitt slått konkurs og opphørt å eksistere, har det i flere tilfeller blitt stiftet nye klubber av supporterne, som f.eks F.C. Halifax Town, Scarborough Athletic og Chester F.C – ofte etter modell fra AFC Wimbledon, som ble stiftet av supporterne etter at Gjelsten begikk sin udåd mot fotballen og gjorde om den originale klubben til et forhatt franchise og flyttet den til Milton Keynes, under navnet MK Dons.

Disse nye lagene må starte temmelig langt nede i systemet, men flere av de har hatt suksess tidlig. Halifax' nye klubb leder i øyeblikket Northern League Premier Division (nivå 7) klart, og ser ut til å gå mot sitt andre strake opprykk. Chester på sin side leder divisjonen under, Northern League Division One North. AFC Wimbledon selv kjemper i år helt i toppen av Conference National (nivå 5), og dermed om opprykk til Football League. Ikke verst etter å ha startet opp igjen på nivå 9 eller 10 for kun noen få år siden. Men i bunnen her ligger en økonomisk modell hvor klubben er eid av supporterne, og dette er også tilfelle hos de fleste andre av disse nye klubbene. Så vil tiden vise hvordan det vil gå dersom man skulle få suksess og klatre mot toppen av divisjonssystemet. Det er vel først og fremst i Wimbledons tilfelle det er aktuelt slik det ser ut..

Utenlandske eiere har gjerne kommet inn med masse penger og store løfter, og veldig ofte begynner de sin omveltning ved å gi manageren sparken. Og det er selvsagt store navn som er på blokka når ny manager skal hentes – og ofte utenlandske managere.. Disse igjen har en tendens til å hente mange utenlandske spillere, f.eks fra sitt eget hjemland eller fra klubber de har jobbet og har kjennskap til spillere – slett ikke unaturlig akkurat det. I tillegg kan man ikke klandre de altfor mye, da prisnivået på engelske spillere er vanvittig høyt. Det er langt billigere å kjøpe spillere fra utlandet, og dette gjenspeiles også da det for hver stjernespiller kommer flere middelmådigheter. De som igjen faller gjennom, reiser ofte ikke ut igjen, men havner i divisjonen(e) under, og dette forplanter seg videre.

Jeg har ikke noe imot en og annen utlending i engelsk fotball, jeg vil bare ha et tak på det.

Jeg sier heller ikke at alle utlendingene filmer og driver med tjuvtriks. Jeg var for eksempel en stor beundrer av Paolo Di Canio, og synes han var en fantastisk fotballspiller i tillegg til å være en stor person. Det viste han ikke minst i en kamp mot Everton i 2000. På stillingen 1-1, og på overtid, falt Everton keeper Paul Gerrard om med en skade som virket alvorlig. Spillet fortsatte, og West Ham's Trevor Sinclair crosset inn til Di Canio, som kunne sikret 3 poeng – men som valgte å plukke opp ballen og stoppe spillet, slik at Gerrard (som det viste seg ikke var alvorlig skadet) skulle få legetilsyn. Altså, det stikk motsatte av det Peter Kovacs gjorde for Odd mot Brann..

Men likevel er faktumet det at det i dag er filming i enhver kamp. Hvorfor var det ikke slik tidligere. Noen mener at noe av grunnen er at spillet går så mye fortere i dagens fotball enn det gjorde tidligere, men hva har det med saken å gjøre?

Jeg vil påsta at dette er noe som i stor grad skyldes påvirkningen av utlendinger. Ja, man ser filming fra britiske spillere også, men...den ble innført til England av utlendinger. Og når man ser at det lønner seg å jukse – ja, da er det flere som prøver seg. Ikke noe unaturlig ved det. Men det er en uting, og har ingenting i fotballen å gjøre. Jeg elsker engelsk fotballikke filming og juks!

En annen ting jeg mener de må ta «skylden» for, er mangelen på klubbfølelse. Alle klubber har hatt tro tjenere som nesten har vært synonyme med klubbnavnet. Tidligere var det ganske vanlig – som f.eks den nylig avdøde Bolton-legenden Nat Lofthouse, men i dag er det laaangt mellom disse spillerne der de glimrer med sitt fravær. Greit nok at en spiller som Ryan Giggs har spilt hele sin karriere i Manchester United, men hvor mange tror egentlig at han ville gjort det hvis de var en klubb midt på treet?

Jeg forventer ikke at alle spillere skal spille hele sin karriere for den samme klubben, men et lite snev av klubbfølelse må da kunne forventes? I dag virker det jo som flesteparten av toppspillerne er en gjeng sytepaver som «bare vil spille for klubber i Champions League» osv. Hva med å være med å sørge for at klubben du nå er i kan kjempe om en plass der??

Et av de merkeligste utspillene i så måte kom fra Manchester United's Bebe da han ble vist frem for pressen for første gang etter signeringen. Ifølge Bebe hadde han nemlig «alltid ønsket å spille for Manchester United eller Chelsea». Manchester United ELLER Chelsea??? Her har vi tydeligvis med en spiller med virkelig klubbfølelse å gjøre..

Jeg har de siste månedene vært på kamper i så som lokaloppgjøret Kingstonian – Sutton United og Farnborough – Lewes. Min siste lang-weekend bød på League 2 oppgjøret Southend – Chesterfield, den fantastiske tredje runde kampen i FA cupen hvor hjemmelaget Crawley Town fra Conference National slo ut selveste Derby County fra Championship (tre divisjoner over) på overtid, den avlyste Conference South kampen Maidenhead United – Havant & Waterlooville, og til slutt Southern Premier League kampen Swindon Supermarine – Halesowen. Sistnevnte kamp ble spilt foran 101 tilskuere i øsende regnvær, og jeg må innrømme at jeg tilbragte deler av kampen inne i klubbhusets bar – med en Strongbow i hånden, og kikkende gjennom vinduet.

På slike kamper treffer man mennesker som opplever en helt annen versjon av fotballen enn det mange er vant til – det er to helt forskjellige verdener. Frivillige ildsjeler hadde kjempet hele dagen med gressmatta for å få den klar til kamp, og etter kampen kom spillerne inn i klubbhuset der de spiste og drakk litt med supporterne før de dro hjem.

På Farnborough – Lewes snakket jeg med noen bortesupportere fra Lewes, som kunne fortelle at de ofte tar samme buss som spillerne til bortekamper, og at de ofte også går ut for fish & chips og en pint eller to med spillerne etter kamp. Dersom man i det hele tatt skulle klare å komme seg så nær en av divaene i Premier League, er det vel ikke umulig at man ville blitt slept bort av vakter eller politi og anmeldt. Supportere er jo greie i den forstand at de teknisk sett betaler lønna, men man kan da ikke omgås slikt avskum??

Jeg har møtt et utall mennesker på slike kamper, og også ellers, som har sett seg lei på den moderne toppfotballen og har begynt å holde med sitt lokale lag istedet. Og det er dette som faktisk er i ferd med å skje i England nå. Man skal også huske at det i England faktisk er flere supportere av non league klubber enn supportere av Premier League lagene tilsammen. Og de har de siste årene opplevd en økning av tilskuertallene. Dette kan forklares veldig enkelt. De store klubbene (som nå har solgt sin sjel og blitt plastikk-klubber) har skjøvet fra seg grasrota, som var deres lokale identitet. Mange fotballturister, bl.a fra Norge, drar over for å oppleve stemningen – men de som faktisk lagde stemningen er ikke der lenger. De har blitt erstattet av knipsende japanere og nordmenn i Solskjær-drakt.

Taylor-rapporten og påfølgende krav om all-seater stadia drepte mye av atmosfæren. Og mye av det som var igjen forsvant da klubbene begynte å prise ut sine lojale tilhengere fra arbeiderklassen, som ikke har råd til å dra lenger. Ikke vanskelig å skjønne når en dag på Old Trafford eller Emirates med familien koster bortimot en ukeslønn.

Det er bare så synd at i disse klubbenes tilfelle finnes det en tilsynelatende endeløs rekke med «nyttige idioter» som er villige til å ta deres plass og betale vanvittige priser for det – ellers hadde kanskje den aktuelle klubben fått smake de velfortjente konsekvensene.. Men det er her roten til alt det onde i den moderne fotballen ligger...i grådighet og penger.

Alt handler i dag om penger. Man kan faktisk gå så langt som å si at Premier League av i dag er mer en konkurranse hvor den som har mest penger vinner. Det er ikke lenger mulig for midre lag å komme opp og kjempe om titler uten å bruke en formue. Den legendariske Brian Clough gjorde på slutten av 70-tallet Nottingham Forest om fra å være en middelmådighet på nivå 2 til å bli Europas beste lag, med ligatittel i 1978 og to påfølgende seire i europacupen for serievinnere. Noe tilsvarende kommer neppe til å skje igjen – vi har siden midten av 90-tallet hatt en situasjon hvor 3 lag har byttet på å vinne, ikke veldig spennende. Med hånda på hjertet, hvor mange syntes det var spennende når Rosenborg vant hvert eneste år i Norge? Bortsett fra RBK supportere selvsagt..

Og det er dette mange nå har sett seg lei på!

Og både i England og her hjemme er noe av grunnen til at forskjellene mellom de store og de små øker, den samme. Champions League. Denne turneringen med det vanvittig misvisende navnet, tok over etter europacupen for serievinnere. Her er det ikke lenger snakk om kun serievinnerne og regjerende mester, som navnet «Champions League» skulle tilsi. Neida, her har pampene klart å finne en melkeku og pengemaskin som gir uante inntekter sålenge gjennomsnitts-noldusen sitter klistret til skjermen. En turnering som overhodet ikke har noe med «Champions» å gjøre lenger, og som de til alt overmål har gjort til et gruppespill.

For det første, ta f.eks Liverpool...de var jo ikke «champions» da de vant «Champions League» og skulle dermed heller ikke vært med, dersom det hadde vært den gamle serievinnercupen. UEFA med Sepp Blatter i spissen er kun ute etter å få inn mest mulig penger – derfor må de som faktisk ER serievinnere i andre land gjennom bøttevis med kvalisiseringskamper, mens det holder å bli nummer 4 i de store landene – de har gått helt bort fra turneringens konsept slik det var ment da den startet opp som serievinnercupen. Ved i tillegg å gjøre det til gruppespill, får de flere store kamper og dermed mer inntekter. Personlig tror jeg kun «Champions» League er et skritt på veien til det som faktisk er UEFA pampenes våte drøm – og de fleste supporteres skrekk-scenario: En europeisk liga, hvor bare toppklubbene får være med. Jeg tror derimot at de foregner seg hvis de seriøst tror at engelskmenn generelt vil følge med et lag som ikke lenger spiller i engelsk liga – hvertfall håper jeg det.

Uansett, «Champions» League er nok vel og bra for de store klubbene som håver inn, men ikke så bra for alle de andre som får en enda større utfordring hver gang ved å ta igjen de store. Det er ikke vanskelig å tenke seg til når klubbene får over 20 millioner pund – bare for å kvalifisere seg! I tillegg kommer vanvittige pengesummer for hvert poeng, hver TV kamp etc..

Tror nok folk har lurt på om jeg er en skrulling når jeg har sittet og streamet oppgjøret Luton – Grimsby i Conference istedet for å se «Champions» League på TV..

FC United of Manchester ble stiftet i 2005, da supportere brøt ut i protest mot Malcolm Glazier's overtakelse av Macnchester United. De startet på nivå 10 og de tre første sesongene endte alle med opprykk. Denne sesongen har de gjort seg bemerket med å slå ut langt større klubber i FA cupen.

I Dougie Brimson's bok «Rebellion» (som handler om noen utvalgte klubber, og supporternes heroiske kamp for å redde klubben, i kamp mot politikere, eiere etc) forteller noen FC United supportere om sine erfaringer.

De kan fortelle om en glede ved å gå på fotballkamp, som de ikke har følt siden 80-tallet. Glede over å igjen kunne gå inn på en stadion og stå ved siden av sine kamerater, akkurat der man vil – uten vakter som maser at man må sette seg ned og alt mulig annet. Glede over å kunne kjøpe sesongkort for samme pris som de pleide å betale for en kamp på Old Trafford. Glede over å føle at de er en del av klubben, og ikke bare en melkeku. Gleder over igjen å kunne komme nær spillere slik de husket det fra noen tiår tilbake, før divaenes og pengenes era. Og glede over å se unge lokale og engelske spillere ikle seg drakta deres. Tusenvis av supportere har strømmet til kampene deres, og de har satt tilskuerrekorder på de fleste baner de har besøkt. De som så den TV-sendte FA cup kampen deres mot Rochdale, kunne bevitne en nesten sydlansk atmosfære som eksploderte med bluss og invasjon av banen etter seiersmål på overtid. En stemning man ikke er i nærheten av på Old Trafford, som i dag dessverre fremstår som et bibliotek i forhold. Og her har Manchester United mistet tusenvis på tusenvis av lojale supportere som faktisk kan det å skape atmosfære – og de vender nok neppe tilbake. Til det har smaken på non league fotball vært for god.

Og jeg må si jeg forstår de godt – jeg selv har fått smaken på non league fotball. Og misforstå meg nå rett; Jeg ønsker selvsagt å se mitt lag, Reading, gjøre det godt i Premier League og kjempe om titeler. MEN...jeg må helt ærlig si at de to sesongene vi var i Premier League for noen få år siden....vel, jeg må med hånden på hjertet si at det er MYE morsommere å følge Reading i lavere divisjoner!

Et annet problem de små klubbene har, er selvsagt konkurranse fra større klubber. En ting er når det er lokale klubber som tar disse tilskuerene, som f.eks Gateshead mister mister supportere til Newcastle, eller Lewes til Brighton for å kun ta to av utallige eksempler. Men det blir noe annet når folk valfarter med fulle busser fra Devon i det sørvestlige hjørnet av England for å se «sitt kjære» Manchester United. Det er dessverre en annen av konsekvensene av den moderne fotballen, suksess tiltrekker seg masse supportere, og mange vil holde med de beste – dette «problemet» ble ikke akkurat mindre da TV-kamper ble spredt utover hele uka. Selvsagt med hovedvekt på de 3-4 beste lagene, som de viser ALLE kampene til.. Resultatet sier selvsagt seg selv..

Jeg synes det er trist, når jeg er i steder som f.eks Darlington, og ser hvordan det kryr av Manchester United-, Liverpool-, Chelsea- eller Arsenal drakter, mens det skal godt gjøres å finne en lokal unggutt i Darlington drakt. Hvor er fremtidsgrunnlaget til lag som dette dersom de lokale kreftene vender ryggen til sitt eget lokale lag til fordel for et storlag på den andre siden av landet?? Det skal her nevnes at dette ikke har vært noe angrep på supportere av spesifikke klubber, kun et meget kritisk blikk på toppfotballens skrøpelige tilstand og synkende status i England.

Hva er så løsningene på dette? Forby TV-overføringer av kamper? Nei. Jeg skulle gjerne sett at det var some før i tiden da kampene gikk lørdag kl 15 engelsk tid. Men det skjer ikke.

Lønnstak? Kanskje – og det har jo vært diskutert. Men vil dette forandre så mye egentlig?

Jeg skulle likt å se en gjeninnføring av kvoter på utlendinger, uansett EU/EØS – men det skjer neppe pga EU's bestemmelser om fri flyt av arbeidskraft og alt det der. Man har forsøkt seg med denne regelen om «homegrown players». Det tror jeg er av minimal betydning da klubbene uansett da vil kjøpe de utenlandske talentene så unge at de uansett regnes som «homegrown» da de er klare for spill, eller et utlån til en annen klubb som ser ut til å være løsningen for tiden..

Derimot tror jeg man er nødt til å sette ned foten hva gjelder økonomien, og ikke minst hva gjelder eierskapet av klubbene. Jeg skulle like å se et forbud mot at engelske klubber kommer på utenlandske investorers hender. Så ville det være opp til klubbenes eiere å forvalte det som faktisk er noe som betyr vanvittig mye for store deler av lokalsamfunnet. Jeg skulle likt å se en «gentlemans agreement» hva angår utenlandske spillere etc, men det er nok å tro på julenissen. Så får vi hvertfall håpe dommerne er sitt ansvar bevisst, og slår ned på noe de DE kan gjøre noe med – den evinnelige filmingen som i dag dessverre gjennomsyrer fotballen!

Og for de små klubbene, er jo det eneste de kan gjøre å forsøke å være aktive for å få med seg barn og ungdom i nærmiljøet, slike at de forhåpentligvis ikke mister sine potensielle supportere til de store plastikk-klubbene. De fleste gjør nok allerede en fantastisk innsats her i forhold til ressurser – for å ta nevnte Darlington som eksempel, vet jeg at de f.eks reiser rundt på lokale treninger for barne- og ungdomslag for å sosialisere og trene med de unge håpefulle, og å dele ut gratisbilletter til kamper. Men det er ingen tvil om at det er en vanskelig kamp, motstanderen tatt i betraktning. De kjemper hele tiden med ryggen mot veggen, mot motstandere som har TV-tid hver eneste dag, og som for de unge virker veldig glamourøse og forlokkende. Men de kan jo ikke gi opp – den dagen de gir opp er fotballen død.

Imens får jeg kose meg med gamle FA cupfinaler på DVD, selv om det ikke er like morsomt når man har sett de flere ganger før og vet hvem som vinner. Men hei – det er jo ikke så forskjellig fra Premier League, det er jo de samme lagene som vinner hver gang der også.

For min del...så er nok non league fremtiden. Takk for meg – og Up the Royals!

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26001
28.01.11 19:28

Mange takk for et supert og lesverdt innlegg. Du setter fingeren på punkter som klart er ømme å behandle, ja, av og til også sågar å snakke om, men det varmer i alle fall å vite at vi er flere som innehar et noenlunde identisk syn på toppfotballens rolle kontra breddeidretten. Andre får ta seg av kommentarer rundt PL og slikt; selv vil jeg bare komme med litt egensynsing rundt et par av punktene dine: 

Nettopp lagene i non league har opplevd en markant økning i tilskuerantallet de siste årene

På generell basis vil nok tallene ha økt, men det skal man samtidig huske at skyldes mye gamle storklubber som havner i uføre, og som er nødt til å ta til takke med en eksistens godt nede i nonligadypet, hvilket du jo også er inne på når du nevner blant andre FC Halifax Town, Scarborough Athletic og Chester FC. Ellers vil det selvsagt være individuelle tilskuerprognoser fra klubb til klubb, men før jeg aksepterer at det har vært økning på et bredt plan, vil jeg gjerne ha tallbevis på at så er tilfelle. Jeg kjenner selv godt til eksempler på det motsatte, og disse er frekvente. Man kan innbille seg at det i utstrakt grad skyldes Storbritannias veldokumenterte økonomiske prolaps, men fasit inneholder nok også negative ringvirkninger fra overfôring av tv-fotball.

Du er et par ganger i monsterinnlegget ditt innom Darlington. Skapsprenger-Goggen bygde under et vedvarende angrep av stormannsgalskap et flunkende nytt stadion med rom for 25 000 hoder. 25 000 (!!) for en klubb som i årene forut for flytten vekk fra Feethams skodde seg på tilskuertall i 2000-serien. Alle og enhver forsto hvilken idioti det var å bygge til slike dimensjoner, unntatt Goggen sjæl. Og knapt var Darlington husvarme i sitt nye hjem før Goggen ble buret inne og alle visjoner om å ta opp jakta med de tre nordøstgigantene fordampet. Siden har klubben levd på nåde fra kreditorer, og Darlington Arena (et navn like konstruert som drømmene skapsprenger'n hadde) ligger brakk hver kampdag, med unntak av et par felter forbeholdt de mest ihuga lokalpatriotene og et par snes tilreisende. Kun under åpningskampen har man hatt femsifret tilskuerbesøk, og muligens grunnet vanskjøtsel, hva vet vel jeg, for all ettertid har den øvre tilskuergrense ligget på 10 000. Selv da sliter man med å oppnå større dekningsgrad enn 20 %. 

La meg ta den lille klubben Windsor & Eton som eksempel. De spiller visst på kongelig jord, rett ved det kongelige Windsor slott - og har Prince Phillip som sin «skytsengel». Men med en regning på £60.000 til skattemyndighetene, hjelper det lite å kunne skryte av slikt; og snart kan det være slutt for godt

Etter at skatterotet deres ble allment kjent, har det i grunn vært foruroligende stille fra Windsor & Eton - stille før den endelige stormen? Man hadde nærmest belaget seg på å selge arvesølvet Michael Chennels til Football League i høst (der Brentford var sagt å være nærmeste interessent), og med en liten slump penger for ham ville man vært sikret drift også til utgangen av årets sesong. Litt kuriøst er det forresten at klubben står med 2-10-1 på sine 13 seriekamper borte fra Windsor i årets sesong i Southern Premier. 

Northern League Premier Division (nivå 7)

Lårkort presisering, Robin: Northern Premier League Premier Division. Step 3/4-ligaen må ikke forveksles med Northern League, som utgjør Step 5/6 i pyramiden, og som har et langt snevrere geografisk nedslagsfelt enn Northern Premier League. Til ditt "forsvar" skal sies at ligaen (Northern League, altså) ikke opererer med noe Premier-nivå (snarere Division One og Two), slik som jo er blitt vanligere og vanligere også djupt nede i nonligahierarkiet, så "alle" vil nok med "Northern League Premier Division" forstå just hva du mener. 

Jeg har de siste månedene vært på kamper i så som lokaloppgjøret Kingstonian – Sutton United og Farnborough – Lewes. Min siste lang-weekend bød på League 2 oppgjøret Southend – Chesterfield, den fantastiske tredje runde kampen i FA cupen hvor hjemmelaget Crawley Town fra Conference National slo ut selveste Derby County fra Championship (tre divisjoner over) på overtid, den avlyste Conference South kampen Maidenhead United – Havant & Waterlooville, og til slutt Southern Premier League kampen Swindon Supermarine – Halesowen. Sistnevnte kamp ble spilt foran 101 tilskuere i øsende regnvær, og jeg må innrømme at jeg tilbragte deler av kampen inne i klubbhusets bar – med en Strongbow i hånden, og kikkende gjennom vinduet

Fantastisk. Jeg er stum av misunnelse (og delvis av beundring). Jeg fryktet en stund jeg var ensom i mine håpløse bestrebelser på å gjøre meg kjent i små nonligakroker, men ser med ett at jeg har fått en meningsfelle. Farnborough, sa du? Jeg er veldig, veldig lysten på å oppleve Cherrywood Road (okei, den har vel et nytt sponsornavn av året, men se hva jeg bryr meg), og tåler mer enn gjerne noen kommentarer fra deg vedrørende dine opplevelser der. Å se dem bosatt i toppen etter sist vårs opprykk varmer, og enkelte kommentarer jeg har sett fra motstanderfans av 'Boro i år, får det til å se ut som om de virkelig er der oppe on merit

Rakk du å finne noe alternativ til den avlyste Maidenhead United v Havant & Waterlooville-matchen? 

Swindon Supermarine er storveis. Onsdag var jeg på Webbs Wood for andre gang denne sesongen, og selv om det ikke regnet i vater den kvelden, var det så kaldt at jeg også nær var ved å kopiere din bedrift i klubbhuset utover i andre omgang. Jeg beit imidlertid tenna sammen og beholdt posisjonen bak bortekeeper Tommy Smiths mål, der jeg var klynget sammen med de mest ihuga Swindon-supporterne. Det var topplaget Salisbury City som var innom, og som til slutt, dessverre, vant 2-1. Ikke var det særlig fortjent heller. Salisbury framsto klart svakere enn tetlaget Truro City, som jeg så vinne i Cambridge kvelden i forveien. 

Frivillige ildsjeler hadde kjempet hele dagen med gressmatta for å få den klar til kamp

Ildsjelene er enhver klubb syd for Football League totalt avhengig av. Selv er jeg tilhenger av Cambridge City, og dagen i dag har jeg tilbrakt med malerkost i herretoalettavdelingen på klubbens leide hjemmearena i Milton Road. Siden severdighetene her i byen ikke tiltaler meg like mye i dag som første gang jeg var innom, tenkte jeg det kunne være like greit å fallby sine tjenester til en klubb, om ikke i nød, så i alle fall i behov av plastisk kirurgi. Og hva gjør vel et par malingflekker på jeansa så lenge man kan la seg varme av tanken om at man har gitt en fantastisk flott klubb noe meningsfylt tilbake? 

Takk igjen for innlegget ditt, Friday. Det gjorde godt å lese. 

RFriday
29.01.11 23:02

Takker så mye for det, Mr Modano - bra det finnes andre, også blant nordmenn, som har endel av de samme holdningene som meg når det gjelder dette.

Først må jeg bare innrømme at dette med økning i non leagues tilskuertall, klarer jeg ikke å fortelle deg hvor jeg plukket opp. Men jeg mener muligens jeg leste det i The Non League Paper for noen uker siden. Uansett er nok det  uansett en meget generell uttalelse - og dessuten, som du ganske riktig påpeker, er jo dette inkludert disse nyoppstartede klubbene.

Ellers har de jo startet med den såkalte "Non League Day", der tilskuere oppfordres til å besøke en lokal non league klubb mens de øvre divisjonene har pause - men med veldig varierende tilbakemeldinger om hvorvidt dette var en suksess.

Jeg har ved et par anledninger besøkt en venninne i Darlington, og da jeg var der for å se League 2 oppgjøret Darlington - Chesterfield 30. desember 2008, valgte jeg å ta med meg hennes da 12 år gamle sønn, som dessverre hadde falt i fella og blitt ManU supporter. Jeg må innrømme at det å se rundt 3000 tilskuere på den store arenaen (som forøvrig nå vel lyder navnet Northern Echo Arena) var bare veldig, veldig trist - med begge langsidene helt tomme, bortsett fra et par ballgutter. Men de skal ha for fine barer på stadion, og ikke minst et utvalg av paier etc som jeg knapt har sett maken til i hele fotball-England! Hva denne begrensningen angår, har det såvidt jeg har forstått å gjøre med et vedtak gjort av lokale styresmakter - hvisnok grunnet dårlig infastruktur på utsiden. Hva nå enn det skal bety.. Du har dessuten nesten rett når du sier de kun har hatt over 10.000 der en gang. Rekorden er vel 11.600 fra første kampen der, men de har også hatt femsifret antall tilskuere i forbindelse med det lokale hatoppgjøret mot Hartlepool. Mener å huske det var snakk om største tilskuertall i dette oppgjøret siden 50-tallet engang.. Som et apropos kan jeg fortelle at jeg lyktes delvis med mitt forsøk på å gjøre en god gjerning ved å redde en tapt sjel. Kjøpte jo skjerf og greier til sønnen hennes - og heldigvis har han gått på endel Darlington kamper siden den gang.

Som du sier, har det vært veldig, veldig stille fra Windsor & Eton i det siste. Jeg kan dog fortelle at det var annonsert et informasjonsmøte etter dagens kamp mot Tiverton Town. Så får vi bare krysse fingrene og håpe at ikke dette er for å informere om at enda en klubb har gått under.

Videre må jeg bare beklage rotet med Northern Premier League og Nortern League - det gikk litt fort her. Men rett skal være rett!

Jeg har ingenting å utsette på Cherrywood Road som non league stadion. Har vært på langt dårligere enn dette, høyere opp i systemet. Fin, stor bar har de også. Men kan forestille meg at den nok er temmelig utsatt for elementene, og at du her vil bli veldig våt hvis det bøtter ned. Jeg tok toget ned til Farnborough North fra Reading, hvor jeg ofte har base, og gikk (i det som virket et å være et stille boligområde) de rundt 20 minuttene til stadion, - med pause for en Strongbow eller to på en hyggelig pub. Kampen i seg selv er det vel ikke så mye å si om, jeg har opplevd langt mer severdige kamper for å si det pent. Jeg snakket med noen Lewes supportere i baren før avspark, og på spørsmål om deres målsetning for sesongen, sa de at de ville være fornøyd med å holde seg oppe - det har jo vist seg at det skal de nok være meget fornøyd hvis de klarer. Farnborough supportere derimot, virket å sikte seg inn på playoff som sin målsetning. Dette var jo 2. oktober og fortsatt tidlig i sesongen, men det viste seg jo ganske riktig. Og Farnborough scoret da også kampens eneste mål sekunder før pause. Når vi er inne på det, er jo Farnborough ennå en klubb som er nyoppstartet - stiftet i 2007 etter Farnborough Town's konkurs. Navnet du tenkte på er sannsynligvis Rushmoor Stadium, men det virker som du bryr deg like mye om sponsornavn som meg.. Du kan trygt ta deg en tur :)

Noen erstatning for Maindenhead kampen fant jeg ikke. Jeg kunne ha gjort det dersom jeg hadde sjekket i forkant, for den var tydeligvis avlyst dagen før ifølge skiltene som møtte oss. Men jeg hadde de foregående dagene i England vært litt for opptatt av andre ting, som å fly på byen, møte kompiser etc. Noen av Reading gutta bor i Maidenhead, som er rett ved, så jeg fikk med et par på å dra på den kamp - med pubbesøk før og etter. Men da vi gikk fra puben og rundet hjørnet var det helt mørkt på stadion, og det var ingen andre der enn oss - ingen av de gutta hadde fått det med seg heller. Fikk hvertfall gått en tur ut på gressmatta og rundt på stadion for å ta den i øyesyn i mørket. Og det ble da hvertfall en trivelig dag og kveld på puben - ikke noe å kimse av..

Ja, hadde en fin opplevelse på Webbs Wood jeg - men den stadion er virkelig uti gokk. Klarte jo dessuten å miste siste toget tilbake til Reading (min egen skyld), så jeg måtte ringe en venninne i Swindon som kjørte meg til Reading! Fant forøvrig ut at vår gamle spiller i Reading, Matt Robinson, fortsatt er aktiv og spiller i Supermarine. Hadde en artig prat med ham i klubbhuset etter kampen..

Salisbury City så jeg på Kassam Stadium i Oxford 1 januar 2009. De imponerte ingen den kvelden der, men det er jo tross alt litt forskjell på Conference og der de befinner seg nå. Jeg har også mer tro på Truro City, de ser sterke ut. Men Salisbury har en haug med kamper tilgode da. Kan bli spennende det... Og dere (Cambridge City) ser jo hvertfall ut til å klare en playoff plass.

Forøvrig endel lag som virkelig imponerer såpass på nivå 7 og 8 at det snart må kunne sies at de hvertfall ser ut til å suse mot opprykk. Først og fremst nevnte Halifax - og på nivået under lag som Barwell, Needham Market (de har jo tatt dette nivået med storm!!), og ikke minst suverene Hitchin Town, som jeg vil si var litt uheldige som ikke rykket opp i fjor.

Du har helt rett; uten ildsjeler ville ikke disse små klubbene eksistert. Og du har hvertfall en manns respekt - hadde jeg brukt hatt, skulle jeg tatt den av for deg! Fantastisk det du gjør, synes jeg. Man kan vel bli lei de fleste steder etterhvert, men jeg må si at Cambridge er jo en fantastisk fin by! Skjønt jeg skal ikke uttale meg om uteliv etc, etter kun noen timer i byen i forbindelse med en Cambridge United kamp. Men det er jo nok av klubber som sliter i området - bortsett fra City og United har du jo også Histon, så det er klart at all hjelp kommer godt med.

Avslutningsvis må jeg si, Mike Modano, at selv om jeg ikke følger like mye med lenger som jeg gjorde tidligere, registrerte jeg at "du" nå spiller i min gamle favorittklubb Detroit. Trodde "du" hadde lagt opp jeg. Haha.. Og i morgen holder vi med Huddersfield! :)

newcastlefaen
newcastlefaenInnlegg: 1727
30.01.11 21:50

Det må jeg si, RFriday, for et åpningsinnlegg! Utrolig interessant og godt skrevet. Enig med deg på alle punkter, selv om det skal sies at min interesse for engelsk fotball helt kan måle seg med din. 

Et av de bedre innleggene jeg har lest på VGD, uten tvil. Takk for flott lesning :-)

RFriday
30.01.11 22:23

Og da er enda en tragedie et faktum. Den lille klubben Windsor & Eton som jeg omtalte i mitt innlegg, kom i helgen med følgende uttalelse:
http://www.wefc.co.uk/news/110130a.asp

Klubben vil dessverre altså opphøre å eksistere. Enda flere supportere har altså mistet sin klubb.
De virker hvertfall være innstilt på å starte opp en ny klubb.
Men enda et offer for den moderne fotballen er altså et faktum. Gratulerer! Hvem er neste??

mikemodano
30.01.11 22:49
RFriday: Klubben vil dessverre altså opphøre å eksistere

Cambridge City-formann Kevin Satchell er en vitebegjærlig, snakksalig, om enn lavmælt figur, og etter kampslutt City v Brackley Town i går deiset vi innom temaet Windsor & Eton. Hans innfallsvinkel var en litt annen enn hos de fleste av oss andre, som føler rein medynk med klubben, men man skal samtidig tenke på at de har driftet over evne i lengre tid, og at det er dét man ser resultatene av nå: "They took a point off us (...), ikke veldig rettvist etter at de har jukset seg til den posisjonen de er i pr i dag". Joda, Kev, men nå er ikke de rojale fra Berkshire den første klubben som har handlet seg til opprykk, og de har da vitterlig rappet poeng fra flere enn City. Hadde de unngått problemer på kammerset, tror jeg Windsor & Eton kunne blitt like mye av en sportslig suksess i årets Southern Premier som det de nyopprykkede kollegene fra Chesham har vært. United slo selveste Truro City 1-0 lørdag, og er i høyeste grad med i playoffkampen. 

RFriday
30.01.11 23:12

Dette med poengene vil jo gå opp i opp, da WEFC's resultater vil bli fjernet da de trekker seg fra videre seriespill.

Jeg var for et par år siden på Reading Town's Scours Lane, hvor jeg hjalp til med å sette opp noen gjerder. Jeg husker et av styremedlemmene snakket om at Windsor & Eton satset ganske heftig - tror Reading Town nettopp hadde spilt mot WEFC i Berks & Bucks Senior Cup eller noe..

Men det er klart at noe her er alvorlig galt, og uten at jeg sitter på noe som kan minne om fasit, må det bli en bedre økonomisk kontroll og et slags sikkerhetsnett. Men det er jo klart at slik situasjonen har blitt, er dette uhyre vanskelig.

I dag er det uansett supporterne av Windsor & Eton jeg føler med - kan ikke forestille meg hvordan det må føles å miste laget sitt for alltid..

mikemodano
30.01.11 23:30
RFriday: Ellers har de jo startet med den såkalte "Non League Day"

Jeg innbilte meg at "Non-League Day" kun var et éngangsprosjekt, men kan hende er det en gjentakende sak, som man vil ønske å trekke i gang så snart det er spillefri i øverste divisjon? 

Du har dessutennesten rett når du sier de kun har hatt over 10.000 der en gang. Rekorden er vel 11.600 fra første kampen der, men de har også hatt femsifret antall tilskuere i forbindelse med det lokale hatoppgjøret mot Hartlepool. Mener å huske det var snakk om største tilskuertall i dette oppgjøret siden 50-tallet engang

Jo, men de bikket ikke femsifret. Jeg hadde også dette oppgjøret friskt i minne da jeg skrev den forrige passasjen, og jeg var temmelig sikker på at tallet den lørdagsettermiddagen stoppet på noen-og-9000. Det var i forkant spådd ny tilskuerrekord, siden begge lagene hadde god League Two-flyt, men til slutt lurer jeg på om man ikke havnet rundt 9400. En sjekk i soccerbase eller Rothmans fra 07/8 vil gi et mer pålitelig svar enn hva jeg er i stand til. 

Når det gjelder tilskuerrekorder disse to erkerivalene imellom: i 06/7 (tror jeg det var) så jeg derbykampen på Victoria Park i Hartlepool, hvor det var sprengfullt, med rundt 7700 på tribunene. Også den kampen var blitt hypet i lang tid i forveien, og faktisk var jeg nær ved å gå miste om hele oppgjøret, siden en bratt fredagskveld på byen holdt på å spolere min deltakelse. Da jeg og reisekameraten endelig kom oss ned til klubbsjappa for å handle billetter, var det kun én igjen blant fansen i Town End, slik at vi endte opp med å stå på nedre del av Mill House Stand i stedet. Alt i alt tror jeg det kun var et tjuetalls billetter igjen da vi kom for å handle. 

Flott at du har klart skape en kveker gjennom din skjerfdonasjon, og så får man på hans vegne beklage at han aldri rakk oppleve Feethams. 

Men kan forestille meg at den nok er temmelig utsatt for elementene, og at du her vil bli veldig våt hvis det bøtter ned

Det ble jeg fortalt også av medfans som overvar fjoråssesongens 3-3-kamp der i oktober '09. Den gang kom Cambridge-målvakt Zac Barrett til stadion 15 minutter før avspark, visstnok som følge av lettere trafikkaos grunnet nedbørsmengdene. Han hadde tatt seg dit på egenhånd, og fikk litt pepper av manageriet etter å ha vært skyld i minst ett av baklengsmålene. Å stå i den utilslørte seksjonen hadde heller ikke vært noen udelt fornøyelse den midtukekvelden, men i det minste slapp man med én omgang eksponert for elementene, siden man jo fra Step 2 og nedover bytter kortside etter pause. Segregasjon umuliggjør ofte dette i Conference National, noe enkelte Gateshead-supportere jeg kjenner til ikke er spesielt fornøyd med. 

Takk for tilbakeblikket. Det var jo et litt spesielt oppgjør du fikk med deg også, siden 'Boro-boss Steve King dro i gang et virkelig eventyr da han var Lewes-sjef. Jeg kan tenke meg at de tilreisende derfra neppe var helt unisone i å hylle ham.

den stadion er virkelig uti gokk

Webbs Wood er ikke den mest tilgjengelige arenaen jeg har vært på, så jeg er ganske enig med deg her. Onsdag fant jeg heldigvis ut at det i det minste er mulig å returnere til sentrum etter kveldskamp med den samme buss 7 som tar deg ut dit til South Marston og Supermarine Way (forresten - skiltet med dét gatenavnet var fjernet; la du merke til dette navnskiltet da du var der?), og på returbussturen kom jeg i snakk med en Marine- og en Sheffield FC-supporter. Swindon-fyren var stolt gift med en færøyisk fru, og fant det usedvanlig besynderlig at en nordmann hadde gjort den strevsomme turen ut til gokk for å se laget hans. Som belønning fikk jeg et par søte anekdoter fra årets cupferd. 

La meg også få legge til at jeg endelig fikk smake buljong på et britisk fotballstadion. Pussig nok selger man sjelden bovril, eller så har jeg kun vært uheldig med de stadia jeg har frekventert, for forrige onsdag var mitt aller første treff på bovrilfronten i Storbritannia. Og som alternativ til pulverkaffe: jeg foretrekker bovril ni av ni ganger. Den kvelden var forresten blant de kjøligste jeg noensinne har opplevd å se fotballkamp i, og jeg får frostskader på tærne bare ved å tenke tilbake på hvor grøssent det var. 

Barwell, Needham Market (de har jo tatt dette nivået med storm!!), og ikke minst suverene Hitchin Town, som jeg vil si var litt uheldige som ikke rykket opp i fjor

Barwell og Newcastle Town har imponert veldig i år, og det er heller ikke mye å utsette på Needham Markets prestasjoner. East Anglia-klubbenes supportere følger med på og kommenterer mer enn gjerne sine geografiske rivaler, og både Market og ikke minst Lowestoft Town omtales med respekt. Det er noe spesielt å stå og få med seg sluttresultatene fra Step 2 og 3 fra fotballsendingen hos Sky på stadionpuben etter kampslutt, og høre rundt deg diskusjoner om hvor imponerende Lowestoft har vært i år. I går spilte de 3-3 ute mot Tonbridge Angels, og selv om det er uvant for Trawlerboys å slippe inn så mye mål, unngikk de tap igjen. Og med flere kamper til gode på feltet foran, er det ingen som skal utelukke dem i kampen om direkteopprykk til Conference regional. 

Hitchin Town ble jeg tilbudt plass i spillerbussen under en fjorårskamp i Bromsgrove, men da hadde jeg allerede lovet meg bort til en Cambridge-kamp, så det ble aldri noe av. En gubbe jeg har gjort meg til kjennes med i Luton er involvert i styre og stell hos Canaries, og seinest nå i forrige uke ble jeg kurtisert med tanke på å oppleve Hitchin Town live for første gang. Snart er det på tide å slå til. Og ad fjorårssesongen: det var ytterst lite som skilte dem og Bury Town, ja, men årets sesong i Isthmian Premier for Burys del har jo vist at opprykket i alle fall ikke skadet dem. Jeg er råimponert over hva Richard Wilkins har fått til i St. Edmunds. 

Ellers er Leiston et annet East Anglia-lag jeg nærer litt nyfikenhet rundt. De er hjemmehørende i Eastern Counties Premier, og kan snart komme til å slå følge med klubber som Bury, Lowestoft og Needham Market ut av Eastern Counties-ligaen. Stilig, synes jeg. Vi skal dessuten ikke lenger tilbake enn til fjorårssesongen for å gjenfinne FA-cupsuksess for Leiston, om jeg ikke feilerindrer meg veldig. 

Histon

Propp i Conference Premier og med gode utsikter for å dumpes ned til (minst) Southern Premier. De sliter big time økonomisk, og på City-tribunene under kampen i går gikk det rykter om at futen hadde stilt seg opp ved inngangsdørene på Bridge Road for å ta alt av billettinntekter fra Newport County-oppgjøret i går. Nå stemte vel ikke det helt, men det er liten tvil om at det er tungt å få endene til å møtes der ute nå, etter flere års drift tuftet på lite virkelighetsnære scenaria. Ryker Histon ned minst to nivåer, tør jeg påstå det vil medføre fordel City i kampen om å være Cambridge bys andrelag. De hadde rundt 450 tilskuere lørdag, mot Citys 313. Tilskuertall er hyppige samtaleemner når man prater med de lokale, og det er også en vitenskap jeg har vært opptatt av i årevis. 

(Innlegget ble redigert 30.01.11 23:40)

mikemodano
30.01.11 23:33
RFriday: Reading Town

Herlig. Hva slags tilskuertall ligger Reading Town på? 

Jeg fikk med meg et par av ligarivalene deres i oktober, da jeg var i Wantage og så hjemmelaget Town møte Oxford City Nomads, "b-laget" til Oxford City. 

RFriday
31.01.11 00:49

Skal ikke si sikkert hva de gjør videre, men det var hvertfall snakk om å kanskje kunne gjøre Non League Day til en fast greie dersom det var en suksess.

Ble så usikker at jeg måtte sjekke opp nå, og ser ut til at du kjøper meg en Strongbow ved anledning, Modano :)  Jeg fant hvertfall følgende - faktisk på Wikipedia - ved en kjapt søk: "The meeting between the two clubs in 2007 attracted a crowd of 10,121 to the Darlington Arena, the largest attendance for that League fixture for 50 years". Her er forøvrig linken: http://en.wikipedia.org/wiki/Darlington_F.C.  (under Supporters and rivalries).

Ja, jeg tror dessverre han fortsatt er ManU supporter også, men jeg fikk da hvertfall inn litt kultur i gutten. Synd jeg aldri fikk opplevd Feethams selv heller..

La faktisk ikke merke til noe skilt i det hele tatt ved Webbs Wood jeg. Hoppet av 7'er bussen til Highworth sammen med noen som skulle på kampen, så ble gående og snakke med vedkommende og fulgte ikke så godt med. Haha, det er stort sett reaksjonen jeg får også. Så skal de hente kompisen etc: "This bloke has come from bloody Norway to watch this shit!" etc :)

Apropos Gateshead så har spiller jo de på en jævla friidrettsbane - har ikke vært der, men hørt andre klage over mangel på atmosfære etc.

Histons fall har jo bare vært et tidsspørsmål, og det spørs om det ikke blir nedrykk direkte til Southern League ja. Da vil jeg vel også si at dere burde ha forutsetninger for å kunne stå frem som en nr 2 i byen. Dere bør da også ha bedre forutsetninger enn Histon med tanke på nedslagsfelt og tilskuer-potensial?? Er det forresten banen til City eller United som ligger langs jernbanelinja rett før/etter Cambridge station??

Haha, Bovril er godt på kalde engelske vinterkvelder, med fare for å skolde alt man har av gane vel og merke. Merkelig at du aldri har truffet blink her før. Vanligvis er min bestilling mer av den alkoholholdige sorten, men jeg har da sett Bovril ved mer enn et par anledninger :)

Reading Town ligger vel for tiden typisk på...skal vi si fra 70 til 100+, opp mot 150 ved "storkamper".  Mener publikumsrekorden er på over 1.000 - mot AFC Wimbledon. Reading Town hevdet seg jo forøvrig helt oppi toppen av Hellenic League forrige sesong. Denne sesongen er de dog helt akterutseilt midt på tabellen.

mikemodano
31.01.11 10:34
RFriday: The meeting between the two clubs in 2007 attracted a crowd of 10,121 to the Darlington Arena

Nå avnytter jeg Wikipedia som kilde selv av og til, så jeg avfeier for all del ikke majoriteten av hva som står å lese der, men en sjekk med en kilde som Rothmans for 2007/8 viser at 9987 tilskuere var registrert til det aktuelle derbyet, så da får vi i stedet kjøpe hverandre en buljong. Jeg ser forresten at også Soccerbase (en omtrent like habil kilde som Wiki) viser til samme tallmengde som Årboka. Dæven, det skulle bli 2-1 i buljong på meg, det. 

RFriday
31.01.11 15:20
mikemodano: Nå avnytter jeg Wikipedia som kilde selv av og til, så jeg avfeier for all del ikke majoriteten av hva som står å lese der, men en sjekk med en kilde som Rothmans for 2007/8 viser at 9987 tilskuere var registrert til det aktuelle derbyet, så da får vi i stedet kjøpe hverandre en buljong. Jeg ser forresten at også Soccerbase (en omtrent like habil kilde som Wiki) viser til samme tallmengde som Årboka. Dæven, det skulle bli 2-1 i buljong på meg, det. 

Jeg gikk nå litt grundigere til verks enn jeg gadd i går kveld, men en sjekk på Darlingtons egen hjemmeside kunne fortelle følgende:

I sesongen 2006/7, var det 10121 tilskuere (selvsagt sesongens høyeste) på hjemmekampen mot Hartlepool 25/3-2007.  Link til Darlo's "Club Statistics"

(Innlegget ble redigert 31.01.11 15:28)

RFriday
31.01.11 17:15

Et eksempel på de utenlandske klubbeiernes totale mangel på klubbfølelse, og også som et eksempel på at dette ikke er utelukkende et tema i toppfotballen (for de som måtte tro det), kan jeg vise til følgende sak om Matlock Town.

Klubben har altså gjenstand for interesse fra en slovensk forretningsmann, men er nå på jakt etter mer lokale investorer etter at denne sloveneren plutselig fant en annen klubb mer interessant. Jeg tror det fort kan vise seg at Matlock Town kan prise seg lykkelige, dersom de heller kan tiltrekke seg mer lokal interesse, fra noen som faktisk har klubbens beste i tankene. Hvem vet når slike "supportere" som denne sloveneren finner det for godt å få seg et nytt favorittlag neste gang - hvis han i det hele tatt er interessert i fotball..

RFriday
18.02.11 05:15
mikemodano: Swindon Supermarine er storveis. Onsdag var jeg på Webbs Wood for andre gang denne sesongen

Da er vel neppe nyheten du gjerne ville ha, men Supermarine manager Mark Collier har sagt opp sin stilling, etter å ha fått budsjettet sitt med 30%. Assistenen med det herlige navnet Tom Jones (mon tro om han er identisk med vår gamle Reading spiller fra 80/90-tall?) ser også ut til å slå følge ut portene på Webbs Wood. Dermed ble det med 6 år i sjefsrollen for Collier - den hittil mest suksessrike perioden i Supermarines ikke altfor lange histore.

mikemodano
18.02.11 08:02
RFriday: Supermarine manager Mark Collier har sagt opp sin stilling

Ja, jeg rakk så vidt å registrere det i går kveld, og jeg håper det er ei avgjørelse gjort i tung affekt, slik at kanskje både han og Tom Jones (og joda, det er nok din gamle venn, dette) revurderer og går tilbake til sine respektive stillinger. Så vidt jeg mener å ha lest har Collier vært i Swindon i mer enn seks år, og den type kontinuitet er det antakelig kun Cambridge i samme divisjon som kan matche, hvor manager Gary Roberts har sittet siden januar 2003. Marine opererer sannsynligvis med ligaens laveste budsjett, og måten de har framstått i løpet av årets sesong har vært lite mindre enn imponerende. Å nå helt til andre runde av FA-cupen som Step 3-klubb, og en heller middelmådig en, er en prestasjon det står respekt av, og i grunn er det naturstridig at klubben en periode tidligere i vinter så ut til å nærme seg sluttspillfeltet. Nå har formen dabbet kraftig av de seinere ukene, og Swindons ligasesong ser ut til å ebbe ut i ei plassering omlag midt på lista. Men det er uansett suksess, det, på Webbs Wood. Tap av den sentrale midtbaneduoen Chris Allen og kaptein Chris Taylor har selvsagt svekket klubben, i tillegg til at den dyktige angriperen Jamie Gosling valgte å trappe ned med spill hos Hungerford Town på nivået under. 

Mark Collier er en uhyre vokal fyr på sidelinja, og han går for å være svært godt likt i Marine-miljøet, slik at oppsigelsen hans vil ha kommet som et gedigent sjokk på supporterne. 

Midtbaneveteranen Gary Horgan ser ut til å lede laget i morgendagens hjemmekamp mot Bashley. 

(Innlegget ble redigert 18.02.11 08:07)

Shelvey
ShelveyInnlegg: 16462
18.02.11 13:04

Fantastisk godt å lese alle disse flotte innleggene,er veldig enig i det som blir sakt.

RFriday
18.02.11 18:18
mikemodano: og Tom Jones

Var for trøtt til å sjekke det opp i natt, men ser nå etter en Wiki-sjekk at det som du ganske riktig sier er samme mann. Husker jo vi fikk ham fra nettopp Swindon (dog  Town), så han har tydeligvis funnet tilbake til Wiltshire senere.. Merkelig at jeg ikke registrerte dette da jeg var der i januar, men det kan muligens ha noe med inntaket av Strongbow å gjøre.

Vil forøvrig si meg helt enig med deg, i at dette må jo være en sesong over all forventning for Supermarine-folket. Spesielt med tanke på FA cup-innsatsen, som sesongen deres nok vil bli husket best for.

For deres del får vi håpe du har rett, men utfra det jeg leste er dette noe Collier og Jones har satt seg ned og diskutert, og da virker det jo desverre som en gjennomtenkt og veloverveid beslutning fra deres side.

mikemodano
18.02.11 18:55
RFriday: Strongbow

Jeg må innrømme å aldri ha vært noen sidermann, men jeg har jo for lengst merket meg hvilket tak brygget har på mange briter (og etter hvert også en del nordmenn). Vanligvis styrer jeg lett unna de kjipeste ølsortene, men hos Supermarine i Swindon falt jeg for trangen til å forsøke meg på en halv en med Carling. Jeg forsto raskt hvorfor det var så lenge siden sist. Som regel er det klart mest interessant å nippe til brygg med så lokal tilhørighet som mulig, for du skal ganske langt ut i periferien før du støter på ei stadionkro som ikke byr på litt halvveis eksklusiv vare i så måte ('eksklusiv' sett med norske øyne, selvsagt). 

Det står lite å lese om supporterreaksjoner etter Colliers avgang på det offisielle forumet deres, men lokalavisa inneholder noen kommentarer i kjølvannet av oppsigelsen, og eks-manageren får støtte og ros for den jobben han la ned i klubben, men samtidig virker de å se framover, og forsøke å innfinne seg med nye kamprop som "Gary Horgan's Blue and White army!" Midtukekampen mot Chippenham Town i grevskapscupen i Wiltshire (andre semifinale av to, kampen endte 1-1 (Town videre til finale med 2-1)), der både Joe Harris og Dave Bampton ble vist ut, virker å ha vært bidragende faktor til at Collier og Jones valgte å trekke seg, siden den på en måte representerte klubbens siste vinnersjanser i løpet av sesongen. Ikke at jeg mistenker Collier å være så enkel at han ikke orket tanken på nok en troféløs sesong, men på toppen av flere viktige spilleravganger og retur til det sesongopprinnelige budsjettet, var nok det dråpa. Dessverre. Jeg frykter at Marine har nådd sitt optimalpunkt, og at det heretter kan komme til å gå nedover. 

Dzagoev
DzagoevInnlegg: 8580
19.02.11 02:09

Åpningsinnlegget er noe av det beste jeg har lest på VGD. Fantastisk!

RFriday
02.03.11 15:08

På Radio 5 Live Investigates programmet fra 27. februar kommer det frem at selve eksistensen til hele 68 non league klubber har stått i fare. Dette er en skremmende utvikling, som bare må stoppes.

RFriday
10.01.12 22:00

Er det bare meg, eller er det flere som synes denne kulturen med spillere på lån begynner å bli en uting i engelsk fotball?
Jeg kom nettopp i går hjem etter å ha sett 8 kamper siden 27. desember. Og i de to eneste liga-oppgjørene jeg så, var tilfeldigvis Accrington Stanley bortelag i begge to. Nå er ikke dette ment å være noe utfall spesielt mot Stanley, men jeg må si jeg reagerer når jeg ser at de kommer til Hereford med en tropp bestående av hele seks eller SJU spillere som de har på lån fra andre klubber!? Er det ikke noe galt i dette?? Eller skal det være sånn at en hvilken som helst klubb uten særlig kvalitet over egne spillere skal kunne LÅNE seg til suksess, opprykk etc?
Det stadig økende antallet lånespillere har i lengre tid irritert meg - det var en tid da man ikke kunne låne utespillere fra lag i samme divisjon. Er ikke de mer naturlig? Men da vil det jo ramme de stakkars storklubbene som Manchester City som ikke lenger kan plassere sine reservespillere rundt om i andre klubber for å holde de happy med spilletid. De må jo ha bortimot 30 spillere på utlån rundt om bare i England?? Hvis de ikke har bruk for disse spillerne er det kanskje på tide å sette en grense for størrelse på troppen? Uansett bør det gjeninnføres en maksgrense på antall lån inn OG ut, for eksempel tre pr. sesong som høres langt riktigere ut. Men hva vet vel jeg.. Jeg er jo uansett på kollisjonskurs med det meste andre den moderne fotballen driver med for tiden

paul_dalton_11
paul_dalton_11Innlegg: 6151
10.01.12 23:31
RFriday: Er det bare meg, eller er det flere som synes denne kulturen med spillere på lån begynner å bli en uting i engelsk fotball?

Neida, du er ikke alene. Alle disse lånene er og blir en uting. Jeg kan ikke forstå at fans finner seg i alle disse lånespillerne. Jeg synes ikke det er attraktivt å se andre lags reservespillere spille for mitt lag (heldigvis er det sjelden å se lånesoldater i Hartlepool). Det må være bedre at klubbene må konkurrere med egne ressurser, og ved skader skal man heller gi lovende spillere fra ungdomsavdelingen sjansen til å blomstre.

Jeg foreslår at Football League setter et tak på 2-3 spillere på lån samtidig. Og samtidig et tak på 4-5 lånespillere over en sesong.

mikemodano
10.01.12 23:47

Vi er jo kjent for å være delforumet hvor ingen noensinne motsier hverandre, men så er det da heller ikke debatt man er altfor kjent for her inne. Og jeg finner det umulig å motsi dere begge i forhold til dette med leie av spillere. Det burde helt klart vært et tak i forhold til hvor mange man kan hente midlertidig inn av gangen, og så får det heller åpnes for skjønn fra forbundets side om dispensasjon kan tillates ved unntakstilstand. 

At det sto så ille til i Accrington for tiden, var jeg heller ikke klar over. Jeg har i flere sesonger irritert meg over antallet innlånte spillere i Bournemouth, der AFC har vært blant de største synderne i klassa lenge. For klubber som ikke har økonomiske muskler til å operere med større staller er låneordningen selvsagt uvurderlig, men samtidig bør man stille spørsmålstegn ved viljen til å bruke rekrutter og juniorspillere i knipetak. 

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3705
11.01.12 00:01
RFriday: ramme de stakkars storklubbene som Manchester City som ikke lenger kan plassere sine reservespillere rundt om i andre klubber

Einig i det de skriv. Lånereglane bør skjerpast inn. Storklubbane kan gjennom alle utlåna sikra eigarskap i flest mogleg av spelarane med talent, og dersom spelaren slår til, er det berre å henta han heim att. Storklubbane kan dermed ha dusinvis av spelarar på kontrakt. Tidlegare måtte klubbane selja spelarar som ikkje fekk tilstrekkeleg speletid, og ein levde då risikoen ved at spelaren kunne blomstra i sin nye klubb (f.eks. David Platts overgang frå Manchester United til Crewe - i dag hadde han garantert gått på lån). Dei mindre klubbane blir dermed snytte for å kapra til seg spelarar som ikkje får nok speletid i storklubben, og dei gode spelarane havnar stadig sjeldnare i klubbar utafor primusen med mindre det er snakk om lån. Dei utstrekte lånereglane er m.a.o. endå ein regel som er med på å oppretthalda det stadig veksande klasseskilje i engelsk fotball.

(Innlegget ble redigert 11.01.12 00:07)

paul_dalton_11
11.01.12 00:07
mikemodano: For klubber som ikke har økonomiske muskler til å operere med større staller er låneordningen selvsagt uvurderlig

Her er det nok stor forskjell på korttids- og langtidslån. Lån over mange måneder vil jeg tro er ganske dyrt for klubbene, og er mer en økonomisk belastning enn en besparelse. Her er det nok snakk en sportslig doping med tanke på å få inn kvalitetspillere som aldri ville signert på permanent basis - i håp om på kort sikt å klare en kunstig høy plassering i ligasystemet.

Lån over kortere tid for å dekke for skader er nok økonomisk besparende i stedet for å operere med store tropper. De fleste klubbene opererer jo med junioravdelinger, så jeg er enig med mikern at det er merkelig at viljen til å bruke rekrutter og juniorspillere i knipetak er så lav. Dette å få avlet frem spillere gjennon egen stall for så å selge disse talentene er en potensiell gullgruve for små klubber.

mikemodano
11.01.12 00:12
paul_dalton_11: Lån over mange måneder vil jeg tro er ganske dyrt for klubbene

Det vil antakelig variere fra avtale til avtale, ettersom jeg ser for meg at for eksempel en Premier League- eller en Championship-klubb gjerne lar en av sine yngre få yrkeserfaring som motytelse for at moderklubben betaler for lønn og studieveiledning. Men det er kan hende mer vanlig at den klubben som leier er med på å betale lønnsutgifter dersom utlånsavtalen går over en halv eller en hel sesong? 

Sedvanlig stødig innlegg fra mcclair, med gode poeng. Storklubbene sitter på langt større staller enn de gjorde før Premier Leagues opprinnelse, men dette er selvsagt også bare en av godene vi får med på kjøpet som konsumenter av fotball som forretningsforetak. 

(Innlegget ble redigert 11.01.12 00:16)

paul_dalton_11
11.01.12 00:16

Av en eller annen grunn fikk jeg ikke til å sitere Choccy:

Dei utstrekte lånereglane er m.a.o. endå ein regel som er med på å oppretthalda det stadig veksande klasseskilje i engelsk fotball.

Et godt poeng som Football League må kunne gjøre noe med. Innskrenker man lånemulighetene i championship samt League1 og 2, så vil det bli vanskelig/umulig for klubbene på øverste nivå å operere med så store staller. Så oppfordringa til Football League er: Ta makta over lånereglene tilbake!

paul_dalton_11
11.01.12 00:22
mikemodano: Men det er kan hende mer vanlig at den klubben som leier er med på å betale lønnsutgifter dersom utlånsavtalen går over en halv eller en hel sesong?

Vil tro det. Vet fra erfaring med Hartlepool at Hodcroft har uttalt at spillere fra championship sjeldent er villig til å gå ned i lønn for å få verdifull spilletid, og at utlånsavtaler har strandet av den grunn.

I andre tilfeller så vet jeg klubbene deler på lønningskostnadene. Utlåner kan ha interesse å få matchet spilleren i en slagplan for spillerens utvikling over lengre tid. Dette kan igjen føre til farmerklubbavtaler - som jeg regner med ikke er populært på dette forumet...

Skal man ha kvalitet på langtidslån, dvs en spiller som kan gå rett inn å forsterke, så må man nok betale for det.

RFriday
11.01.12 00:29
paul_dalton_11: Et godt poeng som Football League må kunne gjøre noe med. Innskrenker man lånemulighetene i championship samt League1 og 2, så vil det bli vanskelig/umulig for klubbene på øverste nivå å operere med så store staller. Så oppfordringa til Football League er: Ta makta over lånereglene tilbake!

Så enig, så enig! Og dette er dessverre ikke bare et problem for Football League. Stuart Hammonds hadde på søndag et stort innlegg om det i Non League Paper.

Dessuten er det en annen tig med i bildet her...hovedsakelig blant de større klubbene. Men jeg vil tro at vi som følge av den relativt nye regelen om "home grown players" kun har sett begynelsen på dette fenomenet dessverre. Jeg frykter nemlig at dette fører til at de store klubbene kjøper store talenter stadig yngre og yngre for å plassere de ut på lån...og dermed vil de være klassifisert som "home grown" når tiden er moden for å selv bruke de dersom de viser seg gode nok - hvis ikke blir de dumpet rundt om i England hvor de hindrer de engelske talentene i å få sine sjanser.

Angående økonomien rundt dette er det jo velkjent at en klubb som fkesmpelvis Manchester City vel også betaler HELE lønna for noen av sine gutter som er ute på lån. En ting er en liten klubb med en liten stall som må hente inn en leiesoldat eller to i en skadekrise. Noe helt annet er det vi nå ser. Og ta Demba Ba i Newcastle/Manchester City som eksempel. Det er da helt komplett høl i huet at mannen skal kunne spille over så lang tid for en rival i samme divisjon?? Jeg hadde når sant skal sies glemt at mannen hørte hjemme i City da hans retur ble tema på engelsk TV her om dagen.

mikemodano
11.01.12 00:32

Godt innlegg, dalts. 

Selv har jeg for lite kjennskap til reglementet rundt låneavtaler, men det er utvilsomt et interessant tema, og ikke minst svært relevant for de tilhengerne som følger lag i Football League. 

Et lite stykke ned i nonligahierarkiet, veit man jo at det ikke opereres med overgangsvindu, slik at spillere kan veksle klubb i oktober like gjerne som i juli. Naturligvis skyldes det at spillere hos de fleste Step 3-klubber og nedover har tegnet amatørkontrakter, der avtalen kan brytes av begge parter så snart det finnes forhold som ligger til rette for det. Det kan være med på å destabilisere spillertropper, men så er det igjen ofte slik at en klubbs beste spillere faktisk er underlagt mer juridisk bindende og seriøse avtaler. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg