Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

°Celtic FC - Klubbtråd°

NYTT TEMA
Atlin
AtlinInnlegg: 3460
17.06.12 00:05

Celtic er klubben som tok seriegullet i forrige sesong i SPL, Skottlands toppdivisjon. Jeg fant ingen klubbtråd, så det er kanskje på tide å få den opprettet.

~~~~~~~~~~~~~~INFORMASJON OM KLUBBEN~~~~~~~~~~~~~~

Hjemmebane:
Klubbens hjemmebane ligger i Glasgow og heter Celtic Park. Tilskuerkapasiteten er 60 832, mens tilskuerrekorden er på rundt 83 000 (mot Rangers i 1938). Underlaget er av grønt og flott naturgress, og samme farge ser vi også på tribunen. Slik ser denne flotte arenaen ut.

Meritter: Celtic har en dusin av pokaler fra både SPL, Scottish cup og ligacupen. I SPL har de vunnet hele 43 ganger, i Scottish cup 35 ganger, i ligacupen 14 ganger, mens i Champions League har de vunnet 1 gang (i 1967, på denne tiden het det Europacupen).

Spillerstall:
Keeper – Fraser Forster
Keeper - Łukasz Załuska
Keeper - Nick Feely

Forsvar - Adam Matthews
Forsvar - Emilio Izaguirre
Forsvar - Kelvin Wilson
Forsvar - Charlie Mulgrew
Forsvar – Thomas Rogne
Forsvar – Mikael Lustig
Forsvar - Josh Thompson
Forsvar - Andre Blackman
Forsvar - Marcus Fraser
Forsvar - Lewis Toshney

Midtbane - Scott Brown
Midtbane - Kris Commons
Midtbane - Joe Ledley
Midtbane - Ki Sung-Yueng
Midtbane - Paddy McCourt
Midtbane - Paul Slane
Midtbane - Beram Kayal
Midtbane - Rabiu Ibrahim
Midtbane - Dylan McGeouch
Midtbane - Filip Twardzik
Midtbane - Patrik Twardzik
Midtbane - Victor Wanyama

Angrep - Georgios Samaras
Angrep - Anthony Stokes
Angrep - Mohamed Bangura
Angrep - Morten Rasmussen
Angrep - Daryl Murphy
Angrep - James Keatings
Angrep - Tony Watt
Angrep - James Forrest
Angrep – Gary Hooper

Annet:
- Klubben ble stiftet i 1888
- De mest kjente kallenavnene er
The Bhoys, The Hoops og The Celts
-
Klubbens manager/trener er Neil Lennon
- Klubbens toppscorer fra forrige sesong i SPL var Gary Hooper (24 mål)
- Klubbens store rival er Rangers FC
-
Celtic er den eneste skotske klubben som har nådd finalen i en europeisk turnering

~~~~~~~~~~~STATISTIKKER FRA FORRIGE SPL-SESONG~~~~~~~~~~~

Toppscorere:
1. Gary Hooper – 24 mål
2. Anthony Stokes – 12 mål
3. Charles Mulgrew – 8 mål
4. James Forrest – 7 mål
5. Joe Ledley – 7 mål

Flest gule kort:
1.
Baram Kayal4 gule kort
2. Scott Brown – 4 gule kort
3. Sung Yueng Ki – 3 gule kort
4. Thomas Rogne – 2 gule kort
5. Anthony Stokes – 2 gule kort

Tilskuertall:
Totalt – 1 146 661
Totalt hjemme – 890 245
Totalt borte – 256 416

Snitt – 32 761
Snitt hjemme – 52 367
Snitt borte – 14 245

Annet:
- Andre Blackman er den eneste som scorte selvmål
- Celtic scoret kun to ganger på straffer
- Fem spillere fikk rødt kort
- Nitten forskjellige spillere fikk gult kort
- Det ble totalt delt ut 31 gule kort til nitten Celtic-spillere

-
Celtic scorte totalt 83 mål

(Innlegget ble redigert 17.06.12 00:13)

Shelvey
ShelveyInnlegg: 16462
17.06.12 19:45

Endelig kom det en Celtic tråd, er selv veldig facinert av Celtic.

(Innlegget ble redigert 17.06.12 19:46)

Ulvisen
UlvisenInnlegg: 760
17.06.12 21:44

Godt å se. Veldig fascinert over Celtic selv, spesielt den herlige supporterkulturen de har der.

Atlin
AtlinInnlegg: 3460
17.06.12 21:45
Shelvey: Endelig kom det en Celtic tråd, er selv veldig facinert av Celtic.

Et lag som skal ut i kvalifisering til CL, og som i tilegg ble seriemester i Skottland fortjener en egen klubbtråd, ja.

Selv er jeg ingen Celtic-fan/supporter. Opprettet tråden fordi den rett og slett manglet.

(Innlegget ble redigert 17.06.12 21:47)

Shelvey
17.06.12 21:47
Atlin: Selv er jeg langt i fra en Celtic-fan.

Liker hele klubben, spesielt de fantastiske supporterne.

Shelvey
1_min_of_silence
1_min_of_silenceInnlegg: 8084
18.06.12 13:59

Blir morsomt å se Celtic i oppgjørene mot Club 12...

For meg så forbindes Celtic først og fremst med Paul McStay. I mine øyne kanskje Skottlands største fotballhelt, helt der oppe i klasse med Dalglish.

En feinschmecker av de sjeldne, forut for sin tid som playmaker. Synd Rangers var så dominerende i den tiden McStay virkelig blomstret, han hadde fortjent å ta imot ytterligere pokaler!

Shelvey
20.06.12 20:30
1_min_of_silence: For meg så forbindes Celtic først og fremst med Paul McStay.

Paul McStay hadde en fantastisk karriere i Celtic, fikk 514 kamper og 57 mål for klubben. Som du nevner han er på høyde med Kenny Dalglish, viss du spør en Celtic supporter om Paul McStay vill de si Legend!

lord_nitwit
lord_nitwitInnlegg: 361
19.08.12 13:43

Jaja, hva skal vi si om kampen i går? 1-1 mot nyopprykkede Ross County. Ikke akkurat overbevisende, men med tanke på skadesituasjonen og at vi har en uhyre viktig kamp mot Helsingborg framfor oss i CL-kvalikken, så valgte Neil å pakke benken med tenåringer. Nok en gang viser Celtic en av sine aller største styrker, de spiller til fløyta blåser! 

Bekkaspark2
Bekkaspark2Innlegg: 6
22.08.12 14:55

Har fulgt Celtic i mange år og har virkelig utviklet gode følelser for klubben. Med gårsdagens 2-0 seier borte mot Helsingborg ser det unektelig lyst ut med tanke på CL-gruppespillet!

Shelvey
22.08.12 22:49
Bekkaspark2: Har fulgt Celtic i mange år og har virkelig utviklet gode følelser for klubben. Med gårsdagens 2-0 seier borte mot Helsingborg ser det unektelig lyst ut med tanke på CL-gruppespillet!

Usikker på hvordan det vil gå videre i CL eventyret, tenker på hvordan man blir matchet hjemme i egen liga. Det faktumet at Rangers rykket ned tror jeg har en del å si, men håper jeg tar feil. Go Celtic!

kbgtim
kbgtimInnlegg: 1423
25.08.12 13:26

Celtic har en drøss med spillere ute med skader, og Neil Lennon velger også å la alle som har den minste kjenning med noe stå over den antatt vanskelige bortekampen mot Inverness Caledonian Thistle, med tanke på CL kampen mot Helsingborg neste uke. Det ser dermed ut som om Celtic stiller i en 3-5-2 formasjon:

Forster

Lustig  Wilson  Mulgrew 

Matthews F Twarzik Wanyama McCourt Izaguirre

Hooper Watt

Der Watt gjør sin første kamp fra start, og Twardzik sin andre(eller noe sånt, jeg har ikke helt oversikten).

Benken er virkelig et syltynt skue, den består av Zaluska, Irvine, McGregor, Bangura, Forrest, Slane og Chalmers. 

Slane har ett innhopp for Celtic, i forrige kamp mot Ross County, mens McGregor, Chalmers og Irvine så vidt jeg vet ikke har vært på banen. Jeg vet faktisk ikke engang hva de heter til fornavn. Spissen Bangura kostet en del fra AIK men har aldri skoret for Celtic og Zaluska er reservekeeper. Med andre ord er James Forrest den eneste utespilleren på benken som faktisk har vist noe som helst tidligere.

lord_nitwit
25.08.12 14:35
kbgtim: Der Watt gjør sin første kamp fra start, og Twardzik sin andre(eller noe sånt, jeg har ikke helt oversikten).

Og begge har levert en meget god første omgang. Watt med scoring og Twardzik som vinner dueller og slår nøkkelpasninger. Lover bra.

kbgtim
kbgtimInnlegg: 1423
25.08.12 16:41

Svært overbevisende av Celtic første time av kampen. Som lord_nitwit ble jeg særlig imponert over 19åringene Watt og Twardzik. Watt skorte to mål og virket skarp og sterk i kroppen. Twardzik imponerte meg med stor ro og presise pasninger, blant annet målgivende til Watt. Kommentatorene fikk det ikke med seg, men Adam Matthews hadde målgivende på de tre andre skoringene.. Svært solid med så mange antatt førstelagsspillere ute. Med Stokes ute i to måneder kan det bli litt spilletid på Watt fremover.

Sentrallinjen Forster - Mulgrew - Wanyama - Hooper leverte alle en solid forestilling, særlig de to fremste.

Etter 4-0 kom Inverness litt mer med og mot slutten "skrur man av" slik at hjemmelaget kan redusere to ganger. Et lite skår i gleden men lite å miste nattesøvnen av.

lord_nitwit
30.08.12 23:46

Ganske tøff trekning i dag. Barca, Benfica og Spartak. Skal i hvertfall ikke stå på underholdningsverdien. Skal heller ikke kimse av at Celtic er det eneste laget i gruppa som vant sin hjemlige serie.

lord_nitwit
11.09.12 00:39

Oppdateringer på spillerfronten.

Inn med:

Lubos Kamenar, en 25 år gammel keeper fra Slovakia. Har slitt med spilletid i nesten alle klubbene han har vært innom.

Efe Ambrose, 23 år gammel stopper fra Nigeria. Kommer fra israelsk serie med gode skussmål. 

Miku, 27 år gammel venezueliansk spiss hentet fra Getafe. Hurtigtog visstnok.

Lassad Nouioui, 26 år gammel tunisier fra Marseille. Vår nye target man. 

Ønsker alle velkommen og håper de kan bidra til seriegull og en respektabel sesong i Europa. 

Ut med:

Mohamed Bangura har dratt tilbake til AIK på lån. Har spilt elendig for ghutta og jeg håper han kommer tilbake som en helt ny spiller eller at han blir i Sverige.

StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 27570
05.12.12 22:51

Aaaaah!
Aidan McGeadys retur endte med moderklubben videre i CL:-)
Og jeg vet at han startet ungdomskarrieren hos edderkoppene fra Hampden Park.

TrondLFC
TrondLFCInnlegg: 3532
10.03.13 02:13

Overraskende tap for Ross County. Slikker fremdeles sår etter en flott CL innsats ?

JimmySavile
JimmySavileInnlegg: 11
21.04.13 16:03

Seriemestere!! Gratulerer til alle Celtic-supportere!

TrondLFC
28.08.13 23:23

Gratulerer med CL spill etter en fantastisk snuopperasjon :)

TrondLFC
21.09.14 21:46

Da tar det vel ikke lange tiden før Deila fyker ut.

Celtic - Motherwell 1-1

JohnTiger67
JohnTiger67Innlegg: 1775
05.10.14 15:18

Ligge runder 0-1 HJEMME mot Hamilton. Deila får vel sparken i kveld om de taper.

fabbeh
fabbehInnlegg: 926
05.10.14 15:42
JohnTiger67: Ligge runder 0-1 HJEMME mot Hamilton. Deila får vel sparken i kveld om de taper.

Dette ser ikke bra ut - Celtic styrer spillet uten å skape virkelige farligheter. Hamilton har vel hatt de største sjansene også etter ledermålet.

Minner dessverre veldig om United under Moyes...

(Innlegget ble redigert 05.10.14 15:45)

Eldon
EldonInnlegg: 8266
05.10.14 17:24

En utrolig prestasjon av Deila.

RamGuy
RamGuyInnlegg: 3771
05.10.14 17:45

Greit at sesongen fremdeles er ung, men 6. plass (!!!) etter 8-9. serierunder må være det svakeste Celtic har levert på et århundre?

Har gått på et par pinlige blemmer allerede Ronny Deila, maktet ikke å kvalifisere seg til Champions League selv etter at UEFA forærte han en ekstra sjanse ved å pælme Legia W. ut av turneringa etter å ha lekt seg med Celtic over to kamper...

Han må naturligvis få tid osv.. Men dette har gått langt under forventning og han vil slite hardt om dette fortsetter..

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2620
05.10.14 19:46
RamGuy: Han må naturligvis få tid osv.. Men dette har gått langt under forventning og han vil slite hardt om dette fortsetter..

Var et intervju med Solbakken her om dagen som var interessant. Hvordan han overvurderte egne ferdigheter når han kom til Koln og at han men han ikke stod tilbake for noen trenere i Bundesligaen.

Jeg fikk samme inntrykket av Solbakken i Køln og Wolves som jeg får av det lille jeg har sett av Celtic nå.

Ingen trener kan endevende klubben de kommer til fra første dag. Det kan være at Solbakken sitt Wolves/Køln og Celtics Deila vil/ville være godt om de bare fikk/får lang nok tid og mulighet til å bytte nok spillere.

Men en trener må ta utgangspunkt i den kulturen og den filosofien som eksisterer i klubben. Deretter må man jobbe over tid for å endre tankesettet bit for bit.

Når jeg tenker meg om gjelder dette Solskjær også.

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 63198
05.10.14 19:57
RamGuy: Han må naturligvis få tid osv..

I en klubb i Celtics posisjon kommer han ikke til å få tid.

Han får nok sparken omtrent samtidig som Rosenborg skal ansette ny hovedtrener...

Lala20
Lala20Innlegg: 1610
05.10.14 22:57

Litt spesielt hvis det er en norsk trener som skal til for å bryte Celtic/Rangers-hegemoniet. Er vel ingen som har klart dette siden Ferguson & Aberdeen.

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 11635
01.11.14 13:31
Lala20: Litt spesielt hvis det er en norsk trener som skal til for å bryte Celtic/Rangers-hegemoniet. Er vel ingen som har klart dette siden Ferguson & Aberdeen.

Begynner å bli en del norske trenerfiaskoer i utlandet. Men dette ville toppet alt.

Ser derimot ut til at Deila har fått litt mer orden i sakene nå. 3 poeng bak Hamilton i ligaen (med en kamp mindre spilt), og 7 poeng på 3 kamper i europaligaen.

I dag er det forøvrig hjemmekamp mot Inverness. Den bør og skal vinnes! 

(Innlegget ble redigert 01.11.14 13:32)

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 12768
03.12.14 23:44

Seier i dagens hengekamp 1:0 mot Partick Thistle og top of the table, med 3 poengs margin. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg