Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Milton Keynes

NYTT TEMA
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26308
25.12.12 00:06

Vi har slått fast at byen Milton Keynes er en vederstyggelighet, en skamplett for britiske tradisjoner, der den i verste art noveau-dekor står oppført som et innbilt pulserende metro blant søvnige småbyer av langt mer kjent britisk karakter. Et modernismens alter. Et grufullt eksempel på hvor galt det kan bære avsted om byplanleggere får frie tøyler. En engelsk motsats til den kunstige brasilianske hovedstaden, der selv de lønnetrærne som utgjør alleer i byens avenyer og bulevarder er av plastikk. Byen hvor den slu og skrupelløse forretningsmannen Pete Winkleman valgte å så sitt alter ego, fotballklubben Milton Keynes Dons, en klubb hvis historie fortsatt ikke teller et tosifret antall år. Og dermed burde denne posten ha stoppet allerede her, ikke sant? 

Milton Keynes Dons FC. Foraktet fra Penzance i sydvest til Berwick på skottegrensa, fra Ramsgate i sydøst til Gretna langt inne i nordvest. Men, for å sitere forumets Anton Tsjekhov: "MK Dons er nå offisielt salongfähig på fotball - øb." Har forumets ildsjel for rovpattedyrarten reveslekta imidlertid sine ord i behold? Vi skal ikke mange ukene tilbake før man gjenfinner ukvemsord om MK Dons' vesen, da helst ytret i forbindelse med den berømmelige FA-cupopptrednen mot det originale Dons, der vi kanskje best vil huske hvordan Stephen Gleeson viste fram deler av sitt skuddrepertoar for et globalt publikum, og hvor Jon Otsemobor flikket seg inn i evigheten ved hjelp av en tilfeldig plassert hæl. Salongfähig? Jevnt over? Eg trur ikkje. 

MK Dons burde ha tiltalt meg omtrent like mye som ei mannlig kaviarstjerne, men jeg tolker det likevel ikke som noen indikasjon på at jeg er i ferd med å bikke over i feil trasé at jeg har kommet til å legge litt elsk på dagens versjon. For jeg er smertelig klar over at om et halvt års tid, så vil høyst sannsynlig denne tråden være overflødig. Du får på forhånd ha meg unnskyldt dersom den i framtiden blir liggende brakk, moderator. Å følge én bestemt klubb har i moderne tid aldri helt vært min greie, men av og til faller jeg pladask inn i ei bråforelskelse, og like snart er jeg igjen monogamt opptatt av kun Cambridge Citys ve og vel. Det går i sykluser. For øyeblikket bærer syklusen MK Dons' navn. Og det byr meg ikke en gang det minste imot. 

stadium:mk, der MK Dons hører hjemme, er, som vi alle snart veit, enda ei i den ørkesløse rekka av nyoppførte arenas, et hjem like plastikk som byen hvis grenser omslutter den, og så man kun på disse eksterne kriteria, ville også jeg ha ønsket MK Dons til evig skjærsild. Så ikke. Etter å ha saumfart et høyt tosifret antall nonligaresultater, er det for tiden MK Dons' sluttstilling jeg aller først søker blant klubbene i Football League. Ikke Bournemouths, ikke Hartlepools. Begge disse har fulgt meg tett siden seint 80-tall. Hos MK Dons kunne jeg knapt navngi en spiller før vi nærmet oss tampen av årets oktober. Nå veit jeg snart hva slags tøymykner portieren på stadium:mk benytter. For ikke å snakke om hva sesongkortinnehaver 2062 har på frokostloffen, eller hvor vaskekjerringa får stripet lokkene. Og det begynner å bli lovlig tett, selv for meg. Jeg tror vi kun snakker om uker før pangforelskelsen bleikner. 

Karl Robinson er Dons' energibombe av en manager. Hans vesen vitner i grunn om alt hva jeg helst ikke ønsker å se i en britisk fotballtrener. I hvert fall tradisjonelt sett. Men jeg forguder fyren. Kunne gjerne ha overtatt setet hans etter ham på bussen. Kikket i samme speil som ham og så videre. Du skjønner. Vi er close. Jeg mer enn han, men likevel close. Han ynder å rose motstanderne, være seg etter seier, uavgjort eller tap, og han fokuserer på deres mest positive egenskaper i forkant av hver kamp. Slik framstår Robinson som en ytterst ydmyk fyr, og på andre skal man kjenne seg selv. Jeg sier ikke at jeg kunne ha gjort Robinsons jobb like godt, men jeg liker gemyttet hans. Og så har han en fasansfullt bra tropp å disponere over for tiden. 

Stephen Gleeson. For seks-sju år tilbake var Stockport County noe av ei tilsvarende dille for meg som MK Dons er det i dag. Og denne tassen, som i alder av 24 ser ut som om han fortsatt er blant de yngste på sin SFO-avdeling, hadde to perioder på lån fra Wolves, der han selvsagt var for fersk til å vurderes i førstelagssammenheng. En evighetsmaskin sentralt på midtfeltet, og ei uhyre vital brikke i Robinsons ellever. Jeg har aldri vært overbegeistret for irer, men her er likevel en kar jeg kan sette pris på. Og i rikt monn. Som én av to stabilisatorer foran backrekka gjør han så å si alt riktig. Jeg kan vanskelig forstå annet enn at han må være i søkelyset hos klubber enda et par divisjoner høyere. 

Luke Chadwick. Født inn i ei rolle som riksskrømt, men som i voksen alder har vokst av seg den grimme ælling og blitt ei mannlig svane. Gudebenådet talent, som i rommet bak den enslige spissen karver, speider, trer gjennom og avanserer. Kall ham gjerne Herr Flick for måten han på ett tøtsj spiller fri sine medløpere. Jeg lar meg ytterst sjelden begeistre av spillere som har hovedfokus på idel teknikk, men Chadwick står som et klart unntak. Og så er han i tillegg i stand til å avslutte angrep selv. Svært, svært viktig del i Robinsons lag. 

Lille julaften: MK Dons' hjemmeside valgte å spre et ikke altfor lystig budskap: såvel Gleeson som Chadwick ble beregnet å være ute i ukes- og månedsvis! "Hva f...?" Og ganske riktig - under ingressen sto det å lese at de begge hadde måttet hjelpes av treningsfeltet etter siste økt foran forrige helgs bortekamp mot Doncaster, den det aldri ble noe av på grunn av rike vannskyll nasjonen over. Gleeson viste seg å ha et fryktet brudd i foten, mens Chadwick ble diagnostisert med sterkt strukne leddbånd i kneet. Nå kan MK Dons komme til å være duoen foruten fram til utløpet av mars. Bang. Der røyk opprykksmuligheten. 

Onsdag: Walsall hjemme. Så hvordan forfatter Karl Robinson en ellever uten sine to antatt viktigste brikker? Jeg aner konturene av noe slikt: 

David Martin
Jon Otsemobor - Antony Kay - Mathias Doumbé - Dean Lewington
Darren Potter - Shaun Williams
Dean Bowditch - ? - Angelo Balanta
Ryan Lowe

Chadwick etterlater seg et gedigent hull sentralt i den offensive kvartetten. Faktisk har jeg ingen snøring på hvilken Robinson anser som mest skikket til å hoppe inn på hans plass. Alan Smith? Ikke om den fyren er i stand til å starte en fotballkamp. Patrick Bamford? Nei, han er rein spiss. Det samme gjelder Charlie MacDonald. Adam Chicksen? Altfor ving. Zeke Ismail? Muligens. Jeg kjenner ham ikke godt nok. Aller helst kunne man framkalle litt åtgaum på tanken om å se det hyperunge stjerneskuddet Dele Alli få sin første Football League-start, men i Robinsons ånd er det nok noen måneder enda fram dit. Så da står jeg igjen med ? på Chadwicks plass i elleveren. Og kan hende er ti mann og et spørsmålstegn uansett nok til å banke Walsall. 

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
25.12.12 15:31

Dette var ganske kvalmt, og klamt.

Godt du i det minste hadde skamvett til å vente til Julaften var over.

mikemodano
25.12.12 15:38

God jul, cow. Dessverre fikk jeg aldri komplettert innlegget i tide til å la det være min gave til øb, men det var kun de siste linjene som gikk i pressa etter midnatt; resten ble til mens vi enda skrev 24.

Jeg ser nå i ettertid at det mangler en kommentar til hvorfor jeg har puttet Doumbé inn i sentralforsvaret, men i grunn gir det seg selv når Gleeson altså nå er ute i lengre tid framover, siden jeg tar for gitt at Robinson skyver den lite mindre enn briljante (iren!) Williams fram fra sin venstre midtbackposisjon. Med det oppstår et rom som partner til Kay, men jeg føler meg ikke lenger like trygg på backrekka som jeg gjorde da Williams sto der, for verken Kay (som du, tom, kjenner godt) eller tidligere Hibs-blokk Doumbé inngir altfor overdådig med tillit. Her kan Walsalls muligheter ligge, spesielt om de knebler spørsmålstegnet i rommet mellom egen backkjede og midtbane, slik at de kan ta seg fram i lengderetningen mer presist enn om spørsmålstegnet utgjør et forstyrrende element. 

Når kom du forresten ut av skapet som MK Dons-sympatisør, tommy? Og stiller du på Kafé Kurth til romjulsjam i år igjen?

(Innlegget ble redigert 25.12.12 15:40)

tommy_cowan
25.12.12 15:42
mikemodano: God jul, cow.

Jolly Crimbo, mikey.

Sympatisør, ja. Det må ha vært det året våre skjebner krysset spor....06 eller 07, muligens?

Kay, ja, hahaha, du verden det føles som en evighet siden.

tommy_cowan
25.12.12 15:43
mikemodano: stiller du på Kafé Kurth til romjulsjam i år igjen?

Alltid!

Men jeg har glemt bassen hjemme. Er det en reservebass der, til nød kontrabass?

paul_dalton_11
paul_dalton_11Innlegg: 6605
25.12.12 15:43

mike, dette var en godbit. Ikke bare fordi en ligaklubb har klart å pirre følelser hos selveste modano. Dette smaker herlig lesing hvilken som helst dag, men kanskje litt ekstra en dag vi på ØB går og venter på at det skal bli boxing day. MK Dons, annerledes klubben. Klubben som de fleste elsker å hate. Med et slikt utgangspunkt har klubben gjort meg nysgjerrig fra dag en. Litt som kjærringa mot strømmen er MK Dons kamp for å bli akseptert som ligaklubb. Og da jeg i høst gjemt inne i en krok på en Trondheimspub så laget spille en fredagskamp mot Tranmere imponerte de med godt spill - han Karl vet tydeligvis hva han driver med i Milton Keynes.

WatTyler
WatTylerInnlegg: 3300
26.12.12 00:13
mikemodano: Kafé Kurth

Hvor ligger Kuurt ?....høres ut som en forstad til  Tallin..

w

mikemodano
27.12.12 09:38
mikemodano: ti mann og et spørsmålstegn

Takket være skjebnesvangre skader på de to sikreste nøkkelkortene klubben besitter, var Karl & co. nødt til å gjøre en hel serie mannskapsendringer, noe som resulterte i et produkt selv Tore Ryen ville ha skammet seg over. 2-4 var Dons' tredje strake tap mot Saddlers, og samtidig Walsalls andre strake seier, etter før helgen å ikke ha vunnet på 17. Og at det voldsomme målskyllet skulle komme presis etter omkalfatringene på mannskapsplassene gjør at jeg ikke anser tapet som tilfeldig. Det går mot en langt hardere klima for Milton Keynes enn de har opplevd de siste par månedene, og skal man holde permafrosten på avstand, er Robinson antakelig nødt til å aksjonere i overgangsvinduet. 

David Martin
Adam Chicksen - Mathias Doumbé - Antony Kay - Dean Lewington (k)
Dean Bowditch - Angelo Balanta - Daniel Powell
Ryan Lowe

Lowe stiler i retning av Premier League, og noterte scoring i fjerde strake seriekamp. Vi ser imidlertid at innleiingen Balanta tok av seg spørsmålstegndrakta og dekket rommet for Luke Chadwick, uten helt å klare å leve opp til forgjenger'ns nivå, mens det var venstreflanken Chicksen (!) som fikk høyrebackplassen. Nå assisterte unge Adam Chicksen ved Lowes 1-0-scoring, men jeg har vondt for å se at han var særlig tilpass ute til høyre, så énfotet (venstre) som han er. Og Kay/Doumbé låter ikke som oppskrift på suksessterte, for å si det mildt. Jeg råder Robbo til å gjenposisjonere gutta i mer vante roller før lørdagens møte med Coventry hjemme i hula, slik at både Williams får stopperplass, Chicksen eller Balanta tar venstreflanken, med ei øvrighet som makker for Potter midtbanesentralt.

8-2-2 totalt på siste tolv er slett ikke uhørt, men det begynner å lekke ei farlig mengde baklengs nå: man vil jo huske 2-3 i Brentford før 1-0 v Hartlepool i forrige match, så sju på de siste tre må Robinson ta grep for. 

(Innlegget ble redigert 27.12.12 09:46)

mikemodano
29.12.12 16:44
mikemodano: det hyperunge stjerneskuddet Dele Alli få sin første Football League-start

Mot Walsall i midtuken var Alli knapt påtenkt, men i dag lot Robinson ham sannelig få sjansen, og 16-åringen, som knapt har varmet benken i førstelagsaktivitet, stilte fra avspark i dagens dont mot Coventry, der vi i skrivende stund har 1-1, etter at Franck Moussa utliknet Danijel Popović' ledermål for vertskapet. Dele Alli, som omverdenen først fikk se i andre sammenhenger enn junior- og b-lag i Dons-drakt da klubben spilte førsterundekamper i årets FA-cup, omtales som kommende landslagsmann for nasjonen som skryter på seg å først ha iverksatt fotballideen, og da snakker jeg ikke om c-landslaget. 

Etter misèren mot Walsall sist, har Karl Glad satt utpå disse: 

David Martin
Adam Chicksen - Antony Kay - Shaun Williams - Dean Lewington (k)
Darren Potter - Dele Alli
Dean Bowditch - Alan Smith - Daniel Powell
Ryan Lowe

Åååååh, som det varmer å se at Balanta er redusert til innbytter, og jeg håper inderlig Robinson sender ham hjem til Shepherd's Bush Rangers snarest. Den samme Robinson forsto også at det var ei tabbe å sette inn Doumbé i midtforsvaret sist, så nå er Williams tilbake for å holde Kay i øra. Og at fossilet Smith får starte i hullet bak storskytter Lowe...? Jeg er skeptisk. Det kunne vært mer interessant å se en fyr som Ibra Sekajja, som det gjetordes om.  

sms fra Thor Eggen: "...og derrrrrrrrr gjør Ryan Lowe 2-1, scoring i femte ligakamp på stryken!" Takk, Thor. Jeg jubler forsiktig med, men husker at det sto 2-1 også mot Saddlers andre juledag, så jeg tar definitivt intet for gitt når man husker hvordan det raknet deretter. Men med Williams inne for veike Doumbé er jeg i grunn mer trygg på at det kan gå. 

(Innlegget ble redigert 29.12.12 16:48)

WatTyler
WatTylerInnlegg: 3300
29.12.12 17:16
mikemodano: Ryan Lowe 2-1

Det trodde ikke jeg på nei. Etter at du kom løpende som Krøse-Maja fra gård til gård med det dystre budskapet om kolerautbruddet i Milton-Vimmerby, og at Gleeson og Chadwick var smittet, så tok jeg deg så bokstavelig at jeg i dag har Coventry og 1-2 på min egen Gråsteins-bong.

Dog  hyggelig om MKD raskt får satt en stopper før motgangen sprer seg til usikkerhet, men magan roper om 2-2 mot slutten assa. Coventry har vært sterke i det sis........og se der ja !

Oss lyt sjå , som de sier på Lesja

w

EDIT 2-3 !!....javisst. Krøse Maja har sett dritt før ho...

(Innlegget ble redigert 29.12.12 17:18)

mikemodano
29.12.12 17:27

Faen, Watnisse! Hadde du bare holdt deg vekke fra tråden, så hadde dette gått greit. Det er autostrada foran Martins mål for tiden, og hadde man ikke vært så heldig å møte på et akk så humørløst United for et par hjemmekamper siden, så ville statistikken garantert sett verre ut enn ti baklengs på fire kamper nå. Ingen Chadwick, ingen Gleeson, og lukt ut i periferien med det deilige Dons-laget. Råta stopper neppe før de begge er attende, for på tirsdag er det tur til Notts for å gi County ei håndsrekning for usle hjemmestats. 

mikemodano
29.12.12 17:43

Robinson er i ferd med å innse at også dagens dyst gir magert utbytte, og tester ut et par innleide fyrer for å gi dem oppmuntring før returen til moderklubbene: Zeke Ismail er inne for småguttespilleren Alli, mens Angelo Balanta har gitt Alan Smith anledning til å kople seg til respiratoren igjen, når han nå står og henger, døddrukken, over rullatorstyret på sidelinjen. Men vi har fortsatt 2-3 på stadium:mk! 

...og så kommer beviset på at Robinson endelig har mistet det: Ryan Lowe erstattes med Charles MacDonald. HVORDAN ER DET MULIG?!?!?!!

(Innlegget ble redigert 29.12.12 17:47)

mikemodano
31.12.12 13:29

Jeg kom vel i skade for å lange ut et lyskespark i retning av Brentford og deres bekvemmelighetspolicy i forhold til innlån av spillere, men la det være sagt: MK Dons er ikke det spøtt bedre. I løpet av helgen skaffet Robinson signaturen til Brightons tidligere Exeter-stjerne Ryan Harley med midlertidig blekk, og da skal det totale antallet spillere på leiekontrakter være fem også der. Og verst av alt: sannsynligheten for at de alle er involvert samtidig når Dons i morra beveger seg til Nottingham, er mer enn stor. Man kan kanskje prøve å kjøpe seg generell goodwill grunnet flere langtidsskadde spillere (Gary MacKenzie, Gleeson, Chadwick, i tillegg til litt kortere avbrekk for folk som Otsemobor og Powell), men en vinner ikke langtidsgunst gjennom å handle seg til kvikke føtter for et kortere tidsperspektiv. 

Karl mente Dons ikke fortjente å tape for Coventry, og at det kun var "noen minutters toskeskap" som forærte City de tre poengene. Han nevner i etterkampintervjuet hvor viktig de skadde spillerne alle er for klubben, så jeg registrerer at han forsøker å legitimisere denne korttidsshoppingen. Som vanlig er han også sjenerøs i omtalen av motstandernes manager, for i tillegg til å rose Mark Robins for jobben han har gjort med å bringe Coventry opp mot playoff, hevder han også at lørdagens gjester i Buckinghamshire sitter på en av de sterkeste troppene i hele League One. Ti kamper ubeseiret står Sky Blues med nå, men også der er det slinger i hjemmevalsen: 3-5-4 kontra 7-2-4. Ikke at det ikke er i ånd med årets L1-tevling, men likevel. 

Og for ordens skyld er de fem innleide spillerne på stadium:mk for tiden: 

Patrick Bamford, Chelsea
Zeke Ismail, Wolves
Angelo Balanta, Q.P.R.
Ibra Sekajja, Crystal Palace
Ryan Harley, Brighton 

Ronnie_Moore
Ronnie_MooreInnlegg: 121
01.01.13 12:41

Dette med lån i League 1 begynner å bli for dumt. Tranmere har hatt følgande lån:

O'Halloran
Jervis
Eccleston
Gibson
Palmer
Cassidy
Daniels 
Golobart

Ikkje alle på samme tid, men likevel viser dette en trend som ikkje er så positiv etter mitt syn.  

osloblade
oslobladeInnlegg: 3834
01.01.13 13:50
Ronnie_Moore: likevel viser dette en trend som ikkje er så positiv etter mitt syn.

Ja vi har vært sterkt plaget av denne trenden de siste årene i United og. Har til en hvis grad klart å unngå det denne sesongen, dog ikke helt, men særlig for to-fire sesonger siden var det helt ekstremt, eller rettere sagt jævlig. Noen mener alle lånespillerne var starten på vårt fall.

En trend jeg ikke liker! Men apropos, det ryktes at nye lånespillere er på vei til oss, så håper de er gode! ;-)

mikemodano
09.01.13 21:45

Det ble litt stille rundt Dons etter nyttår, noe som gjerne skyldes at de rett før årsskiftet slo krøll i sin gode defensive statistikk gjennom to ganger å tape hjemme i påfølgende runder: 2-4 for Walsall, 2-3 for Coventry. I begge kamper var forsvarsspillet under sterk kritikk, men heldigvis berget man tre særs viktige poeng under turen til Nottingham første nyttårsdag, da Karl Robinson i etterkant omtalte 2-1-gevinsten som kanskje hans mest imponerende som Dons-boss. Matchen representerte for øvrig den første på seks hvor Ryan Lowes navn ikke var å finne i målloggene, og siden scouseren også avsto fra å score på Hillsborough i helgens FA-cuprunde, så kan man muligens forvente å se mer av den Lowe Milton Keynes-tilhengerne ble kjent med før han la avgårde på sitt fem kamper lange scoringstokt? Han gikk jo for å være ei kløne og en klodrian fram til målrusjet, for det var vel ikke mer enn tre treffere på drygt 20 forsøk, og nå undrer man seg på om han er tilbake på et mer middelmådig nivå igjen. 

Lørdag får MK Dons besøk av Bury, som sliter tungt, men som nøt svært godt av Ryan Lowes mange scoringer under angriperens periode i Gigg Lane, som kulminerte med opprykk fra L2. Han forteller at han stadig har en del kontakt med mange av Bury-spillerne, og spesielt med kapteinen Steven Schumacher, som er en av Lowes beste venner. Ergo vil han føle det merkelig å spille mot dem til helgen, men fotball tillater som kjent lite rom for sentiment, og ingen blir vel overrasket om nettopp Lowes støvel sørger for å sementere the Shakers ytterligere ned i kvikksanden. 

RFriday
RFridayInnlegg: 3559
16.01.13 14:44

Den forferdelige franchise-klubben fra den like grufulle platbyen er ivrig etter å få beholde sin manager Karl Robinson. Blackpool er uten etter en erstatter etter å på kort tid ha mistet to managere, men deres forespørsel ble tydeligvis kontant avvist

Fritz_
Fritz_Innlegg: 11182
16.01.13 15:15

Robinson er vanvittig overvurdert. Han er ung og det er det. Fyren kommer garantert til møte de harde realitetene etter hvert.  Skader på et par mann og det går nedom og hjem. Tydelig at de er mer avhengig av de beste spillerene enn av han selv. 

mikemodano
16.01.13 15:48
Fritz_: Fyren kommer garantert til møte de harde realitetene etter hvert

Du har utvilsomt rett i at han til nå i managerkarrieren knapt har møtt skikkelig motgang, så man veit ikke hva Karl Robinson er satt sammen av helt enda. Jeg har imidlertid fulgt ham en god stund (hvis han hadde tittet seg over høyre skulder akkurat NÅ, så ville han kanskje fått øye på meg, her jeg sitter i en beige 96-modell VW Polo utenfor treningsfeltet deres og gjør notater, iført parykk og løsbart) nå, og mener å ha belegg for at han faktisk vil klare å stå oppreist også i solid sno. Men enhver manager er jo prisgitt sin formann, og det er ikke nødvendigvis slik at Pete Winkleman lenger vil være like imponert den dagen MK Dons havner i nedrykksstriden i Championship. 

For en L1-klubb å miste Gleeson og Chadwick, er som det ville vært for 30-tallsslapstickscenen å miste Helan og Halvan. De lar seg rett og slett ikke erstatte, så man kunne byttet ut Dons' klubblogo med en hvilken som helst serierivals, fratatt dem Gleeson & Chadwick, og de ville ha falt som en prutt fra løs mage på formtabellen. Jeg synes Robinson nå etter hvert har innkorrigert Dons godt, og lot meg imponere veldig over gårskveldens 2-0-seier mot et formsterkt Sheff Owls. 

mikemodano
24.01.13 10:41

Mer FA-cup til helgen, når MK gjør sin første opptreden noensinne i runde 4: Qpr skal til pers i Vest-London, og kampen vil også medføre den største bortesupport Dons noensinne har brakt med seg. Snaut 3000 billetter er allerede solgt, så her eksisterer tydelig optimisme. Og hvorfor ikke? I fjor møttes Dons og Qpr i tredje runde, og selv om Robinson mente Dons dominerte både 1-1-kampen hjemme og 0-1-tapet i Shepherd's Bush, skulle det bli londonerne som fikk den tvilsomme ære av å møte Chelsea i fjerde runde. Tid for revansje i år? 

Det er ellers åpenbart at også Robinson er stor tilhenger av den gamle Bournemouth-bossen Redknapp, som han omtaler som "en av de beste managerne i engelsk fotball". 

Ellers har Robinson sørget for å få på plass nok en spiller: den eminente Chris Lines har skrevet på for ut sesongen fra Sheffield Wednesday, klubben man jo nylig eliminerte fra FA-cupen, uten at Lines deltok i de to møtene. Det betyr således at han er tilgjengelig for helgen, slik at Dons har både Ryan Harley og Lines å trekke veksler på mens den skadde superduoen er borte. Lines vil kan hende huskes aller best fra sin tid i Bristol Rovers, og faktisk ble han noe av en personlig favoritt for meg under tiden i Horfield, så selv om jeg ikke ønsker applaudere disse stadige lånene Robinson tillater seg på spillersiden, vil jeg gjerne anerkjenne Lines' ankomst til stadium:mk. Godt valg av begge parter, vil jeg påstå. 

Fritz_
26.01.13 17:12

Har QPR undervurdert den offensive kraften til MK Dons? Vi noterer 0-3

Fritz_
26.01.13 17:12

Forresten: På tide å våkne Mike :)

paul_dalton_11
paul_dalton_11Innlegg: 6605
26.01.13 17:25
Fritz_: Vi noterer 0-3

4-0 nå til MK Dons. Sterkt av Karl Robinsons menn

mikemodano
26.01.13 22:25
Fritz_: På tide å våkne Mike

Jeg er sannelig takknemlig for at Dons-gutta var langt kvikkere i både skalle og føtter enn hva jeg selv var i ettermiddag, og revansje for fjorårets tredjerundeexit mot samme motstander vil ha smakt fortreffelig for Milton Keynes, som stadig er uten sine to største profiler. Mens man var nødt til å ta til takke med 0-0 ute mot Cambridge City fra sjuende nivå, med både Gleeson og Chadwick på plass, i første runde, var dagens Premier League-motstander ingen målestokk, og Robinson fortsetter å skrive historie for Dons, som nå er i femte runde for første gang. 

David Martin
Jon Otsemobor - Antony Kay - Gary MacKenzie (Ryan Harley 20) - Dean Lewington (k)
Dean Bowditch (Dele Alli 90) - Alan Smith (Chris Lines 75) - Adam Chicksen
Ryan Lowe

Ni av disse startet også 0-0-kampen mot Cambridge, og når man veit at Stephen Gleeson og Luke Chadwick var de to siste, setter det virkelig Citys prestasjon tidlig i november i et utsøkt lys. Stopperen Gary MacKenzie har vært tungt skadetrøblet så langt i sesongen, og var nødt til å gi seg 20 minutter ut i dagens dyst, hvilket førte til rokering: Harley inn ved Potters side defensivt på midten, med Williams tilbake som Kays stoppermakker. Overraskende var det nok å se Alan Smith fra start, men han pådro seg ålreite skussmål fram til han lot seg erstatte av den siste nyervervelsen: Chris Lines fra Sheff Wed. 

De 3000 tilreisende i MK Dons-interesser bør ha hygget seg verre, selv om Qpr satte Dons under solid press utover i første omgang, hvor rapportene sågar forteller at de "nær matchet MK Dons i deres eget kortpasningsspill". Da var det greit at Lowe tok saken i egne hender mot slutten av omgangen, og sørget for ro i borterekkene til halvtid. Tro om ikke flounderswake nå kan få rett i sin spådom om en Premier League-tur for den målkåte angriperen, som jo var så vaksinert fram til november måned? 

mikemodano
29.01.13 00:40

Mer skryt til Robinson, og jeg kan nesten forstå den som synes det blir for mye av det gode. Merk imidlertid at han omgås personligheter hvis spillernå- og -fortid ikke kan synonymiseres med hans egen ekstreme omgjengelighet: Alan Smith og Mick Harford. Greit kan det være å ha noen som også forfekter og behersker de mer røffe takene innen fotballen. 

Fin artikkel, verdt å sette av et par minutter til. Ikke at jeg tror de fordomsfulle blant oss vil se på MK Dons annerledes etter å ha lest den, men kan hende gir den et fnugg mer innsikt og forståelse i Dons' hverdag. 

Fritz_
29.01.13 00:59

Du er et skikkelig nattedyr Mike. Sover du dårlig nettene? :)

Godt gjort av MK Dons som praktisk talt er i kvarfinalen. Bare en liten formalitet av en transportetappe mot Barnsley.

valotunk
valotunkInnlegg: 6484
29.01.13 09:03
mikemodano: Mer skryt til Robinson

Meget interessant artikkel, virkelig til ettertanke for noen og enhver.

For å være ærlig så synes jeg at alle må grave ned stridsøksa nå. Fortid er fortid og kan ikke gjøres noe med. MK Dons er der de er, spiller fin fotball og har en meget spennende, ung manager. AFC Wimbledon er der de er og må bygge seg opp uten dette naget til MKD. Håper cupkampen var katalysatoren som gjorde at folk nå er ferdig med fortida og går videre.

Jeg håper av hele mitt hjerte at AFC Wimbledon, sammen med Barnet redder plassen i League 2. MK Dons har en jobb å gjøre skal de rykke opp fra League 1 denne sesongen, jeg har mine tvil om de klarer det, men vil bli veldig glad hvis de gjør det. De kan makte playoff, men har røket i semien der tre av de siste fire sesongene. Sjølsagt kan det være erfaringer som gjør at de går hele veien i år. Men da må de begynne med seier borte mot tabellnabo Yeovil i kveld, og det blir ikke enkelt.

Men slår de Barnsley i FA Cupen og får en innbringende kvartfinale mot et storlag kan det være katalysatoren, både sportslig og økonomisk som gjør at neste sesong blir en seiersmarsj mot Championship. Hvis Robinson fortsatt er lojal og Winkelman fortsetter å gi han tid så er jeg trygg på at det skjer.

(Innlegget ble redigert 29.01.13 09:04)

mikemodano
29.01.13 10:35
Fritz_: Bare en liten formalitet av en transportetappe mot Barnsley

Det er nettopp slike tanker jeg håper en holder god avstand til, for Barnsley er en mer guffen motstander enn Qpr, all den tid det her nesten forventes av Dons at de tar seg videre. Barnsley er et drevent, tungt Championship-lag, og er kjent med håndtering av motstanderes favorittstempel. Nå tilhører ikke jeg den kategorien som instinktivt gir Milton Keynes favøren her; tvert imot, jeg tror Barnsley stikker av med denne, uten at jeg dermed devaluerer MK Dons' kvalitet. Tro meg, _Fritz: jeg har full oversikt over hva som bor i Dons av året, og får de i gang maskineriet, tar de også Barnsley. I et enstakka tilfelle som dette, frykter jeg imidlertid Tykes, og spår deres avansement til kvarten. 

En leser seg til at Robinson skal være nær ved å hente inn enda et par mann på korttidsavtaler. Det skal dreie seg om en spiss som er kapabel til å spille på kant og det skal være snakk om en rein kantmann. Og jeg som trodde en stopper ville være høyere prioritert nå som Gary MacKenzie igjen gikk av skadet sist? Som alternativ til Kay/Williams har man i grunn bare Doumbé, og spesielt frykter jeg hva som vil hende dersom Shaun Williams skulle falle fra. Nest etter Gleeson/Chadwick er han Dons' viktigste mann. 

Det fryder å se at Adam Chicksen virkelig er i ferd med å finne fotfeste i førstelagssammenheng. Den Milton Keynes-fødte pjokken startdebuterte i første FA-cuprunde, og har blitt matchet forsiktig inn i elleveren av Robinson siden dess. Fyren er i utgangspunktet venstreback, men den posisjonen tilhører jo Mr MK Dons Dean Lewington, slik at han på langt nær kan påregne mange kampene i yndlingsposisjonen. 21-åringen er imidlertid så offensivt slagferdig at han hyppig får praktisert ei vingrolle, og han skal ha trivdes godt langs venstrekrittet på Loftus Road lørdag ettermiddag. Som ungtasser flest, vil Chicksen imidlertid variere i ytelse, og slik sett forstår en at Robinson gjerne ønsker seg alternativer, spesielt også med tanke på at Daniel Powell er mer hyppig gjest i behandlingsrommet enn deltakende på bana. Og Angelo Balanta er, heldigvis, returnert til det Qpr man så overbevisende satte til sides i helgen. Chicksen har dessuten vist seg så allsidig at han har avløst stødige Otsemobor på høyrebacken ved enkelte tilfeller. 

valotunk: jeg tror fortsatt ikke opprykk er utilgjengelig for Dons allerede i år, selv om de nok vil være distrahert av FA-cupspill inntil videre. Nettopp derfor ser jeg for meg at de kan gå på en liten trøkk i Yeovil i kveld, selv om Robinson virker å være i tet for et så profesjonelt støtteapparat at dersom noen klubb på dette nivået kan nullstille seg fra helgens cupspill, vil det være nettopp Milton Keynes Dons. 

3155 betalende i borteseksjonen lørdag forteller dessuten litt om hvilket grep på byens borgere MK Dons er i ferd med å skaffe seg. Fantastiske tall!

(Innlegget ble redigert 29.01.13 10:36)

mikemodano
29.01.13 12:29
mikemodano: Den Milton Keynes-fødte pjokken startdebuterte i første FA-cuprunde

Det gjorde han da så men ikke. På tide å slutte å lytte til selvutnevnte espn-eksperter, for det var de som ledet meg inn mot det utsagnet. Adam Chicksen startdebuterte i L1 allerede i innspurten av 09/10-sesongen i et 0-1-tap hjemme for Charlton, og har siden den gang notert en god dose a-lagsspill. Her får en nok en gang igjen for å være altfor godtroende. 

Ellers er det fint å se at det gror godt i egne rekker også, og akademiet hos Dons må da være blant de mest initiativrike i hele Storbritannia? De har en midtstopper ved navn Tom Flanagan på 21 som skal være et gryende kapteinsemne, men som har vært skaderåket til nå i år. Et søk i Rothmans viser at han deltok i nærmere halvparten av fjorårets seriekamper. Midtbanespilleren George Baldock, yngre bror av den tidligere klubbprofilen Sam, går for å være over snittet dyktig, og vil forhåpentlig være en annen kar klubben kan trekke veksler på etter hvert, og så har man 16-åringen Dele Alli, som jeg har vært innom mange ganger tidligere. For den som er svak for ungt, er det mye å plukke i fra stadium:mk. 

mikemodano
02.02.13 21:49

Ryan Lowe skal ha forbrutt seg kraftig på fotballetiketten i ettermiddag, forstår jeg. Han ble vist ut etter en brutal hevnaksjon mot gjestenes kaptein Tommy Elphick, og uten at jeg har sett verken fotomontasje eller levende bilder fra hendelsen, forteller Robinson, indirekte, at det er en god mulighet for at vinterens målschlager i MK Dons kanskje aldri igjen får tre på seg drakta. Elphick ble fraktet av matta, og uten at skadeomfanget foreløpig er kjent, sier deres boss Howe at han "ber" for at Elphick ikke skal være alvorlig skadet. Opptrinnet skal ha vært en personlig vendetta for ei hendelse tidligere i omgangen, men uten at jeg har undersøkt, kan det muligens være at de to har uoppgjort gjeld seg imellom fra før av? I så fall bringer det minnene tilbake til en kamp mellom (nettopp) Bournemouth og Hartlepool fra 91/2, der Pools' Mick Smith med en høyrehook klasket vertskapets Jimmy Quinn ned i kanvasen, og allerede befant seg i spillertunnelen da det røde kortet kom. Paul Wood, Cherries' dyktige og dribleglade ving, intervjues i etterkant på den 100 minutter lange vhs-tapen jeg har fra matchen, og han mente Smiths treff på Quinns kjake var så solid at han hørte det 40-50 meter unna hendelsen. Den gang var det en rein hevnaksjon etter en insident spillerne imellom fra et par år i fortiden, og dét får meg inn på tankene om at Lowe og Elphick kan ha vært i tottene på hverandre før. Men i så fall: når? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg