Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The Decline and Fall of Coventry City

NYTT TEMA
Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 63198
22.02.17 12:31

Jeg har ikke fulgt med så mye på denne gamle storklubben i de siste årene, men observerte nylig at Coventry City F. C., som vant FA-cupen i 1987, og spilte sammenhengende i øverste divisjon fra opprykket i 1967 til nedrykket i 2001, virkelig har sklidd nedover i det siste.

I skrivende stund ligger de helt sist i League One, med ni poeng opp til trygg plass, og ser dermed ut til å deise ned til nivå 4 i engelsk fotball for første gang siden 1959. Er det noen her inne som kjenner denne ærverdige klubben godt, og kan fortelle litt om hvordan det kunne gå så galt? Er det kanskje den veien det er i ferd med å gå for deres gamle lokalrivaler Aston Villa?!

RFriday
RFridayInnlegg: 3541
26.02.17 17:09
Artaxerxes: Er det noen her inne som kjenner denne ærverdige klubben godt, og kan fortelle litt om hvordan det kunne gå så galt?

Jeg skal på ingen måte påberope meg å ha fulgt Coventry City spesielt godt, og følger jo heller ikke FL spesielt lenger, men jeg kjenner vel likevel situasjonen såpass at jeg kan si følgende:

Et kort svar er at hovedårsaken virker å være vanstyret under eierne SISU, som gjennom et virvar av stråselskaper eier klubben. Det er ikke uten grunn at Coventry-fansen i lag tid har demonstrert mot eierne. Samtidig er jeg selv av den oppfatning at problemene startet da man flyttet fra gamle Highfield Road til sin nye karakterløse arena i byens utkant. Der befant de seg snart i en situasjon hvor de ikke selv eide sitt anlegg, og derfor vel ikke fikk inntekter fra matutsalg og den slags. I tillegg hadde man jo som kjent leieavtalen som endte med at man i en sesong banedelte hos Northampton Town etter at leien ble satt opp til et nivå eierne følte de ikke kunne akseptere. Selv om de nå er tilbake, er man fortsatt i den situasjonen at man ikke selv eier anlegget, som i mellomtiden har blitt overtatt av rugby union-klubben Wasps (som rett og slett kjøpte aksjemajoriteten i selskapet som eide stadionet).

Derfor har klubben sett på muligheten for igjen å bygge et nytt stadion, men det ryktes at den foretrukne tomten også befinner seg utenfor bygrensene. SISU ser ut til å dra Coventry City ned på nivå fire for første gang siden 1959, og publikumsoppslutningen virker å være på et lavmål. Allerede i 2013 ble jo protestklubben Coventry United startet opp, og med to strake opprykk har de for øvrig gjort det bra og spilt seg opp i Midland Football League Premier Division. En del supportere velger å heller se de, mens enda flere rett og slett har gitt opp og tydeligvis holder seg hjemme. Coventry City er slik jeg ser det et offer for den moderne fotballen, der (gjerne utenlandske) businessmenn får kjøpe opp klubbene som private leketøy og herje som de vil.

Jeg anbefaler en kikk på denne glimrende artikkelen fra oktober 2016, som går mer i dybden.

paul_dalton_11
paul_dalton_11Innlegg: 6491
07.04.17 14:38
Artaxerxes: I skrivende stund ligger de helt sist i League One, med ni poeng opp til trygg plass, og ser dermed ut til å deise ned til nivå 4 i engelsk fotball for første gang siden 1959.

Kontrasten er stor da de vant Football League Trophy ved å slå Oxford på Wembley. Dermed innkasserte klubben sitt første trofe på 30 år.

paul_dalton_11
07.04.17 15:02
Artaxerxes: Er det kanskje den veien det er i ferd med å gå for deres gamle lokalrivaler Aston Villa?!

Ser vi på resultatene i de siste ti rundene, så er faktisk Aston Villa formlag nummer 1 i Championship med sine 21 poeng. Lagene bak med 19 poeng er Preston, Brentford, Brighton, Newcastle og Huddersfield. Legg til at Villa har 21 poeng på sine åtte siste kamper, og det blir klart at laget er i virkelig god form. Så sportslig ser det ut som Villa har fått kontroll, og det ser ikke ut til å være noen fare for at det går samme vei som for Coventry.  

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 63198
07.04.17 16:48
paul_dalton_11: Kontrasten er stor da de vant Football League Trophy ved å slå Oxford på Wembley. Dermed innkasserte klubben sitt første trofe på 30 år.

Det er vel en mager trøst, for de kommer jo til å rykke ned til League Two nå.

Navarone73
Navarone73Innlegg: 4289
14.04.17 00:20

Trist å se Coventrys fall i engelsk fotball. Husker godt deres lag på 80-tallet med Cyrille Regis, Steve Ogrizovic, Keith Houchen m.fl. Laget har fått et klart løft etter at Mark Robins kom tilbake men dessverre overtok han for sent. 

Vinner Coventry resten av sine kamper og Bury, Shrewsbury eller Gillingham taper resten av sine, så holder laget seg. Coventry må håpe på et mirakel av de sjeldne altså. Blir ikke overrasket om Coventry også tar Charlton hjemme lørdag. Bury tapte 1-0 hjemme mot Rochdale fredag. Lever farlig.

paul_dalton_11
14.04.17 17:56
Artaxerxes: Det er vel en mager trøst, for de kommer jo til å rykke ned til League Two nå.

Det har du nok rett i. Men på den annen side, Coventrysupporterne har vært gjennom såpass mange tunge år, så seieren på Wembley virker nok som en vitamininnsprøytning. Noe som kan hjelpe klubben opp på beina igjen. I tillegg til den sportslige oppturen, var det en dobling av premiepenger etter Premier League lagenes inntog i turneringen i form av U23-lagene. Dette var nok godt nytt for klubbkassa og Robins muligheter til å forsterke laget til sommeren. Et nedrykk behøver ikke alltid være negativt. Det er mulig at lykken vender når klubben tar steget ned i Football Leagues kjellerdivisjon. Noen ganger må man ta et skritt tilbake for å kunne ta flere skritt frem. Selvtillitt er viktig i fotball, og forhåpentligvis kan Coventry neste år vinne flere kamper enn de taper. En opprykkskamp neste år kan gjøre at det igjen blir morsomt å se fotball på Ricoh Arena. For jeg unner Keith Houchens gamle klubb litt medgang i tiden som kommer. Og kanskje kan man hente inspirasjon fra Portsmouth? Pompey ser ut til å starte klatringen oppover ligasystemet etter noen riktige tunge år, noe som gir håp også for Coventry at nedrykk til fjerdenivået ikke behøver være spikeren i kista.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg