Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

ARSENAL FOOTBALL CLUB - Pride of London

NYTT TEMA
Cobi
CobiInnlegg: 40897
08.02.12 16:04
Enzino: Sånn er det nok når man er vant til et spillesystem som er lagt opp etter dine egne kvaliteter og preferanser, og kommer over til å måtte tilspasse seg spillestilen til laget og alle andre.

Mulig (forhåpentligvis) han kan endre pasningsprofilen sin til å bli langt tryggere og med mindre fokus på “vinnere” når han spiller sentral midtbanespiller ja, selv om han vel aldri har ligget over 90 % på pasningsprosenten sin. At han er en meget god pasningsspiller er jo åpenbart, men som sagt: “Pasningsprofilen” (altså typen pasninger han sender) passer mye bedre i en fremskutt rolle hvor det tåles en miss og to i ny og ne, mens forsøk på key passes er viktigere.

Jeg tror ikke han kan bli like bra i gjenvinningsfasen som de tre andre, rett og slett fordi manglende hurtighet gjør at han aldri vil få “kleggfaktoren” som kreves. Det er ikke ofte Busquets, Xavi, Iniesta og Thiago sklitakler, men fy faen så mange baller de vinner gjennom å være som en klegg på motstanderen og rett og slett så rask i beina at ballen gjenvinnes.

Cobi
08.02.12 16:08
Kvitlauk: å påstå at andre midtbanespillere i Barcelona ikke tilfører det samme,

Keita tilfører det samme, Iniesta, Xavi og til dels Thiago gjør det ikke. Men egenskapen er uhyre viktig og derfor har også Keita, på tross av blinde medsupporteres “hat” mot han, vært en jævla viktig spiller for Barca de siste årene.

Som sagt: På den sentrale midtbanen, i en Xavi/Iniesta/Thiago-rolle ser jeg ikke for meg at Cesc kan lykkes på kort sikt. I en fremskutt midtbanerolle/angrepsrolle hvor han får ligge og sanke målpoeng er han meget bra. Men da må man også huske på at målpoengene hans må vurderes ut fra at han ligger som en slags angriper, en direkte sammenligning med f.eks. Iniesta eller Xavi vil i så måte være meningsløs. I forhold til salg er det naturligvis et ikke-tema, og kritikken mot Cesc har som sagt vært rettet mot hans innsats på den sentrale midtbanen, ikke hovedsakelig til spillet hans generelt.

JFT_96
JFT_96Innlegg: 13964
08.02.12 16:30
Enzino: I så fall er det ingen i PL som er i nærheten, siden Cesc var PLs beste pasningsspiller da han var her.

Det har du helt rett i.

ulfarne
ulfarneInnlegg: 13675
08.02.12 17:41

Middlesbrough - Sunderland i kveld. Vinneren møter som kjent oss i neste runde. Hvem håper vi på? :)

Fabrebayor
FabrebayorInnlegg: 6567
08.02.12 17:45
ulfarne: Middlesbrough - Sunderland i kveld. Vinneren møter som kjent oss i neste runde. Hvem håper vi på? :)

Boro.   Jævlig glad for at de forsvant fra PL, og regner med at det er en grunn til at de aldri kom opp igjen.  At de ikke er gode nok.  +at Sunderland er harde

oyvindherman
oyvindhermanInnlegg: 5713
08.02.12 17:58
ulfarne: Middlesbrough - Sunderland i kveld. Vinneren møter som kjent oss i neste runde. Hvem håper vi på?

Boro selvsagt. Gjerne etter ekstraomganger.

SpeedWalcott
SpeedWalcottInnlegg: 11720
08.02.12 18:03
ulfarne: Hvem håper vi på? :)

Håper selvsagt på Boro. Sunderland er et relativt godt lag, og jeg tror vi ville fått problemer.

Enzino
EnzinoInnlegg: 14076
08.02.12 18:22
oyvindherman: Boro selvsagt. Gjerne etter ekstraomganger.

Uten tvil fasiten

Enzino
08.02.12 18:31

Rapper denne fra ManU-tråden fordi jeg synes den var kul (ja til og med en klokke som står stille går riktig to ganger i døgnet):

Hvilke Arsenalspillere tror dere scorer høyest på følgende tester? Har satt på mine tips.

Spenst: Vermalen foran WS (?), men alle de hurtige (se under) scorer nok bra

Hurtighet: Theo foran Miachy og the Ox

Utholdenhet: Arteta foran Wilshere og Ramsey

Styrke: Diaby foran Song og Vermalen

Luckis
LuckisInnlegg: 8818
08.02.12 18:36

Spenst: Vermalen, helt klart. 

Hurtighet: Theo, knepent foran Mertesacker. 

Utholdenhet: Arteta foran Ramsey og Diaby

Styrke: Vermaelen, Diaby og Koscielny. 

Enzino
08.02.12 18:41
Luckis: knepent foran Mertesacker.

LOL

Fabrebayor
FabrebayorInnlegg: 6567
08.02.12 18:50

Spenst: Vermaelen.  Koscielny er nok også blandt de bedre

Hurtighet:  Walcott, Miyaichi, Chamberlain

Utholdenhet: Ramsey, Wilshere, Arteta...  De er nok ganske like egentlig.  Sagna er nok også høyt på lista

Styrke: Song, Diaby, Vermaelen.  Den rekkefølgen

Jorge86
Jorge86Innlegg: 10295
08.02.12 18:54

Spenst: Mertesacker

Hurtighet: Mertesacker

Utholdenhet: Arshavin

Styrke: Arshavin

Enzino
08.02.12 18:55
Jorge86: Spenst: Mertesacker Hurtighet: Mertesacker Utholdenhet: Arshavin Styrke: Arshavin

Ok, jeg lo godt, men det er fortsatt sabotasje! Hahaha... :D

SpeedWalcott
SpeedWalcottInnlegg: 11720
08.02.12 18:56

Spenst: Ryo
Hurtighet: Pat Rice
Styrke: Wenger

Jorge86
08.02.12 18:58
Enzino: sabotasje

Min subjektive mening :)

"Dette skal AP skrive". Ikke tilfeldig at Mertesacker er treig som en snegle og har spenst som en medisinball.

(Innlegget ble redigert 08.02.12 19:03)

Enzino
08.02.12 19:01
SpeedWalcott: Spenst: Ryo
Hurtighet: Pat Rice
Styrke: Wenger

Dette er morsomt en gang.

Gang nr 2 er det bare pinlig...

Abstract_Poet
Abstract_PoetInnlegg: 33621
08.02.12 19:01
Jorge86: Tipper forresten at Chamberlain har rimelig bra spenst. Henger gjerne litt sammen med fart.

Drittsekk. Dette hadde jeg tenkt å skrive.

Abstract_Poet
08.02.12 19:02

Sett i lys av den seneste diskusjonen i klubbtråden til Arsenal/Barcelona, syns jeg det er morsomt at jeg hele tiden mente at Cesc hadde et bedre hode for pasninger enn pasningsteknikk.

Jorge86
08.02.12 19:03
Abstract_Poet: Drittsekk. Dette hadde jeg tenkt å skrive.

Rakk å redigere. Scenen er din!

Enzino
08.02.12 19:06
Abstract_Poet: Sett i lys av den seneste diskusjonen i klubbtråden til Arsenal/Barcelona, syns jeg det er morsomt at jeg hele tiden mente at Cesc hadde et bedre hode for pasninger enn pasningsteknikk.

Nå har det vel aldri vært noen tvil om at Cesc komparative fortrinn sitter i hodet i form av spilleforståelse og evne til å lese spillet flere trekk frem a la Platini eller Gretzky (hvis man kan tillate seg en sammenligning mot en annen sport). Det var bl.a. årsaken til at han klarte seg meget bra mot PL motstand allerede som 16 åring, selv om fysikken hans egentlig ikke var tilstrekkelig utviklet.

Men hvis du forutså at han hadde en for svak pasningsteknikk til å spille på sentral midt på Barca er jeg imponert. Selv hadde jeg ikke engang tenkt på problemstillingen, siden jeg har holdt han som PLs beste pasningsspiller.

Abstract_Poet
08.02.12 19:08

Fart og spenst henger gjerne godt sammen, så man skal ikke se bort i fra at de raskeste spillerne våre, som Walcott og Oxlade, har veldig god spenst.

Tipper for øvrig at Koscielny, med all sin hurtighet, har lagets beste spenst.

(Innlegget ble redigert 08.02.12 19:08)

Jorge86
08.02.12 19:09
Enzino: Gretzky (hvis man kan tillate seg en sammenligning mot en annen sport).

Det er alltid lov til å sammenligne med The Great One.

krengon
krengonInnlegg: 1695
08.02.12 19:11

Når det gjelder pasningssikkerheten til Cesc så har den vel hatt en negativ utvikling en stund nå.. Jeg skulle gjerne sett statistikken på det , men jeg tror en 18 år gammel Cesc var mer pasningsikker enn det Cesc er nå(og i slutten av Arsenal-karrieren). Han ble vel bare mer og mer direkte i spillestilen i sin tid her i Arsenal.. 

Abstract_Poet
08.02.12 19:15
Enzino: Men hvis du forutså at han hadde en for svak pasningsteknikk til å spille på sentral midt på Barca er jeg imponert. Selv hadde jeg ikke engang tenkt på problemstillingen, siden jeg har holdt han som PLs beste pasningsspiller.

Jeg holdt ikke Cesc som klubbens beste pasningsspiller engang. Han så løsninger ingen andre så, men i klubben vår hadde vi flere spillere som hadde bedre gjennomføring av pasningen. Synd de ikke besitter det samme blikket ...

Dette er for øvrig også grunnen til at jeg har holdt Wilshere som et større talent enn Cesc siden jeg så ham på reservelaget. Han er bedre teknisk, og raskere rent fysisk. Ellers syns jeg deres debutsesonger var overraskende like.

For øvrig spilte ikke Cesc i PL før i 04-05-sesongen. Han var én sesong i klubben før han fikk sin PL-debut. Altså var han 17,5 år da han debuterte i PL.

Cesc var for øvrig ikke i nærheten av Scholes når det gjaldt utførelsen av pasninger.

Enzino
08.02.12 19:17
krengon: Han ble vel bare mer og mer direkte i spillestilen i sin tid her i Arsenal..

Mer og mer direkte ble han da vitterlig ikke, siden spillet ble mer og mer lagt opp til at alle angrep skulle innom han, og han holdt mer og mer på ballen.

Men at han endret pasningsvalgene fra de mer sikre til de mer usikre men avgjørende key pasningene, slik at pasnings treffprosenten hans gikk ned, tror jeg er en riktig beskrivelse. Det var kanskje det du mente?

Dette tror jeg også hadde noe å gjøre med at Wenger oppfordret ham til å bruke ekstremferdighetene sine så mye som mulig. Cesc's gjennombruddspasninger var i en periode det beste, og nesten det eneste, våpnet vi hadde mot etablert forsvar.

Abstract_Poet
08.02.12 19:17
krengon: Når det gjelder pasningssikkerheten til Cesc så har den vel hatt en negativ utvikling en stund nå.. Jeg skulle gjerne sett statistikken på det , men jeg tror en 18 år gammel Cesc var mer pasningsikker enn det Cesc er nå(og i slutten av Arsenal-karrieren). Han ble vel bare mer og mer direkte i spillestilen i sin tid her i Arsenal..

En urimelig sammenlikning. Det er noe helt annet å være en 18 år gammel midtbanespiller dypt i banen, og en nærmest hengende spiss som bærer det kreative ansvaret. Det sier seg selv at treffprosenten er lavere i sistnevnte rolle.

Enzino
08.02.12 19:19
Abstract_Poet: For øvrig spilte ikke Cesc i PL før i 04-05-sesongen. Han var én sesong i klubben før han fikk sin PL-debut. Altså var han 17,5 år da han debuterte i PL.

Det var derfor jeg skrev "mot PL motstand" ikke "i PL"... ;-)

Han spilte mot PL lag i CC som 16 åring og leverte mer enn tilfredstillende opptredner. Ble vel også både yngste A-lags debutant og yngste målscorer for A-laget  for Arsenal noensinne hvis jeg ikke husker feil.

Enzino
08.02.12 19:22
Abstract_Poet: an så løsninger ingen andre så, men i klubben vår hadde vi flere spillere som hadde bedre gjennomføring av pasningen. Synd de ikke besitter det samme blikket ...

For å være helt ærlig, så dypdykker jeg nok ikke tilstrekkelig mye ned i materien.

Jeg har ikke tenkt på denne distingsjonen før i dag. Men det gir veldig sense, nå som det først er blitt et diskusjonstema.

Når jeg har vurdert Cesc som pasningsspiller, har jeg vurdert totalpakka for pasning, altså både blikk og pasningsteknikk. Jeg har aldri vurdert dem hver for seg.

Når vi først er i gang: Hvem i Arsenal har bedre pasningsteknikk enn Cesc? Rosicky er den første som slår meg. RvP bør vel også nevnes. Ramsey og Wilshere er kanskje også kandidater? Og nå også Arteta kanskje, men han var jo ikke her samtidig med Cesc da.

Cobi
08.02.12 19:23

Enzino:

"Men hvis du forutså at han hadde en for svak pasningsteknikk til å spille på sentral midt på Barca er jeg imponert. Selv hadde jeg ikke engang tenkt på problemstillingen, siden jeg har holdt han som PLs beste pasningsspiller."

Nå skal ikke jeg svare for AP, men selv skrev jeg Bl.a følgende (i en diskusjon mellom meg og deg faktisk, hvor jeg argumenterte for Cesc i en fremskutt midtbanerolle) i mai i år:

"Når det gjelder Cesc i en offensiv midtbanerolle, tror jeg det kunne passet som hånd i hanske, selv om jeg er klar over at han spiller vesentlig dypere i Arsenal. Han har en såpass svak pasningsprosent (80, tror jeg det er) at jeg tror han lettere vil kunne komme unna med ballmiss når han er langt fremme, samtidig som han er målfarlig nok til å inneha en slik rolle. Der vil han også kunne ligge og strø ”key passes”, som han er så god til."

Jeg mener også å huske at andre var innom problemstillingen.

Siste innlegg