Man kan ikke lage en slik fantastisk karamelltråd uten at man faktisk kommer inn på enkeltspillere. Som Arsenalsupporter i nærmere 35 år har man en haug med helter som fortjener å bli nevnt.
Helt bakerst har man mange keepere å velge i. Pat Jennings, John Lukic, David Seaman, Jens Lehman og Sczcesny. Jeg tror dette må bli de fem beste keeperne i min tid. Man kan selvsagt stille spørsmål om polakken fortjener å bli nevnt, men lørdagens redning på skuddet til Gardner er utført av en vinnertype.
Valget faller nok på "safe hands" Seaman som får plassen i mål.
På venstreback er det mange som har operert, men shortlister bare fire. Sammy Nelson, Kenny Samson, Nigel Winterburn og Ashley Cole.
Her lar den tidligere Crystal Palacebakken med gamblerinnstinkt og klippekort på det engelske laget Kenny Samson få plassen. Solid back.
På høyrebacken er det også plenty med alternativ, men plukker blant følgende spillere. Viv Anderson, Pat Rice, Lee Dixon, Lauren og Barcary Sagna. Ingen av backene er så historiske som Viv Anderson. På Forest var han den ultimate backen, men han var nok en dårligere spiller da han var på Arsenal. Jeg velger Graham's kjøp fra Stoke. Lee Dixon. En av de viktige i en av engelsk fotballs beste forsvarsfirere. Mender de faktisk slapp inn under 20 mål en sesong. Fotballmessig er nok Sagna best, men innleggsfoten gjør at valget faller på Lee Dixon.
På midstopperplass er det mange gode stoppere, men ikke alle har vært gode i sammen. Som ubestridt leder faller hvertfall valget på Tony Adams som ikke hadde all verden til fart. Plasseringsevne derimot. En naturlig kaptein. Sannsynligvis den beste lagkapteinen i engelsk fotball de siste 30 åra. Tony tacklet dessuten rent og var målfarlig.
Ved hans side velger jeg Thomas Vermaelen, som er en annen målfarlig stopper med et livsfarlig skudd.
Defensiv midtbane er udiskuterbar. Patrick Vieira. Den lange elegante senegaleseren med fransk pass var den ultimate defensive midtbanespiller. Plasseringsterk, tacklingssterk, grei teknikk og vinnervilje. Til tider så god at forsvaret kunne ta permisjon under kamp.
Foran Paddy plasserer jeg duoen Liam Brady og Cesc Fabregas. Skippy regjerte i engelsk fotball fra 1975 - 1980. En gudsbenådet venstrefot. Han hadde også bra tempo, var kreativ og målfarlig. Den beste midtbanespilleren i England i denne perioden.
Cesc Fabregas. En målfarlig, pasningsterk og kreativ midtbanespiller som hadde en utrolig egenskap i å gjøre spillerne rundt seg gode.
I fri Rolle foran disse plasserer man Dennis Bergkamp. En kunstner uten sidestykke. Magisk.
Jeg velger to spisser. Jeg ramser først opp kandidater. Frank Stapleton, Ian Wright, Paul Merson, Alan Smith, Thierry Henry, Robin van Persie. Alle er supre valg, men velger to spisser som faktisk også kan jobbe litt bredt.
Robin Van Persie og Thierry Henry.