Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forskjellen

NYTT TEMA
Matsinho
MatsinhoInnlegg: 8999
02.05.12 17:27
taknina: Eller er det noe eg har missforstått ?

Hvis det er slutningen din, så, ja, da har du misforstått noe på veien.

Lezah
LezahInnlegg: 54158
02.05.12 17:28
Matsinho: Likevel er det fancy å se hvordan du går fra å sammenligne forohldstall(som i begynnelsen av tråden), til her å sammenligne faktiske tall. 114% mot 46% gjør seg ikke like godt, nei?

Du er misunnelig!

Matsinho
02.05.12 17:33
Lezah: Du er misunnelig!

Ja, jeg skulle eksempelvis ønsket jeg kunne brukt over 100% av inntektene(vel, penger fra Lånekassa) mine på mat, i stedet for de 15-20% jeg sikkert bruker.

Etterpå synes jeg at studenten Mats kan sammenligne sitt kronebeløp med hva noen i full jobb bruker i kroner og øre på mat.

Lezah
02.05.12 17:36
Matsinho: Etterpå synes jeg at studenten Mats kan sammenligne sitt kronebeløp med hva noen i full jobb bruker i kroner og øre på mat.

Bare rett og rimelig. "Tall er tall".

mcdermott
mcdermottInnlegg: 60162
02.05.12 17:44
Kent: Selv om Glazers har tatt med seg mye faenskap, så er jeg mer komfortabel med en slik situasjon enn om klubben hadde blitt real life FM for alt for rike mennesker. Selvfølgelig er det tragisk at klubben har blitt påført så mye gjeld uten å være ansvarlig for det selv, men merkevaren United er så sterkt på verdensbasis at jeg ikke frykter for klubbens eksistens som toppklubb.

--- Jeg hadde også være komfortabel...så lenge Ferguson styrer skuta.

Den dagen han gir seg så ville jeg vært nervøs med en gang for klubben skal ikke gå veldig mange sesonger uten CL-fotball før økonomien blir litt vel pressende.

Merkevaren er etter min mening i veldig stor grad knyttet opp mot merkevaren Sir Alex Ferguson og det han har prestert

taknina
takninaInnlegg: 37130
02.05.12 18:44
Matsinho: Hvis det er slutningen din, så, ja, da har du misforstått noe på veien.

Har uansett ikke peiling på økonomi. Regner det meste i hvor mye alkohol eg kan kjøpe. Det eg vet er at hadde eg brukt de pengene eg har brukt på alkohol i hus så kunne eg hatt det flotteste huset i holmenkollåsen............................................på flaskepanten.

DjUntzUntz
DjUntzUntzInnlegg: 3310
02.05.12 18:46
taknina: Har uansett ikke peiling på økonomi. Regner det meste i hvor mye alkohol eg kan kjøpe. Det eg vet er at hadde eg brukt de pengene eg har brukt på alkohol i hus så kunne eg hatt det flotteste huset i holmenkollåsen............................................på flaskepanten.

Men langt mindre gøy.

Cobi
CobiInnlegg: 51169
02.05.12 19:30

Sjelden man ser noen ødelegge motparten på samme måte som Matsinho gjør i denne tråden.

Lezah
02.05.12 19:32
taknina: Har uansett ikke peiling på økonomi.

Bra at du i det minste innrømmer det.

Lezah
02.05.12 19:35
Cobi: Sjelden man ser noen ødelegge motparten på samme måte som Matsinho gjør i denne tråden.

Vi har sett lignende diskusjoner, eller verbal slakt som det også kan kalles, tidligere her inne. Og på bakgrunn av de kan jeg fortelle deg at følgende fortsettelse:

De blå Mats diskuterer med vil forsvinne fra tråden (en innrømmer jo her at han ikke egentlig har peil, noe jeg selv har i liten grad og følgelig velger å styre unna de fleste økonomi-relaterte trådene), fortsette i klubbtråden hvor ingen plager dem, så komme med nye ukorrekte/høyst tvilsomme kommentarer om City/Uniteds drift i en annen tråd, bli plukket fra hverandre igjen av Mats/folk med peil, forsvinne igjen, osv osv osv. Det er the circle of life.

Eller nei, det er jo ikke det. Men mønsteret er ganske tydelig.

taknina
02.05.12 19:39
Cobi: Sjelden man ser noen ødelegge motparten på samme måte som Matsinho gjør i denne tråden.

Ødelegge ? Noen drikker hjembent til 100 kr literen. Noen drikker champange til 2000  kr literen. Hvem blir mest full ?Folk må uansett kjøpe det de har råa til.

(Innlegget ble redigert 02.05.12 19:40)

Jaauda
JaaudaInnlegg: 14823
02.05.12 19:43
morbidsaint: Man kan jo se på de aller største klubbene oppgjennom. Hvor mange har blitt drevet slik City og Chelsea har holdt på? Er det i det hele tatt noen som har oppnådd veldig stor suksess på denne måten?

Jeg har ikke like mye peil som Matsinho på fotballøkonomi, men mener jeg har lest at både Real M og Barca i realiteten får relativt store subsidier fra det offentlige.

En relativt stor andel av offentlige utgifter i Spania kontrolleres av regionene og Katalonia er visstnok tungt inne i Barca. Hvordan dette gjøres og detaljer rundt det vet jeg ikke.

Cobi
02.05.12 19:46

Følte du selv at du traff godt på det eksempelet, takina?

Og Jaauda: det var unødvendig av deg å opplyse om at du kan mindre enn Matsinho om dette her, for det skinner greit gjennom uansett... Verken Barca eller Real Madrid mottar statsstøtte, det har de heller ikke gjort i moderne tid (man kan naturligvis argumentere med at Real Madrid mottok en form for statsstøtte under Franco, men ham har vært død i nesten 40 år nå).

(Innlegget ble redigert 02.05.12 19:52)

taknina
02.05.12 19:48
Cobi: Følte du selv at du traff godt på det eksempelet, takina

brassespark

Jaauda
02.05.12 19:56
Cobi: Verken Barca eller Real Madrid mottar statsstøtte

Sikker? Heller ikke fra kommune/region? Godt mulig du har rett, men mener som sagt jeg har lest noe annet.

minuspol
minuspolInnlegg: 24643
02.05.12 19:59

Om Barca/Real mottar statsstøtte eller ikke kommer jo an på hvordan man ser på at de ikke betaler det de skal til staten...

Cobi
02.05.12 20:02

Det har du helt sikkert lest, ikke minst har du sikkert lest at Madrid kommune reddet Real Madrid ut av deres gjeldsproblemer da de kjøpte treningsanlegget deres for drøye 10 år siden. Men poenget er at anlegget lå midt i et av Madrids økonomidistrikter og følgelig var jævla mye verd. Det nye anlegget ligger midt i ødemarka og er følgelig langt mindre verd. At det lå bra med penger mellom er bare naturlig.

Selger du et treningsanlegg på Aker brygge og bygger et nytt utenfor Jessheim bør du sitte igjen med god profitt...

Barca har aldri mottatt noe, annet enn at det sies at bankene er ekstra hjelpsomme når de låner ut penger (både Barca og real Madrid har lån). Men lånene betales tilbake, med renter.

Cobi
02.05.12 20:06

Og hvor mye mener du disse klubbene skylder til staten, minuspol?

Matsinho
02.05.12 20:12

Ifht. både skatt og lånepolitikk, er jo Swiss Rambles siste blogg veldig relevant.

Nå vet jeg selvsagt ikke eksakt(så ikke ta det jeg skriver her for en sannhet), men Real Madrids gjeld skyldes vel i betydelig grad av spillerkjøp, mens jeg ikke er helt sikker på hvordan det er med Barcelona(men jeg mistenker noe av det samme). Men det som er klart er at Real Madrid betaler særdeles lite i renter ifht. de andre klubbene(nå er de i en bedre posisjon til å betjene lånene òg, jfr. bloggen), men det er likefullt påfallende. Det samme kan man vel si ifht. når de fikk lån, kontra hvordan bankenes lånevillighet eller var i Spania på deler av tiden.

Barcelona kommer heller ikke så dårlig ut ifht. Arsenal, sett at det er langvarige lån med sikkerhet i eiendom([for Arsenal, altså]så kan man diskutere verdien av noe så rettet som en fotballstadion), så vidt jeg har fått med meg.

Uniteds lån er jo bare dritt uansett, men det er i det minste litt bedre enn det var før.

(Innlegget ble redigert 02.05.12 20:13)

Cobi
02.05.12 20:22

Ja, leste den her om dagen.

Der står jo Real Madrid listet med null i skatteskyld, med Madridavisen AS som kilde, mens Barca er oppført med €50 mill. Nær sagt alle andre spanske aviser sier Barca også er skyldfrie her, og at nær sagt alt av spanske klubbers skatteskyld ligger på de andre klubbene, og fortrinnsvis Atleti (som har kommet til enighet med den spanske stat om en nedbetalingsplan) og Zaragoza.

(Innlegget ble redigert 02.05.12 20:22)

xezopen
xezopenInnlegg: 3868
02.05.12 20:27
Prideinbattle: Utd vil ikke lenger kunne ha monopol på å dra inn 1+ pokaler årlig. De vil ikke lenger ha monopol på vinne ligaen 5 av 6 ganger.

Større sjanse for at United vinner så mye enn City, United har alltid kommet tilbake, skjedde det samme med Chelsea, tok 2-3 år og United tok tilbake tronen helt igjen, Ferguson vet hvordan han gjør dette :)

Matsinho
02.05.12 20:29

Ja, selv jeg tar det med å være kritisk til spanske aviser avhengig av hvilket topplag de støtter.

Så mer resultat av systemfeil og dårlig økonomisk styring/regulering enn noe annet. Verken Barca eller Real bør i utgangspunktet ha noe problemer med å betale for seg. Men det er kanskje ikke så relevant på dette forumet.

Jaauda
02.05.12 20:51
Matsinho: Barcelona kommer heller ikke så dårlig ut ifht. Arsenal, sett at det er langvarige lån med sikkerhet i eiendom([for Arsenal, altså]så kan man diskutere verdien av noe så rettet som en fotballstadion), så vidt jeg har fått med meg.

Sliter med å finne linken, men leste en artikkel som omhandlet lånene Barca tok opp gjennom bl.a La Caixa. Poenget var vel at det eksisterer tette koblinger mellom det politiske lederskapet i Katalonia og La Caixa.

Påstanden var at dersom la Caixa redder Barca gir Katalonia motytelser politisk og finansielt.

Er som dere skjønner litt på tynn is siden jeg ikke finner linken. Kan for så vidt ikke vurdere troverdigheten i det heller.

Fant denne som er interessant lesning.

minuspol
minuspolInnlegg: 24643
02.05.12 21:07
Cobi: Og hvor mye mener du disse klubbene skylder til staten, minuspol?

Det er vel som du selv sier €50 mill de snakker om når det kommer til Barca iallefall...

Men dette er ikke noen diskusjon jeg bør ta. Til det driter jeg litt for mye i det da spansk fotball er så unfair som det er mulig å få det, og burde naturligvis holdt kjeft.

TurnIbsen
TurnIbsenInnlegg: 8762
02.05.12 21:25
taknina: ar uansett ikke peiling på økonomi. Regner det meste i hvor mye alkohol eg kan kjøpe. Det eg vet er at hadde eg brukt de pengene eg har brukt på alkohol i hus så kunne eg hatt det flotteste huset i holmenkollåsen............................................på flaskepanten.

dette er ikke akkurat noe å skryte av. :P

hadde en kompis som jobbet på Borg bryggeri da de fikk store rabatter (bonger) på pils og export. han regnet også lønningene i antall enheter alkohol.

(Innlegget ble redigert 02.05.12 21:25)

taknina
02.05.12 21:31
TurnIbsen: dette er ikke akkurat noe å skryte av. :P

Skryt ???

Faquarl
FaquarlInnlegg: 6328
02.05.12 21:57
morbidsaint: At City ikke vinner PL enkelt er for meg en gåte. Svidd av summer man blir svimmel i hodet av, og de kan ende opp med å ikke vinne en dritt. Det er helt vanvittig flaut.

Nei, det viser hvor høy klasse det er på Fergie og hans United.

Fotballspillere er IKKE dyr. De er mennesker. Uansett hvor mye de koster.

molster
molsterInnlegg: 7198
02.05.12 21:59
Faquarl: Nei, det viser hvor høy klasse det er på Fergie og hans United. Fotballspillere er IKKE dyr. De er mennesker. Uansett hvor mye de koster.

Bra sagt!

UNvegard
UNvegardInnlegg: 13684
02.05.12 22:01
skrammel: Hvilken omsetning hadde de i 90? I 91? i 92? I 93? Jeg kjenner til situasjonen, men ikke tallene. Skal ærlig innrømme dette. Men det du sier her, er at de handlet 1,6x9 over fire år? Noe som ikke burde komme i nærheten av den samlede omsetningen disse fire årene.

I 1993 hadde klubben en omsetning på vel £25m, med et driftsresultat på omlag £7m. Totalt i perioden som er nevnt, fra 89-93 brukte klubben i underkant av £13m på spillere, hvor Roy Keane ble hentet for £3.75m i 93. Netto brukte klubben ca £9m i perioden, mao bare litt mer enn driftsresultatet det siste året.

Men det er klart, når man skal forsøke å tilpasse tallene til en agenda, passer det best å bruke omsetningen fra det første året når den var lavest. Det passer også best å bruke de totale lønnsutgiftene, uten å bruke wages-to-turnover, som faktisk forteller en del om driften av klubben.

Men hva skal man forvente av en person som ikke dokumenterer sine tendensiøse påstander, utover å henvise til «et par karer på twitter»?

Matsinho
02.05.12 22:48
Jaauda: Sliter med å finne linken, men leste en artikkel som omhandlet lånene Barca tok opp gjennom bl.a La Caixa. Poenget var vel at det eksisterer tette koblinger mellom det politiske lederskapet i Katalonia og La Caixa. Påstanden var at dersom la Caixa redder Barca gir Katalonia motytelser politisk og finansielt. Er som dere skjønner litt på tynn is siden jeg ikke finner linken. Kan for så vidt ikke vurdere troverdigheten i det heller.

Vel, det er vel en del i at ingen banker vil være den som eventuelt velter noen av disse klubbene heller. Men nøyaktig hvor mye som ligger i det er vanskelig å vite.

Jeg linket forresten til det samme 20.12 i denne tråden ; )

Fantastisk blogg på generell basis.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg