Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

En ny, gylden generasjon på vei?

NYTT TEMA
TheBelfastBoy
TheBelfastBoyInnlegg: 16659
03.01.15 18:48

I sesongen den spilleren som kanskje mer enn noen personifiserte den gyldne (mislykkede) engelske generasjonen, fra 79-81, beslutter å trappe ned begynner vi å se antydninger til en ny generasjon. For engangsskyld er ikke talentene like hypet, og etter flere år med middelmådige prestasjoner ser de ut til å kunne få utvikle seg uten allverdens press eller forhåpninger. Det er kanskje ikke så ulikt den gyldne generasjonen på samme tid. Hvem hadde f.eks. trodd Lampard skulle bli den spilleren han ble, da han var 24-25 år?

Av dagens unge engelske talenter er det først og fremst to som skiller seg ut i mine øyne; Barkley og Sterling. I tillegg har Kane vist antydninger til det beste spillet jeg har sett av en ung, engelsk spiss siden Rooneys dager. Bak disse er det flere spennende unge spillere. Stones, Chambers, Shaw, Chamberlain og Wilshere har debutert for landslaget, og vil trolig ha en sentral rolle på laget de neste ti årene. I tillegg vil Ward-Prowse og Clyne, samt et par til på Southampton bli interessante å følge.

Særlig spennende blir det å se om noen av dagens spillere i alderen 21-22 kan "ta en Lampard/Carrick", og overraske. Både Michael Keane og Andre Wisdom her overrasket positivt denne sesongen. Førstnevnte er en spiller jeg kjenner godt, og om utviklingen hans de siste tre årene er noe å gå etter blir dette en landslagsspiller. Garantert. Typisk eksempel på et talent som vil det mer enn resten.

Av yngre spillere med større spørsmålstegn rundt kan Wilson og Will Hughes nevnes. Chelsea har også et par lovende unggutter som kan bli bra. Andre?

92-95 årgangen kan imidlertid ikke vente særlig drahjelp fra 88-91, da dette ser ut til å være blant de svakere engelske kullene. Spillere som Welbeck, Smalling, Lallana, Gibbs, Sturridge og Henderson kan kanskje bidra noe, men ikke på samme måte som 75-78 årgangen. En annen spiller jeg tror kan komme er Delph.

Jeg tror nivået på PL, med flere dyktige utenlandske trenere, vil gavne utviklingen til flere av disse betydelig. Hvor mye blir spennende å se. Spesielt taktisk forventet jeg at denne engelske generasjonen er mer velskolerte enn tidligere.

Hva sier folket? Er talentene bra nok til at de anglofile atter en gang vil bli skuffet når de feiler, eller har man lært ikke å håpe? 

(Innlegget ble redigert 03.01.15 18:56)

Kælighet
KælighetInnlegg: 8796
03.01.15 20:10

Berahino.

TheBelfastBoy
03.01.15 20:26

Både Berahino og Jones kunne blitt nevnt på bakgrunn av meritter i ung alder. Men jeg er litt skeptisk til begge. Noen vil helt sikkert mene at Walker også kunne blitt nevnt av spillere i 90generasjonen. 

På keepersiden kan nevnes at Joe Hart skal være bankers i noen år til (er Forster god nok til å utfordre?).

Mirage
MirageInnlegg: 19882
03.01.15 20:31

Hvis man skal ta en titt ned i lavere divisjoner er det også enkelte spennende navn, som f.eks. Hughes, Alli og Ibe (sistnevnte riktignok på utlån fra Liverpool).

Jeg stiller fortsatt mine tvil til Wisdom, tror han må begynne å spesialisere seg som stopper hvis han skal få en ordentlig god karrière.

TheBelfastBoy
03.01.15 20:52

Tja, enig i at de kan nevnes, selv om de foreløpig befinner seg i en usikker kategori. Der kan vi kanskje også ta med Nathan Redmond?

LesterTheMolester
LesterTheMolesterInnlegg: 1709
03.01.15 21:03

Nei, England vil alltid være i det sjiktet de er nå. Bak de beste.  Altfor dårlig toppnivå i forhold til spania,tyskland og omtrent samtlige sør-amerikanske land. I tillegg er det noe feil i forbundet når Roy Hodgson får lede laget. Dog er det en del bra spillere på vei, men jeg kan ikke si det er no magisk ved denne generasjonen.

Nilsinj1
Nilsinj1Innlegg: 2325
03.01.15 22:01

Disse gutta slipper å hoppe etter Wirkola ihvertfall. 

Mirage
03.01.15 22:37
TheBelfastBoy: Tja, enig i at de kan nevnes, selv om de foreløpig befinner seg i en usikker kategori. Der kan vi kanskje også ta med Nathan Redmond?

Han kan nok tas med han også, selv om han ikke har hatt helt den utviklingen jeg forventet av han. Jeg hadde i det minste forventet at han skulle vise seg frem litt i Championship for Norwich, men det har han ikke gjort. Spesielt mangler han en hel del som målscorer. Der har jo nevnte Jordon Ibe tatt stormskritt denne sesongen, og han har etablert seg på opprykksjagende Derby sammen med nevnte Will Hughes. Det og at han er mer enn 1,5 år yngre enn Redmond gjør at jeg har mer tro på Ibe.

Ellers så har vel Patrick Bamford også vist seg frem i Championship denne sesongen.

Andersred
AndersredInnlegg: 6194
03.01.15 23:24

Ville hatt med Eric Dier her også. Flott type som garantert vil ha et ord med i spillet om en fremtidig stopperplass på landslaget.

Eller så gleder jeg meg til å se en lagoppstilling med spillere som Sterling, Barkley, Ox og Wilshere. Men det mangler kanskje en god defensiv midtbanespiller i denne generasjonen? Ingen Carrick å spore.

(Innlegget ble redigert 03.01.15 23:29)

Thpe
ThpeInnlegg: 28587
04.01.15 00:01

Patrick Roberts!! Han er yngre enn de nevnte, født i 97, men er i mine øyne det største talentet i England.

Magi

(Innlegget ble redigert 04.01.15 00:08)

Black_Butler-33
Black_Butler-33Innlegg: 9350
04.01.15 04:28

Hart

Chambers-Jones-Keane-Shaw

Wilshere

Barkley-Henderson

Sterling-Kane-Ox

Tror dette er hvordan en fremtidig England XI fort kan se ut. 

TheBelfastBoy
04.01.15 08:26

Wilshere burde dyrkes som defensiv. Det ville han blitt i Spania tror jeg.

Allerede i EM håper jeg man våger å satse ungt, med med innslag av Rooney, Cahill, Milner og kanskje Jagielka og Baines i troppen. Carrick kan kanskje vurderes i troppen om han leverer neste sesong, og man fortsatt mangler defensive midtbanespillere.

Hart

Chambers - Cahill - Jagielka - Shaw

Wilshere

Rooney - Barkley

Sterling - Kane - Welbeck

I forsvar håper jeg naturligvis at Stones,Smalling, Jones, M. Keane eller Caulker el kan vise noe som gjør at de danker Jagielka. Evnt kjøre Chambers som stopper, og Clyne/Walker på back. 

Fremover har man flere alternativ. Kane kan man fortsatt sette spørmålstegn ved. Sturridge kan være et alternativ. Et annet kan være å skyve Rooney opp, og da gå for Milner/Chamberlain/Henderson/Delph som indreløper ved siden av Barkley. Jeg gikk fot Welbeck på kant, da jeg mener han har levert på landslaget. Et annet alternativ kan være å kjøre Lallana der. Da kan også Welbeck være en mulighet som spiss. Med Kane, Sturridge, Rooney og Welbeck aner jeg hvertfall en mulighet for at vi kan slippe en tung tankcenter på topp neste EM.

Et annet spørsmål er om Walcott kan komme tilbake innen den tid.

Orake1et3
Orake1et3Innlegg: 3243
04.01.15 08:33
Andersred: Men det mangler kanskje en god defensiv midtbanespiller i denne generasjonen? Ingen Carrick å spore.

Ruben Loftus Creek. Mourinhio har lovet å gjøre han til en landslagsstjerne for England og det bør være overkommelig. Han imponerte voldsomt når han kom inn mot Sporting og han har en kombinasjon av fysikk og teknikk som kan gjøre han til en ny Viera/Matic.

Mirage
04.01.15 08:45
TheBelfastBoy: Med Kane, Sturridge, Rooney og Welbeck aner jeg hvertfall en mulighet for at vi kan slippe en tung tankcenter på topp neste EM.

Bedre utvalg enn de har hatt på en stund i alle fall.

(Innlegget ble redigert 04.01.15 08:46)

TheBelfastBoy
04.01.15 08:48

Klok av skade avventer jeg litt mtp at Roberts står nesten uten spilletid for Fulham i år.

Orake1et3
Orake1et3Innlegg: 3243
04.01.15 08:48
Black_Butler-33: Hart Chambers-Jones-Keane-Shaw Wilshere Barkley-Henderson Sterling-Kane-Ox Tror dette er hvordan en fremtidig England XI fort kan se ut.

I tilfelle er ikke en ny, gylden generasjon på vei.

Den forrige generasjonen hadde noen av verdens beste spillere. Lampard kom på andre plass i "FIFA Player of the year" og "Ballon d`Or" i 2005, kun slått av en Ronaldinhio i sitt livs form. Dette nivået har han holdt i over 10 år. Noe tilsvarende kan man si om Gerrard.

I forsvar har man hatt Ashley Cole, John Terry og Rio Ferdinand. som også har hatt en 10 års periode som verdensklassespillere. Det som gjelder Rooney på spissplass.

Dette gir 6 verdensklassespillere i samme tropp. Jeg klarer ikke å se at den ny generasjonen vil kunne matche det. Sterling har potensial, men kan også slukne slik mange engelske ungdomsstjerner gjør. Det samme gjelder Shaw og Barkley. Resultatet kan fort bli 1-2 verdensklassespillere og en hel rekke middelmådigheter.

klaumb
klaumbInnlegg: 5622
04.01.15 09:10
TheBelfastBoy: Jeg tror nivået på PL, med flere dyktige utenlandske trenere, vil gavne utviklingen til flere av disse betydelig. Hvor mye blir spennende å se. Spesielt taktisk forventet jeg at denne engelske generasjonen er mer velskolerte enn tidligere.

Kjempebra innlegg, men akkurat denne delen bekymrer meg mer enn det gir meg forhåpninger.
Utfordringen til England som landslag og utviklingen av unge spillere er at man har et enormt konkurransefortrinn økonomisk kontra de andre store ligaene. At West Bromwich, Swansea og QPR har høyere lønnsutgifter enn lag som Valencia, Sevilla, Leverkusen og Gladbach eller at Hull brukte mer eller mindre det samme på overganger i sommer som Inter, AC Milan og Juventus til sammen, burde gjøre Engelske lag overlegne i Europa, men det skjer jo ikke. 

Det som derimot har skjedd med den svake økonomien i disse landene kontra Premier League er at man har hatt et mye større fokus på å utvikle sine egne spillere istedenfor å hente inn en Slovensk landslagsspiller på 29-år som en korttenkt løsning for å overleve eller klatre to plasser på tabellen. Det går på bekostning av de unge Engelske spillerne.

At utenlandske managere hjelper noe her er jeg ikke enig i, da det første de ofte gjør er å renske gamlelandet sitt for de beste spillerne som er tilgjengelig, nettopp fordi de kan dette med en Engelsk klubb med overlegen økonomi. Man leser f.eks at Ronald Koeman ikke kunne vente med å komme til Southampton (forøvrig en av få lag som produserer jevnt Engelske spillere om dagen) fordi da kunne han endelig hente Dusan Tadic som han hadde siklet etter i lang tid.

Heldigvis fortsetter da disse nasjonene å produsere spillere, slik at man ser at de nest beste lagene i disse ligaene også er på samme eller ofte på høyere nivå enn tilsvarende lag i Premier League når de møtes i Europa. 

Penger betyr heldigvis ikke alt så lenge man er smarte og tenker langsiktig. Derfor tror jeg de nest beste lagene i Tyskland og Spania priser seg lykkelig over at kun et fåtall av Premier League klubbene investerer pengene på å utvikle egne spillere, men heller forsøker seg på snarveien ved å kjøpe inn spillere utenfra.

Som du sier er det mange spennende spillere som er i de forskjellige lagene i ligaen nå, men når Arsenal henter inn Mezut Özil og Lukas Podolski, så går det på bekostning av utviklingen til Alex Chamberlain som utvilsomt har talentet til å komme opp og forbi de gutta. Disse eksemplene er det mange av i spesielt de største klubbene, men også i de mindre klubbene, som allikevel i Europeisk sammenheng har latterlig høyt lønnsbudsjett. 

Det er definitivt håp, men akkurat nå føler jeg utenlandske managere og alle pengene gjør at klubbene stort sett tenker kortsiktig istedenfor langsiktig.

jback
jbackInnlegg: 15164
04.01.15 09:33

Hart
Clyne - Chambers - Smalling - Shaw
                  Wilshere
          Rooney        Barkley
                     Kane
    Sterling                      Sturridge

Dette laget kunne nok fått til litt sexy-time.

TheBelfastBoy
04.01.15 11:56

Som jeg har sagt tidligere; the hottest flames, makes the hardest steel. Arve Johnsen, første adm dir i Statoil, skrev en gang at årsaken til at vi i Norge var best til å bore var at man var nødt til å være flinkere enn de andre for å lykkes. Jeg tror dette er anvendbart også for engelske talenter; det at man må være flinkere for å slå gjennom i England vil på lengre sikt styrke de engelske spillerne. Et lavere nivå ville bare bli en hvilepute.

Utenlandske spillere hentes på bekostning av engelske som ikke er gode nok. Om man ikke danker ut middelmådige spillere fra Slivenia er ikke talentet stort nok til å løfte det engelske landslaget. Dessuten går det fortsatt stolthet i å få frem lokale, engelske unggutter på balløya!

Er der utviklende for engelske talenter som kommer opp å få trene med Ozil, Cazorla og Sanchez? Er det utviklende å få spille med og mot disse i kamp? Det er jeg overbevist om! Du nevner Ox; både han og Chambers har over 1500 min i år?

Jeg tror dessuten flere av de beste spillerne er det fordi man jobber hardest. Jeg mener mao at slike typer er med å fremme en prestasjonskultur, som engelske spillere har godt av å bli en del av. Det kan nok være riktig at enkelte svakere importer er litt unødvendige, men disse går ikke på bekostning av store engelske talenter som Gerrard, Lampard el., men spillerne som ikke er gode nok.

Konklusjonen, i mine øyne, er at man ved å heve listen også hever nivået på de beste. Senker man den vil det kanskje gavne mer mediokre talenter, men jeg tror det vil kunne gå på bekostning av de beste.

TheBelfastBoy
04.01.15 12:01

Det kan du si. Lampard er i så måte et glitrende eksempel. I en alder av 21-22 var han en tjubby guttunge de fleste West Hamsupportere mente fikk spilletid fordi onkelen var trener. Både Chamberlain, , Barkley og Wilshere virker vel så lovende som Lampard gjorde da han har like gammel. At de blir like bra er nok heller tvilsomt, men kanskje kan andre "ta en Lampard"?

Dette er litt av det som er spennende med talenter. For du kan meget vel få rett i at en av de største talentene kan "slukne". Men andre kan overraske.

(Innlegget ble redigert 04.01.15 12:06)

TheBelfastBoy
04.01.15 12:38

I tillegg tror jeg man i enda større grad må bli flinke til å fordele en betydelig andel av pengene nedover i divisjonssystemet. Man kunne kanskje også redusert antall lag i Championship i et forsøk på å heve nivået i divisjonen, og gjøre den mer "talentvennlig". Utlån av spillere til Championship ser ut til å være en god og vanlig løsning for talentfulle spillere mellom 18 og 21.

Tar jeg ikke helt feil er allerede lønnsnivået i Championship over flere av ligaene i Europa, som Eredivise og øverste div i Portugal. Om man blir flinkere kan dette være en svært god mulighet for britiske talenter til å utvikle seg.

(Innlegget ble redigert 04.01.15 12:43)

klaumb
klaumbInnlegg: 5622
04.01.15 12:39
TheBelfastBoy: Som jeg har sagt tidligere; the hottest flames, makes the hardest steel. Arve Johnsen, første adm dir i Statoil, skrev en gang at årsaken til at vi i Norge var best til å bore var at man var nødt til å være flinkere enn de andre for å lykkes. Jeg tror dette er anvendbart også for engelske talenter; det at man må være flinkere for å slå gjennom i England vil på lengre sikt styrke de engelske spillerne.

Jeg tolker heller dette den andre veien.
Nemlig at Spanske og Tyske klubber er mye bedre på talentutvikling fordi man er nødt til å være det for å henge med de Engelske klubbene som ressursmessig burde vært et hav foran de. Med mer penger ville de også tatt snarveier, som man ser ikke er særlig lønnsomt over tid.
Når Cardiff som rykket ned i fjor hadde høyere lønnsnivå og brukte mer på overganger enn Champions League finalist Atletico Madrid så er ressursbruken i beste fall kritikkverdig. 

At mer enn 60% av spilletiden i Premier League gis til utlendinger (Da er Britiske spillere inkludert, ikke bare Engelske) er definitivt en svekkelse for landslaget som er vesentlig svakere enn f.eks Spania og Tyskland. Ikke har det gitt noen fordel i Europa heller, der Engelske lag også ligger et stykke bak både Spanske og Tyske lag for øyeblikket, enda forskjellen på økonomien aldri har vært større enn akkurat nå. Da tenker jeg utenom ressursterke klubber som Bayern, Real M og Barcelona som utkonkurrerer de fleste i Premier League der også.

Southampton er et godt eksempel på at det går ann å ha to tanker i hodet samtidig og balanserer det å hente inn spillere som hever kvaliteten utenfra, samtidig som at de ikke kvier seg for å gi en unggutt sjansen når de selger en spiller. For øyeblikket har vel de utviklet halvparten av de som spiller på landslaget, og det ser ut til å fortsette.

(Innlegget ble redigert 04.01.15 12:40)

Unnskyldningen
UnnskyldningenInnlegg: 24379
04.01.15 12:42

Jeg har aldri og jeg kommer aldri til å oppfatte Englands problemer de siste 10 årene som et problem knyttet til mangel på gode nok spillere.

Det er ikke mange landslag som har kunnet stillet opp med en forsvarsrekke hvor begge midstopperne er å anse for å være i det absolutte toppsjiktet, samme med den sentrale midtbanen..Når man går over listen med navnene på spillerne som har representert England i lange perioder, det er ikke lange avstanden mellom ypperste kvalitet akkurat.

Unnskyldningen
UnnskyldningenInnlegg: 24379
04.01.15 12:43
klaumb: Når Cardiff som rykket ned i fjor hadde høyere lønnsnivå og brukte mer på overganger enn Champions League finalist Atletico Madrid så er ressursbruken i beste fall kritikkverdig.

Hvordan var forholdet i faste inntekter ?

TheBelfastBoy
04.01.15 12:45

Hvilken tysk og spansk klubb har utviklet flest spillere til deres respektive landslag de siste par årene? Barca og Bayern, vil jeg tro. Ikke akkurat klubber som må utvikle for å henge med.

FlyEmirates
FlyEmiratesInnlegg: 15098
04.01.15 14:46
klaumb: der Engelske lag også ligger et stykke bak både Spanske og Tyske lag for øyeblikket, enda forskjellen på økonomien aldri har vært større enn akkurat nå. Da tenker jeg utenom ressursterke klubber som Bayern, Real M og Barcelona som utkonkurrerer de fleste i Premier League der også.

Hva slags piss er det du kommer med egentlig? Engelske lag bak spanske og tyske lag? At toppnivået har vært høyere i Spania og Tyskland i et par år nå pga Barcelona og Bayern Munchen er det ingen som nekter for. Nå har også Real Madrid blitt ordentlig gode. 

Men fortsatt er det gjennomsnittlige nivået høyere i premierleague. Bundesliga er langt bak, og selve ligaen underholdningsmessig er jo gørrkjedelig. Bayern vinner serien i september. 

La Liga hadde en veldig bra sesong i fjor. Det er den eneste sesongen i løpet av mange, mange år jeg kan si var imponerende bra. Da var det ikke bare Real Madrid og Barcelona som kjempet om tittelen. Dessverre tror jeg det bare var en once in a lifetime greie, akkurat som LFC holdt på å stikke av med tittelen ifjor. 

Og du skal ikke komme noe vrøvl med å bruke Europaleague som noe ekstra grunnlag. Det er en cup som har vært nedprioritert av Tottenham, Everton, Liverpool osv de gangene de har vært der. Manchester United var der engang, og Evra syntes det var flaut å være med. Det sier litt om turneringen.

Arsenal ligger på 6.plass i premierleague per dags dato. De hadde aldri ligget så lavt i La Liga. 

Real Madrid på tredjeplassen kom 28 poeng foran syvendeplassen ifjor. Chelsea kom 18 poeng foran syvendeplassen. 

La Liga: Høyere toppnivå
Premierleague: Høyere gjennomsnittlig nivå over ligaen 

(Innlegget ble redigert 04.01.15 14:49)

FlyEmirates
FlyEmiratesInnlegg: 15098
04.01.15 14:53

Kan ikke se for meg England ha like bra generasjon som den "gylne" generasjonen. 

Potensialet er der derimot. 

EM 2016:

Hart
Chambers-Cahill-Terry-Gibbs
Carrick-Wilshere
Walcott-Rooney-Sterling
Sturridge

Det er et lag som kunne kjempet med de beste. Terry må tilbake på landslaget. Å gå fra Cahill-Terry til Cahill-Jagielka er som Chelsea kontra Everton for min del. Nivåforskjell på det øverste nivået. Man trenger en leder bak der. 

Carrick skaper trygghet og stabiliserer midtbanen. Wilshere er spilleren som kan forsere ledd, og være litt kreativ. Rooney er Rooney. Walcott på sitt beste garanterer deg målpoeng. Sterling er x-factoren. Sturridge er målscoreren. 

Gibbs holder høyest nivå av venstrebackene i England. Shaw er enda uferdig. Baines blir løpt fra når man møter de storegutta i de internasjonale turneringene. Gibbs er vant med CL og nivået. 

Eneste svakheten jeg kan se her er høyrebacken hvor Chambers egentlig er best som midtstopper. 

(Innlegget ble redigert 04.01.15 14:59)

jback
04.01.15 14:58
Unnskyldningen: Det er ikke mange landslag som har kunnet stillet opp med en forsvarsrekke hvor begge midstopperne er å anse for å være i det absolutte toppsjiktet, samme med den sentrale midtbanen..Når man går over listen med navnene på spillerne som har representert England i lange perioder, det er ikke lange avstanden mellom ypperste kvalitet akkurat

En blanding mellom dårlige laguttak og marginer hadde nok litt av skylda.

Å stille med Scholes, Lampard, Gerrard og Beckham samtidig ser fint ut på papiret, i praksis blir det for omstendelig.

Legger man til at mange av de engelske spillerne virket jevnt over mer slitne enn motstanderne begynner det å bli en del små-faktorer som ikke akkurat gagner landslaget.

jback
04.01.15 15:03
FlyEmirates: Eneste svakheten jeg kan se her er høyrebacken hvor Chambers egentlig er best som midtstopper.

Både Walker og Clyne er vel bedre alternativ enn Chambers pdd?

Wellewinhio
WellewinhioInnlegg: 12354
04.01.15 15:09
jback: Både Walker og Clyne er vel bedre alternativ enn Chambers pdd?

Har aldri vært noen særlig fan av Walker, men Clyne rangerer jeg ihvertfall høyere enn Chambers enn så lenge. Sistnevnte er litt hissig på grøten pluss at han ikke har farten til å rette opp feilen hvis han først driter seg ut.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg