Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kante vs. Pogba

NYTT TEMA
Orake1et3
Orake1et3Innlegg: 3222
16.07.16 22:25

Kante er nettopp klar for Chelsea for en pris på ca 30 mill pund. Pogba ryktes å være snart klar for ManU for en pris på ca 105 mill pund. 

Begge to er franske landslagsspillere. Begge spiller sentral midtbane og begge bidrar defensivt og offensivt, fysisk og kreativt. Begge er relativt unge, med henholdsvis 25 og 23 år. 

En forskjell mellom de to er at Kante er "PL proven". Pogba har storspilt i Italia, men spillere som har herjet i Italia har floppet i PL før (senest Cuadrado, men også Veron, Schevchenko, Crespo m.fl).

En annen forskjell er prislappen og "hypen". Pogba er en av verdens "heteste" spillere og han vil bli tidenes dyreste fotballspiller hvis overgangen til ManU blir en realitet.

Spørsmålet: Er Pogba verdt disse pengene? Har han egenskaper som kan forsvare en pris tilsvarende 3,5 x Kante? Eller kan det om noen år vise seg at Kante ble den beste av de to?

Tv2s Simen Stamsø Møller har mest tro på Kante:

"– Jeg ser på ham som mer verdifull enn Paul Pogba, fordi han er et unikum i rollen sin og at man i motsetning til Pogba alltid vet hva man får av Kanté. Dette er sommerens beste signering i Premier League, sier han."

http://www.tv2.no/sport/8454737/

Personlig er jeg veldig spent på denne duellen. Pogba er god, men når jeg så en 20 år gammel Pogba for noen år siden trodde jeg at han ville bli bedre som 23 åring enn han er nå. Han utvikler seg ikke like raskt lenger og han skuffet i EM. Konte har motsatt utviklingskurve og tok et kjempesteg forrige sesong. Hvis Konte fortsetter slik uvikling blir dette en tøff duell. 

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 5837
16.07.16 22:28

MU er et kjøpelag uansett. De kjøper bare de dyreste de kan finne  ;)Men for å være seriøs så er jeg meget fornøyd med Kante.

laffano
laffanoInnlegg: 14413
16.07.16 22:31

Alle er kjøpelag.

Pogba blir hypet opp i skyene altfor mye for en type som ham 50£ hadde vært ok

Kent
KentInnlegg: 111759
16.07.16 22:33

Pogba er selvfølgelig ikke god nok til å være verdens desidert dyreste spiller.

Men er han rett spiller for oss, så kan han likevel være verdt det.

Trening
TreningInnlegg: 1147
16.07.16 22:37

Ikke akkurat god butikk å la han gå for knapper og glansbilder for så å sprenge sparegrisen for å hente den fortapte sønn hjem igjen noen år etterpå. (United / Pogba)

Men nye folk på toppen og mye kan skje !

DavidSkruiz
16.07.16 22:43
laffano: Alle er kjøpelag.

MU Fansen her inne var så oppgitt over andre lags kjøp for noen år tilbake.

Så jeg regner med at MU bøtter inn med unge spillere fra egne rekker  ;)

Komisk å se tilbake på i grunnen. Hvor langt kan man falle?...

BigTonyAdams
BigTonyAdamsInnlegg: 16859
16.07.16 22:46
Orake1et3: Konte har motsatt utviklingskurve og tok et kjempesteg forrige sesong. Hvis Konte

2 ganger, da er det lov å si i fra?

*Kantè

Machine_Head
Machine_HeadInnlegg: 10845
16.07.16 22:50

Du skulle ikke ha ventet og sett om United faktisk signerer Pogba før du laget denne tråden?

laffano
16.07.16 22:52

Jinxer jo ganske bra nå venter bare på den twisten som kommer jeg. den kommer!

BigTonyAdams
16.07.16 22:54
Orake1et3: Begge to er franske landslagsspillere. Begge spiller sentral midtbane og begge bidrar defensivt og offensivt, fysisk og kreativt.

At begge bidrar deffensivt ok, selv om Kantè er et stykke foran akkurat der.

Men offensivt, der er det klasseforskjell mellom dem.

15/16-sesongen viser dette i ligaen:

Kantè: 37 kamper, 1 mål og 4 assist.

Pogba: 35 kamper, 8 mål og 13 assist.

Uansett, klassespillere begge to.
Men jeg er ikke like sikker på Kantè i Chelsea, han var veldig god i systemet til Leicester og passet stilen 100%.
Nå skal han være i et lag som skal helst skal dominere banespillet, vi får se om han klarer omstillingen til det.

Sjangalabangala
SjangalabangalaInnlegg: 1927
16.07.16 22:56

Jeg ser Juve fansen har det moro på Man Us bekostning angående Pogba..

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 6565
16.07.16 23:00

Skjønner at Chelsea-fansen er ekstatiske med å få inn en ny Makelele, men skjønner ikke poenget med å blande inn Pogba. Pogba er en offensiv spiller og de er mye dyrere som regel. I tillegg har Pogba vist i Champions League at han er en klassespiller.

Pogba brukes i Juventus som en mezz'ala, altså halvving. Hvis han kommer til United har Mourinho en plan for hvordan han vil bruke han, sannsynligvis i en offensiv rolle.

wise747
wise747Innlegg: 6632
16.07.16 23:01
laffano: Pogba blir hypet opp i skyene altfor mye for en type som ham 50£ hadde vært ok

50 pund var vel i underkant (:

Cobi
CobiInnlegg: 56507
16.07.16 23:02

Markedspris på spillere handler om (minst) to hovedfaktorer. Kvalitet og markedspotensiale (og selvsagt alder, kontraktssituasjon, antall interessenter, osv, osv, men vi holder det litt enkelt her nå). En heit spiller er verd mer enn en like god kjip spiller. Kante er god, men definisjonen på en uinteressant spiller. Pogba er god, og definisjonen på en kul spiller som selger drakter, sikrer ekstra gode sponsoravtaler og sikrer nye fans. Et banalt eksempel, som likevel illustrerer noe: min nevø på åtte har nettopp bytta favorittlag fra Barcelona til Juventus. Ene og alene pga Pogba. Han hadde neppe gjort det pga Kante.

Det er ikke bare fotballegenskapene som gjør at flere klubber har vært villige til å legge rundt to milliarder kroner på bordet for Neymar heller.

Orake1et3
16.07.16 23:07
BigTonyAdams: Men jeg er ikke like sikker på Kantè i Chelsea, han var veldig god i systemet til Leicester og passet stilen 100%.
Nå skal han være i et lag som skal helst skal dominere banespillet, vi får se om han klarer omstillingen til det

Det er et relevant poeng, men det gjelder også Pogba. I Juventus er Pogba stjernen og spillestilen er tilpasset ift at han skal "skinne". Det er ikke sikkert at han vil være like privilegert ift spillestil i ManU. 

Kante er ikke stjernen på samme måte i Leicester. Der er det heller Mahrez som har den privilegerte "Stjerne-rollen" og Kante er en av sliterne som skal få stjernen til å skinne. 

Både Conte og Mourinho er managere som liker disiplinerte arbeidsmaur på sentral midtbane og jeg tror at det blir mer omstilling for Pogba enn for Kante. 

laffano
16.07.16 23:10
wise747: underkant

Hehe joda blir jo omtrent like billig som når han dro det  ;)

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 11803
16.07.16 23:10
Cobi: min nevø på åtte har nettopp bytta favorittlag fra Barcelona til Juventus. Ene og alene pga Pogba.

Her burde jo du vært på banen som en god onkel og forhindret dette med tanke på at Pogba meget mulig er på vei bort. Så slipper han å bytte igjen med en gang.

BigTonyAdams
16.07.16 23:15
Orake1et3: Det er et relevant poeng, men det gjelder også Pogba. I Juventus er Pogba stjernen og spillestilen er tilpasset ift at han skal "skinne". Det er ikke sikkert at han vil være like privilegert ift spillestil i ManU.

Mulig at jeg rater Pogba for høyt her, men trur han vil skinne uansett lag, liga, manager og spillestil.

Uten sammenligning forøvrig, så er han den mest dominerende midtbanespilleren jeg har sett siden glansdagene til Vieira.

Orake1et3
16.07.16 23:18
Ale-Jet: men skjønner ikke poenget med å blande inn Pogba

Poenget er den vanvittige prisforskjellen på to spillere som er relativt sammenlignbare.

Og ja, spillerne er sammenlignbare. Ila de siste månedene har Real, Chelsea og ManU vurdert disse spillerne mot hverandre som alternativer og klubbene har vært sterkt linket til begge spillerne. 

DavidSkruiz
16.07.16 23:20
Ale-Jet: Pogba er en offensiv spiller og de er mye dyrere som regel

Finnes vel ikke maken til dyr offensiv spiller i dette tilfellet  :P

Om denne prisen stemmer så er det jo rimelig latterlig. Helt hinsides faktisk.

(Innlegget ble redigert 16.07.16 23:22)

Ale-Jet
16.07.16 23:28
DavidSkruiz: Om denne prisen stemmer

100 millioner pund er mye penger for en spiller, ja. Men husk at markedet er fucked up også da. Leicester bydde 30 millioner pund for Troy fuckings Deeney, og Watford avslo blankt. Det viser hvor rike klubbene har blitt, i alle fall i Premier League. Skal man kjøpe offensive verdensklassespillere som Pogba i dag må man punge ut.

Elguaje
ElguajeInnlegg: 14821
16.07.16 23:41

Nå er det vel først og fremst markedet i PL på engelske spillere som er ordentlig fucked, når alle lag har mye penger, man må fylle kvoten med engelske spillere og det finnes relativt få gode engelske spillere. Da blir budene på Deeney og Keane latterlig høye - og avslått. 

Men enig at budet på Pogba er latterlig høyt. Men det at United i det hele tatt vurderer det sier sitt om hvor mye penger de har. Hørte at etter den nye TVavtalen så tjener Manchester United rundt 70% mer enn før, og det er sykt mtp hvor mye de har tjent før. 

(Innlegget ble redigert 16.07.16 23:42)

DavidSkruiz
16.07.16 23:50
Elguaje: Men enig at budet på Pogba er latterlig høyt.

Pris spiller vel liten rolle for MU?

Det var den hellige holdningen for noen år siden jeg ville torpedere i et historisk lite øyeblikk hvor alt gled på skinner for MU fansen, slik at alle andre framstod som en djevel.

Så nå bør MU fansen sparke kapitalen på ræva og benytte talentene i klubben ifølge dem selv, for noe år siden.

Rimelig latterlig  :P

(Innlegget ble redigert 16.07.16 23:58)

Enzino
EnzinoInnlegg: 31065
17.07.16 01:25
Orake1et3: Begge to er franske landslagsspillere. Begge spiller sentral midtbane og begge bidrar defensivt og offensivt, fysisk og kreativt. Begge er relativt unge, med henholdsvis 25 og 23 år.

Dette er snålt å påstå. De er to veldig forskjellige spillertyper.

Der Kanté (ikke Kante eller Konte) er en arbeidsmaur som bidrar minimalt offensivt og i hvert fall på ingen måte er en kreativ spiller, er Pogba en helt komplett midtbanespiller som spiller på hele registeret (ta f.eks. måten han vant luftduellen på da han scoret på corner mot Island, det er en scoring Kanté aldri ville kunne klart om han fikk bruke trampoline). Han blir den mest komplette midtbanespilleren i PL siden Vieira.

Pogba er også som det blir nevnt flere steder i tråden en profil og stjerne, mens Kanté er spilleren som skal legge til rette for at stjernene skinner. Altså er sponsorverdien vesentlig større på Pogba.

Om disse tingene kan forsvare den ekstremt høye prisen er en annen sak. Liten tvil om at Pogba er overpriset. Men det er søren meg Kanté også, når man ser på en del andre spillere som har gått i det prisleiet de senere sesongene.

Med alt det sagt, må selvsagt Chelsea-fansen få være topp fornøyd med kjøpet av Kanté og gjerne også over prisen på ham.

Men sammenligningen med Pogba er rimelig irrelevant.

Antar den kommer først og fremst pga at mange ManU-fans har kritisert den den enorme pengebruken til Chelsea tidligere, og du derfor ønsker å gi et stikk tilbake. Men da ville jeg tatt en annen vinkel enn "begge er ...." osv. For de er ikke like i det hele tatt.

Ale-Jet
17.07.16 01:43
Orake1et3: Poenget er den vanvittige prisforskjellen på to spillere som er relativt sammenlignbare. Og ja, spillerne er sammenlignbare. Ila de siste månedene har Real, Chelsea og ManU vurdert disse spillerne mot hverandre som alternativer og klubbene har vært sterkt linket til begge spillerne.

Begge er fargede, franske fotballspillere. Der stopper likheten.

Hermanator
HermanatorInnlegg: 22253
17.07.16 01:45
Enzino: luftduellen

Råeste duellen i EM. Selv om TV2 kun dro frem Ronaldos heading i mål. 

Hermanator
HermanatorInnlegg: 22253
17.07.16 01:46
Enzino: Antar den kommer først og fremst pga at mange ManU-fans har kritisert den den enorme pengebruken til Chelsea tidligere

Det man kritiserte var den enorme pengebruken til Roman. Chelsea hadde ikke penger å bruke.

Juventuss
JuventussInnlegg: 3077
17.07.16 01:56

Nå ble jo Pogba en av to sentrale på midten i en 4-2-3-1 formasjon. Det gjorde at både han og Matuidi ble lite synlige fremover og skjønner da at mange ble skuffet da man forventet angrep med Pogba, men det var ikke mulig slik Deschamps satt opp laget. Var veldig solid defensivt uansett og så jo mer av han offensivt når for eksempel Kante kom inn på Tyskland og det var mulig for han å bli med fram og det tok ikke lang tid før han noterte seg for en assist. 

Tror det var etter Irland kampen jeg så statistikk for gjennvininger når man spilte med 3 på midten hvor han var overlegen på den franske midtbanen med 10 gjenvinniger mot 4 på Kante og 2 på Matuidi. Kante spilte riktignok kun 1. omgang.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 8824
17.07.16 02:00

Hvis man først skal kritisere Pogba så er ikke EM den rette turneringen. Her er det Dechamps som må kritiseres som ikke hadde forståelse for hvordan Pogba skulle brukes. Med en gang Kanté kom inn så løste han oppgavefordelingen til Pål, og han fikk tatt over mer offensivt, men med Matuidi og Sissoko på banen så ble Pål sittende på midtbanen(noe som kler han dårlig).

Nå er jeg superfan av spillertypen Kanté, og jeg er 100% sikker på at han kommer til å gli greit inn i Conte sitt system. Og om Man Utd er villige til å betale så mye for Pogba så er det bare å betale. Vi har ikke noe behov for å selge.

Men om PSG er villige til å bla opp £50m for David Luiz så skal det være mulig å presse ut det dobbelte av Ed.

Orake1et3
17.07.16 11:51
LaGoeba: Her er det Dechamps som må kritiseres som ikke hadde forståelse for hvordan Pogba skulle brukes.

Mourinho vil heller ikke bruke Pogba "ideelt". Han har tidvis brukt Hazard og Willian som backer med offensivt ansvar, så det er bare å forberede seg på at Pogba vil få en grovarbeiderrolle i ManU, alà Kante. Mourinho vil alltid velge en spiller som tar defensivt ansvar (ala Oscar) fremfor en spiller som ikke gjør det (De Bruyne og Mata), selv om det offensive vil lide av det.

Mourinho vil si som Dechamps kanskje gjorde: Laget skal ikke gjøre Pogba god. Det er Pogba som skal gjøre laget godt. 

Et vesentlig poeng er også at Pogba er god offensivt, men ikke best. For Frankrike var det bedre å bruke Payet eller Griezmann offensivt og tilsvarende vil de fleste av de beste lagene ha bedre offensive midtbanespillere enn Pogba.

På en måte er Pogbas største styrke - at han er komplett - også hans største ulempe; han er ikke verdens beste i noen rolle og de aller beste lagene pleier å foretrekke spesialiserte spillere som er best i sin rolle. Noe forenklet: Det er bedre med en Zidane foran en Makelele på midtbanen, enn to Pogbaer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg