Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bradley Lowery

NYTT TEMA
prestonnorthend
prestonnorthendInnlegg: 2020
16.12.16 16:54

Jeg vet ikke hvor interessant et innlegg av denne typen er, men jeg klarer ikke helt å holde det inne i forbindelse med den tøffe kampen denne lille helten utkjemper utenfor banen. At en 5-åring må gå gjennom noe sånt er direkte hjerteskjærende, og det varmer meg langt inn i hjerterota å se den oppmerksomheten og omtanken han har mottatt fra et unisont fotballpublikum. Onsdag kveld fikk man vitne Lowery lede the Black Cats ut på gressmatta, få æren av å score på straffe mot Begovic etterfulgt av taktfast chanting av «There’s only one Bradley Lowery» fem minutter ut i kampen. Jeg kan vel neppe være den eneste her inne som ikke klarte å holde tilbake tårene, spesielt med tanke på at hans videre skjebne er høyst usikker.

Nordøst-England har alltid følt en viss  grad av isolasjon fra resten av landet. Lenge gikk Tyne-Wear-oppgjørene langt mer gemyttlig for seg, og det var en sterk følelse av samhørighet mellom klubbene. Det var i hovedsak nordøst mot røkla. Områdets geografiske posisjon har gjort det til et bindeledd mellom Skottland og Sør-England, mens EU-skepsisen her har alltid vært størst. Hensynet til gruvearbeiderne i County Durham var en av de viktigste årsakene til at Storbritannia var lunkne til medlemsskap til EU i dets startfase, da det kun var et kull - og stålsamarbeid, og i årets referendum var området blant de største Leave-bastionene. Sånn sett framstår det litt uforståelig at regionen i 2004 stemte nei til en reform som ville gitt dem langt større regional makt på bekostning av Westminster.

Det sies ofte at fotballkulturen i nordøst representerer noe unikt, og selv om jeg er litt lei av denne typen klisjeer, så vil jeg ikke benekte at det er en sterk grad av sannhet i akkurat dette utsagnet. Årsakene til det tror jeg har sammenheng med den nevnte isolasjonen, men også hvordan mange av samfunnene i området har vært særdeles ensidige. I et samfunn som Ashington (nord for Newcastle, mest kjent som Charlton-brødrenes hjemsted) har opptil 90 % av befolkningen på ett tidspunkt enten direkte eller indirekte vært knyttet til kullgruveindustrien. Da kan man selv tenke seg til hva som skjer med dette samfunnet i det denne livsnerva forsvinner uten at det erstattes av nye institusjoner. Et tidligere tight-knit samfunn oppløses, og fotballklubbenes rolle som brobygger blir mer og mer sentral.

Så hvilken sammenheng har dette med Bradley Lowery? En slik sak ville naturligvis fått oppmerksomhet hvor som helst i fotball-England, men min påstand er at den forsterkes i nordøst. Jeg har alltid latt meg imponere av Sunderlands tilskuertall, da byen har begrenset med befolkningsgrunnlag og man har konkurranse fra en svær motor i Newcastle United som en større del av befolkninga i regionen sogner til. Men etter å ha opplevd regionen på ganske nært hold, må jeg si at det framstår mer og mer forståelig. Utfasinga av kullindustrien og skipsverftene i byen har gjort Sunderland AFC til den klart største og viktigste institusjonen i byen. Fraværet av kapital sammenlignet med London og de to store byene i nordvest gjør det vanskelig å drive fotballklubb i området, da dette ikke kan gjøres uten at man har med seg hele befolkninga. Samfunnsengasjement er alfa og omega for nordøst-klubbenes eksistens i toppen av engelsk fotball.

Så har du Middlesbrough og Teesside, hvor tilstanden om mulig er enda verre. Klubben ble selve symbolet på samfunnsengasjement da flere tusen supportere i bortekamp på Old Trafford i fjor organiserte en støtteaksjon for å bevare siste rest av arbeidplasser knyttet til stålindustrien i området. Klubben organiserer også selv matbanker for befolkningen. I sommer var jeg i England og benyttet meg av Teesside airport da det lå mest strategisk i forhold til området av Yorkshire jeg skulle til. Flyplassen som bare få år tidligere hadde blomstret takket være tilstedeværelsen av flere billige, kommersielle lavprisselskap, var nå i praksis helt død. Lokaltogene hadde sluttet å stoppe innom den nærmeste stasjonen til flyplassen og busstilbud til lokale byer som Darlington og Middlesbrough hadde opphørt. Taxi-sjåføren som transporterte meg videre til Darlington kunne fortelle meg at nærmest over natta hadde flere av disse selskapene trukket seg ut av Teesside. Det er ganske vanskelig å se dette uten sammenheng med den økonomiske situasjonen regionen er oppe i.

Avslutningvis vil jeg bare påpeke at dette ikke er et innlegg for å diskreditere andre engelske klubbers samfunnsengasjement. Det er bare det at dette engasjementet er makeløst i nordøst. Det er Bradley Lowery et synlig symbol på.

hesja
hesjaInnlegg: 5910
16.12.16 17:16
prestonnorthend: Avslutningvis vil jeg bare påpeke at dette ikke er et innlegg for å diskreditere andre engelske klubbers samfunnsengasjement. Det er bare det at dette engasjementet er makeløst i nordøst. Det er Bradley Lowery et synlig symbol på.

Hvis jeg ikke husker feil,så donerte Everton 200000 pund til han etter kampen mot Sunderland.

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 26597
16.12.16 17:20
hesja: Hvis jeg ikke husker feil,så donerte Everton 200000 pund til han etter kampen mot Sunderland.

Dette skrev jeg i klubbtråden til Everton den 13.09.16.

Fantastisk gest av Everton som donerer £200k til lille Bradley (5). Gutten lider av leukemi og disse pengene vil hjelpe stort i forhold til hans behandling. Klubben har også invitert gutten og hans familie til returoppgjøret mot Sunderland på Goodison. På toppen av dette vil familien få signerte trøyer som blir auksjonert bort til inntekt for Bradley. 

Må innrømme at jeg blir rørt. Respekt!

prestonnorthend
16.12.16 19:41
hesja: Hvis jeg ikke husker feil,så donerte Everton 200000 pund til han etter kampen mot Sunderland.

Som allerede nevnt, så stemmer dette. En fantastisk gest av Everton, og flott å se at andre klubber også engasjerer seg i hans sak. Bradleys største ønske for denne jula er å få tilsendt flest mulig julekort. I skrivende stund har han mottatt over 85 000.

waingro
waingroInnlegg: 1213
16.12.16 19:48

Hvor mye må samles inn her totalt?

caliblue
caliblueInnlegg: 10929
16.12.16 21:13
waingro: Hvor mye må samles inn her totalt?

Det handler vel ikke om penger lenger. Man samlet inn penger tidligere i høst for en kostbar behandling i USA. Men nå virker alt håp å være ute og den tapre gutten antas å ha to måneder igjen å leve.

Han ble først kjent for massene når han var maskot i kampen mellom Sunderland og Everton tidligere i høst. I tillegg til at Everton donerte en god del penger, har Evertons supportere engasjert seg. Både gjennom kronerulling og å følge med på hvordan det går med han.

For ikke mange dagene siden kom nyheten om at han lever på lånt tid og noen Everton-supportere startet en kampanje i sosiale media for å få flest mulig til å sende han julekort. Noe som raskt tok av. Ikke bare blant fotballsupportere fra verden over, men også en rekke klubber og spillere valgte å sende han hilsener. Titusener av julekort.

Etter at dette tok fullstendig av, kom Sunderland på banen og ville igjen ha han som maskot og gi han en drømmekveld på Stadium of Light.

Enten det er Everton, Sunderland eller andre klubber som bidrar, så klarer jeg ikke helt å fri meg for tanken om at det handler litt for mye om å kjøpe seg goodwill og god PR. Da syns jeg det brede engasjementet, på tvers av klubbtilhørighet, er en bedre historie.

Mye flott på denne twitterkontoen.

Wenger_Love
Wenger_LoveInnlegg: 1722
16.12.16 21:21

Blir helt våt i øynene jeg. Fotball kan bringe folk sammen på måter vi sjeldent ser idag. 

prestonnorthend
17.12.16 01:54
caliblue: Enten det er Everton, Sunderland eller andre klubber som bidrar, så klarer jeg ikke helt å fri meg for tanken om at det handler litt for mye om å kjøpe seg goodwill og god PR.

Det er naturlig å tenke i de baner, men jeg er naiv nok til å tro at det faktisk er genuint fra Sunderlands side. Klubbens fanbase har en relativt lokal/regional profil, som også inkluderer området Bradley Lowery kommer fra. Det vil alltid være de som velger å se på det som kynisk at klubbene bygger opp et tillitsforhold gjennom slike tiltak, men på den annen side må man stri med helt andre forutsetninger her enn andre deler av England. Der klubbene i London kan profitere på en voksende interesse blant Home Counties øvre middelklasse, og de større klubbene i nordvest tiltrekker seg supportere fra alle deler av de britiske øyer, så er man i nordøst i større grad overlatt til seg selv. Når da den store suksessen uteblir, så blir det å utøve en aktiv rolle i lokalsamfunnet av avgjørende betydning for å engasjere i området. Det er også derfor jeg tror at Bradleys sak får økt oppmerksomhet på Wearside.

Jeg tror ikke en klubb som Middlesbrough tjener særlig mye på å organisere matbanker, og da i hvert fall ikke utenfor Teesside. Slik jeg ser det er det mer en måte å betale tilbake til dem som har bidratt i oppbyggingen av klubben. Man er sitt eget ansvar bevisst.

hesja
12.01.17 18:11

Bradley Lowery har akkurat vert i Disneyland med familien sin.Han reiser ned til Liverpool og er invitert av Everton til å vere maskot under kampen mot City.Gleder seg visst veldig til å gå ut på stadion sammen med spillerene.

caliblue
caliblueInnlegg: 10929
missChance
missChanceInnlegg: 44392
07.07.17 16:55

Så uendelig trist. Livet er så urettferdig.

hesja
07.07.17 16:59

Livet er skjørt,hvil i fred flotte Bradley.

real-_-
real-_-Innlegg: 7833
07.07.17 17:01

Virket som en fantastisk fyr. Bare å høre og se når Defoe snakker om han så skjønner man at dette var en spesiel liten gutt.

RIP

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 6412
07.07.17 17:49

Sånne historier gir perspektiver på hvor tilfeldig og lite sikkert livet og fremtiden ja selv dagen i morgen igrunn er for alle som blir fødd til denne kloden.

Og samtidig som det viser hvor uviktig fotball er mot livets og sjebnens uranskelige veier , viser det også att ett større felleskap kan hjelpe stort i å lindre noe av den ufattelige sorg det  er å havne i en sånn håpøs situasjon.

Nå er kampen over.  RIP.  Dette er en trist dag.

(Innlegget ble redigert 07.07.17 17:49)

fotballeier123
fotballeier123Innlegg: 1100
07.07.17 20:02

RIP Bradley...

vidar
vidarInnlegg: 30226
07.07.17 20:11

Håper FA kjører stillhet/applaus foran alle kamper under sesongåpningen. 

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 7747
07.07.17 20:35

Ufattelig trist ja. Støtter vidar sitt innlegg.

Hvil i fred, Bradley.

Leoparden1
Leoparden1Innlegg: 4667
07.07.17 21:37

Ufattelig trist. Har en liten på hans alder selv og tørr ikke gå dit med tankene. Hvil i fred.

molishani
molishaniInnlegg: 1711
07.07.17 21:56

Har sett gjennom bilder av denne fantastiske, skjønne tapre gutten. Vakre bilder av en gutt full av livsmot. Hvil i fred, lille gutten, du viste verden mot og uskyld. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg