Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Videodømming snart en realitet

NYTT TEMA
F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 789
19.04.17 19:00

Du verden så godt det skal bli å få dette på plass i de største ligaene og ikke minst i internasjonale kamper. Der det er sannheten og det som virkelig skjer som danner grunnlaget for at vinner kamper, og ikke dommerhjelp basert på at de tabber seg ut.

Så kan vi supportere glede oss over fotballen, i stedet for å diskutere halve trådene opp og ned angående dommertabbe eller ikke.

Barcelona mot PSG i kvarten var jo et skrekk eksempel, der Suarez egenrådig filmet seg videre. Nå vil nok ikke videodømming løse alt, men kan fort løse bortimot 99% av all feildømming. Jeg kan ikke se en eneste dårlig ting med dette, om reglene er klare og det brukes riktig.

Geers
GeersInnlegg: 3677
19.04.17 19:16
F.R.O.G: Barcelona mot PSG i kvarten var jo et skrekk eksempel, der Suarez egenrådig filmet seg videre.

Du trenger tydeligvis litt videodømming i livet ditt også, for fellingen var soleklar. Du så bare en Suarez som valgte å fokusere på hånden han fikk i halsen, men straffen var riktig ettersom Marq felte han med beina sine.

Rekdal oppsummerer det fint, videodømming på matchavgjørende avgjørelser, så det vil bli fortsatt dømt feil på innkast, corner og frispark.

Blir det frispark å man scorer på det, vil man da gå tilbake å se om det var feil i form at det aldri skulle vært et frispark? Jeg sier nei. Kun rødt, straffer og offside.

Det jeg heller ikke forstår at mens disse avgjørelsene skal tas, hvorfor kan ikke bare klokken stoppes? På den måten blir det mer effektiv spilletid. Det kan jo fort bli 5-15slike avgjørelser iløpet av en kamp, ettersom det tar rundt 30-40sek så mister man bare her rundt 10min. Legger man på generelt stopp i spillet så blir det fryktelig mye mindre fotball. Effektiv spilletid burde også innføres, klokken burde stoppes når spillere blir behandlet på banen og generelt hvor det går mye tid.

Faquarl
FaquarlInnlegg: 9823
19.04.17 19:22
F.R.O.G: Der det er sannheten

Hah, good one.

Nei, sutringa om dommer forsvinner nok aldri. Men er likevel positiv til videodømming. Kan ikke være så jævlig vanskelig. Så må man få på plass regler som gjør at vi slipper sånt tull som bl.a. JL nevnte i vår tråd; keepere (og andre) som drøyer så jævlig når eget lag er i føringa. Gi gjerne gult nr. 2 hvis keeper ikke slutter. Går jo faktisk utover fotball som et produkt, og spesielt for de som ser kanskje sin første eller tiende kamp. Utenom det synes jeg det bør bli mer oppfølging og ihvertfall diskusjon rundt dette med filming/overspilling/holding og de problemene vi vet er der men som ikke har blitt tatt tak i enda.

(Innlegget ble redigert 19.04.17 19:31)

F.R.O.G
19.04.17 19:23
Geers: Rekdal oppsummerer det fint, videodømming på matchavgjørende avgjørelser, så det vil bli fortsatt dømt feil på innkast, corner og frispark. Blir det frispark å man scorer på det, vil man da gå tilbake å se om det var feil i form at det aldri skulle vært et frispark? Jeg sier nei. Kun rødt, straffer og offside.

Helt greit det Rekdal sier, selvfølgelig går man ikke tilbake og ser på om det var frispark etter et mål på friskpark. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. I USA har man hatt dette i mange år i mange idretter som lett kan sammenlignes med fotball.

og ikke minst mål der det faktisk er offside, som Rekdal nevner også så er vi der.

F.R.O.G
19.04.17 19:24
Geers: Du trenger tydeligvis litt videodømming i livet ditt også, for fellingen var soleklar.

inne i hodet ditt ja, men la nå en dommer se dette i fred og mak, så vet du ikke en dritt om mitt liv. Du er rimelig ute å kjøre når det er argumentet ditt, i stedet for å diskutere sak.

Geers
19.04.17 19:33

Nope. Felling er soleklar, dette vises klart og tydelig på replay. Hadde man hatt videodømming ville det vært straffespark da også. Kontakt er det også i hals regionen til Suarez, han overspiller men det er fellingen av beina hans som er årsaken til straffen.Er du uenig så viser bare mangel på kunnskap og at hat gjør deg blind.

Du trekker frem Suarez situasjonen som et "skrekk eksempel" mens man fikk servert 2 feilaktig mål og en tvilsom utvisning i går. Det hadde vært mer ritkig å bruke det som et eksempel om noe. 

F.R.O.G
19.04.17 19:42
Geers: Nope. Felling er soleklar, dette vises klart og tydelig på replay. Hadde man hatt videodømming ville det vært straffespark da også. Kontakt er det også i hals regionen til Suarez, han overspiller men det er fellingen av beina hans som er årsaken til straffen.Er du uenig så viser bare mangel på kunnskap og at hat gjør deg blind. Du trekker frem Suarez situasjonen som et "skrekk eksempel" mens man fikk servert 2 feilaktig mål og en tvilsom utvisning i går. Det hadde vært mer ritkig å bruke det som et eksempel om noe.

Ta poenget da kverulant :) Du kan ikke dette noe bedre en meg, vi er uenige, men la dommerne som kan dette få se situasjonen et par ganger tett etter hverandre og så tar de avgjørelsen. Det var poenget mitt. Jeg er uenig med deg, overspiller du i en situasjon er dette filming, og da må dommerne ta det med i avgjørelsen sin. Da blir spanjolene kvitt dette sirkuset i hver eneste kamp.

Nå kommer jo dette både i  Tyskland til høsten, og i fotballVM, og da har ballen begynt å rulle. Så nå er det på beddingen rimelig kjapt i CL og EL også, men jeg tipper PL vil drøye litt, for der er det mye galskap. Tviler på FA lar gullgruven sin fare sånn uten videre.

Geers
19.04.17 19:47

Allikevel var straffen klar, straffen ble enda klarere på video. Korrekt avgjørelse av dommeren. Selv om du har fått situasjonen på video så klarer du allikevel ikke å ta riktig avgjørelse, hat gjør deg blind åpenbart. 

F.R.O.G
19.04.17 19:56
Geers: Allikevel var straffen klar, straffen ble enda klarere på video. Korrekt avgjørelse av dommeren. Selv om du har fått situasjonen på video så klarer du allikevel ikke å ta riktig avgjørelse, hat gjør deg blind åpenbart.

Ha ha ha men du som Barcelona fan tar lett gode avgjørelser der laget ditt er involvert ! Ikke rart at du er litt redd for videodømming. Er nok et par andre lag som frykter dette også. Men nå kommer det uansett ! Hadde det vært fredag skulle jeg feiret det med et glass portvin :)

Geers
19.04.17 20:02

Allikevel var avgjørelsen rett, noe det viser på video også. At du ikke ser det viser jo egentlig bare mangel på kunnskap.

Har ikke utrykket et hat eller imot videodømming et eneste sted så hvor du har ordet "redd" fra er nok engang noe oppdiktet fjas fra deg. Barcelona er forøvrig det laget som har blitt frarøvet flest situasjoner i år. Om noe så er det Real Madrid som burde være redde ettersom de har fått flest feilaktig avgjørelser med seg. 

Faquarl
FaquarlInnlegg: 9823
19.04.17 20:15
Geers: At du ikke ser det viser jo egentlig bare mangel på kunnskap.

Nei?

Men enig at det var straffe.

ibracadabra
ibracadabraInnlegg: 141
19.04.17 20:32

Bra. Ønsker videodømming velkommen.

Føler dommerne har stått i fokus hele 2016/2017 sesongen, av uønskede grunner. 

Justice 96
Justice 96Innlegg: 26033
20.04.17 06:24

Vet ikke hva jeg synes om dette. Klubber som ManU og Real Madrid vil bli straffet mye hardere enn andre. Er det rettferdig? 

Retnuh_Flim
Retnuh_FlimInnlegg: 14679
20.04.17 12:01

Tipper heller Liverpool, laget som har blitt tildelt soleklart flest straffespark i PL kommer til å score litt færre mål fremover. Hvor mange mål hadde captain diver hatt hvis han ikke fikk muligheten fra straffemerket 15 ganger hver sesong? 

(Innlegget ble redigert 20.04.17 12:03)

Justice 96
Justice 96Innlegg: 26033
20.04.17 12:35

Ikke noe tema. Han har lagt opp og vil således ikke rammes av nye regler. 

Kiedis
KiedisInnlegg: 7935
20.04.17 12:47

Synes man kan nøye seg med å fortsette med målkamera og øke muligheten til å gi karantener i ettertid for vold og annet snusk.

Tror ikke videodømming vil kunne løses på en god nok måte til at sporten forringes.

Og at folk flest vil begynne å diskutere fotball fremfor dommeravgjørelser er selvfølgelig helt utopisk. Fokuset vil bare flytte seg til andre avgjørelser. De som er interesserte i (og evnemessig og mentalt i stand til) å diskutere selve fotballen gjør allerede det i dag.

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 10322
20.04.17 15:24
Kiedis: Og at folk flest vil begynne å diskutere fotball fremfor dommeravgjørelser er selvfølgelig helt utopisk. Fokuset vil bare flytte seg til andre avgjørelser. De som er interesserte i (og evnemessig og mentalt i stand til) å diskutere selve fotballen gjør allerede det i dag.

Hehehe, jeg likte dette avsnittet.

Folk som bruker 80 % av tiden på å diskutere dommeren i stedet for selve fotballen er totalt grums i mine øyne

wingswest
wingswestInnlegg: 10758
21.04.17 21:56

Er veldig positivt innstilt til videodømming, så lenge det ikke ødelegger flyten i spillet. Men det er jo allerede slik at ca 1/3 av spilletiden er dødtid, så det kan faktisk være at videoteknologi kan gi enda mer flyt.
Om man har et panel som vurderer hendelser og kommuniserer med kampleder, så er det et strålende tiltak. Men det gir jo også dommeren litt mindre kontroll, i og med at han noen ganger må bedømme situasjoner han ikke har sett. Så det blir en balansegang, og jeg håper de klarer å løse det riktig. Men det er selvsagt en fordel om kampleder får en klar pekepinn på om en situasjon var åpenbar filming, eller en reell ulovlig takling. 

Elguaje
ElguajeInnlegg: 13331
21.04.17 22:04
TheUntouchable: Folk som bruker 80 % av tiden på å diskutere dommeren i stedet for selve fotballen er totalt grums i mine øyne

Føler at hver debatt i et studio eller en tråd består av dette jeg men. Alltid prat om dommeren (jeg gjør det jeg og til tider), sjeldent fokus på det taktiske spillet. 

CogitoErgoDoleo1
CogitoErgoDoleo1Innlegg: 4831
21.04.17 22:24

Hvordan tenker dem å gjøre det i tilfeller hvor det blir feilaktig dømt offside, men angripende lag scorer? Skal man rette opp dette også? Keeper/forsvar kan jo i så fall hevde at han ga blaffen i spillet etter at han hørte dommeren blåse? 

Vil tro linjedommere heller må gi angripende lag tvilen til gode oftere, selv om det er det dem egentlig skal i utgangspunktet, så får dem heller se på de tvilsomme avgjørelsene i etterkant om det blir mål.

(Innlegget ble redigert 21.04.17 22:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg