Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Innfører regel som kan straffe filmere i ettertid?

NYTT TEMA
Retnuh_Flim
Retnuh_FlimInnlegg: 15447
18.05.17 17:12

http://www.tv2.no/sport/9136157/

Hva mener vi om dette? Strålende nyheter mener jeg .

Retnuh_Flim
18.05.17 17:13

Liverpool vil slite med å stille lag etterhvert da? 

Sånn, nå var den vitsen tatt

Toetoe244
Toetoe244Innlegg: 2452
18.05.17 17:38

Dette kommer ikke til å fikse problemet, men alle monner drar.

ElChivato
ElChivatoInnlegg: 11028
18.05.17 17:47

Enda mer random og tilfeldig straffing av folk er sikkert veien å gå.

milanB
milanBInnlegg: 31547
18.05.17 18:01

På tide! Hva skjer i tvilstilfeller? Straffes uskyldig eller er det kun helt åpenbare filminger som straffes?

Tids
TidsInnlegg: 87
18.05.17 18:04

Lest artikkelen? Står enstemmig vurdering. 

Elguaje
ElguajeInnlegg: 14839
18.05.17 18:05
milanB: På tide! Hva skjer i tvilstilfeller?

"Et panel bestående av en ex-dommer, en ex-manager og en ex-spiller vil hver for seg se situasjonen gjennom all tilgjengelig video, og deretter tilrå om spilleren bør straffes. For at han skal kunne straffes må panelet være enstemmig."

Så i tvilstilfeller går nok det meste nok i spillerens favør.

Uansett bra at dette innføres, og håper at avgjørelsene blir riktig.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2504
18.05.17 18:18

Da betyr det vel at kampene ikke kommer til å bli vist på tv lenger, hvis folk er redd for å bli straffet for å gjøre jobben sin å filme. Dette må jo være tidenes skandale! Er dette et tiltak for å få flere folk inn på stadion?

Retnuh_Flim
18.05.17 18:32
SlimWhitman: Da betyr det vel at kampene ikke kommer til å bli vist på tv lenger, hvis folk er redd for å bli straffet for å gjøre jobben sin å filme. Dette må jo være tidenes skandale! Er dette et tiltak for å få flere folk inn på stadion?

Har du ikke hørt om roboter? Disse kan fint ta seg av filmingen.

Ikke har de følelser og man trenger ikke bekymre seg for at de skal bli redde for å miste jobben.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2504
18.05.17 18:37
Retnuh_Flim: Har du ikke hørt om roboter? Disse kan fint ta seg av filmingen. Ikke har de følelser og man trenger ikke bekymre seg for at de skal bli redde for å miste jobben.

Utviklingen der er vel uungåelig, ja.. Håper de kameramennene som mister jobben er organiserte.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 6409
19.05.17 13:50

Sånn i utgangspunktet er jeg forholdsvis skeptisk til en løsning hvor man straffes hardere i etterkant enn hva man gjør hvis man blir tatt for det der og da.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7456
19.05.17 21:01
Slikkepott: Sånn i utgangspunktet er jeg forholdsvis skeptisk til en løsning hvor man straffes hardere i etterkant enn hva man gjør hvis man blir tatt for det der og da.

Å hele poenget med å ta fusk er vel att laget fuskeren(ene) spiller mot skal få kompensert for fusket. Ikke att andre lag som kommer etter og kanskje står i ett sterkt konkuranseforhold til nevnte lag får fordelen og det laget fuskeren spiller mot nærmest får dobbel straff.

Dette her er ikke så beinkløve som det ser og hørest ut.

Kiedis
KiedisInnlegg: 8411
19.05.17 21:28

Ser frem til diverse angrepsspillere som blir straffet, mens feilvendte forsvarsspillere på sedvanlig vis kommer til å kunne kaste seg ned i lyngen så snart de kjenner et vindpust i ryggen.

Retnuh_Flim
11.10.17 11:57

Hvordan er ståa her etter 140 spilte kamper? 

Ingen som har pådratt seg noen straff. Har denne regelen effektivt fjernet filminger fra PL, eller har noen sluppet unna?

Kiedis
11.10.17 12:10
Retnuh_Flim: Ingen som har pådratt seg noen straff. Har denne regelen effektivt fjernet filminger fra PL, eller har noen sluppet unna?

Mikel Merino hadde i hvert fall en aldeles syk en for Newcastle mot Swansea som gikk ustraffet hen. Videre ser jeg for meg at dette vil bli håndhevet like tilfeldig som straff i etterkant ved diverse voldsepisoder.

Alli straffet for å slå Yacob, Yacob går fri etter å ha spyttet på Alli tidligere i kampen. Fabregas går fri etter å ha å klasket Fernandinho (?) i ansiktet mens Huth fikk straff for å lugge Fellaini.

Intensjonen med å ha muligheten til straff i ettertid har en god intensjon, men håndhevingen er ren lotto.

caliblue
caliblueInnlegg: 11333
13.10.17 09:57

Hele greia er jo ganske enkel. I England har man tradisjon for at man kun ser på de alvorligste episodene i etterkant. Definert som situasjoner hvor det gis direkte rødt kort. Hvor et panel med hjelp tv-bilder kun tar stilling til en ting. Om det er rødt kort eller ikke.

Det syns jeg egentlig er helt greit. Kamper avgjøres egentlig på banen og man bør være forsiktige med hva man endrer på i etterkant. Andre steder fikler de mer med ting og man ser eksempler på at spillere som blir utvist etter to gule kort slipper karantene fordi det ene av de gule var feil. Håpløst.

Nytt denne sesongen er at man i tillegg til å se på rødt kort-situasjoner, åpner for å se på filminger. Men bare om dommeren har blitt lurt og laget har oppnådd en stor nok fordel av filmingen.

Newcastle fikk ingen fordel av at Merino divet, siden dommeren vinket spillet videre. Ja, det var sikkert feil at Merino ikke fikk gult kort, men slike feil er det haugevis av hver runde. Pirk.

Alli hadde vel forrige runde kanskje den groveste diven så langt denne sesongen. Dommeren gjorde jobben sin. Gult kort, ingen straffe. Ingenting å se på i etterkant. Hadde han lyktes med jukseforsøket sitt, hadde han fått en velfortjent karantene. Akkurat som Merino ville ha fått om han lyktes med sitt.

(Innlegget ble redigert 13.10.17 09:57)

Kiedis
13.10.17 10:39
caliblue: Hele greia er jo ganske enkel. I England har man tradisjon for at man kun ser på de alvorligste episodene i etterkant. Definert som situasjoner hvor det gis direkte rødt kort. Hvor et panel med hjelp tv-bilder kun tar stilling til en ting. Om det er rødt kort eller ikke.
Det syns jeg egentlig er helt greit. Kamper avgjøres egentlig på banen og man bør være forsiktige med hva man endrer på i etterkant. Andre steder fikler de mer med ting og man ser eksempler på at spillere som blir utvist etter to gule kort slipper karantene fordi det ene av de gule var feil. Håpløst.
Nytt denne sesongen er at man i tillegg til å se på rødt kort-situasjoner, åpner for å se på filminger. Men bare om dommeren har blitt lurt og laget har oppnådd en stor nok fordel av filmingen.
Newcastle fikk ingen fordel av at Merino divet, siden dommeren vinket spillet videre. Ja, det var sikkert feil at Merino ikke fikk gult kort, men slike feil er det haugevis av hver runde. Pirk.
Alli hadde vel forrige runde kanskje den groveste diven så langt denne sesongen. Dommeren gjorde jobben sin. Gult kort, ingen straffe. Ingenting å se på i etterkant. Hadde han lyktes med jukseforsøket sitt, hadde han fått en velfortjent karantene. Akkurat som Merino ville ha fått om han lyktes med sitt.

Absolutt ikke enig i at håndhevelsen fremstår som enkel. Det er totalt bingo.

Alli fikk en velfortjent karantene i ettertid for å ha slått Yacob. Fabregas fikk ingenting for å klaske Fernandinho i ansiktet. Begge deler var rødt, begge defineres som vold, men bare en av sakene ble tatt tak i.

Og det er jo bare ett eksempel når det gjelder voldelige hendelser.

Jeg er egentlig en stor tilhenger av at man lar dømt være dømt, og at dommeren får ta tak i det som skjer. Da har alle oppegående folk en grei forståelse for at ting går fort i kampens hete, og at ting som oftest jevner seg ut.

Forståelsen for at noen spytteepisoder, stemplinger og slag får passere mens andre ikke gjør det, er i hvert fall for mitt vedkommende langt mindre når man går inn i ettertid og straffer ut fra videobilder.

GatlingGun
GatlingGunInnlegg: 43609
13.10.17 11:28
Kiedis: Fabregas går fri etter å ha å klasket Fernandinho

Klasket var nå ganske overdrevent. En provoserende vennlig klaps på kinnet. Uansett var det ment som provokasjon i en opphetet situasjon, og burde bli sett på som like alvorlig som andre hendelser som bringer spillet i vanry.

caliblue
13.10.17 14:20
Kiedis: Absolutt ikke enig i at håndhevelsen fremstår som enkel. Det er totalt bingo. Alli fikk en velfortjent karantene i ettertid for å ha slått Yacob. Fabregas fikk ingenting for å klaske Fernandinho i ansiktet. Begge deler var rødt, begge defineres som vold, men bare en av sakene ble tatt tak i.

Fryktelig forenklet å sammenligne og likestille såpass forskjellige situasjoner. Ja, Fabregas kunne nok blitt utvist han. Om dommeren hadde sett det. Men det er langt fra noen selvfølge.

Om dommeren ikke så det, kan man gå inn å se på det i ettertid. Nå husker ikke jeg om det ble gjort i den situasjonen, men om man gjorde det overrasker det meg ikke om det ikke skjedde noe i etterkant.

Lista skal ligge høyt. Videobilder spilles av til tre tidligere dommere og alle må konkludere med rødt kort, hvis ikke går man fri.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 4639
13.10.17 14:32
GatlingGun: provoserende vennlig klaps

Er ikke dette et paradoks? 

Kiedis
13.10.17 14:49
caliblue: Lista skal ligge høyt. Videobilder spilles av til tre tidligere dommere og alle må konkludere med rødt kort, hvis ikke går man fri.

For all del, men du forsterker egentlig bare poenget mitt. Et slikt klask, om dommeren hadde sett det, er rødt kort 10 av 10 ganger.

Når jeg sjekker saken, så viser det seg at panelet har sett på denne hendelsen, men kommet til at han ikke fortjente straff. Altså er det helt greit å klaske noen i ansiktet.

Et annet eksempel er Dembele, som fikk seks kamper for å fingre Diego Costa i øyet. Lamela og Vertonghen (sistnevnte var en noe mer uoversiktelig situasjon) har i ettertid gjort lignende ting mot Lovren og Jay Rodriguez (?) uten straff.

Så jeg lander fremdeles på at disse greiene er totalt bingo.

GatlingGun
GatlingGunInnlegg: 43609
13.10.17 22:43
GreySerpent: Er ikke dette et paradoks?

Det ene motstrider ikke det andre, sett i kontekst. Kunne kanskje erstattet "vennlig" med "harmløst"

(Innlegget ble redigert 13.10.17 22:44)

caliblue
16.10.17 15:05

Episoden med Richarlison mot Arsenal ble sett nærmere på av "dive-panelet", men ikke uventet og fornuftig nok slapp han karantene.

hillier
hillierInnlegg: 1506
16.10.17 20:12

Ikke uventet nei. Spørs om en mer kjent filmer hadde sluppet etter et slikt stup i en mer profilert kamp. 

caliblue
16.10.17 22:22

Det er jo kontakt. Kne mot kne og i tillegg får han dytt i ryggen fra Bellerin. Mer enn noe annet fryktelig knølete forsvarsspill.

Når det er sagt, er jeg ikke så sikker på at det er nok til å dømme straffe. Ligner på en slik situasjon hvor dommer vinker spillet videre uten å gi gult for filming. Slikt kan man ikke dele ut karantene for i etterkant.

Så er det jo heller ikke nødvendigvis i Arsenals interesse at Richarlison må stå over mot Chelsea til helga.

hillier
hillierInnlegg: 1506
17.10.17 14:38

Jeg er ikke enig, kan ikke se noen dytt heller.

Www.arseblog.com beskriver situasjonen fint idag, syns jeg. En situasjon hvor dommeren blir lurt(og ikke dermed gjør en tabbe). Akkurat det panelet skal prøve å luke ut. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg