Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotballspillere og hjerteproblemer - igjen :(

NYTT TEMA
missChance
missChanceInnlegg: 45724
05.06.17 17:35

Dessverre blir det meldt at: Ex NUFC midfielder Cheick Tioté has collapsed during training with Beijing Enterprises and has subsequently died. Aged 30. (Meldt av Craig Hope, DM og en BBC-reporter, blant annet.)

Den listen begynner å bli skremmende lang.

(Innlegget ble redigert 05.06.17 17:38)

Elguaje
ElguajeInnlegg: 15175
05.06.17 17:36

Dette kom som et sjokk!

Trist å lese. Hvil i fred.

missChance
05.06.17 17:37

Må bare presisere at jeg leste et annet sted at det var hjertet - men det er kanskje litt tidlig å avgjøre at det er årsaken. Allikevel er det det første man tenker på etter så mange tilfeller.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 8934
05.06.17 17:53

Høres ut som hjerte som har sviktet ja. Forferdelig trist..

Hvil i fred, Tioté!

missChance
13.07.17 13:15

Uff, det har skjedd igjen. Etter at Abdelhak Nouri fra Ajax kollapset med hjerteproblemer i forrige uke, ser det nå ut til at det ender med hjerneskade hvis Eurosport oversetter riktig. Jeg ble litt sjokkert for i går så det ut til at det skulle gå bra :(

""Ajax are deeply saddened by the news that Appie Nouri has been diagnosed with serious and permanent brain damage," the club said on Twitter."

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 5359
13.07.17 13:21

Fler dødsfall i fotball enn Formel 1 og boksing til sammen. Det er fryktelig mange som spiller fotball da. 

Det er litt merkelig at slike hjertefeil ikke blir oppdaget. Hvertfall på såpass profilerte spillere som Tiote. 

Trist er det uansett.

Tranquillo
TranquilloInnlegg: 3638
13.07.17 15:44

Faretruende mange som får hjertesvikt på fotballbanen og i idretten generelt.

missChance
13.07.17 16:25
Tranquillo: Faretruende mange som får hjertesvikt på fotballbanen og i idretten generelt.

Det er det. Og som nevnt over deg - så rart at det ikke blir fanget opp. De blir jo undersøkt i alle bauger og kanter.

Tranquillo
13.07.17 17:05
missChance: Det er det. Og som nevnt over deg - så rart at det ikke blir fanget opp. De blir jo undersøkt i alle bauger og kanter.

Enig, burde blitt innført en grundig hjertesjekk for alle toppidrettsutøvere.

Men problemet er at ikke alle hjertelidelser kan fanges opp heller.

vidar
vidarInnlegg: 30477
13.07.17 17:08
Tranquillo: Faretruende mange som får hjertesvikt på fotballbanen og i idretten generelt.

Sikkert ikke flere enn i verden generelt, snarere færre pga god fysisk form. 

Tranquillo
13.07.17 17:11
vidar: Sikkert ikke flere enn i verden generelt, snarere færre pga god fysisk form.

Vel, jeg vet om flere eksempler på folk under 30 som helt plutselig har falt om. Kjennetegnet for alle dem er at de har vært aktive på en eller annen måte. 

At unge som driver med idrett har større sjanse for hjertedød kontra andre, er vel ikke en skjult hemmelighet.

LaGoeba
13.07.17 18:09
missChance: Etter at Abdelhak Nouri fra Ajax

Dessverre for Nouri ser det ut som at tilfellet er worst case, sett bort i fra dødsfall. Ser ut som en alvorlig hjerneskade, som følge av oksygenmangel til hjernen etter hjertestansen.

Forferdelig trist for 20-åringen. 

Edit; Leste gjennom innlegget ditt alt for fort ser jeg nå, trodde det sto hjertefeil. 

(Innlegget ble redigert 13.07.17 18:10)

Justice 96
Justice 96Innlegg: 27092
13.07.17 20:45

Dette er en skjebne verre enn døden, om hjerneskaden er så omfattende som jeg får inntrykk av. Det er bare så trist. Håper virkelig ikke at det er så ille som jeg tror, og at gutten kan få et verdig liv likevel. 

-Jolla
-JollaInnlegg: 13694
14.07.17 13:04
vidar: Sikkert ikke flere enn i verden generelt, snarere færre pga god fysisk form.

Akkurat her så er det et tveegget sverd. Unge mennesker (15-35) som driver med tøff fysisk belastning og gjerne spesielt idretter hvor utholdenhet er en stor del (mye cardio) har flere alvorlige hendelser med hjertet enn gjennomsnittet av unge mennesker, mens når du ser på mennesker over 45 så ser du det motsatte, nemlig at de som driver eller drev med idrett har mindre hjerteproblemer enn befolkningen generelt.

Dette er på grunn av at (uoppdagede) genetiske defekter ikke har noe med om du velger å drive på med toppidrett eller ikke, og har mye lettere for å bli utløst hvis du putter mye stress på hjertet. Derfor skrev jeg bevisst "alvorlige hendelser med hjertet" kontra "hjerteproblemer". Når det kommer til hendelsene over 45 så kommer selvfølgelig en mye større grad av hjerteproblemer forårsaket av livsstil/kolesterol inn i bildet, og da har de som har drevet på med idrett en fordel.

-Jolla
-JollaInnlegg: 13694
14.07.17 13:11
missChance: Det er det. Og som nevnt over deg - så rart at det ikke blir fanget opp. De blir jo undersøkt i alle bauger og kanter.

Det er faktisk ikke SÅ mange veldig grundige sjekker (med MRI, CT-scan, ECG, etc) i fotball og idretten generelt. Det er derimot litt rart at det ikke ble oppdaget når Tiote gikk til Beijing Enterprises, ettersom at den obligatoriske legesjekken for nysigneringer SKAL være så omfattende at du skal få med deg slike ting, så her er det noe som har sviktet.

Ángel Correa for eksempel hadde ingen anelse om at han hadde en svulst på hjertet før Atlético signerte ham og man fant den i legesjekken.

missChance
16.07.17 11:19

Legene er ganske sikre på at han ikke kan tenke, spise, snakke, gå, ikke engang kjenne oss igjen, sier Nouris eldste bror Abderrahim til den nederlandske avisa Algemeen Dagblad.

Jeg får helt vondt, jeg. 

LaGoeba
16.07.17 11:54

Herregud, dette er helt forferdelig. Føler virkelig med familien til Nouri.

Coutinho10
Coutinho10Innlegg: 11087
16.07.17 16:59

Helt forferdelig. Hvis han blir helt "lost" er det jo verre enn å dø. 

Finnes det ingen behandlingsmetoder mot "hjerneskade"?

Justice 96
Justice 96Innlegg: 27092
16.07.17 17:46

Huff. Ser ut til å bli verre enn fryktet. Noe så forferdelig trist. Stakkars gutt og stakkars familie som må oppleve gutten som en levende død. Grusomt. 

malhen
malhenInnlegg: 18434
16.07.17 18:04
Coutinho10: Finnes det ingen behandlingsmetoder mot "hjerneskade"?

Det eneste er vel aktiv dødshjelp når det blir så store skader som det her. Tragisk utfall er det uansett. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg