Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tv2 Sumo pris - et ran

NYTT TEMA
FiftyShadesOshea
FiftyShadesOsheaInnlegg: 32
09.11.17 15:28

Helt siden tv2 satt op prisen i fjor fra 299 til 399 i måneden, har jeg irritert meg over det. Et av argumentene deres var at alle nå får Tippeligaen påtvunget i sitt abonnement, men nå som de ikke lenger eier rettighetene til hjemlig liga er prisen fortsatt den samme.

399,- i måneden er helt sinnsykt for å se på Premier League. Tv2 har enerett i Norge på produktet, og jeg synes denne måten å behandle kunder på er ufin. Håper prisen igjen blir lavere til neste sesong, for jeg liker tv2 sin satsning på produktet.  Det er bare så dyrt... 

John||Locke
John||LockeInnlegg: 6519
09.11.17 16:43
FiftyShadesOshea: 399,- i måneden er helt sinnsykt for å se på Premier League. Tv2 har enerett i Norge på produktet, og jeg synes denne måten å behandle kunder på er ufin. Håper prisen igjen blir lavere til neste sesong, for jeg liker tv2 sin satsning på produktet.  Det er bare så dyrt...

Jeg hadde ikke hatt noe imot at det var billigere, men syns ikke 4 800,- kroner for et helt år er for dyrt. Det høres muligens arrogant ut, men 400,- kroner per måned merker jeg ikke. 

Har forståelse for at f.eks. fattige studenter vil kunne merke de hundrelappene, men da får man drikke fem øl mindre eller jobbe to timer mer. Dette handler bare om prioriteringer.

Når det gjelder prisen på selve produktet, så syns jeg ikke det er urimelig. Det korresponderer rimelig godt med verdien jeg føler jeg får.

Det er dog irriterende at Sumo ikke alltid er stabilt.

-Pat

bestelaget
bestelagetInnlegg: 445
09.11.17 16:46

Tror TV2 svetter like mye over prisen de må betale for rettighetene. Det er dyrt, ja.... Men det er vell prisen vi betaler for de hinnsides høye overgangssummene? 

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 26776
09.11.17 16:59
FiftyShadesOshea: 399,- i måneden er helt sinnsykt for å se på Premier League.

Egentlig ikke.

Lezah
LezahInnlegg: 60098
09.11.17 17:23
FiftyShadesOshea: 399,- i måneden er helt sinnsykt for å se på Premier League.

Hva betaler de selv for rettighetene? Burde de evt gå i underskudd/i null?

ST10
ST10Innlegg: 19776
09.11.17 17:41

Synes ikke det er krise i det hele tatt. 

Ser typ 15-25 kamper i måneden, og da er ikke akkurat prisen per kamp så innmari mye

Anelka2
Anelka2Innlegg: 17332
09.11.17 18:06

Blir nok enda dyrere når Tv2 starter med Champions league.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 637
09.11.17 18:09
John||Locke: Har forståelse for at f.eks. fattige studenter vil kunne merke de hundrelappene, men da får man drikke fem øl mindre eller jobbe to timer mer.

Det er ikke mange jobber for studenter der man tjener 400 kroner etter skatt på kun to timer. Tror nok du må doble det antallet. 

Når det er sagt så er 400 kroner når man inkluderer de andre streamingproduktene (TV-serier/filmer osv.) i samme pakken egentlig ganske tålelig for en voksen person i full jobb. Husker før i tiden var det studentrabatt (var vel et år der studentprisen var 179,- kontra 269,- eller noe sånt), det burde kanskje gjenopptas.

Lomasio
LomasioInnlegg: 5212
09.11.17 19:23

Når jeg tenker på hvor mye penger jeg har brukt for å se City spille ute på pub i flere år, ja da blir 400 kroner bare lommerusk. Kunne glatt ganget det med 5 noen år tilbake. Nå sitter jeg hjemme og kan drikke mye bedre øl attpåtil.

COYSpurs
COYSpursInnlegg: 34
09.11.17 19:24

Hadde jeg vært garantert å få se laget mitt hver helg, så hadde det vært greit. Men jeg betaler ikke 399 i måneden for å se på Liverpool eller Manchester United når de spiller samtidig som Tottenham lørdag kl 16.

Jeg forstår at det ikke er TV2 sin feil, men det gjør meg totalt uinteressert i å betale for produktet. Som alternativ kunne jeg gjerne betalt for å få lov til å se alle Spurs sine kamper, og ikke hatt tilgang på andre kamper.

Kent
KentInnlegg: 112459
09.11.17 20:29

400 kr for å se Premier League er greit nok, men for den tjenesten Sumo leverer er det uholdbart og på grensen til kriminelt.

Utrolig at man i 2017 skal slite med den samme ustabile dritten som da de lanserte Sumo for ti(?) år siden.

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2023
09.11.17 20:41
John||Locke: Har forståelse for at f.eks. fattige studenter vil kunne merke de hundrelappene, men da får man drikke fem øl mindre

Ser noen andre tok seg av lønna, så da får jeg spørre om øla: Studentene får da øl til rundt 50-60kr! Blir straks 6-8 øl det ;-) Litt mye å forlange!

Men ja på tide å innføre studentabonnement igjen, det må da vel være penger i kassa for TV2? Kjenner svært få studenter som tar seg råd til et Sumo-abonnement i dag.

(Innlegget ble redigert 09.11.17 20:42)

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7779
09.11.17 20:43
Lomasio: Når jeg tenker på hvor mye penger jeg har brukt for å se City spille ute på pub i flere år, ja da blir 400 kroner bare lommerusk. Kunne glatt ganget det med 5 noen år tilbake. Nå sitter jeg hjemme og kan drikke mye bedre øl attpåtil.

Det er jo når en venner seg til å gå på pub å se kamp en virkelig snakker om å brenne kronasje. Ikke har en vett til å reise hjem etter kampslutt heller.

RamsherE
RamsherEInnlegg: 16121
09.11.17 20:52

Da TV2 økte prisen og inkluderte "fantastiske Eliteserien/Tippeligaen" var det dråpen for min del. Prisen er blitt dyrere og produktet har blitt dårligere. TV2 Sumo PL var faktisk strålende på starten da de lanserte tjenesten.

Det finnes nok av andre solide tjenester med en mye bedre pris. Som gir tilgang til all sport som er verdt å se samt alle lørdagskampene i Premier League. Jeg betaler 1400 kroner i året for en slik tjeneste.

Skal man bruke de norske tjenestene blir det vel fort oppi 6000 kroner med TV2 PL og Viaplay for Champions League. Prisene er usaklige.

John||Locke
John||LockeInnlegg: 6519
09.11.17 21:39
GimleSag: Men ja på tide å innføre studentabonnement igjen, det må da vel være penger i kassa for TV2? Kjenner svært få studenter som tar seg råd til et Sumo-abonnement i dag.

Jeg underdrev muligens på både arbeid og øl, ja. :-) (Selv om jeg føler at frikortargumentet mitt er godt.)

Angående TV2s motiver for studentrabatt, så vil noe slikt kun innføres om de tror det fører til at folk som ikke hadde kjøpt abonnementet, ville kjøpt det. Og det i et slikt monn at det kompenserer for alle som ville kjøpt det uansett, til full pris.

TV2 er heller ikke en bedrift hvor pilene peker i været om dagen, så jeg ser det ikke som realistisk at vi får noe som ligner en idealistisk prisreduksjon for alle, eller noen grupper.

-Pat

Justice 96
Justice 96Innlegg: 27089
09.11.17 22:31
FiftyShadesOshea: sinnsykt

Eneste måten å vise avsky mot disse prisene er å si opp abonnementet. Som flere sier, prisen hadde vært greit om Sumo faktisk fungerte tilfredsstillende rent teknisk. 

Inntil det eventuelt skjer bruker jeg andre alternativer. 

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 12387
10.11.17 07:22

Byttet tv2 ved jul i fjor, og ser meg ikke tilbake. Betaler nå 1400 i året for ett bedre produkt. Samme kvalitet(ofte bedre) og tilgang til det meste av fotball

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 32033
10.11.17 07:57
RamsherE: Skal man bruke de norske tjenestene blir det vel fort oppi 6000 kroner med TV2 PL og Viaplay for Champions League. Prisene er usaklige.

Trenger vel kanskje ikke Viaplay lenger såfremt man faktisk har en TV med en kanalpakke. Viasport-kanalene er vel inkludert i grunnpakke til både Riks-TV og Canal Digital. Sikkert også i andre pakker også. 

Egentlig har jeg mer fotball enn noensinne til den prisen jeg betaler. Får CL, EL, landskamper, Serie A, La Liga, Ligue 1, FA-cup, ligacup og sikkert noe annet også i grunnpakken til Canal Digital. Har aldri fått flere fotballkamper per krone tidligere.

Unntaket er PL da. Første året med PL på TV2 i denne perioden var i 2010/11. Da tror jeg at jeg betalte 179 for PL-kanalene på TV. Mulig det var et introtilbud, men normalpris var iallfall ikke over 199. Nå koster 449, og TV2s tilbud har virkelig ikke blitt over 100 % bedre i løpet av disse 7 årene.

Dux1
Dux1Innlegg: 29682
10.11.17 08:51
Kent: Utrolig at man i 2017 skal slite med den samme ustabile dritten som da de lanserte Sumo for ti(?) år siden.

Jeg synes Sumo stort sett har vært veldig stabilt de siste årene. Var verre i streamteknologiens barndom, men da gjaldt det ikke bare Sumo.

En ting er sikkert, og det er at jeg betaler med glede for et Sumo-abonnement enn å ty til råtne gratisstreamer hver gang United spiller... Prisen for Sumo er heller ikke så ille som enkelte vil ha det til. Det handler om prioritering, som det blir nevnt over!

Smil og vær glad :)

(Innlegget ble redigert 10.11.17 08:52)

Aprilsnarr
AprilsnarrInnlegg: 4558
10.11.17 08:56
KongOlav2: Unntaket er PL da. Første året med PL på TV2 i denne perioden var i 2010/11. Da tror jeg at jeg betalte 179 for PL-kanalene på TV. Mulig det var et introtilbud, men normalpris var iallfall ikke over 199. Nå koster 449, og TV2s tilbud har virkelig ikke blitt over 100 % bedre i løpet av disse 7 årene.

Men husk at bare den forrige avtalen, fra 2015, som gjaldt for 3 år, kostet TV2 550 mill per sesong. Det var mer enn en dobling fra forrige avtale. I forhold ti 2010/2011 da, så tenker jeg at TV2 nok sitter igjen med mye mindre per abb de selger nå enn de gjorde i 2010/2011.

KongOlav2
10.11.17 09:01
Aprilsnarr: Men husk at bare den forrige avtalen, fra 2015, som gjaldt for 3 år, kostet TV2 550 mill per sesong. Det var mer enn en dobling fra forrige avtale. I forhold ti 2010/2011 da, så tenker jeg at TV2 nok sitter igjen med mye mindre per abb de selger nå enn de gjorde i 2010/2011.

Jeg er klar over det. Men MÅ Tv2 betale så mye. Da er det jo bare for PL å sette opp prisene for rettigheter kraftig for hver gang, for tv-kanalene vil jo bare betale uansett, og lesse prisøkningen over på forbrukerne.

Noen må sette ned foten en gang. Enten tv-kanalene eller forbrukerne.

(Innlegget ble redigert 10.11.17 09:03)

Lala20
Lala20Innlegg: 1701
10.11.17 09:10
FiftyShadesOshea: 399,- i måneden er helt sinnsykt for å se på Premier League. Tv2 har enerett i Norge på produktet, og jeg synes denne måten å behandle kunder på er ufin. Håper prisen igjen blir lavere til neste sesong, for jeg liker tv2 sin satsning på produktet. Det er bare så dyrt...

1. TV2 har betalt en vanvittig høy sum for disse rettighetene.

2. Kjøpere av dette produktet er lite prissensitive. Dvs at prisøkninger i mindre grad påvirker antall kunder som fortsatt har betalingsvilje. Halvering av prisen ville ikke gitt TV2 dobbelt så mange betalende kunder, ergo: ikke lønnsomt.

3. 399,- per måned for en hobby man er glødende opptatt av er ikke dyrt. Da forutsetter jeg at man ser 10+ kamper i måneden.

Aprilsnarr
10.11.17 10:33
KongOlav2: Jeg er klar over det. Men MÅ Tv2 betale så mye. Da er det jo bare for PL å sette opp prisene for rettigheter kraftig for hver gang, for tv-kanalene vil jo bare betale uansett, og lesse prisøkningen over på forbrukerne. Noen må sette ned foten en gang. Enten tv-kanalene eller forbrukerne.

TV2 må ikke betale så mye nei. Men hvis TV2 sier nei, så er det ikke slik at det vil bety så mye. Da er Discovery der med et så og si tilsvarende tilbud, og det er samme regla på nytt.

Lezah
LezahInnlegg: 60098
10.11.17 10:52

Da TV2 sikret rettighetene for tre nye PL-sesonger høsten 2015 måtte de betale dobbelt så mye som forrige gang. PL blir ikke billigere for kanalene fremover.

Aprilsnarr
10.11.17 11:01

Tror prisene bare vil fortsette øke. Neste gang er garantert Discovery mer på banen. Tipper det fort kan bli 2-2,5 mill for 3 nye år. Og da må forbrukerene betale. 

KongOlav2
10.11.17 11:59
Aprilsnarr: Tror prisene bare vil fortsette øke. Neste gang er garantert Discovery mer på banen. Tipper det fort kan bli 2-2,5 mill for 3 nye år. Og da må forbrukerene betale.

Det tar ikke slutt før et tilstrekkelig antall sier at "nok er nok", og sier opp abonnementet. Og den grensa bør virkelig være nådd snart.

Aprilsnarr
10.11.17 12:56

Det at det ikke skjer tar jeg som et tegn på at folk flest er villig til å betale. Jeg får mye glede av det, derfor betaler jeg med glede

RamsherE
RamsherEInnlegg: 16121
10.11.17 14:59
Dux1: En ting er sikkert, og det er at jeg betaler med glede for et Sumo-abonnement enn å ty til råtne gratisstreamer hver gang United spiller... Prisen for Sumo er heller ikke så ille som enkelte vil ha det til. Det handler om prioritering, som det blir nevnt over!

Det går fint ann å finne andre abonnement som leverer bedre eller lignende kvalitet av TV2 Sumo til en mye billigere penge. Det må ikke kun være 1. Sumo-abonnement, 2. Råtne gratisstreamer. Jeg er nok litt for prinsippfast av meg til å dele samme tankegang som deg. Hvis TV2 faktisk hadde gjort noe som jeg mener at forsvarer en prisøkning så er saken annerledes, men en sending på en oljerigg, bli prakket på meg Tippeligaen og en Mark Clattenburg imponerer ikke meg.

Jeg kan dog forstå at du som er United-supporter føler at prisen er verdt det i og med at laget ditt samt Liverpool er høyest på prioriteringslisten hos TV2. At en Huddersfield-supporter eller en Watford-supporter skal betale 400 kroner i måneden, og kan ende opp med å få sendt 0 til 1 kamper for de 400 kronene er bare så feil.

Håpet mitt er at TV2 kan bli litt mer fleksible med prisene fremover(for eksempel at du kan velge mellom kun PL eller PL og CL), men de kommer nok garantert til å pumpe Champions League inn i abonnementet og tvinge deg til å betale et enda dyrere abonnement.

Iniesta
IniestaInnlegg: 1710
10.11.17 15:05
RamsherE: men de kommer nok garantert til å pumpe Champions League inn i abonnementet og tvinge deg til å betale et enda dyrere abonnement.

Ser flere nevner at tv2 tar over CL. De skal vel sende 2 kamper pr runde. Det vil si at 14 av 16 kamper fortsatt skal gå på Viasat.

Mulig det skal flere enn 32 lag til CL neste sesong da de går inn i en ny periode med kamper 19 og 21 tirsdag og onsdag

Usikker på sluttspillet

(Innlegget ble redigert 10.11.17 15:06)

Royu
RoyuInnlegg: 2338
10.11.17 15:13

Problemet er ikke det å betale 399kr, problemet blir jo at man knapt betaler for å se sitt eget lag.

Er ganske tullete at alle kampene ikke sendes live, håpløst opplegg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg