Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Football Manager 2017

NYTT TEMA
Chelsea-guy93
Chelsea-guy93Innlegg: 3276
13.07.17 02:08

Før siste serierunde i Serie B lå mitt Benevento på 3. plass, lik poengsum med Carpi på 2. plass (som gir direkte opprykk) De leder på innbyrdes og målforskjell. Vi vinner vår siste kamp, og ligger på 2. plass som gir opprykk. Carpi er på vei til å snuble borte mot Vicenza som utlignet Carpi's ledermål 15 minutter før slutt. Men ett minutt på overtid tar Carpi ledelsen 2-1, og vi må ut i play-off. På overtid i siste serierunde, altså.

Dette spillet er bare helt for jævlig noen ganger.

(Innlegget ble redigert 13.07.17 02:16)

Chelsea-guy93
13.07.17 02:39
Chelsea-guy93: Dette spillet er bare helt for jævlig noen ganger.

...men samtidig kan det være deilig. Vant Play-Off'en.

Tommyspurs
TommyspursInnlegg: 78
14.07.17 07:57

Noen her som har spilt "vanlig" FM og Football manager touch som kan forklare litt ka den store forskjellen er?

RVP20
RVP20Innlegg: 3953
14.07.17 17:11

Ousmane Dembele for 650 millioner eller Antoine Griezmann for 780 millioner?

Chelsea-guy93
14.07.17 17:20
RVP20: Ousmane Dembele for 650 millioner

Ja.

RVP20
14.07.17 17:21
Chelsea-guy93: Ja.

Erfaring med han på 17?

Chelsea-guy93
16.07.17 18:41

Tommyspurs: Jeg har spilt begge versjonene. På Touch har man ikke teamtalks, pressekonferanse, man har et alternativ som heter "instant result" hvor man kan skippe kampen og gå rett til resultatet (tror ikke dette finnes på den vanlige versjonen, mulig jeg tar feil)

I vanlig FM kan det bety forskjell på seier og tap hvis man sier noe "feil" på en pressekonferanse eller teamtalks, så man slipper å være redd for den biten i Touch. Det er det jeg husker i hvertfall, er noen måneder siden jeg spilte Touch.

RVP20: Ikke personlig, men har hørt at han er syk i FM. Virker som en spennende spiller. :)

Nevi
NeviInnlegg: 5436
16.07.17 20:37

Feil tråd

(Innlegget ble redigert 16.07.17 20:38)

Chelsea-guy93
17.07.17 01:38

Nøkkelspilleren min er ute i 13 måneder. Dette er den lengste skaden jeg har hatt i min FM-karriere. Noen som har opplevd lenger skadefravær?

Flammen2
Flammen2Innlegg: 3387
17.07.17 02:52

Noen som har spilt i Kina? Jeg har en journeyman save på gang og et tilbud fra en kinesisk førstedivisjonsklubb fristet. Det er maks lov med 3 utlendinger, og med tre sterke knallgode offensive spillere var jeg en av opprykksfavorittene. Det har gått bra, og halvveis inn leder jeg serien.

.. Men nå vil alle de tre utenlandske stjernene mine stikke til større ligaer, selv er det umulig å tiltrekke seg gode spillere til ligaen virker det som (Selv ES-spillere vil ikke til klubben jeg trener). Er ikke det litt urealistisk? En 30-årig kameruner med knallønn på laget mitt vil til en større liga selv om han neppe er bedre enn type midt-på-treet i Ligue 1. Ryktet til ligaen er jo på bunn, men jeg har et vilt over- og lønnsbudsjett og kan tilby massive lønninger. Håper det endrer seg ved evt. opprykk denne sesongen.

Interessant liga å prøve seg i. De tre utenlandske spillerne avgjør alt, resten er kinesisk ræl.

(Innlegget ble redigert 17.07.17 02:53)

Barbosa
BarbosaInnlegg: 3024
17.07.17 12:09

FM på mobil funker overraskende bra. Veldig bra tidsfordriv når man er på reise for eks.

Barbosa
17.07.17 12:11
Flammen2: Er ikke det litt urealistisk?

Har stusset på det samme. Savner akkurat den faktoren på FM. Burde være mulig å tiltrekke seg større spillere når man har et sterkt økonomisk grunnlag.

Chelsea-guy93
17.07.17 12:36
Barbosa: FM på mobil funker overraskende bra. Veldig bra tidsfordriv når man er på reise for eks.

Bruker det mye strøm?

Barbosa
17.07.17 13:08
Chelsea-guy93: Bruker det mye strøm?

Nja, det går en del strøm.

Chelsea-guy93
17.07.17 19:33
Flammen2: Interessant liga å prøve seg i. De tre utenlandske spillerne avgjør alt, resten er kinesisk ræl.

Lykke til! Høres interessant ut å spille i en liga som jeg aldri har spilt i før. Har lyst til å prøve det selv, men ender alltid opp med å spille i England, Italia, Spania eller Norge.

Mulig å se screenshot av de 3 stjernespillerne dine? Interessant å se hvor gode stats de faktisk har. :)

Sampi
SampiInnlegg: 679
17.07.17 21:35

Interessen faller som oftest for meg om jeg ikke vet hvem folk er. Noen er kanskje stikk motsatt. Vanligvis gir jeg meg etter 1-5 år.
Har gått over det 5-6 ganger om jeg husker riktig. 

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 7154
18.07.17 00:58
Barbosa: FM på mobil funker overraskende bra. Veldig bra tidsfordriv når man er på reise for eks.

Sniker meg til å spille en del mobil-FM på jobb. Har dessverre ikke hatt tid til å spille så mye av fullversjonen i år som tidligere. 

Nå har jeg ferie og mye fritid i noen uker, blir fort en ny save.

Barbosa
18.07.17 09:09
WaltonBreckRd: Sniker meg til å spille en del mobil-FM på jobb. Har dessverre ikke hatt tid til å spille så mye av fullversjonen i år som tidligere.

I disse sommertider funker det utmerket å spille litt på jobb. Synes spillet fungerer veldig bra på mobil. Slår fort i hjel noen timer.

matho
mathoInnlegg: 9
19.07.17 00:49

Er det noen som har en god strategi for å signere unge talenter? Har aldri hatt så store problemer som på FM17 med å få godkjent bud på spillere. Jeg prøver å by mellom 15-40 millioner + diverse klausuler for unggutter på 16-17 år som er verdt maks 10 millioner. Klubbene avslår imidlertid stort sett alltid, evt. kommer de med motbud på helt sinnsyke summer på flere hundre millioner.

Et nylig eksempel, jeg prøvde å kjøpe en regen som spiller på Birmingham sitt U-18 lag. Han er 17 år og har tilgode å bevise noe som helst i karrieren sin. Han er verdsatt til 1,55 millioner. Jeg prøver flere bud, men alle blir avslått. Til slutt får jeg et motbud fra Birmingham på rundt 250 millioner + en hel haug med klausuler.

Gjør jeg noe feil eller er det så mye jeg må forvente å betale for store talenter?

Dimmi
DimmiInnlegg: 7507
19.07.17 01:01
matho: Gjør jeg noe feil eller er det så mye jeg må forvente å betale for store talenter?

Mitt beste tips er å følge med på ungdomsinntakene hver sesong, og da forsøke å signere spillerne FØR de signerer proffkontrakt med klubben sin. De som er interessert i å gå til din klubb vil da kunne signeres enten med "standardpakka" som følger med et kontraktsforslag (x kr umiddelbart, x etter så og så mange kamper, x etter landskamper og noen heftige videresalgsprosenter), eller, som jeg pleier å gjøre, gi klubben et bud med en umiddelbar engangssum som er litt høyere enn den totale kompensasjonen som gis gjennom et kontraktsforslag ved "Approach to sign". Dette for å slippe at selgende klubb sitter med en 30/40% videresalgsklausul.

Koster litt mer med en gang, men er du sikker på at spilleren er god nok, så blir det du legger i over kompensasjonen for småpenger å regne.

I all hovedsak blir spillerne veldig vanskelig å signere de første 12-24mnd hvis de signerer proffkontrakt med klubben sin, så man gjør mange varp ved å bruke litt tid på å speide nasjonene når ungdomsinntakene skjer.

RVP20
25.07.17 00:25

Kjøpe for 350 millioner?

Har dette talentet i bakgrunnen, men han er ikke helt klar for å være fast. Så tenkte 1 eller 2 sesonger før unggutten er klar for å være fast

(Innlegget ble redigert 25.07.17 00:28)

Dimmi
25.07.17 10:30

Det kommer jo helt an på hvilken rolle/formasjon du skal hente Radja til, RVP20. 

Han er en verdenklassespiller som ballvinner eller boks-til-boks, men ikke like gvass som playmaker. Der vil det nok være spillere til halve prisen (og halve lønna) som fyller den rollen like bra.

I det hele tatt er det mer enn noengang tidligere viktig å ha riktige spillertyper til de ulike plassene dine i laget i denne utgaven av spillet. 

Chelsea-guy93
25.07.17 16:55

Noen som har opplevd dette?

Har brukt en spiller som Raumdeuter i et par sesonger. Han hadde grønn på Raumdeuter, noe som vil si at han behersker den rollen bra. Men plutselig nå har fargen endret seg fra grønt til rødt? 

Det samme med en spiller som jeg har brukt som falsk nier i flere kamper. Han hadde grønn farge på den rollen, men nå er den plutselig rød.

Dette har jeg aldri opplevd før. Veldig merkelig! Endret seg bokstavelig talt over natta in-game.

OchoCinco
OchoCincoInnlegg: 452
25.07.17 18:30
Dimmi: Mitt beste tips er å følge med på ungdomsinntakene hver sesong, og da forsøke å signere spillerne FØR de signerer proffkontrakt med klubben sin.

Hvordan gjøres dette?

Dimmi
26.07.17 02:11

Enten kan du holde et par våkne øyne på alle ungdomsinntak gjennom "World" - "Transfers" - "Youth intake" etterhvert som de skjer i spilet, eller så kan du "jukse litt" og vite datoene i forkant her

Finner du spillere som er verdt å signere, så er mitt beste råd å legge inn et bud med umiddelbar sum tilsvarende kompensasjonen (ved direkte kontraktsforslag). Da slipper man som regel å ende opp med å måtte avstå 30-40% videresalgsklausul til selgende klubb.

Noen utvalgte klubber å holde et godt øye med er Middlesbrough, Lens, Rennais, Vit. Setubal, ASEC, Kaiser Chiefs, Danubi. 

Ellers ser man gjerne hvilke klubber som har flest spillere på U-landslagene, og dermed er talentfabrikker i sitt land.

fotballeier123
fotballeier123Innlegg: 1336
26.07.17 15:50

Får ikke til å sette opp en taktikk på bortebane... 

Chelsea-guy93
26.07.17 16:37
fotballeier123: Får ikke til å sette opp en taktikk på bortebane...

Samme her. Det verste er når jeg spiller borte mot topp 4. Slipper alltid inn mål de første 5-10 minuttene mot topp 4-lagene. Taper sjeldent mindre enn 3 mål.  Har prøvd alt fra å parkere bussen til å spille offensivt for å overraske disse lagene, men kampen er avgjort etter 10 minutter uansett hva jeg gjør. 

fotballeier123
fotballeier123Innlegg: 1336
26.07.17 16:49
Chelsea-guy93: Samme her. Det verste er når jeg spiller borte mot topp 4. Slipper alltid inn mål de første 5-10 minuttene mot topp 4-lagene. Taper sjeldent mindre enn 3 mål.  Har prøvd alt fra å parkere bussen til å spille offensivt for å overraske disse lagene, men kampen er avgjort etter 10 minutter uansett hva jeg gjør

Opplever akkurat det samme. Har prøvd uendelig mange forskjellige taktikker. Har som du nevner prøvd å parkere bussen og spille svært strukturert, spille strukturert og satse på kontringer og spille offensivt og litt mer fleksibelt i håp om å overraske motstanderen.

Går maks 10 minutter hver gang før ballen ligger i keeperen min sitt mål. Igjen som du sier, kampene blir avgjort etter 10 minutter.

(Innlegget ble redigert 26.07.17 16:50)

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 7076
26.07.17 16:53
Chelsea-guy93: Dette har jeg aldri opplevd før. Veldig merkelig! Endret seg bokstavelig talt over natta in-game.

Høres merkelig ut. Trener du dem i de posisjonene også, eller bare bruker du dem der i kamp?

Chelsea-guy93
26.07.17 17:48
trøndergutten: Høres merkelig ut. Trener du dem i de posisjonene også, eller bare bruker du dem der i kamp?

Bruker dem bare der i kamp. Har som sagt ikke opplevd noe lignende før, må være en bug.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg