Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fifa 17: The Journey

NYTT TEMA
LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1265
28.09.16 13:31

Tenkte å ha en egen diskusjon på dette. Der folk kan skrive hva de får til, opplever, bragder osv. Slipper å skrive om det i andre tråder. 

Tips: I starten velger du Favoritt lag, dette er ikke laget du signerer med. Du får et nytt valg litt senere. Da velger du hvilken klubb du vil begynne i, sammen med kompisen Gareth Walker.

Hvordan de laget The Journey

Opplev livet i Premier League. 

-For første gang i FIFA kan du nå oppleve hvordan det er å være fotballspiller både på og utenfor banen – som Alex Hunter, en kommende Premier League-stjerne. Spill for en hvilken som helst Premier League-klubb, med ekte managere og sammen med noen av verdens beste spillere. Opplev helt nye verdener i FIFA 17 mens du navigerer deg gjennom de mange og realistiske opp- og nedturene i The Journey.

Møt Alex Hunter. 

- Alex er en 17 år gammel gutt fra beskjedne kår i Clapham i London som har fotball i blodet. Bestefaren Jim Hunter var en legendarisk spiller som skåret 20 mål i 1966-67-sesongen, så Alex har allerede et navn i fotballkretser, men han har sine egne hindringer å forsere og sin egen utvikling å tenke på. Alex har en lovende karriere foran seg, men hvor langt kan han nå? Det er opp til deg. Det er ny sesong, og unge og lovende Alex Hunter forsøker å slå igjennom i Premier League. Denne sesongen er det imidlertid du som bestemmer hvilket lag han skal spille for. Det er du som tar valgene for ham utenfor banen. Og det er du som former karrieren hans på banen.

Dine prestasjoner, dine beslutninger, din unike historie. 

- I The Journey er det prestasjonene dine på banen og valgene du gjør utenfor som avgjør hvordan Alex Hunters karriere i Premier League blir. I løpet av spillet må du ta vanskelige avgjørelser som påvirker hva som skjer videre, og hvordan andre forholder seg til deg. Setter du laget foran personlig suksess? Valget er ditt.

Elguaje
ElguajeInnlegg: 12822
28.09.16 13:51

Digger konseptet med The Journey.

Det som er kjedelig er at det kun er Premier League, at du ikke kan bestemme hva du ønsker at karakteren skal hete/, hvordan han skal se ut eller hva slags posisjon han spiller. 

Men jeg kommer nok til å spille dette her en del.

LaRedoutee
28.09.16 14:00
Elguaje: bestemme hva du ønsker at karakteren skal hete/, hvordan han skal se ut eller hva slags posisjon han spiller.

Håper de vil fortsette å bygge på denne moden. At vi muligens kan få endre på dette selv å flere muligheter med ligaer osv. Når det kommer til posisjoner, så tror eg du kan velge mellom LM,SOM,RM,S. Fikk et valg nok så tidlig på spillet om dette. 

Grunnen nå er nok siden de har alle rettigheter med PL og har alle manager med i spillet, så gjør det hele mer ekte under cutscene på The Journey. 

Fotballerrund
FotballerrundInnlegg: 688
28.09.16 18:44

Kan skrive litt om det jeg opplevde i min Early Access del av The Journey (tidsbegrenset til 4 timer?): Vær OBS på at det kan være potensielle spoilere da en del er likt for de fleste. Er også noen dager siden jeg spilte så det er mulig jeg har glemt noen detaljer.

Valgte Manchester City som favorittklubb i starten da jeg trodde man skulle velge klubb helt fra begynnelsen. Ble vel sendt på en slags treningscamp der man måtte bli blant de ti beste spillerne for å kunne få proffkontrakt. Skåret kampens eneste mål og klarte greit å komme gjennom nåløyet (noe sier meg at man kommer gjennom samme hvor elendig man spiller).. Deretter kunne jeg fritt velge mellom alle klubbene i PL og endte opp med å ta West Ham. 

Deretter ble jeg sendt med på preseason-turne til USA med resten av laget. Spilte mot PSG, Real og Dortmund viss jeg ikke tar helt feil. Skårte mål som innbytter i første kamp og i den siste. Leverte et nokså bra inntrykk og startet i den siste kampen (tror jeg).. I serien ble Walker foretrukket i start 11-eren i de tre første kampene. Men Hunter fikk muligheten som innbytter på spissplass fordi spissen ble skadet i preseason. Skårte også i debuten i PL og leverte en ok kamp som innbytter i kamp nr.2 der jeg ifølge barometeret var veldig nær å få starte. Som innbytter i kamp 3 var jeg derimot nokså elendig og barometeret svingte nesten helt mot at jeg burde være utelatt av kamptroppen. Ble da kalt inn på Butlers kontor for å bli fortalt at jeg skulle lånes ut, jeg fikk valget mellom tre Championship klubber; Aston Villa, Newcastle og Norwich. Jeg valgte Newcastle og deretter var det stopp på prøvetiden med The Journey. 

Snakket med en kompis som også hadde prøvd det og selv om han tilsynelatende hadde gjort det en del dårligere enn meg hadde vi nokså like opplevelser. Han valgte Leicester og klarte ikke å skåre noen mål for dem og ble i likhet med meg sendt ut på lån til Championship, han hadde også fått tilbud fra to av de tre samme klubbene, mens den tredje klubben husket han ikke. Så jeg er litt redd for at det ikke er så stor forskjell på hvor godt man gjør det og at mye er forhåndsprogrammert og det er lite variasjoner i historie-linjen. Men håper jeg tar feil.

Fint viss andre også deler sine opplevelser, for jeg sitter med en følelse av at samme hvor godt man har spilt så blir man sendt ut på lån, osv..

LaRedoutee
28.09.16 20:39
Fotballerrund: noe sier meg at man kommer gjennom samme hvor elendig man spiller

Nå vett eg ikke hvilken vanskelighetsgrad du spiller på, men trengte 3 forsøk eg før eg kom meg igjennom. Endte opp på 8.plass :) 

Nei tror nok de fleste skal ut på lån, kan være nokså realistisk det også. Da valge for klubb signering er kun PL lag. Selv så rakk eg vell å spille 5 kamper for Middlesboroguh. Ikke blitt kaldt inn på noe utlån enda, men tror nok det kommer. For har ikke gjort det noe særlig godt i kampene. Spilt 6.5 gjennomsnitt som innbytter og får 30min spilletid. 

Er spent på fortsettelsen når eg får spillet imorgen. Blir enten TJ eller CM eg fortsetter med. 

(Innlegget ble redigert 28.09.16 20:39)

Fotballerrund
FotballerrundInnlegg: 688
28.09.16 22:13
LaRedoutee: Nå vett eg ikke hvilken vanskelighetsgrad du spiller på, men trengte 3 forsøk eg før eg kom meg igjennom. Endte opp på 8.plass :)

Spiller på verdensklasse. Ok, godt å høre at det ikke er så strømlinje-formet som jeg trodde da. Kompisen min sa også at han spilte fem kamper i serien før han ble lånt ut, trodde man måtte bli lånt ut før 1.september, men mulig jeg blingser..

Ellers kom jeg på at klubben kjøpte Harry Kane fordi spissen ble skadet, så det er kanskje derfor man blir sendt ut. Men håper det faktisk er mulig å kjempe seg til en plass på laget uten utlån.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 6397
28.09.16 22:23

En ting jeg stusser på etter å ha sett en video om The Journey på tuben, er at det alltid er Harry Kane som blir hentet til klubben du er i, med mindre du er i Spurs eller Arsenal. Da er det Di Maria. Men er det sånn at hvis du feks velger Hull så henter de også Harry Kane?

Blir jo ikke så ekstremt realistisk i så fall..

(Innlegget ble redigert 28.09.16 22:24)

LaRedoutee
29.09.16 07:12
Fotballerrund: Men håper det faktisk er mulig å kjempe seg til en plass på laget uten utlån.

Det kan godt vær. Det finner vi fort ut nå når folk begynner å få Fifa 17 til hus :) Blir morsomt å se hvordan det er når det skal vær overganger. Hvor mye du som spiller bestemmer klubb osv. Siden du velger et favoritt lag før du signerer klubb. Så jobber du nok målrettet for å komme inn i favoritt klubben, kan eg tenke meg. 

LaRedoutee
29.09.16 07:16
LaGoeba: Men er det sånn at hvis du feks velger Hull så henter de også Harry Kane?

Det kan nok godt stemme at dette vil skje i de fleste klubbene. Er selv i Middlesbrough og der kom sannelig meg Harry inn dørene. 

Kobeo
KobeoInnlegg: 2183
29.09.16 14:25

Blir sendt på lån til tross for at jeg har levert 9.5+, A på alle treningene og 22mål. 

Altså har jo ikke en dritt å si hva du presterer. Følger jo scripte til EA uansett.

LaRedoutee
29.09.16 19:08
Kobeo: Følger jo scripte til EA uansett.

Det er tydelig det ja.  Potensial til forbedring for neste Fifa det.

Lfkepet
LfkepetInnlegg: 594
30.09.16 01:12

Ikke akkurat imponert over The Journey, kun masse grinding av "følgere" mens du venter på neste cutscene.

Hadde håpet på at man kunne gjøre mer mellom matchene, ble ganske kjedelig når du fant ut at det kun var match, trening, intervju og cutscene for å deretter repetere denne prosessen. For meg er The Journey kun en liten oppgradering av Be a pro.

LaRedoutee
30.09.16 06:09
Lfkepet: For meg er The Journey kun en liten oppgradering av Be a pro.

Men muligens begynnelsen på noe bedre :) 

LaRedoutee
30.09.16 08:53

How long is The Journey? - The Journey lasts around 16 hours at most, which includes performing each training session and match manually without simulating anything, and achieving the longest possible story arc. The Journey will finish at the end of the season - in late May - at the latest.

Er dette tilfelle tro? At det varer kun 1 sesong å så får du Hunter til FUT, og fortsetter der? Leste det fra denne siden. Ikke mye til karriere med 1 sesong.. Bilde

(Innlegget ble redigert 30.09.16 08:54)

laffano
laffanoInnlegg: 14206
30.09.16 11:18

Elendig introduksjon men er vel sånn første gangen bedre neste år da kan vi sikkert ha navn osv

AFCN5
AFCN5Innlegg: 614
30.09.16 11:20
LaRedoutee: Er dette tilfelle tro?

Ja det er det.

lok1
lok1Innlegg: 3315
30.09.16 13:55
AFCN5: Ja det er det.

Latterlig! 

Elguaje
ElguajeInnlegg: 12822
30.09.16 16:11

Wtf.

De promoterer for The Journey som det "neste store" på Fifa17, det skal revolusjonere spillet, men så får man bare spille en sesong?

Har dette blitt sagt noe om i forveien, eller har man fått vite det nå?

(Innlegget ble redigert 30.09.16 16:13)

HengeTrynet
HengeTrynetInnlegg: 21652
30.09.16 16:16

Så jævlig teit.

LaGoeba
30.09.16 18:51

Haha, EA fortsetter i samme spor som før. 

At man aldri lærer, PES17 here I come again.

LaRedoutee
30.09.16 22:16
Elguaje: eller har man fått vite det nå?

Prøvd å finne utav det før. Håpte på typ 5 sesonger, men først nå fant ut at det var 1 sesong og typ 16t.. 

LaGoeba
01.10.16 23:55

Når de faktisk klarer å presse inn tre kampers utestengelse i ligaen for to gule i første ligacupkamp så er det bare å gi opp. Når i alle dager begynte to gule og være tre kamper og ikke en!?

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 9617
02.10.16 02:01

Jeg ser absolutt potensialet til denne spillmodusen til neste spill. Får de lagt inn noen flere sesonger med mer handling blir dette virkelig bra. Når det er sagt, kjedelig at alt skjer på samme måte for alle. Er jo bare noen små forskjeller tenker jeg, som hva som blir sagt i intervjuene fra både reporter (basert på kampene) og Hunter selv i alle mulige situasjoner (da får han også en respons basert på det han sier). Men selve storyen er jo dønn lik. Dette med Harry Kane til enhver småklubb er fantastisk dumt. Hører også at Di Maria blir hentet inn for å spille spiss for Spurs eller Arsenal?

Utlånet er jo bare teit. Det kunne de bare latt være. Det fører til at vi bare har TRE klubber å velge mellom å spille mesteparten av The Journey i, og det er komplett umulig å starte en kamp for et PL-lag...

Fikk dere forresten beskjed om at dere dessverre ikke var tatt ut i troppen for Europaspill? Fikk den rett før beskjeden om utlånet. Gjelder jo da bare for de som er i klubbene dette gjelder. Trodde man fikk spille i CL uansett når man er 17 år som Hunter?

Så er det veldig kjedelig at det bare er én sesong.Det er jo i utgangspunktet veldig kjedelig å spille be a pro-modus offline, men om de klarer å pakke inn dette enda bedre neste spill så blir det litt kjekt likevel.

Noen lyspunkter er det så klart, spesielt at John Cross er med i spillet med sine aktive "twitter"-meldinger!

Ønsker til neste spill: Minst 5 sesonger, mulighet for å spille i alle posisjoner, flere scenarioer basert på hvordan du spiller og hva du sier i cutscenes, realistiske overganger til og fra klubben din, flere store ligaer enn PL.

(Innlegget ble redigert 02.10.16 02:10)

Eddie.x
Eddie.xInnlegg: 746
02.10.16 02:05

Er det bare jeg som ikke finner frem, eller er det ingen steder hvor det står noe statistikker? Mål, assist osv? Det er så utrolig irriterende at jeg ikke kan velge drakter selv. Er på lån hos Newcastle og sliter hver gang motstander også har stripete drakter. Nei, dette var kjedelige greier. 

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 9617
02.10.16 02:06
Eddie.x: Er det bare jeg som ikke finner frem, eller er det ingen steder hvor det står noe statistikker? Mål, assist osv? Det er så utrolig irriterende at jeg ikke kan velge drakter selv. Er på lån hos Newcastle og sliter hver gang motstander også har stripete drakter. Nei, dette var kjedelige greier.

Jo, mål og assists mener jeg at jeg fant frem til. Har ikke spillet fremfor meg så vet ikke nøyaktig hvor jeg fant det. Men jeg navigerte meg vel dit fra "hovedmenyen" til the journey et sted.

(Innlegget ble redigert 02.10.16 02:07)

LaGoeba
02.10.16 10:17

Sliter også med dette med draktene mot Toons. Spilt kamper mot QPR og Blackburn. Begge var dagskamper med skinnende sol, noe som gjør at alle draktene nesten kun er hvite. Hvorfor ikke bruke bortedraktene..?

HJuve
HJuveInnlegg: 248
03.10.16 23:52

Spilt en del av The Journey etter at mange kompiser var hyped rundt dette. Spilt nå ca. halvparten tror jeg (kommet tilbake til Warford etter ulån i Newcastle), og må si jeg er veldig skuffet.

Slik jeg så for meg skulle man ha mye mer valgmuligheter for å påvirke egen story, men det ser ut til å være totalt fraværende utenom klubbvalgene. Samtidig virker alle samtalene som de ikke vil få noen reaksjon for storyen, bare manager og følgere i form av laguttak og følgere på Twitter. Det er veldig skuffet.

Føler jeg bare gjør det samme om og om igjen, og kunne like gjerne spilt vanlig karriere modus, bare at man da ikke får snakkescenene. Alt føles repeterende etter noen kamper. Samtidig går det alt for lang tid mellom de forskjellige scenene, kan gå flere kamper uten at noe nytt skjer. Nå har jeg riktig nok ikke spilt hele storyen, så kan være det tar seg opp på slutten... men uansett er det noe galt når man kjeder seg etter første 2 timene. Synd, for dette kunne blitt bra, men så ble det så dårlig og kjedelig.

Hvordan jeg syntes de skulle lagt opp storyen:

Ser folk klager litt på at det kun er en sesong og ikke noe videre, noe jeg forstår. Men jeg syntes likevel det er en bedre måte å løse dette på enn å inkludere flere fremtidige sesonger.

De burde rett og slett skrudd tiden et par sesonger tilbake og starte storyen der om en spiller som går rankene i akademiet og ungdomslagene litt under radaren i en storklubb, før han bryter gjennom i klubben i 2016/17 sesongen. Dette burde ikke være så vanskelig å lage en story ut fra heller mener jeg, ettersom de har fasiten på hvordan PL gikk de tidligere årene uansett, så rammen er der. Så blir det heller å lage fiktive hendelser innad i ungdomslagene og relasjoner, som ikke påvirker resultater til førstelaget før 16/17 sesongen.

Altså gjøre hoveddelen av storyen om veien opp til toppen av systemer. Ikke slik de har gjort det med 20 min med prøvespill før man plutselig spiller førstelagsfotball. Og hva skjedde med å skape relasjoner i lagene? I starten fikk jeg inntrykk at dette skulle bli en stor del av storyen, men det forsvinner jo nesten helt vekk. + Det har ingenting å si i selve spillet om du er en kuk eller jordnær. Alt blir jo likt uansett.

Syntes også de skulle hatt med noe ekstra man kan gjøre utenom storyen også. En fotballbane i en bakgård man kan spille på alene, og eventuelt kunne invitere noen kompiser fra ungdomslagene over for en 3 v 3 eller noe lignende hadde vært veldig veldig bra!! Hvis noen har spilt storyen til NBA-serien, så skjønner dere litt hva jeg mener, spesielt det med egentrening.

Dette hadde potensialet, med det kastet de rett vekk. Dette ble flatt, forutsigbart og kjedelig. Synd.

Laurb
LaurbInnlegg: 1079
04.10.16 12:24

Kunne gjort mye bedre ja.

Da jeg startet tenkte jeg at dette var kjempekult, og at det var en stor oppgradering fra "Be a pro". At hvor nærme man er førstelaget avhenger av hvor bra man gjør det på treninger er en forbedring, og at man kan få innhopp på slutten av kampene for å bevise at man takler nivået er også en forbedring.

Selve story-modusen derimot mangler en del og er litt for oppkonstruert. Jeg fikk et innhopp for laget mot Hull, scoret hattrick og snudde kampen på 30 minutter. Rett etter fikk jeg en cutscene der jeg blir fortalt at jeg skal på utlån, javel? Ellers syns jeg pacingen på spillet er for høy. At man skal slå igjennom på førstelaget, vinne ligaen og FA-cupen i første sesong går litt for fort, og man rekker liksom ikke nyte turen.

Vanligvis når jeg spiller be a pro pleier jeg å starte i de lavere divisjonene, kanskje bli sendt på utlån en tur. Etter 2-3 sesonger bruker jeg først å være god nok til å få kontraktstilbud hos de største klubbene, hvor jeg kanskje opplever å vinne ligaen/CL i min fjerde eller femte  sesong som proff. Da smaker det litt ekstra godt.

En annen ting er at noen av greiene med The Journey rett og slett ikke henger på greip. Opplevde noen ganger under FA-cup'en at jeg ble bytta ut rett før slutt når vi lå under og så hadde vi plutselig scora 3 mål på de siste 10 minuttene, slik at vi likevel gikk videre. Javel? Noen som har klart å bli sendt ut av FA-cupen?

Jeg fikk også en skikkelig snedig cutscene med ei dame som gav en skikkelig pompøs tale om at nå hadde vi muligheten til å vinne PL, men det var 3 kamper igjen av sesongen og vi lå 15 poeng bak førsteplassen. Takk skal du faen meg ha, liksom. Gni det inn.

LaRedoutee
05.10.16 06:26
HJuve: Dette ble flatt, forutsigbart og kjedelig. Synd.

Yup. De har vertfall en start nå, å noe å bygge rundt. Så håper de fortsetter med dette. 

HJuve
HJuveInnlegg: 248
05.10.16 15:14

Håper forsåvidt de kan bygge det rundt andre ligaer også. At neste Fifa foregår i f.eks Nederland/Frankrike/Belgia/o.l. som et storttalent før man drar til en av de fire største ligaene, eller noe slikt. At det ikke blir bare England, som jeg frykter det blir.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg