Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Panini EM-Album

NYTT TEMA
Teleborian
TeleborianInnlegg: 526
16.04.12 23:06

Paninis klistremerkealbum har alltid vært en fast følgesvenn under mesterskap for min del siden USA 94. Alltid gøy å samle merker, se hvilke som er i albumet, som kommer med i troppen osv.

Men når kommer årets album? Har sett noen kort med samleperm til salgs på narvesen, men ingen klistremerker:(

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14346
19.04.12 21:05

De pleier vel typisk å komme tidlig i mai, tror jeg. Mener i hvertfall det var tilfelle med VM-klistremerkealbumet for to år siden.

lmjt
lmjtInnlegg: 3815
20.04.12 03:58

Har min startpakke liggende her. Kjøpte på Ebay for en ukes tid siden, så de er ihvertfall i salg i UK :)

Elstree
ElstreeInnlegg: 1051
20.04.12 04:02

Forsøker ikke ødelegge gleden deres ved å stille disse spørsmålene, meeen, er ikke det å samle på klistremerker "litt" barnslig?

Eller har de en samlerverdi, utenom den subjektive?

Juve1897
Juve1897Innlegg: 10980
20.04.12 04:39

Du må gjerne kalle det barnslig, men det har som så mye annet en tendens til å få en utrolig verdi når det blir en del år gammelt, og følgelig sjeldnere. Selvsagt blir prisen noe hevet etter den subjektive samlerverdi (du som ikke samler hadde nok ikke betalt prisene), men Panini er rimelig stort, populært og ettertraktet nedover i Europa. Pluss det er så utrolig nostalgisk og stilig ;)

I tillegg er det så utrolig mye du kan samle på. Her snakker vi jo album med merkene satt inn i, hvilket er det mest vanlige å ha. Selv samler jeg i tillegg på forseglede bokser, uåpnede pakker, tomme album med komplette sett av ubrukte merker, osv. Ting som faktisk kan få en mye større verdi.

En forseglet boks med 100 pakker fra VM 90 er for eksempel prissatt til 20 000 + (pakkene går for ca 200,- pr stk.) og er noe man svært sjeldent ser. Et komplett album fra VM 70 (det første VMet med Panini klistremerker) med alle merkene klistret inni albumet går stortsett fra 15 000 og oppover, VM 90 albumet for ca. 1000 ++ Alt avhenger selvsagt av hvor bra stand albumet/boksen er i.. Et tomt VM 70 album med alle merkene uklistrede til i 100% ny stand veit jeg ble solgt for ca. 75 000 i fjor...

Når det gjelder åpningsspørsmålet så tror jeg ikke Panini klistremerkene for EM til sommeren kommer her til lands før en gang i mai. Men de er som allerede nevnt tilgjengelig på ebay da det har kommet ut i deler av Europa. Selv har jeg rukket å anskaffe meg boks, startpakken, samt et par ulike pakker, men blir ikke så mye mer samling for min del da jeg først og fremst samler under VM :)

Mvh

Juve1897

(Innlegget ble redigert 20.04.12 04:50)

Elstree
ElstreeInnlegg: 1051
20.04.12 06:37

Takk, Juve 1897!

Informativt og interessant faktisk.

Har skiftet mening :)

PortoLeone7
PortoLeone7Innlegg: 832
22.04.12 13:49

Føler vel også dette er noe barnslig, og det er også tilbakemeldingen jeg har fått fra mine ikke fullt så fotballinteresserte venner. Men likevel, har jeg gjort dette siden 2006, og det er fullt mulig at jeg kommer til å gjøre det også i sommer. Man blir som en liten unge igjen når man åpner pakkene fra Panini, og i ettertid er jo permene veldig artige å ha.

Får imidlertid håpe de gjør et bedre forsøk på å tippe tropper nå enn før EM 2008. Da trodde de at Takis Fyssas ville være med i Hellas sin tropp blant annet, selv om han hadde lagt opp i januar.

lmjt
22.04.12 19:40

Årets album har noe eg ihvertfall ikke har sett før: en laaaang  skriftlig liste i margen for hvert land med Typ fire-fem keepere, borti femten forsvarere, osv; med stats for kvalik og tidlgere sluttspill for hver av de spillerne.  

Eg mener og dette er bra barnslig, men så har eg og blitt voksen nok til å forstå hvor latterlig mye mer tåpelig det er å la være gjøre noe/se ned på noe fordi det er barnslig enn det er å bare gjøre noe barnslig :)

(Innlegget ble redigert 22.04.12 19:41)

Juve1897
23.04.12 16:55

Man må som sagt gjerne få kalle det barnslig, men synes det blir litt tåpelig å si og blir igrunn litt oppgitt selv om jeg egenlig driter i det hehe. For min egen del er Panini det aller første minnet jeg har fra mitt liv når jeg tenker tilbake nå i voksen alder, og det har fulgt meg siden. Og hva er så barnslig med det? Greit nok man kan si at man i voksen alder samler på bilder av fotballspillere like gamle eller sågar yngre enn man selv, men hva så med de som samler på tegneserier? Blir det sett på som barnslig? Så går det som nevnt også an å samle på forseglede bokser, uåpnede pakker, ubrukte album, etc. Hva skiller det fra å samle på blant annet frimerker, bruskorker, steiner, osv, som ikke blir sett på som barnslig. For eksempel forseglede bokser er ikke bare bokser med klistremerker i. Siden det er ment til å brukes forsvinner boksene naturlig nok fra markedet etterhvert som årene går og blir etterhvert en slags historisk gjenstand som ikke finnes lenger. Jeg har for eksempel aldri sett en boks fra VM82 eller tidligere, har kun sett en tom boks fra VM 86 og en boks fra VM 90 har jeg kun sett én av, som nevnt verdsatt til godt over 20 000 ++. Bokser fra VM 94 er det også ytterst få igjen av, mens det begynner å tynnes ut med VM 98 og VM 02 bokser også. VM 06 og VM 10 finnes det en hel drøss av. Bokser og pakker er mitt hovedfelt hvis noen skulle lure :)

Husker jeg leste en artikkel om Panini i en eller annen norsk avis under VM i 2010 hvor dem intervjuet en eller annen ansatt på en Narvesen butikk som kunne fortelle at det fortrinnsvis var menn mellom 25 og 35 som var innom og handlet merker. Av artikler og videosnutter jeg har sett om dekningen av Panini nedover i Europa har jeg også fått inntrykk av at interessen er vel så stor hos de eldre som hos de yngre. Mange er sågar pensjonister i Sør Europa. Handler jo endel med samlere og kan jo også si at de fleste der er 25 +. Mange er inne i det for å tjene penger, det er vel ikke barnslig? :)

Når det gjelder årets album (senere års album) kontra de tidligere så ser man at det begynner å komme utrolig mye tilleggsklistremerker og informasjon å få glede av (nesten litt for mye spør du meg). VM94 albumet må være et av de dårligere sånn sett, mens de senesteEM albumene har vært meget bra. Ser for eksempel også at man i den tyske EM12 utgaven nå for første gang kan få tak i album som er i bokform, kontra den vanlige bladformen. Stilig!

Mvh

Juve1897

lmjt
23.04.12 20:28

Eg synes det bare er sunt for alle voksne å være begrenset barnslig. Å samle på klistremerker er mer banalt enn å f.eks. samle på stats eller å lese seg opp på spillere, men det ene ekskluderer ikke det andre, og det går fint an argumentere for at det banale utfyller det mer kompliserte, ikke minst når det i tillegg tilfører en fin melankoli OG potensiell butikkvirksomhet :) Inntrykket eg har av de fleste voksne samlere er at barnsligheten er der, takk og lov, og så drives videre av en mer kalkulert voksen tankegang som absolutt ikke faller innunder definisjonen"barnslig"(manipulere tilbake gamle minner og følelser, spekulere i samleobjekter).

Eg har akkurat bestillt de siste 2010-merkene eg manglet fra en fyr i Spania og en i England, som nok begge tjente noen prosent på det. Så blir det å sette opp min første egne butikk for å prøve bli kvitt noen av 2010-merkene eg ikke har plass til. Deretter spare en bunke sammen med diverse andre bunker eg har spart på siden 1990 - først uten å vite at de kunne øke i verdi, nå nettopp fordi de kan komme til å bli verdifulle, i tillegg til å være flotte minner. 

Har man først kost seg noe grusomt med noe som barn krever det jo bare litt lite selvhøtidelighet for at man skal kunne gjenskape deler av gleden som voksen, bare man ikke lar den delen ta helt overhånd. Eg vil tro de fleste som samler som voksne i dag startet som barn. 

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14346
23.04.12 21:40

Jeg begynte å samle i 1994, som 10-åring. Dette har først og fremst vært en VM-tradisjon for min del, så jeg tror jeg står over galskapen i år siden jeg ikke har samlet under tidligere EM. (men om to år...)

For meg handler det i det store og det hele om den "barnslige" og nostalgiske gleden og spenningen rundt å åpne nye pakker, kosen med å lime inn merkene og deretter bla gjennom albumet for å beundre de nye merkene som er kommet på plass. Og i ettertid har man et fint minne fra mesterskapet.

(Innlegget ble redigert 23.04.12 21:40)

lassvold
lassvoldInnlegg: 3569
24.04.12 07:39

Venter på den tyske hardback utgaven av albumet, gleder meg til å samle litt merker igjen. Har faktisk samtlige em og vm utgivelser utenom 1970, som koster skjorten

Juve1897
24.04.12 12:40

Wow! Stilig! Og verdifullt :) Spesielt å ha de aller første, som München 74, Argentina 78 og Euro 80. Samlet dem selv eller kjøpt i ettertid? Mint?

HappyDonkey
HappyDonkeyInnlegg: 152
24.04.12 14:14

Jeg gleder meg stort til årets klistremerkebok fra Panini kommer. Debuterte i VM i 1986, albumet er nå meeeget slitt, men blir glad bare av å se på det. Har også de deilige albumene, He-Man og Ski-87 fulle. Dette blir mitt første Panini-EM siden 1988. Gjorde comeback i VM i 2006 etter å ha hatt pause siden Italia 1990. Nå er jeg 34 og gleder meg som en liten unge til merkene kommer i butikken...

HappyDonkey
HappyDonkeyInnlegg: 152
24.04.12 14:39

Noen her som har byttemerker fra VM-2006. Albumet mitt er ikke helt ferdig. Har merker fra 2006 og 2010 å bytte med...

lassvold
lassvoldInnlegg: 3569
24.04.12 19:39
Juve1897: Wow! Stilig! Og verdifullt :) Spesielt å ha de aller første, som München 74, Argentina 78 og Euro 80. Samlet dem selv eller kjøpt i ettertid? Mint?

alt fra 86 er egen samling, ellers har jeg arvet noen, og kjøpt andre. Det var for noen år siden da prisene på ebay ikke var helt hinsides, kjøpte for eksempel euro 80 komplett for 300 spenn. I disse dager er det umulig å gjøre kupp på den siden, alt for mange proffe samlere med mye penger. Jeg prøver å skaffe meg et em 2000 album, siden mitt eget er ganske slitent. Tror det er mange som ikke samlet det året for prisene er helt sinnsyke sammelignet med tidligere em årganger.

Vil si 3-4 av albumene er mint, resten varierende. Italia 90 og munchen 74 er mest slitent, men fortsatt i akseptabel stand.

Jotjar
JotjarInnlegg: 27135
09.05.12 14:09

Måtte kline til og kjøpe albumet nå, og samtidig investere i noen pakker. Barnslig, kanskje, men en tradisjon.

Er åpen for å bytte kort etterhvert, for å si det sånn. Har følgende i bytte nå: 13 (Wroclaw), 127 (Diniyar Bilyaletdinov), 202 (Daniel Agger), 275 (Hugo Almeida), 288 (Victor Valdes), 289 (Carles Puyol), 351 (Seamus Coleman), 383 (Daniel Pranjic), 487 (1/4 av Englands lagbilde), 514 (USSR med pokalen i 1960).

Noen av høydepunktene ellers så langt:
1, 2 og 4 (Begge delene av logoen + slagordet)
10, 13 og 16 (En by og to stadiondeler)
32, 36, 41, 45 (Creating history together - Tyskland, Russland, Kroatia, England)
Spillere: Arshavin, Van Der Vaart, Robben, Eriksen, Gomez, Pepe, Nani, Valdes, Puyol, Pique, Silva, Buffon, Pirlo, Ribery, Benzema, Terry.
In action: Van Bommel, Ronaldo (!), Bendtner, Casillas, Balotelli, Tymoshchuk, Isaksson, Nasri.
Maskoter: Danmark, Nederland, Tyskland, Spania, Italia, Irland.
Tidligere vinnere: USSR 1960, Tyskland 1972, Tyskland 1980, Frankrike 1984, Danmark 1992, Frankrike 2000, Spania 2008 (begge).

Irland dominerer forøvrig. Har 14 av 20 spillere...

Andryla
AndrylaInnlegg: 14
11.05.12 06:27

vet noen når årets albumet kommer inn i butikkene?

Teleborian
13.05.12 21:00
lassvold: Venter på den tyske hardback utgaven av albumet, gleder meg til å samle litt merker igjen. Har faktisk samtlige em og vm utgivelser utenom 1970, som koster skjorten

Hei, vet ikke om du kan hjelpe meg, men var i Kiel og kjøpte en del pakker nå i helgen, og tyskerne er jo selvfølgelig sære, og kjører sitt eget opplegg. Man hadde byttet om rammefargen på bildene, slik at de bildene med rose ramme hadde blitt hvite, og omvendt.

I tillegg var det en del tyske "gullmerker", som det ikke er gjort plass til i mitt album. Vet ikke om du kunne vært interessert i å bytte til deg disse. Jeg har mange andre merker som jeg har doble av også:)

Seedorf99
Seedorf99Innlegg: 17
14.05.12 17:58

Ah, dette er nydelig nostalgi!

Er kansje litt tidlig ute, men er det noen som er interessert i bytte merker?

Mangler en del og har en del til bytte, har også en del merker fra VM 2010, hvis det er noen som trenger det

Hvis det er noen som ønsker å bytte, så er det bare å ta kontakt;  byttepanini@gmail.com

(Innlegget ble redigert 14.05.12 17:59)

thoves82
thoves82Innlegg: 519
15.05.12 12:27

Kjøpte meg en boks med pakker jeg og ;)

Tin-boks med 10 pakker a 6 kort! :)

Seedorf99
15.05.12 22:30

Lyste å bytte merker? Mangler ganske mange og har ganske mange i bytte :) bare gi beskjed; byttepanini@gmail.com

(Innlegget ble redigert 15.05.12 22:34)

Seedorf99
15.05.12 22:35
Jotjar: Måtte kline til og kjøpe albumet nå, og samtidig investere i noen pakker. Barnslig, kanskje, men en tradisjon. Er åpen for å bytte kort etterhvert, for å si det sånn. Har følgende i bytte nå: 13 (Wroclaw), 127 (Diniyar Bilyaletdinov), 202 (Daniel Agger), 275 (Hugo Almeida), 288 (Victor Valdes), 289 (Carles Puyol), 351 (Seamus Coleman), 383 (Daniel Pranjic), 487 (1/4 av Englands lagbilde), 514 (USSR med pokalen i 1960). Noen av høydepunktene ellers så langt:
1, 2 og 4 (Begge delene av logoen + slagordet)
10, 13 og 16 (En by og to stadiondeler)
32, 36, 41, 45 (Creating history together - Tyskland, Russland, Kroatia, England)
Spillere: Arshavin, Van Der Vaart, Robben, Eriksen, Gomez, Pepe, Nani, Valdes, Puyol, Pique, Silva, Buffon, Pirlo, Ribery, Benzema, Terry.
In action: Van Bommel, Ronaldo (!), Bendtner, Casillas, Balotelli, Tymoshchuk, Isaksson, Nasri.
Maskoter: Danmark, Nederland, Tyskland, Spania, Italia, Irland.
Tidligere vinnere: USSR 1960, Tyskland 1972, Tyskland 1980, Frankrike 1984, Danmark 1992, Frankrike 2000, Spania 2008 (begge). Irland dominerer forøvrig. Har 14 av 20 spillere...
Lyste å bytte merker? Mangler ganske mange og har ganske mange i bytte :) bare gi beskjed; byttepanini@gmail.com
Teleborian
16.05.12 19:27
Seedorf99: Lyste å bytte merker? Mangler ganske mange og har ganske mange i bytte :) bare gi beskjed; byttepanini@gmail.com

Hei, jeg bytter gjerne, men har mange "tyske" merker som jeg nevnte over. Eneste forskjellen er at de har en annen ramme. Er du interessert i å bytte likevel?

Seedorf99
18.05.12 10:53
Teleborian: Hei, jeg bytter gjerne, men har mange "tyske" merker som jeg nevnte over. Eneste forskjellen er at de har en annen ramme. Er du interessert i å bytte likevel?

Bytter gjerne hvis du har noen "vanlige" merker!

Jotjar
JotjarInnlegg: 27135
21.05.12 18:31
Seedorf99: Lyste å bytte merker? Mangler ganske mange og har ganske mange i bytte :) bare gi beskjed; byttepanini@gmail.com

Sender deg en mail om en halvtime:-)

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 11818
21.05.12 18:38

Paninimannen er jo aktiv igjen.

Shadowfax_2
Shadowfax_2Innlegg: 1660
23.05.12 18:50

Er det sånn at det stort sett er Narvesen som står for disse merkene? De er ihvertfall lite synlige i butikkene..?

lmjt
28.05.12 17:59

Narvesen er hovedåren ja, men var vel snakk om noen MIX-kiosker óg under VM ihvertfall. Her(Bergen) har mange av Narvesenkioskene nå godt synlige egne små hyller for allskens klistremerke- og kort-greier foran kassen, så her er de lett å finne.

vacko
vackoInnlegg: 13
28.05.12 21:42

Noen som er interessert i å bytte merker?

Holder til i Trondheim, men er ikke noe problem å sende i posten heller.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg