Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Belgia er overvurdert

NYTT TEMA
nilsi60
nilsi60Innlegg: 1763
08.06.14 09:40

Skyt meg gjerne 

GabrielBatistuta
GabrielBatistutaInnlegg: 10022
08.06.14 10:24

Begrunnelse unødvendig eller?

De er ganske hypa ja, det skal de ha. Kampen i går var et eneste langt gjesp frem til 80 minutter, først da klarte de å skape litt mot møkklaget Tunisia.

Nå har de en enkel gruppe i forhold til mange andre, så jeg tror de karrer seg videre sammen med Russland, men hva som skjer etterpå er meeget usikkert.

nilsi60
08.06.14 10:55

Det hadde de vært uten kampen i går også. Oss nordmenn har en vane for å støtte underdogen, bare se på alle som liker å si de heier på Dortmund.

De fleste har fått med seg at troppen de stiller med består av klassespillere i alle possisjoner, uten at de har en tradisjon for å være "gode" internasjonalt (jf Brasil eller Spania). Men det overrasker jo ingen om de gjør det bra i vm? De gikk gjennom kvalliken uten tap.

Da tv2 lansete sitt vm-manager var de første dagene Belgia det landet som hadde flest supportere. Dette tyder vel på at mange kommer til å ha de som sitt favorittlag i vm. (Sist jeg sjekket jadde det jevnet seg ut med Brasil og England.)

Det virker som veldig mange har lyst å være en del av det når denne underdogen skal slå de store stygge overmaktene.

Grunnen til at jeg lagde denne tråden er fordi jeg vil ha en diskusjon om hvorvidt man fortsatt kan kalle Belgia for undervurderte når de blir så hypet som de blir i dag.

Jeg blir i alle fall kke overasket om de gjør det bra i vm, av den grunn at jeg ikke ser dem som en underdog.

flounderswake
flounderswakeInnlegg: 3122
08.06.14 11:00

Det er så mange paralleller å trekke her til Colombia 1994.

Tripeiro
TripeiroInnlegg: 1287
08.06.14 11:12

Helt enig. De har gjennomført en solid kvalikk og har flere gode spillere, men de har  ikke en gang møtt en skikkelig topplag enda. I vinter spilte de f. eks mot Colombia og da vant Colombia greit 2-0. Hadde ikke overrasket meg om de ryker i første utslagsrunde.

De har så klart muligheten til å motbevise min skepsis nå ved å slå noen topplag.

(Innlegget ble redigert 08.06.14 11:13)

Dewaz
DewazInnlegg: 21835
08.06.14 11:15

Mistenker at Belgia har noen gir til å gå på. Vi får se når det blir alvor.

nilsi60
08.06.14 11:19
Tripeiro: I vinter spilte de f. eks mot Colombia og da vant Colombia greit 2-0. Hadde ikke overrasket meg om de ryker i første utslagsrunde.

Colombia er jo også en av disse "underdogene".

Jeg tror ikke jeg blir overasket verken om de ryker i gruppespillet eller kommer til finalen.

(Innlegget ble redigert 08.06.14 11:24)

nilsi60
08.06.14 11:23

Rekdal er i alle fall en av de som lar seg rive med

Skuffet over at det ikke er kommentarfelt under denne saken, ser for meg at det hadde vert mye interessant lesing der. 

Braddock
BraddockInnlegg: 664
08.06.14 13:08

Enig i at Belgia er overvurdert. Nå ser jeg at "eksperter" i VG tilogmed tipper dem i en VM-finale... 

Bra spillere og gode resultater, men derfra til å bli et turneringslag av dimensjoner er et stykke å gå. Mitt tips er at de kommer til å bli "spist levende" ved passende anledning i sluttspillet. Gå på en heidundrande smell, som man sier.

Men for all del, har sans for Belgia jeg. Håper de er et "friskt innslag".

cocos-
cocos-Innlegg: 2872
08.06.14 13:35
flounderswake: Det er så mange paralleller å trekke her til Colombia 1994.

Hehe, håret, ja! Det er vel eneste de har til felles. Valderrama var mange ganger bedre enn det Fellaini er/har vært. Valderrama kunne fintet Vermaelen og Kompany i en telefonkiosk. 

DeceptiveL
DeceptiveLInnlegg: 1694
08.06.14 13:46

Helt enig. Laget de stiller med er ikke spesielt imponerende.

Forsvaret er dårlig. Alderweireld og Vermaelen på backene er på ingen måte ideelt, og Kompany har prestert svakt denne sesongen, til tross for at de fleste ikke har fått det med seg.

På midtbanen stiller man med en gjeng med OK spillere, deriblant De Bruyne, Witsel og Fellaini. Dembélé og naturligvis Hazard står frem som de sterkeste kortene. På topp har man Lukaku, en helt grei spiss som i mine øyne er vesentlig svakere enn Benteke.

Jeg glemte å nevne keeperen som selvfølgelig er veldig god.

Anelka2
Anelka2Innlegg: 17045
08.06.14 14:20

DeceptiveL: Kompany har prestert svakt denne sesongen

Var ikke det i tidligste laget å begynne malingsdrikkinga?

nilsi60
08.06.14 14:32
DeceptiveL: Forsvaret er dårlig. Alderweireld og Vermaelen på backene er på ingen måte ideelt, og Kompany har prestert svakt denne sesongen, til tross for at de fleste ikke har fått det med seg.

Enig i at backene ikke er så gode; verken Alderweireld eller Vermaelen er faste spillere i deres respektive klubblag. Hvorvidt Kompany har prestert svakt denne sesongen er jeg litt uenig i.

nilsi60
08.06.14 15:10

En relativt objektiv analyse av Belgia og gruppe H. Analysen gjør som de fleste andre: Tar for seg enkeltspillere, og ikke laget i helhet.

DeceptiveL
08.06.14 15:15
Anelka2: DeceptiveL: Kompany har prestert svakt denne sesongen Var ikke det i tidligste laget å begynne malingsdrikkinga?

Han har jo begått relativt mange tabber som har ført til mål imot. I tillegg viser vel statistikken at City slipper inn færre mål uten Kompany.

(Innlegget ble redigert 08.06.14 15:16)

DeceptiveL
08.06.14 15:18
nilsi60: Enig i at backene ikke er så gode; verken Alderweireld eller Vermaelen er faste spillere i deres respektive klubblag.

De er ikke bare benkeslitere, de er også ute av posisjon på landslaget.

nilsi60
08.06.14 15:35
DeceptiveL: Han har jo begått relativt mange tabber som har ført til mål imot. I tillegg viser vel statistikken at City slipper inn færre mål uten Kompany.

Har du gjort en hypotesetest av denne statistikken? Det er såpass få kamper han ikke har spilt, at dette kan være helt tilfeldig

OFWGKTA
OFWGKTAInnlegg: 2845
08.06.14 16:35
Anelka2: Kompany har prestert svakt denne sesongen

Veldig svak og periodevis var Demichelis en bedre stopper. Kompany er oppskrytt.

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14266
08.06.14 18:37
Braddock: Enig i at Belgia er overvurdert. Nå ser jeg at "eksperter" i VG tilogmed tipper dem i en VM-finale...

Det tipset var litt voldsomt, ja.

Tror Belgia har et godt og spennende lag, og de bør gå greit videre fra gruppespillet. Men jeg har nesten vanskelig for å tro at Rekdal har sett på turneringsoppsettet når han tipper Belgia i finalen. I åttedelsfinalen blir fort Tyskland eller Portugal motstanderen. Deretter er det sannsynlig at hhv. Argentina og Spania venter i eventuell kvart- og semifinale (har da forutsatt at disse to vinner gruppene sine).

Jeg tipper det stopper i åttedelsfinalen for belgierne. Noen som har hørt noe mer nytt om skaden til Lukaku, forresten?

Anelka2
08.06.14 18:41

Sprøyt! Du kan umulig ha sett på City eller Kompany noe særlig i det hele tatt. 

Nilsinj1
Nilsinj1Innlegg: 2254
08.06.14 20:15

Jeg velger å sammenligne Belgia og Italia litt i denne sammenhengen. Italia har vunnet mesterskapet nest flest ganger. Sist gang i 2006 da jeg før mesterskapet hadde avskrevet dem. Etter fadesen i 04 var ting ikke helt som de skulle i den italienske leiren. Sett på papiret hadde de et brukbart sett med spillere men ikke noe du setter fingeren på og sier: "Dette laget kan komme helt til finalen". Men Italia slik jeg kjenner er noe herk når utslagsrundene starter. Derfra kan de tygge på enhver motstander og karre seg videre. Så vant Italia til slutt det året. Ikke hadde de storspilt og vant bare 1-0 mot Australia og møtte deretter Ukraina i kvartfinalen. Man kan si de hadde litt tur men er ikke det typisk Italia i mesterskap. 

Belgia er på papiret et bedre lag enn det Italia var i 2006. Hvorfor skulle ikke de klare å vinne? For det første er det ikke mange spillerne som er vant til de store anledninger. Courtois, Kompany og Hazard, kanskje Vertonghen og Vermaelen er de eneste som er vant til å spille under svært høyt press. Dette laget kommer kanskje til å spille fantastisk fotball til å begynne med. Men når de møter et maskineri av et fotballag som har vært med i dette gamet før blir det noe helt annet. Selvfølgelig kan de overraske. De har spillere som er gode nok til å avgjøre kamper alene men i lengden tror jeg ikke det holder. Nederland cruiset gjennom dødens gruppe i 08 før de møtte veggen mot Russland i cupspillet. Noe sånt kan vi se hos Belgia også. Belgia har kommet i en gruppe der de kan spille på seg masse selvtillit. Da kommer også mange, spesielt media til å virkelig få opp øynene for denne nasjonen. Presset blir større og takler du ikke det er det over og ut. I et slikt mesterskap finnes det ikke enkle kamper. Det kreves at du er på tå-hev til enhver tid under kampen.

Jeg tror ikke Belgia har nok rutine i mesterskap til å komme til finalen. Jeg håper de gjør et godt VM og nå kan det bli litt feil å si at jeg håper de overrasker mange når de nevnes som en av favorittene. Jeg tror mange eksperter kommer til å si det samme som jeg nevnte når de ryker. At de mangler rutine til å gå hele veien. Men vi får håpe de klarer å briljere på dette nivået for de har definitivt potensiale til å bli en av favorittene i flere mesterskap fremover.

DeceptiveL
08.06.14 21:16
Anelka2: Sprøyt! Du kan umulig ha sett på City eller Kompany noe særlig i det hele tatt.

Jo. Det er vel strengt tatt større tvil om din objektivitet.

Anelka2
08.06.14 21:48

Troll.

nilsi60
08.06.14 21:50
Nilsinj1: Jeg tror mange eksperter kommer til å si det samme som jeg nevnte når de ryker. At de mangler rutine til å gå hele veien.

Helt enig. 

callofduty
callofdutyInnlegg: 6945
09.06.14 00:27

Belgia må uten tvil være et av tidenes mest overhypa lag foran et VM-sluttspill. Helt vannvittig at "ekspertene" spår dem som finalister. 

callofduty
callofdutyInnlegg: 6945
09.06.14 00:31
Nilsinj1: Belgia er på papiret et bedre lag enn det Italia var i 2006.

Du kødder med trynet mitt nå? Italia hadde verdens soleklart beste keeper i 2006 (Buffon). Verdens beste stopperpar (Nesta og Cannavaro. Sistnevnte vant også Gullballen det året). Verdens beste høyreback (Zambrotta). De hadde en Pirlo på midtbanen. Belgia kommer aldri i historien til å produsere en spiller av Il Maestros kaliber. På topp hadde dem blant annet superlegendene Del Piero og Totti. Vil påstå at Hazard har potensiale til å bli en verdensklassespiller, men har en lang vei å gå om han skal komme på toppnivået til disse to.

Så du er nok ute å sykler, vil jeg tro.

(Innlegget ble redigert 09.06.14 00:33)

Jonaz
JonazInnlegg: 11944
09.06.14 00:48
Nilsinj1: Man kan si de hadde litt tur men er ikke det typisk Italia i mesterskap.

Nu vel. Vesentlig mindre enn myten skal ha det til.

VM-semifinalen ble tapt på straffer i 1990 mot Argentina, VM-finalen i 94 ble tapt på straffer mot Brasil, VM-kvartfinalen i 98 ble tapt på straffer mot vertsnasjonen Frankrike og froskene vant også EM-finalen i 2000 på golden goal mot Italia.

Videre finnes det et par andre kjipe måter Italia har røket på - Sverige og Danmark samarbeidet godt i 04 bl.a. Sør-korea slo Italia i 02 da italienerne hadde et meget sterkt lag (kvartfinale). Dømmingen var kontroversiell.

For øvrig setter jeg spørsmålstegn ved den sentrale midtbanen med Fellaini/Dembele/Witsel. Den holder ikke et særlig godt nivå når det gjelder pasningsspill. Videre synes jeg forsvarsspillerne som begynner på V er ganske oppskrytte.

(Innlegget ble redigert 09.06.14 00:55)

ynnory
ynnoryInnlegg: 46418
09.06.14 00:56
callofduty: Belgia må uten tvil være et av tidenes mest overhypa lag foran et VM-sluttspill. Helt vannvittig at "ekspertene" spår dem som finalister.

Flere eksperter, blant annet Tom Nordli, nevner Belgia som en mulig outsider. Et stykke fra å være mulig outsider til å bli tippet til finalen.

nilsi60
09.06.14 01:03
ynnory: Tom Nordli

Jeg skal ikke si at mannen ikke kan noe om fotball, fordi det kan han utvilsomt. Men han kjenner lite til europeisk fotball og fotballspillere, noe jeg har erfart når han har kommentert landskamper.

Jeg tipper han har tatt seg turen innom wikipedia og sett at Belgia har mange spillere han har hørt navnet på, og derfor anser han dem som en underdog.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg