Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjeedelig!

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 4964
26.06.16 09:08

Nå er det virkelig på tide at fotballen gjør noen grep, ellers mister folk flest interessen. Altfor ofte har det i EM bare skjedd noe de aller siste minuttene. Kroatia – Portugal var ekstrem, men den kampen er dessverre ikke enestående.
Det første som må gjøres er å sløyfe den ulogiske offsideregelen, antagelig i sin tid innført slik at det skulle bli vanskeligere å skåre. Men spillet har utviklet seg, fysisk og taktisk, og i dag er problemet motsatt, det er for vanskelig å gjøre mål.

Fygaren
FygarenInnlegg: 56045
26.06.16 09:10
JudasT: Det første som må gjøres er å sløyfe den ulogiske offsideregelen, antagelig i sin tid innført slik at det skulle bli vanskeligere å skåre. Men spillet har utviklet seg, fysisk og taktisk, og i dag er problemet motsatt, det er for vanskelig å gjøre mål.

Offsideregelen må selvsagt bestå. 

Fotballreglene er helt ok som de er, lagene får selv velge sin spillestil. Fotballen overlevde VM i 1990, den vil overleve EM i 2016. For bare to år siden var det et fantastisk VM. Dette mesterskapet er bare en formdupp. 

ComebackKid
ComebackKidInnlegg: 2914
26.06.16 10:01
Fygaren: Fotballen overlevde VM i 1990, den vil overleve EM i 2016. For bare to år siden var det et fantastisk VM. Dette mesterskapet er bare en formdupp.

Det kan synes som om fotballmesterskap trenger de sør-amerikanske lagene. Husker fra forrige VM hvor blant andre Chile og Colombia var veldig morsomme å følge.

Fygaren
FygarenInnlegg: 56045
26.06.16 10:47
ComebackKid: Det kan synes som om fotballmesterskap trenger de sør-amerikanske lagene. Husker fra forrige VM hvor blant andre Chile og Colombia var veldig morsomme å følge.

EM med 16 lag har som oftest vært morsomt. Noen av de beste mesterskapsminnene jeg har er fra EM-kamper dette årtusenet. 

denperfekteridder
denperfekteridderInnlegg: 9083
26.06.16 10:48

Kampen i går var så kjedelig at jeg mista lysten for fotball

bernt007
bernt007Innlegg: 21216
26.06.16 11:58
Fygaren: Noen av de beste mesterskapsminnene jeg har er fra EM-kamper dette årtusenet.

08-EM var fantastisk. Særlig gruppekampene til Nederland, men også måten Tyrkia slo tilbake "fra det døde" mot slutten i kamp etter kamp.

(Innlegget ble redigert 26.06.16 11:59)

Corvus
CorvusInnlegg: 19656
26.06.16 12:24
denperfekteridder: Kampen i går var så kjedelig at jeg mista lysten for fotball

Samme her. Satt i ekstraomgangene og tenkte: hvorfor gidder jeg å se på det her.

Ganske utrolig med to i utgangspunktet underholdende lag. Verst var Portugal, håper de ryker rett ut i neste runde.

Bør kutte ned på antall lag, rett til kvartfinale etter gruppespillet.

Bleke
BlekeInnlegg: 15308
26.06.16 12:30
JudasT: Nå er det virkelig på tide at fotballen gjør noen grep, ellers mister folk flest interessen. Altfor ofte har det i EM bare skjedd noe de aller siste minuttene. Kroatia – Portugal var ekstrem, men den kampen er dessverre ikke enestående.
Det første som må gjøres er å sløyfe den ulogiske offsideregelen, antagelig i sin tid innført slik at det skulle bli vanskeligere å skåre. Men spillet har utviklet seg, fysisk og taktisk, og i dag er problemet motsatt, det er for vanskelig å gjøre mål.

Offisderegelen kan kanskje tilskrives en promille av hvorfor det ikke er dødspennende dette EM. At det er 24 lag, hvor alle lagene under midtsjiktet innser at deres eneste sjanse er å forsvare seg til seier tror jeg er en større grunn. Etter gruppespillet var det kun 8 lag som reiste hjem, så det finnes ikke akkurat mange insentivene for å angripe.

Samtidig er jo dette simpelthen den nye europeiske fotballen, etter at alle innser hva Leicester og Atletico har fått til. Deilig for Drillo i det minste.

(Innlegget ble redigert 26.06.16 12:32)

Saftblanding
SaftblandingInnlegg: 1323
26.06.16 13:03

Offsideregelen har ikke skylden, men mye annet som gjør at EM har blitt fryktelig kjedelig. Og at man kan endre en del fotballregler, det er jeg helt enig i.  24 lag med 3'ere videre gir lag intensiv til å IKKE ønske å ta risiko i gruppespillkampene. Altså får man før slittspillet et hav av kamper der lag ikke tar risiko. Man er altså mett på den type kamper før sluttspillet. 

Dommernes utrolig dårlige evne til å gi gult kort på professional fouls (taktiske fellinger som hindrer overganger) er med på bedre vilkårene for defensiv fotball. Gule og røde kort er i utgangsunktet verktøy for to ting: beskytte spillerne og sørge for at offensivt spill lønner seg. Hadde man konsekvent gitt gule kort for slike taklinger hadde man tvunget lagene til å ønske å ha ballen mer. 

Effektiv tid MÅ innføres. Tallene fra VM for to år siden var at ballen var i spill i ca 60 minutter. Altså går 2/3 av kampen med på at ballen ikke er i spill og dommerne skal i utgangspunktet legge til 30 minutter.  Tror ikke de tallene har bedret seg for dette EM. Jeg mener man bør innføre effektiv tid og ta inn elementer av Amerikansk fotball i form av nedtellingsklokke. En fotballkamp bør endres til 2 x 30 minutter, der tiden stoppes når ballen er ute av spill. I tillegg bør det være en klokke som teller ned for hvor lang tid du har lov til å bruke på innkast, corner og frispark. 10 sek på innkast, 20 sek på corner, 30 sek på frispark. I denne tiden tikker ikke 30 minutters klokka, og spilleren får gult kort for drøying av tid om ikke ballen er på bana inenn 10/20/30 sek.

Bleke
26.06.16 13:13
Saftblanding: Offsideregelen har ikke skylden, men mye annet som gjør at EM har blitt fryktelig kjedelig. Og at man kan endre en del fotballregler, det er jeg helt enig i.  24 lag med 3'ere videre gir lag intensiv til å IKKE ønske å ta risiko i gruppespillkampene. Altså får man før slittspillet et hav av kamper der lag ikke tar risiko. Man er altså mett på den type kamper før sluttspillet.  Dommernes utrolig dårlige evne til å gi gult kort på professional fouls (taktiske fellinger som hindrer overganger) er med på bedre vilkårene for defensiv fotball. Gule og røde kort er i utgangsunktet verktøy for to ting: beskytte spillerne og sørge for at offensivt spill lønner seg. Hadde man konsekvent gitt gule kort for slike taklinger hadde man tvunget lagene til å ønske å ha ballen mer.  Effektiv tid MÅ innføres. Tallene fra VM for to år siden var at ballen var i spill i ca 60 minutter. Altså går 2/3 av kampen med på at ballen ikke er i spill og dommerne skal i utgangspunktet legge til 30 minutter.  Tror ikke de tallene har bedret seg for dette EM. Jeg mener man bør innføre effektiv tid og ta inn elementer av Amerikansk fotball i form av nedtellingsklokke. En fotballkamp bør endres til 2 x 30 minutter, der tiden stoppes når ballen er ute av spill. I tillegg bør det være en klokke som teller ned for hvor lang tid du har lov til å bruke på innkast, corner og frispark. 10 sek på innkast, 20 sek på corner, 30 sek på frispark. I denne tiden tikker ikke 30 minutters klokka, og spilleren får gult kort for drøying av tid om ikke ballen er på bana inenn 10/20/30 sek.

Men samtidig det har jo vært tre sluttspills-kamper hvor minst to av dem hadde fire lag som ikke risikerte noe, og dette er jo også vinn eller forsvinn. Så jeg tror ikke at det er så lite som er på spill som gjør at lagene vegrer seg for risiko.

Effektiv tid kan jo være en mulig god regel, men så store omveltninger kommer jo til å ta tid, og tror heller de vil endre på formatet eller introdusere nye regler hvor eksempelvis mål teller mer enn innbyrdes eller at det blir viktigere å score mål.

Bacary
BacaryInnlegg: 13748
26.06.16 13:15
Saftblanding: 24 lag med 3'ere videre gir lag intensiv til å IKKE ønske å ta risiko i gruppespillkampene. Altså får man før slittspillet et hav av kamper der lag ikke tar risiko. Man er altså mett på den type kamper før sluttspillet.

Det ble jo ikke noe bedre i åttendedelsfinalen. Ikke mye risiko å spore blant de to siste kampene i går. 

Frankrike - Irland lukter noe av det samme. Men dersom folk ikke er interessert i fotball, kan de heller begynne å følge med på håndball, ishockey eller basket hvor ballen kommer i mål oftere. 

Wuascht
WuaschtInnlegg: 1026
26.06.16 13:20
Saftblanding: Dommernes utrolig dårlige evne til å gi gult kort på professional fouls (taktiske fellinger som hindrer overganger) er med på bedre vilkårene for defensiv fotball.

Her er noe av cluet. Reagerer også på at det er mer eller mindre stuerent å dra i trøya til motstander i dueller, også innenfor 16-meteren. Er sjeldent at forsvarerne blir straffet for dette. De elendige draktene Sveits spilte med her om dagen viste jo klart hvor ille det er.

Tror videodømming i tvilsomme situasjoner kunne rettet på mye, da i kombinasjon med stopping av klokka. Det går for fort i moderne fotball for dommerne, selv med assistenter i alle vindretninger.

Saftblanding
26.06.16 13:26

Jeg sier ikke at det er så lite som står på spill som sørger for resultatene. Snarere tvert i mot. Det står mye på spill. I gruppespillet står det sluttspillsplass på spill: Så lenge du ikke taper noen kamper viser statistikken at det er 87% sannsynlighet for å gå videre. Siden det innebærer mye mindre risiko å spille uavgjort enn å få seier, velger derfor nesten alle lagene å være fornøyd med uavgjort i gruppespillet. Dersom kun 2 lag i gruppespillet går videre må alle lagene minst vinne en kamp, trolig to. Det fordrer lagene til å ta større sjanser fordi man ikke kan safe seg inn til sluttspillet. 

I selve sluttspillet kan man forvente mer av den kyniske tankegangen, det har man også sett tidligere. Forskjellen er at man før ikke har hatt 3 runder med kyniske kamper før sluttspillet, så man er allerede drittlei kamper der ingen vil vinne. 

Med 16 lag er det også bedre lag som går videre, altså flere lag som selv mener de kan spille ut det andre laget. Da får man som oftest artigere kamper. Unntaket fra dette var Portugal - Kroatia, der Portugal hadde selvinnsikt til å vite at Kroatia er et mye bedre lag enn dem om ballen går fort nok over tid. Kroatia turte imidlertid ikke å spille på den måten, kjipt. Wales - NI er jo en kamp mellom to lag som ikke kan å styre en match. Alle visste at den ble kjedelig. 

Saftblanding
26.06.16 13:27
Wuascht: De elendige draktene Sveits spilte med her om dagen viste jo klart hvor ille det er.

Synes ikke det er elendige drakter. Synes alle drakter burde være sånn. Gjør det lettere for dommerne å se holdinger. I mine øyne er det eneste elendige at dommerne ikke gir gult kort når drakta ryker pga holding. 

JudasT
26.06.16 13:45
Bacary: Men dersom folk ikke er interessert i fotball, kan de heller begynne å følge med på håndball, ishockey eller basket hvor ballen kommer i mål oftere.

Det er absolutt fare for at så vil skje, og det vil bli katastrofalt for fotballen. Uten stor publikumsinteresse uteblir pengene, og aktiviteten må legges på et helt annet nivå – kanskje som håndball?
Ikke for det, større økonomisk edruelighet blant både spillere og ledere hadde vært sunt. Men fallet kan bli smertefullt.

Bleke
26.06.16 13:56
JudasT: Det er absolutt fare for at så vil skje, og det vil bli katastrofalt for fotballen. Uten stor publikumsinteresse uteblir pengene, og aktiviteten må legges på et helt annet nivå – kanskje som håndball?
Ikke for det, større økonomisk edruelighet blant både spillere og ledere hadde vært sunt. Men fallet kan bli smertefullt.

Til tross for flere kontroverser så er EM 2016 så langt blant de mest besøkte sluttspillene. Av det jeg kan se er kun 68 og 88 EM flere tilskuere i gjennomsnitt, og 12 hadde i gjennomsnitt 46 000, mens 2016 har 45 000.

Det har vært dårlige mesterskap før, og det vil komme dårlige mesterskap i fremtiden, men jeg synes det blir veldig forhastende å konkludere med at fotballen står ovenfor et stup.

-Jolla
-JollaInnlegg: 13269
26.06.16 14:52

Løsningen er å se på Copa America i steden, full av spenning, underholdning, lidenskap, mål og høy temperatur.

En litt interessant ting med Copa America er jo også at de ikke har ekstraomganger, men heller går rett til straffekonk. Jeg var i utgangspunktet negativ til dette, men når man ser effekten av det på spillerne så har det vært genialt.

JudasT
26.06.16 14:56
Bleke: men jeg synes det blir veldig forhastende å konkludere med at fotballen står ovenfor et stup.

Fotball er verdens mest populære publikumsidrett, større enn noen gang. Men det faktum er intet argument for at slik vil det fortsatt bli.
Det har kommet en turnering der millioner med egne øyne ser hvor kjedelig fotball kan være, og aviser kommer med overskrifter som "Totalslakter historisk kjedelig EM-kamp".

En trenger ikke være synsk for å spå at heretter vil det gå én veg: nedover. Spørsmålet er bare: hvor langt? Og vil idretten selv gjøre noe for å snu utviklinga?

(Innlegget ble redigert 26.06.16 14:59)

Heimspiel
HeimspielInnlegg: 1377
26.06.16 16:05

Fra tid til annen får vi disse kjedelige mesterskapene. EM i 96 var et slikt et, men VM to år etterpå var en opptur. Pendelen snur.

I sommer føler jeg problemet har ligget i formatet på 24 lag heller enn offsideregelen, men vi får se utover i sluttspillskampene. Da skal det ikke lenger ha noe å si, men lagene er innkjørt i en liten-risiko-tankegang.

startelver
startelverInnlegg: 35458
26.06.16 17:07
-Jolla: En litt interessant ting med Copa America er jo også at de ikke har ekstraomganger, men heller går rett til straffekonk. Jeg var i utgangspunktet negativ til dette, men når man ser effekten av det på spillerne så har det vært genialt.

Det er løsningen ja , bort med de grusomme ekstraomgangene. Da blir det ihvertfall liv i 2. omgangen . 

Nå tipper jeg vi får se ekstraomganger noen ganger til ,

Italia - Spania er en av de som bare kommer til å beholde ballen så lenge de kan , garanterer EO der. 

Bleke
26.06.16 18:02
JudasT: Fotball er verdens mest populære publikumsidrett, større enn noen gang. Men det faktum er intet argument for at slik vil det fortsatt bli.
Det har kommet en turnering der millioner med egne øyne ser hvor kjedelig fotball kan være, og aviser kommer med overskrifter som "Totalslakter historisk kjedelig EM-kamp". En trenger ikke være synsk for å spå at heretter vil det gå én veg: nedover. Spørsmålet er bare: hvor langt? Og vil idretten selv gjøre noe for å snu utviklinga?

Det er ikke positivt hvordan EM er/har vært, men det har heller ikke vært slik at alle mesterskapene noensinne arrangert, både EM, VM, og OL har vært propeganda-fotball.

Jeg tror en langt større frykt og kritikk mot fotballen er organisasjonen bak fotballen. At FIFA og UEFA går under evt at klubbene og landslagene vil bli organisert ulikt osv, er en mye større usikkerhetsmoment som kan ødelegge fotballen, enn at det er et kjedelig mesterskap.

JudasT
26.06.16 21:06
Bleke: Jeg tror en langt større frykt og kritikk mot fotballen er organisasjonen bak fotballen. At FIFA og UEFA går under evt at klubbene og landslagene vil bli organisert ulikt osv, er en mye større usikkerhetsmoment som kan ødelegge fotballen, enn at det er et kjedelig mesterskap.

Folk flest verden over bryr seg katta om hvordan sporten er organisert og hvorvidt folk med og uten ball karer til seg fantasibeløp. Men er fotball morsomt å se på, for mange nok, eller synes man det er kjedelig? 
Det nytter ikke å friste med hverken EM, VM eller digre klubbligaer om kampene blir oppfattet som kjedelige å se på.

Bleke
26.06.16 22:58
JudasT: Folk flest verden over bryr seg katta om hvordan sporten er organisert og hvorvidt folk med og uten ball karer til seg fantasibeløp. Men er fotball morsomt å se på, for mange nok, eller synes man det er kjedelig? 
Det nytter ikke å friste med hverken EM, VM eller digre klubbligaer om kampene blir oppfattet som kjedelige å se på.

Selvfølgelig teller det mye. Fort blir det ingen offisielle regler for sporten for eksempel, eller ett definitivt verdensmesterskap. Evt. at den europeiske klubbfotballen heller blir som NFL, NBA, NHL, osv.

Og sporten er såpass populær at den tåler kjedelige kamper her og der. Du snakker jo som om det aldri har vært et kjedelig mesterskap før. Men det er rimelig naivt.

Helena_M
Helena_MInnlegg: 9433
27.06.16 02:55
JudasT: Nå er det virkelig på tide at fotballen gjør noen grep, ellers mister folk flest interessen

Slapp av.

Om 15 timer er det duket for storkamp.

Da kan du kose deg med elegante italienere som moser vettet ut av stumme spanjoler.

Surfemongo
SurfemongoInnlegg: 66
27.06.16 07:53
Helena_M: Slapp av.   Om 15 timer er det duket for storkamp.   Da kan du kose deg med elegante italienere som moser vettet ut av stumme spanjoler.

Tror nok mer på kåringen av EMs mest søvndyssende kamp så langt. Et ballbesittende Spania som ikke klarer å score mot et nitrist defensivt Italia. 0-0. 

-k9b_
-k9b_Innlegg: 23915
27.06.16 08:55
JudasT: Det første som må gjøres er å sløyfe den ulogiske offsideregelen, antagelig i sin tid innført slik at det skulle bli vanskeligere å skåre.

Offsideregelen slik den er idag er en offensiv regel. Uten den ville ting blitt langt kjedeligere.

Saftblanding
27.06.16 10:52
Bleke: Selvfølgelig teller det mye. Fort blir det ingen offisielle regler for sporten for eksempel, eller ett definitivt verdensmesterskap. Evt. at den europeiske klubbfotballen heller blir som NFL, NBA, NHL, osv

Ingen offisielle regler, forklar? Fotball blir aldri som NFL, NBA, NHL osv fordi man ikke kan rykke opp/ned der. Litt synd, for drafting-systemet + lønnstak gir en mye bredere konkurranse. 

Eksberten
EksbertenInnlegg: 18774
27.06.16 10:58
-k9b_: Offsideregelen slik den er idag er en offensiv regel. Uten den ville ting blitt langt kjedeligere.

Absolutt. Uten offside ville det blitt mye mer defensivt spill. En annen ting som har vært oppe inni mellom, som jeg heller ikke tror ville gjort det bedre er redusering av spillere. Argumentet for dette er mer plass til spillerne, men 4-3-1 er ikke mer offensivt enn 4-4-2.

Større mål tror jeg hadde vært bra, men stabukkene nekter jo å prøve det i treningskamper. Siden fotballreglene og definisjonen på et fotballmål ble laget for vel 150 år siden, har målvaktene blitt både lengre, mer spenstig og mer atletisk. Hadde dem vært like gode midt på attenhundretallet, så ville målene garantert vært breiere og høyere. 
Har det vært kamper i EM, hvor det ikke har vært skudd i stengene?
Hvis tilfelle, veier i så fall opp med kamper der det har vært 2, 3 og 4 skudd i "treverket".
Men det ville blitt stangskudd uansett hvor stort målet er :-)

JudasT
27.06.16 11:19
-k9b_: Offsideregelen slik den er idag er en offensiv regel. Uten den ville ting blitt langt kjedeligere.

Den påstanden må du nesten begrunne. Uten offsideregel ville det blitt mange flere mål, iallfall. Og som hovedregel kan vi si at få mål = kjedelig kamp. Noen fotballentusiaster er kanskje ikke enige i det, men de er så få at de ikke er meningsberettigede. Det vesentlige for alle publikumsidretter er å vekke interesse hos den store hop, da strømmer pengene inn.

Likevel, mitt hovedankepunkt mot offsideregelen er at den er ulogisk. Formålet er å plassere ballen i motstanderens mål uten å ta hendene til hjelp. Spilleren kan bevege seg hvor som helst på banen, unntatt hvis en medspiller sparker ballen mot ham.
Ærlig talt, hvis noen mener det er lurt å ha en spiller eller to stående på vakt i nærheten av motstanderens mål uten å delta særlig i spillet, så burde de da få lov til det. Slike taktiske overveielser er en del av spillet.

-k9b_
-k9b_Innlegg: 23915
27.06.16 11:38
JudasT: Den påstanden må du nesten begrunne. Uten offsideregel ville det blitt mange flere mål, iallfall.

Jeg ser nå at vi er på to helt forskjellige nivåer, men la meg prøve.

Hva må forsvarsrekken gjøre uten offsideregel? De må legge seg helt ned på egen sekstenmeter, for å markere spissene som ikke lenger trenger å time løp. Hele laget må ligge dypere og det blir færre mann til å angripe.

Uten offsideregel vil taktikkene se noe slik ut vil jeg tro:

2-2-3-2-1. Helt håpløse avstander i laget og en helt ny og elendig sport. Offsideregelen slik den er nå er en offensiv regel. Den gir flere, ikke færre mål.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg