Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Frakkland-Ísland 03.07

NYTT TEMA
JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 8333
03.07.16 01:37

Siste kvartfinale spilles på Stade de France mellom vertsnasjonen og vårt debuterende broderfolk :) Vinneren skal altså bryne seg på Tyskland i Marseille til torsdag.

Dommer: Björn Kuipers-Nederland

NRK1 sender kampen med Christian Nilssen og "Takk for maten" Nordlie :)

11 møter har endt med Frankrike-seier i 8 av dem + 3 uavgjorte.

Målforskjell 30-8

Har møtt hverandre i 4 EM-kvaliker: 76,88,92 og 00. Frankrike har 5 av seirene herfra, men Island har greid poengdelinger hjemme i alle kvalikene bortsett fra 92-kvaliken. 1-1 i 00-kvaliken beste resultat.

De møttes også i VM-kvaliken 58- noe som endte med bla.a 8-0 til Frankrike på hjemmebane. Deres største seier mot Island.

Her tror jeg dessverre Islands eventyr tar slutt. Kvartfinale mot vertsnasjonen Frankrike på Stade de France tror jeg blir en solid slutt på deres vei mot semifinale og finale. 4-1 kanskje? Håper Island i alle fall scorer mål nok en gang. Er bare Island og Wales som har scoret i hver EM-kamp.

Om de ryker- så skal jeg bære over med at det er vertsnasjonen Frankrike som går videre. Kan fint unne dem litt suksess også: 10 år siden VM-sølvet i Tyskland og mange nedturer etterpå.

Men inntil det skjer: Áfram Ìsland!

(Innlegget ble redigert 03.07.16 01:40)

birkelo
birkeloInnlegg: 10300
03.07.16 03:07

Her tror jeg desverre Frankrikes eventyr tar slutt, Jeg tror på frosne Islendinger med halv sesong for trening.

Nobody is ready for viking fotball, not even England :-)

(Innlegget ble redigert 03.07.16 03:09)

Perseus
PerseusInnlegg: 10801
03.07.16 04:00

Blir nok et heftig trykk fra Frankrike de første 25 minuttene. Hjemmelaget vil nok sørge for å lede til pause slik at de slipper nervøsiteten desto lenger tid stillingskrigen vil vare. Klarer Island å stå imot bølgen som kommer i starten, samt få fart på noen kontringer, kan dette bli riktig så spennende.

EventHorizon
EventHorizonInnlegg: 3390
03.07.16 08:29

Denne vinner Frankrike uten nevneverdige problemer. Island minner meg om Start i TL.

progman2
progman2Innlegg: 6185
03.07.16 09:53

Dette blir bonanza i stanging...men ikke nødvendigvis milliarder av sjanser.

startelver
startelverInnlegg: 33536
03.07.16 11:00

Hvis Island fortsetter å forsvare seg på samme måte og har krefter til å fullføre 90 minutter så blir det ekstraomganger. 

Eventuelle scoringer må komme fra langskudd eller straffe. Miraklet kan skje , men dette blir nok Fransk til slutt. 

Resultat tips etter ekstraomganger 2-0 

(Innlegget ble redigert 03.07.16 11:00)

upforgrabs
upforgrabsInnlegg: 6154
03.07.16 11:59

L'Equipe melder denne franske konstellasjonen:

Lloris

Sagna - Koscielny - Umtiti - Evra

Pogba - Matuidi

Sissoko - Griezmann - Payet

Giroud

Umtiti inn for Rami og Koscielny over på høyre stopperplass. Sissoko inn for Kante, i stedet for Coman. Formasjonsmessig fortsetter Frankrike med den vellykkede 4231 som de spilte i andreomgang mot Irland.

Bacary
BacaryInnlegg: 12388
03.07.16 12:05

Sagna om Englands exit mot Island:" Shocked, but not surprised. "

Griezmann tar over toppscorertittelen i dag?

Tror det blir jevnt og tett, trolig at franskmennene avgjør i ekstraomgangene. Men en islandsk skrell ser jeg faktisk ikke bortfra. 

K-dawg
K-dawgInnlegg: 945
03.07.16 12:10

Blir de franske spillerene kalt blåbær av T.Nordlie idag? Vi får se..

zephyrus
zephyrusInnlegg: 1801
03.07.16 12:28

Nederlandsk dommer, ser jeg. Kommer han til å være litt "hjemmedommer" med tanke på det som skjedde i kvaliken....?

(Innlegget ble redigert 03.07.16 12:29)

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 3656
03.07.16 12:58

Siden potensialet til Frankrike er langt høyere enn Islands så er det nok deres prestasjon som blir avgjørende her. Hittil i mesterskapet har vi nærmest sett to versjoner av froskene: Gjerne en tam en i førsteomgang, og en mye bedre versjon etter pause.

Så midt tips er 0-0 til pause, og 2-0 eller 3-0 ved sluttsignalet.

Folkflesk
03.07.16 12:59
zephyrus: Nederlandsk dommer, ser jeg. Kommer han til å være litt "hjemmedommer" med tanke på det som skjedde i kvaliken....?

Nei, tror ikke engang han har det i underbevisstheten.

zephyrus
zephyrusInnlegg: 1801
03.07.16 13:07
Folkflesk: Nei, tror ikke engang han har det i underbevisstheten.

Var bare ment som en spøk, det jeg sa om hjemmedommer.

Det blir vel stopp for Island i denne kampen, tenker jeg. Tipper på 2-0 til franskmennene.

Dowtown1
Dowtown1Innlegg: 49
03.07.16 14:04

Er det kun jeg som blir lettere irritert over alle de norske "ekspertene" og kommentatorene som er så frekke at dem sammenligner Islands bragd med da Norge slo Brasil i 1998? En kamp Norge vant på slutten av gruppespillet, og som i teorien hadde null betydning da Brasil allerede var videre og hadde hvilt flere av sine store spillere. 

Faktum er at Norge aldri har maktet å nå knærne til Island!. 

jakral
jakralInnlegg: 20201
03.07.16 14:16
Dowtown1: Er det kun jeg som blir lettere irritert over alle de norske "ekspertene" og kommentatorene som er så frekke at dem sammenligner Islands bragd med da Norge slo Brasil i 1998? En kamp Norge vant på slutten av gruppespillet, og som i teorien hadde null betydning da Brasil allerede var videre og hadde hvilt flere av sine store spillere.

Vanskelig å sammenligne fordi settingen var annerledes og Brasil gjerne ville slå oss etter tapet året i forveien med denne lille feiden mellom Drillo og Zagallo. Ronaldo og Rivaldos Brasil går ganske mye utenpå dagens England som Island slo.

Men Islands EM-innsats i år er totalt sett bedre enn alle våre tre mesterskap i nyere tid.

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 9357
03.07.16 14:41
Bacary: Sagna om Englands exit mot Island:" Shocked, but not surprised. "

Så han er sjokkert (som betyr noe sånt som veldig veldig overrasket) men han er ikke overrasket. 

Bacary
BacaryInnlegg: 12388
03.07.16 14:48
TheUntouchable: Så han er sjokkert (som betyr noe sånt som veldig veldig overrasket) men han er ikke overrasket.

Ja, først blir man sjokkert, men tenker man nærmere er det ikke så overraskende. Godt og morsomt sagt, så kan man selvsagt latterliggjøre utsagnet og kalle det klønete formulert. 

Folkflesk
03.07.16 15:20
Dowtown1: Er det kun jeg som blir lettere irritert over alle de norske "ekspertene" og kommentatorene som er så frekke at dem sammenligner Islands bragd med da Norge slo Brasil i 1998? En kamp Norge vant på slutten av gruppespillet, og som i teorien hadde null betydning da Brasil allerede var videre og hadde hvilt flere av sine store spillere. Faktum er at Norge aldri har maktet å nå knærne til Island!.

Det er vel kun de norske ekspertkommentatorene - og muligens du - som synes dette er en interessant problemstilling.

William_S3
William_S3Innlegg: 3041
03.07.16 15:23

Her ender det nok for Island i løvens hule. Kan tom bli nokså stygt. 

JODDEMM
03.07.16 15:40
Dowtown1: Er det kun jeg som blir lettere irritert over alle de norske "ekspertene" og kommentatorene som er så frekke at dem sammenligner Islands bragd med da Norge slo Brasil i 1998? En kamp Norge vant på slutten av gruppespillet, og som i teorien hadde null betydning da Brasil allerede var videre og hadde hvilt flere av sine store spillere.

Jeg er også litt oppgitt over sammenligningen, MEN: jeg er oppgitt over at de sammenligner Islands seier over ordinære England med Norges VM-seier mot et av verdens beste fotballag: regjerende mester Brasil!

En ting du i alle fall tar feil av- er at Brasil hvilte flere av sine store spillere!

Brasils lag mot Norge (4-3-3)

Taffarel- Cafu, Goncalves, Junior Baiano, Roberto Carlos- Dunga, Rivaldo, Leonardo- Denilson, Bebeto, Ronaldo

I forhold til de 2 første kampene så var Goncalves og Denilson de eneste som ikke var i startoppstillingen i noen av de 2 første kampene. Cesar Sampaio stod muligens over med 2 gule kort (?)
Resten av stjernegalleriet med Ronaldo, Bebeto, Rivaldo, Roberto Carlos osv. stilte for Brasil.

Ellers er det merkelig å se når dette temaet kommer opp- at man nærmest hopper bukk over den prestasjonen det var at Norge vant en VM-kamp over Brasil. Man skal være et relativt OK fotballag for å slå Brasil i en VM-kamp.

Ikke bare vant vi: vi vant etter å ha havnet under 0-1 med bare 12 minutter igjen. At vi da likevel klarer å snu det hele til seier- mot selveste Brasil: det er en kjempeprestasjon. At Brasil likevel var videre på forhånd som gruppevinner blir for meg på grensen til irrelevant!
Fotball er en type idrett der overraskelser kan skje- og tro om ikke Norge hadde vunnet den kampen uansett- så godt lag som vi var den gangen.

For et "godt lag" var Norge på den tiden.Må nærmest klype meg selv i armen når jeg ser opptak fra den kampen og ser at det...ja det er faktisk Norge som spiller så bra :)

Nei skal man snakke om noen som har dratt fordel av at motstanderen allerede var klar for avansement- så er muligens Irland i årets EM mer relevant å snakke om. Italia stilte vel ikke med sitt beste lag og hvilte bla.a keeper Buffon- og tapte 0-1.

Likevel var jo Irland et ganske OK lag som faktisk slår Italia i en EM-kamp. Italia som tok 2 sterke taktiske triumfer mot verdenstoer Belgia og regjerende EM-mester Spania + holdt VM-vinner Tyskland til 9 straffer før de måtte gi tapt.

(Innlegget ble redigert 03.07.16 15:40)

FlameWarrior
FlameWarriorInnlegg: 5125
03.07.16 15:40
jakral: Men Islands EM-innsats i år er totalt sett bedre enn alle våre tre mesterskap i nyere tid.

Dessverre ikke noen tvil om det. Norge hadde dog veldig lite marginer på sin side i alle disse mesterskapene. Spesielt i 2000, men det var ganske fortjent etter det feige spillet mot Slovenia. 

JODDEMM
03.07.16 15:42
EventHorizon: Island minner meg om Start i TL.

Interessant sammenligning :)

Island og Start har i det minste det felles at de slipper inn mål i hver kamp.

Ellers: hadde Start vært like gode som Island- da kunne man sett lyst på høstsesongen. Men så er dessverre ikke tilfelle :(

Machine_Head
Machine_HeadInnlegg: 8620
03.07.16 16:45
K-dawg: Blir de franske spillerene kalt blåbær av T.Nordlie idag? Vi får se..

Eventuelt smurfer? Han har allerede vært innom teletubbiene, så her er ingenting umulig.

startelver
03.07.16 17:20

Til ære for Island i kveld så blir det Islandsk mat her , først litt skyrhræringur med ferskt rúgbrauð til. 

(Innlegget ble redigert 03.07.16 17:20)

K-dawg
K-dawgInnlegg: 945
03.07.16 17:26
startelver: skyrhræringur med ferskt rúgbrauð til.

Drikke til maten? Islandsk øl?

startelver
03.07.16 17:30
K-dawg: Islandsk øl?

Nei skyller ned med whiskey. 

keizersoze
keizersozeInnlegg: 7227
03.07.16 17:47
K-dawg: Drikke til maten? Islandsk øl?

Burde vært svarta daudir isåfall.

Smaker ess, men sitter fart i både supportere og spillere vil jeg tro.

JODDEMM
03.07.16 18:20

Hva er det islendingene roper fra tribunen? Dette ropet der de utstøter et kort ord før de klapper i hendene og gjentar dette oftere og oftere.

Høres ut som det er Flo........Flo......Flo....Flo...Flo..Flo :)

Godset_United_Sharks
Godset_United_SharksInnlegg: 1917
03.07.16 18:22
JODDEMM: Høres ut som det er Flo........Flo......Flo....Flo...Flo..Flo :)

Kunne gjerne vært det de ropte. Jostein Flo

Men det er nok bare et OOH!

JODDEMM
03.07.16 18:25
Godset_United_Sharks: Kunne gjerne vært det de ropte. Jostein Flo Men det er nok bare et OOH!

OK.

Hadde på følelsen at det ikke kunne være Flo ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg