Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tyskland-Frankrike SEMIFINALE 2

NYTT TEMA
JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 8519
07.07.16 00:30

For siste gang i dette mesterskapet skal det (forhåpentligvis) scores i Marseille :)

Dommer er Nicola Rizzoli-Italia

TV2 sender også denne semifinalen med Alsaker/Myhre bak mikrofonen. Sendingen i forkant begynner imidlertid ikke før 20:30.

Hvem blir Portugals finalemotstander:

Portugal-Tyskland: den tyngste duellen sett i forhold til meritter: EM-sølv til Portugal 2004 + 3 tapte semifinaler vs. 3 x EM-vinner Tyskland (72,80,96)

Portugal-Frankrike: Frankrike som 3 ganger har vunnet semifinaler mot Portugal.

Tipper 2-2 til ordinær tid, og at Tyskland og Thomas Müller "endelig" våkner og avgjør i ekstraomgangene til 3-2, og kanskje et 4-2 helt helt på slutten.

Håper imidlertid at Frankrike kommer seg til finalen- både fordi de spiller på hjemmebane, men mest fordi det har vært trasig å se Frankrike som en falmet stormakt i de 10 årene som har gått siden VM-sølvet i Tyskland-VM.

Lever imidlertid fint med Tyskland i en finale også. Heiet på tyskerne i VM for 2 år siden- og der gav de meg såpass mye glede, slik at det blir litt vanskelig å virkelig håpe at det går skikkelig skeis :)

(Innlegget ble redigert 07.07.16 00:35)

JODDEMM
07.07.16 01:45

27 ganger har disse 2 møtt hverandre.

12 seire til Frankrike, 9 til Tyskland, 6 U

Målforskjell 43-43 (ikke rart jeg tror det blir jevnt :)

Det er faktisk første gangen disse lagene møtes i et EM. 4 VM-møter har endt i
*1 fransk seier: Bronsefinalen i 1958
*2 tyske seire: 2-0 i semifinalen 1986, 1-0 i kvartfinalen 2014
*1 uavgjort: dvs. denne omtalte VM-semifinalen i 1982 som endte 3-3 eeo., og tysk seier på straffespark. En kamp som nok er mest kjent for en viss råtass av en tysk keeper samt en stakkars franskmann.

Største Frankrike-seire: 6-3 i denne omtalte bronsefinalen + 3-0 borte i en privatkamp i 03

Største Tyskland-seire: 5-1 og 4-0 i privatkamper hjemme i henholdsvis 67 og 37

Siste møte må vi også ta med: 2-0 til Frankrike på Stade de France 13.november i fjor. Dessverre var det andre hendelser som preget nyhetsbildet i etterkant av kampen!

(Innlegget ble redigert 07.07.16 01:47)

lsklars
lsklarsInnlegg: 43932
07.07.16 08:44

Dette er egentlig finalen.

Søndagens kamp blir som en bronsefinale. 

startelver
startelverInnlegg: 34739
07.07.16 09:13

Jeg heier på Tyskland. Har satset en del kroner på de som EM vinner.

Slår de Frankrike så slår de ihvertfall Portugal i finalen. 

2-1 etter ekstraomgang . 

Eksberten
EksbertenInnlegg: 18577
07.07.16 11:23

Vinner Tyskland denne er Portugal sikret plass i neste års Confederations cup, siden Tyskerne er kvalifisert som regjerende verdensmester.

zephyrus
zephyrusInnlegg: 2014
07.07.16 11:44

Tipper på 1-0 til Tyskland. Etter ordinær tid, for ordens skyld.

progman2
progman2Innlegg: 6200
07.07.16 12:21

Fraværet av Hummels kan ha en stor betydning.  Han har vært bunnsolid defensivt og skapende offensivt.  Tyskland fant seg selv så snart Gomez ble spydspiss, og med han borte så mangler man krigeren der fremme.

Når det er sagt, det ville være tåpelig å undervurdere Tyskland i en semifinale....

Tipper Tyskland etter ekstraomganger, evt. straffespark.  Ser for meg et kampbilde der Frankrike gradvis vil dominere banespillet, men at de blir altfor ineffektive.

Selve finalen Portugal - Tyskland blir en Preussisk parantes....

progman2
progman2Innlegg: 6200
07.07.16 12:23
progman2: Preussisk parantes....

preussisk parantes med madeiriske tårer...igjen

grock19
grock19Innlegg: 79635
07.07.16 12:33

Da er finalen kommet.. Portugal pleier som oftest å bli feid til side, så er i dag det gjelder.

Det franske forsvaret er ikke helt Maginot-linjen uansett, men her er det bare å gå gjennom Ardennene uansett - også kjent som Patrice Evra.

Idag scorer Müller.

ParadiseDK
ParadiseDKInnlegg: 4204
07.07.16 12:38
grock19: Idag scorer Müller.

Ja ingenting ville vert mer gledelig. 

jback
jbackInnlegg: 12738
07.07.16 12:50
grock19: også kjent som Patrice Evra.

Tyskland er kanskje bedre enn noen i å utnytte svakheter hos motstanderne. Evra kan fort få kjørt seg, har blitt en nokså rotete spillere de siste årene. 

JODDEMM
07.07.16 15:26
Eksberten: Vinner Tyskland denne er Portugal sikret plass i neste års Confederations cup, siden Tyskerne er kvalifisert som regjerende verdensmester.

Confederations Cup ja: det vanskeligste "mesterskapet" å kvalifisere seg til :)

Hvordan skal Norge noengang få kvalifisert seg til dette? Neppe som regjerende verdensmester eller kommende VM-arrangør :/

Måtte muligens bli som semifinalist i EM der de 2 landene i EM-finalen er kvalifisert som regjerende verdensmester og kommende arrangør (type hvis det hadde blitt Tyskland-Russland i årets finale)
Hvem av de tapende semifinalistene hadde tatt UEFA-plassen i et sånt scenario mon tro?

(Innlegget ble redigert 07.07.16 15:30)

JODDEMM
07.07.16 15:40

De mest målrike Semifinalene i EM:

9 mål: Frankrike-Jugoslavia 4-5: 1960
6 mål: Jugoslavia - Vest-Tyskland 2-4 eeo: 1976
5 mål: Sverige-Tyskland 2-3: 1992
5 mål: Tyskland-Tyrkia 3-2: 2008
5 mål: Frankrike-Portugal 3-2 eeo: 1984

Kveldens semifinalister innblandet i samtlige 5 :)

K-dawg
K-dawgInnlegg: 945
07.07.16 16:07

Griezmann mot Boateng blir en interessant duell. Er også to kandidater til beste spiller i EM (Skal sies franskmannen begynt litt tregt i gruppespillet)

Tror det blir Tyskland i finalen, men Frankrike har en fordel ikveld med "hjemmebane" og 12.mann.

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 9863
07.07.16 16:17

Tyskland bør egentlig styre alle angrepene over på høyresiden sin. Sagna er nemlig knallsolid på sin høyreback mens Evra alltid er helt på felgen. Utfordre den mannen og det kommer til å bli store sjanser.

upforgrabs
upforgrabsInnlegg: 6377
07.07.16 17:00

L'Equipe melder at Deschamps stiller den samme elleveren som mot Island, på tross av at Rami og Kante er tilbake fra karantene. Lite å si på det etter oppvisningen på søndag.

(Innlegget ble redigert 07.07.16 17:00)

Bacary
BacaryInnlegg: 13418
07.07.16 17:18

Frankrike tar denne rimelig greit. Tyskland som regjerende verdensmester virker likegyldige til dette EM-gullet. Özil og co ønsker etterlengtet ferie nå, og vil ikke klare å mobilisere mot et sultent hjemmelag som har funnet formen til riktig tid.

Froskene avgjør dette før straffer.

Vigi
VigiInnlegg: 10689
07.07.16 17:21

Litt klisje at Frankrike "alltid" vinner når de har mesterskap på hjemmebane, men jeg unner egentlig ikke tyskerne så mye så håper på Frankrike. Samtidig er jeg egentlig ganske likegyldig til hvem som tar dette, vil bare ha en god kamp.

I finalen derimot håper jeg på Ronaldo og co.

Knaxern
KnaxernInnlegg: 30295
07.07.16 17:22
upforgrabs: Lite å si på det etter oppvisningen på søndag.

2. omgangen var fæl.

Synd for Frankrike at dem ikke har noe bedre på laget enn Evra.

upforgrabs
upforgrabsInnlegg: 6377
07.07.16 17:32

Ganske åpenbart at Frankrike slapp seg tilbake i andre halvdel når man gikk til pause på 4-0. Det var bare en transportetappe og handlet om å spare krefter.

Er likevel enig i at Evra er akilleshælen i laget. Det ville overrasket meg om Low & Co ikke har singlet han ut og høyreforskyver angrepene sine.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 18577
07.07.16 17:46
JODDEMM: Confederations Cup ja: det vanskeligste "mesterskapet" å kvalifisere seg til :)
Hvordan skal Norge noengang få kvalifisert seg til dette? Neppe som regjerende verdensmester eller kommende VM-arrangør :/
Måtte muligens bli som semifinalist i EM der de 2 landene i EM-finalen er kvalifisert som regjerende verdensmester og kommende arrangør (type hvis det hadde blitt Tyskland-Russland i årets finale)Hvem av de tapende semifinalistene hadde tatt UEFA-plassen i et sånt scenario mon tro?

Tror nok vi skal være fornøyd om Norge kvaler til EM og VM, som tross alt har større prestisje en CC. Hvis Russland og Tyskland hadde kommet til finalen i år, ville vel de 2 Bronsevinnerne trolig spilt en Confederations Cup play off om den siste plassen?

Kobeo
KobeoInnlegg: 2183
07.07.16 18:01

Deilig at jeg får teknisk problem på Get, ikke bare en med alle i huset.
3 timer igjen til det hele starter....

molishani
molishaniInnlegg: 1643
07.07.16 18:02

Rart dette med Evra, at han er å elendig når man tenker på hva han faktisk har oppnådd i karrieren. Men han har det med kløne det til i straffefeltet iblant. 

Det er to tilnærmet komplette lag dette her. Jeg tør egentlig ikke å spå. Tyskland har vært verdens klart beste lag de siste sesongene, men bærebjelker fra de siste mesterskapslagene er enten gitt seg, eller er ikke like god lenger. Tenker da på Lahm, Shcweinsteiger og Klose.. Men Kroos er den tilnærmet ultimat midtbanespiller, og Boateng har virkelig tatt steget de par siste sesongene. 

Frankrike har Griezmann, Pogba og Payet, tre fantastiske fotballspillere. 

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 9863
07.07.16 18:09
molishani: Rart dette med Evra, at han er å elendig når man tenker på hva han faktisk har oppnådd i karrieren. Men han har det med kløne det til i straffefeltet iblant.

Det er jo helt normalt å miste det på slutten av karrieren. Jeg benekter på ingen måte at Evra var god før. Men han har jo slitt hele mesterskapet, og det på et godt lag som ikke har blitt utfordret mye engang.

oscrue10
oscrue10Innlegg: 6991
07.07.16 19:13

Hvor i Oslo sentrum er det best å se kampen? Innendørs. 

FlameWarrior
FlameWarriorInnlegg: 5211
07.07.16 19:17
Bacary: Frankrike tar denne rimelig greit. Tyskland som regjerende verdensmester virker likegyldige til dette EM-gullet. Özil og co ønsker etterlengtet ferie nå, og vil ikke klare å mobilisere mot et sultent hjemmelag som har funnet formen til riktig tid. Froskene avgjør dette før straffer.

Jinxing på høyt nivå, dette. 

Bacary
BacaryInnlegg: 13418
07.07.16 19:22
FlameWarrior: Jinxing på høyt nivå, dette.

Jeg vet faktisk ikke hvem jeg holder med i kveld så å kalle dette jinxing vil være en sterk overdrivelse:)

Mulig noe av det kan virke overdrevent på noen, men et snev av sannhet finnes det helt klart i dette. 

FlameWarrior
FlameWarriorInnlegg: 5211
07.07.16 19:26
Bacary: Jeg vet faktisk ikke hvem jeg holder med i kveld så å kalle dette jinxing vil være en sterk overdrivelse:) Mulig noe av det kan virke overdrevent på noen, men et snev av sannhet finnes det helt klart i dette.

Hehe, la gå. ;)

Jeg holder Tyskland som knapp favoritt, men det er vel (som oddsen sier) så godt som 50-50. Frankrike har imponert offensivt, men defensivt virker de mildt sagt shaky - at Evra fortsatt får full tiltro der er heller ikke særlig beroligende. 

Kælighet
KælighetInnlegg: 7930
07.07.16 19:27

Frankrike med samme lag som sist, som inkluderer Sissoko og Umtiti i en 4-2-3-1.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg