Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Huff

NYTT TEMA
fredrik17
fredrik17Innlegg: 1001
14.06.07 13:59
Etter mange år med nøling fikk jeg endelig fingeren ut og tok det grønne kortet.

Litt golf ble til mye golf, og mellom pro-timene ble jeg fullstendig hektet - i den verste periodern slo jeg sikkert for 2000 kr på rangen på under en uke.

Dette har resultert i en lei strekk/muskelbrist (vet ikke helt hva det er, men vondt er det iallefall) i venstre side av ryggen.

Om knappe 2 uker skal jeg til Portugal med fettern og spille golf på noen flotte baner. Nå er jeg livredd for at jeg ikke skal bli bra til ferien begynner.

Derfor spør jeg om noen lure triks til oppvarming etc. Erfaringer med lignende belastningsskader vil jeg gjerne høre om. Hva gjorde dere for å restituere dere raskest?

Litt agurk-innlegg kanskje, men jeg måtte bare skrive litt.. tenker seriøst på golf hver eneste dag! =)
fredrik17
fredrik17Innlegg: 1001
14.06.07 14:05
Kan også legge til at jeg har kjøp et halvsett på anbefaling fra pro`en. Siste dagen jeg var på rangen (før skaden satte inn for alvor) lot jeg min fetter, som er en erfaren golfer, prøve settet mitt. Han slår - som meg - også med stålkøller, men mente køllene mine var veldig tunge. Noen erfaringer med uvanlig tunge køller?
stianvm
stianvmInnlegg: 1245
14.06.07 15:06
Kan høres ut som det samme jeg slet med ifjor, da jeg dro på meg en lei ryggskade, som utelukket var grunnet en feil golfsving, hvor jeg rett og slett belastet rygget såpass mye og såpass feil at tilslutt sa den nok. Det som løste det var en pause, og ikke minst svinge korrekt med ryggen.

Jeg anbefaler deg å ta en pause noen dager, deretter snakk med en pro og forklar problemet du har.

Jeg gjorde det på den måten, og jeg ble raskt forklart at svingen min var det som forårsaket ryggproblemene.Fikk rettet opp i det og har ikke hatt noen problemer siden.

Ang. Tyngde på køller vil jeg ikke tro det har noen stor påvirkning, eller liten for den saks skyld av ryggproblemene.
Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
15.06.07 11:43
Oppvarming:
Legg en kølle bak nakken, hold den med begge hendene og sving overkroppen rolig mot høyre og venstre.

Den skaden du har pådratt deg er sansynlig den samme man får ved "utagerende" snømåking - infernalsk vondt, men ikke farlig. Ta tiden litt til hjelp og se det an - om det ikke har gitt seg om noen dager, så oppsøk fysioterapeut eller lege (legen kan evt. gi deg noe muskelavslappende - da den skaden du har sansynligvis medfører at en muskel i ryggen står og "jobber" hele tiden - det gjorde den hos meg).

Så må du huske på en ting da: du skal ikke bruke masse krefter i svingen - det viktigste er rytmen. Det er gjerne når man stresser og "skal slå hardt" at allting skjærer seg og du chipper, slår i bakken langt foran ballen - eller i verste fall bommer totalt
MrFreeze81
MrFreeze81Innlegg: 3548
16.06.07 23:24
Kjipern as!!

Slik du skisserer problematikken, kan det høres ut som en belastningsplage, altså noe som har oppstått over lengre periode. Oftest har slike plager en tendens til å trenge lang rehabiliteringstid. Så 2 uker med "hvile" høres i utgangspunkte lite ut. Husk, du gjør bare vondt verre ved å trene/spille med smerter. Dette fraråder jeg deg på det sterkeste.

Tyngre køller ser jeg også på som noe negativt i dette tilfellet, i den forstand at mer vekt (oftest) betyr mer belastning. Fordi om vi sikkert snakker om en marginal vektøkning, vil den totale belastningen øke betraktelig når man tenker antall slag.

Mitt tips: Hvile, hvile, hvile. Og all aktivitet (golf og evt. alternativ trening) skal skje innenfor smertegrensen.
Når det gjelder oppvarming, er prinsippet om rolig start og en naturlig progresjon mht bruk av hurtige bevegelser, økt kraft og økt leddutslag, også fornuftig innenfor golf. Gjerne bruk en 5-10++ minutter uten golfkøller og borte fra drivingrangen.

Lykke til!!
sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 14358
18.06.07 11:43
Jeg hadde strekk i siden og den satt i i godt over 2 måneder... hver gang jeg følte meg litt bedre og begynte å slå så ble den bare verre. Til slutt kunne jeg knapt gjøre noe som helst, det gjorde så vondt at jeg trodde jeg hadde klart å brekke et ribbein eller noe slikt
Skalleknarp
SkalleknarpInnlegg: 2140
18.06.07 16:50
Anbefaller ikke muskelavslappende midler, de bare skjuler problemet, de tar det ikke bort. Blir det samme som å tape over varsellampene i bilen og tro at det fikser problemet.

De fleste proffene på PGA-touren har egen kiropraktor, ergo kan de gjøre underverker med deg også.
Skalleknarp
18.06.07 16:51
Du er jo 80 så du kan jo ikke forvente noe annet, hihihi.

Ha du fikset deg køller selv?
sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 14358
18.06.07 17:02
Nei, må få skattepenger først. De andre kjøpte fra en eller annen agent, eller noe, så jeg tror jeg bare skal ha den CG 588 gun metal 56 grader medium ditt og medium datt :)
Du kan egentlig bare kjøpe den og shippe, dersom du orker å vente et par uker på å få inn penga :)
Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
19.06.07 16:46
Skalleknarp skrev:
"Anbefaller ikke muskelavslappende midler, de bare skjuler problemet, de tar det ikke bort"

Hvis det var tilsvarende jeg hadde, så står muskelen og spenner hele tiden - fysioterapeuten kjente dette - den får derfor ikke "fred til å leges og det hele tar lenger tid....
MrFreeze81
MrFreeze81Innlegg: 3548
19.06.07 21:43
Slik du beskriver dine plager kontra trådstarters, virker det mer logisk med muskelavslappende midler for deg, men ikke helt den riktige "medisinen" for han.
radier3002
radier3002Innlegg: 7656
23.06.07 19:18
fredrik17 skrev:
Etter mange år med nøling fikk jeg endelig fingeren ut og tok det grønne kortet.
Litt golf ble til mye golf, og mellom pro-timene ble jeg fullstendig hektet - i den verste periodern slo jeg sikkert for 2000 kr på rangen på under en uke.

Fredrik - dette er 100 bøtter i uka - 13-14 om dagen om du var der 7 dager i uka....
Dette er overkill, fredrik, og enhver annen "overtrening" i en idrett ville også påført deg en eller annen belastningsskade. Forsøk å variere treningen mer - og ikke slå flere hundre baller om dagen. Sjekk litt med den lokale proen, tipper han har noen gode råd til deg.

Og lykke til videre med golfen!
Skalleknarp
29.06.07 17:25
Muskelspasmer ja, det er meget vanlig. Fysioterapeuter er bra for muskelproblemer, men de kan også "kureres" ved hjelp av muskelstimuli, eller rettere sagt litt deilig elektrisitet i musklene :)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg