Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan vi egentlig kalle golf en sport?

NYTT TEMA
karoline123
karoline123Innlegg: 1
02.09.11 09:51

Når en spiller golf er den eneste bevegelsen å svinge armene og slå den lille, runde ballen i et hull. Deretter bruker de en bil for å komme seg bort til ballen igjen.
Jeg mener at dette er en alt for useriøs sport og ganske så idiotisk! 

Litotes
LitotesInnlegg: 31107
02.09.11 11:19

Ingen tvil om at golf er sport, spørsmålet er om golf er idrett.

Motorsport er et annet eksempel på aktiviteter hvor det brukes mye bil, for å si det sånn...evt motorsykkel....og navnet motorsport brukes vel av de aller fleste.

Hvorfor en sport skulle være useriøs bare fordi det fokuseres på presisjon heller enn hastighet og styrke er ikke så lett for meg å se.

Jalla2
Jalla2Innlegg: 7003
06.09.11 12:25

Sporten er ikke useriøs, men jeg er helt enig med deg, karoline123, skal man ha unnskyldningen med å bevege seg så bør golfbilen stå, såfremt du ikke er handicappet da. Kan ikke tenke meg noe mer irriterende enn folk som stanger i ryggen på deg i golfbilen - mens du selv går (slipper dem selvsagt forbi, men litt av vitsen er borte hvis man skal kjøre rundt banen - hvis du spør meg).

StueRehn
StueRehnInnlegg: 4126
08.09.11 17:32
karoline123: Deretter bruker de en bil

Nei...det er det de færrste som gjør og innen de forskjellige profesjonelle turneringene så er det forbudt og bruke golfbil.

Men er det en sport? Tja, når jeg går en runde golf så brenner jeg av over 2000 kcal...men når det er sagt så har jeg ingen problem med å dra på trenngsstudioet og trene den samme dagen som jeg har spilt en runde golf.

Er trav sport? Galopp?Bridge?Sjakk?

Golf er sport...men ikke så veeeeldig fysisk krevende nei.

ynnory
ynnoryInnlegg: 13672
08.09.11 17:38

Golf passer da folk i alle aldre og på de forskjelligste nivåer.  De fleste jeg har sett spille golf her hjemme går mange kilometer i løpet av en økt på golfbanen.  Helt prima å rusle fra hull til hull.  Snakke litt med andre, få masse frisk luft og en fin og lang rusletur.  Og litt spenning på kjøpet.  En glimrende folkesport!

(Innlegget ble redigert 08.09.11 17:39)

Helloween
HelloweenInnlegg: 2402
22.09.11 11:51
Litotes: Ingen tvil om at golf er sport, spørsmålet er om golf er idrett. Motorsport er et annet eksempel på aktiviteter hvor det brukes mye bil, for å si det sånn...evt motorsykkel....og navnet motorsport brukes vel av de aller fleste. Hvorfor en sport skulle være useriøs bare fordi det fokuseres på presisjon heller enn hastighet og styrke er ikke så lett for meg å se.

Hvor kommer dette skillet mellom sport og idrett fra og er det egentlig reellt ? Brukes det internasjonalt ? Er det bare en misforstått nyanse i det norske språket ?

Fra ordboken, det ene utelukker ikke det andre slik jeg ser det og begrepene brukes jo omhverandre.

Sport: fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-

Idrett: kroppsøving, sport som krever kroppslig dyktighet, styrke og/el. utholdenhet

Helloween
22.09.11 11:53

Golf er hverken sport eller idrett, det er ett ferdighetsspill.

M_HI
M_HIInnlegg: 2
22.09.11 12:28

så klart kan man kalle golf for sport, men det kan også være en hobby uten konkurranser, det går mye på ferdigheter men er fremdeles en sport. 

Litotes
22.09.11 12:41
Helloween: Hvor kommer dette skillet mellom sport og idrett fra og er det egentlig reellt ? Brukes det internasjonalt ? Er det bare en misforstått nyanse i det norske språket ?

Sport defineres sånn:

sport -en (eng., av foreld *disport, gj gfr fra lat. 'moro, a dspredelse')  

1 fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-

2 noe som er spennende, populært epleslang er en yndet s- / det gikk s- i å ha den fineste hagen en konkurrerte om

Mens idrett defineres sånn:

idrett m1  (norr íþrótt)  

1 om e forh, spøk.: form for åndelig el. kroppslig virksomhet

kroppsøving, sport som krever kroppslig dyktighet, styrke og/el. utholdenhet drive i- / i-en trenger større bevilgninger det organiserte idrettsarbeidet

Vi har altså at sport er "Fritidsbeskjeftigelse" eller "Noe som er spennende" og da er det vanskelig å se at golf faller utenfor.

Når det gjelder spørsmålet om andre land har samme distinksjon i språket så kan jeg ikke nok om utenlandske språk til å si noe definitivt. Kan virke som skillet mangler på engelsk. De bruker da også "sport" om alt fra veddemål til de mest aktive av idrettene.

(Innlegget ble redigert 22.09.11 12:42)

Helloween
22.09.11 13:04
Litotes: Vi har altså at sport er "Fritidsbeskjeftigelse" eller "Noe som er spennende" og da er det vanskelig å se at golf faller utenfor.

Passer på det å lese en krimbok :)

Litotes
22.09.11 14:00
Helloween: Golf er hverken sport eller idrett, det er ett ferdighetsspill

Det er mye som er spill. En spiller jo fotball. At noe er spill utelukker ikke at det også kan være idrett, og at noe er idrett utelukker ikke at det er spill. Sport er nok den bredeste kategorien av de tre. F.eks. bilsport er verken spill eller idrett, mens det er vanskeligere å finne eksempler på spill eller idretter som ikke er sport.

Litotes
22.09.11 14:02
Helloween: Passer på det å lese en krimbok :)

Sant nok :-)

Selv ser jeg ikke disse oppdelingene som noen stor sak. Om det er snakk om idrettsgalaer hvor en deler ut priser så tar utdelerne med de aktivitetene de ønsker å ta med. Noen føler seg uansett forbigått. Vanskelig å gjøre alle til lags.

McSneakers
McSneakersInnlegg: 9
24.09.11 15:45
Helloween: Idrett: kroppsøving, sport som krever kroppslig dyktighet, styrke og/el. utholdenhet

Golf på et lavt amatørnivå kan nok ikke noe å ses på som sport eller idrett, men mere en fritidsaktivitet. Nettop fordi det krever minimalt med trening(selv om man går i 4 timer). Så når man snakker om de som går rundt å slurker kaffe og spiser vafler mellom hullene, kan man være ganske sikker på at det ikke er idrett eller sport.

Men de som trener for å komme seg opp på et høyt amatørnivå eller kanskje profesjonelt nivå, driver definetivt med idrett og sport. Antall treningstimer som de legger ned i styrkerommet, på løpeturer og sammen med trenere for teknikktrening, går LAAANGT over hva en fotballspiller legger ned (som eksempel).

Og det at man bare svinger armene og slår en liten hvit ball rundt på banen :) prøv å slå litt, samtidig som du ser på de som slår 10 ganger lenger enn deg.

PS! om du står å slår i 1 time eller 2, så merker du nok at du ikke klarer å gjøre så alt for mye dagen etter :)

Kropslig dyktighet er en forutsetning for å kunne bli god i golf. styrke og utholdenhet gjør at man kommer veldig mye lenger innen idretten :)

(Innlegget ble redigert 24.09.11 15:45)

igorkosynsi
igorkosynsiInnlegg: 1
07.10.11 11:13

Idiot...hvorfor er Tiger Woods rangert som den best trente idrettsutøver i verden flere år på rad????..

StueRehn
08.10.11 12:20
igorkosynsi: hvorfor er Tiger Woods rangert som den best trente idrettsutøver i verden flere år på rad

...og hvorfor er ikke hans kollega John Daly det?

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 681
08.10.11 19:02

Nekter å tro at han er best trent

Litotes
11.10.11 10:28
igorkosynsi: Idiot...hvorfor er Tiger Woods rangert som den best trente idrettsutøver i verden flere år på rad????..

Liten språklig misforståelse der. Woods har tjent mest, ikke trent mest.

Jeg har ellers aldri sett en kåring over best trente idrettsutøvere så hvis du finner en ville en link vært artig.

radier3002
radier3002Innlegg: 6962
18.10.11 13:04

Når en spiller golf er den eneste bevegelsen å svinge armene og slå den lille, runde ballen i et hull. Deretter bruker de en bil for å komme seg bort til ballen igjen.
Jeg mener at dette er en alt for useriøs sport og ganske så idiotisk!

Det desidert mest useriøse her er innlegg av folk som til de grader har så lite peiling på hva de skriver om. Ser frem til ditt innlegg om skyting (de ligger jo bare på bakken!), all form for motorsport (de sitter jo bare i et sete!) osv. God bedring!

Kan fortelle deg at f.eks. vår egen Suzann Pettersen trener 4-6 timer hver dag, fysisk i tillegg til teknisk. Og ingen aktive spillere bruker bil.

(Innlegget ble redigert 18.10.11 13:08)

radier3002
18.10.11 13:05
Jalla2: Sporten er ikke useriøs, men jeg er helt enig med deg, karoline123, skal man ha unnskyldningen med å bevege seg så bør golfbilen stå, såfremt du ikke er handicappet da. Kan ikke tenke meg noe mer irriterende enn folk som stanger i ryggen på deg i golfbilen - mens du selv går (slipper dem selvsagt forbi, men litt av vitsen er borte hvis man skal kjøre rundt banen - hvis du spør meg).

Ingen aktive spillere bruker bil! Det er bare hobbygolfere som gjør det.

Mcgal
McgalInnlegg: 253
10.12.11 17:14

vel, golf er klart en sport. Viss det er så enkelt som du sier, hvorfor har ikke de fleste omtrent samme score?

De fleste toppidrettsutøvere, fra snooker, sjakk, løping til ski er relativt trent. Hvorfor? for å holde hode rent. Er ikke mange snooker spillere som er fete, ei heller golfspillere...

StueRehn
11.12.11 22:51
Mcgal: Er ikke mange snooker spillere som er fete, ei heller golfspillere...

Vet ikke så mye om snookerspillere,men når det gjelder golfspillere så domineres rankinglistene av atletiske spillere. Man kan si mye om Tiger Woods men det er tydelig at han endret manges treningsopplegg. Ernie Els,Monty,John Daly og mange flere kan fremdeles levere gode enkeltresultater men toneangivende på rankinglistene blir de nok ikke nei.

seriøsfakta
seriøsfaktaInnlegg: 1
14.12.11 16:29

latterlig innlegg!

golf er en av de mest krevende idrettene i verden, spesielt hvis man holder et høyt nivå. man må være smart, tenke smart, ha en ekstrem kroppskontroll og ikke minst trene mye.

hvis man sammenlingner proffesjonell fotball og golf, så trener  golfspiller dobbelt så mye som en fotballspiller, så man kan ikke komme å si at golf ikke er en sport.

LukeDonald
LukeDonaldInnlegg: 64
06.01.12 19:21
seriøsfakta: latterlig innlegg!

Noe av det bedre som er blitt sagt i dette ellers grusomt dømmende innlegg.

Golf, en sport der man spiller 18 hull, kanskje ikke så krevende i seg selv fysisk. Men det er treningen bak som er tung, vanskelig og ypperst krevende. F. eks styrketrening 3-5 ganger i uka, teknikktrening hver dag, løping 2-3 ganger i uka, bevegliget hver eneste dag, banespill og range, nærspill... Og dette gjør man fordi det skal bli mindre krevende å spille de 18 hullene og kunne prestere bedre!

Og jeg vet dette fordi jeg har 1 i HCP og er 18 år! Driver faktisk med Toppidrett på høyt nivå her!

Slander-Jerkin
Slander-JerkinInnlegg: 34
10.01.12 01:48
LukeDonald: Og jeg vet dette fordi jeg har 1 i HCP og er 18 år!

Hei Luke, vi som følger med vet at du er eldre enn 18 år ;)

når det er sagt, sjekk toppspiller Camilo Villegas her, golf er idrett på høyeste nivå

http://www.youtube.com/watch?v=TWmrTo5Sp9k&feature=related

snooker derimot.....

LukeDonald
LukeDonaldInnlegg: 64
27.01.12 22:02
Slander-Jerkin: Hei Luke, vi som følger med vet at du er eldre enn 18 år ;)

Haha, du er faen meg en luring :)

susilu
susiluInnlegg: 24144
21.02.12 12:29
radier3002: Ingen aktive spillere bruker bil! Det er bare hobbygolfere som gjør det.

Tipper det mest er handikappede og eldre som har vondt for å gå.  Jeg har ikke engang sett en sånn unntatt på TV.

Golf er veldig fin sport:  Man bruker bena og går langt, det er sosialt og det er i pene omgivelser.  Det trener konsentrasjon og kropp.  Og det er en sport alle kan være med på, den eldste jeg har møtt var 95 år, tror jeg:-)

Og det  koster ikke mye etterhvert som det, i likhet med slalåm, gikk fra å være en snobbesport til en folkesport.

Jalla2
22.02.12 16:35
susilu: Tipper det mest er handikappede og eldre som har vondt for å gå.

Å neida, det er faktisk en god del folk som bruker golfbil hvis de er tilgjengelig. Tar for lang tid å gå må vite - og er det varmt kan du opparbeide svette.....

radier3002
22.02.12 16:44
Jalla2: Å neida, det er faktisk en god del folk som bruker golfbil hvis de er tilgjengelig. Tar for lang tid å gå må vite - og er det varmt kan du opparbeide svette.....

Det er også en del som tar pauser når de løper, det blir da løp allikevel.

Ser ikke dette som noe problem. Golf er en idrett for alle fra 5 - 95, om de kan gå langt, kort eller ikke i det hele tatt, er ikke sentralt. Golf handler om å slå en ball i et hull på færrest mulig slag. I offisielle turneringer er det regler som forbyr bruk av bil (men ikke av noen som bærer bagen for deg), ellers er det fritt frem for å kjøre spesialbiler så fremt banen tillater det.

Jalla2
22.02.12 17:14
radier3002: Ser ikke dette som noe problem. Golf er en idrett for alle fra 5 - 95

Har ikke sagt at det er et problem som sådan, men litt av argumentet med morsjon osv. for oss amatører faller bort. I tillegg er det noe problematisk hvis noen går og noen tar bil. Det skal godt gjøres at noen til fots beveger seg raskere enn de som kjører bil og man har da noen som stanger i ryggen inntill man får sluppet dem forbi. Da jeg tok grønt kort hadde man noe som het etikette - det er mange som glemmer den når de skal fram så fort som mulig......

Siste innlegg