Tom Horley først: Jernsett ca 8-12 K, avhenger av hvordan skaft du trenger og hvor lang tid du bruker hos han (bruker som regel 1 time). Anbefalt ville vært å besøke han to ganger slik at han får data og svingen din to ganger.
Driver: Ca 3-6 K. Avhenger helt hva slags skaft du skal ha. Et Oban Devotion 6 (05 flex X-stiff) som jeg har koster 1300 kr. Mens et Mitsubishi Diamana skaft koster 2200-3200 kr. Og køllehodet kommer i tillegg.
Wegder: Ca 1000-1500 kr pr stk. Avhenger av skaft. Positivt er at jern og wedge skaft koster mellom 300-500 kr stk og ikke 2000 kr.
3wood: Ca 2000-3500 pr stk. Avhenger av skaft.
Dette koster som du ser. Men du kan også bruke standard skaftene som selges med køllene, som regel True Temper R300 eller S300, Project X 5.0 eller 5.5.
Jeg spiller med mizuno grunnet at jeg har en deal med Mizuno. Og jeg var litt skeptisk, siden det er japansk og jeg er ikke så stor fan av japanske ting (personlig preferanse selvfølgelig). Men så prøvde jeg Mizuno køllene og det var utrolig hvilken følelse det var i de! Grain Flow Forged som de bruker til å smi køllene med gjør at man kan føle ballen en liten stund ekstra på køllehodet i impact. Om man ikke klarer å forme ballen med en Mizuno kølle (draw og fade, høyt og lavt) burde man heller prøve Callaway eller Cobra.
En annen ting med Mizuno er: De kan Custom Fit deg gratis på en demo-dag og de har veldig mange jern og driver skaft som ikke blir tillagt i prisen. Et Mizuno jernsett vil koste deg 6000-8000 kr, og det er i prinsipp det beste en spiller med under 18 i HCP kan kjøpe.
Mizuno Custom
http://golf.mizunoeurope.com/custom/swing-dna.php
Tilslutt så vil jeg si at dette er skrevet av en som har 1 i HCP, og om du har 18 i HCP noe jeg tviler, men uansett, så burde du ikke spille med Mizuno.