Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

nytt golfsett/custum fit

NYTT TEMA
surferusa
surferusaInnlegg: 17
21.01.12 13:22

Jeg skal kjøpe meg nytt golfsett til sommeren (har spilt på Maxfli a10 i syv år) og har ingen peiling på hva markedet har å by på. Selvfølgelig er smaken på baken på de ulike merkene i golf som i alt annet, men tenkte jeg skulle høre om det var spesielle jernsett dere anbefaler? Jeg karaktiserer meg som en hakkete lavhandicapper hcp 4,5.

Det har i det siste blitt mye fokus på verdien av custum fit og personlig er jeg veldig skeptisk til alt som lover at det skal hjelpe scoren til nye høyder. Noen som har erfaring fra dette?

LukeDonald
LukeDonaldInnlegg: 64
11.02.12 23:41

Dersom du ønsker å virkelig bedre dine scorer dette året, og er villig til å bruke litt penger på et nytt sett vil jeg anbefale Tom Horley på Losby. Han har jobbet ute på tour'en med Taylor Made. Han kan gi deg akkurat et skaft som passer deg; skaft er faktisk like viktig som selve køllehodet.

Han kan virkelig sakene sine og du kommer mest sannsynlig til å forbedre spillet ditt.

Men om du ikke ønsker at det skal koste skjorta av deg, så vil jeg anbefale en Mizuno-demo dag, de har en "Shaft Optimiser" og den gir faktisk veldig riktige resultat i forhold til skaft valg. Og det er helt gratis å teste det. Mizuno køllene koster ca det samme som alle andre store merker. Men det er faktisk hakket vassere på jern enn alle andre.

CIOH
CIOHInnlegg: 23
15.02.12 10:19

Helt enig Luke. Mitt neste jernsett blir mest sannsynlig Mizuno. Koster litt men er utrolig deilig. Går en eviglang diskusjon på golfsnakk.no om custom fit eller hyllevare. Delte meninger der

surferusa
25.02.12 02:47

Hvor mye må man ut med om man skal benytte Tom Horley?

I utgangspunktet er jeg villig til å invistere en del penger inn i dette settet. På hvilket grunnlag mener du at Mizuno ligger foran de andre merkene?

CIOH
CIOHInnlegg: 23
25.02.12 20:26

Dette er jo helt klart en personlig preferanse, men jeg synes at Mizuno er suverene på følelse, gir god lengde, er ganske tilgivende og ser fordømt bra ut.

surferusa
25.02.12 22:07

For min del så har jeg aldri funnet noen køller som har klart å utkonkurrere mine maxfli a10- jern, men dessverre har syv år satt spor i køllene. Skal gi Mizuno et forsøk.

LukeDonald
25.02.12 23:56
surferusa: Hvor mye må man ut med om man skal benytte Tom Horley?
I utgangspunktet er jeg villig til å invistere en del penger inn i dette settet. På hvilket grunnlag mener du at Mizuno ligger foran de andre merkene?

Tom Horley først: Jernsett ca 8-12 K, avhenger av hvordan skaft du trenger og hvor lang tid du bruker hos han (bruker som regel 1 time). Anbefalt ville vært å besøke han to ganger slik at han får data og svingen din to ganger.

Driver: Ca 3-6 K. Avhenger helt hva slags skaft du skal ha. Et Oban Devotion 6 (05 flex X-stiff) som jeg har koster 1300 kr. Mens et Mitsubishi Diamana skaft koster 2200-3200 kr. Og køllehodet kommer i tillegg.

Wegder: Ca 1000-1500 kr pr stk. Avhenger av skaft. Positivt er at jern og wedge skaft koster mellom 300-500 kr stk og ikke 2000 kr.

3wood: Ca 2000-3500 pr stk. Avhenger av skaft.

Dette koster som du ser. Men du kan også bruke standard skaftene som selges med køllene, som regel True Temper R300 eller S300, Project X 5.0 eller 5.5.

Jeg spiller med mizuno grunnet at jeg har en deal med Mizuno. Og jeg var litt skeptisk, siden det er japansk og jeg er ikke så stor fan av japanske ting (personlig preferanse selvfølgelig). Men så prøvde jeg Mizuno køllene og det var utrolig hvilken følelse det var i de! Grain Flow Forged som de bruker til å smi køllene med gjør at man kan føle ballen en liten stund ekstra på køllehodet i impact. Om man ikke klarer å forme ballen med en Mizuno kølle (draw og fade, høyt og lavt) burde man heller prøve Callaway eller Cobra.

En annen ting med Mizuno er: De kan Custom Fit deg gratis på en demo-dag og de har veldig mange jern og driver skaft som ikke blir tillagt i prisen. Et Mizuno jernsett vil koste deg 6000-8000 kr, og det er i prinsipp det beste en spiller med under 18 i HCP kan kjøpe.

Mizuno Custom

http://golf.mizunoeurope.com/custom/swing-dna.php

Tilslutt så vil jeg si at dette er skrevet av en som har 1 i HCP, og om du har 18 i HCP noe jeg tviler, men uansett, så burde du ikke spille med Mizuno.

LukeDonald
25.02.12 23:58

Skaft muligheter Mizuno:

http://golf.mizunoeurope.com/custom/custom-specs.php 

Absolutt verdt et forsøk. Kan nesten garantere deg at Mizuno jerna er bedre enn dine Maxfli A-10.

surferusa
26.02.12 06:42

Tusen takk for meget god info. Skal uten tvil delta på en slik demodag om jeg kommer over det. Nye køller blir det definitivt. Så vil tiden vise om det gir noen effekt eller ikke:)

Jeg har hatt samme hcp i åtte år nå (4,5) så i år har jeg tenkt å delta på et par turneringer og forhåpentligvis senke det.

Fore!

LukeDonald
26.02.12 20:19
surferusa: Jeg har hatt samme hcp i åtte år nå (4,5) så i år har jeg tenkt å delta på et par turneringer og forhåpentligvis senke det.

Med trening og nye custom fitted køller er det nok stor sjanse for det !

Siste innlegg