Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

PGA Tour/ European Tour 2012

NYTT TEMA
Simen_Dog
Simen_DogInnlegg: 1021
29.01.12 19:12

Golf sesongen har nettopp startet for proffene, og vi går inn en spennede sesong som kanskje er mer åpen enn noensinne. Det store spørsmålet alle stiller seg er jo selvfølgelig om Tiger Woods kan slå tilbake og vise gammel klasse. Men i fjor så vi at det var flere som ville blande seg inn i toppen.

Men det er ikke bare Woods som jager toppen av golf verdenen igjen. I fjor tok Europerne over verdensrankingen med de fire øverste plassene. I spissen Luke Donald som var god hele sesongen. Bak han jager Lee Westwood, Rory Mcleroy, og Martin Kaymer.

Den første store turneringen i år er vel World Golf Championships-Accenture Match Play Championship, selvom vi har en turnering på klasiske Peeble Beach før det.

Håper det ihvertfall er noen her inne som følger golf, og jeg skal ihvertfall prøve å holde meg mer opptatert enn i fjor.

Litotes
LitotesInnlegg: 31107
30.01.12 09:33

Det største spenningsmomentet i år er vel McIlroy, som er 15 år yngre enn Woods. Kan han ta mer enn en major i år? Vil han overta førsteplassen? Eller får han problemer med å følge opp? Sesongen er i alle fall i gang, med en 2.plass i Dubai - bare slått av ganske ukjente Robert Rock, men med flere større navn bak på listen. Verdensener Donald kom langt bak i køen. Lee Westwood kom også et stykke bak og ble passert av McIlroy på rankingen.

Simen_Dog
30.01.12 15:44
Litotes: Det største spenningsmomentet i år er vel McIlroy, som er 15 år yngre enn Woods. Kan han ta mer enn en major i år? Vil han overta førsteplassen? Eller får han problemer med å følge opp? Sesongen er i alle fall i gang, med en 2.plass i Dubai - bare slått av ganske ukjente Robert Rock, men med flere større navn bak på listen. Verdensener Donald kom langt bak i køen. Lee Westwood kom også et stykke bak og ble passert av McIlroy på rankingen

Blir spennede å gølge han ja! Er et kjempestort talent. Tror han kan ha en liten mulighet på Donald senere i sesongen, men vi får se.

Litotes
30.01.12 15:58
Simen_Dog: Tror han kan ha en liten mulighet på Donald senere i sesongen, men vi får se.

Ja, det er ikke uvanlig å få en dårligere sesong året etter å ha vunnet sin første major. Woods gjorde også det, på samme alder som McIlroy. Så en skal vel ikke ha for store forventninger. Men han spiller jo bra, da!

Litotes
13.02.12 09:55

I uken som gikk vant Phil Mickelson sin 40de tittel på PGA-touren etter en strålende sisterunde. Fin oppmuntring for ham etter en meget treg sesongstart. Men han var jo sånn i fjor også - noen gode turneringer innimellom og mange beskjedne. Ser ut som maksnivået fortsatt er på plass men stabiliteten mangler.

På europatouren vant forholdsvis ukjente Rafael Cabrera-Bello fra Spania. Verdenstreer Westwood tok delt andreplass og passerte dermed McIlroy på rankingen med minst mulige margin. McIlroy var også med men nøyde seg med T5. Verdensener Donald tok seg en ny friuke.

CIOH
CIOHInnlegg: 23
15.02.12 10:16

Spennende denne uken med Donald og Garcia i Northern trust. kommentatorduden fra Viasat er i california og skal rapportere fra banen.

Simen_Dog
17.02.12 21:03

Mickelson har gått to veldig gode runder og leder for øyeblikket. Kan han klare en back to back seier? Svenske Carl Peterson er nærmest i det jeg skriver dette, mens verdensener Luke Donald er på delt 14 plass, og ikke har startet den andre runden sin ennå.

Litotes
20.02.12 13:42
Simen_Dog: Kan han klare en back to back seier?

Bare nesten. Han tapte mot Bill Haas i playoff (Keegan Bradley var også med). God periode for Phil uansett, han er nå inne på topp-10 på rankingen igjen.

Garcia spilte en fantastisk sisterunde og endte med T4. Donald gikk andre veien. Til tross for to slags forsprang på Garcia etter tre dager endte han på T56 (!)

milksteak
milksteakInnlegg: 2352
20.02.12 16:54

Vinner Garcia en major (helst The Open) i år så tar jeg av!

Matchplay ons-søn nå. Alltid morsomt med matchplay, mine favoritter til å vinne "bracketen" sin er: Snedeker, McDowell, Ogilvy, Quiros.

(Innlegget ble redigert 20.02.12 16:57)

Simen_Dog
20.02.12 18:32

Gleder meg til Matchplay nå. Blir den første turneringen jeg virkelig følger med på i år. Hvem har folket som favoritt? Mickelson må vel sies å være den største med den formen han viser. Er vel også noen fra Europa som tar turen over for å være med som Mcllroy og Kaymer.

Litotes
21.02.12 11:06
Simen_Dog: Er vel også noen fra Europa som tar turen over for å være med som Mcllroy og Kaymer.

Normalt sett er praktisk talt hele topp-64 i verden med, uansett hvilken tour de spiller på vanligvis.

Det er imidlertid ett bekreftet unntak - Mickelson tar seg spillefri. Du må nok lete etter andre favoritter. Hvem? Si det? Ser veldig åpent ut i mine øyne. Tittelforsvarer Donald er mitt beste tips, han har hatt to svake resultater nå og "står for tur" for ett bedre.

Simen_Dog
21.02.12 14:50

Her er ihvertfall første runde kampene: http://tourreport.pgatour.com/2012/02/20/tee-times-for-first-round-matches/

Garica-Jimenez er en godbit for min del ihvertfall. Ellers så ser det ut til at de største favorittene har en ganske enkel start. Kanskje Ernie Els kan slå til mot Luke Donald?

Simen_Dog
23.02.12 02:06
Simen_Dog: Kanskje Ernie Els kan slå til mot Luke Donald?

Fikk rett i mine spådommer! Ernie klinket til å slo ut Luke! Tiger slet lenge, men vant etterhvert kampen sin. Andre "favoritter" som røyk i dag var Adam Scott, KJ Choi, Mcdowell og Ian Poulter. Garcia tapte dessverre mot landsmann Jimenez. Blir spennede følge med videre!

Av de mer intressane duellene i morgen har vi Svensker mot Mcllory og Westwood. Mens Tiger går opp mot en hard nøtt i Nick Watney.

Litotes
23.02.12 13:35
Simen_Dog: Fikk rett i mine spådommer! Ernie klinket til å slo ut Luke!

Godt tippet! Jeg må innrømme at jeg ikke hadde tro på det selv, til tross for at Els er den mest meritterte matchplayspilleren av samtlige i startfeltet. Han har jo ikke sett bra ut på ganske lenge. Det er en grunn til at han ikke engang var kvalifisert til å delta før Mickelson trakk seg.

Når det gjelder Donald risikerer han må å miste førsteplassen på rankingen om McIlroy eller Westwood skulle vinne turneringen.

Litotes
24.02.12 07:02

Etter mange overraskelser den første dagen gikk ting mer etter skjema på torsdag. På 16 matcher ble 13 av dem vunnet av den høyest rangerte. Unntakene var Jimenez som slo ut Keegan Bradlay, Sang Moon Bae som slo ut Charl Schwarztel og John Senden som slo ut Jason Day. Alle disse tre er f.ø. på same kvartdel av trekningen som McIlroy, som dermed ser ut til å ha en gunstig vei til eventuell semifinale.

Els klarte ikke å følge opp seieren mot Donald og tapte 5&4 mot Peter Hanson, det eneste gjenværende nordiske innslaget i turneringen.

Litotes
24.02.12 23:23

Vi nærmer oss ny verdensener. Westwood vant overbevisende mot Watney, og McIlroy er på god vei til å slå Jimenez. Det er ikke snakk om mer enn plass i kvartfinale ennå, da.

Andre som er klare for kvartfinale er Hunter Mahan og Matt Kuchar (møter hverandre) samt Peter Hanson og Mark Wilson (ditto).

Westwood møter vinneren av Martin Laird - Paul Lawrie. Førstnevnte er to opp. McIlroys motstander blir nok ikke avgjort på en stund ennå. John Senden og Sang Moon Bae er AS etter 12.

Litotes
26.02.12 10:02

Semifinalene er klare. Som ventet ble det McIlroy mot Westwood i den ene. Mahan mot Wilson er den andre semifinalen. Alle disse fire vant sine kvartfinaler ganske uproblematisk, enklest var det for Mahan som vant 6 og 5 over Kuchar, noe som er turneringsrekord for en kvartfinale.

Simen_Dog
26.02.12 18:50

Mahan-Mcllroy i finalen. Mcllory må sies å være favoritt, men disse matchene er jo så åpne. Skal bli spennede å se på ihvertfall.

Litotes
26.02.12 20:13

McIlroy var faktisk tre ned etter bare fire hull mot Westwood, men han snudde kampen raskt og var en opp etter ni. Har nok mest tro på ham i finalen, ja, men en vet aldri i matchplay. En skal også bemerke at Mahan har flere birdier og færre bogeyer enn McIlroy hittil i turneringen.

Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 3112
26.02.12 20:37

Så bra som Mahan har vært så langt i turneringen kan jeg ikke se at McIlroy er noen utpreget favoritt. I så fall kun fordi han ligger høyere på verdenrankingen. Synes dette er helt åpent.

Litotes
26.02.12 20:50
Barmadu_F: Synes dette er helt åpent.

Ja, noen stor forskjell i oddsen bør det vel ikke være.

Begge startet f.ø. med bogey på hull en, men fulgte opp med birdie på hull to. AS.

Litotes
26.02.12 22:01

Ikke akkurat storspill i finalen. Mahan er på par men allikevel tre opp etter åtte hull. Hull syv vant han med bogey...

Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 3112
26.02.12 23:59

Mahan stakk av med seieren til slutt. 2 og 1.

Simen_Dog
01.03.12 23:29

The Honda classic denne uken. Første runde går mot slutten og Davis Love III leder i dette øyeblikket. Det er mange gode på startstreken, og vil spesielt trekke fram Rory Mcllroy, Lee Westwood og Tiger Woods. Rory har begynt veldig bra og er kun to slag bak ledern på 4-. De to andre har fått en litt slow start. Begge er 1+ og dermed under cutten etter første runde.

Her er leaderboardet for de som vil følge med videre: http://www.pgatour.com/r/leaderboard/

Litotes
02.03.12 06:24
Simen_Dog: De to andre har fått en litt slow start. Begge er 1+

Runden var tydeligvis ikke helt ferdig i det du skrev dette. Westwood avsluttet på E og ligger T40. Woods på +1 er T68, noe som nok også burde være (akkurat) godt nok til å ligge over cutlinjen.

I teten skjedde ingenting nytt. Love -6, McIlroy m.fl T2 med -4.

Simen_Dog
02.03.12 23:22

Nærmer seg slutten av dag to nå. Tiger og Westwood er ferdig spilte, og klarer 99% sikkert cutten på. Begge ligger -1 mens cutten er 1. På T1 ligger Tom Gills og Justin Rose som har et hull igjen å spille. Begge er 8-. Mcllroy ligger 6- og er for alvor med i kampen om seieren, selv om det er veldig jevnt. Dagens runde står derimot Brian Harman for. Han gikk 9-, noe som tilsvarer en 61 runde. Imponerende!

Litotes
03.03.12 10:05
Simen_Dog: noe som tilsvarer en 61 runde. Imponerende!

61 er ikke hverdagskost, nei, selv på en par-70.

McIlroy fikk en birdie til og ligger bare ett slag bak teten. Han er T3 sammen med Dicky Pride (!) en ukjent spiller for meg som vel risikerer en del "morsomme" overskrifter om han skulle gå til topps.

Jeg har ikke sett på hvor mange rankingpoeng som er tilgjengelig her, men om McIlroy skulle vinne blir han i alle fall ny verdensener.

Litotes
04.03.12 10:11

Etter tre runder leder nå McIlroy med -11, to slag foran nærmeste utfordrere, ganske ukjente Tom Gillis og Harris English. Keegan Bradley og Justin Rose følger på -7. Mastersvinner Charl Schwarztel er en av flere på -6, og kjent som han er for sterke avslutninger skal en ikke avskrive ham ennå.

WestWoods ligger såvidt under par og er ikke med i seiersstriden.

CIOH
CIOHInnlegg: 23
04.03.12 13:50

McIlroy imponerer. Han er rett og slett mannen å slå denne uken. Skal blåse ganske vilt i dag, og det favoriserer ikke Rory med den høye ballbanen. Blir spennende i dag.

Simen_Dog
04.03.12 22:13

Fantastisk siste runde så langt! Westwood har gått -7 for dagen noe som foreløpig holder til en T4 sammen med Tiger som er 6- for dagen! Rory holder unna og leder med to slag foran Rose og Gills.

Siste innlegg