Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pro-timer eller egenhjelp?

NYTT TEMA
Waliser
WaliserInnlegg: 1369
14.03.14 12:57

Kom over en artig diskusjon på forumet til Golf Monthly om timer hos en Pro kontra eksperimentere selv når man vil forbedre sving/balltreff/lengde osv..  Kort oppsummert var det en bruker om stusset over at hver gang noen spurte om tips/hjelp var automatisk svaret hos de fleste at vedkommende burde ta en prat med en Pro eller ta timer. 

Hva er normen hos Golferne her på VGD?

Selv tar jeg en leksjon i året oftest for å komme igang med sesongen eller prøve å luke vekk noen dårlige vaner fra fjoråret. Bruker heller mye (kanskje altfor mye) på å trene selv og prøve å løse problemene selv. Oftest går det ut på instruksjoner fra youtube-videoer og teste dette ut på banen/treningsanlegget. 

Spørsmålet er jo: Hva har jeg fått mest ut av? Det er helt klart at Pro-timer for meg har gått mest ut på mer fundamentale aspekter ved spillet, oppsett, sving-tempo, svingspor osv.  Dette gir meg en god base for å videreutvikle andre mer spesifike deler av spillet f.eks bunkerslag/driving. Når det gjelder nærspill er dette mest selv-trent. Jeg går ofte igjennom hele bagen for å finne hva slags kølle passer best til hvilken situasjon og så trener jeg spesifikt med den.  På fulle slag prøver jeg som regel å få in en regelmessig ball-flight (Høy flight som går litt høyre til venstre).  I det siste har jeg dog trent på annet, punch-slag, draw og fade. Jeg ville nok ikke tatt leksjoner på dette, siden dette faller inn i test/eskperiment-delen av spillet. Jeg ville såklart ikke klart uten gode base-ferdigheter.

Konklusjon:  Alle har nytte av leksjoner i ny og ne, eksperimentering er dog mest nødvendig dersom du vil utvikle deg veldig og synes det er veldig artig å prøve nye ting. Når det er sagt, så er det utrolig viktig å terpe det man har øvd på i en leksjon slik at det er lettere å ta det i bruk på banen. Ergo, Pro-timer er etter min mening viktigst.

mniko
mnikoInnlegg: 1985
24.09.14 23:15

Jeg tror det aller viktigste er å finne følelsen med golfkøllen. Med følelse mener jeg å ha kontroll på hvordan køllehodet peker til en hver tid i svingen. Fordelen med en protime er når du trenger en pekepin på feil du "gjør som du ikke merker at du gjør". Det er morsomt hvordan mange golfere egentlig har veldig mye av teorien inne, men ikke merker selv at de gjør det feil. Jeg skriver meg selv inn i den kategorien.

Svingen DIN er lagret i ditt automatiske muskelminne. Det å gå til en pro uten å trene på akkurat det han sier i ettertid har nesten ingen effekt, fordi så snart du er på banen vil du oftest slå slik kroppen din vil at du skal slå. Det beste tipset dersom man ønsker å bruke pro er nok å gå til en fast pro gjentatte ganger over en periode. Golfslaget består av så mange deler at skal proen endre helt på svingen din, så klarer man ikke det på 25 minutter.

Jeg er i motsetning av mange andre fan av youtube videoer. Det argumentet folk flest bruker imot videoer er helt korrekt: proene i videonene ser ikke din sving og kan ikke rette på hva DU gjør feil. Allikevel så er det masse informasjon og hente i videoene og det setter derfor krav til å være kritisk. Dersom man er god til å evaluere informasjonen å forstå den for så å få det implementert i din sving så mener jeg at det er gull verdt. Ikke nødvendigvis for at akkurat dét tipset skal endre din sving, men fordi man kan jobbe/ leke med flere måter å behandle køllen på. Dette vil videre gi bedre følelse i spillet ditt. Det er hvertfall en berikelse for mitt spill å øve på nye teknikker til en hver tid fordi det forener køllen og meg som en enhet mye bedre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg