Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan kommer jeg under 95?

NYTT TEMA
niggen
niggenInnlegg: 1453
07.06.15 12:56

Foreløpig rekord for meg er 95. Fra dametee(!). Har dere noen gode tips til hvordan jeg jevnt og stabilt kommer meg under 100? Føler ofte jeg har litt stang ut på golfbanen, men kan ikke skylde på det i lengden : ) Alle tips mottas med takk

Waliser
WaliserInnlegg: 1369
16.06.15 22:46

Uten å vite mye om spillet ditt, styrker/svakheter ogsåvidere så kan jeg komme med følgende tips:

Tips 1: Tenk over hvordan du skal spille og lag en plan. La oss i at banen du spiller er par 72 og du vil spille den på 92 slag; da kan du spille hvert hull 1 slag høyere enn par (dvs spille par 4 som ett par 5 osv). Da har du også 2 ekstra slag på de 2 vanskeligste hullene.

Tips 2 Reduser riskene ved å spille smart.  Er du bak ett tre - gi deg selv store marginer å gå ved siden av, er du i roughen - ta en wedge og kom deg fremover på fairway, er det 200 meter å komme deg over vannet - legg deg foran og bruk et slag ekstra. Sliter du med driveren - ta en hybrid eller 3-wood på tee. 

Tips 2: Nærspill og putting. Dette er områder som alle kan bli bedre på og de færreste trener på. Dersom du sammenligner tiden du bruker på å dunke baller på rangen og tiden du terper på putter, så er det stor forskjell. Putter skal jo tilsvare 50% av slagene, da burde det også tilsvare 50% av det du trener på.

I tillegg så må man jo trene på å slå golfslag og fjerne bomslag og misser, men fokuserer du på disse 3 områdene så tror jeg du vil se forbedringer etter. 

Lykke til!

niggen
niggenInnlegg: 1453
20.07.15 21:58

Takk for mange gode tips, Waliser!

Banestrategi er noe jeg kan bli mye bedre på. Blir av og til litt for tilfeldig.

Har i det siste prøvd å spille smartere, ved å ta straffen ved et dårlig slag, spille meg ut på fairway igjen, i stedet for å prøve å kompensere med å slå et slag med mer kraft. Det ender alt for ofte i ingenting : ) 

Nærspillet mitt blir jeg ikke klok på. Når jeg ligger så nær at jeg kan bruke sandwedgen er jeg reddet. Ligger jeg lenger fra, blir jeg ofte litt i tvil om hvilken kølle jeg skal bruke og velger alt for ofte en som gjør at ballen bare NESTEN havner på greenen : ) Frustrerende, men det skjer gang på gang : ) Putting er nokså OK, egentlig. Begynner jeg med å putte bra, fortsetter det gjerne. Putter jeg dårlig, er det det som forfølger meg. 

Men som sagt, takk for gode tips. Spesielt banestrategi, og enda mer trening på nærspill kan gjøre at jeg kommer meg nærmere 90-tallet. 

PS: Etter at jeg skrev mitt forrige innlegg, forbedret jeg min personlige rekord. Den er nå på 91 slag (Solastranden golfbane)

Waliser
WaliserInnlegg: 1369
21.07.15 09:59
niggen: PS: Etter at jeg skrev mitt forrige innlegg, forbedret jeg min personlige rekord. Den er nå på 91 slag (Solastranden golfbane)

Herlig!

I forhold til nærspill så har seg selv coachet spillere som sliter ifh til hvilken teknikk som gjelder.

Det jeg bruker å si er at man kommer langt ved å la køllen gjøre mesteparten av jobben og bruke et slikt pendel-slag.

Det vil si... du grepper litt lengre ned på skaftet, 2-3 cm, og står litt nærmere ballen. Og så skal du kunne bruke skuldrene og svinge med strake armer. Det viktige her er at man akselererer gjennom slaget og holder køllen lavt etter balltreffen. Du skal altså la loftet på køllen gjøre jobben. Med P og SW får man høye pitcher med denne teknikken og med 7-9 får man lange chipper som ruller godt langt bakken. 

Ved å ta ut håndledd av slaget og kun fokusere på å akselerere gjennom slaget, blir balltreffen ofte bedre. Det som "dreper" et slikt slag er og prøve å svinge oppover. Da topper man som regel ballen.

sentry4
sentry4Innlegg: 3933
28.08.15 23:54

Niggen skrev "Nærspillet mitt blir jeg ikke klok på. Når jeg ligger så nær at jeg kan bruke sandwedgen er jeg reddet. Ligger jeg lenger fra, blir jeg ofte litt i tvil om hvilken kølle jeg skal bruke og velger alt for ofte en som gjør at ballen bare NESTEN havner på greenen "

Hvis det er noen trøst er du ikke alene om å overvurdere egne evner og hvor langt du slår. Har lest at veldig mange mid- og høyhcp-spillere gjerne kan velge en kølle lengre enn det de opprinnelig har tenkt ved innspill til green. 

Så får men heller leve med at ballen havner over green de gangene man får stjernetreff :-)

hermanshire
hermanshireInnlegg: 149
04.10.15 22:23

Sliter selv med nærspillet. Nære greenen bruker jeg enten en P eller 52 grader. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg