Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

THE PGA CHAMPIONSHIP 2015

NYTT TEMA
Waliser
WaliserInnlegg: 1369
12.08.15 11:28

THE PGA CHAMPIONSHIP 2015

Da er det klart for årets siste Major, nemlig The PGA Championship.  Turneringen ble arranger for første gang på Siwanoy CC I 1916. Da var det James Barnes som stakk av med seieren etter å ha vunnet 1-UP mot Jock Hutchison. Han vant da $500 dollar og diamantbeslaglagt-gullklokke av Rodman Wanamaker.

Det var nemlig slik at PGA Championship ble spilt som matchplay helt frem til 1958. Da skiftet turneringen format og Dow Finsterwald vant på -14 på Llanerch CC.  Tiger Woods innehar turneringsrekorden med -18 som han satte i 2000 på Valhalla GC og som han tangerte i 2006 på Medinah, en bane oss Européere bør ha stor forkjærlighet til. Det skal også nevnes at Bob May noterte seg for -18 i 2000, men tapte i særspill mot Woods.

Vinneren av The PGA Championship mottar The Wanamaker Trophy, oppkalt etter Rodman Wanamaker. Han var drivkraften bak etableringen av et forbund for profesjonelle golfere, altså PGA.  Han betalte ut av egen lomme for den første PGA mesterskapet og donerte troféet som muligens er det største i golf-verdenen.

I fjor ble turneringen spilt på Valhalla og det var Rory McIlroy som stakk av med seieren med en sluttscore på 16 under par. Han var trolig i sitt livs beste form i denne perioden og vant 1 slag foran Phil Mickelson og 2 slag foran Rickie Fowler og Stenson. Det ble en dramatisk avslutning på en mye forsinket turnering og mørket hadde lagt seg da McIlroy satte sin siste putt for turneringen.

Banen:

Årets turnering spilles på Whistling Straits GC i Kohler, Wisconsin. Den spilles på par 72 og 7,514 yards, men kan utvides til 7,790. Med andre ord, ingen kort bane, men ingen sære hull slik som på Chambers Bay.  Banen ble åpnet i 1998 og har arrangert PGA Championship i 2004, 2010 og nå i 2015.  I tillegg har banen vært vert for the US Senior Open i 2007 og Ryder Cup skal spilles der i 2020. Forrige gang mesterskapet ble arrangert her, så var det Martin Kaymer som dro i land seiren etter 3 særspillshull mot Bubba Watson.

Whistling Straights – Hull for hull

Pairings:

Det er alltid artig å ta en titt på hvem skol skal spille sammen de første to dagene. Vanligvis blir det store navnene gruppert sammen og årets turnering er intet unntak.

7.35 Rose, Ogilvy og Snedeker
7.45 Watson, Furyk og Casey
7.55 Els, Westwood og Mahan
8.05 Fowler, Day og Johnson
8.15 Woods, Kaymer og Bradley

13.00 Reed, McDowell og Donald
13.10 Koepka, Scott og Stenson
13.20 Spieth, McIlroy og Z.Johnson
13.30 Dufner, Mickelson og Harrington

Hele startlisten

TV-Tider:

Viasat Golf:

Torsdag 13 August – 20.00
Fredag 14 August – 20.00
Lørdag 15 August – 20.00
Søndag 16 August – 20.00

Da er det bare å sette seg godt til rette i sofaen/stolen/sengen og nyte en god golfturnering!

MyFevola
MyFevolaInnlegg: 4700
12.08.15 13:30

Nydelig åpningsinnlegg igjen Waliser! 

Har størst tro på Rory, Spieth, Bubba og DJ, og kjører denne rekka på Fantasy. Bubba spilte strålende på Firestone forrige uke og har gode minner fra Whistling, så den kombinasjonen tror jeg blir utslagsgivende for at han vinner i form av skyhøy selvtillit. Selv om jeg digger Spieth så håper jeg virkelig Rory vinner nå som amerikanerne har tatt helt av ift. førstnevnte. De trenger å komme litt ned på jorda! Hjertet sier Rory, Day, Stenson, Tiger/Phil, i den rekkefølgen.

Det kan bli tronskifte på verdensrankingen denne helgen, og her er de ulike scenarioene:

- Spieth vinner og Rory blir T2 eller dårligere.
- Spieth tar andreplassen alene og Rory blir topp 7 eller dårligere.
- Spieth tar tredjeplassen alene og Rory misser cuten.

Til slutt kan det legges til at Viasats tv-guide på nett opperer med feil tider. De korrekte tv-tidene (gjengitt fra Viasat Golf på Facebook) er heldigvis mer romslige enn som så:

Ukens sendetider - PGA Championship - 2015
Torsdag & fredag - 19:00 - 01:00
Lørdag & søndag - 17:00 - 01:00
Kommentator: Hallvard Flatland & Per Haugsrud

(Innlegget ble redigert 12.08.15 13:30)

Waliser
12.08.15 14:47
MyFevola: Nydelig åpningsinnlegg igjen Waliser!  Har størst tro på Rory, Spieth, Bubba og DJ, og kjører denne rekka på Fantasy. Bubba spilte strålende på Firestone forrige uke og har gode minner fra Whistling, så den kombinasjonen tror jeg blir utslagsgivende for at han vinner i form av skyhøy selvtillit. Selv om jeg digger Spieth så håper jeg virkelig Rory vinner nå som amerikanerne har tatt helt av ift. førstnevnte. De trenger å komme litt ned på jorda! Hjertet sier Rory, Day, Stenson, Tiger/Phil, i den rekkefølgen. Det kan bli tronskifte på verdensrankingen denne helgen, og her er de ulike scenarioene: - Spieth vinner og Rory blir T2 eller dårligere.
- Spieth tar andreplassen alene og Rory blir topp 7 eller dårligere.
- Spieth tar tredjeplassen alene og Rory misser cuten. Til slutt kan det legges til at Viasats tv-guide på nett opperer med feil tider. De korrekte tv-tidene (gjengitt fra Viasat Golf på Facebook) er heldigvis mer romslige enn som så: Ukens sendetider - PGA Championship - 2015
Torsdag & fredag - 19:00 - 01:00
Lørdag & søndag - 17:00 - 01:00
Kommentator: Hallvard Flatland & Per Haugsrud

Takk for det!

Og takk for at du rettet på sendetidene, ser skjelden på Visasat Golf må jeg inrømme.

Turte ikke å komme med mine favoritter da jeg har bommet grovt tidligere.

Men har Bubba, DJ, Day og Koepka i mitt Fantasy lag. Er jo en lang bane, så da skal sluggerne ha en fordel, men som jeg sier selv når jeg spiller, 20 ekstra meter fra Tee hjelper lite når det betyr at man går 20 meter lengre inn i skogen.

Ifh til Rory, han kommer ikke til å gjøre seg bort, men tror ikke han kommer til å kjempe i toppen mtp skadeavbrekket. Han må spilles i form og turneringen kommer nok i det tidligste laget for han.

Waliser
12.08.15 14:51
Waliser: Er jo en lang bane, så da skal sluggerne ha en fordel, men som jeg sier selv når jeg spiller, 20 ekstra meter fra Tee hjelper lite når det betyr at man går 20 meter lengre inn i skogen

Dette understreker poenget mitt.

MyFevola
13.08.15 19:04

Viasat vet ikke engang selv hva de driver med. Amatørmessig å annonsere feil tv-tider på Facebook og Twitter to ganger...

https://mobile.twitter.com/viasatgolf

MyFevola
13.08.15 21:34

Begynner å blåse opp kraftig nå. Skal bli vanskelig for de sene gruppene å straffe DJ's 66. Leder med to as we speak. Rory ser ut til å være 100% hvertfall, noe som er meget gledelig.

Waliser
13.08.15 22:19

HERLIG par save av McIlroy!

Waliser
13.08.15 22:28

LINGMERTH har åpnet strålende! Ligger an til -5 etter 7 spilte hull. Sliter tydeligvis ikke med forholdene, i motsetning til mange andre.

MyFevola
13.08.15 22:37

Lingmerth ja! Reprise på hans første ni i The Open hvor han lekte seg syv under. Da gikk han siste ni fire over, så får vi se om han rakner fullstendig i dag også.

Waliser
Waliser
14.08.15 13:44

Høyeste score etter Runde 1 er det Dan Venezio som står for. Amerikanern gikk på hele 17 over par. Dette inkluderte en trippel-bogey på hull 5 og en 6-bogey på hull 17. 

Waliser
14.08.15 16:43

LINGMERTH fortsetter å imponere!

Er 3 under par etter 5 hull og leder med to slag foran DJ.

LBJeffries
LBJeffriesInnlegg: 1781
15.08.15 23:41

Noen som følger med idag? Hvem er favorittene blant teten?

MyFevola
16.08.15 16:51

Tee times for topp 10, norsk tid:

20:00 - J.B. Holmes (-8), Billy Horschel (-8)
20:09 - Anirban Lahiri (-9), Matt Kuchar (-8)
20:18 - Dustin Johnson (-9), Matt Jones (-10)
20:27 - Tony Finau (-10), Martin Kaymer (-11)
20:36 - Branden Grace (-12), Justin Rose (-12)
20:45 - Jason Day (-15), Jordan Spieth (-13)

Mye krutt i toppen! Vinneren burde uansett komme fra topp 5 her. De skal virkelig rote det til for seg hvis ikke. All in for Day for egen del. Fyren fortjener en major.

Må heller ikke glemme verdensrankingen helt oppe i all spenningen om seieren. Rory er på -6 og T17. Vinner Spieth må Rory ta andreplassen alene. Det klarer han aldri. Blir Spieth nummer to alene må altså Rory være topp 6 for å holde seg som nummer én.

MyFevola
16.08.15 20:32

DJ er ute av det etter ett hull... Fett å åpne med kvadruppelbogey...

Waliser
16.08.15 22:18
MyFevola: DJ er ute av det etter ett hull... Fett å åpne med kvadruppelbogey...

Han må sitte igjen med en del mareritt om denne banen.

Magnific
MagnificInnlegg: 10603
16.08.15 22:47

Spieth er meget uryddig med utslagene sine idag. Må skjerpe seg om dette skal gå.

Magnific
MagnificInnlegg: 10603
16.08.15 23:07
MyFevola: DJ er ute av det etter ett hull... Fett å åpne med kvadruppelbogey...

Men dæven som han har spilt etter det!

MyFevola
16.08.15 23:13
Magnific: Men dæven som han har spilt etter det!

Haha, ja. Seks under på de neste elleve. Det verste er jo at han slo andreslaget over green på første hullet og havnet elendig til i roughen. Med litt mer flyt hadde han i det minste gjort par der.

MyFevola
17.08.15 01:11

Capsen av for Day. Så fortjent! Beste vinnerscore i en major noensinne.

Og Spieth da. 1-1-4-2. Den rekka som 22-åring i majorsammenheng er uten sidestykke. Er bare Tigers 5-1-1-1 som topper dét (Hogan spilte ikke PGA da han vant de tre andre). Ny verdensener er han òg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg