Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

US Open

NYTT TEMA
Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 3815
17.06.16 14:05

Ja, da er det tid for årets andre major!

Det ble altså engelskmannen Danny Willet som stakk av med den grønne jakka og Masterstittelen i år, en kar som neppe mange hadde på sin topp 10-favorittliste før turneringen. (Favoritt i betydningen hvem du tror vil vinne.)
Og nylig ble det verdensener Jason Day som vant The Players Championship -"den femte major". Nå er det tid for US Open, notorisk kjent for at banene blir gjort så vanskelige som overhodet mulig. Røffene tjukke som rakkern og greenene raske som fy, og når været er rufsete i tillegg er vi vel nærmest garantert en helg med ekstremgolf.

Banen i år er Oakmont i Pennsynvania, som har hatt US Open ni ganger før. Både Ben Hogan (1953) og selveste Jack Nicklaus (62) har vunnet denne tittelen der, og dessuten vant Sam Snead PGA-mesterskapet der i 1951. Av årets deltakere har to vunnet der før: The Big Easy, Ernie Els i 94 og Angel Cabrera i 2007.

Så hvem tror vi vinner, og hvem håper vi på? Selv håper jeg mest på Dustin Johnson av de heteste navnene, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Han er en av disse som har problemer med å snøre igjen sekken, og særlig puttingen hans blir fort katastrofal på et eller annet tidspunkt av turneringen og ødelegger. Ellers håper jeg Oosthuizen og Adam Scott viser seg frem igjen og er med og kjemper i toppen. Og selvsagt heier man litt på svenskene, Stenson er jo mest nærliggende, men også Lingmert og Blixt har vist at de har noe på dette nivået å gjøre. Jeg hadde heller ikke hatt noe i mot en ny major til Day, Rose, McIlroy eller Bubba Watson. Men akk, jeg tror kanskje likevel mest på fjorårsvinner Spieth, med den latterlig gode puttingen sin. 

Er alle de mest sannsynlige nevnt da? Vel, Fowler hadde jeg heller ikke hatt noe i mot som vinner, men han har startet 6 over etter 12 hull, så han må i så fall snu det raskt. Eneste på topp 10 på bverdensrankingen som nå ikke er nevnt, er nr. 10 Patrick Reed. Av typiske outsidere ser jeg gjerne Matsuyama og Snedeker med i seierskampen. Koepka og Kuchar har spilt bra i det siste. Så er det Mickelson da, han mangler jo en US Open-tittel på CV'en sin. Han har også spilt bra i det siste, men jeg tror kanskje ikke han er stabil nok. Og Garcia? Vant nylig endelig en turnering igjen. Kan han vinne han en major? Neppe, men det hadde vært utrolig morsomt!

Barmadu_F
17.06.16 14:22

Forøvrig: For øyeblikket er det Andrew Landry som leder, på -4. Ikke hørt om han, sier du? Herregud da mann, han er jo nr. 624 på verdenrakingen og nr. 203 på FedExcup-rankingen! Som kjent har det vært væravbrudd og første runde spilles ferdig i skrivende stund. Landry hadde kun en birdieputt igjen før avbruddet, og den satte han jammen. Han var forøvrig på -5 en stund i går, men to kjappe bogier ødela litt av moroa.

Danny Lee følger nærmest på -2, mens Bubba, Westwood m.fl er på -1. Kuchar på +1. Reed er på +3, McIlroy og Willett på 4, men på en såpass ekstrem bane kan slike tall snu seg fort. Fowler som nevnt på 6, sammen med bl.a J.B. Holmes. Danske Søren Hansen er på +9 etter ferdigspilt første runde. De andre navnene nevnt i innlegget over har ikke startet sin førsterunde ennå.

Barmadu_F
17.06.16 14:33

En ting til: Jeg var en av dem som ble kjempefornøyd da Eurosport fikk rettligheter til å sende fra PGA-touren i Norge. Da trengte jeg ikke lenger ViaPlay, i hvert fall når Champions League er ferdig for sesongen. (Jeg klarer meg uten WGC-eventene). Men hva skjer nå!? Ingen US Open på Eurosport Norge :-( Får vel bite i det sure eplet og bestille ViaPlay igjen da...

Synes forøvrig at duoen Haugsrud & Bjørnstad gjør en meget god jobb! Helt i starten savnet jeg Flatland litt som Haugsruds partner, med all tøysingen det innebar. De var jo faktisk ganske morsomme. Men etterhvert som Bjørnstad ble litt varmere i trøya, og man ble vant til kommenteringen hans, synes jeg det funker bra. Og nivået på fagkunnskapen har utvilsomt hevet seg med han på laget.

Men det frustrerer meg at jeg ikke vet/klarer å finne ut hva vi kan regne med å få se av golf på Eurorport. Vil de vise The Open? PGA-mesterskapet? Noen som har en oversikt?

Barmadu_F
17.06.16 14:38

Og Spieth, selvsagt! Han er på +1 etter 15 hull nå. Westwood og Danny Lee har byttet plass på leaderboarden siden sist. Streelman, Harris English og Shane Lowry også blant de få under par (-1).

Barmadu_F
17.06.16 16:17

McIlroy endte første runde på  +7 (!) Avsluttet med tre strake bogies. Man skal vel ikke helt avskrive en spiller av hans kaliber i en slik turnering riktg ennå, men han har en lang og tung vei opp til tetstriden nå.

Willett på +5, Reed +4, Fowler +6, Luke Donald +6, Spieth +2, for å nevne noen av de førsterunde-ferdigspilte. Westwood en av få som går motsatt vei, avsluttet med to birdies og en fin åpningsrunde på -3, ett slag bak teten. Lowry i klubbhuset på -2, Bubba på -1, Scott Piercy på -3 etter 5 hull.

Jonas Blixt er forresten ikke med, har jeg funnet ut nå. Men svenskene er godt representert, med Alex Noren, Sebastian Söderberg, Peter Hanson og Mikael Lundberg i tillegg til Stenson og Lingmerth. Sistnevnte ferdig på +2.

(Innlegget ble redigert 17.06.16 16:19)

Barmadu_F
17.06.16 16:25

Stakkars Snedeker åpnet med dobbelbogey på sitt første hull, og trippel på det tredje. Oosthuizen åpnet med dobbelbogey, samme gjorde Ogilvy som fulgte opp med to birdies. Day og Mickelson åpnet også med bogey. Garcia på +2 etter 3.

Magnific
MagnificInnlegg: 10831
17.06.16 21:04

Adam Scott ferdig med 1 runde og er bra med på +1.  Egentlig spilt en kjemperunde som burde ha vært -2, -3 om han hadde vært bittelitt het med putteren.

Barmadu_F
17.06.16 22:53

Min mann DJ med en fin-fin bogeyfri runde på -3, men jeg bare venter på at skal sette i gang og misse 4-5 fots putter. Hyggelig også med Garcia og Stenson på rødere tall etter første runde, men kjedelig med Oostie, Day og McIlroy såpass langt bak. 

Magnific
17.06.16 22:57
Barmadu_F: Min mann DJ med en fin-fin bogeyfri runde på -3,

Dustin virker ''locked in'' iår igjen.  Med fjorårets kollaps friskt i minne hadde det vært utrolig gøy om DJ endelig hadde tatt sin første major.

Magnific
17.06.16 23:43

Slutter aldri å bli overrasket over Adam Scott på greenene...   Har en 3 meters putt for birdie og -1, isteden så putter han den langt forbi og misser returen som er på en 2 meter ish.  Fryktelig urutinert.

Barmadu_F
18.06.16 03:43
Magnific: Har en 3 meters putt for birdie og -1, isteden så putter han den langt forbi og misser returen som er på en 2 meter ish.  Fryktelig urutinert.

Høres jo ut som enn oppskrift på DJ. Fenomenalt bra spill og grusom putting. Men -4 i klubbhuset etter to runder er lovende. Som så mange ganger før...

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 19462
18.06.16 10:05

Ja, DJ er helt klart min favoritt til å vinne årets utgave. Han har spilt ekstremt bra den siste tida, men mangler den siste, lille finishen. Tror gjerne at den kommer i år.

I tillegg er disse ekstremspillerne, da først og fremst McIlroy og Day, så langt bak, at selv om de spiller konge resten av turneringa, vil de få et problem med å hente inn teten selv da. 

Men Lee Westwood, sier jeg bare! Herlig fyr; håper han følger opp den gode 2. plassen fra Masters her!

Magnific
18.06.16 14:42

Registrerer at major sluggeren Louis Oosthuizen på mirakuløst vis har spilt seg opp fra de døde med en -5 runde! 

Barmadu_F
18.06.16 23:47
Magnific: Registrerer at major sluggeren Louis Oosthuizen på mirakuløst vis har spilt seg opp fra de døde med en -5 runde!

Herlig :-)

Sammen med Summerhays har han den laveste runden i turneringen så langt. Så Oostie er absolutt med her, men han har startet med to bogeyer etter tre hull på tredjerunden. Day derimot er på -4 for dagen, spilt syv hull nå. Ligger på +1. Spieth -2 for dagen og på +2. Og DJ åpnet runden med birdie! -5 nå.

(Innlegget ble redigert 18.06.16 23:49)

laffano
laffanoInnlegg: 14365
18.06.16 23:49

Hvilken kanal sender US Open? :( registrerer at Eurosport norge IKKE sender denne.....

Barmadu_F
18.06.16 23:54
Skraevadottir: Men Lee Westwood, sier jeg bare! Herlig fyr; håper han følger opp den gode 2. plassen fra Masters her!

Westwood er jo i samme klubben som Garcia og DJ: de som har vært veldig nære majortriumf diverse ganger, men aldri klart det. Hadde vært gøy om en av disse tre klarer det denne gangen, og de er med i toppkampen nok en gang. 

Barmadu_F
18.06.16 23:55
laffano: Hvilken kanal sender US Open?

Viasat, dessverre.

laffano
laffanoInnlegg: 14365
18.06.16 23:58
Barmadu_F: Viasat

Bleh... likte Eurosport sin dekning veldig godt noen som vet hvorfor de ikke har US Open når de deķket "mindre turneringer"?

Skraevadottir
19.06.16 19:24

Shane Lowry ligger an til å ta sin første major. Så gjelder det bare for han å takle presset. Leder klart før siste runde, som akkurat er kommet i gang.

(Innlegget ble redigert 19.06.16 19:24)

Barmadu_F
19.06.16 21:57

Lowry har utvilsomt kapasitet til å vinne, og han er i førersetet og har naturligvis en stor fordel, men mye kan skje her. Jeg har fortsatt håp om at DJ kan få sin etterlengtede major!

En kar som Branden Grace har absolutt muligheter, han er på en god bølge. Egentlig alle innenfor 5-6 slag, kanskje til og med Day og Scott. Kommer an på hva slags runde Lowry gjør, han vinner nok ganske sikkert med en runde på -2, -3.

Skraevadottir
19.06.16 23:05

Ja, det er flere som kan ta det, men jeg må si jeg blir overraska om vinneren ikke blir Lowry eller Dustin. Tror Day og Scott er for langt bak, og jeg tror ikke de andre, dog med et mulig unntak i Garcia, har nivået inne. 

Men hva skjer med Spieth? Han er uvanlig ujevn for tida.

Barmadu_F
19.06.16 23:26
Skraevadottir: jeg blir overraska om vinneren ikke blir Lowry eller Dustin.

Ser slik ut nå, ja. Grace har aldri helt kommet i gang i dag. Men vil ikke helt avskrive Garcia eller Piercy, det kan snu fort på en slik bane. Day og Scott er definitivt ute av bildet, de måtte ha levert fra hull for å ha en sjanse.

Bare ett slag opp til Lowry for Dustin nå. Lowry på +2 for dagen, DJ -1. Dette blir spennende! Dessverre er jeg så trøtt at jeg ser ikke land. Har ikke nubb til å holde meg våken til dette er ferdigspilt :-/

Barmadu_F
20.06.16 00:23

Ting skjer. Lowry er ute og bogeykjøre, +4 for dagen nå og DJ leder plutselig med to. Piercy på delt andre med -3. Day har nettopp gjort en eagle og en birdie og er på -1... Tipper de foran er lite hypp på at han skal komme opp der.

Barmadu_F
20.06.16 07:42

YES! Endelig vinner DJ en major, og det på tross av at han ble tildelt et kontroversielt straffeslag. Herlig!

Skraevadottir
20.06.16 08:20
Barmadu_F: YES! Endelig vinner DJ en major, og det på tross av at han ble tildelt et kontroversielt straffeslag. Herlig!

Herlige nyheter å våkne opp til! Jeg sovna på sofaen i går kveld, jeg... 

Synes likevel litt synd på Lowry, som leda så klart før siste runde. Men det er jo en del av gamet, det. Artig med T2 på Furyk også; den mannen faller liksom aldri ordentlig av lasset. Er vel topp fem over de som har vunnet mest prispenger gjennom tidene, selv om han ikke akkurat er noen major-grossist.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg