Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Herrelandslaget i håndball

NYTT TEMA
thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 2235
10.05.14 18:53

Tenkte det kunne være greit med en tråd hvor man kan samle alle nyheter om herrelandslaget. 

Først vil jeg starte med jakten på den nye landslagstreneren.

Det ble reaksjoner da Berge måtte søke på jobben, men jeg tenkte at dette var greit hvis dette gjaldt for alle. Det har kommet inn i overkant av 10 søknader på jobben, noe som vel kan sies å være en grei respons. Det jeg reagerer på derimot er at håndballforbundet har tatt kontakt med og gått i dialog med kandidater som som ikke har søkt, fordi håndballforbundet mente de er interessante. Jeg mener det bør være enten eller, enten så må alle søke eller så tar håndballforbundet kontakt med sine egne kandidater.

Den andre saken jeg vil ta opp er at Tvedten ikke blir med på VM-kvalikken.

Synd han ikke blir med og Berge har nok gjort en liten tabbe her. Det vet han nok selv, men det hadde vært dumt å innrømme det overfor media. Da får vi bare håpe at erstatterne klarer å gjøre jobben. At Kjelling og Mamelund heller ikke blir med er synd, men vi klarte oss bra uten de tre forrige gang så satser på at det går greit denne gangen også. Hadde vært artig å sett Frank Løke i troppen, men det er nok urealistisk dessverre.

Hvem tror dere blir landslagstrener på permanent basis? Hvordan tror dere det går mot Østerrike og i et eventuelt-vm? Jeg velger uansett å være optimist å tror at engasjementet å prestasjonene forbedres under ny trener.

thewaterfall
12.05.14 21:17

Troppen til VM-Kvalikken mot Østerrike

Målvakter

Ole Erevik, Aalborg
Magnus Dahl, Wetzlar
Espen Christensen, Lugi

Utespillere

Bjarte Myrhol, Rhein-Neckar Löwen
Magnus Gullerud, SønderjyskE
Joakim Hykkerud, Hannover
Magnus Jøndal, Follo
André Lindboe, Elverum
Sander Sagosen, Haslum
Johannes Hippe, Lugi
Espen Lie Hansen, Dunkerque
Børge Lund, Bodø
Gøran Sørheim, Drammen
Christian O'Sullivan, Bækkelaget
Christoffer Rambo, Minden
Kent Robin Tønnesen, Wetzlar
Harald Reinkind, Fyllingen
Kristian Bjørnsen, Fyllingen
Steffen Berg Løkkebø, Emsdetten

kibby
kibbyInnlegg: 33146
12.05.14 21:30
thewaterfall: Troppen til VM-Kvalikken mot Østerrike

Og igjen er Frank Løke utelatt. Merkelig.

thewaterfall
15.05.14 12:49
kibby: Og igjen er Frank Løke utelatt. Merkelig.

Uten å ha kjennskap til noe som helst, så har jeg en mistanke om at Frank Løke ikke har en stor stjerne hos forbundet og at de muligens har gjort Berge klar over dette. Berge ønsker heller ikke å "provosere" de som bestemmer om han får jobben permanent eller ikke. Men som sagt, kun gjetting i mine øyne.

thewaterfall
15.05.14 13:01

Tvedten avgjører sin videre landslagskarriere over sommeren.

Håper han fortsetter, da han er blant de beste norske spillerne i tillegg til at han har erfaring fra toppnivå i Spania og Danmark. Han har i tillegg rutinen og har vært med i viktige kamper i mesterskap tidligere. Når Mamelund gir seg i tillegg så mister landslaget enn annen spiller med erfaring fra mesterskap og store kamper. Det er greit å ha noen som har vært med tidligere i nøkkelroller videre, selv om alderen begynner å tale litt imot enkelte.

thewaterfall
21.05.14 20:55

Elverum ønsker rask avklaring om Berges fremtid

"Vi er klare som et egg til å gå i forhandlinger. Desto lenger forbundet venter med å komme ut av skapet, desto større blir risikoen for oss. Alt har sin pris. Men vi vet at Christian ønsker seg denne jobben og skal prøve å tilrettelegge for at det blir slik sier daglig leder Josten Borkhus."

morsomlesing
morsomlesingInnlegg: 1101
21.05.14 23:07

Synd for Elverum at Scheie i dag har blitt daglig leder i Dhk. Sikker på at de kunne fått han vederlagsfritt fra Follo.

madabj
madabjInnlegg: 7792
22.05.14 21:59
kibby: Og igjen er Frank Løke utelatt. Merkelig.

Merkelig ? Ikke merkelig i det hele tatt, forbundet er nok møkk lei av Løkes utenomsportslige aktiviteter gang etter gang! Og etter Serbiatumultene tror jeg det ble nok for både IHF og EHF og våre konkurrenter også:) Så får man se om han kan bli tilgitt nok en gang eller om han må fortsette å sitte på gangen resten av karrieren:)

thewaterfall
thewaterfall
03.06.14 23:32

3 på rad nå, denne gang mot Tyskland

Vant 32-30 etter å ha ligget under 14-16 til pause. Lå under 17-23 på det meste.

Har trua på at vi slår Østerrike og håper at forbundet får opp øynene sine å ser at denne prosessen de holder på med er waste of time da erstatteren allerede har jobben. Christian Berge tror jeg er mannen til å løfte Norge frem.

ermathi
ermathiInnlegg: 9605
07.06.14 21:05

Ingen interesse for kvallik-kampen mot Østerrike nå? Skrudde på TV2 Sportskanalen og kampen var kommet lenger enn den skulle etter programmet. Uansett virker det som Norge er i ferd med å kollapse igjen dessverre. De har sluttet å score. Fortsatt sliter Norge med å være best når det gjelder?

thewaterfall
08.06.14 11:11
ermathi: Ingen interesse for kvallik-kampen mot Østerrike nå? Skrudde på TV2 Sportskanalen og kampen var kommet lenger enn den skulle etter programmet. Uansett virker det som Norge er i ferd med å kollapse igjen dessverre. De har sluttet å score. Fortsatt sliter Norge med å være best når det gjelder?

Virker som om vi ikke tåler press på slutten av kamper fortsatt dessverre. Var vel Espen Lie Hansen som dreit seg ut denne gang om jeg ikke tar helt feil. Synes vi spiller bra i perioder, hvor 1.omg henter vi ikke bare igjen Østerrikes ledelse, men vi snur den til en ledelse på noen mål. Problemet er at vi lar Østerrike få noen tomåls-ledelser som vi må hente igjen og det gjør det vanskelig når vi trenger tre på rappen for å ta ledelsen flere ganger iløpet av kampen. Uansett, jeg har fortsatt trua på at dette snur vi på hjemmebane hvor vi vinner med 4-5 mål. Minst.

ermathi
ermathiInnlegg: 9605
10.06.14 00:03
thewaterfall: Uansett, jeg har fortsatt trua på at dette snur vi på hjemmebane hvor vi vinner med 4-5 mål. Minst.

Jeg satser også på at du har rett; men jeg er usikker. Jeg forstår ikke hvorfor Norge aldri klarer å holde på en ledelse i herrehåndball uansett hva treneren heter. Østerrike var dessverre nokså gode i perioder.

(Innlegget ble redigert 10.06.14 00:04)

m.e.f.
m.e.f.Innlegg: 132
10.06.14 16:12

I østerrikske medier vanket det anerkjennelse for et nokså ungt norsk lag. :-)

madabj
11.06.14 05:12
thewaterfall: Espen Lie Hansen som dreit seg ut denne gang om jeg ikke tar helt feil.

nesten komisk hva den mannen får til i blant! 10 sekunder før slutt tar Berge timeout og forteller hva som skal skje. Og hovedpoenget er å ikke gi bort ballen slik at vi får baklengs. 1 måls tap er å leve med. Men neida det første Lie Hansen gjør er å prøve ett innspill til strek, som han 3 sekunder før har fått beskjed om at ikke skal forekomme, nesten så man lurer på hva som sirkulerer der opp i toppen av kroppen hans.

Normalt tar vi dette, men jeg er slettes ikke sikker. Drar vi fra tror jeg det går bra, men er det jevnt helt inn så er jeg livredd slike som Lie Hansen skal forsøke å bli helten på elendige muligheter.

Ps: Berge må også få kritikk, hvorfor i all verden lot han Tangen stå på banen så lenge på slutten ? Gutten gjorde alt feil og viste klare tengn på at angsten satte seg alvorlig i kropp og sjel. Han alene lot jo Østerrike vinne kampen.

incognito_
incognito_Innlegg: 348
11.06.14 10:15

Vi vinner kampen om vi står opp i forsvar.

Vår (tidligere?) forsvarssjef Børge Lund ble jo rundlurt av en HØYREhendt høyre bakspiller. Slapp alt for lett igjennom på venstre 2-er posisjon.... Gang på gang!  

Ble nesten litt flau av å se på. 

Men, det skal sies at det så ut som at Østerrike var et veldig uforutsigbart lag.
Spesielt nevnte litauer (nr 5) så ut som kunne finne på hva som helst. 

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 39541
14.06.14 16:36

Tror faktisk det her må være verdens verste landslag uansett idrett, de evner å rote bort mulighetene gang på gang - rett og slett tragikomiskt. 

Joey_83
Joey_83Innlegg: 414
14.06.14 16:43

Alt skulle bli såååå mye bedre med ny trener. Problemet er ikke trenerne er spillerne som ikke klarer å prestere. Ja de spilte gode kamper mot Sverige Danmark å Frankrike men skal man være blant de beste hjelper det ikke å spille bra i treningskamper er når det virkelig gjelder man må være god å der er ikke Norge enda desverre. T

(Innlegget ble redigert 14.06.14 16:45)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 31859
14.06.14 16:57

For de som følger med bedre enn meg: Jeg ser det er mange nye og unge spillere på landslaget nå. Hvem er egentlig de største prospektene (utenom Sagosen) og hvem kan man forvente blir nøkkelspillere på landslaget i de kommende årene?

madabj
14.06.14 22:41
KongOlav2: og hvem kan man forvente blir nøkkelspillere på landslaget i de kommende årene?

Rambo :)

madabj
15.06.14 08:39
Joey_83: Alt skulle bli såååå mye bedre med ny trener. Problemet er ikke trenerne er spillerne som ikke klarer å prestere. Ja de spilte gode kamper mot Sverige Danmark å Frankrike men skal man være blant de beste hjelper det ikke å spille bra i treningskamper er når det virkelig gjelder man må være god å der er ikke Norge enda desverre.

Resultater i treningskamper teller ingenting, hva du får til når intensiteten er 10-20 % lavere viser jo aldri "sannheten". Alt du får ut av slike kamper er testing av spillere og sammkjøring av lag.

thewaterfall
19.06.14 14:17

Ifølge Østlendingen og TV2 blir Berge landsalgssjef på permanent basis.

Dette er jeg positiv til og hvis det nå er slik at de ikke har forhandlet med Elverum så tror jeg uansett ikke at Elverum kommer til å sette seg på bakbeina.

Hva synes dere andre hvis dette stemmer? Er han rett man for jobben? Hvis ikke, hvem ville du helst hatt som landslagssjef?

madabj
21.06.14 07:19
thewaterfall: Er han rett man for jobben? Hvis ikke, hvem ville du helst hatt som landslagssjef?

Usikker på om vi har noen her hjemme som holder på dette nivået. Berge er nok rett mann dersom man ønsker norsk trener, men viste seg handlingslammet og blind i avgjørende faser av playoffen mot Østerrike. Selvsagt ikke lett å jobbe når man har spillere i hovedrollen som gang etter gang viser seg totalt blottet for spilleforståelse og kynisme, krysset med evnen til å ikke høre en dritt på hva som blir sagt i en timeout 10 sekunder før slutt :)

Vi skulle ha hentet en utenlandsk trener med litt mer svung enn den forrige(les: hedin), en mann med evner til å se hva som kreves for å vinne kamper på dette nivået når det virkelig drar seg til. Men mye tyder på at forbundet ikke har penger til noe slikt og da blir nok Berge vårt beste alternativ. Da får vi bare håpe han i motsetning til Hedin kan lære noe underveis og bli bedre i sine valg underveis.

thewaterfall
02.07.14 16:35

Håndballforbundet bryter forhandlingene med Elverum om Berge

Partene står for langt unna hverandre når det kommer til kompensasjonssummen. 

- Det var for stor avstand mellom oss i Elverum og Norges Håndballforbund. Vi kunne ikke akseptere forbundets tilbud, fordi vi tror det kunne ha satt klubben i økonomisk uføre, sier daglig leder Jostein Borkhus i Elverum Håndball til NTB.

Ifølge Langerud har partene justert seg og gradvis kommet nærmere, men uten å komme til enighet. Derfor brøt forbundet forhandlingene.

- Det må vi respektere, men det er veldig synd. Han var definitivt mannen landslaget ønsket seg, og av det lille jeg har pratet med ham, så virket han veldig motivert, sier Langerud.

Han utelukker ikke at Berge fortsatt kan bli landslagstrener, men at det er altfor tidlig å si noe om hva som skjer videre nå.

- Vi må la dette få synke litt, og så får vi bruke et par dager på å se framover. Det er klart vi har en liste over kandidater basert på den prosessen vi har hatt, men det er for tidlig å si noe om veien videre nå.

(Innlegget ble redigert 02.07.14 16:37)

lbeb
lbebInnlegg: 1765
02.07.14 21:05

Det går nok likevel i orden:

!Det er ikke umulig at det fortsatt kan bli Christian Berge, men da må de to partene komme sammen til nye forhandlinger. Eventuelt må Berge selv bryte kontrakten med Elverum."

kibby
03.07.14 14:30
thewaterfall: Håndballforbundet bryter forhandlingene med Elverum om Berge

Christian Berge ny landslagssjef, men:

"Styret i Norges Håndballforbund har innstilt Christian Berge til stillingen som ny landslagssjef for Håndballgutta, men prosessen med Elverum Håndball er nå avsluttet.

Norges Håndballforbund har forsøkt å finne en løsning med Elverum Håndball for å frigi Christian Berge til å overta som Norges nye landslagssjef. Dessverre har Forbundsstyret konstatert at forhandlingene ikke har gitt de ønskede resultatene, og prosessen med Elverum Håndball er nå avsluttet.

Styret vil bruke de nærmeste dagene til å vurdere den videre fremdriften for ansettelse av landslagssjef for Håndballgutta. Foreløpig vil det ikke bli gitt kommentarer utover denne meldingen."

http://www.handball.no/p1.asp?p=44604

kibby
thewaterfall
04.07.14 00:35

Håper det går i orden på en eller annen måte. Vanskelig å si hvem som har skylda for at forhandlingene ikke går bra, tviler på at NHF farer med løgn. Elverum bør skjønne at kravet om at Berge skal være kampleder er urimelig. En landslagssjef skal kun være forpliktet overfor forbundet, hvis ikke kan det bli rollekonflikter. NHF bør da også kunne tilby mer enn et minimumskrav for utenlandske klubber. Uansett, hvis Berge vil ha jobben så får han nok den og hvilken trener av et viss kaliber vil takke ja når alle vet at han er et 2.valg ?

thewaterfall
04.07.14 16:37

Berge ny landslagssjef

– Elverum og Håndballforbundet er enige om betingelsene for at Berge nå kan bli landslagssjef, sier styreleder i Elverum Håndball Jostein Borkus til TV 2.

– Det er en lettelse at vi er i mål. Vi er veldige glade på Christian sine vegne. Dette er en vinn-vinn situasjon, leger han til.

Klokken 16.14 kom bekreftelsen. Berge tar over landslaget

thewaterfall
13.10.14 15:04

Håvard Tvedten gir seg på landslaget

- Etter lengre tids overveielse, har jeg i dag bestemt meg for å ikke stille meg disponibel for flere landslagsutak. Det betyr et endelig farvel til norsk landslagshåndball for min del. Med inngangen til en ny landslagskvalifisering, føles det vemodig, men helt naturlig å sette punktum nå.

- Jeg håpet motivasjonen skulle komme ved å ta en pause, men isteden føles det mer rett enn noen gang å stoppe nå. Jeg er veldig stolt og takknemlig for å ha fått representert Norge i en idrett jeg elsker, så mange ganger, skriver Tvedten.

Synes dette er veldig synd. Mister en stor profil i tillegg til en erfaren og god spiller. Dårlig håndtert av landslagsledelsen siden dette kommer som en konsekvens av vrakingen Berge gjorde.

Ønsker Håvard lykke til videre på klubblaget og kommer til å savne han og artisteriet hans på banen med flagget på brystet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg