Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Håndballjentene frem mot VM 2017

NYTT TEMA
kibby
kibbyInnlegg: 33390
19.01.17 01:26

2017 er godt i gang, OL-bronsen og EM-gullet i 2016 er historie og det er på tide å se fremover.

Til VM tror jeg ikke det blir store forandringer i troppen, men jeg håper å se Heidi Løke og Linn-Kristin Riegelhuth Koren tilbake. Med all respekt å melde, Ingstad og Aune er ikke helt der enda.

Håper også vi får se både Silje Waade og Kjerstin Boge Solås mer i angrep. Stine Skogrand ble svarteper i EM, og tror dessverre fort hun kan ryke ut av en VM-tropp.

Det blir også spennende å se om Linn Sulland kan få en ny vår i Vipers, og kjempe seg tilbake til en landslagsplass.

På venstrekanten håper jeg på utskiftning, og vil gjerne se både Thea Mørk få prøve seg mer og gjerne Hege Bakken Wahlquist eller Kristin Venn. En eller flere av disse tre vil trolig få sjansen i flere turneringer nå som Sanna Solberg er ute i flere måneder.

kibby
01.02.17 15:15

Med Heidi Løke klar til seriestart og 2 år for Storhamar håper jeg virkelig hun også blir å se på landslaget i årene fremover. Vi trenger Løke i VM.

larvikognorge
larvikognorgeInnlegg: 2128
01.02.17 15:34

Løke og Frafjord sammen på landslaget igjen hadde vært bra! Spesielt også nå som Frafjord har hatt en solid høst for Larvik og landslaget. Heidi vil uansett være nummer 1 fremover, men Marit har kommet seg flere hakk etter landslagscomebacket i fjor :) 

kibby
01.02.17 16:26
larvikognorge: Løke og Frafjord sammen på landslaget igjen hadde vært bra! Spesielt også nå som Frafjord har hatt en solid høst for Larvik og landslaget. Heidi vil uansett være nummer 1 fremover, men Marit har kommet seg flere hakk etter landslagscomebacket i fjor :)

Enig. Hun var fantastisk i EM.

Felix_25
Felix_25Innlegg: 3034
01.02.17 18:41
larvikognorge: Løke og Frafjord sammen på landslaget igjen hadde vært bra! Spesielt også nå som Frafjord har hatt en solid høst for Larvik og landslaget. Heidi vil uansett være nummer 1 fremover, men Marit har kommet seg flere hakk etter landslagscomebacket i fjor :)

De er fantastiske på sin egen måte begge to :-)

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 16855
09.02.17 16:03

Linka gir seg på landslaget.

Ocean85
Ocean85Innlegg: 72
09.02.17 18:53
Rockets_AA: Linka gir seg på landslaget.

Det er bare ett ord som slår meg med denne nyheten, det passer seg ikke på trykk, og jeg irriterer meg enormt over prioriteringen til Thorir ved EM-vrakingen av Linka.
Utrolig dårlig gjort, og et veldig unødvendig tap for Norge, som er flinke til å støtte opp om foreldre som vil spille videre på landslag.
Linka er en kjempespiller som har masse igjen å gi på håndballbanen. Det har høsten i Larvik vist.

Skuffende og trist sorti.

(Innlegget ble redigert 09.02.17 18:53)

kibby
09.02.17 20:08
Ocean85: Det er bare ett ord som slår meg med denne nyheten, det passer seg ikke på trykk, og jeg irriterer meg enormt over prioriteringen til Thorir ved EM-vrakingen av Linka.
Utrolig dårlig gjort, og et veldig unødvendig tap for Norge, som er flinke til å støtte opp om foreldre som vil spille videre på landslag.
Linka er en kjempespiller som har masse igjen å gi på håndballbanen. Det har høsten i Larvik vist. Skuffende og trist sorti.

Samme skjebne som Karoline Dyhre Breivang der altså.

Trist.

kibby
09.02.17 20:15

Og det er forresten ikke å "gi seg på topp" som NHF skriver, etter det svake OLet Koren hadde. Hun hadde fortjent en verdigere avslutning med enten EM som var eller kommende VM.

Og med intervjuet hun ga da at hun ble vraket til EM i desember skjønner alle at dette ikke er selvvalgt. Hun er bare ikke lenger en del av planene til Hergeirsson.

kibby
09.02.17 20:17

Tipper Katrine Lunde blir den neste.

Hatleking
HatlekingInnlegg: 12623
09.02.17 20:21
Ocean85: Det er bare ett ord som slår meg med denne nyheten, det passer seg ikke på trykk, og jeg irriterer meg enormt over prioriteringen til Thorir ved EM-vrakingen av Linka.
Linka er en kjempespiller som har masse igjen å gi på håndballbanen. Det har høsten i Larvik vist. Skuffende og trist sorti.

Ja, trur nok ho tok vrakinga noko tyngre enn det ho ga uttrykk for. Det som faktisk er 'positivt' her, er at me no iallfall har alternativ på kanten. Jacobsen har vore god for Byåsen for lang tid. Aune kan forhåpentlegvis ta vidare steg for Vipers. Så har ein Bjørnsen som fér til Danmark neste sesong.

Forhåpentlegvis får spelarar som Kurtovic og Skogrand fokusere på bakspelarposisjonen, men dei er jo òg nokon som har gjort det greitt der.

kibby
09.02.17 20:52
Hatleking: Forhåpentlegvis får spelarar som Kurtovic og Skogrand fokusere på bakspelarposisjonen, men dei er jo òg nokon som har gjort det greitt der.

Det spørs da. Mørk er selvskreven. Waade også, spesielt bakover. Og nå ble Bjørke Kallestad tatt ut i den seneste troppen.

Håper og tror Jacobsen kan dunke ut Aune. Er ikke spesielt imponert over sistnevnte. Men landslagsledelsen elsker henne tydeligvis.

Hatleking
HatlekingInnlegg: 12623
09.02.17 23:18
kibby: Det spørs da. Mørk er selvskreven. Waade også, spesielt bakover. Og nå ble Bjørke Kallestad tatt ut i den seneste troppen. Håper og tror Jacobsen kan dunke ut Aune. Er ikke spesielt imponert over sistnevnte. Men landslagsledelsen elsker henne tydeligvis.

No er vel Waade langtidskada igjen. Eg kan ingenting om denne Bjørke Kallestad, men bak Mørk (og ein frisk Waade) er det iallfall ein plass til. Eventuelt kan ein ende opp med å ha med begge pluss berre ein høgrekant.

kibby
10.02.17 01:29
Hatleking: Eg kan ingenting om denne Bjørke Kallestad, men bak Mørk (og ein frisk Waade) er det iallfall ein plass til.

Ungt talent med en helt syk skuddarm. Spiller nå i Sola.

Men tror det blir tøft hvis både Waade, Kurtovic og Skogrand + Kallestad skal kjempe om en plass bak Mørk. For ikke å nevne Sulland. Jakobsen er vel også helt ute av dansen, på tross av at hun er toppscorer for Odense. Vi så jo hva som skjedde med Skogtand i EM. Jeg tror ikke det blir plass til fem venstrehendte i VM, som i EM. To backer og to kanter. Eventuelt spillere som kan bekle begge plassene.

(Innlegget ble redigert 10.02.17 01:32)

kibby
10.02.17 01:36

Spørs om Grøtan rekker landslagsamlingen etter hjerteoperasjon.

Hele troppen.

Gøy med Gigstad Fauske, Bjørke Kallestad, Grøtan og Enkerud i troppen. Spennende også med Sola-spiller Sunniva Amalie Næs Andersen. Også gledelig å se Brattset tilbake i troppen.

(Innlegget ble redigert 10.02.17 01:36)

hebbe
hebbeInnlegg: 27
10.02.17 16:55

Spennende også med Sola-spiller Sunniva Amalie Næs Andersen.

Psst!

Draktnummer 14

Kantspiller   ..på Gjerpen.

(Innlegget ble redigert 10.02.17 16:55)

feiekost
feiekostInnlegg: 5136
10.02.17 17:14
kibby: Tipper Katrine Lunde blir den neste.

Når det er Lunde, så er jeg desverre enig. Hun er ikke god nok lenger. Riegelhuth derimot er god nok. 

kibby
10.02.17 17:58
hebbe: Gjerpen

Haha, mente Gjerpen :)

larvikognorge
10.02.17 18:24
kibby: Og det er forresten ikke å "gi seg på topp" som NHF skriver, etter det svake OLet Koren hadde. Hun hadde fortjent en verdigere avslutning med enten EM som var eller kommende VM. Og med intervjuet hun ga da at hun ble vraket til EM i desember skjønner alle at dette ikke er selvvalgt. Hun er bare ikke lenger en del av planene til Hergeirsson.

Enig i denne! 

Veldig trist at hun gir seg, håpet virkelig hun ville komme tilbake under VM 2017. Synd hun avslutter sin siste kamp i landslagskarrièren på benken i en bronsefinale + et dårlig OL for hennes del.
Hadde vært utrolig morro om hun hadde klart å slått scoringrekorden til Kjersti Grini før hun ga seg. Tror uansett at Thorir hadde utelatt Linka videre, dessverre! 

Men for en karriere hun har hatt, det er det ingen tvil om.  OL finalen 2008 og EM finalen i 2014 står høyt hos meg, i tillegg til OL 2012 hvor hun var fantastisk. Veldig glad for at hun fortsetter i Larvik og jeg håper hun får noen gode år der fremover :) 

Joey
JoeyInnlegg: 18223
10.02.17 19:02
kibby: Men tror det blir tøft hvis både Waade, Kurtovic og Skogrand + Kallestad skal kjempe om en plass bak Mørk.

Thorir har allerede uttalt at Kallestad har et stykke igjen til A-landslaget. En av grunnene for uttaket er å snakke med henne om ambisjoner og satsing.

http://www.midtsiden.no/ho-er-ein-typisk-skyttar

Felix_25
11.02.17 09:12
larvikognorge: Enig i denne! Veldig trist at hun gir seg, håpet virkelig hun ville komme tilbake under VM 2017. Synd hun avslutter sin siste kamp i landslagskarrièren på benken i en bronsefinale + et dårlig OL for hennes del.
Hadde vært utrolig morro om hun hadde klart å slått scoringrekorden til Kjersti Grini før hun ga seg. Tror uansett at Thorir hadde utelatt Linka videre, dessverre! Men for en karriere hun har hatt, det er det ingen tvil om. OL finalen 2008 og EM finalen i 2014 står høyt hos meg, i tillegg til OL 2012 hvor hun var fantastisk. Veldig glad for at hun fortsetter i Larvik og jeg håper hun får noen gode år der fremover :)

Det ligger nok mye skuffelse som verker her hos Linka. Den høsten hun hadde med Larvik var fantastisk, og hun skulle så absolutt vært med i troppen. Jeg hadde også håpet at hun skulle beholde motivasjonen til å kjempe seg tilbake i en VM tropp men man får bare respektere avgjørelsen hennes.

Så får man håpe at landslagsledelsen går litt i seg selv og baserer sine uttak på prestasjoner og ikke alder fremover. Her kunne ting vært gjort veldig annerledes. Veldig trist.

Håper hun storspiller for Larvik fremover :-)

Felix_25
11.02.17 09:14

Mine tanker egner seg heller ikke på trykk. Her har ledelsen tydeligvis rotet det veldig til. En spiller som har vært ekstremt lojal og dyktig i nesten 15 år.

Duverden73
Duverden73Innlegg: 272
11.02.17 09:41

Altså seriøst; greit at hun ble vraket til EM og at det var dumt/ugreit rent sportslig, men at hun nå velger å prioritere annerledes etter å ha vært på landslaget i 15 år og har fått andre prioriteringer i form av barn og familieliv er vel ikke så rart.

Kanskje hun nøt fritiden når hun for en gangs skyld ikke var med landslaget på mesterskap og så at det er andre ting/verdier som er viktigere for henne. Noen og enhver kan jo bli mettet av en så lang karriere på landslaget.

Men derfra og til å mene at hun mer eller mindre ble presset ut av laget av landslagsledelsen som noen her synes å antyde er vel å dra det litt langt. I alle fall når man ikke kjenner faktum.

Just saying'

(Innlegget ble redigert 11.02.17 09:43)

larvikognorge
11.02.17 12:11
Duverden73: Altså seriøst; greit at hun ble vraket til EM og at det var dumt/ugreit rent sportslig, men at hun nå velger å prioritere annerledes etter å ha vært på landslaget i 15 år og har fått andre prioriteringer i form av barn og familieliv er vel ikke så rart. Kanskje hun nøt fritiden når hun for en gangs skyld ikke var med landslaget på mesterskap og så at det er andre ting/verdier som er viktigere for henne. Noen og enhver kan jo bli mettet av en så lang karriere på landslaget. Men derfra og til å mene at hun mer eller mindre ble presset ut av laget av landslagsledelsen som noen her synes å antyde er vel å dra det litt langt. I alle fall når man ikke kjenner faktum.

Jeg vil ikke si at hun ble presset ut av Thorir, men jeg er ganske sikker på at EM vrakingen var et tegn på at han ville satse videre på de yngre spillerne. Helt greit det hvis Linka faktisk hadde spilt dårlig i løpet av høsten, men hun var jo flere hakk bedre en blant annet Amanda Kurtovic på dette tidspunktet. Amanda begynte først å spile bra i etterkant, som back. Også slet hun igjen i mesterskapet som kant. Her hadde helt klart Linka hatt mer å gjøre med tanke på at hun nå er mer vandt til å stå som kant og storspilte hele høsten. 
Linka kjempet seg tilbake til OL for å faktisk satse videre på landslaget. Thorir sa også at dette var spillere for fremtiden til Norge, også svarer han med å vrake 4(!) av de noen måneder senere. 

Jeg har absolutt ikke noe vanskeligheter med å tro at familielivet frister mer og derfor velger hun å satse videre med bare Larvik.. Det er jo bare naturlig når man får barn, og det ser man at flere har gjort etter et mesterskap eller to (Kristine Lunde, Gro Hammerseng). Allikevel tror jeg avgjørelsen til EM hadde litt med det å gjøre også, selv om ikke det trenger å være en avgjørende faktor. 

kibby
11.02.17 14:12
Felix_25: eg hadde også håpet at hun skulle beholde motivasjonen til å kjempe seg tilbake i en VM tropp men man får bare respektere avgjørelsen hennes.

Avgjørelsen "hennes". Haha. Du kødder med meg nå?

Felix_25
12.02.17 00:20
kibby: Avgjørelsen "hennes". Haha. Du kødder med meg nå?

Hehe, jeg mener da avjørelsen hennes "utad" og "offentlig". Det er to potensielle scenarioer rundt dette her etter min oppfatning.

A: Hun har ikke klart å komme over skuffelsen av vrakingen og velger derfor å ikke prioritere landslaget. (Noe jeg egentlig ikke tror da hun er såpass profesjonell og lojal).

B: Hun har fått beskjed om at ikke er med i de langsiktige planene til landslaget.

Uansett så synes jeg ledelsen har gjort en grov feil her. En spiller som er i starten av 30 årene er ikke avdanket eller på noen som helst måte ferdig. Hun har fremdeles masse å bidra med.

ermathi
ermathiInnlegg: 9622
12.02.17 00:28

Generelt synes jeg erfaring undervurderes på en del norske landslag for øyeblikket. Blant annet av Thorir Hergeirsson og damelandslaget i håndball.

Krepsen76
Krepsen76Innlegg: 833
12.02.17 11:32

Syntes det er synd at Linka gir seg på landslaget men jeg kan også forstå henne hun sier at hun prioriterer familien men at hun velger å satse videre i Larvik. Tror det også er slutt på landslaget for:Lunde,Alstad og Jørum Sulland. Thorir velger vel nå å satse på yngre spillere vil jeg tro og det er nå Grimsbø,Frafjord og Løke om hun kommer tilbake som er de eldste på landslaget!

Felix_25
13.02.17 09:06
Krepsen76: Lunde,Alstad og Jørum Sulland

Jeg har ingen problemer med å se at disse 3 ikke ble med til forrige mesterskap. Lunde var rett og slett ikke god nok, Sulland var skadd og Alstad falt utenfor grunnet at hun ikke hadde levert optimalt. En Sulland i form og skadefri er i mine øyne et bedre alternativ enn Stine Skogrand.

Det jeg har store problemer med å forstå er spillere som leverer solid spill over tid blir vraket. Denne gang var det Linka. Og hvis det er nå slik at det har blitt betent mellom henne og landslagsledelsen, og som har sørget for at hun har takket nei til videre satsing så er det meget synd. Dette blir selvsagt spekulasjoner men det at Linka nå takker nei, og hvis man leser intervjuer i etterkant av vrakingen, så kan man fort tolke i den retningen.

Klikk for å gå tilbake til toppen