Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mathias Emilio Pettersen

NYTT TEMA
tomlarsen
tomlarsenInnlegg: 10099
17.02.14 12:37

Jeg ble oppmerksom på dette enorme talentet for et par års siden, og har vel egentlig bare ventet på at media skulle begynne å skrive om han. Det største hockeytalentet Norge har og betegnes som et større talent enn alle våre tidligere og nåværende hockystjerner var på samme alder. Fremdeles bare 13 år, fyller 14 i april og flytter nå til USA.

En meget god artikkel her fra Nettavisen

Zwei_Minuten_Strafe
Zwei_Minuten_StrafeInnlegg: 1252
17.02.14 13:34

Han kan nok nå langt. Han har i hvert fall potensialet til å bli draftet i første (?) runde hvis utviklingen hans fortsetter i riktig retning.

(Innlegget ble redigert 17.02.14 13:37)

guru
guruInnlegg: 9822
17.02.14 16:43

Veldig morsomt, håper han lykkes. Men er på ingen måte en selvfølge. Mye ska klaffe. Krysser bare fingrene for at vi får en virkelig storspiller om noen år. Hadde vi fått en norsk spiller 1. runde i draften, og kanskje til og med topp 10 hadde det vært ganske heftig.

(Innlegget ble redigert 17.02.14 16:43)

quentez
quentezInnlegg: 21090
17.02.14 17:16

Litt overrasket over at man reiser til USA i en såpass tidlig alder. Virker tryggere å reise over grensen til Sverige, som vel også har ganske god kvalitet på sine hockeygymnas?

KingHenrik
KingHenrikInnlegg: 3264
17.02.14 18:09
quentez: itt overrasket over at man reiser til USA i en såpass tidlig alder. Virker tryggere å reise over grensen til Sverige, som vel også har ganske god kvalitet på sine hockeygymnas?

Her skal man helt åpenbart få frem en NHL-spiller, og ungdomsarbeidet og nivået i USA er meget høyt, ikke minst i New England/Boston-området.

Har ikke all verdens peiling på amerikansk skolehockey, men mest overrasket over valg av skole her. Å velge bort kanskje verdens beste hockeyprogram for denne aldersgruppen på Shattuck-St Mary's virker merkelig når de først hadde muligheten. South Kent har ikke avlet en eneste NHL-spiller etter hva jeg kan se av alumni.

Men når forldrene og gutten virker å gå all-in på dette, må de ha gjort vurderinger rundt dette og er mest sannsynlig best orientert av alle, så da får vi stole på det.

Blir enormt spennende å følge gutten, og etter hva jeg kan skjønne er det kun opp til han selv hvor god han vil bli.

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13246
18.02.14 12:59

Virker som et merkelig valg hvis det var de to alternativene det sto om. Forhåpentligvis lykkes han allikevel.

LeopoldStoch
LeopoldStochInnlegg: 1404
18.02.14 13:03
KingHenrik: Blir enormt spennende å følge gutten, og etter hva jeg kan skjønne er det kun opp til han selv hvor god han vil bli.

Småskeptisk jeg. Når jeg leser hvordan ting blir tilrettelagt og hvordan han satser i forhold til en "normal" gutt i den alderen så tenker jeg at noe av forspranget er litt kunstig.

KingHenrik
KingHenrikInnlegg: 3264
18.02.14 13:08
LeopoldStoch: Når jeg leser hvordan ting blir tilrettelagt og hvordan han satser i forhold til en "normal" gutt i den alderen så tenker jeg at noe av forspranget er litt kunstig

I forhold til Nordmenn er svaret ja.

Når man leser om, særlig Canadiske, NHL-spillere på alle nivåer, så er det ofte varianter av dette som er barndommen.

- Tonnevis av egentrening
- Minirink i hagen
- En kjelller med mer eller mindre ihjelskutt inventar.
- Foreldre som stilte opp sent og tidlig

LeopoldStoch
LeopoldStochInnlegg: 1404
18.02.14 13:16
KingHenrik: I forhold til Nordmenn er svaret ja. Når man leser om, særlig Canadiske, NHL-spillere på alle nivåer, så er det ofte varianter av dette som er barndommen. - Tonnevis av egentrening
- Minirink i hagen
- En kjelller med mer eller mindre ihjelskutt inventar.
- Foreldre som stilte opp sent og tidlig

Kan være det må til for å bli god nok?

Bare så for meg at han kom til å stagnere litt når han kommer i en alder hvor flere satser på den måten.

BenTexas
BenTexasInnlegg: 25961
18.02.14 15:54
LeopoldStoch: Kan være det må til for å bli god nok? Bare så for meg at han kom til å stagnere litt når han kommer i en alder hvor flere satser på den måten.

Dette er jo et av "problemene" i Norge. Unge talenter får ikke lov til å bli gode, fordi vi har regler som holder dem tilbake. De foreldrene som tillater barna å går egne veier, blir sett på som sære/spesielle/dårlige rollemodeller.

Det er som KingHenrik sier veldig vanlig at hockeytalenter i Canada gjør det på denne måten. 

toolshed
toolshedInnlegg: 4135
18.02.14 18:55

Ikke bare må det til for å bli god nok. Det er helt essensielt for å bli det. Norge vil aldri produsere noen enere i større idretter om folk ikke får lov til å prøve og bli gode nok engang.

Zwei_Minuten_Strafe
Zwei_Minuten_StrafeInnlegg: 1252
18.02.14 20:22
BenTexas: Dette er jo et av "problemene" i Norge. Unge talenter får ikke lov til å bli gode, fordi vi har regler som holder dem tilbake

Her er du inne på noe som er veldig viktig. Dette er et problem ikke bare i hockey men også i andre lag-idretter.

barba
barbaInnlegg: 2339
30.03.14 20:45

Henter opp igjen denne. Bare så det er sagt så er jeg Storhamarsupporter om noen lurte, men denne spilleren har jeg fulgt et par år. I helga har det vært forbundscup for G-15 og Lørenskog gikk ikke uventet til finalen, og like lite uventet dominerte Mathias Emilio Pettersen. Ikke bare litt, men totalt. Etter en litt forsiktig start ( jeg har ikke sett kampene) der han ikke plukket så mye poeng, muligens fordi han hvilte litt, så tok det bare helt av utover i turneringen. I finalen vinner Lørenskog 7-1 over VIF og gjett hvem som står igjen med 7 målpoeng?

Tidenes talent? Jeg husker ikke Shampo i den alderen, Patrick Thoresen var ikke så spektakulær, men tok seniornivået helt fantastisk etter hvert ( for uinnvidde knuste han alle Shampos rekorder før han dro til canadisk juniorhockey). Botta blir litt for tidlig for meg, men han tok internasjonalt nivå forbløffende tidlig. Zucca var også god, og var kanskje den som hadde beste lagkamerater i den gjengen her og utmerket seg kanskje ikke like suverent, men muligens den som er i ferd med å nå lengst så langt.

Allikevel tenker jeg at vi er i ferd med å få vår Kopitar eller lignende. Håper amerikaeventyret bærer frukter, og lykke til Mathias Emilio.

Barba - For øvrig alltid deilig å se VIF få grisebank.

(Innlegget ble redigert 30.03.14 20:47)

GillBuerin
GillBuerinInnlegg: 2440
11.04.14 20:16

Han har visstnok inngått en avtale med Denver Pioneers i NCAA.  Avtalen er fra 18/19 sesongen. Han vil nok da gå veien som en "random" US-kid: High school -> USHL -> NCAA.

Meget klokt valg. På alle mulige måter. Kudos.

Lamela
LamelaInnlegg: 201
05.10.14 10:22

Noen som har hørt noe nytt om gutten? Må innrømme at jeg er utrolig spent på veien hans videre, om han lykkes såpass at vi virkelig får muligheten til å få norsk hockeys svar på Martin Ødegaard. Eller har vi allerede det?

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 38405
05.10.14 11:11
Lamela: Eller har vi allerede det?

Rudolph Balcers, aldri vært større talent i Oilers før

Fygaren
FygarenInnlegg: 56420
05.10.14 11:37
Kristwic7: Rudolph Balcers, aldri vært større talent i Oilers før

Men ikke norsk. Og kommer ikke til å spille for vårt landslag, mest sannsynlig. Dessuten noen år eldre enn Pettersen, som er et sjeldent stort talent. Også i forhold til Balcers. 

Kristwic7
05.10.14 12:20
Fygaren: Men ikke norsk. Og kommer ikke til å spille for vårt landslag, mest sannsynlig. Dessuten noen år eldre enn Pettersen, som er et sjeldent stort talent. Også i forhold til Balcers

Ganske synd,men muligheten er vel større for Norge enn for et landslag som har mange KHL spillere.

Fygaren
05.10.14 12:21
Kristwic7: en muligheten er vel større for Norge enn for et landslag som har mange KHL spillere.

Om Balcers ikke ender i NHL ender han i KHL. Så den saken er grei. Det handler uansett ikke om hvilket landslag som er lettest å komme til på. Med mindre en er canadisk-italiener, som Plastino :-) 

Kristwic7
05.10.14 12:39
Fygaren: Om Balcers ikke ender i NHL ender han i KHL. Så den saken er grei. Det handler uansett ikke om hvilket landslag som er lettest å komme til på. Med mindre en er canadisk-italiener, som Plastino :-)

Herregud, Plastino har hard konkurranse.. Drew Doughty og di liksom

Fygaren
05.10.14 12:41

Uansett, nok om Balcers, Pettersens skole starter vel hockey-sesongen rundt omkring nå..om jeg husker rett på HS-oppsettet når det gjelder hvilken tid idretter begynner. Så det er vel ikke så mye nytt å komme med på nåværende tidspunkt. 

guru
guruInnlegg: 9822
07.10.14 23:18
Lamela: Noen som har hørt noe nytt om gutten? Må innrømme at jeg er utrolig spent på veien hans videre, om han lykkes såpass at vi virkelig får muligheten til å få norsk hockeys svar på Martin Ødegaard. Eller har vi allerede det?

Blir spennende å følge han. Håper han takler den mentale biten. Kan jammen ikke være enkelt å forlate familien og reise til USA i en alder av 14 år.

Makolb
MakolbInnlegg: 82
24.11.14 16:51

Her er poengstatistikken for laget hans. Mathias har 6 poeng (4+2) på ti kamper. Det virker som de fleste er 16 år, mens Mathias er bare 14.

(Innlegget ble redigert 24.11.14 16:55)

tomlarsen
tomlarsenInnlegg: 10099
13.01.15 15:05

Aftonbladet hadde jo også en sak på Emilio nettopp så det er tydelig at han blir lagt merke til både her og der. Kjempespennende å følge han videre. Har fulgt han de siste 2 årene og vi får håpe mediene klarer å følge opp med flere saker om utviklingen hans i tiden som kommer.

Fygaren
13.01.15 20:22
tomlarsen: vi får håpe mediene klarer å følge opp med flere saker om utviklingen hans i tiden som kommer.

En gang her og der er veldig bra. Så slipper han det massive trykket. Greit for ham å være i en skjermet tilværelse der borte der han får konsentrere seg om idrett & skole. Kontra sirkuset Martin Ødegaard når det gjelder norske medier. 

Juventuss
JuventussInnlegg: 3075
13.01.15 23:24
Fygaren: En gang her og der er veldig bra. Så slipper han det massive trykket. Greit for ham å være i en skjermet tilværelse der borte der han får konsentrere seg om idrett & skole. Kontra sirkuset Martin Ødegaard når det gjelder norske medier.

Selv om han hadde vært i Norge og aktuell for NHL hadde han neppe fått det samme trykket. Interessen i Norge er jo ikke så stor for Hockey dessverre.

(Innlegget ble redigert 13.01.15 23:25)

BenTexas
BenTexasInnlegg: 25961
13.01.15 23:55
Juventuss: Selv om han hadde vært i Norge og aktuell for NHL hadde han neppe fått det samme trykket. Interessen i Norge er jo ikke så stor for Hockey dessverre.

Det er det ikke. Men når man ser alt fokuset på Zucca, selv når han ikke er spesielt delaktig i Rangers-kampene, kan man jo tenke seg at det tar en del av om han går i 1. runde av draften.

(Innlegget ble redigert 13.01.15 23:55)

Fygaren
14.01.15 08:13
Juventuss: Selv om han hadde vært i Norge og aktuell for NHL hadde han neppe fått det samme trykket. Interessen i Norge er jo ikke så stor for Hockey dessverre.

Det begynner å endre seg. TV2 har en interesse av å hype opp idretten nå. En spiller som dette som kunne fått dispensasjon for å spille med de store gutta? Det ville vært en reell sak. Han blir mer skjermet der borte og får bygget opp en karriere helt på egenhånd. Rett og slett et meget klokt valg av alle involverte. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg