Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Going down River Road - Caps despair....

NYTT TEMA
WatTyler
WatTylerInnlegg: 3300
17.09.15 13:04

Javisst, ny tråd om Washington Capitals.

Tidligere tråder har jo uheldigvis vært definert pr sesong.
Dette er jo optimistisk tenkt, at hver Caps-sesong er unik og BIG og trenger egen tråd. Da mister dog den overordnete fortellingen kontinuitet.
For her er i mitt hode èn fortelling (i singularis), ikke flere.
Èn Capstråd fra i dag av  (?)

Det er et jo et anerkjent faktum at vi Caps-gutta her på hockeytorget er langt over gjennomsnittet beleste, spesielt m.h.t den skjønnitteratur sjangeren. Så om dere kvapp til ved synet av trådens overskrift, det overrasker ikke meg.  Going down River Road er jo en tittel identisk med Meja Mwangis legendariske gjennombruddsroman fra 1963. Den som følger hovedpersonen Bens flakkende og fortvilte tilværelse gjennom Nairobis nedslitte kutråkk, noen få år etter Kenyas selvstendighet.

Bokas grunntonen er altså fortvilelsen og de gjentagende nederlagene, og det er her jeg ser relevansen for oss som følger dette "forbannede" laget. Laget som alltid finner nye måter å tape på, selv etter 41 år i tralten.

På et personlig plan så endte mine egne kveldsturer ofte netopp der, nedover (oppover ?) River Road. 20816 Glen Mar Park, Namakagan Road, Little Falls, River Road...... Nervøs, hastig gange, ofte preget av hypotetiske matematiske tankerekker, what if... Like gjerne egenterapi, for å døyve skuffelsen. Alltid var det Capitals' gjøren og laden son stod isentrum .Den er lang River Road, lang som et ekte levet liv.....

Troy er satt bort i legd på en gård vestate, og jeg kommer til å savne Tønna #42.
Inn med Oshie (?)

Ny sesong gutter. Vi spenner buen, igjen !

Wat

WatTyler
17.09.15 13:14

Juventuss' saklige innlegg fra i formiddag må selvfølgelig kopieres  over til den nye tråden. Jeg tar meg friheten.

Du kom meg i forkjøpet kamerat, men kan hende en fruktbar tilnærming dette. Jeg står for patos, og du korrigerer meg med logos.

Juventuss:   " Kun noen dager til preseason og litt over 3 uker til regular season starter så på tide å dra opp tråden. Vært ganske betydelige endringer på Caps. Ut døra har man Green, Ward, Fehr, Glencross, Brouwer og Gleason. Inn Oshie og Williams. Bredden er altså mindre og man er avhengig av at noen av ungguttene tar ytterlige steg.

Ovechkin-Backström-Oshie

Burakovsky-Kuznetsov-Williams

Johansson-Laich-Wilson

Chimera-Latta-Beagle

Orpik-Carlson

Alzner-Niskanen

Schmidt-Orlov

Holtby

Ser for meg noe sånt. Vil gjerne ha Williams sammen med Kuz og Burakovsky i andrerekken, men forventer egentlig at Johansson spiller her istedenfor Bura. Tredje og fjerderekken er litt hipp som happ for min del og har ikke sterke meninger om hvem som skal spille hvor. Spent på om Galiev for mange sjanser i år. Noe han sikkert gjør da vi er tynt besatt også i forsvar er det tynt og lurer på hvem som blir backup"

(Innlegget ble redigert 17.09.15 13:20)

WatTyler
18.09.15 13:22

Ted Leonsis bør snarest sette sine skarpeste advokater i arbeid med å strippe vår hjemmearena for det skandaløse Verizon-navnet. Det er nå min oppfatning.

Utvilsomt har de skrevet under på bindende kontrakter som det vil koste flesk å kjøpe seg ut av, men med mindre utløpstiden er nær forestående bør man søke et forlik. 

Det gremmer meg daglig at mitt kjære Capitals skitner til navnet med promovering av disse ryggesløse overvåkningskremmerne. Ære kan knappest overprises.

Wat

(Innlegget ble redigert 18.09.15 13:23)

elbarca86
elbarca86Innlegg: 32953
18.09.15 17:24
WatTyler: Ted Leonsis bør snarest sette sine skarpeste advokater i arbeid med å strippe vår hjemmearena for det skandaløse Verizon-navnet.

Enig. Burde vært "The Erat Arena". 

For å hedre legenden. 

WatTyler
18.09.15 19:08

Hmmm......tenkte mer i retning av Gaetan Duchesne, men den hallen finnes visstnok allerede, i Kvibekk. Rod Langway ? 

Man tar jaffal en stor sjanse hver gang man inviterer store corporations inn der bak.

wat

BenTexas
BenTexasInnlegg: 25961
19.09.15 01:13

Al Iafrate Arena. Den kuleste Caps-spilleren noensinne. Ikke det at konkurransen er stor, men pytt, pytt.

Cesc-15
Cesc-15Innlegg: 17338
23.09.15 11:16

To kamper i pre season så langt.

Først slo vi Hurricanes ganske enkelt 2-0, hvor blant andre Wilson så veldig bra ut. Virket raskere og smartere. Derek Roy er med på campen til Caps og gjorde 2-0. Han er en strålende 3rd C som jeg virkelig håper vi signerer.

I natt tapte vi 1-2 for Bruins i TD etter 3on3 OT. Schmidt scoret vårt mål i PP, mens selve kampen visst var en snoozefest.

elbarca86
23.09.15 17:22
Cesc-15: I natt tapte vi 1-2 for Bruins i TD etter 3on3 OT.

Lett seier. 

Juventuss
JuventussInnlegg: 3080
04.10.15 23:23

Siste pre season kamp går nå. Caps leker med Isles så langt 3-0 etter 7 minutter. 

WatTyler
04.10.15 23:36

Sier de noe om Nicklas B ?

w

Juventuss
05.10.15 01:16

Ut fra hva jeg har hørt/lest er han tilbake når man har spilt rundt 5 kamper.

WatTyler
09.10.15 00:27
WatTyler: Nervøs, hastig gange, ofte preget av hypotetiske matematiske tankerekker, what if... Like gjerne egenterapi, for å døyve skuffelsen. Alltid var det Capitals' gjøren og laden son stod isentrum .Den er lang River Road, lang som et ekte levet liv.....

Tid for Empiri og alkoholisme - Bolk II 

Ambisjonen er et historisk tilbakeblikk på Capitals´ sesongåpninger, fra 1983 til i dag. Så hva forbinder jeg med begrepet ”sesongåpning” ?

Først og fremst skepsis, og pessimisme!  31 sesonger på ”kjøret” har lært meg at dette er skumle saker. Ja, så oppriktig må jeg få lov til å være. Denne følelsen har vært med meg hele veien, uten at jeg noen gang har hatt baller til å legge den dissekerte padda under mikroskopet.

Vel, her følger et ærlig forsøk. Men først trengs altså noen eller avgrensninger av ”studiet”.

”Sesongåpningen” begynner selvfølgelig med åpningskampen, men dertil hører også de påfølgende seks kamper, slik at en sesongåpning består av syv kamper.

Hvorfor syv kamper ? Er det magiske tall som trekker, ”holy seven” ?Slett ikke, bakgrunnen er subjektiv og  historisk betinget. Hockey hadde jeg lært meg fra SVT, og forbildene var CCCP og CZR.Selvfølgelig hadde jeg sett Guy Lafleur, Larry Robinson, Gretzky, samt hørt om Islanders og Oilers. Men ny i storbyen valgte jeg meg dette for meg ukjente laget fra the Beltway, og så taper de åpningskampen gitt….pluss de neste seks !Syv tap med andre ord, før det snudde. Milde Moses, no return, kunne ikke gi meg da.

Siden ville en sesongåpning  for evig og alltid være en syvkamperssekvens. Slik vil det alltid forbli, inne i Wats hode.

Men hvorfor denne skepsis og pessimisme ? Jo, fordi disse første netter i oktober alltid syntes å bringe de samme dårlig nyheter tilbake til Røa,derfor ! Men nettopp dette tema blir alts gjenstand for kveldens tallknusing. Det blir spennende å se om ryggmargsrefleksen virkelig stemmer med virkeligheten.

Under følger en nokså selvforklarende matrise over Capitals´siste  31 sesongåpninger.

Dog forklarer jeg tre symboler:

Antall bortekamper er markert med @

Vunnet åpningskamp markert med +    

Missa sluttspill markert med *

Season   V (U) T    @      KOMMENTAR:

1983/84  0 (0) 7   (4)   Herre, forbarm deg! 22 Okt snur det. Vinner neste seks 

1984/85  2 (2) 3   (4)    Åpner med 2-2 (Flyers). Sesongen blir finfin den.........

1985/86  2 (1) 4   (4)    Caps taper første tre. 7 januar '86 er Caps dog 25-4-10

1986/87  2 (1) 4   (5)    Caps taper første to. Taper åpningskampen mot Pingviner..

1987/88  5 (0) 2   (4)    Fin start, tross åpningstap. Deretter 3-1-8...........

1988/89  2 (0) 5   (3)    Elendig start . Taper igjen åpningskampen mot Pingviner...

1989/90  3 (1) 3   (2) + Vinner åpningskamp mot Flyers! Endelig, tok syv år.....

1990/91  2 (0) 5   (3)    Taper for siste gang åpningskamp mot Pingviner..........

1991/92  6 (0) 1   (2) + Vinner åpningskamp mot Flyers, samt neste tre. Brillefint

1992/93  3 (0) 4   (3) + Vinner åpningskamp mot Leafs! Så følger fire strake tap..

1993/94  1 (0) 6   (6)    Innleder med seks strake tap! Vinner så ni av ti.......

1994/95  2 (1) 4   (3)    Åpner med 1-1 mot Hartford. Caps vinner 3 av første 18...

1995/96  4 (0) 3   (3) + Vinner åpningskamp mot Blues! og fire av første fem...

1996/97* 2 (0) 5  (2)    Ender til slutt 33-9-40 og misser PO. Ikke siden '83....

1997/98  6 (0) 1   (4) + Vinner åpningskamp mot Leafs. Sannelig seks av syv……

1998/99* 3 (2) 2  (2) + Vinner åpningskamp mot Anaheim! Taper 20 av første 33

1999/00  2 (2) 3   (3)    Oktober summeres til slutt med åtte tap, av ti mulige...

2000/01  1 (2) 4   (4)    Wie gewöhnlich...... Snur ikke før Thanksgiving.........

2001/02* 4 (0) 3   (5) + Vinner åpningskamp mot Devils! Til slutt sølv i Süd-Öst..

2002/03  4 (0) 3   (6) + Vinner åpningskamp mot Preds ! Og neste to..............

2003/04* 1 (1) 5   (5) + Vinner åpningskamp mot NYI Taper deretter neste åtte          

2004/05  STREIK  STREIK  STREIK  STREIK STREIK  STREIK STREIK 

2005/06* 3  -  4   (2) + Vinner åpningskamp 3-2 mot CBJ! Ovie debuterer, med to mål.

2006/07* 3  -  4   (3)    Nøytal start. Sesongen brukes til vente på Nicklas Godot...

2007/08  3  -  4   (4) + Vinner åpningskamp mot Atlanta ! og de neste to, så 4 tap

2008/09  3  -  4   (4)    Etter den sedvanlige sirupen, vinner man åtte av elleve.

2009/10  3  -  4   (3) + Vinner åpningskamp mot Boston! Så vinner man mange fler..

2010/11  4  -  3   (3)    Taper åpningen, men vinner neste fire

2011/12  7  -  0   (2) + Vinner åpningskampe mot pelikaner, samt neste seks !!!

2012/13  1  -  6   (4)    Urussel start ! (3-8-1 før det bedrer seg) - Halv sesong

2013/14*2  -  5   (2)    Sett det før.... Åpninga symptomatisk for hele sesongen...

2014/15  4  -  3   (3)    Nøytral start. Begynner først å vinne jevnt i desember....

Konklusjoner:

31 Åpningskamper viser summert:  13 V - 2 U - 16 T

Vi kan dessuten se på noen delsammenhenger i samme slengen:

- Caps vant ikke en åpningskamp før 1989.

- Caps vant kun på 3 av de 12 første forsøkene. Videre frem til årtusenskiftet: 6 av 19

Men sakte inntreffer et skifte til det bedre.......

- F.o.m oktober 1995 har Caps faktisk vunnet 10 åpningskamper, tapt ni.

Kan vi så friskmelde vår forening?

Kan vi kalle oss et helt vanlig, anonymt lag, m.h.t    åpningskamper ?

Tja, ikke helt. Fra 2006 har vi vunnet kun tre, og tapt seks.

Siste tre åpningskamper har alle endt med tap.

(Paradoksalt nok vant "gamle Caps" fra begynnelsen i 1974 og frem til Save the Caps-aksjonen i 1982  flere sesongåpninger enn de tapte, 5 V - 4 T. Ja, på et tidspunkt fra 76-78 vant man sannelig også tre på rad, (men det fører alt for langt hen å forfølge også det sporet, for oss begynner virkeligheten høsten '83))

Sesongåpninger:

Dessuten lar det seg telle at kun 10 av 31 sesonger har den innledende syvkampersseksvensen gitt oss en positiv sesongstart.

Så sørgelig nok har hele 20 ganger innledet med en negativ start ( below .500 )

Bare fire ganger har man kunnet sette lakseflua i filhatten over fem eller flere seire (av syv).

Faktisk har man hele åtte ganger måtte konstatere fem eller flere tap.

Teller man opp 217 kamper over 31 sesongåpninger finner man : 90 V - 13 U - 114 T

Det er ikke bedre enn  .445 uttelling det. Eller " gamle Caps takter a la 1979 takter", for å bruke rene ord for penga.

Det synes altså opplagt at mitt inntrykk av Caps som "slow starters" holder stikk. Sesongåpninga er vår akilleshæl.

Likevel er det et uomtvistelig faktum at Caps likevel, nesten alltid, har avsluttet godt over .500 ! På tross av trege innledninger.

Caps kommer med kulda, det vet vi, gjerne i januar, og smelter med våren, i mai……

Så da er vi tilbake ved indianernes sirkulære tidsanskuelse. Alt gjentar seg, i sirkler, og vil jeg tilføye; verden kan beskrives i syvkamperssekvenser, som en sluttspillserie, best of seven.

Natt til søndag er det igjen åpningskamp gutta, mot Jersey. Tør vi håpe på 2-1 til heimelaget, etter seksti minutter (?)

wat

(Innlegget ble redigert 09.10.15 00:39)

KingHenrik
KingHenrikInnlegg: 3264
09.10.15 00:48

Tommel for den mest forseggjorte anti-jinx'en i vgd's historie

Juventuss
09.10.15 09:55
WatTyler: Natt til søndag er det igjen åpningskamp gutta, mot Jersey. Tør vi håpe på 2-1 til heimelaget, etter seksti minutter (?)

Devils er definitivt ett av NHLs dårligste lag så lov å håpe. Allikevel vet vi at Caps er mestere i å feile.

Synes det Caps laget som starter sesongen nå er det beste man har hatt med Ovie. Så da blir det enda tristere til våren og se laget rundspille Penguins eller NYR i sluttspillet, men til slutt ender man opp med 3-4 sammenlagt etter å ha ledet 3-0 i kamper.

Laget er litt skadeutsatt da troppen er mindre enn i fjor, men kvaliteten er økt og ser jeg bort fra historien til laget velger jeg å være forsiktig optimist før sesongen.

WatTyler
12.10.15 00:00

Pluss i margen for seier i åpningskampen. Dog lite imponert over utførelsen, med unntak for Oves mål. 2-2 til første pause er til å grine av. Trodde  forrige sesong bar bud om at vi hadde hevet oss såpass

5.5   5.4   5.4   5.3   5.4   5.5   5.4  5.2........og 5.3

w

(Innlegget ble redigert 12.10.15 00:03)

Cesc-15
12.10.15 16:44

Helt grei seier mot et svakt lag. Starten på kampen er solid, men det som skjer etter 2-0 tror jeg bare går på selvgodhet. Ovechkin sitt mål er så sykt!!! 

(Innlegget ble redigert 12.10.15 16:45)

Cesc-15
13.10.15 23:47

Skikkelig test i natt mot et Sharks-lag som ser meget solide ut. Homecoming for vår gamle helt, JW42, en av ligaens mest undervurderte spillere. 

Toppmeis
ToppmeisInnlegg: 1369
14.10.15 00:57

Ingen Ove (eller backis) i aften, blir tøft mot Joe Pavelski squad dette.

Juventuss
14.10.15 12:05
Toppmeis: Ingen Ove (eller backis) i aften, blir tøft mot Joe Pavelski squad dette.

Ble ikke veldig overraskende litt for tøft. Litt unødvendig å ut goalie på 3-0 og i hvert fall på 4-0 etter en empty net goal, men tipper man ville trene på 6-5 til senere kamper.

For håpe de "personal reasons" som var grunnen til at Ovie ikke var med blir løst snart.

elbarca86
14.10.15 18:37
Juventuss: For håpe de "personal reasons" som var grunnen til at Ovie ikke var med blir løst snart.

Forsov seg i går, tilbake til neste kamp. 

WatTyler
15.10.15 23:47

Brooks lager 1-1, men ingen følger opp ....

1-4 ?

wat

Cesc-15
16.10.15 02:13

Kuznetsov er helt vill. For en spiller han har blitt. Trenger ikke å høre snakk om denne 2nd C vi har manglet lengre. Faktisk ikke umulig at Kuz blir 1C i løpet av sesongen heller, så bra er han. Må også nevne at Wilson see mye raskere ut. Liker det jeg ser av laget. 

fyfaenass
fyfaenassInnlegg: 5757
16.10.15 07:42

Topp nivået til Kuznetsov er helt sykt! la oss håpe det fortsetter..

Juventuss
16.10.15 08:39

Svært god kamp. Holtby er god, Kuznetsov er rå, Oshie imponerer og Carlson er klasse.

Helt annen innstilling på laget i dag. Om det har noe med at Ovie er tilbake er usikkert, men alle var mye bedre i dag og var ikke Ovechkin som måtte ta ansvaret.

Spent på hva som skjer når Backström er tilbake. Ser ikke noe poeng i å splitte opp Ovie-Kuz-Oshie når de har vært så bra.

Vil tro Burakovsky flyttes ned i rekkene og Backström plasseres mellom Williams og Johansson som har åpnet sesongen bra.

(Innlegget ble redigert 16.10.15 08:40)

WatTyler
16.10.15 09:17
WatTyler: 1-4 ?

Jeg så inversen komme gutta. Jeg så en under-pari performance ende med 4-1.....

valter

WatTyler
18.10.15 23:02

aRse er så pikk assa....

2-1 til sumpgutta   ;-) 

w

Juventuss
21.10.15 09:45

Sterk seier i starten på turen til Canada. Først og fremst bare å hylle vår kaptein med sitt 900 poeng og mange flere skal det bli!

Backström har sett veldig bra ut rett tilbake fra skade. 5 poeng hvor av 3 er mål er sterkt. Passer han nok med litt mer ansvar på andrelinja hvor han skyter litt mer selv. Sammen med Ovie kan han bli litt for opptatt av å spille til kapteinen selv om det også funket veldig bra.

Kuz fortsetter å briljere med sine playmaking egenskaper og målet sitter nok også snart. Williams og Oshie har også levert varene og er svært morsomt og se våre 2 førsterekker spille om dagen.

Forsvaret fortjener også skryt og Orlov gjør at Green ikke er savnet(I hvert fall hos undertegnede).

Cesc-15
21.10.15 11:38

Dette er det soleklart beste laget vi har hatt ever. 

WatTyler
23.10.15 00:03

Håper beste laget vinner, og helst 2-1 (regulation)

w

Lorentsen91
Lorentsen91Innlegg: 4164
23.10.15 00:19

Skaffa billetter til matchen i kveld. Har ikke sett Caps live på et par år, så dette blir moro. Håper unggutta til Canucks leverer og at dere kommer for å underholde! 

Klikk for å gå tilbake til toppen