Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vegas Golden Knights

NYTT TEMA
Gilleys
GilleysInnlegg: 214
02.03.17 15:55

Som de fleste har fått med seg så får man en ny tilvekst i Pacific avdelingen neste sesong i Vegas Golden Knights,må si jeg vet lite om hockey interessen i Sin City  klubben har nok enormt grunnlag for å skaffe seg en betydelig antall sympatitilhengere verden over,noen som tror dette blir en langvarig tilværelse ?Gleder meg til at Ducks får gitt dem en skikkelig hockeyleksjon ihvertfall,får kanskje benytte seg av muligheten til å få både hockey og poker i en og samme smekk ;)

(Innlegget ble redigert 02.03.17 15:59)

Gilleys
02.03.17 16:40

Redd for hva av Ducks spillere som potensielt kan havne opp der i gården.

(Innlegget ble redigert 02.03.17 16:46)

norball
norballInnlegg: 2908
02.03.17 17:27
Gilleys: Redd for hva av Ducks spillere som potensielt kan havne opp der i gården.

Har forstått det slik at Ducks må velge mellom å miste Rakell/Silfverberg eller en av de gode backene (Bieksa har NMC og er automatisk beskyttet). Den er lei. 

Gilleys
02.03.17 17:56

Ja,den er kjedelig kjip.

MikaelZ
MikaelZInnlegg: 21
05.03.17 10:08

Virker som om gutta bak Knights har gjort grundige nok undersøkelser til å tro at dette kan vare. Veldig gøy med flere lag, kan godt få inn enda ett så vi ender på 32 lag total, med åtte i hver divisjon! 

Spennende med draften som kommer i år, entry draften spås til å være ekstremt dårlig, men når Knights skal drafte en spiller fra hvert lag i extension draften kan det bli noen lag som vil bli sterkt svekket.

norball
norball
13.04.17 17:52

Gerard Gallant ansatt som trener.

Jorge86
Jorge86Innlegg: 17453
13.04.17 18:26
norball: Gerard Gallant ansatt som trener.

Spennende. Hadde noen skarpe sesonger som HC i Panthers.

Enda mer spennende er det hva McPhee klarer å stable på beina. Det ser ikke ut som Gallant får mye å jobbe med den første sesongen.

eppaen
eppaenInnlegg: 21333
14.04.17 00:07

Kan noen forklare meg, som om jeg var fem år, hvordan NHL løser dette med spillere til denne franchisen i praksis? 

Jorge86
14.04.17 00:35
eppaen: Kan noen forklare meg, som om jeg var fem år, hvordan NHL løser dette med spillere til denne franchisen i praksis?

Vegas Golden Knights skal velge én spiller fra hvert lag. NHL-lagene kan beskytte én goalie og enten fire backer+fire forwards eller tre backer+sju forwards som ikke kan velges av Vegas. Spillere som har No-Move Clause eller No-Trade Clause i kontrakten sin MÅ beskyttes.

Det er den enkle versjonen. Det er noe med spillere som har vært i ligaen i mindre enn to år som må beskyttes også, men der er jeg ikke helt sikker på hva kriteriene er. Jeg vet at for Penguins, som har Murray (spiller sin andre sesong i NHL) og Fleury (har NTC) som keepere er det Murray som skal beskyttes. Men som sagt er jeg veldig usikker på hva kriteriene er her. Noen andre som vet?

Så kommer jo Vegas med i den vanlige draften, og kan i tillegg naturligvis supplere med free agents og spillere fra andre ligaer enn NHL.

norball
14.04.17 00:54

I draftlotteriet kommer Vegas til å få like odds som Coyotes. Bare to lag som har større sjanse for å få førstevalget.

https://en.wikipedia.org/wiki/2017_NHL_Entry_Draft#Draft_lottery

eppaen
eppaenInnlegg: 21333
14.04.17 11:17
Jorge86: versjonen

Takk! :)

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13261
14.04.17 19:06
Jorge86: Det er noe med spillere som har vært i ligaen i mindre enn to år som må beskyttes også, men der er jeg ikke helt sikker på hva kriteriene er. Jeg vet at for Penguins, som har Murray (spiller sin andre sesong i NHL) og Fleury (har NTC) som keepere er det Murray som skal beskyttes. Men som sagt er jeg veldig usikker på hva kriteriene er her. Noen andre som vet?

The following rules were approved for the 2017 Expansion Draft: 

Protected Lists
* Clubs will have two options for players they wish to protect in the Expansion Draft: 

a) Seven forwards, three defensemen and one goaltender

b) Eight skaters (forwards/defensemen) and one goaltender

* All players who have currently effective and continuing "No Movement" clauses at the time of the Expansion Draft (and who to decline to waive such clauses) must be protected (and will be counted toward their club's applicable protection limits).

* All first- and second-year professionals, as well as all unsigned draft choices, will be exempt from selection (and will not be counted toward their club's applicable protection limits).

Ettersom det er siste året av Murray sin NHL entry level contract og dette er hans tredje år som profesjonell (andre året i NHL), så er han "fritt vilt" om ikke Fleury waiver sin NTC.

NTC (No-trade clause) er en klausul blant de forskjellige no movement clauses. En annen klausul er en NMC (No-movement clause). Forskjellen er at den NMC gjelder innad i klubben i tillegg, imens om man har en NTC, så kan man fortsatt bli sent ned til AHL på "permanent basis". Det kan man ikke med en NMC. Begge to hindrer en å bli tradet til andre klubber uten at en selv waiver klausulen. Men! Det kommer litt an på hva som står i kontrakten. Noen ganger er det tidsklausuler på slike no movement clausuler.

Så i hovedsak så betyr det altså at om Fleury ikke waiver sin NTC, så kan ikke Penguins beskytte Murray. Da må de enten gjøre en avtale med Vegas eller håpe at de velger en annen spiller fra franchisen.

Reglene for Expansion draft:
https://www.nhl.com/news/nhl-expansion-draft-rules/c-281010592

(Innlegget ble redigert 14.04.17 19:08)

Jorge86
14.04.17 19:41
SirKillalot: Ettersom det er siste året av Murray sin NHL entry level contract og dette er hans tredje år som profesjonell (andre året i NHL), så er han "fritt vilt" om ikke Fleury waiver sin NTC.

Ok. Jeg hørte at Murray kunne beskyttes, men da stemmer jo ikke det.

Må satse på at Fleury er grei mot Pens og waiver'n da.

Jorge86
05.05.17 17:10

Vadim Shipachyov klar.

guru
guruInnlegg: 10036
08.05.17 07:06

Kan også nevnes at spillere som blir hentet av Las Vegas i expansion draften, ikke kan trades tilbake til opprinnelig klubb før 1. januar, 2018. Spillere kan heller ikke kjøpes ut av sine kontrakter før etter første sesong i Las Vegas.

Las Vegas har også samme odds i draftlotteriet tilsvarende laget som endte 3. sist i NHL.

Fygaren
FygarenInnlegg: 56420
08.05.17 08:17
guru: Las Vegas har også samme odds i draftlotteriet tilsvarende laget som endte 3. sist i NHL.

Bør kanskje ta med hvordan det endte, siden draft-lotteriet var for ei drøye uke siden :-) Vegas skal velge som nummer 6 i draften. 

guru
guruInnlegg: 10036
08.05.17 08:45
Fygaren: Bør kanskje ta med hvordan det endte, siden draft-lotteriet var for ei drøye uke siden :-) Vegas skal velge som nummer 6 i draften.

Hehe....

Får ikke med seg alt...

Juventuss
JuventussInnlegg: 3080
08.05.17 11:01
Jorge86: Vadim Shipachyov klar.

Ryktes at Dadonov kommer til å slå følge med Shipachyov til Las Vegas. Han kan visstnok ikke signere før 1. juli pga han har vært i NHL tidligere.

Blir spennende å se hvordan de slår til. Veldig bra sammen i KHL og sesongene deres er ikke noe dårligere enn for eksempel Panarin hadde før han dro til Hawks. Uansett så vil ikke Vegas få noen top offensive spillere fra de andre lagene i draften så her har de skaffet seg en spiller som forhåpentligvis kan spille 1 C.

Saftblanding
SaftblandingInnlegg: 1367
11.05.17 22:11

Jeg gleder meg enormt til expansion draften. Som Toronto fan er det ikke krise å miste Martin, som trolig ryker. Verre for andre klubber. NYR er nok veldig lei seg for at alle de spillerne de gjerne skulle bli kvitt har NTC og NMC. 

Utfordringen til Vegas er stor. Det er svært få gode spillere som er UFA i år, altså kan de ikke spe på en e
xpansion draften med veldig mye krydder, trolig ingenting. Jeg tror derfor strategien til Las Vegas blir å tenke mindre på hva de trenger og mer på å hente best mulig assets som de kan trade rundt. Før Bishop gikk til Dallas, er keeperplassen virkelig en posisjon der de kan stacke up. For så å trade mot noe de trenger igjen. 

Jorge86
11.05.17 22:21
Saftblanding: Før Bishop gikk til Dallas, er keeperplassen virkelig en posisjon der de kan stacke up. For så å trade mot noe de trenger igjen.

Problemet her er jo at det er svært få lag som virkelig har behov for en ny starting goalie. Fleury var ganske åpenbart på markedet i fjor sommer etter at Murray vant Stanley Cup (Fleury har NMC som gjør at Murray kan plukkes av Vegas med mindre Fleury waiver NMC'en sin), men han ble værende i Pens (takk Gud for det nå.)

Alle lagene vil beskytte sin beste goalie. Hvilke lag ser du for deg skal være ute etter å trade til seg en keeper som pr i dag er backup eller i beste fall split-starter?

Saftblanding
12.05.17 10:13

Fleury hadde jo NMC i fjor, det betyr jo at det er vanskeligere å få til en deal. Hadde han ikke hatt det hadde han spilt i Dallas/Flames i år. 

Før Bishop ble tradet, kunne Las Vegas hente: Murray, Bishop, Korpisalo og Subban. 

Da kunne de ha tradet Bishop til et lag som trenger starter. Først og fremst: Flames og Stars. I tillegg ville de sittet på to gode prospect som bør være interessante for lag med gammel keeper som må erstattes på sikt. Rangers, Nashville, Carolina, Arizona og Florida blant annet. 

Spørsmålet blir jo da om man tror Korpisalo og Subban kan generere bedre spillere gjennom trade, enn å ta en utespiller direkte fra de to lagene. Det kommer litt an på hvem som forsvares, spesielt i Boston. 

Jorge86
12.05.17 15:45
Saftblanding: Fleury hadde jo NMC i fjor, det betyr jo at det er vanskeligere å få til en deal. Hadde han ikke hatt det hadde han spilt i Dallas/Flames i år.

Hvorfor er du så sikker på at Fleury blokkerte en overgang? Alt jeg leste om han i fjor sommer var at han elsker Penguins, men at han ikke ville være backup. Sluttspillet til Murray i 15/16 var en klar beskjed om at det var nettopp det Fleury ville bli i Penguins, så at han ikke waiva NMC'en sin og dermed selv stengte døra for å bli starting goalie har jeg ikke særlig tro på.

Flames henta Elliott under draften i fjor. Det er sjeldent man ser deals før draften, så at de ikke landa Fleury før den tid er ikke overraskende. Og de hadde neppe henta Fleury i tillegg til Elliott. Selv om det ble en tung start i Calgary tror jeg Elliott resigneres fordi avslutninga (minus playoff) var sterk.

Stars hadde to keepere med 10,4 mill i caphit, limited NTC og to år igjen. Det ville vært ganske snålt å gå etter Fleury med 5,75 mill i caphit, limited NTC og tre år igjen. Litt snodig at de gikk etter Bishop nå, men det kosta dem Montreal sitt 4th round pick og Bishop er UFA. Ingen krise om de ikke signerer Bishop, noe de ikke kan gjøre med mindre de klarer å trade vekk Lehtonen eller Niemi.

At en del av keeperne begynner å bli gamle har jeg faktisk ikke tenkt på. Du har selvsagt rett i at behovet vil være større om et år eller to, men for kommende sesong ser jeg ikke helt for meg at Vegas kan stacke opp med goalies for å trade til seg bedre utespillere.

Saftblanding
12.05.17 17:26
Jorge86: At en del av keeperne begynner å bli gamle har jeg faktisk ikke tenkt på. Du har selvsagt rett i at behovet vil være større om et år eller to, men for kommende sesong ser jeg ikke helt for meg at Vegas kan stacke opp med goalies for å trade til seg bedre utespillere.

Las Vegas trenger ikke stacke up goalies for å trade de dette året. De kan stacke up for å trade neste år eller om to år. Ville vært idiotisk av dem å drafte og trade basert på å bli best kommende sesong. De vil, om de er smarte, trade og drafte basert på å bli best mulig om fem år. 

Jeg tror ikke Fleury blokkerte mange overganger, men jeg tipper han var tydelig på at dersom han skulle bort, skulle det være til et lag som kan vinne SC. Tror derfor ikke Penguins fant noen tradepartnere som alle levde godt med. 

Jorge86
12.05.17 17:44
Saftblanding: Las Vegas trenger ikke stacke up goalies for å trade de dette året. De kan stacke up for å trade neste år eller om to år. Ville vært idiotisk av dem å drafte og trade basert på å bli best kommende sesong. De vil, om de er smarte, trade og drafte basert på å bli best mulig om fem år.  Jeg tror ikke Fleury blokkerte mange overganger, men jeg tipper han var tydelig på at dersom han skulle bort, skulle det være til et lag som kan vinne SC. Tror derfor ikke Penguins fant noen tradepartnere som alle levde godt med.

Ok, da misforsto jeg deg når du skrev "Før Bishop gikk til Dallas, er keeperplassen virkelig en posisjon der de kan stacke up. For så å trade mot noe de trenger igjen." Jeg antok at du mente nå.

Fleury har allerede en ring og visste at han ikke ville få spille mye i Pens uten skade på Murray (flyt med akkurat det nå.) For å være en contender må man ha en solid goalie. Med tanke på playoff-spillet til Fleury fra 2010 til 2015 spørs det om noen lag ville satsa på han som starting goalie hvis de hadde stor tro på å kunne gå hele veien. Jeg tror Fleury lett hadde valgt å være førstekeeper i Dallas eller Calgary framfor å åpne døra i Penguins hvis han kunne valgt.

Saftblanding
19.05.17 11:08
Jorge86: Ok, da misforsto jeg deg når du skrev

Forferdelig dårlig skrevet av meg, så skjønner hvorfor du misforsto. Jeg setter opp skjema på hvem som blir ledige hos de ulike lagene for tiden. Umulig å vite hvilke avtaler som blir laget på bakrommet, men er litt krydder som blir ledig. Stakkars Wild. 

Jorge86
19.05.17 17:35
Saftblanding: Umulig å vite hvilke avtaler som blir laget på bakrommet

Koker nok greit i toppen på McPhee nå. Mye som kan skje. Spennende, selv om jeg har veldig liten tro på at Vegas blir noe bedre enn nr 30 i ligaen i sin første sesong.

Saftblanding
21.05.17 21:29
Jorge86: nr 30 i ligaen i sin første sesong.

Hvem tror du blir 31?

Jorge86
21.05.17 23:18
Saftblanding: Hvem tror du blir 31?

Egentlig Vegas. Garderte meg litt ved å si "ikke noe bedre enn nr 30" i tilfelle et annet lag får en ordentlig møkkasesong eller hvis Vegas tar litt flere poeng enn jeg ser for meg pr nå.

Jorge86
22.06.17 19:16

Neal, Shipachyov, Reilly Smith og Marchessault får mye av lasset offensivt slik det ser ut pr i dag. Methot, Garrison, og Emelin på blålinja. Fleury i buret.

Håper det løser seg med Dadonov. Jeg mener jeg leste et sted at han må vente til 1. juli før han kan signere noe sted fordi han har vært i NHL tidligere. Det hadde vært spennende å se hva han og Shipachyov hadde klart å utrette sammen in the show.

Klikk for å gå tilbake til toppen