Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva var norges lengste ishockeykamp?

NYTT TEMA
Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21804
13.03.17 20:55

Hei natt til idag satte jo Storhamar - Sparta ny verdensrekord. Den gamle var jo fra NHL i 1936. Men hva var den lengste norske før gårsdagens/nattens kamp?

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13246
13.03.17 21:35

Var ikke det Vålerenga-Trondheim som gikk til 5. eller 6. periode?

notlob
notlobInnlegg: 34063
13.03.17 21:47

Jo da, det står da i en VG-artikkel i dag. På selveste kvinnedagen i 2003 – 127 minutter og to sekunder, for å være pinlig korrekt.

Men kan ærlig talt ikke se at dette er et veldig aktuelt og stort problem, uten at jeg har oversikten på de forskjellige sluttspillkampene de siste årene. Det kan jo selvsagt forsvares med at det er litt mer som står på spill i sluttspillet, men det er jo uansett likt for begge lag. La det være slik det er i dag.

ross
rossInnlegg: 6484
14.03.17 00:06

TIK - VIF, 6min ut i 7 periode eller noe. Så den live, gørrkjedelig

guru
guruInnlegg: 9822
14.03.17 08:10
notlob: Men kan ærlig talt ikke se at dette er et veldig aktuelt og stort problem, uten at jeg har oversikten på de forskjellige sluttspillkampene de siste årene. Det kan jo selvsagt forsvares med at det er litt mer som står på spill i sluttspillet, men det er jo uansett likt for begge lag. La det være slik det er i dag.

Helt enig. Men lagene bør jo sørge for å fylle kjøleskapet i garderoben foran hver sluttspillkamp fremover :)

Alternativet, hvis de ønsker å unngå nye verdensrekorder, er at man f.eks. går over til 4v4 etter et visst antall overtidsperioder.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 08:11)

Kjetil_e
14.03.17 10:07

Takker, ble litt nyskjerrig. Apropos hvor sansynlig det er å få en ny slik kamp, vel så lenge man skal holde på samme opplegg i sluttspillet som det er nå, er jo faktisk sjansen der for å få en ny kjempelang kamp.

Hvorfor kan man ikke bruke 2 X 5 min sudden death og så straffeslag eventuelt? Slik man gjør i seriespillet.

TimoBlomqvist
TimoBlomqvistInnlegg: 49
14.03.17 12:48
Kjetil_e: Hvorfor kan man ikke bruke 2 X 5 min sudden death og så straffeslag eventuelt? Slik man gjør i seriespillet.

Det store svaret på ditt spørsmål er at hockey - som alle andre idrettsgrener - er grunnleggende regelstyrt. Og jo mer alvorlig og profesjonalisert nivået er, jo mer rigid forholder man seg vedtatt regelverk.

Du og jeg, og Toggen og onkel Carl, kan (på Bogstadvannet) spontant bestemme oss for å nøye oss med 3-3, fordi vi fryser på tærne og vil hjem til å høre på Walsall mot Southend på radio.

Så hvorfor ikke ditt forslag om 2x5 min med straffer, i  det norske sluttspillet ?

Vel, først må forbundstinget vedta regelendringen. Hvis den kommer på plass, så kommer man helt sikkert til å avvikle sluttspillkampene etter denne nye regelen, men altså tidligst fra neste sesong av.

Til debatt: I grunnspillet av Get Liga'n kjøres det vel fortsatt kun én fem minutters  ekstraomgang, eller har det forandret seg (?)

Ti minutter ekstraomgang ? tja, i OL er det vel 1x10 min i utslagskampene (grunnspillet 1x5 min og i finala 1x 20 min).

2 x 5 min i grunnspill ? Finnes sikkert det også, men et stykke unna oss i tid og rom.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 12:49)

Kjetil_e
14.03.17 13:03
TimoBlomqvist: Det store svaret på ditt spørsmål er at hockey - som alle andre idrettsgrener - er grunnleggende regelstyrt. Og jo mer alvorlig og profesjonalisert nivået er, jo mer rigid forholder man seg vedtatt regelverk.
Du og jeg, og Toggen og onkel Carl, kan (på Bogstadvannet) spontant bestemme oss for å nøye oss med 3-3, fordi vi fryser på tærne og vil hjem til å høre på Walsall mot Southend på radio.
Så hvorfor ikke ditt forslag om 2x5 min med straffer, i det norske sluttspillet ?
Vel, først må forbundstinget vedta regelendringen. Hvis den kommer på plass, så kommer man helt sikkert til å avvikle sluttspillkampene etter denne nye regelen, men altså tidligst fra neste sesong av.
Til debatt: I grunnspillet av Get Liga'n kjøres det vel fortsatt kun én fem minutters ekstraomgang, eller har det forandret seg (?)
Ti minutter ekstraomgang ? tja, i OL er det vel 1x10 min i utslagskampene (grunnspillet 1x5 min og i finala 1x 20 min).
2 x 5 min i grunnspill ? Finnes sikkert det også, men et stykke unna oss i tid og rom

Okei trodde det var 2 X 5, men meget godt mulig du har rett at det er 1 X 5 i grunnspillet.

Spørsmålet mitt var egentlig heller hvorfor har man forskjellig system i serie og i sluttspill. Altså ikke hvorfor man ikke forandrer det nå. Men hvorfor man ikke har det i utgangspunktet.

clavin
clavinInnlegg: 28627
14.03.17 13:25

Hadde kamper veldig ofte vart i 11 perioder hadde jeg sett behovet for å gjøre noe, eksempelvis avgjort ved straffer etter 6 perioder. Når kampene så godt som aldri varer lenger enn 5-6 perioder likevel er det ikke vits i å sette himmel og jord i bevegelse pga. en enkelt kamp som sannsynligvis ikke vil inntreffe igjen de neste 100 år.

Hvem vet, kanskje evolusjonen har gått så langt om 100 år at 11 perioder med hockey bare regnes som oppvarming?

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13246
14.03.17 13:27
clavin: Hvem vet, kanskje evolusjonen har gått så langt om 100 år at 11 perioder med hockey bare regnes som oppvarming?

Da er det 11*3 minutter med 12 minutter reklamepause imellom hver periode :-)

Kjetil_e
14.03.17 15:59
SirKillalot: Da er det 11*3 minutter med 12 minutter reklamepause imellom hver periode :-)

Høres ut som TV2s våre drøm.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg