Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

GET-ligaen 2017/2018

NYTT TEMA
RoyHod
RoyHodInnlegg: 4725
05.09.17 21:09

Da nærmer det seg og ligaen starter om noen dager. Jeg tror vi får en serie som er delt i 3 deler og hvor det er veldig jevnt innen hver del. 

Det er 3-4 lag som skiller seg ut i toppen og ett som skiller seg klart ut i bunn, i midten er blir det og veldig jevnt.

Det er vanskelig å tippe en tabell men jeg tror det vil se noenlunde slik ut:

1 Oilers. De har de beste backene og kan hente noen importer til hvis de skulle ha behov for det.

2 Storhamar. Her tipper jeg litt med hjertet men jeg syntes det ser bra ut, men spørsmålet alle stiller seg er jo hva som skjer med Patrick etter jul. Jeg tror han blir så lenge laget ligger i toppen. Storhamar har to ledige plasser som kan brukes til å styrke laget før sluttspillet og med interessen som er her nå kommer det til å komme mange tilskuere på kampene slik at det vil være penger til å hente gode spillere.

3 Frisk. Jeg tror frisk blir gode i år og de kan fort vinne serien, men jeg tror de to andre lagene er litt sterkere.

4 Lillehammer. Ser fryktelig sterke ut fremover, men de ser og veldig svake ut bakover. Her må det lages veldig mange mål hvis de skal henge med de tre lagene foran. 

5 Sparta. Her går det litt på magefølelsen bare, de kan like godt bli nr 8. Jeg har ikke sett noe av de i år men har hørt at noen av importene virker spennende. In Sjur we trust.

6 Stjernen. Har fått inn noen spennende spillere men jeg sliter litt med å se hvem som skal lage veldig mange mål der nede. 

7 Vif. Har en fryktelig god rekke som kan lage mye krøll, men bak de ser det litt tynt ut. Spørsmålet er om super rekken leverer som de gjorde i fjor og om de tåler belastningen like godt enda en sesong.

8 Lørenskog. Har mistet mange gode spillere og ser svekket ut, så spørs det om ungutta som vil få mye spilletid tar steget og leverer.

9 MS. Ser litt lette ut men de har satset på unge importer som jeg er veldig spent på om holder nivået de trenger for at MS skal kommer topp 8. De vil sikkert være vanskelig å spille mot, men er det nok til å klare en plass i sluttspillet?

10. Kongsvinger. Får bare håpe at nye treneren og nye importene gjør at de får tosifret med poeng og helst over 15-20.

Jeg tror som sagt at topp 3 skiller seg ut, Lillehammer er en liten joker her siden de vil være så gode fremover. Å tippe på lagene mellom 5 og 9 blir egentlig veldig bingo siden jeg tror de vil være jevne.

Men uansett ønsker jeg alle lykke til og måtte alle få en positiv sesong:)

elbarca86
elbarca86Innlegg: 32950
05.09.17 21:28

Jeg er mest spent på om vi fullfører grunnserien med 10 lag. 

nri-20
nri-20Innlegg: 11757
05.09.17 21:57

Ja i år må publikum og sponsorer steppe opp i Lørenskog annars er ikke klubben levnadsdyktig ...Kongsvinger og Lørenskog er godt plantet i rød sone 

RoyHod
05.09.17 23:05

Det kunne jo vært greit om folk legger ut sitt tips for sesongen her nå før det hele starter. Nå har vi sett våre lag i noen kamper og har sikkert litt tynt grunnlag for mange av de andre lagene. Det er mye som tyder på en spennende og jevn sesong, og mye kan forandre seg rundt jul når enkelte lag velger å forsterke seg inn mot sluttspillet. Legg gjerne ved en liten begrunnelse på tipsene, så får vi forhåpentligvis noen gode diskusjoner i løpet av sesongen ;)

elbarca86
05.09.17 23:10
RoyHod: Det kunne jo vært greit om folk legger ut sitt tips for sesongen her nå før det hele starter. Nå har vi sett våre lag i noen kamper og har sikkert litt tynt grunnlag for mange av de andre lagene.

Jeg er faktisk på like tynn is med mitt eget lag da jeg ikke har fått sett de enda. :) Registrerer at det var autobahnen rett opp i rekkene for #11 etter skaden til Ostenberg i dag. Med andre ord, det blir lenge til jeg ser kamp. 

Uansett. 1-3: Her finner man Oilers, Frisk og Storhamar. I den rekkefølgen.

Deretter kommer Lillehammer, VIF, Stjernen, Sparta, MS, Lørenskog og Kongsvinger.

Begrunnelse, ren magefølelse. Om de skulle finne noen ekstra kroner på Lørenskog så er ikke veien inn til sluttspill så lang.  

nri-20
05.09.17 23:42

Kommer en "utførlig" og syrlig gjennomgang om Getliga lagen  fra Oraklet på Lørenskog på Torsdag kveld :-)

(Innlegget ble redigert 05.09.17 23:43)

norball
norballInnlegg: 2901
06.09.17 09:14
RoyHod: Det kunne jo vært greit om folk legger ut sitt tips for sesongen her nå før det hele starter.

Har ikke sett i nærheten av nok av lagene, men prøver meg...

1. Stavanger
Norges beste blålinje. Holm er nå klar førstekeeper, usikkerhetsmoment om han blir skadet. Må erstatte vinnerstammen, og det skal ikke undervurderes. Solide løpere. Har midler til å hente solide forsterkninger ved juletider.

2. Storhamar
Tidenes løper-tropp på Hamar (igjen), men ingen matchvinner i mål og litt for få sikre kort på backplass. Gjør det bra i seriespillet, men takler ikke sluttspillet på samme måte. Bør kjempe om finaleserie uansett om Patrick Thoresen forsvinner til utlandet igjen eller ikke.

3. Frisk
Ligaens beste keeperduo. Dahlberg er umulig på sitt beste og Furseth bør få ut potensialet oftere med bedre arbeidsforhold. Bra sammensatt lag med poengplukkere både på backplass og løperplass. Slår importene til bør de kjempe om en ny finaleserie.

4. Lillehammer
Har fått en fin stamme med importspillere og talent. Ikke det helt store defensivt, men finner de flyten kan de fort bli et overraskelseslag.

5. Vålerenga
Plassert her under tvil. Har poeng-garantister i Ylven-Lindström-Ahlholm og en Søberg som er potensiell matchvinner. Mellomsesong med lite forventninger. Mangler bredde, og mangler pondus defensivt, men er et seigt lag å møte.

6. Sparta
Litt tynnere bredde enn rivalene i rødt? Har derimot et par-tre poengplukkere som må dra lasset. Kanskje slår et par av unggutta til også, men det blir litt mye "hvis og dersom".

7. Stjernen
Hvem skal score mål? Ellers har de en ganske jevn spillertropp uten de helt store toppene. Bygger vel litt langsiktig?

8. Lørenskog
Starter med blanke ark (også her hermer de etter VIF).  Stallen er ribbet for spillere og syltynn, spesielt på backplass. På den positive siden begynner ungdomssatsningen å gi resultater, og de har en av ligaens mest lovende talenter i Sebastian Johansen. Greier de å bygge klubbkultur og spillestil rundt de unge lokale, kommer kanskje publikum også?

9. Manglerud
Livingstone må starte på nytt (igjen), men Manglerud vil være vanskelig å møte i år også med unge, raske spillere. Mestrer sin rolle i eliten, men skal visstnok heve ambisjonene i år. Går det da? Kan ha fått en matchvinner i keeper Surek. 

10. Kongsvinger
Dette er vel siste sjanse til å bli et fullverdig elitelag. Har greid å forlenge med de som var OK i fjor. Ny trener, men tror ikke de nærmer seg sluttspillsplass.

(Innlegget ble redigert 06.09.17 09:15)

barba
barbaInnlegg: 2454
06.09.17 19:40

1. Oilers. Langt fra sikker på at de har beste laget, men stor bredde og ikke så avhengige av at en spesiell rekke eller enkeltspillere har dagen. Skulle de slite har de ikke noen problemer med å hente inn forsterkninger. Og det fra etter norske forhold øverste hylle. men ikke bedre enn at det ikke vil være noen sensasjon om det ikke blir finale. Det er solid, på grensa til traust, men lokomotivet går og går. Rollespillerne viktige og litt usikkert om nykommerne er helt i klasse med de som dro. 

2. Storhamar. kanskje på høyde spiller for spiller, men Storhamar et lite knepp foran på forwardsiden, litt tynnere bak. Storhamar litt mer avhengige av enkeltspillere for å produsere. Kvaliteten er der, og skadefritt ser jeg minst 4 forrykende rekker. Skadefritt verken er det eller blir det. Blir Thoresen, og skader blir holdt på et minimum kan de utfordre Oilers over sesongen og i sluttspillet. Uten Thoresen fortsatt finalekandidat. Kan også forsterke om nødvendig.

3. Frisk. Litt usikker etter en stang innsesong i fjor helt til Dahlberg ble skadet i finalene. De har tradisjon på å hente veldig gode importer, og det er de avhengige av igjen. Treffer de blir plasseringene på pallen helt bingo. Beste keepere topp tre.

4. Lillehammer. Litt bak de tre beste. Mye talent og gode importer. Akilleshælen blir det defensive og disiplin. Blir nok mange 7-4, evt 4-7 kamper. Ser for meg mange morsomme kamper med mye mål. 

5. Sparta. Her begynner det å bli vanskelig. Tror Sparta tar 5. plassen bla pga god keeper og mye fysikk. Det holder nok sjelden mot de ovennevnte, men blir gull verdt mot de litt lettere lagene ellers. 

6. Stjernen. Et brukbart lag som skriker etter målscorere. Keeperne må også opp et hakk for å forsvare denne plassen.

7. VIF. Ser tynt ut og spesielt på backsiden. Helt avhengige av 4 -5 løpere, derav fjorårets beste rekke fram til sluttspillet. Den kjenner man nå, så arbeidsforholdene deres er dårligere. I tillegg må Søberg stå på hodet i de fleste kampene. Ingen fordel med hele sesongen på bortebane.

8. M/S. Mye poeng oppi garasjen kan redde 8. plassen. Keeperen blir en nøkkelspiller her også, samt at arbeidslaget må kjøre på som vanlig. Ordentlig gufne å møte. Tror Berglund kan bli årets overraskelse og produsere mange poeng om han får boltre seg i førsterekka f eks med smarte Hoel. Fungerer det kan man fort se enda et hakk eller to opp på tabellen. Min spådom er at Berglund ender topp 10 og spiller for VIF neste år.

9. Lørenskog. Her kan jeg bomme. Ser flere gode spillere, en del talent, men bare nok til 1/2 til 3/4 lag. Og det holder ikke. Kan fort bli stor slitasje på stjernene og dermed skader og da kan det rakne helt. Også et økonomisk spørsmål her. Klarer de hele sesongen?

10. Kongsvinger. Tipper dette blir siste sesongen i toppserien. Bør sikte mot 20 poeng og da kan de utfordre Nidaros. Ryker Lørenskog ut kan de klare seg. 

Topp tre bingo, Lillehammer ser ut som en klar firer. 5 - 8 også helt åpent, to siste gir seg litt selv mener jeg. Så vil skader, formsvingninger og ikke minst dommere og østlandsmafia være avgjørende. Pluss at det kan bli endringer i troppene underveis. 

Da ønsker jeg alle en spennende og god sesong.

clavin
clavinInnlegg: 28981
06.09.17 20:32

1) Frisk

2) Oilers

3) Storhamar

4) Lillehammer

5) VIF

6) Sparta

7) Lørenskog

8) Stjernen

9) MS

10) Vinger

norball
norballInnlegg: 2901
07.09.17 09:50

Er visst utsolgt i fjellhallen nå. Gleder meg som en unge

barba
07.09.17 11:00

Skal bli morsomt på C feltet ja.

nri-20
07.09.17 19:40

1. Storhamar ,klubben har en fin blandning av gammalt og nytt og med en stark forwards bessetning og en publik som kommer på kamper så går dem hele veien i årets sesong 

2. Oilers , klubben har nog aldrig sett svagare ut kg for kg men dom har en fin juniorsatsning og har tatt en stor del rutinerade spillere fra andre klubber og jeg tror dom har muskler økonomiskt og kjøpe inn spillere om det raser ivei nedover i tabellen så 2 a plassen går til TMO 

3. Frisk Asker er beroende av att deres keepere levererer maks for og knipe en top plassering .Jeg såg svagheter i treningskamperne mot Lørenskog på disiplin og trohet mot spille stilen deres så det er den største svagheten att laget ikke alltids spiller som ett lag 

4. Stjernen har en spennande sesong i vente om deres defensiv holder mål så blir det en topp plassering , ny spillestil med litt mer open ice  og mindre spill mot vantet gjør backarna litt sårbara 

5. Sparta kommer nog og gå på ett flertal stygga tap grunnet deres coach som jeg syns er Getligaens dårligaste match coach  .Om spartaspillerne setter laget foren jaget så tipper jeg dem rundt 5 e plass ,men jeg tror ikke dom vender månge kamper fra underlege i årets sesong så 1a målet er viktigt for dem 

6 Lillehamer vet jeg for lite om men syns att dom passer gott inn med ett fint styrspill og tufft spill foren både målen sist sesong 

7.Vif ,klubben må holde sig skadefrie og sette sin litt till MLY og Brede og keepern som må yte maks , men jeg tror att klubben kjører en billig sesong i år 

8. MS ligger sikkert på en ok plass når klubben må selge av med halve laget igjen , jeg skjønner ikke att coachen gidder  år etter år 

9. Lørenskog har fått spart ihop ett ok lag fullt av juniorer og spillere fra Div 1 og så er det en god gammal proff i hver line .Men klubben og spillerne har visst en stor offervilje og vendt 2 st treningskamper ifra flermålsunderlege så blir klubben skadefri og Johansen spiller som i treningskamperne kan det rekke enda frem tim 4 e plass .

10. Kongsvinger tror jeg ikke fullfører sesongen 

(Innlegget ble redigert 07.09.17 19:47)

RoyHod
07.09.17 22:04

(Innlegget ble redigert 07.09.17 22:07)

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 39086
07.09.17 22:22
nri-20: 2. Oilers , klubben har nog aldrig sett svagare ut kg for kg men dom har en fin juniorsatsning og har tatt en stor del rutinerade spillere fra andre klubber og jeg tror dom har muskler økonomiskt og kjøpe inn spillere om det raser ivei nedover i tabellen så 2 a plassen går til TMO

Vi har blitt lettere siden i fjor ja.. Soares har jo slanket seg med 6 kg, så vi har blitt langt lettere.

clavin
clavinInnlegg: 28981
07.09.17 23:18
RoyHod: Fasiten på tabell og sluttspill er nå ute

De kommer seg. Litt mer brodd i vurderingene denne gang.

Bilvrag
BilvragInnlegg: 15337
08.09.17 17:22

1) Storhamar
2) Oilers
3) Frisk
4) Lillehammer
5) Sparta
6) Vålerenga
7) Stjernen
8) Lørenskog
9) MS
10) Kongsvinger

På papiret, så ser vi svekket ut offensivt. Vi vant pokalen sist med èn produserende rekke, og den er nå borte. Van Guilder (10+18) og Kissel (13+12) sto for vanvittige 53 poeng på 14 kamper i sluttspillet. Tar man med siste rekkekamerat Nystrom (4+8), så stod den rekka for 65 poeng i sluttspillet. I finalen var det utelukkende disse tre det handlet om, og 35 av 43 løperpoeng var signert nevnte troika.

Forhåpentlig så har vi et mer balansert lag i år, med flere produserende rekker. Gulbrandsen har fått inn spillere som passer hans filosofi og er oppe til eksamen i år. Dette er "hans" lag. Higson har hentet "trygt" i Gedig og Romano som har levert i GET tidligere, samt Reed som har levert i Danmark. Kokkola ble hentet usett, men med gode referanser.

Spennende blir det ihvertfall, og jeg tror ikke at vi tar serien i år. Det blir forhåpentlig jevnt hele veien inn.

God sesong!

elbarca86
08.09.17 19:16

Er det bare jeg som er skuffet over tenningsnivået de første 9 minuttene? Kjør over en jævel da vel. 

elbarca86
08.09.17 19:20

Tar seg opp. Fortjent ledelse til Storhamar.

Kristwic7
08.09.17 19:21
elbarca86: Er det bare jeg som er skuffet over tenningsnivået de første 9 minuttene? Kjør over en jævel da vel.

Har Ylven blitt bløt? Hvor er albuene til Ask?

(Innlegget ble redigert 08.09.17 19:21)

elbarca86
08.09.17 19:24
Kristwic7: Hvor er albuene til Ask?

Litt overrasket at han ikke har ønsket Thoresen velkommen tilbake til Norge. 

Kristwic7
08.09.17 19:28
elbarca86: Litt overrasket at han ikke har ønsket Thoresen velkommen tilbake til Norge.

Ja, det kan du si. Kunne gitt han en hyggelig velkomst i det minste.

elbarca86
08.09.17 19:30

wow kasper. alle vet du er engafan, men ro deg ned a. 

elbarca86
08.09.17 19:54

Gleder meg til Shampo skal henge ut Brede igjen. 

elbarca86
08.09.17 20:07

Steming stiger. Always coca cola. 

RoyHod
08.09.17 22:10

Jaja, Jensen og Larrivee holder ikke nivået lenger.....

En god kamp av Storhamar og en god kamp av vif, men Storhamar brenner en del sjanser på en god Søberg. Vif var effektive og det er lov, men Storhamar var det klart beste laget og viser at de har fått tyngde de har manglet. Dahlstrøm med en fantastisk debut og 4 poeng. Men han får gode arbeidsforhold i rekke med de avdankete. Patrick gjør mye bra og taklingen på Tallak er jo bare nydelig, men ellers gjør han mye bra med pucken selv om målet mangler.

Alt i alt en god åpning på sesongen og optimismen råder på Hamar, så får vi satse på at det kommer 5-6000 på tirsdag for å støtte laget:)

barba
09.09.17 00:20

Hjemme igjen. Flott kamp med nerve og trykk til tider krydret med fine sekvenser og mange sjanser. Avdankede Larrivee og Jensen on fire i rekke med Dahlstrøm. Rekka til Patrick farlig omtrent i hvert bytt og produserte sjanser og utvisninger i fleng. Patrick imponerende i sin defensive jobbing og spilte fram til store sjanser og burde nok satt et par selv også. 3 i stengene er nære fra den rekka og hauger med sjanser ellers. De to siste rekkene plager VIF ustanselig og presser høyt. 

Negativt? Joda, slurv i egen sone ga tre mål i mot som er aldeles for mye. Først en tellefeil etter feilpass ut av sona, så en real indianer fra Jimmy, merkelig nok. Upresset sender han pucken bak ryggen og rett ut i slottet. Hadde han vært VIFspiller hadde han blitt genierklært, nå ditto motsatt. Siste kommer etter dårlig klarering og spiller plutselig alene foran mål. Første og siste ser det ut som Østlund bør ta også, spesielt første. Dette må vekk. Men alt sitter sjeldent i første forsøk. Innimellom så man kapasiteten til Patrick, og det skal bli morsomt framover. Og taklinga på Tallak var verdt penga alene. Tydelig at han kommer fra større tempo og kraft. Unødvendig å gjøre en 6-1 kamp til spennende 4-3 kamp, men morsomt var det.

barba
09.09.17 01:58

Tar med en ting til. Siste halvdel av 3. periode begynte Søderstrøm/ Jacobs å aktivt endre litt på rekker, ikke minst ved at Patrick tok dropper og byttet, samt litt i oppspillfasen som ble kortet ned og mer rett fram. Kanskje det lille som tippet det. Og det er coaching vi ikke såg så mye av i fjor for å si det pent. Nice.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 31698
09.09.17 11:15

Mitt tips (litt sent)

1. Frisk Asker (liker lagbyggingen de holder på med)
2. Storhamar (klasse offensivt, stor bredde)
3. Stavanger Oilers (mye usikkerhet samtidig som de 2 over har blitt bedre)
4. Lillehammer (spennende lag på gang)
5. Vålerenga (mye ungt, venter på ny hall før de kommer for fullt)
6. Stjernen (Ujevne og dermed også veldig opp og ned)
7. Sparta (er jeg påvirket av Elbarca?)
8. MS (ungdommelig pågangsmot)
9. Lørenskog (når økonomien er så dårlig så vil det også påvirke omgivelsene og spillerne. Bare å se til Viking i fotball)
10. Kongsvinger (Ed Galiani, hadde vært kult om han tryllet, men med dette utgangspunktet er det nok umulig)

TAdams6
TAdams6Innlegg: 31698
09.09.17 18:15

Oilers-Frisk 2-3

Så bare 3.periode, jevnt.

Som forventet/fryktet så ble det tap i første kamp.

Bilvrag
BilvragInnlegg: 15337
09.09.17 18:17

Alltid kjedelig å tape, selv om det er aldri så forventet. Fikk ikke sett kampen, så jeg fikk gleden av å følge den på HockeyLive. Offensivt coachet av Sune å ta keeper på 2-2 med 20 minutter igjen. Det lykkes dog, selv om Frisk scorer med 8 mann på isen.

Ellers virker det som HockeyLive henger brukbart med. Håper det blir mer stabilt enn i fjor.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg