Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Northug vs Dæhlie

NYTT TEMA
tøffen-28
tøffen-28Innlegg: 2008
01.03.10 20:43

Northug blir nok større en Dæhlie.. det er jeg sikker på.. veldig mye mer komplett skiløper enn det Dæhlie var..

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 10054
01.03.10 20:45

Så lenge man fortsetter med fellesstarter så har han sjansen til det. Men å kalle Northug mer komplett en Dæhlie, blir for dumt. Ennå. Dæhlie kunne faktisk spurte selv om han ikke vant hver spurt.

Dæhlie vant også 50km enkeltstart.

(Innlegget ble redigert 01.03.10 20:45)

BareNorsk
BareNorskInnlegg: 1667
01.03.10 20:46
tøffen-28: Northug blir nok større en Dæhlie.. det er jeg sikker på.. veldig mye mer komplett skiløper enn det Dæhlie var..

Hvordan vet du det, Dæhlie hadde sinnsyk god teknikk, det er mangelvare hos Northug.

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 4525
01.03.10 20:49

Dæhlie var jo komplett i forhold til den tidsepoken han herjet i. VM og OL-gull både på femmil og 10 kilometer. Dæhlie var riktignok ingen stor spurter, men har V-cup seier i sprint og spurtslo Smirnov i Falun. På 90-tallet var han komplett, det ville ikke han vært i dag. På samme måte som dagens Northug ikke hadde vært komplett på 90-tallet..

tøffen-28
01.03.10 20:51

Dæhlie var kun et 02 fenomen.. og hadde garantert ikke hatt mange seierer hvis han hadde gått i dag pga mange fellesstarter.. Og når man er verdens beste spurter i begge stilarter, hvordan kan man da ha dårlig teknikk.. kommentar fra Alsgaard: man vinner ikke spurter uten god teknikk, spurt er veldig mye teknikk..

clavin
clavinInnlegg: 19176
01.03.10 20:52
SirKillalot: Dæhlie kunne faktisk spurte selv om han ikke vant hver spurt.

Jeg husker i farten kun tre spurter Dæhlie var involvert i, mot Smirnov i 93, Fauner i 94 og Alsgaard i 98. Av disse vant han en og tapte to ganske klart. Jeg vil si at Dæhlie ikke var spesielt god spurter.

Når det gjelder det å måle Nordthug opp mot Dæhlie er det nettopp spurt som er Nordthugs store fortrinn. Jeg er ikke sikker på om han ville vunnet 50 km i intervallstart (som Dæhlie gjorde i to OL), og samtidig tviler jeg på om Dæhlie ville klart å vinne dagens fellesstarter på samme måte som han vant sin tids intervallstarter. Konklusjonen er at begge får være glade for at de var barn av sin respektive tid. Nordthug har uansett en del å ta igjen om han skal regnes i Dæhlie-klasse. Mulig han er et vel så stort talent (noe Alsgaard også var), men dette er langt i fra nok.

kennis82
kennis82Innlegg: 10783
01.03.10 20:53

Dæhlie var enorm. Northug er stor, kommer til å bli større. Sporten har endret seg alt for mye med forskjellige typer renn til at det kommer til å bli mulig å sette disse direkte opp i mot hverandre. Hadde vi fått sett en Petter på knallgode ski på den ene "ordentlige" distansen i OL, altså 15 km, så hadde han kanskje kunne motbevist noe av kritikken. Nå har Petter bevist i VM og OL at han behersker det aller meste, hva sprint, spurt og massestart gjelder. Nå må han bare sørge for å vinne de "vanlige" skiløpene også slik at alle som har nostalgien i godt behold også kan trykke Petter til sitt bryst.

Vagabond79
Vagabond79Innlegg: 975
01.03.10 20:54

Dæhlie var enorm, men jeg har trua på at Northug blir større. Vanskelig å si nå, kan komme opp nye som danker Pettern ut ganske snart.

Tiden vil vise, egentlig håpløst å diskutere, blir bare synsing og spekulasjoner.

tøffen-28
01.03.10 20:58

Nå er det jo bevist at Dæhlie og resten ev de norske løperne lå langt foran de andre på ski og gli og fikk mye gratis der, nå er det mer tvert i mot.. Og Dæhlie hadde også en fordel at han fikk et OL med kun 2 års mellomrom og er da atskillig lettere å ta flere gull.. og var nok færre nasjoner som satset da og..

clavin
01.03.10 21:00
tøffen-28: Og Dæhlie hadde også en fordel at han fikk et OL med kun 2 års mellomrom og er da atskillig lettere å ta flere gull..

I sin tid kunne Dæhlie maks ta fem gull, i årets OL kunne Northug med maks uttelling ha tatt sju.

Men, dette vet du nok.....

tøffen-28
01.03.10 21:03

Ja, men å vinne sprint  å 5 mil, da er man komplett as.. alle nasjoner har jo egne sprint og distanse løpere..

hamplenedomplenedis
hamplenedomplenedisInnlegg: 3645
01.03.10 21:04
clavin: I sin tid kunne Dæhlie maks ta fem gull, i årets OL kunne Northug med maks uttelling ha tatt sju. Men, dette vet du nok.....

Var vel kun 6 øvelser i OL for langrennsløperne så noe mer enn 6 gull hadde blitt vanskelig for Northug hvis han ikke hadde stilt opp i en annen gren i tillegg da.

15 km fri intervallstart
30 km Duathlon
50 km Klassisk fellesstart
Lagsprint
Stafett
Sprint

(Innlegget ble redigert 01.03.10 21:05)

tøffen-28
01.03.10 21:07

Men etter mitt syn er Thomas Alsgaard beste norske løperen gjennom tidene, og det er han Petter bør slå.. Og Thomas er ufattelig mye større enn Dæhlie.. 1. Alsgaard 2. Northug 3. Dæhlie..

clavin
01.03.10 21:08
hamplenedomplenedis: Var vel kun 6 øvelser i OL for langrennsløperne så noe mer enn 6 gull hadde blitt vanskelig for Northug hvis han ikke hadde stilt opp i en annen gren i tillegg da.

OK, du har sannsynligvis rett. Jeg hadde fått det for meg at det var en 10 km i tillegg.

tøffen-28
01.03.10 21:11
clavin: OK, du har sannsynligvis rett. Jeg hadde fått det for meg at det var en 10 km i tillegg.

For damer ja, litt vanskelig for Northug å stille opp der da.. Men stavbrekk Hellner kunne jo stilt opp der for han er jo ganske femi:)

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 10054
01.03.10 21:18
tøffen-28: Men etter mitt syn er Thomas Alsgaard beste norske løperen gjennom tidene, og det er han Petter bør slå.. Og Thomas er ufattelig mye større enn Dæhlie.. 1. Alsgaard 2. Northug 3. Dæhlie..

Selvfølgelig...Dæhlies 8 OL-gull motsier den ganske lett. For ikke å glemme en haug verdenscuprenn seire og verdenscupen sammenlagt ble vunnet en rekke ganger.

tøffen-28
01.03.10 21:22
SirKillalot: Selvfølgelig...Dæhlies 8 OL-gull motsier den ganske lett. For ikke å glemme en haug verdenscuprenn seire og verdenscupen sammenlagt ble vunnet en rekke ganger

Som sagt så hadde Norge overlegne ski på den tida og fikk mye gratis pga det, og han fikk og 2 OL med kun 2 år i mellom og var ikke så mange nasjoner som satset skikkelig på langrenn på den tida heller..

jglefs
jglefsInnlegg: 631
01.03.10 21:25
Vagabond79: Dæhlie var enorm, men jeg har trua på at Northug blir større. Vanskelig å si nå, kan komme opp nye som danker Pettern ut ganske snart. Tiden vil vise, egentlig håpløst å diskutere, blir bare synsing og spekulasjoner.

Bjørn Dæhlie var en stor idrettsmann som vant rekordmange renn og medaljer, men jeg synes ikke han er den beste skiløperen vi har hatt.  Jeg vil nok mene at Thomas Alsgård var en mer perfekt skiløper, og ingen kunne gli fortere enn Alsgård med sin suverene skøyteteknikk.  Han er jo dessuten en mye høyere løper enn Dæhlie og trakk nok veksler på sin lange og elegante korpus.   Hvor stor Petter Nordthug blir er jo ikke godt å si, men intet tre vokser inn i himmelen. 

Jørn Glefsvik

tøffen-28
01.03.10 21:29
jglefs: Bjørn Dæhlie var en stor idrettsmann som vant rekordmange renn og medaljer, men jeg synes ikke han er den beste skiløperen vi har hatt.  Jeg vil nok mene at Thomas Alsgård var en mer perfekt skiløper, og ingen kunne gli fortere enn Alsgård med sin suverene skøyteteknikk.  Han er jo dessuten en mye høyere løper enn Dæhlie og trakk nok veksler på sin lange og elegante korpus.   Hvor stor Petter Nordthug blir er jo ikke godt å si, men intet tre vokser inn i himmelen.  Jørn Glefsvik

Helt enig:) Når Thomas gadd å gå parkerte han Dæhlie i toppform, se 3 mila på Lillehammer og jaktstarten i Nagano.. Dæhlie sa jo selv at 3 mila på Lillehammer er et av hans beste løp, men ble knust av Alsgaard med nesten minuttet..

Vagabond79
Vagabond79Innlegg: 975
01.03.10 21:39
jglefs: Jeg vil nok mene at Thomas Alsgård var en mer perfekt skiløper, og ingen kunne gli fortere enn Alsgård med sin suverene skøyteteknikk.  Han er jo dessuten en mye høyere løper enn Dæhlie og trakk nok veksler på sin lange og elegante korpus.

Hehe, det var da måte på beundring av kroppslige attributter :P Men jeg husker Alsgaard svingte veldig i prestasjonene, Dæhlie var mer stabil.

tøffen-28
01.03.10 21:43

Dæhlie stabil pga av hans medfødte utrolige o2 opptak.. Dæhlie var kun et o2 fenomen..

EmreNufc
EmreNufcInnlegg: 2425
01.03.10 21:48

Vi kan ta en liten sammenlikning av de to. La oss sette strek ved 24 år (som er så gammel Petter er nå) og se hva de fikk til fram til denne alderen: (tror og håper tallene under stemmer)

20 år:

Northug: Norgesmester, 1 WC-seier, 4x juniorverdensmester

Dæhlie: ?

21 år:

Northug: 1 VM-gull, 4. plass Tour de Ski, 1 WC-seier

22 år:

Northug: 1 etappeseier i Tour de Ski

23 år:

Northug: 3 VM-gull. 2. plass WC. 2. plass TdS, 2 WC-seire, 1 etappeseier TdS

Dæhlie: 3 WC seire. 3. plass WC

24 år:

Northug: 2-1-1 OL-medaljer. 3 etappeseire TdS. 2. plass TdS. 1. plass WC. 3 WC seire

Dæhlie: 2 VM-gull. 3. plass VW. 2 WC-seire

Totalt: (TdS etappeseire regnes som WC-seire)

Northug: 12 WC-seire, VM: 3-0-0, OL: 2-1-1, WC 1-1-0, TdS: 0-2-0

Dæhlie: 5 WC-seire, VM:2-0-0, OL: 0-0-0, WC 0-0-2, TdS: 0-0-0

Northugen har vært bedre enn Dæhlie så langt. Men det var først ved 24-25 år at Dæhlie sin karriere tok av. Da kom det 4 mesterskapsår på rad og Dæhlie huket inn 9 gull i Alberville, Falun, Lillehammer og Thunder Bay.

Abstract_Poet
Abstract_PoetInnlegg: 33621
01.03.10 21:51

Alsgaard har vel enda flere mesterskapsmedaljer i skapet enn Dæhli?

Det er en slående likhet mellom Northug og Dæhli (Hellner også for den saks skyld), og det er den enorme psyken. De har en helt egen evne til å ta ut det som trengs.

tøffen-28
01.03.10 21:55
Abstract_Poet: Hellner også for den saks skyld),

ikke sammenlign kong Petter med den femi stavbrekkeren da.. æsj..

tøffen-28
01.03.10 21:57
EmreNufc: Northugen har vært bedre enn Dæhlie så langt. Men det var først ved 24-25 år at Dæhlie sin karriere tok av. Da kom det 4 mesterskapsår på rad og Dæhlie huket inn 9 gull i Alberville, Falun, Lillehammer og Thunder Bay.

ja, det jeg sier jo:) og du må ta med at Norge hadde suverene ski på Dæhlie sin tid.. noe som er tvert i mot nå..

Abstract_Poet
Abstract_PoetInnlegg: 33621
01.03.10 22:01
tøffen-28: ikke sammenlign kong Petter med den femi stavbrekkeren da.. æsj..

Dette Hellner-hatet her inne begynner å grense mot mani

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 6232
01.03.10 22:04
Abstract_Poet: Alsgaard har vel enda flere mesterskapsmedaljer i skapet enn Dæhli?

Kan du ikke sjekke selv da? Du har kontakt med internett?

http://no.wikipedia.org/wiki/Thomas_Alsgaard

http://no.wikipedia.org/wiki/Bjørn_Dæhlie

Skal være rimelig blind for ikke å se hvem av disse som er mestvinnende.

tøffen-28
01.03.10 22:06

klart man hater en som tar fra Petter gullet med juks.. han visste at han måtte sette Petter ut av spill før spurten, og gjorde det med feige midler.. Men vi skal huske det til neste år i Kollen Hellner:)

tucan
tucanInnlegg: 8443
01.03.10 22:19
tøffen-28: Men etter mitt syn er Thomas Alsgaard beste norske løperen gjennom tidene, og det er han Petter bør slå.. Og Thomas er ufattelig mye større enn Dæhlie.. 1. Alsgaard 2. Northug 3. Dæhlie..

alsgård hadde kanskje ett høyere max-nivå, men var fryktelig ujevn. Mens dæhli presterte i stort sett hvert løp.. derfor holder jeg dæhlie foran alsgaard.. Per i dag ligger northug litt bak. Men tror han har store muligheter til å bli den største..

godt_vann
godt_vannInnlegg: 5326
01.03.10 22:20

Med toppfarten til Northug kan han bli tidenes beste.

Siste innlegg