Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Forby sprint - for stor afrikansk dominans?

[ Trådet ] NYTT TEMA
noah
noahInnlegg: 2046
09.04.10 18:52

Slik jeg har skjønt det vil en hvit mann aldri kunne bli like rask som verdens raskeste mann . Hvorfor da fortsette denne idretten? Årsaken er at sorte mennesker har en spesiell type muskelfibre , vellegnet for sprint. KAn man feks gi en sort mann et "handikap" slik som medvind i feks hopp idretten? at dette regnes ut i forhold til muskelfibrene hos de ulike? Det er blitt en kjedelig idrett når man er hjelpesløs på å vinne noe om man kommer fra nord europa etc.

Valdriss
ValdrissInnlegg: 2164
10.04.10 13:29

Afrikansk dominans sier du..?
Gi meg navnet paa etpar afrikanske sprintere 
med f.eks. VM- eller OL-gull...

bokorm
bokormInnlegg: 6756
10.04.10 19:17

Forby idrett. De som trener, dominerer alt for mye.

mvh bokorm

noah
10.04.10 22:11
Valdriss: Afrikansk dominans sier du..?
Gi meg navnet paa etpar afrikanske sprintere 
med f.eks. VM- eller OL-gull...

vell, tror du skjønte hva jeg mente! Nevn navnet på siste ikke sorte verdensmester i 100 meter heller!

Valdriss
ValdrissInnlegg: 2164
11.04.10 11:54

Ok, men du skrev vitterlig Afrikansk dominans..
Jeg henger meg paa ditt forslag, dvs. jeg foreslaar at vi
forbyr skiskyting, hopp, langrenn og liknende oevelser,
for det er saa faa fra Afrika som hevder seg i de grenene.

Jeg foelger daarlig med paa sprint maa jeg tilstaa, men
Borzov og Menelli er hvite loepere som hevdet seg bra
om jeg ikke husker feil...

men du er absolutt inne paa noe vesentlig naar du prater
om ulike muskeltyper, det vet jeg som var maratoner...

noah
11.04.10 13:50
Valdriss: Ok, men du skrev vitterlig Afrikansk dominans..

afrikanere kan  bli flinke i vinter sport. bare se på Shaun Cheep på skøyter, pygmeene kan få sitt første ol gull i bue skyting feks.. men det blir teit når en hvit mann ikke kan vinne ol i sprint, hvorfor gidde ha det på programmet da`!

bokorm
12.04.10 21:31
noah: men det blir teit når en hvit mann ikke kan vinne ol i sprint, hvorfor gidde ha det på programmet da`!

Ja, idrett er jo  bare til for at hvite skal føle seg best ...

Det er ikke så lenge siden sist hvite vant både 100 m og 200 m i OL. Men hvilken rolle spiller det om vinneren er svart, hvit, gul, rød, blå eller grønn? Poenget er å kåre den beste.

mvh bokorm

Freitas
FreitasInnlegg: 15798
13.04.10 14:38
noah: vell, tror du skjønte hva jeg mente! Nevn navnet på siste ikke sorte verdensmester i 100 meter heller!

I 2001 vant Zhanna Pintusevich-Block foran Ekaterini Thanou.

Uansett syns jeg det er et underlig utgangspunkt du har, å forby idrettsgrener der en rase dominerer av en eller annen grunn. Da blir det slutt på f.eks. bordtennis (kinesere), langrenn, hopp, skiskyting (hvite), og sånn kan man vel holde på til innlegget blir så langt at ingen gidder å lese det. Høydehopp bør jo også forbys, i og med at såkalte buskmenn fra Botswana for evig og alltid vil være sjanseløse til å bli verdensmestere.

Men siden det nå spilles curling på harde livet i Brasil kan vel det forbli lovlig?

noah
14.04.10 00:05
bokorm: Ja, idrett er jo  bare til for at hvite skal føle seg best ... Det er ikke så lenge siden sist hvite vant både 100 m og 200 m i OL. Men hvilken rolle spiller det om vinneren er svart, hvit, gul, rød, blå eller grønn? Poenget er å kåre den beste. mvh bokorm

jeg var inne på at hvite med annen muskelatur burde få ekstra tid når starten går. feks 0,40 sek, det vil utligne forspranget vi aldri kan nå, pga vi rett og slett ikke kan bli like rask, uansett hvordan vi trener.

MockingSmock
MockingSmockInnlegg: 677
14.04.10 09:09
noah: Slik jeg har skjønt det vil en hvit mann aldri kunne bli like rask som verdens raskeste mann

Ikke guden din Knut Tørum en gang ?

Litotes
LitotesInnlegg: 28416
14.04.10 09:24
Freitas: I 2001 vant Zhanna Pintusevich-Block foran Ekaterini Thanou.

Og i 2004 vant Yulia Nesterenko OL-gull.

(Innlegget ble redigert 14.04.10 09:26)

Abernaber
AbernaberInnlegg: 2916
14.04.10 09:25

Høres ut som vi må forby håndball og langrenn pga norsk dominans.

Kortbaneskøyter pga koreanerne og curling fordi Canada er overlegne.

tucan
tucanInnlegg: 2012
14.04.10 10:56
noah: jeg var inne på at hvite med annen muskelatur burde få ekstra tid når starten går. feks 0,40 sek, det vil utligne forspranget vi aldri kan nå, pga vi rett og slett ikke kan bli like rask, uansett hvordan vi trener.

Siden jeg da har ennå tregere muskulatur burde vel jeg kunne fått mer tid når starten går.  Jeg kunne helt sikkert ikke vært blant de raskeste i Norge uansett hvordan jeg hadde trent.. Det er jo urettferdig:-p..

Hva med f.eks svømming.. M.Phelps for eksempel har vel ekstremt store armer og bein... Burde ikke vi som ikke har så store armer/bein få ett forsprang på han? 

Om hvite ikke kan løpe så fort som de som stammer fra vest-afrika, er det vel bare å velge en idrett som vi kan bli best i..

noah
15.04.10 00:19
tucan: Siden jeg da har ennå tregere muskulatur burde vel jeg kunne fått mer tid når starten går.  Jeg kunne helt sikkert ikke vært blant de raskeste i Norge uansett hvordan jeg hadde trent.. Det er jo urettferdig:-p..  

Han Bolton kan vell starte med fotlenker, skulle ikke være så vanskelig å finne noe som gir likhet for alle!

bokorm
16.04.10 12:22
noah: jeg var inne på at hvite med annen muskelatur burde få ekstra tid når starten går. feks 0,40 sek, det vil utligne forspranget vi aldri kan nå, pga vi rett og slett ikke kan bli like rask, uansett hvordan vi trener.

Ja, det er jo farlig om noen skulle være dyktigere i noe enn andre ... Du minner meg om "Harrison Bergeron".

mvh bokorm

noah
01.05.10 02:14
bokorm: Ja, det er jo farlig om noen skulle være dyktigere i noe enn andre ... Du minner meg om "Harrison Bergeron".

skal man ha en idrett, så skal den være basert på rettferdighet. det er en grunn til at paralympics ikke arrangeres samtidig som de virkelige lekene.

bokorm
02.05.10 07:15
noah: skal man ha en idrett, så skal den være basert på rettferdighet. det er en grunn til at paralympics ikke arrangeres samtidig som de virkelige lekene.

Nettopp. Godt å se at du er blitt enig med meg.

mvh bokorm 

(Innlegget ble redigert 02.05.10 07:16)

bokorm
02.05.10 08:31
noah: Han Bolton kan vell starte med fotlenker, skulle ikke være så vanskelig å finne noe som gir likhet for alle!

Likhet for alle innebærer at alle får konkurrere under samme vilkår, ikke at alle presterer like godt. Det vil alltid være noen som gjør det bedre enn andre. Hvorfor er det et problem hvis den som gjør det best tilfeldigvis er svart?

mvh bokorm

noah
05.05.10 17:56
bokorm: Hvorfor er det et problem hvis den som gjør det best tilfeldigvis er svart?

ikke problem!

bokorm
05.05.10 20:18
noah: ikke problem!

Godt. Altså er det ikke noe problem om svarte dominerer 100 m, og dermed forsvinner poenget med åpningsinnlegget.

mvh bokorm

Bibelnissen
BibelnissenInnlegg: 6529
08.05.10 12:22
Valdriss: Ok, men du skrev vitterlig Afrikansk dominans..

Godt poeng.

Blir dog tungt å lese igjennom ditt innlegg med "aa" og "oe". Hehe. Har du ikke norsk tastatur?

noah
11.05.10 00:51
bokorm: Godt. Altså er det ikke noe problem om svarte dominerer 100 m, og dermed forsvinner poenget med åpningsinnlegget. mvh bokorm

Egentlig ikke. Jeg er ute etter lik mulighet for alle å vinne. Hoppsporten har innført ett trekk tillegg for for mye oppdrift. Da burde man ha et trekk for hvilke muskelfibre man har, slik at dette utligner forskjellen. Det blir jo nesten som at Bjørgen ikke skulle fått brukt astma medisin, er dette greit synes du. Skjønner du hvor jeg vil? Jeg vil ikke se at bare en type løpere vinner alle sprint løp pga de har perfekte muskelfibre.

bokorm
11.05.10 11:04
noah: Egentlig ikke. Jeg er ute etter lik mulighet for alle å vinne. Hoppsporten har innført ett trekk tillegg for for mye oppdrift. Da burde man ha et trekk for hvilke muskelfibre man har, slik at dette utligner forskjellen. Det blir jo nesten som at Bjørgen ikke skulle fått brukt astma medisin, er dette greit synes du. Skjønner du hvor jeg vil? Jeg vil ikke se at bare en type løpere vinner alle sprint løp pga de har perfekte muskelfibre.

Like muligheter vil ikke si at alle skal være like, men at alle skal kunne konkurrere på like fot, uten kunstige hjelpemidler eller hindringer. Å blande inn ytre forhold eller sykdom bare tåkelgger saken. Ditt forslag er uansett stikk i strid med prinsippet om like muligheter.  

mvh bokorm

noah
11.05.10 11:58
bokorm: Like muligheter vil ikke si at alle skal være like, men at alle skal kunne konkurrere på like fot, uten kunstige hjelpemidler eller hindringer. Å blande inn ytre forhold eller sykdom bare tåkelgger saken. Ditt forslag er uansett stikk i strid med prinsippet om like muligheter.   mvh bokorm

OK, jeg skal gi deg et eksempel på hva jeg mener!: I siste OL var det ei dame fra Sør Afrika som slo knockout på de andre på 800m. Man stilte da spørsmål om hun var kvinne eller ikke. Jeg vet ikke men.. 12 måneder er lang tid på å vite om ei er kvinne eller ikke! Jeg mener om jeg gikk på en pub og skulle sjekke opp ei dame, så vil jeg jo ikke komme hjem med en mann. så antennene mine ville vell fortelle om det var en kvinne eller ei. 100% har denne kvinnen kvinnelige kjønnsorganer, det burde være under enhver tvil. Så er saken , hvis ikke OL komiteen klarer å fjerne de fordelene denne kvinnen har genetisk, vil hun vinne OL og VM i 10 år fremover. Hvert år. Hun vil knuse de andre. Derfor vil de ha henne fjernet fra idretten.

Men om en men genetiske fordeler, sannsynligvis jamaica løper mot en svenske og vinner 100 av 100 ganger, så er det ikke så nøye! Skjønner du ikke, det er ikke likevekt!

bokorm
11.05.10 13:10
noah: OK, jeg skal gi deg et eksempel på hva jeg mener!: I siste OL var det ei dame fra Sør Afrika som slo knockout på de andre på 800m. Man stilte da spørsmål om hun var kvinne eller ikke. Jeg vet ikke men.. 12 måneder er lang tid på å vite om ei er kvinne eller ikke! Jeg mener om jeg gikk på en pub og skulle sjekke opp ei dame, så vil jeg jo ikke komme hjem med en mann. så antennene mine ville vell fortelle om det var en kvinne eller ei. 100% har denne kvinnen kvinnelige kjønnsorganer, det burde være under enhver tvil. Så er saken , hvis ikke OL komiteen klarer å fjerne de fordelene denne kvinnen har genetisk, vil hun vinne OL og VM i 10 år fremover. Hvert år. Hun vil knuse de andre. Derfor vil de ha henne fjernet fra idretten. Men om en men genetiske fordeler, sannsynligvis jamaica løper mot en svenske og vinner 100 av 100 ganger, så er det ikke så nøye! Skjønner du ikke, det er ikke likevekt!

Kvinner og menn konkurrerer ikke mot hverandre av forholdsvis åpenbare bioglogiske årsaker. I tilfelle du ikke vet hva jeg tenker på, vil du sikkert oppdage det om noen år ... Det finnes imidlertid en dle mennesker, visstnok ca. 1 av 10.000, som i større eller mindre grad er tvekjønnet, og det er ikke alltid like lett å avgjøre hvor grensen går. Spørsmålet er om Semeya er innenfor grensene eller ei. Svensker og jamaicanere er imidlertid ikke to ulike kjønn. Og hvorfor er det verre at jamaicaneren vinner i sprint enn at svensken vinner i langrenn? Så jeg skjønner utmerket godt hva du mener, men er ikke enig i at det skulle være noe problem.

mvh bokorm

(Innlegget ble redigert 11.05.10 13:11)

noah
12.05.10 01:16
bokorm: ... Det finnes imidlertid en dle mennesker, visstnok ca. 1 av 10.000, som i større eller mindre grad er tvekjønnet

Vil dette bety at tvekjønnede må ha eget OL eller delta i Paralympics?

bokorm
12.05.10 16:34
noah: Vil dette bety at tvekjønnede må ha eget OL eller delta i Paralympics?

Ingen av delene. Det er ikke lagt til rette for denne "unevnelige" gruppen. Hvis de ikke kvalifiserer til å regnes som kvinner, må de enten delta i klassen for menn eller la være å drive organisert idrett.

mvh bokorm

noah
12.05.10 23:03
bokorm: Ingen av delene. Det er ikke lagt til rette for denne "unevnelige" gruppen. Hvis de ikke kvalifiserer til å regnes som kvinner, må de enten delta i klassen for menn eller la være å drive organisert idrett. mvh bokorm

hvis de er 50/50 blir de vell ikke automatisk menn? Er det greit å utelukke tvekjønnede fra toppiddrett synes du? Er ikke dette damer ? De har et kvinnelig kjønnsorgan?? Og de som er 3 meter høye, skal ikke de få hoppe lengde??

bokorm
13.05.10 14:09
noah: hvis de er 50/50 blir de vell ikke automatisk menn? Er det greit å utelukke tvekjønnede fra toppiddrett synes du? Er ikke dette damer ? De har et kvinnelig kjønnsorgan?? Og de som er 3 meter høye, skal ikke de få hoppe lengde??

Hvor mange 3m meter høye mennesker har du møtt i ditt liv? Tenkte meg det, ja.

Det finnes bare to klasser i idretten. Hvis man ikke er kvinne, er klassen for menn den eneste muligheten. Det er ikke jeg som har lagd reglene, så det spiller liten rolle hva jeg mener er greit eller ei. Reglene går vel forøvrig ikke på ytre kjønnsorgan, men på mengden av testoteron. Men jeg synes det er naturlig at kvinneklassen er forbeholdt kvinner. Men så langt er det ikke blitt dokumentert at Semenya ikke opfyller kravene, for å nevne den saken som har aktualisert spørsmålet mest i nyere tid.

mvh bokorm

jakral
jakralInnlegg: 14016
13.05.10 14:49

Det har da vært hvite sprintere som har vunnet gull på 100m også på herresiden. Det er først de siste to-tre tiårene at svarte sprintere har tatt over i den graden vi ser nå.

Den raskeste 100m-tida til en hvit sprinter er vel over 25 år gammel (en polakk på 10,00) og det vitner jo om dårlig rekruttering, spør du meg. 10,00 var jo isolert sett en kanontid midt på 80-tallet.

Men det er en ung franskmann på gang nå, Christophe Lemaitre, som kan blande seg inn i toppen med tid og stunder. 10,04 som 19 åring i fjor er meget sterkt. Kanskje et tegn på nye tider?

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg