Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sjakk - ny gruppe på VGD

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18665
28.05.11 14:59

Velkommen til den nye sjakk-gruppa på VGD. Før het den Brettspill og var ikke så populær, men er nå døpt om og forfremmet til det vanlige forumet igjen.  

Har åpnet for Youtube-embedding som muliggjør visning av videoer i tråder. Her kan man se og diskutere klassiske oppgjør som tåler et gjensyn.

Håper at det vil være til glede for både "nye og gamle" sjakkspillere og for andre som vil lære og la seg underholde.

Vi håper at VGD kan bli en møteplass for flere også under sjakkturneringer hvor man kan følge med på streams o.l. Her er det tillatt å annonsere norske/lokale turneringer og for klubber, med måte selvsagt.

Kom gjerne med innspill og spørsmål her.

God diskusjon! Mvh Mod.

(Innlegget ble redigert 28.05.11 15:02)

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 9617
28.05.11 15:38

Herlig. Spilte en god del sjakk tidligere, og var ganske god, i hvert fall for alderen. Interessen har dabbet litt av, men tar ofte en runde eller to med min onkel, som for øvrig ble Vestlandsmester noen år tilbake.

VG Nett
28.05.11 15:59

Hvordan går de partiene da, gir du bra motstand? Jeg spilte også en del da jeg var liten, men interessen har fått en oppsving etter å ha sett på diverse stormestre og briljante partier på youtube og slikt. Nå er jeg med andre ord mer interessert og mindre kompetent enn noensinne! Håper å forandre på det siste :)

Mod.

Firzon
FirzonInnlegg: 14541
28.05.11 16:12

Anbefaler dere også i samme slengen å åpne YouTube embedding i blant annet Fotball - Spill, Fotball - Premier League og Fotball - Norsk.
Den er virkelig savnet på alle forumene. Og når den er på Fotball - Internasjonal ser jeg ingen grunn til at dere ikke kan gjøre det på de andre også. 

VG Nett
28.05.11 16:19

Firzon, vi skal se på det. Mod

olk1702
olk1702Innlegg: 14697
28.05.11 16:53

Hvorfor bytte navn på forumet?

VG Nett
28.05.11 17:02

Som en liten guide til de mest kjente partiene gjennom historien, kan denne listen kanskje være til nytte: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chess_games Mange fine matcher her, og de fleste er det gjort videoanalyser av. Disse kan for eksempel analyseres og diskuteres videre i denne gruppa.

Mod.

Alex_Song
Alex_SongInnlegg: 1624
28.05.11 18:14

Brettspill var et bedre navn.

- Alex

Potov
PotovInnlegg: 1648
28.05.11 18:43

Det var bare dette som manglet.

Bitbiter
BitbiterInnlegg: 16278
28.05.11 22:45

Hatten av for VGD her. Jeg for min del har aldri vært interessert i sjakk. Eier ikke tolmodighet til et slikt spill. Men det er de som gjør det, og sjakk får stadig økende respekt.

Så at VGD får på plass et eget sjakk forum tror jeg vil være en innertier. Og sannsynligvis så vil det gjøre at flere velger å logge seg inn, og dermed tjener VG mer pæng. Og å tjene penger, for å sitere sunnmøringer, er jo aldri galt

olk1702
28.05.11 23:49

Hvorfor er Sjakk-forumet under Sport egentlig? Burde nesten vært under Kultur og Fritid...

Xaja
XajaInnlegg: 895
29.05.11 00:13
olk1702: Hvorfor er Sjakk-forumet under Sport egentlig? Burde nesten vært under Kultur og Fritid...

Kanskje fordi sjakk er en idrett...

olk1702
29.05.11 00:41
Xaja: Kanskje fordi sjakk er en idrett...

Har fortsatt ikke sett noen fra IOC som har sagt at sjakk er en idrett...

Agay_Prispu
Agay_PrispuInnlegg: 5165
29.05.11 00:55
Bitbiter: Hatten av for VGD her. Jeg for min del har aldri vært interessert i sjakk. Eier ikke tolmodighet til et slikt spill. Men det er de som gjør det, og sjakk får stadig økende respekt.

Kanskje du skulle prøvd en kjappere type brettspill med enklere regler? Er grei "hyttemoro" faktisk. 

Ikke sjakk akkurat, men et noenlunde sjakkliknende spill fra vikingetida. "Kongens bord". Walisisk versjon finnes også som Tawlbrwdd. Finnes enkel variant og en litt mer "avansert", men likevel et spill med enkle regler for "hvermannsen".  

Se linkene :

http://en.wikipedia.org/wiki/Hnefatafl

http://www.abandonia.com/no/games/13637/Kings+Table+-+The+Legend+of+Ragnarok.html

(Innlegget ble redigert 29.05.11 00:56)

Agay_Prispu
29.05.11 00:58

(hvis det er to gode spillere blir det faktisk litt hodebry.. Hvis man skal downloade PC-versjonen her så må man nok kjøre den gjennom "DOSbox", som er gratis å hente.. På svensk tror jeg det heter Tablus eller Tablut og har en enda enklere form -kunne ihvertfall før spilles på nett)

(Innlegget ble redigert 29.05.11 00:59)

Bitbiter
29.05.11 01:34
Agay_Prispu: Kanskje du skulle prøvd en kjappere type brettspill med enklere regler? Er grei "hyttemoro" faktisk.
Ikke sjakk akkurat, men et noenlunde sjakkliknende spill fra vikingetida. "Kongens bord". Walisisk versjon finnes også som Tawlbrwdd. Finnes enkel variant og en litt mer "avansert", men likevel et spill med enkle regler for "hvermannsen".
Se linkene :
http://en.wikipedia.org/wiki/Hnefatafl
http://www.abandonia.com/no/games/13637/Kings+Table+-+The+Legend+of+Ragnarok.html

Naaa, jeg har mitt brettspill. Monopol. Selv om det er et veldig langdryg spill, så har det et element som tenner meg. Penger.

Og da mener jeg den gamle monopol. Ikke den nymotens dritten med kredittkort og slikt møl.

Jeg vet nøyaktig hvilke eiendommer jeg er ute etter. Jeg kjøper alltid de to dyreste hvis jeg havner på dem. Men jeg kjøper dem ikke for å eie dem, men for å bytte dem bort. Det er veldig mange nitwit som er ute etter de to.

Bitbiter
29.05.11 01:40
olk1702: Har fortsatt ikke sett noen fra IOC som har sagt at sjakk er en idrett...

Det er fordi IOC ikke har klart å selge den. Men sjakk er idrett på lik linje med andre.

Det Magnus Carlsen driver med er en fantastisk prestasjon.

Agay_Prispu
29.05.11 02:42

Definisjonen på idrett har ikke noe med prestasjonsnivå å gjøre. Idrett er idrett fordi det er fysisk aktivitet i konkurranseform. 

Magnus Carlsen er imponerende og sjakk på høyt nivå en hard utfordring. Men sjakk er et "spill". Akkurat som golf. 

Så kan man debattere om OL også skal inneholde spill..

(Innlegget ble redigert 29.05.11 02:42)

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 9617
29.05.11 02:50
VG Nett: Hvordan går de partiene da, gir du bra motstand? Jeg spilte også en del da jeg var liten, men interessen har fått en oppsving etter å ha sett på diverse stormestre og briljante partier på youtube og slikt. Nå er jeg med andre ord mer interessert og mindre kompetent enn noensinne! Håper å forandre på det siste :) Mod.

Nja, jeg ga mer motstand før. Holdt han også til remis en gang, og var sånn passe stolt da. Er en god stund siden han spilte aktivt også, men fortsatt snakker han om at han kan hundrevis av forskjellige åpninger, og at han memorerer hva slags mottrekk som vil være smarte for de og de trekkene, ganske langt ut i spillet.

Selv er jeg på et litt lavere nivå og rullerer bare på tre forskjellige åpninger. Når midtspillet kommer igang spiller jeg bare etter det som synes å være smart. Er vel det som skiller de mer profesjonelle fra amatørene, at de nærmest har spilt det samme partiet tusenvis av ganger før man kommer til sluttspillet.

Får håpe Mod kan forbedre kompetansen sin, anbefaler sterkt å lese litt generelle tips du finner på nettet, spesielt om forskjellige åpninger man kan bruke når du kommer litt videre.

ulfarne
ulfarneInnlegg: 25263
29.05.11 10:40

Denne slår nok an

Donkeyboy
DonkeyboyInnlegg: 977
29.05.11 11:05
Bitbiter: Det er fordi IOC ikke har klart å selge den. Men sjakk er idrett på lik linje med andre. Det Magnus Carlsen driver med er en fantastisk prestasjon.

Sjakk har vel aldri vært definert som en idrett, men som spill derimot.  Definisjonen av idrett er fysisk arbeid, mens begrepet sport er litt mer diffust. Så, om man sier at sjakk nesten faller inn under katagorien sport, da skal ikke jeg si noe på det. :) 

Corvus
CorvusInnlegg: 19403
29.05.11 11:53
Xaja: Kanskje fordi sjakk er en idrett...

Ikke idrett, sjakk gaar vel heller under sport, som er et bredere felt

Venny139
Venny139Innlegg: 7512
29.05.11 12:16

Synes heller at det burde hete "Brettspill og Kortspill" eller noe i den duren. Også at det heller legges under "Kultur og Fritid" tror at det ville vært greiere.

arnebernt
arneberntInnlegg: 192
29.05.11 16:35

Noen som kan annbefale noen steder å spille sjakk på nettet, evt. nedlasting?

Andropov
AndropovInnlegg: 32422
29.05.11 17:23
VG Nett: Velkommen

Så dere har altså en bruker her på forumet? Det var sannelig overraskende. Du skjønner - når jeg har forsøkt å svare dere i andre tråder, spørre dere om noe, eller på annet vis forsøkt å komme i kontakt med dere - så har jeg aldri fått noe svar!

Dette var gledelig nytt. Regner med at dere kommer til å være aktive og behjelpelige overfor forumets betalende brukere fremover.

Firzon
FirzonInnlegg: 14541
29.05.11 17:52
arnebernt: Noen som kan annbefale noen steder å spille sjakk på nettet, evt. nedlasting?

Har du prøvd å google "Chess online" eller noe lignende? Skal da ikke være så vanskelig. Liker ikke sjakk så godt, så derfor litt vanskelig for meg å anbefale sånt.

OleKjole
OleKjoleInnlegg: 7765
29.05.11 18:01
Andropov: Dette var gledelig nytt. Regner med at dere kommer til å være aktive og behjelpelige overfor forumets betalende brukere fremover.

Send Mod en mail. Svarer alltid hvis det er noe.

Steingrim89
Steingrim89Innlegg: 2434
29.05.11 21:40

Av spill på nett anbefales ICC. Ingen over, ingen ved siden. Jeg var medlem i 3-4 år, men har kuttet ut de siste årene da interessen har vært litt sunkende. Krever betaling for medlemskap. Finnes også flere nettsteder som er gratis. Jeg bruker fortiden chess.com som er helt ok. Freechess.org er også bra.

Ser frem til diskusjoner om forskjellige ting. Men diskusjonen rundt sjakk som sport, idrett eller fritidsaktivitet lar jeg ligge. Har vært altfor mye oppe, og har ofte altfor mange brukere med usaklige kommentarer.

arnebernt
arneberntInnlegg: 192
29.05.11 23:10
Firzon: Har du prøvd å google "Chess online" eller noe lignende? Skal da ikke være så vanskelig. Liker ikke sjakk så godt, så derfor litt vanskelig for meg å anbefale sånt.

Selvsagt kunne jeg gjort det. Det jeg spør om er om noen har noen annbefalinger, det vil si om de vet om en side med god kvalitet. Hvis du har store problemer med at  jeg spør om dette så... (sukk)

VG Nett
30.05.11 00:33

Har den siste tiden lett etter gode mobilapps for sjakk. En jeg liker veldig godt er "chess with friends". Koster vel ca 10-15 kroner, men fins også i gratisversjon. Her kan man logge inn via facebook, det er gratis å spille og ingen tidsbegrensning på partier, dvs i prinsippet korrespondansespill. Man kan ha ubegrenset antall partier gående med både kjente og ukjente. Slår lett ihjel en halvtime eller to man har til overs i løpet av dagen.

Andre gode tips om apps/programmer/nettsider fra dere?

Mod.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg