Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er sjakk idrett?

NYTT TEMA
Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 73921
18.11.13 10:17

Les den glimrende kommentaren til Truls Dæhli.

http://www.vg.no/sport/sjakk/artikkel.php?artid=10136818

Fra kommentaren:

Sjakk er ikke medlem av Norges Idrettsforbund, og målt etter hva Rognlien har uttalt er det heller ingen vits for sjakkforbundet å søke. Ifølge presidenten må det være et element av bevegelse om man skal oppfylle kravene idretten stiller, og sjakkspillere beveger seg ikke nok.

Skyttere, derimot, som enten ligger eller står, kan idretten tåle. Jeg ser ikke den store forskjellen, men et eller annet sted i skjæringspunktet mellom å ligge stille og trekke av et gevær, og å sitte stille og flytte en brikke på et brett, ser idrettspresidenten en avgjørende forskjell. Og slik går no dagan.

Synes selv han har mange gode poeng. Han sier det rett ut. Det er ikke Magnus Carlsen som trenger idretten, men idretten som trenger Magnus Carlsen.

Er Idrettspresident Børre Rognlien ekstremt trangsynt som jeg mener eller mener dere at Børre Rognlien har rett ?

KingKong5
KingKong5Innlegg: 5656
18.11.13 10:20

Det er vel et poeng at dersom sjakk virkelig var en del av Norges Idrettsforbund så ville jo ikke Magnus Carlsen fått lov til å konkurrere fra ung alder.

Magnus Carlsen konkurrerer om å blir verdensmester i sjakk. Om det er en aktivitet som passer inn i Norges Idrettsforbunds definisjon av idrett er mindre viktig.

Kul_Djevel
18.11.13 10:23
KingKong5: Magnus Carlsen konkurrerer om å blir verdensmester i sjakk. Om det er en aktivitet som passer inn i Norges Idrettsforbunds definisjon av idrett er mindre viktig.

Ja, det er mindre viktig selvsagt. Derfor sluttkommentaren til Truls Dæhli ble viet plass i mitt innlegg. Det er ikke Magnus Carlsen som trenger idretten, men idretten som trenger Magnus Carlsen.

Personlig så anser jeg Magnus Carlsen som den største idrettsmannen vi har hatt. Nå er jeg ikke spesielt sportsgal og vier ikke mye tid til idrett, men skal ærlig innrømme at jeg har latt meg påvirke av sjakk-vm og virkelig har blitt bitt av sjakkbasillen. Spilte mye selv før og ser frem til å ta opp igjen spillingen.

KingKong5
KingKong5Innlegg: 5656
18.11.13 10:28
Kul_Djevel: Spilte mye selv før og ser frem til å ta opp igjen spillingen.

Du får si fra hvis jeg skal feie deg av brettet.

Kul_Djevel
18.11.13 10:30
KingKong5: Du får si fra hvis jeg skal feie deg av brettet.

He he, ja det er ikke umulig at du hadde klart det. Jeg anser meg selv kun som middels god, men siden det er en stund siden jeg har spilt, så må det vel noen parti til før jeg er tilbake til mine middels gode ferdigheter :)

(Innlegget ble redigert 18.11.13 10:31)

UVox
UVoxInnlegg: 17956
18.11.13 10:41
Kul_Djevel: Er Idrettspresident Børre Rognlien ekstremt trangsynt som jeg mener eller mener dere at Børre Rognlien har rett ?

Dreier seg trolig mest om å sette en slags grense rundt hva som er naturlig å legge inn under idrettsforbundet.

Om brettspill som f.eks. sjakk hører under idrettsforbundet; hva da med kortspill som f.eks. bridge? Dataspill?

Selv forstår jeg ikke helt debatten om sjakk som idrett eller ikke idrett - den er ikke veldig viktig, sjakk står seg utmerket på egen hånd og har neppe behov for NIFs klamme omfavnelse og strikte reglementer.

Kul_Djevel
18.11.13 10:44
UVox: sjakk står seg utmerket på egen hånd og har neppe behov for NIFs klamme omfavnelse og strikte reglementer.

Helt klart. Det er ikke sjakk og Magnus Carlsen som trenger NIF, men mer NIF som kanskje trenger Magnus Carlsen.

LeBron
LeBronInnlegg: 10815
18.11.13 10:47
UVox: Selv forstår jeg ikke helt debatten om sjakk som idrett eller ikke idrett - den er ikke veldig viktig, sjakk står seg utmerket på egen hånd og har neppe behov for NIFs klamme omfavnelse og strikte reglementer.

Enig, det er en debatt som er veldig lite viktig, men som tydeligvis vekker veldig sterke følelser og behov for å være vandrende ordbok hos enkelte. 

Personlig håper jeg ikke de går inn under idrettsforbundet, ei heller blir en OL gren, OL er stort nok, vi trenger noe å følge med på utenom OL og :)

Jeremenko
JeremenkoInnlegg: 8599
18.11.13 11:23

Tror sjakk bare skal være glad for at de slipper å forholde seg til Børre Rognlien, men argumentasjonen hans mot at sjakk ikke inneholder fysisk element blir litt merkelig så lenge for eksempel ulike varianter av presisjonsskyting er regnet som idrett.

finnur
finnurInnlegg: 5588
18.11.13 16:57
Kul_Djevel: Helt klart. Det er ikke sjakk og Magnus Carlsen som trenger NIF, men mer NIF

Følge sjakkvm med Lahlum er faktisk interessant! Han er på VG og kommenterer svært oppegående. Merkelig at en så smart mann som Lahlum er i SV:-)

tucan
tucanInnlegg: 19377
18.11.13 22:10

Om brettspill som f.eks. sjakk hører under idrettsforbundet; hva da med kortspill som f.eks. bridge? Dataspill?

Selv forstår jeg ikke helt debatten om sjakk som idrett eller ikke idrett - den er ikke veldig viktig, sjakk står seg utmerket på egen hånd og har neppe behov for NIFs klamme omfavnelse og strikte reglementer.

helt enig.. Samme jeg har sagt hele tiden..

skjønner ikke hvorfor denne debatten er så viktig.. Mange som virker veldig opptatt av å klassiffisere sjakk som idrett.. Skjønner ikke hva som er så viktig med det.. 

Denne debatten hadde heller aldri  vært oppe hadde det ikke vært for MC.. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49782
18.11.13 22:15
Kul_Djevel: Det er ikke sjakk og Magnus Carlsen som trenger NIF, men mer NIF som kanskje trenger Magnus Carlsen.

Hvorfor trenger NIF Magnus Carlsen?

NIF har overlevd i 150 år, skjønner ikke hvorfor de skulle trenge en sjakkspiller, særlig ikke når Sjakkforbundet ikke ønsker å være medlem.

turboneger11
turboneger11Innlegg: 35068
18.11.13 22:24

Anses ikke som idrett men er likefullt en linje på NTG. 

Floflofloflo
FlofloflofloInnlegg: 1704
19.11.13 12:15
Jeremenko: Tror sjakk bare skal være glad for at de slipper å forholde seg til Børre Rognlien, men argumentasjonen hans mot at sjakk ikke inneholder fysisk element blir litt merkelig så lenge for eksempel ulike varianter av presisjonsskyting er regnet som idrett.

Det betyr vel heller at presisjonsskyting kan revurderes som idrett.

Alt for mange lar sin beundring for Carlsen farge deres syn på om sjakk er idrett eller ikke.

Det er et brettspill, ikke idrett.

utvilsomt
utvilsomtInnlegg: 7982
19.11.13 13:42

Sammenlikningen med presisjonsskyting treffer veldig dårlig egentlig.

Presisjonsskyting er helt betinget av gjennomføringen fysiske bevegelser. Uansett hvor viktig den mentale faktoren er totalt sett, så kan ikke skytteren plassere kulen i blinken med tankevirksomhet. Fingerspissene er til slutt det avgjørende.

I sjakk er det motsatt; det fysiske danner forutsetningen, men det mentale avgjør.

Jeg synes imidlertid ikke dette betyr noe. Definisjonene av "idrett" bør ikke være så snever at sjakk kan utelukkes. Fordi sjakk har så mange klare likheter med "tradisjonelle idretter" (for å kalle det det), mener jeg det å fokusere på fysisk bevegelse som et avgjørende kriterium er en å bevege seg inn en uheldig blindgate. Særlig hvis det vil kunne være på bekostning av like rettigheter og muligheter.

Og skulle bridge (jeg kan ikke det spillet) og andre typer "spill" oppnå samme posisjon som sjakk, så ser jeg ikke bort i fra at de også burde kunne få medlemskap. Men en avgrensning må det utvilsomt gjøres mot spill der flaks spiller en betydelig rolle, i den forstand at hvem som helst kan lykkes uten nevneverdig øvelse eller talent. Jeg tenker da typisk på f eks poker (jeg vet ikke hva slags betydning flaks har i spillet bridge..?).

Med sjakkens "posisjon" snakker jeg først og fremst om det at et betydelig antall satser profesjonelt, noe som i tur har latt seg gjøre gjennom publikum (i vid forstand) sin interesse.

(Innlegget ble redigert 19.11.13 13:43)

McLovin
McLovinInnlegg: 11007
19.11.13 21:13

Turneringbridge er ren strategi ettersom alle spiller de samme kortene på forskjellige bord etter et roteringsprinsipp. I bridge er jo samspillet med makkeren viktig da.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 29372
19.11.13 23:17

God gammeldags diskusjon. Strengt tatt trur jeg sjakken faktisk er tjent med og gjøre dette med nennsom hånd. Dvs. at det ikke nødvendigvis først og fremst er en diskusjon som de tar opp. Ihvertfall med brede strøk i media. Trur man egentlig burde hatt en mediastrategi med å si at "det er ikke viktig" istedenfor og lage poeng ut av at det er idrett.

Man kan jo også argumentere med at en sterkt funksjonshemmet kan klare å spille sjakk, men ikke klare kanskje andre sporter som det kan være naturlig å sammenligne seg med (f.eks. dart).

Nå har det jo blitt litt bedre. Men for 25 år siden når jeg begynte å spille sjakk måtte man bokstavelig talt kutte lufta med kniv for å se brettet for all røyklukta. Da er ikke toppidrett det første man tenker på.

davidluiz
davidluizInnlegg: 721
20.11.13 10:07

Hvis man kutter av hendene på en sjakkspiller, kan han fortsatt spille ved å la et menneske eller maskin flytte brikkene (eller spille på datamaskin og gi kommandoer via stemmen) og man kan fortsatt si 100% at det er han som spiller sjakk.

Dart, diverse dataspill m.m. krever teknikk. Kutt av hendene og man er ferdig.

Jeg flytter sjakkbrikker omtrent like bra som Carlsen. Hvis kun det mentale kan være en idrett, er også en mattekonkurranse idrett.

3bf
3bfInnlegg: 614
21.11.13 10:16

Sjakken må vel ha alt å tjene på å holde seg langt unna pampene i NIF.

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 16128
21.11.13 15:34
Kul_Djevel: Er Idrettspresident Børre Rognlien ekstremt trangsynt

Ja. 

Norsk2
Norsk2Innlegg: 2636
21.11.13 18:08
Jeremenko: ikke inneholder fysisk element blir litt merkelig så lenge for eksempel ulike varianter av presisjonsskyting er regnet som idrett.

Tenk på hvor fort den kula beveger seg du.....
Men så igjen da; Dart ? 'Norges pilkastforbund' :)

Største forskjellen på dart og bueskyting, er vel at pilen kun drives frem av menneskekraft i dart, mens den  ellers får god hjelp av en bue.....

clavin
clavinInnlegg: 29095
21.11.13 22:00

Sjakk er et spill. Det kan nok også kalles sport, all den tid det er et sterkt konkurranseaspekt. Idrett derimot er det ikke i nærheten av å være.

I det hele tatt skjønner jeg ikke hvorfor noen på død og liv må kategorisere dette spillet som idrett. Blir det større da?

nemezida
nemezidaInnlegg: 3420
21.11.13 22:00
Floflofloflo: Det er et brettspill, ikke idrett.

Det spiller da vel ingen som helst rolle hva man kaller barnet, bortsett fra at brettspill leder tanken til slumpespill som ludo og monopol. Det er selvfølgelig helt feil. Jeg kan knapt mer om sjakk enn reglene, men har etter VM begynt å spille litt. Magnus Carlsen imponerer meg veldig. Han er kun 22 år i en konkurranse med 700 millioner klubbspillere + de mange amatører som meg selv. Det er like mange variabler av trekk i sjakk som atomer ett eller annet sted - milliarder. Sjakk er et konsentrasjonsspill med masse nerve som sikkert gir spillerne høy puls, ihvertfall Magnus' far. For egen del er det mye tyngre å være sliten i hodet enn i kroppen.

Magnus Carlsen prestasjon imponerer meg som nevnt veldig, mens vi venter på den norske nesegruse nasjonalismen i kommende vinterOL i sportsgrener som har langt under 100 000 aktive.

clavin
21.11.13 22:04
nemezida: For egen del er det mye tyngre å være sliten i hodet enn i kroppen.

Hvis det var dette som var kriteriet så kan jeg minne om at man også har konkurranser i matematikk. Skal matematikk inn i Norges idrettsforbund?

Idrett er å gjøre noe FYSISK.

nemezida
nemezidaInnlegg: 3420
21.11.13 23:29
clavin: Hvis det var dette som var kriteriet så kan jeg minne om at man også har konkurranser i matematikk. Skal matematikk inn i Norges idrettsforbund? Idrett er å gjøre noe FYSISK.

Hva med formell1kjørere og annen motorsport. Neppe noen fysisk anstrengelse å vri på et servoratt. De utsettes for G-krefter, og da er det vel fysisk etter din definisjon ? Konsentrasjonen og konkurranseelementet er til stede i motorsport, på samme måte som i sjakk.

Som jeg skrev i forrige innlegg er det for meg revnende likegyldig hva man kaller sjakk. Magnus og sjakkforbundet skal egentlig være sjeleglad for at aktiviteten - om du anser bruk av hjernen, analyse og konsentrasjon som en aktivitet da - ikke er medlem av NIF. Magnus Carlsen ville da hatt begrensninger i retten til å konkurrere som barn, ref NIFs statuetter vedtatt av idrettstinget, og ville aldri vært stormester som 13-åring. Han kunne jo skapt tapere i den sosialdemokratiske idretten.

Du må gjerne dyrke de virkelige svette idrettsutøverne som Johaug og Bjørgen. Jeg for egen del er langt mer imponert av Magnus Carlsen.

Il-Pirata
22.11.13 00:02
clavin: Idrett er å gjøre noe FYSISK.

Feil, opprinnelig så er ikke idrett ensbetydende med det.....

Sitat Wikipedia: Idrett (fra norrøn opprinnelse, der «id» betyr virksomhet eller aktivitet, og «drott» betyr kraft, styrke eller utholdenhet) viste opprinnelig til all form for høyt ansett dyktighet, herunder musikk, dikting og kunnskap om runeskrift, i tillegg til kroppslige prestasjoner.

Sjakk er selvfølgelig både en idrett og en sport god som noen og står ihvertfall ikke tilbake for, men derimot langt fremfor 22 tullinger som løper rundt og leker med en ball. Nok om det Sjakken er nok best tjent med å stå utenfor idrettsforbundet med alle sine tullete restriksjoner, bl.a. om barneidrett.

clavin
22.11.13 00:35
Il-Pirata: Idrett (fra norrøn opprinnelse, der «id» betyr virksomhet eller aktivitet, og «drott» betyr kraft, styrke eller utholdenhet) viste opprinnelig til all form for høyt ansett dyktighet, herunder musikk, dikting og kunnskap om runeskrift, i tillegg til kroppslige prestasjoner.

Begrepet idrett som du refererer til her har sin opprinnelse lenge før det vi i moderne tid legger i begrepet ble "påtenkt", og jeg ser således ikke relevansen i sammenligningen.

clavin
22.11.13 00:39
nemezida: Hva med formell1kjørere og annen motorsport. Neppe noen fysisk anstrengelse å vri på et servoratt. De utsettes for G-krefter, og da er det vel fysisk etter din definisjon ? Konsentrasjonen og konkurranseelementet er til stede i motorsport, på samme måte som i sjakk.

Enkelte vil si det går en vag grenselinje mellom hva som skal defineres som idrett og ikke, men personlig synes jeg dette er ganske klart (dog usikker på f.eks biljard). Formel1-kjørerer gjør noe som krever noe av dem rent fysisk, og ikke bare mentalt. Det samme gjelder skyttere, som mange av en eller annen grunn mener skal sidestilles med sjakk. Dette er altså snakk om idrettsgrener.

Sjakk har ingenting med fysisk utøvelse å gjøre, kun det mentale. Ergo er det ikke idrett.

Il-Pirata
22.11.13 00:40
clavin: Begrepet idrett som du refererer til her har sin opprinnelse lenge før det vi i moderne tid legger i begrepet ble "påtenkt", og jeg ser således ikke relevansen i sammenligningen.

Er du enig eller uenig i at hjernen er en del av kroppen?

clavin
22.11.13 00:42
Il-Pirata: Er du enig eller uenig i at hjernen er en del av kroppen?

Jeg har aldri sagt at jeg er uenig i dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg