Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sjakk-program som regner vinnersjansene

NYTT TEMA
StartWolvesUp
StartWolvesUpInnlegg: 2456
11.08.14 19:05

Heisan. 

Er det noen som vet om et program som til enhver tid viser stillingen i prosent (hvit-remis-svart) slik man ser på TV? Forsøkte å finne denne "funksjonen" i en del programmer og apper, men finner ikke. 

VivaLV
VivaLVInnlegg: 29391
11.08.14 20:37
StartWolvesUp: Heisan. Er det noen som vet om et program som til enhver tid viser stillingen i prosent (hvit-remis-svart) slik man ser på TV? Forsøkte å finne denne "funksjonen" i en del programmer og apper, men finner ikke.

Personlik liker jeg "linje". Dvs. om den markerer om det er +/- i tall.

F.eks. -0.50.

Jeg er litt usikker på hvor "tommelfinger-regelen" går ifht. remis.

Men +/- 0.50 er vel ihvertfall remis.

VivaLV
11.08.14 20:40

I dagens Carlsen-parti f.eks.

Så var linjen -1,71 og "black is much better" som forandret seg til +1,67 og "white is mush better" etter svart bonde fra A4 til A3.

mito
mitoInnlegg: 23145
12.08.14 11:31

Jeg liker også tallverdien framfor disse "valgbarometerene" som jeg ikke helt har noe forhold til.

Tallverdien er basert på at en bonde har verdi 1. Så +1.0 skal leses som "hvits fordel tilsvarer å ha en bonde mer".

Så må man huske at dette er ingen eksakt vitenskap. Det er subjektive vurderinger utfra hvor dypt programmene regner, og hvilke innprogrammerte vurderinger som ligger bak. Å konvertere brikker til tallverdier er lett. Å skjønne det strategiske potensialet i stillingen er langt mer kompleks, og vurderes forskjellig av forskjellige programmer.

Stillingens "fasit" er heller ikke +1.3 eller -0.97. Fasit er enten forsert matt for Hvit, forsert matt for Svart eller forsert remis. At silikonhjernene serverer ymse tall er en innrømmelse om at de ikke har regnet stillingen til bunns. Som oftest er det gode indikasjoner, men kvaliteten begrenses av programmererens vurderingsevne. Silikonhjernene er noen nek på intuitiv sjakkforståelse, de bare regner så forbanna fort.

(Innlegget ble redigert 12.08.14 11:32)

VivaLV
12.08.14 11:40
mito: Tallverdien er basert på at en bonde har verdi 1. Så +1.0 skal leses som "hvits fordel tilsvarer å ha en bonde mer".

Hvis jeg har forstått den røde streken på NRK så tilsvarer det løper eller springer/hest. Altså er ytterpunktene +3.0 til -3.0.

NRK-kommentatoren er jo alt for hyppig i og kommentere utslag. Man kan gjerne bruke denne røde streken, men det burde egentlig vært ett grått område i midten fra +0.5 til -0.5 for og illustrere at det er ett område hvor fordelen/ulempen er for liten til at man kan si noe veldig fornuftig.

StartWolvesUp
StartWolvesUpInnlegg: 2456
12.08.14 17:27

Men vet dere om et program eller en app som har en slik indikator mens man spiller?

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13452
07.09.14 21:40

Prøvde å laste ned Stockfish, men skjønte ikke noe av det. Jeg er også ute etter et slikt program, hvor man kan legge inn trekk og få prosentsjanser etterhvert. Ikke nødvendigvis mens man spiller, men for å se hvor man spilte gode/dårlige trekk.

Iucky
IuckyInnlegg: 11581
08.09.14 10:03
StartWolvesUp: Men vet dere om et program eller en app som har en slik indikator mens man spiller?

SCID vs. Pc er et bra gratisprogram jeg bruker. Det vil vel være juks å bruke det mens man spiller, men du kan iallefall legge inn partier i etterkant og sjekke det opp mot ulike databaser og motorer, og få en +/- indikator på trekkene.

Har også mange andre funksjoner.

Trdstud
TrdstudInnlegg: 3401
30.10.14 23:44
mito: Stillingens "fasit" er heller ikke +1.3 eller -0.97. Fasit er enten forsert matt for Hvit, forsert matt for Svart eller forsert remis. At silikonhjernene serverer ymse tall er en innrømmelse om at de ikke har regnet stillingen til bunns. Som oftest er det gode indikasjoner, men kvaliteten begrenses av programmererens vurderingsevne. Silikonhjernene er noen nek på intuitiv sjakkforståelse, de bare regner så forbanna fort.

Vil bare bemerke en vanlig terminologisk feil.

Uttrykket silikonhjerne er ganske godt innbakt i det norske språk om datamaskiner.

Dette kommer av en feiloversettelse av det engelske ordet silicon som betyr silisium.

Silicone, derimot betyr silikon, som er silisium-forbindelser - det mest vanlige (vil jeg tro) er vel fugemasser o.l.

Dermed blir Silicon Valley direkte oversatt, Silisiumdalen.

Fra Wikipedia: "Navnet viste opprinnelig til regionens mange produsenter av mikrobrikker og integrerte kretser, der silisium er en viktig bestanddel"

Spread the word, jeg har til og med sett populærvitenskaplige tidsskrifter og TV-programmer gjøre denne feilen. Men den er vel snart så godt integrert i det norske språket at ingen gidder å bemerke den lenger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg