Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FIDE World Chess Championship 2014

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 29373
26.10.14 19:40

På tide med en tråd om årets VM i sjakk.

Som de fleste har fått med seg så arrangeres det i Sochi/Sotsji.

8-25. november (evnt. 26+27 november hvis det blir tie-break).

Det sjakkfaglige overlater jeg til andre.

Selvsagt spennende med Magnus men kanskje en liten nedtur sånn i utgangspunktet. Det er jo bestandig mest spennende den første gangen. I tillegg er det jo bare ett år siden forrige kamp + sånn i utgangspunktet kjedelig med samme motstander.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10537
29.10.14 09:48

Neida, dette blir langtifra kjedelig. I motsetning til den første VM-matchen Anand-Carlsen for 1 år siden så spår jeg at det denne gang blir action fra start. I stedet for oppskriftsmessige 3-4 kjedelige remispartier til å begynne med har jeg en fornemmelse av at Anand kommer til å spille veldig aggresivt fra start denne gang. Akkurat slik han sjokkerte motstanderne i Kandidatturneringen, der han bl.a. feide Aronian av brettet.

orbixx
orbixxInnlegg: 3615
29.10.14 22:20
Krylatskoye: Neida, dette blir langtifra kjedelig.

Jeg er godt voksen, men gleder meg som en unge til VM-kampen.

Det blir sikkert nervepirrende i november, og jeg håper bare at en tv-kanal overfører partiene.

Så vidt jeg vet har den godeste Anand vært VM-mester 5 ganger, og Carlsen-teamet undervurderer nok ikke denne giganten.

Det blir lite søvn i november, mens kampen pågår, men det spiller ingen rolle.

Max Euwe fra Nederland ble verdensmester i 1935, og var den siste fra Vest- Europa, før fenomenet Magnus Carlsen tok tittelen i 2013.

2014? Bank i bordet, men ikke knus fingrene.

Trdstud
TrdstudInnlegg: 3401
30.10.14 23:09

Skulle lage tråd, men her var den jo gitt.

Her er forresten hjemmesiden til matchen.

Denne kampen vil forhåpentligvis bli et fyrverkeri av de skjeldne.

Hva tittelholder Carlsen finner på er det jo ingen som kan forutse, han møter en utfordrer i Anand som er i megaform og virker meget godt forberedt.

At han slipper presset som var på ham i Chennai i fjor og det ekstreme ekstra nervepresset det medfører gjør bare tigeren farligere vil jeg tro.

Carlsen er fremdeles favoritt ifølge de aller fleste, meg selv inkludert. Men at det vil bli en jevnere match denne gangen enn sist er jeg overbevist om.

Jeg tipper matchen vil bli vunnet med +1 med en seier til en av spillerne i andre halvdel av matchen, eller på tie-break.

Eks-verdensmester Kramnik: "The match is going to be exciting. Anand will probably prepare well and will have less pressure. I expect lots of tension. " Akkurat som jeg skulle sagt det selv :-)

orbixx
31.10.14 00:13
Trdstud: Eks-verdensmester Kramnik: "The match is going to be exciting. Anand will probably prepare well and will have less pressure. I expect lots of tension. " Akkurat som jeg skulle sagt det selv :-)

Akkurat som også jeg kunne sagt det.

Takk for informasjonen om hvor vi kan følge matchen.

Jeg har aldri hatt uvanen å bite negler, men starter sikkert når Anand eller Magnus flytter den første sjakkbrikken.

Sarella
SarellaInnlegg: 9793
31.10.14 22:09

Gleder meg vilt til denne kampen :)

Forøvrig en interessant artikkel i Aftenposten hvor vennene Putin og Iljumzjinov møtes i forkant av denne kampen. Litt komisk med sistnevntes åpenbare logring for Putin da han sier "- For det første er Russland en stor atletisk makt, med en kraftig sjakktradisjon, og mange FIDE-mestere var studenter av den russiske og sovjetiske sjakkskolen, sier Iljumzjinov, før han ramser opp navn som Alexander Alekhine, Mikhail Botvinnik og Boris Spassky.

Iljumzjinov nevner imidlertid ikke Garry Kasparov." Den beste russiske spilleren gjennom tidene blir altså ikke nevnt ;)

orbixx
01.11.14 00:04
Sarella: Iljumzjinov nevner imidlertid ikke Garry Kasparov." Den beste russiske spilleren gjennom tidene blir altså ikke nevnt ;)

Kanskje ikke alle vet at Kasparov intenst misliker diktatoren, Putin. Og han er ikke alene om det.

Jeg skrev i et tidligere innlegg i denne tråden at Max Euwe var den siste verdensmester fra Vest-Europa, før Magnus Carlsen.

Tror det var Arson,i en annen tråd, som korrekt informerte meg om at Aljechin tok tilbake tittelen i 1937.

Aljechin var fra Sovet-Russland, men flyttet i 1921 til Paris og tok senere fransk statsborgerskap.

(Innlegget ble redigert 01.11.14 00:08)

Sarella
SarellaInnlegg: 9793
01.11.14 00:31
orbixx: Kanskje ikke alle vet at Kasparov intenst misliker diktatoren, Putin. Og han er ikke alene om det.

Tror de fleste er klar over det. Kasparov: 'Putin is a bigger threat than IS' 3.15 ut i dette klippet. Og han begrunner det.

(Innlegget ble redigert 01.11.14 00:32)

perten4
perten4Innlegg: 375
05.11.14 03:20
orbixx: jeg håper bare at en tv-kanal overfører partiene.

Nrk og VG-TV samarbeider om rettighetene

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7189
05.11.14 11:27
perten4: Nrk og VG-TV samarbeider om rettighetene

Ok. Jeg lagde en tråd på media siden jeg plutselig hadde fått VG HD som ny kanal. Uansett så nærmer det seg med stormskritt! Noen som vet når partiene begynner?  (klokkeslett)

VivaLV
06.11.14 16:45
LANGEMANN-1968: Noen som vet når partiene begynner? (klokkeslett)

Første parti til lørdag. Sendingen starter 12:30 så da antar jeg at partiet begynner 13:00.

LANGEMANN-1968
06.11.14 16:59
VivaLV: Første parti til lørdag. Sendingen starter 12:30 så da antar jeg at partiet begynner 13:00.

Takk. Da antar jeg at partiene begynner mellom 13 og 15 på hverdagene. Jeg er nattarbeider så jeg kan se alle partiene så sant de ikke holder på lenger enn 8 på kvelden.

VivaLV
06.11.14 17:08
LANGEMANN-1968: Takk. Da antar jeg at partiene begynner mellom 13 og 15 på hverdagene. Jeg er nattarbeider så jeg kan se alle partiene så sant de ikke holder på lenger enn 8 på kvelden.

Alle sendingene starter 12:30.

lsklars
lsklarsInnlegg: 54523
07.11.14 21:32

Her var det liv? 

Myril
MyrilInnlegg: 19505
07.11.14 21:52

Spill sjakk mot meg lsklars

Myril
lsklars
lsklarsInnlegg: 54523
07.11.14 22:12
Myril: Spill sjakk mot meg lsklars

Bøndene mine sultestreiker. 

Myril
07.11.14 22:14
lsklars: Bøndene mine sultestreiker.
Sr_Flamingo
Sr_FlamingoInnlegg: 13281
08.11.14 12:41

Hvem er hun nordnorske reporteren til VG? 

VivaLV
08.11.14 13:10
Sr_Flamingo: Hvem er hun nordnorske reporteren til VG?

Nora Thorp Bjørnstad

Hun fikk den æren og få egen tråd på tv-program forumet. Hun var med i Tromsø. Tidligere vært i NRK (bl.a. på sommeråpent). Snakker Russisk godt/flytende (kan ikke språket så vet ikke hvor god hun er).

Sr_Flamingo
Sr_FlamingoInnlegg: 13281
08.11.14 13:16
VivaLV: Nora Thorp Bjørnstad

Takk. Herregud for ett fantastisk menneske.

VivaLV
08.11.14 13:28

Håper studio "setter seg litt" i dagene fremover. Litt i overkant fjas og mas den første halvtimen.

Myril
08.11.14 14:31

Fancy sjakkbord de har fått seg

MUFCFTW
MUFCFTWInnlegg: 1207
08.11.14 14:44

VGTV > NRK

Lahlum er konge!

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 4554
08.11.14 15:13

Synes det er motsatt. Lahlum er fryktelig slitsom - både på TV og «in persona».

Skjønner heller ikke hvorfor VG bruker disse intetsigende prosentene - eller hvorfor de fortsatt kjører to år gamle Houdini 3. Stockfish 5 - som NRK bruker - er et vesentlig sterkere program.

notlob
notlobInnlegg: 34101
08.11.14 18:35
VivaLV: Det sjakkfaglige overlater jeg til andre.

Hvorfor lar du da ikke bare de som kan dette virkelig godt, lage tråden? Som for eksempel den glimrende som Trdstud laget i fjor.

LANGEMANN-1968
08.11.14 18:37

Pressekonferansene er en lidelse som vanlig.. mikrofoner som skurrer eller ikke virker i det hele tatt.

VivaLV
08.11.14 18:46
notlob: Hvorfor lar du da ikke bare de som kan dette virkelig godt, lage tråden? Som for eksempel den glimrende som Trdstud laget i fjor.

Jada, min personlige stalker. Jeg vet du hater at jeg lager nye tråder.

Den tråden ble opprettet lenge før kampen startet og når det ikke var opprettet en slik tilsvarende tråd så syntes jeg det var på tide med en ny tråd når det bare var ett par uker til kampen startet. Hadde jeg startet denne tråden for ett halvt år siden fordi jeg absolutt skulle komme før Trdstud så skulle jeg forstått innvendingen din.

Uansett vel bengrenset hvor mange som leser åpningsinnlegget, og man kan jo uansett skrive det inn i tråden som vanlige innlegg.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49852
08.11.14 18:48

Digg at det endelig er i gang. Kjenner at det ikke er like stort som i fjor, men regner med at det tar seg opp litt utover. Fin start av Magnus, stå på!

Litt morsomt.

(Innlegget ble redigert 08.11.14 18:49)

VivaLV
08.11.14 18:49
LANGEMANN-1968: Pressekonferansene er en lidelse som vanlig.. mikrofoner som skurrer eller ikke virker i det hele tatt.

De er ganske pinlige ja.

Morsomt når Magnus svarte jada, jada, jada (eller hva det nå en heter på engelsk) og bare ville bli ferdig med den raskest mulig under forrige VM.

Tilsynelatende litt stusselig oppmerksomhet. Mulig det er flere rom, men det rommet han reporteren gikk rundt i var det jo ikke akkurat veldig mange. Nesten ingen tilskuere og av de vi ser på pressekonferansen er vel halvparten/de fleste nordmenn.

Magnus Carlsen er en voldsom idrettsmann og kanskje en av de mest kjente nordmenn vi har. Men sjakk er nok fremdeles en liten mikro nisjeidrett.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg