Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hammer topp50 iløpet av året?

NYTT TEMA
snoopie72
snoopie72Innlegg: 24
13.05.15 01:19

Han har jo kommet seg opp på 64.plass iløpet av året og har veldig bra resultater siste par månedene. Klarer Norge å få to opp på topp 50? Det er isåfall en utrolig prestasjon, da lille Norge ikke akkurat har blitt regna som noen sjakk-stormakt før Carlsen ble nummer 1.

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 16043
13.05.15 01:50
snoopie72: Klarer Norge å få to opp på topp 50? Det er isåfall en utrolig prestasjon, da lille Norge ikke akkurat har blitt regna som noen sjakk-stormakt før Carlsen ble nummer 1.

I tilfelle en meget bra prestasjon ja (Hammer er live rated på 64. plass i skrivende stund med en rating på 2674,5) og at lille Norge har den suverene verdensmesteren ( i alle tre disipliner også) og som nevnes i samme åndedrag som Capablanca, Fisher og Kasparov er helt utrolig.

Men ikke glem at Agdestein på sitt beste var nummer 16. i verden og han har også en 2. plass i junior VM i -86, han slo bl.a Anand der.

(Innlegget ble redigert 13.05.15 01:55)

Sarella
SarellaInnlegg: 9467
15.05.15 17:31

Syns Tv2 gjør en fantastisk jobb med sjakk. Meget bra sendinger fra glassburet på Carl Johan i denne "Entercard chess qualifer" som er en kvalifiseringsturnering for å kåre den siste spilleren til Norway Chess 15.juni. Ser ut som om det står mellom Hammer og Fressinet. Det hadde vært moro med Hammer.

Og Kaja Snare er et funn av en programleder, snasen er hun også :)

Haakon3
Haakon3Innlegg: 210
15.05.15 19:01
Sarella: Og Kaja Snare er et funn av en programleder, snasen er hun også :)

Ah yeah....!

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 39928
15.05.15 20:35

Hyll Hammer!

Vi nærmer oss to spillere i den ypperste eliten.

Haakon3
15.05.15 20:36

It´s Hammertime! Fy fadern og.. Helt rått!! Kan ikke tro det! Skal sies at den bukken til Fressinet hadde ikke jeg gjort en gang (i et langsjakkparti..). Haha! :)

GoingKronos
15.05.15 20:39
Sarella: Og Kaja Snare er et funn av en programleder, snasen er hun også :)

Hun har en utrolig god hånd med Carlsen, vært en fryd å se sendingene.

Sarella
15.05.15 20:40

....

(Innlegget ble redigert 15.05.15 20:41)

Sarella
15.05.15 20:41
Haakon3: It´s Hammertime! Fy fadern og.. Helt rått!! Kan ikke tro det! Skal sies at den bukken til Fressinet hadde ikke jeg gjort en gang (i et langsjakkparti..). Haha! :)

Utrolig :)

fantastisk å se Hammer i skrifteboksen, dette er jo et genialt konsept :)

(Innlegget ble redigert 15.05.15 20:43)

Haakon3
15.05.15 20:45

Mulig dette demonstrerer mine (manglende) sjakkunskaper, men, hva hadde skjedd om Fressinet hadde spilt ...42Qb4 med sjakk, og etter et eller annet trekk for å fjerne sjakken fra svart, slå tårnet på e4?

Haakon3
15.05.15 21:37

Herregud, stryk den over.. Får ikke redigert heller. Jaja! :p

GoingKronos
15.05.15 22:32

Synd Hammer skjemmer seg ut med å ta remis etter 4.trekk i siste partiet. Syns hele hurtigsjakk-opplegget var pinlig, skal man ha hurtigsjakk så får man gi noen sekunder per trekk ellers blir det ren bingo og i flere partier så har den som har stått klart best tapt på tid. Det er uverdig.

Sarella
15.05.15 22:35
GoingKronos: Synd Hammer skjemmer seg ut med å ta remis etter 4.trekk i siste partiet. Syns hele hurtigsjakk-opplegget var pinlig, skal man ha hurtigsjakk så får man gi noen sekunder per trekk ellers blir det ren bingo og i flere partier så har den som har stått klart best tapt på tid. Det er uverdig.

Hva skal man si? Nordmenn som legger seg for andre nordmenn osv, det ser "rart" ut som Carlsen sier. Dette siste partiet ødela litt for meg i en ellers spennende turnering, ble kvalm for å si det mildt.

Men hvem holder med hvem osv? La Simen seg mot Hammer (neppe)? la Hansen seg mot Fressinet (kanskje)? Man kan jo lure. Uansett, som Carlsen sier (og forsåvidt Fressinet selv), bukken mot Hammer avgjorde "mye".

Så gratulerer til Hammer med turneringsseier (vil tro fortjent) og plass i Norway Chess! Det skal bli en fryd å følge ham og vår verdensener (spesielt ham) i den turneringen. 

Il-Pirata
16.05.15 01:26
GoingKronos: Synd Hammer skjemmer seg ut med å ta remis etter 4.trekk i siste partiet.

Absolutt ikke...., det var det smarteste han kunne gjort og like smart av Aryan å ta imot remis. Sjakk handler mye om å bruke huet og å tilby remis i den situasjonen var et sjakktrekk som t.o.m. jeg kunne klart å komme opp med. Skal en klandre noen så får en klandre de som setter reglene, ikke de som følger dem.

GoingKronos
16.05.15 02:12
Il-Pirata: Absolutt ikke...., det var det smarteste han kunne gjort og like smart av Aryan å ta imot remis. Sjakk handler mye om å bruke huet og å tilby remis i den situasjonen var et sjakktrekk som t.o.m. jeg kunne klart å komme opp med. Skal en klandre noen så får en klandre de som setter reglene, ikke de som følger dem.

Jeg syns at det er visse regler i idrett/sport, kontra brettspill, og det er at man gjennomfører en kamp. De som er godt voksne, eller glade i idrettshistorie, husker VM i fotball i 1982 hvor Tyskland og Østerrike spilte 1-0 for at begge gikk videre med det resultatet. Det var et av idrettshistoriens verste øyeblikk, så kan man si at de ikke brøt noen regler, men idrett er tross alt mye mer enn nedskrevne regler. Så det naturlige her hadde selvsagt vært å spille på trygghet for begge to, noe som sannsynligvis hadde endt med remis, men da kunne man i det minste sagt at man lagde en strategi som man fulgte. Nå kan man ikke det, for det her var avgjort på forhånd.

Så forstår jeg at sjakk har sine egne verdier, men det kommer også et ansvar med å kalle seg en sport og til det levde ikke Hammer opp i dag.

Sarella
16.05.15 02:51
GoingKronos: Så forstår jeg at sjakk har sine egne verdier, men det kommer også et ansvar med å kalle seg en sport og til det levde ikke Hammer opp i dag.

Forstår veldig godt ditt synspunkt, likte ikke siste runde jeg heller, noe føltes feil.

Il-Pirata
16.05.15 14:52
GoingKronos: her hadde selvsagt vært å spille på trygghet for begge to

Nå var dette hurtigsjakk og ikke langsjakk, ikke like lett å spille på trygghet da bare for å tilfredsstille publikum. Spesielt når det ikke gis tilleggstid pr trekk. Jfr f.eks. etpar partier av Hansen i samme turnering. Å ta den sjansen ville vært dumt av begge parter, når regelverket er som det er.

(Innlegget ble redigert 16.05.15 14:57)

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7050
29.07.15 21:04

Hammer gjør det bra i politiken cup. Han har etter seieren med svart i dag 5.5/6. Møter i morgen lederen av turneringen som står med full pott.

LANGEMANN-1968
30.07.15 16:45
LANGEMANN-1968: Møter i morgen lederen av turneringen som står med full pott.

Hammertime! han vinner og ratingpoengene må jo strømme inn.

LANGEMANN-1968
31.07.15 14:55

Kjapp remis i dag. Ligger på 57 plass på liveratingen.

LANGEMANN-1968
02.08.15 14:52

Remis i de to siste rundene og tredje plass i turneringen.

Ligger på 58 plass på liveratingen.

Il-Pirata
24.08.15 20:06

Sitter og kikker litt på Turneringslista

og jeg ser at Jon Ludvig skal være med i Rilton cup i romjula i Stockholm i år også. Pr. nå ligger han på 57 plass på  Liverating   med 2682,9. 50 plassen har 2695,2  dvs. at han nok må klatre i overkant av 10 ratingpoeng, det kan være mulig, men turneringen går litt inn på nyåret, så han klarer nok ikke topp 50 i løpet av året, men det blir kanskje ikke så mye om å gjøre om han presterer bra der. 

Når det gjelder ratingen til andre norske spillere, fant jeg denne siden hvor en kan følge topp 100 i alle land.  Rating Norge

LANGEMANN-1968
20.11.15 20:39

Hammer nummer 46 på liveratingen! 2695.5 poeng etter dagens seier.

Il-Pirata
29.12.15 17:33

HAMMER liverated 2700,1 han er i stormesteradelen....... WOW...

GoingKronos
29.12.15 18:54

Bare å bøye seg i hatten, Hammer er en av Norges største idrettsmenn.

Il-Pirata
30.12.15 18:45

Hammer er i kjempeform, og partiene hans er en nytelse å se på. Han slo Tiger i dag og er etter mine beregninger oppe på 2702,8 på liveratingen og en 41 plass. Bedre enn Fressinet nå. :-)

Jompa
JompaInnlegg: 8578
30.12.15 19:23
Il-Pirata: 41 plass.

Imponerende!

Moro at Hammer satser skikkelig på sjakken igjen!

Il-Pirata
30.12.15 20:02
Jompa: Moro at Hammer satser skikkelig på sjakken igjen!

Helt klart, det er spesielt at han har blitt jevnere på et høyt nivå enn tidligere, har ikke hatt de downperiodene han brukte å ha. I Norway chess så kjempet han jo jevnt med topp 10 spillerne, så han er ikke malplassert i 2700 klubben.

Dagens parti kan gås gjennom her:   https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/rilton-cup-2015/4/1/1

Tari har forresten hatt en dårlig innledning på Rilton, men i dag glitret han igjen og selv om partiet hans ikke ble dekket live, gikk han gjennom partiet sitt i studioet på sendingen (spol helt til slutt). Salomon vant også sitt parti i dag.

I morgen er det pause, men i over i morgen braker det løs igjen og da møter vel Hammer enten Krasenkow eller Rodshtein. Sistnevnte er ranket (liveranking) som nummer 49 i verden med 2694 og har hatt en kjempeform i det siste han også, så det blir i tilfelle et parti mellom to i superform, vil tippe Hammer i tilfelle får hvit da.

Sarella
01.01.16 21:42
Il-Pirata: eller Rodshtein. Sistnevnte er ranket (liveranking) som nummer 49 i verden med 2694 og har hatt en kjempeform i det siste han også, så det blir i tilfelle et parti mellom to i superform

Remis mot Rodshtein i dag, visstnok bra siden Hammer var ille ute tidligere i partiet. Spennende å se hvor bra Hammer kan bli, en kandidat-type hadde nesten vært å be om for mye, men hvem vet.

Il-Pirata
02.01.16 15:12
Sarella: Remis mot Rodshtein i dag, visstnok bra siden Hammer var ille ute tidligere i partiet. Spennende å se hvor bra Hammer kan bli, en kandidat-type hadde nesten vært å be om for mye, men hvem vet.

Jeg fulgte hele partiet i går og Hammer var virkelig ute å kjøre i midtpartiet. Både Rodsthein og Hammer går gjennom partiet sammen på sendingen, det var interessant å følge. (alle sendingene ligger ute og kan sees i ettertid). Tari skuffet derimot stort i går, mens Salomon klarte en sterk remis mot sveriges stormester Pia Cramling ( hun er en GM og ikke bare WGM).

Hammer har hatt en jevn og god utvikling fra nivået rett over 2600 til der han er i dag. Jeg tror han kan stabilisere seg der han er nå, men du verden hvor morro om han hadde klart å bare komme litt høyere, slik at vi hadde fått se han i en og annen storturnering også.

Hammer møter i dag Krasenkow ( 2610, som har bare seire så langt i Rilton, et spennede oppgjør og Hammer har svart).

(Innlegget ble redigert 02.01.16 15:14)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg