Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norway Chess bryter med Grand Chess Tour.

NYTT TEMA
Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 14841
06.01.16 17:26

http://www.tv2.no/2016/01/06/sport/norway-chess/sjakk/7881544

TV2 melder at Norway Chess bryter samarbeidet med nyvinningen Grand Chess tour. Dette kom som et lite sjokk for meg, men når jeg tenker litt videre, så er det kanskje for Norges "nest beste sjakkspillere" en positiv ting. Hammer ville uansett nå med å være inne topp 40 i verden forsvare sin deltagelse i Norway chess, men jeg kan nå se for meg at bruddet kanskje på sikt vil gi spillere som f.eks. Aryan Tari, Simen Agdestein og Johan Salomon, samt andre nordiske toppspillere som f.eks svenske Grandelius, sjansen til å kunne prøve seg mot topp matching, noe som ville vært vanskelig med fortsatt å være en del av GCT. For jeg regner med at om Magnus stiller i Norway chess, så vil han alene sikre at andre stornavn også deltar, i tillegg til at Norway Chess allerede er etablert nok til å stå på egne bein og dra stornavn. 

Hva tenker folket her på VGD om at Norway chess bryter ut nå? Er det positivt eller nagativt for norsk sjakk?

(Innlegget ble redigert 06.01.16 17:32)

fenni
fenniInnlegg: 9939
06.01.16 18:52
Il-Pirata: TV2 melder at Norway Chess bryter samarbeidet med nyvinningen Grand Chess tour. Dette kom som et lite sjokk for meg, men når jeg tenker litt videre, så er det kanskje for Norges "nest beste sjakkspillere" en positiv ting. Hammer ville uansett nå med å være inne topp 40 i verden forsvare sin deltagelse i Norway chess, men jeg kan nå se for meg at bruddet kanskje på sikt vil gi spillere som f.eks. Aryan Tari, Simen Agdestein og Johan Salomon, samt andre nordiske toppspillere som f.eks svenske Grandelius, sjansen til å kunne prøve seg mot topp matching, noe som ville vært vanskelig med fortsatt å være en del av GCT. For jeg regner med at om Magnus stiller i Norway chess, så vil han alene sikre at andre stornavn også deltar, i tillegg til at Norway Chess allerede er etablert nok til å stå på egne bein og dra stornavn.  Hva tenker folket her på VGD om at Norway chess bryter ut nå? Er det positivt eller nagativt for norsk sjakk?

Synes det er synd, en absolutt topp-turnering i Norge er jo å foretrekke. Med de norske/nordiske navnene du nevner, så er det jo begrenset hvor mange topp-spillere som kan delta i tillegg.

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 14841
06.01.16 22:26
fenni: Med de norske/nordiske navnene du nevner, så er det jo begrenset hvor mange topp-spillere som kan delta i tillegg.

Ja, vil vel tro 10 spillere totalt er et greit antall. Jeg hadde kanskje sett for meg en løsning som f.eks. at det inviteres 9 utvalgte spillere blandt toppspillerne i verden ( inklusive Carlsen og Hammer) og at den tiende plassen reserveres for vinneren av en slik type kvalifisering som i fjor, hvor topp i norden slåss om en invitasjon.

Det hadde vært morro å ha med noen artige personligheter som f.eks. Ivanchuk og det skulle vært morro å sett Ding Liren og Karjakin i Norge, samt selvsagt Naka igjen, men nå begynner jeg vist å ramse opp litt mye personlige ønsker her. :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg