Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stein Bjørnsen

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 28572
08.01.16 23:41

Blir spennende og se hvordan denne saken ender.

Mange virker veldig overbevisst her. Syntes virkelig presentasjonen i blindesjakk 2014 var merkelig. Mulig man må trykke seg frem til gruppe C på linken. Dårligste gruppe for synshemmede og havner midt på treet for 1 1/2 år siden. De 2 spillerne han slo endte på 6 og 7 plass ut av 8.

http://tournamentservice.com/standings.aspx?TID=NMforsynshemmede2014-Schakklubbenav1911

Her artikler om saken:

http://www.dagbladet.no/2016/01/08/sport/sjakk/atle_gronn/42672557/

http://www.sjakkbloggen.no/2016/01/05/stein-bjornsen-50-anklages-for-a-ha-jukset-seg-til-sjakksuksessen/

VivaLV
08.01.16 23:43

Har han normal hørsel. Kan man ikke bare ta noen partier hvor han har høytaler til diktafonen istedenfor propp i øret. Sikkert noen motstandere som går med på dette!

SNIPERN
SNIPERNInnlegg: 11238
08.01.16 23:56

Har sett gjennom noen av partiene hans og det er endel trekk der som ser ganske merkelige ut sett fra ett menneskelig utgangspunkt.  Endel komplekse stillinger hvor han likevel finner de beste trekkene hver gang.

For å være ærlig så ser partiene veldig tvilsomme ut, uten at jeg kan si at jeg er noen ekspert...

Jompa
JompaInnlegg: 8277
09.01.16 14:49

Ser på partiet mot FM Al Tarbosh (2204 i rating). Aldri i verden om Stein Bjørnsen med 1284 i Elo i april i fjor skal ha mulighet. Spiller bare topptrekkene, og finner et knusende trekk 13. Nxf3 (som forsåvidt ikke er det vanskeligste trekket å spille) og fortsetter med Houdini trekk herfra og ut. Utrolig synd. Få han ut!

Jompa
09.01.16 14:59

298 trekk på rad uten en påviselig feil...

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 15781
14.01.16 09:12

Er jo desverre ikke særlig tvil i denne saken. Han kan jo ikke forklare trekkene sine i ettertid og sier bare det var magefølelsen.

smurt
smurtInnlegg: 1975
14.01.16 09:56

Nei det er nok juks. Syns de kunne prøvd å gitt han en person som han ikke kjenner til å lese opp trekkene i steden for den ørepluggen å sett hva som skjedde. Må jo være mulig. Hvis kvaliteten faller da så er det jo rimelig sikkert at han har juksa.

Il-Pirata
14.01.16 15:34

http://www.sjakkbloggen.no/2016/01/11/bildene-som-kan-avslore-bjornsens-sjakkjuks/

Interessant de bildene sammenlignet med den linken til JayBird Bluebuds hodetelefoner. Rekkevidde 30 meter og batteritid 6 timer.

9ppon
9pponInnlegg: 2645
14.01.16 15:42

Du er ikke særlig smart når du ikke skjønner at man i det minste må legge inn et par feiltrekk av og til om man skal jukse.

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2620
14.01.16 15:48
Il-Pirata: Er jo desverre ikke særlig tvil i denne saken. Han kan jo ikke forklare trekkene sine i ettertid og sier bare det var magefølelsen.

Det er vel dette som er det mest fellende beviset. En usannsynlig høy andel computertrekk forklart med magefølelse.

Man kan vel lese av Bjørnsen at han forstår gangen i det, og kommer til å bruke media og heksejakten på han som begrunnelse for hvorfor han trekker seg fra sjakken.

Dersom han ønsker å bevise sin uskyld så er det jo bare å møte opp en dag og spille to partier i et isolert rom. Det vil være nok av kandidater som vil si seg frivillig til å stille opp. Dersom man kan vise til et betydelig avvik mellom disse to partiene og hans resterende partier, så vil det egentlig være nok.

Il-Pirata
14.01.16 16:14
Skvirre: Det er vel dette som er det mest fellende beviset. En usannsynlig høy andel computertrekk forklart med magefølelse. Man kan vel lese av Bjørnsen at han forstår gangen i det, og kommer til å bruke media og heksejakten på han som begrunnelse for hvorfor han trekker seg fra sjakken. Dersom han ønsker å bevise sin uskyld så er det jo bare å møte opp en dag og spille to partier i et isolert rom. Det vil være nok av kandidater som vil si seg frivillig til å stille opp. Dersom man kan vise til et betydelig avvik mellom disse to partiene og hans resterende partier, så vil det egentlig være nok.

Ja, dette var noe det første mange reagerte på. En spiller bare ikke slike trekk på måfå gang etter gang på magefølelse og langt mindre følger dem opp, når han ikke engang kan vise til en plan (om enn aldri så mangelfull en plan). En har han bare ikke den sjakkfaglige kompetansen da. Sjakk på over 2000 nivå, er ikke noe en lærer seg i løpet av et års tid, særlig ikke som blind 50 åring. Men å lære seg hvordan brikkene flytter, notasjon og litt bluetooth teknologi ja det går nok greit. Tragisk hele greia, spesielt for familien hans.

Du er nok "spot on" på begrunnelsen han snart kommer til å bruke for å trekke seg fra sjakken fullstendig og sjansen for at han noengang kommer til å spille ( og enda mindre at han kommer til å spille på nivået han har vist) i kontrollerte former og i et isolert rom, er nok mindre enn at Lisa Williams eller åndenes makt gjengen tropper opp hos James Randi og innkasserer milionen. 

VivaLV
14.01.16 18:14
Il-Pirata: Ja, dette var noe det første mange reagerte på. En spiller bare ikke slike trekk på måfå gang etter gang på magefølelse og langt mindre følger dem opp, når han ikke engang kan vise til en plan (om enn aldri så mangelfull en plan). En har han bare ikke den sjakkfaglige kompetansen da. Sjakk på over 2000 nivå, er ikke noe en lærer seg i løpet av et års tid, særlig ikke som blind 50 åring. Men å lære seg hvordan brikkene flytter, notasjon og litt bluetooth teknologi ja det går nok greit. Tragisk hele greia, spesielt for familien hans. Du er nok "spot on" på begrunnelsen han snart kommer til å bruke for å trekke seg fra sjakken fullstendig og sjansen for at han noengang kommer til å spille ( og enda mindre at han kommer til å spille på nivået han har vist) i kontrollerte former og i et isolert rom, er nok mindre enn at Lisa Williams eller åndenes makt gjengen tropper opp hos James Randi og innkasserer milionen.

Jeg ville vel uansett ventet litt med og konkludere. Selv om man hører påstander som at han ikke kunne forklare trekkene i ettertid, kan det jo være misforståelser/ikke gidder osv. grunn til at han ikke gjorde det.

Det er ihvertfall skjelden en sak har hatt større fallhøyde for begge parter. Ikke juksing og en hel rekke av sjakkpersonligheter har ett forklaringsproblem. Juksing, og han mister selvsagt all troverdighet.

Il-Pirata
14.01.16 19:15
9ppon: Du er ikke særlig smart når du ikke skjønner at man i det minste må legge inn et par feiltrekk av og til om man skal jukse.

Det er en ting, en annen ting er å bruke tilnærmelsesvis samme tid på alle trekkene han gjør uansett stilling på brettet. De helt åpenbare trekkene har han brukt like lang tid på som de geniale.

Dette er altså en tidligere bodybuilder / styrkeløfter som tidligere har vært utestengt 6 mnd. for dopingbruk i 2006 og som plutselig over natta blir sjakkgeni i en alder av 50, men som uttaler at han ikke skjønner noe av hvordan en skal kunne jukse med mobiltelefoner og øreplugger med bluetooth-teknologi. Alle skjønner jo hvordan slik juksing kan foregå, det kreves ihvertfall ikke en sjakkhjerne i sherlock Holmes klassen for å skjønne det.  

Il-Pirata
20.01.16 20:50

Ja, ja da får vi se om han stiller på test da. http://www.vg.no/sport/sjakk/blind-sjakksensasjon-satt-i-karantene/a/23599956/

Jeg må si jeg har mine store tvil om han tør det. Eller jeg har vel egentlig ikke tvil i det hele tatt om sant skal sies. Jeg er ganske sikker på at han finner på en unnskyldning f.eks. at han har mistet interessen for sjakk fordi folk ikke tror på han.

VivaLV
20.01.16 21:54
Il-Pirata: Ja, ja da får vi se om han stiller på test da. http://www.vg.no/sport/sjakk/blind-sjakksensasjon-satt-i-karantene/a/23599956/ Jeg må si jeg har mine store tvil om han tør det. Eller jeg har vel egentlig ikke tvil i det hele tatt om sant skal sies. Jeg er ganske sikker på at han finner på en unnskyldning f.eks. at han har mistet interessen for sjakk fordi folk ikke tror på han.

Det kan jo bli interessant ja.

http://www.sjakkbloggen.no/2016/01/20/norges-sjakkforbund-stein-bjornsen-skal-gjennom-test/

Står at de må ta fra han elektroniske hjelpemidler, men hvis han er avhengig av de så holder det vel at han får utstyr som de som tester har sjekket skulle man tro.

Il-Pirata
20.01.16 22:41
VivaLV: Står at de må ta fra han elektroniske hjelpemidler, men hvis han er avhengig av de så holder det vel at han får utstyr som de som tester har sjekket skulle man tro.

De kommer nok til å kjøre tester med spørsmål, kanskje noen teoretiske oppgaver, etc, for å se om han har sjakkforståelse tilnærmet en rating på over 2000.

Eneste grunnen til å bruke diktafon under partiene, er jo for å ha tilgang til trekkene som er notert. Jeg er ikke erfaren med turneringssjakk, selv om jeg har spilt litt sjakk på hobbybasis siden tidlig -70 tall. Men jeg kan ikke se den store nytten av noteringsskjemaet under selve partiene (annet enn hvilket trekk jeg er i), Nytterverdien er vel i ettertid, når en ønsker å spille gjennom partiet igjen og finne bedre løsninger enn en klarte der og da. Under selve partiet husker jeg alle trekkene ( om det da ikke var gamle dagers brevsjakk, da kunne det gå såpass lang tid at jeg  trengte det). Men under et vanlig parti, har jeg ikke noe problemer med å huske alle trekkene i partiet uten å sjekke noteringsskjemaet. Jeg vil tippe en blind spiller har mye bedre hukommelse enn meg, så jeg må innrømme jeg ikke helt ser poenget med øreplugg til diktafonen under selve partiet.  

mito
mitoInnlegg: 23119
21.01.16 12:05
Il-Pirata: Eneste grunnen til å bruke diktafon under partiene, er jo for å ha tilgang til trekkene som er notert. Jeg er ikke erfaren med turneringssjakk, selv om jeg har spilt litt sjakk på hobbybasis siden tidlig -70 tall. Men jeg kan ikke se den store nytten av noteringsskjemaet under selve partiene (annet enn hvilket trekk jeg er i), Nytterverdien er vel i ettertid, når en ønsker å spille gjennom partiet igjen og finne bedre løsninger enn en klarte der og da. Under selve partiet husker jeg alle trekkene ( om det da ikke var gamle dagers brevsjakk, da kunne det gå såpass lang tid at jeg  trengte det). Men under et vanlig parti, har jeg ikke noe problemer med å huske alle trekkene i partiet uten å sjekke noteringsskjemaet. Jeg vil tippe en blind spiller har mye bedre hukommelse enn meg, så jeg må innrømme jeg ikke helt ser poenget med øreplugg til diktafonen under selve partiet.

I offentlige turneringer er det noteringsplikt underveis av flere grunner. Det kan oppstå situasjoner der trekkhistorikken trengs (f.eks. remis-krav). I tillegg skal begge skjemaene med trekk og sluttresultat undertegnes av begge spillere, og gjenpart av skjemaene skal leveres turneringsledelsen. Både som dokumentasjon på at spillerne er enige om resultatet, og for at partiet er tilgjengelig for ettertiden - noe nettopp denne saken viser nødvendigheten av.

Gjenparten av skjemaet er ditt til f.eks. egen analyse. Blinde spillere har rett til diktafon og høreplugger som erstatning for dette, men er selvsagt forbudt å koble dette til noen andre elektroniske hjelpemidler.

Denne saken har jeg lite lyst til å mene så alt for mye om, annet en at den uansett utfall er trist. Juks ved bruk av elektroniske hjelpemidler er en uting som betraktes mins like ille som doping. Derfor er det også en alvorlig anklage. Sjakkforbundet har satt i gang en prosess i denne konkrete saken, da har jeg mer sans for å avvente resultatet, framfor å slenge ut spekulasjoner i pressen i forkant slik en del personer gjør nå.

Il-Pirata
21.01.16 14:16
mito: Sjakkforbundet har satt i gang en prosess i denne konkrete saken, da har jeg mer sans for å avvente resultatet, framfor å slenge ut spekulasjoner i pressen i forkant slik en del personer gjør nå.

Her dreier det seg altså om en idrettsutøver som tidligere har vært utestengt for bruk av doping (2006) i en annen idrett (styrkeløft). Sjakkforbundet har utestengt fyren fra all turneringssjakk, inntil han beviser at han faktisk kan nok sjakk til å forsvare sine resultater. Slik sett er dette nærmest et vedtak om skyld, med en mulighet for å bli tatt til nåde igjen ved å bevise at han har nok sjakkforståelse til å kunne ha spilt alle disse partiene feilfritt.

Jeg er ganske sikker på at om vi skal avvente resultatet av denne testen, så har vi en lang ventetid foran oss. Vi venter fortsatt på Snåsamannens testing etter at han lovet å la seg teste i 2008.

Hva denne saken som et minimum bør føre til, er at arrangører i fremtiden må stille med slikt utstyr for eventuelt blinde utøvere som forlanger å bruke diktafon og at det blir totalforbud å benytte eget utstyr.

mito
21.01.16 15:00
Il-Pirata: Her dreier det seg altså om en idrettsutøver som tidligere har vært utestengt for bruk av doping (2006) i en annen idrett (styrkeløft). Sjakkforbundet har utestengt fyren fra all turneringssjakk, inntil han beviser at han faktisk kan nok sjakk til å forsvare sine resultater. Slik sett er dette nærmest et vedtak om skyld, med en mulighet for å bli tatt til nåde igjen ved å bevise at han har nok sjakkforståelse til å kunne ha spilt alle disse partiene feilfritt.

Vedtak om skyld vil jeg ikke kalle det, for det ville uansett vært uholdbart om han bare hadde dukket opp i turneringer med de anklagene han nå har over seg. Dette var nødvendig, og riktig for å få ryddet opp så snart som mulig.

Skjønner mange reagerer, jeg reagerer selv på det han har prestert. Men prinsippielt har jeg sjelden sansen for offentlige spekulasjoner innen "dom foreligger".

Men det er klart, om testen "tilfeldigvis utsettes" gjentatte ganger blir det noe annet.

mito
22.01.16 09:33

Uansett utfall, så er dette også veldig synd i forhold til blindesjakken.

Jeg var med i landsturneringen sist sommer, og spilte i den gruppen som Bjørnsen vant. Han var ikke den eneste blinde som deltok i landsturneringen. Noe av det jeg liker med sjakk er at man kan konkurrere mot folk med et annet utgangspunkt i større grad enn mange andre idretter (blinde mot seende, menn mot kvinner, barn mot pensjonister). Den gang hadde jeg ingen spesiell mistanke, og synes det var artig, ikke minst for blindesjakken, at Bjørnsen vant gruppa.

Veldig trist om blinde spillere framover møtes med skepsis, eller avstår av frykt for skepsis. Selv om det er opplagt synes jeg likevel det bør tydeliggjøres at blinde er like velkomne som før med akkurat de hjelpemidlene de trenger, og at de i utgangspunktet ikke skal utsettes for mer mistenkeliggjøring enn meg.

Jompa
22.01.16 10:55

Jeg kommer ikke til å være skeptisk til blinde. Som du sier; det at alle kan konkurrere på relativt like vilkår er noe av det beste med sjakken! De aller fleste kan også lære seg å spille sjakk i blinde relativt raskt.

Det jeg er overrasket over er behovet han skulle ha for å lese inn trekkene. Selv jeg som er en meget begrenset sjakkspiller klarer å huske trekkene. Han som da er blind fra før vil jeg tro ha ennå større forutsetninger for å huske trekkene. Har sett flere blinde spille sjakk, men har aldri sett at noen har hatt behov for diktafon?

Har du sett på partiene mito? Jeg har kjørt en del av de gjennom Houdini. Han treffer bra!

Hvis han er uskyldig er det vanvittig synd all den negative oppmerksomheten han får, og bedømmelsen fra flere topper i sjakknorge. Men da er vi vitne til tidenes (by far) mest naturlige sjakktalent. 

(Innlegget ble redigert 22.01.16 10:56)

spårt
spårtInnlegg: 2278
22.01.16 12:08
Il-Pirata: Jeg er ganske sikker på at han finner på en unnskyldning f.eks. at han har mistet interessen for sjakk fordi folk ikke tror på han.

http://www.vg.no/sport/sjakk/sjakk-stein-50-vurderer-aa-droppe-jukse-test/a/23601023/

"Disse anklagelsene har ødelagt all glede jeg har med sjakk. Jeg er redd jeg har spilt mitt siste parti."

Dessverre virker det som om du er spot-on.

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 38887
22.01.16 13:04

Det der ser jeg på som innrømmelse av juks, så da kan vi legge saken bak oss. Så får de som har mistet pengepremier som følge av jukset vurdere om de skal anmelde han for svindel. En ekte møkkamann!

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 38887
22.01.16 13:20
mito: Veldig trist om blinde spillere framover møtes med skepsis, eller avstår av frykt for skepsis.

Tror ikke det vil skje, sjakkspillere er smarte og vet at det var headset og ikke blindeutstyr som muliggjorde jukset.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 12499
22.01.16 13:26

En ganske klar innrømmelse av skyld der ja. Og ikke er det vanskelig å skjønne hvordan han jukset.

Men synd James Randi ikke rakk å bli satt på saken...

mito
22.01.16 14:15
Jompa: Har du sett på partiene mito? Jeg har kjørt en del av de gjennom Houdini. Han treffer bra!

Jeg har sett på noen av partiene. Statistisk forekomst av optimale trekk er en ting, vel så merkelig er de umenneskelige valgene som noen ganger er gjort. Et trekk jeg reagerte på (før jeg så at også andre hadde kommentert det) var fra åttende runde i hans siste turnering. Rett før han (hvit) utfører trekk 36 står han til klar vinst, så nesten alle trekk vinner. Det eneste jeg ville vært redd for som hvit i den stillingen er en lange rekke sjakker mot min eksponerte konge som ender enten med evig sjakk eller avgjørende tap av materiell. Til å utføre det er svarts dronning den klart farligste brikken.

I den stillingen ville jeg (og de aller fleste drevne spillere) uten å nøle spilt 36 Dd4+. Det fremtvinger dronningbytte og en enkelt vunnet stilling uten noen muligheter for svart. Enhver spiller på minst 1200 i rating ville med hvit slått Magnus Carlsen etter det trekket.

I stedet valgte han altså 36 Tb3, og resultatet blir både tap av mer materiell, og de fryktede sjakkene. Men det holder, noe computeren vet på forhånd, men som for oss krever unødvendig bruk av regnekraft, og i kompleksiteten vet man at det går an å gå glipp av noe. Sånn sett er trekket på grensen til galskap.

For å være litt konsistent med mine tidligere uttalelser, så kommenterer jeg kun det merkelige i den konkrete situasjonen uten å direkte anklage ham, men det er klart at når han nå vurderer å droppe, da ringer det en liten Snåsa-bjelle i hodet mitt.

Il-Pirata
22.01.16 16:00
spårt: Dessverre virker det som om du er spot-on.

Ja, jeg var desverre det og sjelden har jeg vært så sikker på noe her i livet som at akkurat denne mannen jukset. Han er jo ikke første i sjakkhistorien heller, f.eks. denne fyren her:  Borislav Ivanov  nektet jo både å la seg kroppsvisitere og å la seg teste. Så at Bjørnsen er blind skal på ingen måte ramme andre blinde sjakkspillere,  juksere kommer i alle former og fasonger og det var bare tilfeldig at det denne gangen dreide seg om en som var blind.

I tillegg det at Bjørnsen jo hadde en tidligere utestengelse pga. doping innen styrkeløft, ga jo ikke spesielt tiltro til at fyren var så redelig og ingen har en slik utvikling innen sjakk som 50 åring. Det er bare ikke mulig og når han da ikke kunne forklare partiene sine og påsto at han hadde trent 10-12 timer pr. dag ved å gjennomgå VM partiene til Magnus og Vishy, vel så sa det jo alt. Det er begrenset hvor mye en 1200 ratet spiller vil tilegne seg av sjakkferdigheter om han går gjennom alle de partiene.

Selv er jeg bare en hobbyspiller ( som tidlig skjønte mine begrensninger innen sjakk og dette var jo også lenge før noen computere var aktuelle). Men jeg forsto ihvertfall hva som skulle til for å bli litt bedre. Nemlig lese endel teori, løse oppgaver, og ikke minst spille og så gjennomgå disse partiene i ettertid. Av og til kunne også jeg slumpe til med å spille et kjempetrekk, men bukkene var gjerne min faste følgesvenn og det er de fortsatt. :-)

Men det ser vi jo at selv på toppnivå (Magnus og hans like) så kommer det litt dårlige dårlige trekk og av og til en bukk. Dette har jo blitt veldig avslørt, etter at vi nå i våre dager kan følge med partiene live mens vi samtidig har en computeranalyse tilgjenglig.

Så at denne fyren her, med sin dopingfortid, skulle spille så mange partier uten å gjøre dårlige trekk det i det hele tatt, kunne bare ikke oppnås på ærlig måte. Han avslørte seg jo ved at han var dårlig selv til å jukse. En mer oppegående jukser ville ihvertfall hatt vett på å legge inn noen dårlige trekk og ett og annet tap. Godt han nå er luket ut ihvertfall.

Jompa
22.01.16 18:40

Merker jeg blir skikkelig provosert...

VivaLV
22.01.16 19:09
mito: Jeg har sett på noen av partiene. Statistisk forekomst av optimale trekk er en ting, vel så merkelig er de umenneskelige valgene som noen ganger er gjort

Jeg har også tenkt i de baner. At man klarer alle gode trekk mot andre dårlige motstandere er vel ikke usannsynlig.

Her er det jo kombinasjonen av prosentvis mange riktige trekk, + de umenneskelige valgene som du omtaler. Samt liten/ingen interesse og diskutere partiet etterpå, samt seiersrekken og at han for 1+ år siden knapt var en juniorspiller.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg